X-Plane 11

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Ohops! Olivat menneet julkaisemaan jo X-Plane 11:n ja itse en huomannut mitään, paitsi nyt.
X-Plane on mielestäni paras lentosimulaattori, mitä tavan tallaajan ulottuvilla yleensäkkin on.


Oleellisimmat informaatiot copypastena:

"X-Plane is a flight simulator produced by Laminar Research. A desktop version is available for macOS, Windows, and Linux. X-Plane is packaged with several commercial, military, and other aircraft, as well as basic global scenery which covers most of the Earth.

X-Plane differentiates itself from other simulators by implementing an aerodynamic model called blade element theory. Traditionally, flight simulators emulate the real-world performance of an aircraft by using empirical data in predefined lookup tables to determine aerodynamic forces such as lift or drag, which vary with differing flight conditions.

With blade element theory, a surface (e.g. wing) may be made up of many sections (1 to 4 is typical), and each section is further divided into as many as 10 separate subsections. After that, the lift and drag of each section are calculated, and the resulting effect is applied to the whole aircraft. When this process is applied to each component, the simulated aircraft will fly similar to its real-life counterpart. This approach allows users to design aircraft quickly and easily, as the simulator engine immediately illustrates how an aircraft with a given design might perform in the real world. X-Plane can model fairly complex aircraft designs, including helicopters, rockets, rotorcraft, and tilt-rotor craft."


New in X-Plane 11:

Overhauled fleet
Aircraft models that stand up to scrutiny, from the gear trucks to the rivets.

3-D cockpits
Every aircraft in the fleet comes with a beautiful, usable 3-D cockpit.

IFR-ready cockpits
Every 3-D cockpit is usable for instrument flight.

Brand new user interface
Easier to learn for new users. Faster for power users.

Tutorials
Learn the basics of flight, navigation, & more in X-Plane.

Improved 3-D cockpit interaction
Cockpit controls are easier than ever to set just right.

Pushback tugs & fuel trucks
Watch other aircraft get service, or request services for your own aircraft.

New lighting, sound, & effects engine
Bringing new tools to aircraft add-on makers.

New scenery for Europe
Roadways, buildings, & more now feature European-specific variants.




X-Plane viralliset sivut: X-Plane 11 | Coming this holiday season.
X-Plane 11 Steamissa: X-Plane 11 on Steam

 
On kyllä grafiikka jotenkin viimeistelemätöntä. Näytönohjain on hyvä, pitäisi kevyesti pyörittää maksimeilla, kuten muukin kone. Täytyy myös tutkia realismia, oletuksilla liian helppo.
 
X-Planen ongelma on se, ettei PMDG:n koneita ole vielä saatavilla DC-6 lukuunottamatta. Jos on FSX:ssä ikänä lentänyt millä tahansa PMDG koneella, niin ei paljoa kiinnosta siirtyä enään siitä siihen roskaan, mitä suurin osa muista firmoista tuuppaa ulos simurintamalla. Toki jos tykkää lentää ilmabussin koneilla, niin sitten ei taida roskan lisäksi olla vaihtoehtoja. :think:

Sikäli harmillista, että tuo FSX pelimoottorina joutaisi jo roskakoriin vaikka sitä on Steam-version ja osittain myös Prepar3D:n voimin vielä koetettu tekohengittää. X-Plane kymppi jo pyöri modernilla koneella huomattavasti paremmin, niin mieluummin tätä uutta käyttäisi - jos vaan PMDG porttaa lentokoneensa mokomalle.
 
On kyllä grafiikka jotenkin viimeistelemätöntä. Näytönohjain on hyvä, pitäisi kevyesti pyörittää maksimeilla, kuten muukin kone. Täytyy myös tutkia realismia, oletuksilla liian helppo.
Oletko perehtynyt oikeisiin navigointi- ja operointimenetelmiin (vfr, ifr, vor, ils,rnav jne.) ja esim. kuinka lennetään realistisesti paikasta A paikkaan B sääolosuhteet ja muut operatiiviset rajoitteet huomioiden? Entä lennonsuunnittelu, polttoaine- ja suoritusarvolaskelmat? Ne asiat tuovat osaltaan sitä realismia, koska esim. täysin todenmukaista ohjaustuntumaa ei työpöytäsimuilla saada aikaan. Mitä sinä haet realismilla? Haluatko vain vetää silmukoita 747:lla? Yleensä lisäosakoneet ovat paljon paremmin mallinnettuja niin lento-ominaisuuksiltaan kuin järjestelmiltään verrattuna vakiokökkäreisiin. Ihan simusta riippumatta. Simu itsessään on vain perusta, jonka päälle kasataan kokonaisuus lentokone-, sää-, kenttä-, maisema- ja muilla lisäosilla. Verkossakin (ivao/vatsim) voi lentää melko realistisen lennonjohtopalvelun alaisena. Huonot sääolosuhteet, muutamat ylösvedot, moottoririkko jne. verkossa lentäen niin tulee sitä haastetta. Toki kaikki eivät hae hardcore-simulaatiota, vaan enemmänkin arcade-tyyppistä lentelyä ja tehtävien tekemistä. Monelle lentosimulaattorit ovat ihan vakavasti otettava harrastus ja heillä on vaikka minkälaisia mittaripaneeleita ja kotiohjaamoja.

Äläkä odota, että x-plane pyörisi hyvin kaikki asetukset tapissa. Kyllä koneen kuin koneen saa kyykkyyn. Jos ei pelkällä simulla itsellään, niin lyö siihen parit lisärit rinnalle, niin johan alkaa köhiä. fsx/p3d tarjoaa enemmän silmäkarkkia (johtuen lisäosien määrästä).

X-Planen ongelma on se, ettei PMDG:n koneita ole vielä saatavilla DC-6 lukuunottamatta. Jos on FSX:ssä ikänä lentänyt millä tahansa PMDG koneella, niin ei paljoa kiinnosta siirtyä enään siitä siihen roskaan, mitä suurin osa muista firmoista tuuppaa ulos simurintamalla. Toki jos tykkää lentää ilmabussin koneilla, niin sitten ei taida roskan lisäksi olla vaihtoehtoja. :think:

Sikäli harmillista, että tuo FSX pelimoottorina joutaisi jo roskakoriin vaikka sitä on Steam-version ja osittain myös Prepar3D:n voimin vielä koetettu tekohengittää. X-Plane kymppi jo pyöri modernilla koneella huomattavasti paremmin, niin mieluummin tätä uutta käyttäisi - jos vaan PMDG porttaa lentokoneensa mokomalle.
Vaikka pmdg on asettanut riman korkealle lisäosarintamalla, niin ei se automaattisesti tee muiden valmistajien tekeleistä surkeita. X-plane 10:lle ixeg 737 ja jardesign a320 ovat ihan siedettäviä koneita (voivat toimia myös xp11, en tiedä). Lisäksi x-planelle löytyy joitakin hyviä koptereita. Carenadon koneita löytyy paljon myös, jos tykkää yleisilmailukoneista. FSlabsin airbus a320 on hyvinkin pätevä mallinnos oikeasta laitteesta, tosin alustana fsx/p3d.

Vaikka on tietysti hyvä, että tavoitellaan mahdollisimman realistista lentokokemusta, niin jokin raja "realismirunkkauksellakin". Eli kannattaako nyt esim. joitain sulakkeita tai muita lentämisen kannalta vähemmän oleellisia juttuja alkaa pilkuntarkasti mallintamaan, vaikka lisääväthän ne toki immersiota. Ei niitä kaikkia lisäosan hienouksia ja lentokonejärjestelmien saloja tule kuitenkaan 100%:sesti käytettyä, hyödynnettyä saati opeteltua. Onko esim. QRH ollut kovassakin käytössä ja oletko lukenut tuhatsivuiset manuaalit läpi? Työpöytäsimulaattorissa ollaan kuitenkin käytännössä melko kaukana oikeasta lentämisestä ja lentotyöstä. Älä ainakaan seuraavaksi väitä, että pystyisit oikeaa konetta operoimaan, koska olet pmdg:n koneilla pelissä lentänyt, niin hienoja kuin ne ovatkin.

fsx on tunnetusti jo vanha simu ja aikansa tuote suorituskyky-ongelmineen. 64-bittinen p3d on ilmeisesti oikeasti kehitteillä ja se saattaa olla lentosimuscenessä merkittävä mullistus.

Tässä muutama (editoimaton) kuvakaappaus kympistä Alpeilta, ihan hyvännäköistä jälkeä saa lisäosien kanssa aikaan ja minusta x-plane soveltuu hyvin juuri näkölentosäännöillä lentämiseen, koska esim. tiet ovat oikeissa paikoissa.
2cgc8ye.png


308jz2b.png
 
Viimeksi muokattu:
Cesnaa lennän, siitä puuttuu "ratti". Lähinnä kaipaisin sivutuuli puuskia. Voi olla, että löytyykin. Onko jotain vinkkiä mistä tuota suunnistusta voisi lueskella? Juuri tuo kiinnostaa, vähän enemmän kuin vähän vaikeaa säädellä radioita yms. Tiedän ja olen nähnyt yhdellä hepulla kotona "ohjaamon" tekee kaiken nin kuin oikealla koneella (teoriassa).
 
Cesnaa lennän, siitä puuttuu "ratti". Lähinnä kaipaisin sivutuuli puuskia. Voi olla, että löytyykin. Onko jotain vinkkiä mistä tuota suunnistusta voisi lueskella? Juuri tuo kiinnostaa, vähän enemmän kuin vähän vaikeaa säädellä radioita yms. Tiedän ja olen nähnyt yhdellä hepulla kotona "ohjaamon" tekee kaiken nin kuin oikealla koneella (teoriassa).
Sivutuulipuuskat saa ainakin xp10:ssä sääasetuksista säätämällä "wind gust speed" tms. ja turbulenssia saa myös laitettua. Laita tuulen suunta sopivaksi.

Vaikea näin äkkiseltään hyvää ja kattavaa opasta antaa, mutta fsnordic.fi-sivustolta löytyy paljon tietoa suomeksi tai ihan googlaamalla hakusanoilla "visual flight rules", "vor navigation", "ils approach" jne.
 
Viimeksi muokattu:
Tutkitaan. Suosikki on tuo BoF, BoM ja tällä viikolla pitäisi tulla uusi osio siihen.
 
Laitetaas tännekin, eli löysin Helsinki-Vantaasta hyvän ilmasen sceneryn (ilmeisesti konvertoitu fsx scenerystä) täältä: X-FLIGHT.SU :: Евросоюз и другие страны мира Tuossa on vain yksi ongelma: taxi-viivat, portit, staattiset ajoneuvot ja objektit leijuu noin 2m ilmassa. Valopylväät kyllä lähtee maasta ja koneiden renkaatkin maan tasalla. Mikäköhän tuossa on, että saisi toimimaan? World Traffic 3 ei tunnistanut tämän kentän GroundRoute:ja, mutta kun ekana aukaisee x-planen original kentän ja tekee WT3:lla ne groundroute:t, niin sit ne toimii myös tässä sceneryssä. Tämä efhk scenery yhdistettynä tämän kanssa Helsinki Metropolitan VFR Scenery niin onhan kiva lennellä pääkaupunkiseudulla.
 
Onko täällä ketään X-Plane lentäjää kuka käyttää Oculus Riftiä? Jos on niin miten ootte saanut toimimaan?
 
Onko täällä ketään X-Plane lentäjää kuka käyttää Oculus Riftiä? Jos on niin miten ootte saanut toimimaan?
Minulla toimi säätämättä, ekan kerran jälkeen pystyi käynnistämään oculuksen valikosta. Kun käynnistät pelin, niin siellä on vr-asetukset (tai vastaava välilehti) asetuksissa. Sieltä kun kytkee vr:n päälle niin toimi. Kannattaa laittaa samasta paikkaa hiiri pois päältä vr:ssä, vie tehoja. En muista käynnistinkö ensimmäiselle karralla steamissa 'käynnistä vr-tilassa' (hiiren oikea nappi), mutta muistaakseni tässä ei tarvittu.
 
Minulla toimi säätämättä, ekan kerran jälkeen pystyi käynnistämään oculuksen valikosta. Kun käynnistät pelin, niin siellä on vr-asetukset (tai vastaava välilehti) asetuksissa. Sieltä kun kytkee vr:n päälle niin toimi. Kannattaa laittaa samasta paikkaa hiiri pois päältä vr:ssä, vie tehoja. En muista käynnistinkö ensimmäiselle karralla steamissa 'käynnistä vr-tilassa' (hiiren oikea nappi), mutta muistaakseni tässä ei tarvittu.
Jep, mulla oli vähän huono kysymyksen asettelu eli tarkoitin toimivuutta ja pelin sujuvuutta. Noi VR asetukset löysin kyllä silloin kun ne valikkoon tuli. Navigaattorin käyttöä pitäis ruveta opettelemaan eli onko kokemusta pystyykö sitä käyttämään VR versiossa?
 
Kovasti kiitoksia, toihan olikin hieno! Oletko saanut yhdistettyä siihen jonkun FlightPlannerin?
AviTabissa sais vissiin siinä GPS valikossa yhdistettyä Navigraph ohjelmaan mutta taitaa olla maksullinen?
 
Vielä kysyttävää. Onko kellään Helikopteria Bell 429 toiminnassa?
Latasin freewarena tuon mutta kaasun käytössä brobleemia.
Collektiven kahvassa olevat kaasukahvat ei käänny hiiriohjauksella mihinkään ja arvelin et ne vois olla bindauksissa " throttle vertical ja throttle horizontal " nimiset ja määritin niille säätimet kahvasta mutta eivät käänny kaasukahvat niilläkään. Eli apuja taas huutelen jos joku tietäis ratkaisun?
Edit. Löytyi ratkaisu X-Plane foorumilta. Plugins/throttle asetuksia piti muutella ja muutos riippuu käytettävästä ohjaimesta.
Ohje modin pdf FM manuaalissa page 4.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaako täältä löytyä ketää X-plane 11 aktiivia? Tässä MSFS:ää odotellessa ajattelin nyt kuitenkin hommata myös X-planen, kun tuosta Microsoftin tekeleestä ei ole vielä mitään julkaispupäivähuhujakaan, ja "lentämään" tekee mieli. Tällä hetkellä ei ole tietokonettakaan kasassa, kun viimeisiä osia odotellaan, niin ei ole simulaattoriakaan hankittu. Ilmeisesti edullisin paikka tällä hetkellä on tuo virallinen sivusto josta pelin saa 59 dollarin (55e) hintaan. Steam aleja tuskin on tulossa nyt lähiaikoina, sinällään harmi kun tuon hintaseurannan mukaan tätä myyty 42e hintaan aleissa. (Minkähän takia Norjassa normihinta 439 kr, eli 38 euroa :cautious:)

Ja nyt kun on aikaa odotella ja tutkailla, niin olen lähtenyt tutustumaan erinäköisiin addoneihin. Varsinkin kaipailisin hieman vinkkejä/kokemuksia tuohon AI-liikenteeseen. Ilmeisesti World Traffic 3 tai Global traffic on ne parhaimmat vaihtoehdot tällä hetkellä, toki molemmat paywarea. Ongelma vaan, että näidenkin arvostelut ja vertailut tuntuu olevan foorumeilla jonkin tovin takaa, ja monta versiopäivitystä ajettu niin X-planeen kuin myös näihin lisäohjelmiin, niin tilanteet ovat voineet muuttua. Myös foorumeilla hehkutetaan erilaisten payware ATC-ohjelmien perään, mutta X-planen 11.32 version jälkeen on itse X-planeenkin tullut sisäänrakennettu lennonjohto, joka on kehittynyt viimeisimmissä versioissa. Eli onkohan maksullinen ATC-softa kuinka pakollinen tällä hetkellä? (testaamallahan tämäkin kai selviää)

Näiden lisäksi sitten pitäisi hankkia läjäpäin "pakollista" freeware-addonia kuten ortho4xp yms. Tiedä edes mistä alottaisi simun modaamisen :D , tietenkin tuo x-plane.orgin tiedostokirjaston eniten ladatut tiedostot varmaan antaa hyvän pohjan.
 
Mulla on ollut pari vuotta nyt x-plane 11, innostuin ihan uudella tavalla kun sain koneen päivitettyä riittävän tehokkaaksi. Mulla on toi World Traffic 3 ja kyllä olen ollut 90% tyytyväinen. Joskus ärsyttää, kun lataat jonkun hyvän freeware sceneryn, niin siellä ei ole niitä taxiway:ta piirretty, joten world traffic ei pysty tekee ground routeseja. Niitä on tosi vähän onneksi. Sit jos löytyy taxiwayt, eikä ole ground routeseja valmiina, world traffic duunaa ne itse, että koneet menee porteille oikeille paikoilleen. Itsellä käytössä reaalimaailman aikataulut, joten lentokentillä ei näy randomisti eri yhtiöiden koneita, vaan ihan niitä mitä oikeastikin. Tältä näyttää HeVa world traffic 3:sen kanssa: Ja ATC-lentäminen onnistuu about 80% lennoista, joskus vaan ei ala kuulumaan lähetysmisohjeita (suunta, korkeus, nopeus), mutta se taitaa johtua enemmän tavastani lennellä pitkät suorat siirtymät 16x nopeudella. Ei riitä mielenkiinto laitella autopilottia päälle ja tehdä jotain muuta. Lähtötaksit, nousu, pitkä nopea suora lento, lähetyminen ATC:n avulla, laskeutuminen ja parkkeeraminen. Sellaisia 15-20min pätkiä ja sit eiku uusi fligtplan löydettyjen freeware sceneryjen kanssa.

Ainiin, on mulla myös tämä: Helsinki Metropolitan VFR Scenery Hauskaa on välillä lennellä pienkoneella uudenmaan alueellakin.

Ja EFHK on näköjään julkaistu: EFHK Helsinki Airport 2020 Täytyypä laittaa lataukseen ja kokeiluun samantien. Itsellä ollut käytössä venäläinen fsx konversio, joka ei myöskään hassumpi ole:


Edit. Asensin ton uuden efhk:n ja ei ole vielä WT3 yhteensopiva.
Edit 2. On yhteensopiva, täytyy ekana vaan tehdän seuraavasti:
1) älä asenna vielä tätä uutta sceneryä, poista ensin WT3:sen tekemät ground routesit manuaalisesti (departures ja arriving) EFHK:n osalta.
2) tämän jälkeen laukaise gateway versio efhk:sta itse pelissä (x-planen oma) ja tee WT3:lla uudet ground routesit.
3) asenna uusi EFHK scenery
4) tee pelissä jälleen uudet ground routesit WT3:sen kanssa.
5) homma toimii: https://serving.photos.photobox.com...9fccecfa1d07267283195a70dbbd6913c85a78b57.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pari kuukautta sitten hankin X-plane:n kun MSFS videoihin törmääminen herätti taas 10 vuotta levänneen lentosimukärpäsen.

Pakko myöntää, että eka reaktio default-xplanekokemukseen oli vähän "jaa, eikö tän enempää oo 10 vuodessa tapahtunut lentosimusaralla".

Hommasin kuitenkin VR-lasit kun moni niiden nimeen vannoi ja tulikin sitten fiilis lopulta niiden kanssa, että ehkä tällä touhulla on taas jotain uutta annettavaa.

11.50 toi aika mukavasti lisää suorituskykyä, mutta ei ehkä kuitenkaan taida AI-liikenteelle riittää suhteellisen niukkaa vr-suorituskykybudjettia. Sen verran kuitenkin tullut viriteltyä, että ortho4xp:llä kovalevyllä satoja gigoja maisemaa generoituna. Ja lentelen pääasiassa zibomod 737-800 reittilentoja.

Vähän kuumottelee Tolissin airbussit paywarepuolelta, mutta toistaiseksi ilmainen zibomod on kyllä tarjonnut runsaasti opeteltavaa ja ei ihan hirveesti tee mieli lyödä rahaa kiinni, kun MSFS näyttää olevan teknisesti niin paljon edellä.
 
Kokeilin vulkanin betaa ja tuntui toimivan hyvin Reverbillä. Lensin Innsbruckista Bolzanoon Baronilla, Italian rajalla tosin loppui OrbX:n maisemat.

Suositus OrbX:n maisemille. Suomessa ortho4xp:llä pääsee pitkälle kun muuta ei ole tarjolla, lisänä on minulla myös Helsinki metropolitan VFR.
 
Sain toimimaan ton uuden EFHK:n kanssa World Traffic 3:sen käyttämään kaikkia parkkipaikoja/portteja. Ohjeet tuossa pari viestiä ylempänä.
 
Hommasin kuitenkin VR-lasit kun moni niiden nimeen vannoi ja tulikin sitten fiilis lopulta niiden kanssa, että ehkä tällä touhulla on taas jotain uutta annettavaa.

Hieman ehkä offtopic:
Mitä laseja on täällä vr-lentäjillä käytössä? Mietin sellaisten hankintaa, kun vihdoin on suht tehokas kone käytettävissä (3700X & 2080).
 
Hieman ehkä offtopic:
Mitä laseja on täällä vr-lentäjillä käytössä? Mietin sellaisten hankintaa, kun vihdoin on suht tehokas kone käytettävissä (3700X & 2080).
HP Reverb, 3800x ja 1080ti. Aiemmin oli Rift S ja lisääntyneen resoluution huomaa, kapulat ja seuranta on vain Riftissä paremmat. Quest lienee paras all-around, jos harrastaa muitakin kuin istumapelejä (tai index).
 
Hieman ehkä offtopic:
Mitä laseja on täällä vr-lentäjillä käytössä? Mietin sellaisten hankintaa, kun vihdoin on suht tehokas kone käytettävissä (3700X & 2080).
HP Reverb. Aika suosittu taitaa Reverb olla lentosimuilijoilla, kun tarjoaa vähän korkeamman resoluution mittareiden lukemista varten.
 
Pitäisi päästä kokeilemaan jossain se HP Reverb. Mun IPD on 68,5, kun Reverb on 63 ja sitten vaan softalla säädetään lisää. Joidenkin mielestä toimiva ratkaisu, joidenkin mielestä ei.
 
Onnistuuko muuten x-planen VR pelaaminen ilman niitä ohjaimia?
On tuo Index tulossa, mutta ei vielä ohjaimia.
 
Onnistuuko muuten x-planen VR pelaaminen ilman niitä ohjaimia?
On tuo Index tulossa, mutta ei vielä ohjaimia.
Onnistuu. Ei niitä simuissa tarvii. Perinteisillä lento-ohjaimilla vaan niin on vähän tuntumaa lennettävään koneeseenkin.
 
Jos joku haluaa X-plane 11:n kanssa kikkailla Helsinki-Vantaa timanttiseen kuntoon World Traffic 3:lla, niin olen tehnyt muutaman illan duunia sen eteen. Täältä lisätiedot ja ladattavat filut: Finnair fleet & configured WT3 files for EFHK

Suuret kiitokset! Juuri tämän aiheen kanssa tuskailin! En noilla aiemmilla ohjeilla saanut syystä tai toisesta ihan iskuun.

Nyt takana varmaan 20 tuntia X-planea joista lentotunteja ehkä 1
:lol: . Lähti hieman lapasesta tuo addonien lisäily ja sitten niiden toimintaan saaminen, lähinnä Mesh ja Orthoa yms freewarea. Ja kun illasta alko olla valmista, niin loppu koneesta VRAM ja piti alkaa pudottaa grafiikka-asetuksia (Radeon 5700XT ja X-Plane 11.504b Vulkan).
Toivottavasti sitä olisi kohta sen verran valmista, että pääsisi keskittymään oleelliseen.
 
Wt3:sta pitää käyttää sit beta13 versiota Vulcanin kaa. Ja kantsii kellotella prossua myös jos mahdollista, pelkkä iso vram ei riitä. Toki siitäkin on hyötyä.
 
Minkälaisilla setupeilla porukka pelaa tätä? Mikä Yoke jne ja löytyykö esim simgearing näyttöjä tai iPad jne käytössä?

ja jos näitä löytyy niin mitä mieltä olette niistä?

Riippuen miten tukea löytyy niin jos FS2020 tukee esim simgearin G1000 näyttöjä niin ne kiinnostaisi hankkia.
 
Minulla vkb gladiator + reverb. Otin tuon jotta olisi sokkona helppoa muistaa napit ja löytää käsikopelolla. Lisäksi vr ohjaimet käytössä, virtuaalihiiri on kytketty pois käytöstä.

Polkimia olen alkanut kaipaamaan, vaikka tikussa onkin kierto.
 
Olisiko käyttäjällä @Corsten vinkkejä: Asentelin ton EFHK:n ja nuo sinun tekemät tiedostot. WT3 luo liikennettä jonkin verran ja ground routesit ja parkkitiedot löytyy. Jostain syystä kuitenkin suurin osa porteista on tyhjänä, kts. kuva.
1587892031006.png


Ja jos täppää X-planen asetuksista "draw parked" aircrafts, niin muutama kone ilmestyy lisää, mutta osa on Deltaa ja Unitedia (X-plane defaultit) sekä osa koneista on päällekkäin.
 
Olisiko käyttäjällä @Corsten vinkkejä: Asentelin ton EFHK:n ja nuo sinun tekemät tiedostot. WT3 luo liikennettä jonkin verran ja ground routesit ja parkkitiedot löytyy. Jostain syystä kuitenkin suurin osa porteista on tyhjänä, kts. kuva.

Ja jos täppää X-planen asetuksista "draw parked" aircrafts, niin muutama kone ilmestyy lisää, mutta osa on Deltaa ja Unitedia (X-plane defaultit) sekä osa koneista on päällekkäin.
Ota kuva sun wt3 asetuksista, näppäin f11. Sit kuva f12 ja sieltä regions täpästä kuva.
 
Saan tosiaan nuo lennot luotua ja kentälle on saapuvaa ja lähtevää liikennettä flight infossa, mutta porteille asti nuo koneet ei päädy. Tuossa viimeisessä kuvassa katsoin noita parking assigmentteja näyttää että olisi kone parkissa, mutta ei kuitenkaan näy.


1587909650549.png


1587909662240.png




1587909679846.png
 
Saan tosiaan nuo lennot luotua ja kentälle on saapuvaa ja lähtevää liikennettä flight infossa, mutta porteille asti nuo koneet ei päädy. Tuossa viimeisessä kuvassa katsoin noita parking assigmentteja näyttää että olisi kone parkissa, mutta ei kuitenkaan näy.


1587909650549.png


1587909662240.png




1587909679846.png
Ota kuva vielä asetuksissa, niistä mihin laitat kohdekentän ja ruutu täynnä siidereita.
 
Hommasin uuden koneen ja noi mun filut ei toiminutkaan uuden wt3 asennuksen kanssa. Testasin ja totesin, että myös ground routesien pitää olla samasta systeemistä. Onneksi olin laittanut ne talteen. Eli nyt on yksi zippi, joka sisältää
- toimivat ground routesit (muista poistaa aiemmat)
- päivitetyt parking defsit
- lisätty lentoja, jotka ei ollut AFRE_real_traffic tietokannassa (mm Kiinan lentoja, Dubain lento, Antalyan lento). Muistakaa painaa WT3 resyncia ja lisätä tuo kansio regioneissa vihreäksi ja sitten uudetaan vielä sync.
- Finnairin koneissa kaikissa yhtenevä livery.

zip löytyy täältä ja salasana on efhk: EFHK.zip
 
Mielenkiintoisen uutisen kuulin, suomalainen truscenery on päässyt tekemään EFHK:ta koronan takia ja julkaisu olisi edessä nyt kesällä. Aivan mahtava uutinen, koska heidän kädenjälki on joitan niin mahtavaa. Parking Defsit lienee helppo kopioida siihen sceneryyn sit myös. Tässä esim 4.5v vanha teaseri:
15289339_1173848649318196_3655413622602153605_o.jpg


15369287_1173848682651526_8058742730745008981_o.jpg
 
Itsellä tämä X-plane into hieman lopahti, kun en oikein saanut tuota WT3:sta toimimaan kunnolla. Sen lisäksi olin tyhmä ja kävin päivittämässä X-plane versioni 11.54b --> 11.56b ja nyt peli crashaa jatkuvasti. Odotellaan joskos tulisi joku vakaampi versio, tai että on aikaa asentaa ja säätää kaikki uudelleen. Valitettavasti tässä kyllä vesikielellä odottelee uutta MS Flight Simulatoria, josko se toimisi pienemmällä säätämisellä paremmin ja antaisi defaulttina toimivan ATC:n j AI-liikenteen.
 
Tuo World Trafficin asennus on tällä hetkellä hieman kankea, jos haluaa pelata Vulkanilla. Täytyy asentaa siis WT3 beta. Tässäpä nämä ohjeet ja ladattavat tiedostot järjestyksessä:
1) Asenna World Traffic 3.1.9 http://classicjetsims.com/downloads/WT3_setup.zip
2) Aja päivitys 3.2.0b7 https://forums.x-plane.org/applications/core/interface/file/attachment.php?id=435769
3) Viimeisin päivitys 0b13: tallenna WorldTraffic ja WorldTrafficRadar kansiot X-Plane/resources/plugins kansioon https://forums.x-plane.org/applications/core/interface/file/attachment.php?id=496787
4) WT3 lentokonetekstuurien paikka vaihtui Vulkanin myötä, lataa ne täältä: http://classicjetsims.com/downloads/WTlib.zip ja vie kansio Custom Scenery:yyn
5) Jos et ole vielä käyttänyt tätä uusinta AFRE_REAL_TRAFFICIA (WT3 Airlines and Aircraft Updates) niin tee sitten näin: a) poista AFRE_Real_Traffic kansiosta WorldTraffic/RouteFiles b) lataa viimeisimmät aikataulut täältä: WT3_AAU_Full_main.exe c) aja ohjelma ja laita siihen x-plane asennuskansiosi.

Nyt pitäis olla toimiva WT3 X-planen Vulkanin kanssa. Ilmoitelkaa jos ei toimi.
 
On hienoa että X-planeen on modeja ym mutta todella turhauttavaa miten vaikeaa näiden toimintaan saattaminen ym on. Peli toki kehittyy koko ajan ja custom lentokoneet on aina tervetulleita mutta sceneryt, lentokentät ja atc ym saisi olla vakiona pelissä jo sillä tasolla että ei kenenkään tarvisi alkaa niitä parantelemaan.

toivottavasti Microsoftin uusi simu korjaa nämä ongelmat.
 
On hienoa että X-planeen on modeja ym mutta todella turhauttavaa miten vaikeaa näiden toimintaan saattaminen ym on. Peli toki kehittyy koko ajan ja custom lentokoneet on aina tervetulleita mutta sceneryt, lentokentät ja atc ym saisi olla vakiona pelissä jo sillä tasolla että ei kenenkään tarvisi alkaa niitä parantelemaan.

toivottavasti Microsoftin uusi simu korjaa nämä ongelmat.
Jep, X-Planesta 11:sta saa todella hienon näköisen ja hyvän lentää, mutta vaatii kyllä ihan järjettömästi työtä. Asennat jonkun ilmaiskentän, niin se vaatii 54 erilaista muuta kirjastoa, jota ilman se ei toimi jne.. Ei saatana sentään.
 
On hienoa että X-planeen on modeja ym mutta todella turhauttavaa miten vaikeaa näiden toimintaan saattaminen ym on. Peli toki kehittyy koko ajan ja custom lentokoneet on aina tervetulleita mutta sceneryt, lentokentät ja atc ym saisi olla vakiona pelissä jo sillä tasolla että ei kenenkään tarvisi alkaa niitä parantelemaan.

toivottavasti Microsoftin uusi simu korjaa nämä ongelmat.
Eiköhän siinäkin täydy modata ainakin lentokenttiä, maisemia ja koneita. Ajan myötä joku lultavasti kaipaa syvempääkin modaamista, jolloin tarvitaan hyvä tuki modeille. Paras olisi saada hyvä installeri modeille, joka hoitaisi myös riippuvuudet.
 
Jep, X-Planesta 11:sta saa todella hienon näköisen ja hyvän lentää, mutta vaatii kyllä ihan järjettömästi työtä. Asennat jonkun ilmaiskentän, niin se vaatii 54 erilaista muuta kirjastoa, jota ilman se ei toimi jne.. Ei saatana sentään.

Lihavoitu kohta kiteytti omat fiilikset aika hyvin, kun tässä pari kuukautta sitten X-Planen hommasin. Niin hauskaa kun tää välillä on ollutkin, niin kun katsoo säätämisen määrää lentämisen määrään, niin onhan se vähän outoa miten suhdeluku taitaa olla aika lähellä 50/50. Oma vikahan se toki joiltain osin on, kun voisi defaulttinakin lentää. Mutta kokemus vaan ei out of the boxina tunnu enää kovin kaksiselta, varsinkin kun on katsonut MSFS previkkamateriaalia, josta saa hyvän näkymän siihen, miltä lentosimuilu voisi näin vuonna 2020 näyttää.
 
Lihavoitu kohta kiteytti omat fiilikset aika hyvin, kun tässä pari kuukautta sitten X-Planen hommasin. Niin hauskaa kun tää välillä on ollutkin, niin kun katsoo säätämisen määrää lentämisen määrään, niin onhan se vähän outoa miten suhdeluku taitaa olla aika lähellä 50/50. Oma vikahan se toki joiltain osin on, kun voisi defaulttinakin lentää. Mutta kokemus vaan ei out of the boxina tunnu enää kovin kaksiselta, varsinkin kun on katsonut MSFS previkkamateriaalia, josta saa hyvän näkymän siihen, miltä lentosimuilu voisi näin vuonna 2020 näyttää.
Defaulttina x-plane on ajastaan jäljessä, addonien asennus on oleellinen osa sitä. Perusjutut on nopeita lisätä, samoin moni maksullinen lisäosa. Orthot vie aikaa, saati jos alkaa lisäämään rakennuksia wedillä itse. Suurin osa ajasta taitaa kuitenkin mennä hyvän lisäosan etsimiseen ja kokeiluun. Nyt vaan fs2020 julkaisun lähestyessä ei haluaisi enää panostaa paljoa maksulisiin lisäosiin.

X-Planen lisäosien asennus vertautuu varsin hyvin Skyrimin vastaavaan. Aikaa kuluu. Tosin x-planessa addon voi mennä päivityksessä rikki, Skyrimia ei enää päivitetä.
 
x-planehan herjaa siitä puuttuvasta librarysta, sitten vaan hakemaan ja asentamaan. Toki helpoimmalla pääsee kun asentaa valmiiksi ne käytetyimmät libraryt. Laitanko omani pakettina jakoon? Mulla on ne kaikki kyllä custom scenery folderissa ja olen päivittänyt ne juuri viime viikolla niiltä osin, mitkä oli päivittynyt vuodessa.

edit. Mulla on nyt drivessa jaettuna kaikki libraryt, jolla kyllä suurin osa sceneryistä toimii. Lisäksi täytynee asentaa opensceneryX, jota monet sceneryt käyttää. Se on tosin oma installerinsa. Yksärinä saa multa linkin driveen, josta voi halutessaan ladata koko paketin zippinä tai sitten yksittäisiä libraryja. Helpostihan ne löytyy netistä itsekin, mutta tuon paketin kun asentaa kerralla, ei pitäisi jatkossa ongelmia tulla.
 
Viimeksi muokattu:
X-Plane Storessa alennukset käynnissä
1591333318969.png


Tällä hetkellä Tornado, Harrier ja Bell 421 puoleen hintaan. Lisäksi C16 Frasca Fields Illinois on puoleen hintaan.
 
X-Plane Storessa alennukset käynnissä
1591333318969.png


Tällä hetkellä Tornado, Harrier ja Bell 421 puoleen hintaan. Lisäksi C16 Frasca Fields Illinois on puoleen hintaan.
Jotain kovia euroopan kenttiä jos ilmestyy aleen niin täytyy ostaa. Näin alkuun näyttää, ettei noita isoimpia pelureita ole tainnut lähteä mukaan, mutta toivotaan.
 
11.50 Beta 10 julkaistiin juuri parin viikon hiljaiselon jälkeen. Pitää kohta testailla. Tähän mennessä kyllä ollut ihan lupaavaa suorituskyky Vulkanin kanssa. VR:ssäkin nyt mahdollisuus saavuttaa ihan ok-framet ja sulavuus tiukemmissakin maisemissa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 526
Viestejä
4 475 661
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom