Xeon työaseman päivitys

Liittynyt
30.03.2018
Viestejä
201
Tulihan se klassikko sieltä.

Noiden asiantuntijoiden mielestä ainoa valmistaja joka tekee epävakaita prosessoreita on AMD. Epävakaita prosessoreita eivät tee mm. IBM, Apple, Broadcom, Samsung, Qualcomm, Nvidia, Imagination ja Samsung. Jos AMD on ainoa valmistaja joka tekee epävakaita prosessoreita, millä ihmeellä firma on vieläkin pystyssä :facepalm:

Lämmöntuotto ja sähkönkulutusperusteluille olisi hauska nähdä sitä faktaa. Erittäin suurella todennäköisyydellä valmistaja kusetti.
-1

[ot]
Ap nyt vain päätyi tuollaiseen ratkaisuun ja perusteli myös valintansa, mielestäni pieniruokainen Intel Xeon Silver 4116 ei ollut huono valita. Threadrippereiden tehontarpeesta ja muista ylivoimaisista ominaisuuksista voit kertoa lisää väittelyketjussa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
-1

[ot]
Ap nyt vain päätyi tuollaiseen ratkaisuun ja perusteli myös valintansa, mielestäni pieniruokainen Intel Xeon Silver 4116 ei ollut huono valita. Threadrippereiden tehontarpeesta ja muista ylivoimaisista ominaisuuksista voit kertoa lisää väittelyketjussa.
Ennen kuin heittelet miinuspisteitä, lue tarkemmin:

AMD:n käyttöä todella harkitsin, mutta kuten kerroin; paljon käyttämäni video renderointi ja formaatti muunnos ohjelmiston valmistaja suositteli Inteliä, koska ne heidän omissa testeissä olivat olleet vakaimpia. Lisäksi lämmöntuotto ja sähkön kulutus oli pienempiä. Nämä on myös faktaa.
Todennäköisesti keskimääräinen TechBBS kirjoittaja tajuaa näistä asioista enemmän kuin tuo nimetön valmistaja.

Lämmöntuoton suhteen on täysin selvää ettei 3,4/4 GHz 16 core prosessori pärjää 2,1/3 GHz 12 core prosessorille. Yhtä selvää on ettei jälkimmäisellä ole mitään jakoa kun aletaan nopeutta mittamaan.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Turhaa näistä väitellä. Jokaisella on oma mielipiteensä ja sitä pitää kunniottaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
AMD:lla on lumipöllö vielä tulossa. Itse ostaisin käyttööni paljon mieluummin 90W TDP:n kuin 180W TDP:n. Tätä voi tietenkin itse alikellottaa, mutta kuinka moni on teistä on alikellotellut prosessoria? Se on vaan paljon helpompaa ostaa valmiiksi alikellotettu prosessori, jossa on se kohtuullinen TDP.

En minä hiljaisuutta arvostavalle ostaisi noita "valmiiksi kellotettuja" threadrippereitä. Edelleenkin, nuo kellot on Intelin tuotteissa paljon maltillisemmat ja se näkyy siinä, että ne on parin generaation jälkeen hitaampia kuin kuluttuja-Ryzenit, mutta kuluttavat koko sen ajan vähemmän virtaa..

Ja Snowy Owl englanniksi, kun kuitenkaan ette ole googlettaneet..
edit: Ehkä koska minä suomensin väärin. Se on tunturipöllö. :facepalm:
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Itsellä ei ole ollut koskaan tarvetta ylikellottaa. Vanhassa X8SAX emolevyssä ylikellotus ei edes ollut mahdollista. Tulevan emolevyn mahdollisuuksiin en ole tutustunut.
Maltillinen lämmöntuotto on hyvästä. Teoriassa elektroniikka kestää maltillisella lämmöllä kauemmin. Niinhän se on esimerkiksi elektrolyyttikondensaattoreissa. Tästä on paljon tietoa netissä.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Itsellä ei ole ollut koskaan tarvetta ylikellottaa. Vanhassa X8SAX emolevyssä ylikellotus ei edes ollut mahdollista. Tulevan emolevyn mahdollisuuksiin en ole tutustunut.
Maltillinen lämmöntuotto on hyvästä. Teoriassa elektroniikka kestää maltillisella lämmöllä kauemmin. Niinhän se on esimerkiksi elektrolyyttikondensaattoreissa. Tästä on paljon tietoa netissä.
Elektroniikka kestää maltillisella lämpötilalla kauemmin. Lämmöntuoton kanssa sillä on hyvin vähän tekemistä. Saan helposti muutaman watin lämmöntuotolla kännykän kuumemmaksi kuin tietokoneen yhdenkään osan 250 watin lämmöntuotolla. Tietokoneessa on monta kertaluokkaa parempi jäähdytys...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Äh.. meni taas ohi. Sanotaan yksinkertaistetusti näin (luvut Harrison-Stetson -menetelmällä):
Jos Threadripperin kelloja laskee 600MHz kautta linjan, sen TDP puolittuu 180W->90W. Suurimmalle osalle tuo pieni teholisä on vaan tuon lisääntyneen jäähdytystarpeen arvoista. Tämä on se, mitä kannattaa ilmajäähdytyksellä ja toiveella hiljaisuudesta tehdä.

Supermicro on tehnyt Xeon D -emolevyjä jo pari vuotta, niin varmasti tekevät myös Snowy Owl -emolevyjä.

Kondensaattorien käyttöikä riippuu myös niiden lämpökestosta ja on saatavilla 105C 5v kondensaattoreita, jos makselee rahaa tarpeeksi. Halvemmat kestävät huonommin. Yleisesti kyllä lämpö on pahasta, mutta kuinka kuumaa ajattelit sinne sisälle tehdä?

Kaikki 180W TDP:n "haitat" hoituu kunnon ilmanvaihdolla ja jäähdytyksellä. Se on vaan kovin äänekäs ja en itse asiassa edes tiennyt/muistanut, että Noctua yrittää sinnekin segmentille. Palvelinsaleissa ei ainakaan minun tuntemissani ole välitetty yhtään siitä, paljon sieltä kuuluu melua, kun ne on kiinni ja mahdollinen lämpöeristys hoitaa myös äänieristyksen virkaa..

--

Kaveri osti muroaikoina sen Supermicron, Sandy Bridge kuluttaja-Xeonin ja Seasonicin Platinum-tason virtalähteen. Sitten hän keitti niitä kotelossa, jossa oli kirjaimellisesti No Fan. Seasonic kuoli kesken harjoitusten, mutta Supermicro pelitti vielä. Vielä on sama kokoonpano käytössä, eikä vieläkään ymmärrä, että L-mallilla olisi ollut maltisemmat lämpötilat sisällä.. Mutta ei sieltä kuollut kuin virtalähde.

--

Itse rakensin vuonna 2010 täysin passiivisen NAS/HTPC-purkin. Sieltä kuoli mekaaniset kovalevyt. Meni kyllä ja vein takuuseen.

--

Nykyään on palvelin pilvessä.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Tarkoitin lämmöntuotolla hieman eri asiaa. Kyse oli tietokoneen sisälämpötilasta. Jos siellä on "kiuasprosessori", joksi näitä ylikellotettuja prosessoreita voi nimittää; niin pitäähän se suuri lämpömäärä johtaa kotelosta pois. Muuten tietokoneen sisällä on sauna, joka tuottaa ongelman. Prosessorit ylikellotettuna tuottavat paljon lämpöä.
Itselläni on Supermicron työaseman sisällä muistaakseni kahdeksan tuuletinta; virtalähteessäkin kaksi. Tietokoneeni sisällä lämpötila on aina alle 40 astetta. Kiintolevyt, joita on kuusi, on jäähdytetty. Ne on lisäksi pikairroitettavia. Yhtään kiintolevyä ei ole koskaan mennyt rikki. Tähän ei ole yksin syynä hyvä tuuri. Erillisjäähdytys on tuonut niille pitkän eliniän. Pidän mielestäni hyvin huolta varmuuskopioista. Niitäkin pitäisi muistaa tehdä. Osa kiintolevyistäni on niille tehtyjä. Kaikki tärkeät kuvat on "monistettuna" eri kiintolevyille.
Virtalähteistä sen verran, että sen energiateholuokka vaikuttaa tietääkseni virtalähteen kestoikään. Lisäksi sen kuormitettavuus. Tietysti myös elektrolyyttikondensaattorit ja niiden laatu. Japanilainen Nichicon on merkkinä esimerkisi laadukas.
Hyvässä tietokoneessa virtalähde on hyvä ylimitoittaa.
Laadukas UPS-laite on myös hyvä olla. Se tuo tietokoneelle lisää luotettavuutta ja käyttöikääkin, kun sähkö on varmistettu. Itselläni on APC SMT1500I.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Tarkoitin lämmöntuotolla hieman eri asiaa. Kyse oli tietokoneen sisälämpötilasta. Jos siellä on "kiuasprosessori", joksi näitä ylikellotettuja prosessoreita voi nimittää; niin pitäähän se suuri lämpömäärä johtaa kotelosta pois. Muuten tietokoneen sisällä on sauna, joka tuottaa ongelman. Prosessorit ylikellotettuna tuottavat paljon lämpöä.
Ihan helposti voit kutsua 180 TDP:n prosessoria kiukaaksi. Sitä se on. Ei tarvitse edes ylikellottaa.

Ei ole löysää ainakaan noissa AMD:n prosessoreissa, vaan prosessori on valmiiksi viritetty äärimmilleen.

Eläessäni en ole palvelimiani ylikellottanut, ja siihen on ollut mahdollisuus tyyliin aina. Enemminkin niin, että köyhänä opiskelijana vanha prosessori on löytänyt tiensä palvelimeen ja kellotukset on poistettu.. Tai viimeiset 10v olen myynyt vanhan prosessorin pois, ostanut halvan 2-ytimen tilalle ja käyttänyt sitä palvelintarpeisiini. Nyt tosiaan kaikki on pilvessä.

Itselläni on Supermicron työaseman sisällä muistaakseni kahdeksan tuuletinta; virtalähteessäkin kaksi. Tietokoneeni sisällä lämpötila on aina alle 40 astetta. Kiintolevyt, joita on kuusi, on jäähdytetty. Ne on lisäksi pikairroitettavia. Yhtään kiintolevyä ei ole koskaan mennyt rikki. Tähän ei ole yksin syynä hyvä tuuri. Erillisjäähdytys on tuonut niille pitkän eliniän. Pidän mielestäni hyvin huolta varmuuskopioista. Niitäkin pitäisi muistaa tehdä. Osa kiintolevyistäni on niille tehtyjä. Kaikki tärkeät kuvat on "monistettuna" eri kiintolevyille.
Nykyisessä NAS:issa ja kaikissa muissakin sen jälkeen on ollut kunnon jäähdytys. Lisäksi on muualla kopioita datasta, niin enpä ole menettänyt hardwaren kuolemiselle ikinä mitään. Viileä sisälämpötila lisää käyttöikää. Sen allekirjoitan 100%. Ei se vaan ole aivan mahdotonta ole järjestää muillekaan prosessoreille.

Nämä on kaikki hyviä neuvoja. Kaikkien pitäisi ne sisäistää.

Virtalähteistä sen verran, että sen energiateholuokka vaikuttaa tietääkseni virtalähteen kestoikään. Lisäksi sen kuormitettavuus. Tietysti myös elektrolyyttikondensaattorit ja niiden laatu. Japanilainen Nichicon on merkkinä esimerkisi laadukas.
Hyvässä tietokoneessa virtalähde on hyvä ylimitoittaa.
Ei hyvätkään kondensaattorit kestä kuumia lämpötiloja ikuisuuteen.

Lisäksi 80+ on standardi, joka määrittelee tehokkuuden 20,50 ja 80-käyttöasteilla. Ongelma on siinä, että about viimeiset 7 vuotta prosessorit on olleet niin energiatehokkaita (ainakin intel), että 20% käyttöaste ei tapahdu, vaan todellinen idlaus kuluttaa virtaa vaikka vaan 5%. Standardi ei siis ihan ole nykypäivää.. Voipi olla, että sinunkin virtalähde on luokkaa 70% energiatehokas, kun prosessori ei tee mitään järkevää..

Silti, ylimitoitus on hyvästä. Huono virtalähde toimii paremmin, kun sitä ei rasita liikaa. Hyvä virtalähde on nykyään passiivinen, jos lämpötilat on kohtuulliset ja sitä ei rasiteta liikaa. Tätä kirjoittaessa uskon, että nyt ei taas tuulettimet pyöri sisällä..

Laadukas UPS-laite on myös hyvä olla. Se tuo tietokoneelle lisää luotettavuutta ja käyttöikääkin, kun sähkö on varmistettu. Itselläni on APC SMT1500I.
Paremmat serveritason laitteet synkkaa tuommoisten kanssa. Tai edes serveritason laitteet. Itsellä oli UPS:in käyttömahdollisuus HP:n Microserverissä (joka oli hintaluokkaa 200€), mutta ei ollut (eikä ole) rahaa kunnon tuettuun UPS:iin.

Kaverilla, jolla tuo Supermicro on, on UPS, joka lähettää tekstiviestin virtakatkon sattuessa. Kaikki laitteet on kunnossa ja kotiverkko viimeisen päälle. Samalla rahalla minulla on kaksi tuoretta tietokonetta, joista toisessa on varsin pelikelpoinen kokonaisuus ja toisessa profiilin kone "hyötykäyttöön". Ihan oma asia, miten rahansa käyttää, mutta palvelinrautaa ostamalla ei saa sitä hinta/laatu-suhdetta, ainakaan minun mielestäni. Olen itse niitä miehiä, jotka mieluummin ostavat uuden koneen 2-3v välein, kun ostavat sen absoluuttisesti parhaan kokoonpanon rahoilleen 7v välein.

Ja ihan oikeasti, työkaverillani on samoja fetissejä, kuin sinulla. En keksi tätä, vaan Muron nimimerkin saat YV:llä ja siellä on kovasti palvelinaiheisia postauksia. Ja oikeassa elämässä hän on töissä isojen tuotannonohjausjärjestelmien parissa ja joutuu ajoittain miettimään palvelinkonfiguraatioita.

--

Ongelma ihmisillä on, että sinulla oli käyttötarkoitus: teet vaikka videota. Sitten kysyit täällä. Ihmiset vastasivat, mutta ostit silti sitä , mitä ihan ekassa viestissäsi mietit. Tämä on aiheuttanut hieman närää, kun ihmisten mielestä heidän ehdotuksensa käyttötarkoitukseen olivat parempia.

En minä ainakaan yöuniani tästä menetä, mutta jatkan tänne kontribuoimista, jos joku muu kotipalvelimia rakentaa. Ei ole Yhtä Oikeaa ratkaisua..
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Kerrankin sain kunnon kommentteja. Olen työkseni suunnitellut lineaaripowereita vaativaan ammattikäyttöön. Niihin on tehty kaikki ylimitoitetusti. Elkot on Nichicon BT, joka on 125 astetta kestävä elko. Lisäksi olen käyttänyt Rifan suuria kannuelkoja, jossa on pantakiinnitys ja ruuvikiinnitteiset liittimet, johon johdot tulee. Regulointi ja transistorit on jäähdytetty kunnolla isoilla jäähdytyslevyillä. Kokonaisuus on koottu 19 tuuman räkkikoteloon ja painaa kymmeniä kiloja. Näiden käyttöikä on jopa vuosikymmeniä. Näissä ei tarvita edes tuulettimia.
Hakkuripowereita en ole suunnitellut, mutta olen niitä valinnut eri asiakkaille. Mean Well tekee hyviä hakkuripoweroita. Linkki
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Kaverilla, jolla tuo Supermicro on, on UPS, joka lähettää tekstiviestin virtakatkon sattuessa. Kaikki laitteet on kunnossa ja kotiverkko viimeisen päälle. Samalla rahalla minulla on kaksi tuoretta tietokonetta, joista toisessa on varsin pelikelpoinen kokonaisuus ja toisessa profiilin kone "hyötykäyttöön". Ihan oma asia, miten rahansa käyttää, mutta palvelinrautaa ostamalla ei saa sitä hinta/laatu-suhdetta, ainakaan minun mielestäni. Olen itse niitä miehiä, jotka mieluummin ostavat uuden koneen 2-3v välein, kun ostavat sen absoluuttisesti parhaan kokoonpanon rahoilleen 7v välein.
Kyllähän se niin on että ylihypetettyä noi palvelinraudat ja että ne kestää vaikka ydinsodan.

Itsellä on koneen päivityksen jälkeen vanha mylly siirtynyt toimittamaan palvelimen virkaa ja tuossahan toi E8500 prossalla varustettu kone edelleen toimittaa sitä kotipalvelimen virkaa, koneella on ikää jo aika reippaasti. Riittääköhän 10v.
Nykyinen kone siirtyy toimittamaan samaa virkaa tulevaisuudessa. Joskus kauan sitten oli joku emo josta konkat porsi, mutta siintäkin selvittiin kolvin kanssa.
Joku emo otti salamasta osumaa ja integroitu verkkokortti kuoli. Muutama kovalevy hajonnut, viimeisimpänä 2TB WD Green joka oli raid-5 pakassa ja alkoi naksuttaa. Sitä ennen hajosi pari IBM:n surullisen kuuluisan 75GXP sarjan levyjä.
Siinä ne laiterikot mitä itsellä ollu yli 25v aikavälillä. Ja itsellä on koneet 24/7 päällä, talvisin yleensä vielä jauhamassa esim. Folding@Home laskentaa että eivät ole edes mitenkään kevyessä kuormassa.

Että joo, kyllähän siellä palvelin raudassa varmaan kaikki on ylimitoitettu ja varmasti kestää, mutta niin ne näyttää ihan nämä kuluttaja vehkeetkin kestävän. Kyllä se yleensä on niin että tuote on valmiiksi rikki ja hajoaa hyvin nopeasti hankinnan jälkeen, sama se pätee siihen serveri rautaankin.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Olen tässä kyllä aika samaa mieltä. Laadun heikentämiseksi tehtyjä kustannussäästöratkaisuja löytää lähinnä läppäreistä ja pakettikoneiden emolevyistä/powereista.

Komponenttipuolella sellasta kunnon kuraa ei oikein ole vielä itsellä tullut vastaan, paitsi ehkä virtalähteissä, tuulettimissa ja kaikessa jonnettelussa (muuta kuin tarpeenmukaisia ledejä sisältävät tuotteet).
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Tilasin Jimmsiltä uuden Supermicro X11SPA-T työasema emolevyn. Vanhasta Supermicro X11SPi-TF palvelin emolevystä siirretään muistit ja prosessori uuteen emolevyyn. Vanha emolevy menee ehkä myyntiin tai, jos löydän sille omaa käyttöä toisaalla. Uusi emolevy oli Supermicro, koska se on tietääkseni ainoa valmistaja, joka tekee yhden LGA3647 prosessori kannan työasema emolevyjä. Kahden prosessori kannan emolevylle ei ole itselleni tarvetta.
Halusin edelleen pitää vanhan kotelon, koska pidän siitä. Sen virtalähde riittää oikein hyvin uuteen kokoonpanoon ja on vain muutaman vuoden ikäinen. Alkuperäinen kotelon virtalähde on ystävällä käytössä, ja toimii moitteetta, vaikka onkin jo 10 vuotta vanha. Se korvasi HP Pavilion i5 "markettikoneen" vanhan rikki menneen virtalähteen.
 
Viimeksi muokattu:

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Sain torstaina Supermicro X11SPA-T työasema emolevyn. Toimitusaika olisi saanut olla lyhempi kuin kaksi ja puoli kuukautta. Sain emolevyn tänään asennetuksi. Asennus oli hieman haasteellista, kun koteloa ei oltu suunniteltu juuri tälle emolevylle. Kokonsa puolesta emolevy kyllä mahtui, mutta esimerkiksi Noctuan 4U prosessorijäähdytin "puhaltaa" 90 astetta väärään suuntaan ilmankierron kannalta ja emolevyn SATA-liittimet olivat samoin 90 astetta väärään suuntaan kotelon sivulle, jossa on läpivientiaukko johdoille. SATA-liittimet eivät haittaa, koska sain poistettua kumisen kaapeliläpiviennin suojan. SATA-liittimet mahtuivat juuri aukosta sisään. Laitan kuvan tästä myöhemmin.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
IMG_20200209_212925 – kopio.jpg

Kuvassa vasemmalla alhaalla näkyy edellisessä viestissä mainitut SATA-liiittimet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Näyttää kyllä purkkaviritykseltä, eikä monen tonnin tietokoneelta.

Kotelon sisustan ei nyt tartte olla musta, mutta kaapeloinnit on ihan kauheita, etutuulettimissa ei ole pölysuojia pölystä päätellen ja ne on vähän pieniä. Lisäksi uusi design ja Noctua puhaltaa käytännössä päin seinää. Eikä näytönohjainkaan juhli ilmavirtauksella.

Nyt joutuu sanomaan, että koneen hinta ei näy kuvissa.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Kaapelit voisi tietenkin laittaa paremmin. Hyvin lämmöt pysyy minun käytöllä kurissa. Virtalähde ei ole modulaarinen, kun on Supermicron oma PWS-865-PQ virtalähde. Se hieman vaikeuttaa kaapeleiden laittoa. Johtimia en aio katkoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Kaapelit voisi tietenkin laittaa paremmin. Hyvin lämmöt pysyy minun käytöllä kurissa. Virtalähde ei ole modulaarinen, kun on Supermicron oma PWS-865-PQ virtalähde. Se hieman vaikeuttaa kaapeleiden laittoa. Johtimia en aio katkoa.
Minulla ei ole positiivista sanottavaa tuosta kotelosta tai virtalähteestä, niin ehkä vaan kannattaa laittaa ne johdot isompaan nippuun nippusiteillä ja kotelon reunaan kiinni (myöskin nippusiteillä) siitä ilmavirran tieltä pois. Myös kattoa kohti voi laittaa, jos kotelo ei ole auki sieltä, niinkuin kuvissa näyttää. Paremmassa kotelossa olisi johtojen läpiviennit siellä takana ja ne olisivat pois häiritsemästä pääkammiossa.

Myös tällaisia voi laittaa, jos tuulettimet edessä on standardikokoa, mutta ei taas näytä olevan:

--

Myöskään en ihan täysin saanut kiinni, miksi emolevy piti päivittää tuohon, joka käytännössä vaan huonontaa ilmavirtausta?
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Tällaista koteloa Supermicro itse suosittelee. Linkki
Se on uudistettu versio minulla olevasta kotelosta ja isommalla virtalähteellä.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Ideana noissa on, että on järkyttävä ilmavirta edestä taakse ja tuulettimet täysillä. Se on ehkä sopiva ratkaisu johonkin palvelinhuoneisiin, mutta ei normaaliin asuntoon.

Kaveri osti Supermicron kanssa Seasonic Platinumin ja Lian Lin. Suosittelen itsekin etsimään vähän parempia normaaleja tietokonekomponetteja, eikä tuota lähes pelkkää serverirautaa.

Valitettavasti tässä Apple on malliesimerkki, kuinka serverikamoja on laitettu toimivaan koteloon ja silti se on käytettävissä ilman tuulettimien jatkuvaa huutamista.

--

..mutta jos tuo noin toimii, ei sitä tarvitse korjata. Lähinnä vaan, että on toisia tapoja tehdä tämä asia ja noissa Supermicron koteloissa ja virtalähteissä ei välttämättä saa rahoilleen vastinetta kotikäytössä.

--

En kyllä laittaisi tätä tuonhintaiseen kokoonpanoon. Lyhyesti se on ruma ja vähemmän moderni. Kyllä sen pitäisi olla edes perussiisti - ei tuollainen.


R6 nyt suosituksena, että en puhu vaan vailla minkäänlaista kontribuutiota:

..mutta sinun budjetilla etsisin jonkun kivan noista:

Tärkeimmät kriteerit olisi, että ilma kiertää ja näyttää premiumilta, eikä 90-luvun hirviöltä. Ehkä tuon uuden emolevyn takia pitäisi myös olla reikä katossa, että ruskea Noctua saa ulostettua sitä kautta.

edit: äh.. tuo emolevy on yli 30cm leveä ja ei ole suositeltu noin iso tuohon R6-koteloon. Nyt on huono suositus minulta.. Tuo vaikka:
..mutta nämä on makuasioita, lähinnä vaan, että siisti Premium-kotelo, jossa ilma kiertää. Fractal Design nähtävästi pitää 285mm maksimeita omissa koteloissaan.
..ja edelleen, jos haluaa näyttävämmän kokoonpanon, jossa ilma kiertää. Jos tuo riittää, niin mikäs siinä, mutta pistäisin tuon tason raudan vähän kivempaan koteloon.
 
Viimeksi muokattu:

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Tämä on hieman paremman näköinen.

Ehkä tulevaisuudessa hankin uuden kotelon ja sopivan virtalähteen. Iso E-ATX kotelo pitää olla. Emolevy on 30.48 cm x 33.02 cm kokoinen. 3.5 tuuman kiintolevyjä on kahdeksan(8), joten nekin pitää saada jäähdytettyä, kuten nyt on. Tällä hetkellä ne on kaikki alle 40 asteisia. Kuumin niistä on Toshiba 3 Tt kiintolevy, joka on 38 asteinen, joten jäähdytys toimii hyvin. Nyt on kaikki rahat käytetty, joten uuden kotelon ja virtalähteen hankinta siirtyy ehkä hyvinkin kauas tulevaisuuteen, jos yllättävää sponsoria ei ilmaannu ennen sitä.;)
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Tuulettimien kierrosnopeudet ja virtalähteen antamat jännitteet.

Tuulettimet_ja_PSU-voltit.PNG
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Virtalähteen lämpötila ja muistien tila.

MEM_ja PSU.PNG
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Lämmöt ja tuuletin nopeudet hieman kuormitettuna.
Laempo2.PNG
Tuulettimet.PNG
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Tähän tarvisin laadukkaan tilavan E-ATX kotelon, kun emolevy on sitä kokoa ja laadukkaan virtalähteen. Siinä pitää olla pikairroitettavat kiintolevykelkat, kun kiintolevyjäni on 8 kpl. Haluaako joku sponsoroida minulle sellaisen?
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Tähän tarvisin laadukkaan tilavan E-ATX kotelon, kun emolevy on sitä kokoa ja laadukkaan virtalähteen. Siinä pitää olla pikairroitettavat kiintolevykelkat, kun kiintolevyjäni on 8 kpl. Haluaako joku sponsoroida minulle sellaisen?
Jimmsiltä vaan selailemaan EATX koteloita.
Laadukas virtalähde, koko Seasonicin tuotanto.
Pikairroitettavat kiintolevykelkat on perusominaisuuksia melkein jokaisessa nykykotelossa.

Tuossa nyt esimerkki, tosin siinä on vaan 6kpl noita 3.5" paikkoja, mutta 5.25" paikkoihin saa kovokehikoita lisää.
 
Viimeksi muokattu:

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Saakos näihin kiintolevykelkkoihin jäähdytyksen; sellaisen hiljaisen, mutta riittävän tehokkaan?
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Saakos näihin kiintolevykelkkoihin jäähdytyksen; sellaisen hiljaisen, mutta riittävän tehokkaan?
Eivät tarvitse kun tuossa on jo edessä iso tuuletin hönkimässä niitä päin.
Nuo erilliset kiintolevykelkkojen jäähdytyspalikat ovat tarkoitettu lähinnä noihin ikivanhoihin suljettuihin koteloihin missä on paska ilmanvaihto muutenkin. Hyvin ilmastoidussa kotelossa eivät tarvitse erikseen "jäähdytystä".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Tässä on 8 kpl 3,5" levypaikkoja.
Itsellenikin ostin hiljattain.
Ei tämäkään ihan sisustuselementti ole :)

Katsoin kuitenkin 5min noita koteloita töissä ja tuo 8 kiintolevypaikkaa on kyllä niin kova vaatimus, ettei silmääni osunut siinä ajassa yhtään. Tuo linkittämäsi näyttä ihan toimivalta vaihtoehdolta, mutta onko se tarpeeksi "siisti"?

--

Hienosti tuossa ehdotuksessa on kyllä ilma-aukkoja ylhäällä, että se tuuletin siellä prossujäähyssä saa puhallettua oikeaan suuntaan. Ja mahdollisuus laittaa 1-2 tuuletinta puhaltamaan siihen RTX 2080 Ti:lle.. Toisaalta, noissa kuvissa lämmöt ei ole ongelma.

Edelleen, siinä on useamman tonnin kone ja se voisi näkyä myös ulospäin.. Valitan huutelua täältä takapenkistä, mutta uskon, että jollain valmistajalla on kunnon premium-kotelo, joka näyttää hienolta ja sisältää tarvittavat ominaisuudet. Tämä ehdotus on "ihan hyvä", mutta onko se riittävästi?

Vähän kun tätä ketjua lukee, niin ei taida budjetti olla ongelma tälle kaverille..
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, on kaikki rahat loppu. Ne on tullut käytettyä tietokoneisiin. Rahaa on mennyt yli 3500 euroa. Siksi käytin 10 vuotta vanha koteloa, johon on vaihdettu uusi virtalähde noin 3 vuotta sitten. Vaihtaisin sen mieluusti toiseen, jos olisi rahaa. Siksi pyysin sponsoria.
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 043
Tän ketjun lukeminen veti melkosen hiljaseks.. Noh kai eurot voi huonomminkin sijottaa mutta jos nyt valitellaan että eurot loppu niin vois ottaa ne Supermicro-lasit pois päästä ja lukea tän ketjun viestejä pari kertaa uusiks jollon selvii miks ne rahat on loppu..
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Kotelon kanssa on Supermicro tarkoitus hylätä, kun se on niin vanha. Lian-Lin kotelot on käynyt mielessä. Ovat sopivan pelkistettyjä. Juuri hankitun Supermicron emolevyn aion pitää.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 019
Selkeä on tuo Supemicron SuperDoctor. Heti näkee, että kaikki kunnossa (vihreää). Jos joku FAN rikki niin sen huomaa yhtä helposti (punainen).
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Selkeä on tuo Supemicron SuperDoctor. Heti näkee, että kaikki kunnossa (vihreää). Jos joku FAN rikki niin sen huomaa yhtä helposti (punainen).
Ihan kätevä tuo Supemicron SuperDoctor toisiaan on.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Paremman kotelon ja virtalähteen lisäksi kiinnostaisi hankkia parempi prosessori. Intel Xeon W-3235, LGA3647, 3.3GHz, 19.25MB, Tray voisi olla mahdollinen vaihtoehto, kun nykyinen Intel Xeon Silver 4116 on varsin tehoton prosessori. Tosin nykyisessä taloudellisessa tilanteessa tämäkin jää valitettavasti haaveeksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 932
Modasin juuri omaan koteloon 35,5x35,5cm emolevyn. Tosin mekaanisia levyjä ei ole.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Paremman kotelon ja virtalähteen lisäksi kiinnostaisi hankkia parempi prosessori. Intel Xeon W-3235, LGA3647, 3.3GHz, 19.25MB, Tray voisi olla mahdollinen vaihtoehto, kun nykyinen Intel Xeon Silver 4116 on varsin tehoton prosessori. Tosin nykyisessä taloudellisessa tilanteessa tämäkin jää valitettavasti haaveeksi.
Ei ole kannattava ostos tuo Xeoni.
AMD tarjoaa 12-ydintä kolmasosalla tuon hinnasta ja TDP on puolet Xeonin vastaavasta lukemasta. Lisäksi yhden ytimen suorituskyky on AMD:lla parempi.
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Ei ole kannattava ostos tuo Xeoni.
AMD tarjoaa 12-ydintä kolmasosalla tuon hinnasta ja TDP on puolet Xeonin vastaavasta lukemasta. Lisäksi yhden ytimen suorituskyky on AMD:lla parempi.
Ja tukikos tämäkin Ryzeni jopa ECC muisteja? Olen myös samalla kannalla että rendaukset lähtisi liukuhihnalta lentoon AMD:n tuotteilla. Vaikuttaa tuottavuuden sijaan olevan tärkeintä vallan muut asiat... :kahvi: En pahalla sano, mutta hieman huvittaa kun joka postauksessa tulee mainita Supermicro.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Ja tukikos tämäkin Ryzeni jopa ECC muisteja? Olen myös samalla kannalla että rendaukset lähtisi liukuhihnalta lentoon AMD:n tuotteilla. Vaikuttaa tuottavuuden sijaan olevan tärkeintä vallan muut asiat... :kahvi: En pahalla sano, mutta hieman huvittaa kun joka postauksessa tulee mainita Supermicro.
Juu ilmeisesti tukee valikoiduilla emolevyillä, esim. Asus PRO WS X570-ACE
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
AMD olisi sinänsä kiinnostava, mutta prosessorin lisäksi pitäisi ostaa uusi emolevy ja mahdollisesti myös muistit.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
AMD olisi sinänsä kiinnostava, mutta prosessorin lisäksi pitäisi ostaa uusi emolevy ja mahdollisesti myös muistit.
Samat muistit menevät AMD:lle ja tuo edellä mainittu Asuksen Workstation emo maksaa noin 350€. Toki hyviä emoja saa jo 100-200€, riippuen tarvittavista ominaisuuksista ja liitännöistä.
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Juu ilmeisesti tukee valikoiduilla emolevyillä, esim. Asus PRO WS X570-ACE
Kas, mul oli kyseinen lauta 3700X kanssa. :kahvi: En tosin ees avannut, niin en perehtynyt sen syvällisemmin. Diggasin laudan lookista kyl, VRM oli pääsyy sekä koska :korruptioser:. Alunperin oli Asrock Taichi tulos ja paketoitu jo, mut sain lennosta vaihdettua.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 511
Viestejä
4 164 731
Jäsenet
70 418
Uusin jäsen
NKoo

Hinta.fi

Ylös Bottom