Yhdysvalloissa nostettu joukkokanne Kiaa ja Hyundaita vastaan öljynkulutukseen liittyen

Liittynyt
15.04.2021
Viestejä
88
Suomessahan tälläisistä joukkokanteista saa vain haaveilla.

"It was ultimately found that my Sonata was using a quart every thousand miles. Somehow Hyundai called this normal."

" When the dealer performed another round of 1,000-mile interval tests, I was told the oil consumption had increased to two quarts every thousand miles "

 
Olisihan se täälläkin mahdollista jos KKVta kiinnostaisi asiat.
 
vois vaihtaa hyundaihini öljyt, viimeeksi vaihdoin 2 vuotta ja 30 tuhatta km sitten eikä ole yhtään vielä kadonnut, mutta eipä tämä minun auto olekaan tuolla listalla malleista joita ongelma koskee:


  • 2012-2020 Hyundai Elantra
  • 2009-2018 Hyundai Genesis Coupe
  • 2019-2021 Hyundai Kona
  • 2020-2021 Hyundai Palisade
  • 2010-2012 and 2015-2021 Hyundai Santa Fe
  • 2009-2010 and 2015-2021 Hyundai Sonata
  • 2011–2021 Hyundai Sonata Hybrid
  • 2010-2013 and 2015-2021 Hyundai Tucson
  • 2011-2021 Hyundai Veloster
  • 2020-2021 Hyundai Venue
  • 2010-2021 Kia Forte
  • 2017-2020 Kia Niro
  • 2011-2020 Kia Optima and Optima Hybrid
  • 2012-2021 Kia Rio
  • 2011-2020 Kia Sorento
  • 2012-2021 Kia Soul
  • 2011-2020 Kia Sportage
  • 2018-2021 Kia Stinger
  • 2022 Kia K5
 
Amerikassa on tilanne vähän erillainen kuin Suomessa. Ajomatkat ovat pitkiä. Mummolaan kun lähetään kiitospäivän viettoon niin ajomatka saattaa olla 6000 mailia. Se ajetaan yhteen menoon kofeiinitablettien voimalla 12-24h sykleissä etupenkkiläiset vaihtavat kuskia.

Lämpötila on 40 celssiusta ja ilmastointi jauhaa täydellä teholla koko ajan. Moottorissa on jotkut ekoloogiset 0W-20 lirut. Ei ne pysy koneessa tuommoisessa rasituksessa vaan menevät usvana pakoputkesta ulos.
 
vois vaihtaa hyundaihini öljyt, viimeeksi vaihdoin 2 vuotta ja 30 tuhatta km sitten eikä ole yhtään vielä kadonnut, mutta eipä tämä minun auto olekaan tuolla listalla malleista joita ongelma koskee:


  • 2012-2020 Hyundai Elantra
  • 2009-2018 Hyundai Genesis Coupe
  • 2019-2021 Hyundai Kona
  • 2020-2021 Hyundai Palisade
  • 2010-2012 and 2015-2021 Hyundai Santa Fe
  • 2009-2010 and 2015-2021 Hyundai Sonata
  • 2011–2021 Hyundai Sonata Hybrid
  • 2010-2013 and 2015-2021 Hyundai Tucson
  • 2011-2021 Hyundai Veloster
  • 2020-2021 Hyundai Venue
  • 2010-2021 Kia Forte
  • 2017-2020 Kia Niro
  • 2011-2020 Kia Optima and Optima Hybrid
  • 2012-2021 Kia Rio
  • 2011-2020 Kia Sorento
  • 2012-2021 Kia Soul
  • 2011-2020 Kia Sportage
  • 2018-2021 Kia Stinger
  • 2022 Kia K5
Mikäs siinä noin pitkään öljyillä ajellessa... sit valitellaan että kun alkaa syömään öljyä männän öljyrenkaiden ollessa kuonasta tukossa. :facepalm:

Edit. tai että lohko ruostuu sisältä ja esim. akselien pinnoitukset menee.
 
Mikäs siinä noin pitkään öljyillä ajellessa... sit valitellaan että kun alkaa syömään öljyä männän öljyrenkaiden ollessa kuonasta tukossa. :facepalm:

Edit. tai että lohko ruostuu sisältä ja esim. akselien pinnoitukset menee.

Uudemmissa autoissa vaihdan kaikki nesteet tiheään. Tää Huihai on loppuun poljettu Sonata jolla ei paljoa arvoa ja jäänyt huollot heikolle. Ehkä voisi alkaa pitämään parempaa huolta kun toimii kuitenkin luotettavasti, ehkä luotettavin auto mitä minulla ikinä ollut.
 
Amerikassa on tilanne vähän erillainen kuin Suomessa. Ajomatkat ovat pitkiä. Mummolaan kun lähetään kiitospäivän viettoon niin ajomatka saattaa olla 6000 mailia. Se ajetaan yhteen menoon kofeiinitablettien voimalla 12-24h sykleissä etupenkkiläiset vaihtavat kuskia.

Lämpötila on 40 celssiusta ja ilmastointi jauhaa täydellä teholla koko ajan. Moottorissa on jotkut ekoloogiset 0W-20 lirut. Ei ne pysy koneessa tuommoisessa rasituksessa vaan menevät usvana pakoputkesta ulos.
Nämä tarinat ei kyllä liity tähän aiheeseen mitenkään. Jos luit mistä kyse niin kyllä siellä on ihan testattu tämä kulutus eikä kyse ole mistään spesifisesti 6000 mailin vklop ajo autoista.
 
Koneremppa jossa öljynkulutusongelma korjataan uusimalla kuluvat osat ja joka tuplaa moottorin käyttöiän, maksaa Suomessakin vain 1000-2000 euroa, jenkeissä oletettavasti paljon vähemmän. Mielestäni on aikamoista järjen köyhyyttä maksaa joka ikinen vuosi saman verran pelkästä auton arvonalenemasta, ja sitten lopuksi haastaa autonvalmistaja oikeuteen kun ei se auto olekaan ikuisesti uusi.
 
Nämä tarinat ei kyllä liity tähän aiheeseen mitenkään. Jos luit mistä kyse niin kyllä siellä on ihan testattu tämä kulutus eikä kyse ole mistään spesifisesti 6000 mailin vklop ajo autoista.

Jutun henkilön kertomana kyseisellä autolla on ajettu 140 000 mailia = 225 000 km. Myös muilla amerikkalaisilla autoilla ajetaan pitkiä vetoja mutta sitähän ei tuossa jutussa kerrota. Kia/Hyundai on mitoittanut moottorin ja öljylaadun vähän kevyesti. Pysyn kannassani.
 
Viimeksi muokattu:
Amerikassa on tilanne vähän erillainen kuin Suomessa. Ajomatkat ovat pitkiä. Mummolaan kun lähetään kiitospäivän viettoon niin ajomatka saattaa olla 6000 mailia. Se ajetaan yhteen menoon kofeiinitablettien voimalla 12-24h sykleissä etupenkkiläiset vaihtavat kuskia.
Amerikassa ei voi ajaa autolla 6000 mailia, muuten kuin ajamalla ympyrää. Tieverkko loppuu kesken. Vanhalla mantereella tuollainen 6000 mailin yhdensuuntainen matka on mahdollista.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Koneremppa jossa öljynkulutusongelma korjataan uusimalla kuluvat osat ja joka tuplaa moottorin käyttöiän, maksaa Suomessakin vain 1000-2000 euroa, jenkeissä oletettavasti paljon vähemmän.

Sitten heräsit ja päästit kissan ulos.

Korkeintaan tutun Reiskan tai ammattikoulun oppilastyönä voi päästä tuon ylärajan liepeille pelkällä työkustannuksella kun otetaan se kiuas irti pöydälle, puretaan ja laitetaan se takaisin; osien hinta jää vielä ulkopuolelle ja siihenkin on viimeiset kaks vuotta, varsinkin viimeiset kaksi kuukautta, tehnyt rajuja muutoksia.
 
Verrokkina Volkkarin öljynsyönti pommien korjaus, eli männän renkaat, on jotakin 5-7kEUR Saksassa, 5-7kUSD jenkeissä ja Suomessa hieman, ehkä pari tonttua, enemmän.

Sellaiset fiilikset omien pommien korjauksista että mikä tahansa perusremppa autoon maksaa lähemmäs tonnin, ja moottori, automaatti ym. isommat rempat sitte useita tonttuja tekniikasta riippuen. Meillä Suomessa on niin kallista tehdä työtä, että ulkomailla kunnostettu vaihtokone ennemmin sisään ja
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Eikös tuulilasi (moottori?) lehti teettänyt tuon tammerdieselissä ja hinta olisi ollut 3700e?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 653
Viestejä
4 537 986
Jäsenet
74 857
Uusin jäsen
FinB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom