Xiaomi julkaisi maailmanlaajuiseen myyntiin tulevat Mi A2:n ja Mi A2 Liten

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559



Xiaomi on esitellyt maailmanlaajuisille markkinoille suunnatut uudet Mi A2- ja Mi A2 Lite -älypuhelimensa, jotka tullaan todennäköisesti näkemään lähitulevaisuudessa myös Suomen markkinoilla. Kumpikaan puhelimista ei ole varsinaisesti täysin uusia, vaan Mi A2 tunnetaan Kiinan markkinoilla Mi 6X- ja Mi A2 Lite vastaavasti Redmi 6 Pro -nimillä. Puhelinten ja niiden kiinalaisversioiden välillä on pieniä eroja pääasiassa muisti- ja tallennustilakonfiguraatioiden osalta, mutta merkittävin ero on maailmanlaajuisten versioiden käyttämä Android One -ohjelman mukainen Oreo 8.1 ja Treble-tuki, mikä lupaa hyvää päivitysten osalta.

Xiaomi Mi A2 rakentuu 5,99-tuumaisen 18:9-kuvasuhteen ja 2160x1080-resoluution IPS-näytön ympärille. Ulkomitat ovat hyvin lähellä Mi A1 -edeltäjämallia. Puhelimen unibody-runko on alumiinia ja se kätkee sisäänsä Qualcommin Snapdragon 660 -järjestelmäpiirin, 4 tai 6 Gt muistia ja 32, 64 tai 128 Gt tallennustilaa. Puhelimessa ei ole microSD-korttipaikkaa. Sormenjälkilukija on sijoitettu puhelimen selkäpuolelle. Sisäänrakennettu 3000 mAh akku on samaa kokoluokkaa kuin edeltäjässä, mutta kuulokeliitännälle ei ole enää löytynyt tilaa, vaan käyttäjän on tyydyttävä mukana toimitettavaan USB Type-C -adapteriin.

Mi A2:n takakamera rakentuu Sonyn 12 megapikselin IMX486- (1,25 µm pikselikoko) ja 20 megapikselin IMX376-sensoreista (1,0 µm pikselikoko). Molemmat takakamerat käyttävät f1.75 aukkosuhteen objektiiveja. Poikkeuksellisesti Xiaomi ei ilmeisesti ole varustanut puhelinta varsinaisella kahta sensoria hyödyntävällä kuvaustilalla, vaan käyttäjä valitsee itse, kummalla sensorilla haluaa kulloinkin kuvansa ottaa. Puhelimen etukamera käyttää toisen takakameran tapaan Sonyn 20 megapikselin IMX376-sensoria.

Xiaomi Mi A2 tekniset tiedot:
  • Ulkomitat: 158,7 × 75,4 x 7,3 mm
  • Paino: 168 grammaa
  • Rakenne: metallikuoret, Gorilla Glass 5 -näyttölasi
  • 5,99″ LCD IPS -näyttö, 18:9-kuvasuhde, 1080 x 2160 pikseliä, 403 PPI
  • Qualcomm Snapdragon 660 -järjestelmäpiiri
  • 4 tai 6 Gt RAM-muistia
  • 32, 64 tai 128 Gt tallennustilaa
  • Cat.12 LTE-yhteydet (600/150 Mbit/s), 3CA, Dual SIM
  • WiFi 802.11 a/b/g/n/ac dual-band, Bluetooth 5.0, NFC, infrapunalähetin
  • GPS, GLONASS, BeiDou
  • Kaksoistakakamera
    • 12 megapikselin IMX486-sensori 1,25 um pikselikoolla, f1.75, 4K 30 FPS videokuvaus
    • 20 megapikselin IMX376 -sensori 1,0 um pikselikoolla, f1.75


  • 20 megapikselin etukamera (IMX376-sensori), 1,0 um pikselikoko, pixel-binning, f2.2
  • 3010 mAh akku, USB Type-C, 10 watin latausteho
  • Android One -tuki, Andrdoid 8.1



Xiaomi Mi A2 Lite muistuttaa teknisesti monilta osin edellisen sukupolven Mi A1 -mallia, mutta on mm. pienikokoisempi ja varustettu suuremmalla akulla. Laitteen näyttö on sisarmalliaan laajakuvaisempi 5,84-tuumainen 19:9-kuvasuhteen ja 1080x2280-resoluution IPS-paneeli. Järjestelmäpiiriksi on valittu sisarmallia kevyempi Snapdragon 625, joka on tuttu Mi A1 -mallista. Muistivaihtoehtoina on tarjolla 3 tai 4 Gt muistia ja 32 tai 64 Gt tallennustilaa, jota voidaan laajentaa microSD-kortilla. Mi A2:n tapaan myös Liten sormenjälkilukija löytyy puhelimen takapuolelta.

Mi A2 Lite on varustettu teknisesti heikkotasoisemmalla 12 (f/2.2, 1,25 µm) ja 5 megapikselin (f/2.2, 1,12 µm) sensoreita hyödyntävällä tuplakameraratkaisulla. Etukamera on varustettu nykypäivän mittapuulla varsin vaatimattomalla 5 megapikselin sensorilla. Lite-mallin vahvuuksiin kuuluu metallikuorien sisään mahdutettu suuri 4000 mAh:n akku ja myös 3,5 millimetrin kuulokeliitäntä on säilytetty.

Xiaomi Mi A2 Lite tekniset tiedot:
  • Ulkomitat: 149,3 x 71,7 x 8,8 mm
  • Paino: 178 grammaa
  • Rakenne: metallikuoret, 2.5D näyttölasi
  • 5,84″ LCD IPS -näyttö, 19:9-kuvasuhde, 1080 x 2280 pikseliä, 432 PPI
  • Qualcomm Snapdragon 625 -järjestelmäpiiri
  • 3 tai 4 Gt RAM-muistia
  • 32 ta 64 Gt tallennustilaa, micro-SD-muistikorttipaikka
  • Cat.6 LTE-yhteydet (300/50 Mbit/s), 2CA, Dual SIM
  • WiFi 802.11 a/b/g/n 2,4 & 5 GHz, Bluetooth 4.2, NFC, infrapunalähetin
  • GPS, GLONASS, BeiDou
  • Kaksoistakakamera:
    • 12 megapikselin kuvasensori (1,25 um pikselikoko), f2.2, PDAF, 1080p 30 FPS videokuvaus
    • 5 megapikselin kuvasensori (1,12 um pikselikoko), f2.2


  • 5 megapikselin etukamera, f2.0, 67,9 asteen kuvakulma
  • 4000 mAh akku, micro-USB 2.0, 10 watin latausteho
  • Android One -tuki, Andrdoid 8.1

Xiaomi Mi A2:n viralliset suositushinnat ovat Euroopassa 4 Gt / 32 Gt -mallille 250 euroa, 4 Gt / 64 Gt -mallille 280 euroa ja 6 Gt / 128 Gt -mallille 350 euroa. Mi A2 Liten suositushinta on puolestaan 3 Gt / 32 Gt -konfiguraatiossa 180 euroa ja 4 Gt / 64 Gt -versiossa 230 euroa.

Lähde: Xiaomi (1)(2), GSMArena

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
130
Vaikuttaa tuo Mi A2 specsit hyvältä hintaisekseen. Milloinkohan tulee myyntiin :bored:
 
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
64
Jääkö multa jotain näkemättä, mutta eikös tuo lite vaikuta selvästi paremmalta? Isompi akku, kuulokeliitäntä, halvempi yms. Eiköhän tuosta 625:sestakin lähde ihan tarpeeksi potkua ja kameratkin ihan tarpeeksi tarkat. Minua ei ole ikinä tuo näyttölovikaan haitannut. Voiko joku selittää miksi tuo lite on halvempi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 608
Jääkö multa jotain näkemättä, mutta eikös tuo lite vaikuta selvästi paremmalta? Isompi akku, kuulokeliitäntä, halvempi yms. Eiköhän tuosta 625:sestakin lähde ihan tarpeeksi potkua ja kameratkin ihan tarpeeksi tarkat. Minua ei ole ikinä tuo näyttölovikaan haitannut. Voiko joku selittää miksi tuo lite on halvempi?
Tuo kalliimpi malli on vähän ohuempi. Halvempi sitten itsellekin ihan riittäisi ja plussaa 4000mAh akusta ja 3.5-liitännästä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Jääkö multa jotain näkemättä, mutta eikös tuo lite vaikuta selvästi paremmalta? Isompi akku, kuulokeliitäntä, halvempi yms. Eiköhän tuosta 625:sestakin lähde ihan tarpeeksi potkua ja kameratkin ihan tarpeeksi tarkat. Minua ei ole ikinä tuo näyttölovikaan haitannut. Voiko joku selittää miksi tuo lite on halvempi?
koska se on paksumpi ja käyttää hitaampaa ja halvempaa soc:ia pienemmin muistein?
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 395
Tämä on kyllä mielenkiintoinen kaksikko - saas nähdä saadaanko molemmat myyntiin myös Suomessa. Itselle mieluisin toteutus olisi ollut tuo Lite-versio kalliimman version järjestelmäpiirillä ja kameralla. Tuo Snapdragon 660 on kyllä kova piiri alle 300 euron hintaluokkaan.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 124
Tämä on kyllä mielenkiintoinen kaksikko - saas nähdä saadaanko molemmat myyntiin myös Suomessa. Itselle mieluisin toteutus olisi ollut tuo Lite-versio kalliimman version järjestelmäpiirillä ja kameralla. Tuo Snapdragon 660 on kyllä kova piiri alle 300 euron hintaluokkaan.
SD636 olisi jo ollut jo hyvä tuohon alle 300€ hintaluokkaan mutta SD660 on jo erittäin houkutteleva.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
363
Kyllähän noi A72:t pitäisi saada jo vähitellen tuohon parin sadan hintaluokkaankin, piirien hinnoistahan se ei todennäköisesti ole kiinni, vaan tuotesegmentoinnista jne. A2 ois järkyttävän hyvä laitos, jos se olisi pienempi ja oikealla kuulokeliittimellä. Hintatason olisi syytä asettua hieman suositusten alle kyllä.

Tulevissa arvosteluissa kiinnitetään toivottavasti huomiota erityisesti peruskomponettien ja -toimintojen laatuun.
 

Eiji

Tukeva
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
104
Tuon kalliimman Lite mallin kanssa ollaan jo hyvin lähellä Oneplus 1:en seuraajaa. Vähäsen paremmilla ominaisuuksilla kun saisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 088
Hienoa! En kuitenkaan osta näitä, koska olen tykästynyt MIUI:hin.

Sen sijaan tulin vaan valittamaan siitä, että jos tehdään isoja näyttöjä, niin ottakaa se leuka pois. Jos siinä ei ole fyysisiä näppäimiä.
Jos on pakko olla leuka, niin laittakaa siihen fyysiset näppäimet. Mikä tässä on vaikeaa?

--

Minulla tosiaan on hetken ollut Redmi 5 Plus, ja siinä oli samankaltaista näyttöä ainakin. Häiritsi kovasti ne softanäppäimet siellä alhaalla ja vielä enemmän häiritsi niiden korvaaminen gestureilla.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Sen sijaan tulin vaan valittamaan siitä, että jos tehdään isoja näyttöjä, niin ottakaa se leuka pois. Jos siinä ei ole fyysisiä näppäimiä.
Jos on pakko olla leuka, niin laittakaa siihen fyysiset näppäimet. Mikä tässä on vaikeaa?
Noi "leuat" on liian pieniä, että niihin sopisi fyysiset näppäimet (siten että niitä voisi järkevästi käyttääkin). Leuan poisto "kokonaan" taas on aivan liian kallista.
Nuo asiat siinä on vaikeaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 088
Noi "leuat" on liian pieniä, että niihin sopisi fyysiset näppäimet (siten että niitä voisi järkevästi käyttääkin). Leuan poisto "kokonaan" taas on aivan liian kallista.
Nuo asiat siinä on vaikeaa.
Kehityssuunta on selvästi, että leuka pienenee. Näin on jo premium-malleissa (vaikka Mi Mix molemmat versiot).

Näissä keskiluokan malleissa on sitten valittu, pistetäänkö pienempi leuka - vai kunnon leuka ja fyysiset näppäimet. Ja on valittu väärin, mielestäni.

--

Käyttäjät nämä loppupeleissä päättää, mutta itse ainakin laittaisin rahani semmoiseen puhelimeen, jossa nuo fyysiset näppäimet on. Valitettavasti olen vähemmistössä.

--

Nythän tämä ei kaikkia ärsytä, mutta "mullistavana uutena ominaisuutena" Mi A3 poistaa tuon leuan ja silloin A2:n versioiden leuka näyttää turhalta ja vanhanaikaiselta..
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 395
Sen sijaan tulin vaan valittamaan siitä, että jos tehdään isoja näyttöjä, niin ottakaa se leuka pois. Jos siinä ei ole fyysisiä näppäimiä.
Jos on pakko olla leuka, niin laittakaa siihen fyysiset näppäimet. Mikä tässä on vaikeaa?
Kuten Kaotik tuossa jo mainitsikin, leukaa ei toistaiseksi saa kokonaan pois (varsinkaan tämän hintaluokan puhelimissa), koska se on liian kallis toteuttaa.

Fyysiset näppäimet taasen vaativat sen verran tilaa, että se lisäisi puhelimen ulkomittoja. Mikä vika on softanäppäimissä, jotka mahdollistavat monipuolisemman kustomoinnin ja lisäksi ovat piilotettavissa kun käyttäjä niin haluaa. Näytössä on muutenkin aiempaa enemmän korkeutta, joten näkyvissä ollessaankaan ne eivät syö näyttöpinta-alaa aiempaan nähden.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Kehityssuunta on selvästi, että leuka pienenee. Näin on jo premium-malleissa (vaikka Mi Mix molemmat versiot).
Mi mix sarjassa leuka 8n huomattavasti suurempi kuin muissa puhelimissa, eikä niissä ole siltikään painikkeita. Siellä on se etukamera.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
363
Tarkemmin ottaen mitä tällä tarkoitat?
Äänenlaatua kaikkiin suuntiin, taustaäänien poiston toimivuutta, kosketuksen toimivuutta, kuvanlaatua, pinnoitteiden naarmuuntuvuutta (milläs testaat, jos arvostelukappaleet palautetaan kiertoon), jäljenlukija hankalemmissa olosuhteissa, jne, ihan niitä kaikkia puhelinten perusasioita, mihin peruskäyttäjä ei edes kiinnitä huomiota, ennenkun jossain on isoja ongelmia. Ymmärrän, että monia näitä on hankala arvioida suuntaan tai toiseen, jos tietyt vaatimukset täyttyy ja aikataulu on tiukka, mutta ehkä teidän kunnon hardissaitin arvostelijoina pitää nimenomaan etsiä niitä pienempiäkin eroja.

Jostain se kiinan halpavalmistajien hintaetu tulee, todennäköisesti ainakin osittain "kevennetyistä" peruskomponenteista, millä ei spekseissä revitellä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 289
Erikoinen veto tuo Liten micro-USB ottaen huomioon, että Mi A1:ssakin oli type-C. Pikku juttu, mutta tuohon tottuneena ei kyllä halua vanhaan palata.
 
Viimeksi muokattu:

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Äänenlaatua kaikkiin suuntiin, taustaäänien poiston toimivuutta, kosketuksen toimivuutta, kuvanlaatua, pinnoitteiden naarmuuntuvuutta (milläs testaat, jos arvostelukappaleet palautetaan kiertoon), jäljenlukija hankalemmissa olosuhteissa, jne, ihan niitä kaikkia puhelinten perusasioita, mihin peruskäyttäjä ei edes kiinnitä huomiota, ennenkun jossain on isoja ongelmia. Ymmärrän, että monia näitä on hankala arvioida suuntaan tai toiseen, jos tietyt vaatimukset täyttyy ja aikataulu on tiukka, mutta ehkä teidän kunnon hardissaitin arvostelijoina pitää nimenomaan etsiä niitä pienempiäkin eroja.

Jostain se kiinan halpavalmistajien hintaetu tulee, todennäköisesti ainakin osittain "kevennetyistä" peruskomponenteista, millä ei spekseissä revitellä.
Kyllähän noista mainitaan jos niiden osalta jotain mainittavaa tulee. Mutta eipä noita "peruskomponenttien" laatua muuten sitten pystykkään arvioimaan ellei eteen tule ongelmia.

Joku taustaäänien poiston toimivuuskin on niin yksilöllistä ja tilanneriippuvaista, varsinkin jos sitten se puhelun toinen osapuoli ei asiasta mainitse niin mistäpä tuollaisen huomaa.

Lähtökohtana kuitenkin ollut että jos jotain ongelmaa / huomiota tulee eteen niin niistä sitten kerrotaan.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 395
Äänenlaatua kaikkiin suuntiin, taustaäänien poiston toimivuutta, kosketuksen toimivuutta, kuvanlaatua, pinnoitteiden naarmuuntuvuutta (milläs testaat, jos arvostelukappaleet palautetaan kiertoon), jäljenlukija hankalemmissa olosuhteissa, jne, ihan niitä kaikkia puhelinten perusasioita, mihin peruskäyttäjä ei edes kiinnitä huomiota, ennenkun jossain on isoja ongelmia. Ymmärrän, että monia näitä on hankala arvioida suuntaan tai toiseen, jos tietyt vaatimukset täyttyy ja aikataulu on tiukka, mutta ehkä teidän kunnon hardissaitin arvostelijoina pitää nimenomaan etsiä niitä pienempiäkin eroja.

Jostain se kiinan halpavalmistajien hintaetu tulee, todennäköisesti ainakin osittain "kevennetyistä" peruskomponenteista, millä ei spekseissä revitellä.
Jees, kiitos tarkennuksesta :tup: Kyllä noista mainituista asioista ja muistakin pienistä jutuista lähes kaikkia pyritään huomioimaan testijakson aikana, mutta luonnollisestikaan kaikkia ei pysty ja ehdi erikseen tarkemmin "tieteellisesti" testaamaan. Itse pyrin lähinnä mainitsemaan artikkelissa erikseen, jos jonkun toiminnon, kuten vaikkapa sormenjälkitunnistimen toiminnan tai vaikkapa kuulokeäänen suhteen havaitaan jotain poikkeavaa.

Kiinapuhelimien hintaedusta sen verran, että osa kiinalaisvalmistajista saa tietääkseni valtiolta tukiaisia ja esimerkiksi Xiaomi ei käsittääkseni tee oikeastaan lainkaan voittoa puhelimillaan, vaan pyrkii tekemään voiton palveluillaan ja ekosysteemillään, joka on paljon laajemmin tarjolla ja käytössä Kiinassa.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Noi "leuat" on liian pieniä, että niihin sopisi fyysiset näppäimet (siten että niitä voisi järkevästi käyttääkin). Leuan poisto "kokonaan" taas on aivan liian kallista.
Nuo asiat siinä on vaikeaa.
Miten ne leuat on liian pieniä? Minä en nyt selvästi ymmärrä jotain. Kyllä sen näppäimen saa tungettua vaikka nuppineulan pään kokoseen tilaan jos niin haluaa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Miten ne leuat on liian pieniä? Minä en nyt selvästi ymmärrä jotain. Kyllä sen näppäimen saa tungettua vaikka nuppineulan pään kokoseen tilaan jos niin haluaa.
Mutta niiden käyttäminen niin pienessä tilassa ei ole järkevästi toteutettavissa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Miten ne leuat on liian pieniä? Minä en nyt selvästi ymmärrä jotain. Kyllä sen näppäimen saa tungettua vaikka nuppineulan pään kokoseen tilaan jos niin haluaa.
Hämmentää myös tämä perustelu. Ei ne mekaaniset näppäimet nyt niin paljoa lisätilaa vie. Vievät vähän enemmän, mutta ei niin ettäkö niiden toteuttaminen olisi oikeasti kovin hankalaa.

Ei sillä ettäkö fyysisiä näppäimiä haluaisin takaisin kylläkään. Softanappeja saa kustomoitua, ja ne on nähdäkseni vähemmän herkkiä vikaantumaan.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Hämmentää myös tämä perustelu. Ei ne mekaaniset näppäimet nyt niin paljoa lisätilaa vie. Vievät vähän enemmän, mutta ei niin ettäkö niiden toteuttaminen olisi oikeasti kovin hankalaa.

Ei sillä ettäkö fyysisiä näppäimiä haluaisin takaisin kylläkään. Softanappeja saa kustomoitua, ja ne on nähdäkseni vähemmän herkkiä vikaantumaan.
Minulla taas on useasti käynyt niin että puhelin jumittaa omiansa ja juurikin hard näppäimet ovat sitten ainoat mitkä toimii ja millä saa sen kaatuneen ohjelmiston liikkelle. Olen softa näppiksiä vastaan viimeiseen asti, ihan tuosta syystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Minulla taas on useasti käynyt niin että puhelin jumittaa omiansa ja juurikin hard näppäimet ovat sitten ainoat mitkä toimii ja millä saa sen kaatuneen ohjelmiston liikkelle. Olen softa näppiksiä vastaan viimeiseen asti, ihan tuosta syystä.
Itellä taas just päinvastaiset kokemukset. Ne fyysiset napit kerää pölyä ja muuta nöyhtää allensa ja jumittuu, tai se itse kytkimen nappi murtuu niin että sen itse napin painaminen ei enää mene kytkimelle asti. Lopputulos on se että ne napit on sitten käyttökelvottomia viimeistään siinä parin vuoden käytön kohdalla. Ja mä en edes käytä puhelinta missään oikeasti pölyisissä ympäristöissä kuten rakennustyömailla ym.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Minulla taas on useasti käynyt niin että puhelin jumittaa omiansa ja juurikin hard näppäimet ovat sitten ainoat mitkä toimii ja millä saa sen kaatuneen ohjelmiston liikkelle. Olen softa näppiksiä vastaan viimeiseen asti, ihan tuosta syystä.
No Sen luurin saa kyllä käymään vaikka sitten sillä jokaisesta Android puhelimesta löytyvällä rautatason kombolla eli virta+vol alas pohjaan.

Fyysisiä näppäimiä tuskin 5ullaan tulevaisuudessa enää juuri näkemään navigoinninosalta.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 395
Miten ne leuat on liian pieniä? Minä en nyt selvästi ymmärrä jotain. Kyllä sen näppäimen saa tungettua vaikka nuppineulan pään kokoseen tilaan jos niin haluaa.
Hämmentää myös tämä perustelu. Ei ne mekaaniset näppäimet nyt niin paljoa lisätilaa vie. Vievät vähän enemmän, mutta ei niin ettäkö niiden toteuttaminen olisi oikeasti kovin hankalaa.
Toki nämä nyt ovat osin makuasioita (kuten melkein mikä tahansa asia), mutta kyllä niiden näppäinten käytettävyys heikkenee aika merkittävästi, jos ne sijaitsevat jossain 5-6 mm leveässä kaistaleessa, jolloin peukalolla pitää kurotella aivan puhelimen alareunaan. Teknisesti varmasti olisivat kyllä toteutettavissa, mutta käytettävyys + kysyntä + lisäkustannus ei taida tehdä siitä kovinkaan järkevää toteutettavaa ja siksi sellasia ei puhelimissa ole näkynyt. Näytön alareunan softanäppäimet tekevät yksinkertaisesi saman asian paremmin ja edullisemmin.
Minulla taas on useasti käynyt niin että puhelin jumittaa omiansa ja juurikin hard näppäimet ovat sitten ainoat mitkä toimii ja millä saa sen kaatuneen ohjelmiston liikkelle. Olen softa näppiksiä vastaan viimeiseen asti, ihan tuosta syystä.
Navigointinäppäimet eivät ainakaan omien kokemuksieni mukaan ole juuri koskaan ne näppäimet, joilla sen jumiutuneen luurin saa takaisin toimintaan, vaan kyseinen temppu hoituu kyljen virtapainikkeen ja tarvittaessa äänenvoimakkuuspainikkeiden yhdistelmän avulla.
Itellä taas just päinvastaiset kokemukset. Ne fyysiset napit kerää pölyä ja muuta nöyhtää allensa ja jumittuu, tai se itse kytkimen nappi murtuu niin että sen itse napin painaminen ei enää mene kytkimelle asti.
Ei sillä fyysisellä tarkoiteta tässä yhteydessä fyysistä painallustuntumaa antavia näppäimiä, vaan lasin alle sijoitettuja erillisiä (fyysisiä) kapasitiivisia näppäimiä.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
No Sen luurin saa kyllä käymään vaikka sitten sillä jokaisesta Android puhelimesta löytyvällä rautatason kombolla eli virta+vol alas pohjaan.

Fyysisiä näppäimiä tuskin 5ullaan tulevaisuudessa enää juuri näkemään navigoinninosalta.
Juu ja aina voi pitää virtanäppäintä pohjassa jne. jostain syystä vaan noi kapasitiiviset on tähän asti osanneet "kävellä yli" noiden esim. pelien tai ohjelmien aiheuttamien jumien, en tiedä miksi kun en niin hyvin tunne androidin sielunelämää. Minä tykkään fyysisistä napeista, mutta aikansa kutakin. Tykkäisin myös fyysisestä qwerty näppäimistöstä, kuten laatikossa olevassa HTC tytnissä oli, mutta sitäkään ei enää voi saada. Pitää vaan sopeutua.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
363
Kyllähän noista mainitaan jos niiden osalta jotain mainittavaa tulee. Mutta eipä noita "peruskomponenttien" laatua muuten sitten pystykkään arvioimaan ellei eteen tule ongelmia.

Joku taustaäänien poiston toimivuuskin on niin yksilöllistä ja tilanneriippuvaista, varsinkin jos sitten se puhelun toinen osapuoli ei asiasta mainitse niin mistäpä tuollaisen huomaa.

Lähtökohtana kuitenkin ollut että jos jotain ongelmaa / huomiota tulee eteen niin niistä sitten kerrotaan.
Ei millään pahalla, mutta tuo kuulostaa nimenomaan "peruskäyttäjän" kommentilta. Parempi vastaus olisi ollut "Pitääkin yhdessä miettiä, miten tämän kaltaisia asioita päästään tarvittaessa tutkimaan tarkemmin".

Esimerkiksi taustaäänien osalta olisi varsinkin helppo suunnitella järkevällä tarkkuudella toistettava koejärjestely. Eri asia on sitten, onko siinä järkeä aika- ja rahabudjetin kannalta, tai audienssin kannalta, toivon, että tarkoitit juuri tätä sanoessasi "ei pysty".

Kyllä arvosteluista pitää saada enemmän asioita irti, kuin keskimääräisestä foorumiketjusta, teidän tekninen asiantuntemuksenne saisi näkyä juurikin yksityiskohtaisemmassa teknisessä analyysissä.

Ja kaikkea palautetta ei kannata ottaa vastaan erityisen negatiivisessä mielessä, yritän saada teistä aikaa vaan entistä parempia journalisteja.

Kokkoselta mielenkiintoinen pointti Xiaomista ekosysteemeineen.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Ei millään pahalla, mutta tuo kuulostaa nimenomaan "peruskäyttäjän" kommentilta. Parempi vastaus olisi ollut "Pitääkin yhdessä miettiä, miten tämän kaltaisia asioita päästään tarvittaessa tutkimaan tarkemmin".
Ei siitä nyt ihan tuollaista kuvaa pitänyt tulla, totesin vaan että niistä kyllä mainitaan jos testien aikana tulee vastaan.

Luuri on yleensä sen 2 viikkoa käytössä, joten se on se suurin rajoite. Vaikka me pyritäänkin aika kattavaati käymään luuri niin teknisesti kuin pintapuolisesti läpi niin ei sieltä välttämättä ihan kaikki kuitenkaan tule esille.

Ja kaikkea palautetta ei kannata ottaa vastaan erityisen negatiivisessä mielessä, yritän saada teistä aikaa vaan entistä parempia journalisteja.
En ainakaan itse ottanut asiaa mitenkään negatiivisesti vaan lähinnä kommentoin omalta osaltani sitä näkökulmaa.

Kehitysehdotukset otetaan tietysti vastaan mielellään ja niitä pyritään tottakai myös sisällyttämään artikkeleihin.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 395
Ei millään pahalla, mutta tuo kuulostaa nimenomaan "peruskäyttäjän" kommentilta. Parempi vastaus olisi ollut "Pitääkin yhdessä miettiä, miten tämän kaltaisia asioita päästään tarvittaessa tutkimaan tarkemmin".

Esimerkiksi taustaäänien osalta olisi varsinkin helppo suunnitella järkevällä tarkkuudella toistettava koejärjestely. Eri asia on sitten, onko siinä järkeä aika- ja rahabudjetin kannalta, tai audienssin kannalta, toivon, että tarkoitit juuri tätä sanoessasi "ei pysty".

Kyllä arvosteluista pitää saada enemmän asioita irti, kuin keskimääräisestä foorumiketjusta, teidän tekninen asiantuntemuksenne saisi näkyä juurikin yksityiskohtaisemmassa teknisessä analyysissä.

Ja kaikkea palautetta ei kannata ottaa vastaan erityisen negatiivisessä mielessä, yritän saada teistä aikaa vaan entistä parempia journalisteja.

Kokkoselta mielenkiintoinen pointti Xiaomista ekosysteemeineen.
Tuo taustaäänien vaimennus on ihan hyvä esimerkki yksittäisestä ominaisuudesta, joita nykypäivän älypuhelimissa on satoja, ellei jopa tuhansia. Useimmat käyttäjät eivät kiinnitä siihen välttämättä koskaan mitään huomiota, mutta toisaalta löytyy myös joukko niitä, joita asia kiinnostaa. Näiden suhteen jutun kirjoittajan pitää sitten oman "ammattitaitonsa" puitteissa tehdä päätös millä tarkkuudella asiaan paneudutaan vai jääkö se kokonaan käsittelemättä, koska kuten itsekin totesit, aikaa on käytössä vain hyvin rajallisesti yhtä juttua kohden. Useimmiten nämä sadat pienemmät ominaisuudet jäävät mainitsematta, jos niissä ei havaita jotain poikkeuksellista esimerkiksi toteutustavan tai toimivuuden suhteen.

Juurikin se kyseistä laitetta käsittelevä foorumiketju on varmasti se paras paikka yksittäisten ominaisuuksien ja seikkojen tiedustelemiseen ja tarkempaan tutkiskeluun käyttäjien kesken. Toki tarkentavia lisäkysymyksiä voi esittää aina myös artikkelin kommenteissa ja ainakin itse pyrin niihin aina vastaamaan jos se ei vaadi kohtuutonta vaivaa.

Nämä artikkelien sisältöjutut alkavat jo mennä vähän ohi aiheen tässä ketjussa, joten aiheesta voi tarvittaessa jatkaa tuolla palauteosastolla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 007
Viestejä
4 188 915
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom