Xiaomi esitteli 100 watin Super Charge Turbo -pikalataustaan

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 029


Xiaomi on julkaissut Facebookissa videon, jossa esitellään yrityksen tulevaa 100 watin lataustehoon kykenevää Super Charge Turbo -pikalataustekniikkaa. Videon perusteella tekniikalla pystyy lataamaan 4000 mAh akun tyhjästä täyteen 17 minuutissa. Tekniikka hyödyntää 20 voltin latausjännitettä ja viiden ampeerin latausvirtaa. Toistaiseksi ei ole tiedossa vaaditaanko puhelimelta erikoisratkaisuja, kuten useammasta erillisestä osasta koostuvaa akkua.

Toistaiseksi ei ole tiedossa milloin ja missä laitteessa tekniikka lanseerataan markkinoille.

Lähde:
Xiaomi's 100W Fast Charging Fully Charges a 4000mAh Battery in Just 17 Mins! - News - Xiaomi MIUI Official Forum
 
Oho :eek:! Aika hurjalta tuntuu tuohon tahtiin lataaminen. Luulin jo, että Mate X:n 55W lataus olisi kova sana. Meneeköhän kuitenkin ensi vuoteen, että näitä tulee markkinoille?
 
Oho :eek:! Aika hurjalta tuntuu tuohon tahtiin lataaminen. Luulin jo, että Mate X:n 55W lataus olisi kova sana. Meneeköhän kuitenkin ensi vuoteen, että näitä tulee markkinoille?
Saattaa hetki vierähtää ennen kuin on kuluttajan käsissä. Itseäni ainakin kiinnostaa miten tämän akku kestää lataussykleissä ja miten lämpimänä tuossa osat mahtaa käydä latauksen aikana.
 
Akkutekniikka tietysti kehittyy jatkuvasti mutta kyllä varman hieman pistää miettimään kuinka hyvin akku kestää pidemmässä käytössä.
 
Oneplussahan mainosti omalla laturilla lataavan 0->60% 30min (5V ja 4A teholla jopa)
 
Kyllä se 2C kestää ladata. Osasta lipoakkuja tekniikka on jo niin kehittynyttä että pystyy jopa 5C virralla ladata.
 
100 W on jo kovempi teho kuin sähköpyörän laturissa (esim. 36 V, 2 A = 72 W). Kuitenkin hieman eri kokoinen akusto kyseessä :D
 
C lukua ilmoitetaan kun ampeereissa lasketaan. Eli 2000mAh akkua ladataan 2A virralla, se antaa 1C. 2C olisi 4A, 5C olisi 10A virralla.
 
Kyllä se 2C kestää ladata. Osasta lipoakkuja tekniikka on jo niin kehittynyttä että pystyy jopa 5C virralla ladata.

Kestää ja pystyy, vaan montahan kertaa ja vuoden päästä mitä lie kapasiteetista jäljellä. Olen ymmärtänyt että terveellisin lataustapa olisi hiljaisella virralla huljutella varausta kapasiteetin puolivälillä, jos siis maksimaalista akun elinikää tavoittelee.

Toki se on sitten jo aika hankala normikäytössä saada toteutettua. Itsellä muuttui käyttötapa edellisessä luurissa rankempiin lataus/purku sykleihin ja reilun vuoden sisään mentiin siihen että akun jännite alkoi kippailemaan (puhelin sammui ja uudestaan käyntiin laittaessa muka 50% akkua vielä tallessa). Voi toki olla muistakin syistä mutta olen nyt uuden kanssa tietoisesti konservatiivisempi akun rääkkäyksen suhteen...
 
iPhone 6 akku meni ihan basic käytössä paskaksi alle vuodessa. Ja se laturi ei ole mikään teholaturi.

Lipo akut omissa rc vehkeissä kestänyt jo usean vuoden 2C latauksilla. Joskus nopeasti 3C virroilla kun oikein kiire on ollut.

Kyllä akkuteknologia kehittyy ja virran vastaanottokyky kasvaa.
 
Kyllä se 2C kestää ladata. Osasta lipoakkuja tekniikka on jo niin kehittynyttä että pystyy jopa 5C virralla ladata.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että satutko tietämään jotain tutkimusta/kattavaa artikkelia aiheeseen liittyen? Aiemmin tuota selvittelin ja silloin tutkimuksissa todettiin yli 1C latauksen heikentävä akun kapasiteettia älypuhelimissa. Eri asia tietenkin on sitten, kuinka voimakasta/marginaalista heikkeneminen on.
Tässä on aiheesta yksi suomalainen tutkimus:
...Consequently, users are increasingly relying on a number of Fast charging techniques from Qualcomm (Quick [9]) and Samsung (Fast). Nevertheless, the quality of charging plays an important role in the longevity of smartphone batteries. For example, if a battery is charged over the maximum battery voltage, the resulting chemical reactions may reduce the capacity significantly [2] and increase the battery temperature beyond the safety limit...


...Among 30K, only 3% of the devices use Quick and Fast charging...

...By examining the charging events, we have identified that 1% of the devices use charging rates higher than 1C. These are the Fast charging enabled devices...

...We have also identified two kinds of Fast charging technique. Their charging rates vary within 0.7-1.1C...

...We notice that Fast charging increases battery temperature by 8-10◦C than that of the DLC model devices...

...A small number of devices had a charging current higher than 1.0C, which also degrades battery performance quickly...
Tuossa ei suoraan sanota, kuinka paljon pikalataus heikentää akun käyttöikää verrattuna normaaliin lataukseen. Tutkimuksessa kuitenkin todetaan, että yli 1C:n lataus heikentää akun suorituskykyä nopeasti. 1C:n lataus tarkoittaa 3000mAh akulla 3A:n latausvirtaa. Tutkimuksessa mukana olleet pikalataustekniikat (Qualcomm Quick Charge 2.0 ja Samsung Adaptive Fast Charge) latasivat 0.7-1.1C arvoilla. QC 3.0 lataa Qualcommin mukaan 2750mAh:n akkua korkeintaan 1.5C:n arvolla. Esimerkiksi BatteryUniversity ohjeistaa lataamaan alle 1C:n arvolla.
Apply the ultra-fast charge only when necessary. A well-designed ultra-fast charger should have charge-time selection to give the user the option to choose the least stressful charge for the time allotted. Figure 2 compares the cycle life of a typical lithium-ion battery when charged and discharged at 1C, 2C and 3C rates. The longevity can further be prolonged by charging and discharging below 1C; 0.8C is the recommended rate.
ultra_fast_chart.jpg


XDA:n testissä poimittuna laitteet latasivat seuraavasti:
  • OnePlus 3 (3000mAh): 1.33C (Dash Charge)
  • Mate 9 (4000mAh): 1.25C (SuperCharge)
  • Galaxy S8+ (3500mAh): 0.86C (Adaptive Fast Charging)
  • Pixel XL (3450mAh): 0.71C (USB Power Delivery)
Sitä en sitten osaa mennä sanomaan, kuinka paljon noilla on loppujen lopuksi eroa käytännön elämässä.
 
Nyt sitten vain odottelemaan milloin alkaa taloja palaa latauksessa olevien kännyköiden takia.
Ei tarvitse latauksenvalvonnan torkahtaa paljoa niin taatusti palaa kuin kiinalainen takahuoneen ilotulitepaja.
 
Nyt sitten vain odottelemaan milloin alkaa taloja palaa latauksessa olevien kännyköiden takia.
Ei tarvitse latauksenvalvonnan torkahtaa paljoa niin taatusti palaa kuin kiinalainen takahuoneen ilotulitepaja.

Palaahan niitä jo nykyäänkin vähätehoisilla latureilla ja puhelimet syttyvät joskus vaikka eivät edes latauksessa olisi :)
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että satutko tietämään jotain tutkimusta/kattavaa artikkelia aiheeseen liittyen? Aiemmin tuota selvittelin ja silloin tutkimuksissa todettiin yli 1C latauksen heikentävä akun kapasiteettia älypuhelimissa. Eri asia tietenkin on sitten, kuinka voimakasta/marginaalista heikkeneminen on.

Ihan omakohtaista kokemusta rc puolelta noin 10 vuoden ajalta. Turnigyn halpikset esimerkiksi on ollu ihan ok kamaa. Kiinasta enää ei lipoakkuja saa tilattua, mutta hyvin nuo 4S-6S akut vie niin lentäviä, kuin maassa liikkuvia. Kovasti on menty eteenpäin näissä kamoissa ja se mikä tänään on tuoretta, se on ensi viikolla jo antiikkia.
 
Ihan omakohtaista kokemusta rc puolelta noin 10 vuoden ajalta. Turnigyn halpikset esimerkiksi on ollu ihan ok kamaa. Kiinasta enää ei lipoakkuja saa tilattua, mutta hyvin nuo 4S-6S akut vie niin lentäviä, kuin maassa liikkuvia. Kovasti on menty eteenpäin näissä kamoissa ja se mikä tänään on tuoretta, se on ensi viikolla jo antiikkia.
Omien kokemuksieni mukaan radio-ohjattavien li-pot alkaa menettää reilusti varaustaan ehkä suunnilleen 200-300 syklin jälkeen. Itse lataan yleensä suht maltillisilla 3c virroilla, mutta toki akun ikään vaikuttaa myös purkuvirta joka on melko kova ainakin 3d-koptereissa. Puhelimissa se on verrattain pieni, joka edesauttaa kestoikää. Silti epäilen miten kauan puhelimen akku kestää tuollaista latausnopeutta. Suotavaa olisi kuitenkin joku päälle 700 sykliä eli noin 2 vuotta kerran vuorokaudessa latausta.
 
Tuossakin 3C on maltillinen vielä. Monet tekee niitä 5C latauksia, joihin en itse uskalla lähteä. Ensinnäkin se laturi pitää jaksaa pyöriä ja toiseksi kyllä se 20min lataus riittää.
 
Mielestäni tuo Xiaomin lataus on tosiaan lähempänä 3-4C, kun 6.7C.

3C:hän on jo hyvinkin mahdollista ollut pitemmän aikaa lipo tekniikassa, toki kännykän akut ei lipoja vissiin ole vaan lioneita. Lipojahan on saanut ladata jo 10C virroillakin vuosia (ainakin 5vuotta) eli 6000mAh akkua esim 60A:lla. 2000mAh akkua 20A yms ja tainnut jo tulla 15C akkujakin sen jälkeen mitä itse näitten kanssa pelannut aktiivisemmin. Laturit alkanu olemaa jo isompi ongelma että jaksavat tuupata riittäviä virtoja.

R3DgRu, varmasti oikeassa tuon sykli puolen kanssa. Itse kylläkin tuli ajeltua yli 500-600sykli kestoja noilla isoilla lipo paketeilla krossarilla aikoinaan. Lataus virrat oli 3-4C riippuen miten laturit jaksoi puskea. akkupaketti oli: 4000mAh, 25.5v, 40C purkuvirrat/5C maksimi latausvirta. Ladattu 400-600W latureilla.
 
Viimeksi muokattu:
100 W on jo kovempi teho kuin sähköpyörän laturissa (esim. 36 V, 2 A = 72 W). Kuitenkin hieman eri kokoinen akusto kyseessä :D

Itsellä antaa oma Dellin kannettavan laturi vieläkin kovempia tehoja ulos yli 19.5V ja 4.62A. Akku tuossa on 11.1V ja 65Wh.

Minkähän kokoinen laturi noita meinaa oikein ladata tuollaista puhelinta, kun nuo kannettavien laturit eivät ole ihan pieniä?
 
Minkähän kokoinen laturi noita meinaa oikein ladata tuollaista puhelinta, kun nuo kannettavien laturit eivät ole ihan pieniä?
Sinällään jos käyttää perus type-c liitintä niin käy läppäreiden laturit sun muut. Aika hurja vauhti tuollainen kyllä on.
 
Ihmettelin hetken mitä ihmettä C tässä keskustelussa on mutta kyllä se edelleen on Coulomb.
 
... Tekniikka hyödyntää 20 voltin latausjännitettä ja viiden ampeerin latausvirtaa. Toistaiseksi ei ole tiedossa vaaditaanko puhelimelta erikoisratkaisuja, kuten useammasta erillisestä osasta koostuvaa akkua.
...

Itse toivon ihan turvallisuus ja akunkäyttöikä syistä että eivät yritä tunkea yksisoluiseen akkuun tuolla nopeudela virtaa vaan että puhelimessa olisi vähintää kaksisoluinen akku,
kun sen nopean virran puhelimeen tunkemistavan kehitys ei ole ollut koskaan varsinaisesti se ongelma vaan ongelma on aina ollut se akun varauksen vastaanottokyky
(siinämielessä nämä kaikki "mainos" puheet puhelinten pikalaataus tekoniikoista on aina hyvin harhaanjohtavia kun en puhuu aina siitä kuinka paljon/nopeasti virtaa saadaan tungettua puhelimeen).
 
Noin korkea latausvirta ei varmasti toimi kuin hetkellisesti ennenkuin puhelin lämpenee liikaa ja sitä on pakko pudottaa. Galaxy S8:n langaton pikalataus ei ole lähelläkään tuota tehoa ja silti se lämmittää puhelinta niin paljon että otin suosiolla pois käytöstä (turha pikaladata jos puhelin on jokatapauksessa telakassa yön yli.... )
 
Noin korkea latausvirta ei varmasti toimi kuin hetkellisesti ennenkuin puhelin lämpenee liikaa ja sitä on pakko pudottaa. Galaxy S8:n langaton pikalataus ei ole lähelläkään tuota tehoa ja silti se lämmittää puhelinta niin paljon että otin suosiolla pois käytöstä (turha pikaladata jos puhelin on jokatapauksessa telakassa yön yli.... )
Näissä korkeimman tehon pikalatauksissa latauselektroniikka ja täten suuri osa lämmöntuotosta on laturissa.

Langattomassa latauksessa kaikki elektroniikka ja lämmöntuotto on puhelimen sisällä, mikä rajoittaa menoa reippaasti.
 
Näissä korkeimman tehon pikalatauksissa latauselektroniikka ja täten suuri osa lämmöntuotosta on laturissa.

Langattomassa latauksessa kaikki elektroniikka ja lämmöntuotto on puhelimen sisällä, mikä rajoittaa menoa reippaasti.
Lisäksi itse akku on tietääkseni jaettu useampaan "pienempään" akkuun.
 
. Galaxy S8:n langaton pikalataus ei ole lähelläkään tuota tehoa ja silti se lämmittää puhelinta niin paljon että otin suosiolla pois käytöstä
Langston lataus aiheuttaa erikseen vielä lisää häviötä jonka takia se latausteho ei oikeastaan koskaan saavuta sitä maksimia mikä spekseissä kerrotaan.

Langallisen ja langattoman latauksen vertailu ei myöskään tästä syystä ole kovin järkevää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 667
Viestejä
4 495 498
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom