WWW-sivujen kännyversiolle käyttöliittymä

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Eikö sulla ole asennettuna Google Analyticsiä? Siitä näkisit millä päätelaitteilla ja selaimilla sivustoasi suurimmaksi osaksi selataan.

Ainiin, Google omistaa Facebookin ja sitä rataa...

EDIT: Oli vähän kärkkäästi sanottu, mutta tulee turhautuneisuus, kun yrittää auttaa ja sitten vastapuolella on hyvin rajoittunut näkemys ja sivuja tehdään omien mieltymyksien takia, ei muiden käyttäjien.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
On. Päätelaitteista n. puolet on mobiililaitteita (kännykät ja tablet-laitteet yhteensä) ja puolet desktop. Suhde vaihtelee 50% molemmin puolin.

Kun n. puolet on tietokoneen käyttäjiä, kyllä heidätkin pitää ottaa huomioon. Mutta yritän ensin saada muita asioita kohdalleen. Ulkoasu on suht, ok ->1140, joten tuon ylittäviin pitäisi sitten paneutua.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Onpas nyt kannustava asenne.
Parin vuoden ammattilaisten kertomien kommenttien jälkeen?
Mielestäni en ole ottanut aiheeseen aikaisemmin kantaa mutta koska vedit myös palvelun tarjoajat mukaan, en malttanut olla hiljaa. Enkä valitettavasti keksi mitään kannustavaa, onhan tosiaan tätä säiettä kertomani mukaan käytetty yleisenä vitsinä ammattilaisten kesken.

Kuten olen tuonut esille, fyysinen koko ei ole olennaisinta, vaan se, minkä selain tulkitsee kulloiseksi viewport-arvoksi. Tuo teksti alkaa tasan 1141px viewport-arvosta, joka ei edes tietokoneella suinkaan ole sama kuin näytön pikselimäärä. Yritä nyt ymmärtää, että näytön pikselit ja selaimen viewport-arvon mukaan laskemat pikselimäärät ovat kaksi eri asiaa. Ei pidä sotkea näytön pikselimääriä ja selaimen tulkitsemia pikselimääriä keskenään.
Sivun alussa lukee, että sivuston kehittely on kesken. Tuo asia on mainittu sitäpaitsi
Kun eksyn sivuillesi ja homma ei toimi, niin haluanko oikeasti kuulla jotain jostain viewportista? Aivan, en todellakaan.
Ja tosiaan vanhalla läppärilla katsoin, 1600 leveällä näytöllä ilman yhtään mitään zoomausta tai muuta. Sivustosi valitti joten se on viallinen. Siinä kaikki.

Ja joku"kehitys kesken" on aivan turhaa. Korjaa lokaalisti tai tunge oikeasti localhostiin koko roska. Kehitys kesken EI OLE todellista parin vuoden jälkeen tuotannossa olevalla sivustolla. Se on vain ja ainoastaan käyttäjien aliarvioimista. Ja kyllä, voin laittaa värit ja lihavoinnit, jos haluat. Voin vaikka kysyä siskon mielipiteen, jos haluat. Tai vaikka sponssia viestilleni.

Kyllä, varmasti on hieman "ei niin kannustava asenne". Valitettavasti kuitenkin juuri sitä, mitä itse olet halunnut.

Minulla on Huawei MediaPad M5 Lite HD tablet laite. Kun käytän Chromea tätä sivustoa, olen avainnut valikot ja selaimen käyttöliittymä on hävinnyt näkyvistä. voi tulla tilanne jossa valikon sulkiessa siirryn SAMALLA toiselle sivustolle. Sama ongelma on Suomi24 sivustolla. Kuvaruutukaappauksen kohdalla valikkonuolen painasu saa usein aikaan sen, että suinkaan saa Suomi24:n valikkoon vaan siirryn toiselle sivustolle. Sille sivustolle, jonka välilehti sattuu olemaan.

Te nyt vain ette ota ollenkaan tosissaan, jos ilmoitan todellisesta suunnitteluongelmsta.

Tosin kun testasin asiaa, niin ei tapahdu aina. Toisinaan saan valikon, mutta toisinaan siirryn toiselle sivustolle. Jos suljen avoimen valikon, toisinaan pysysyn sivustolla ja toisinaan siirryn tahattomasti toiselle sivustolle.
Ongelma, joka esiintyy vain sinulla? Otammeko sen tosissamme jos emme kykene toistamaan? Ihan oikeasti, ne ongelmat on vaan pakko pystyä demoamaan. Joten voisit laittaa riittävät tiedot siihen, katsotaan sitten asiaa paremmin. Siihen asti ei kertomillesi juuri voi arvoa antaa.

Ja mitä suomi24 edes liittyy tähän sivustoon?

Tämä on vähän huono asia mielestäni jos näin tapahtuu että esim. täältä poimitaan käyttäjien viestejä omille sivuille. Toki sallittua se kuitenkin taitaapa olla. Lähteet olisi kyllä hyvä silti mainita.
Vaikka tosiaan kommentteja näihin pariin ketjuun on vasta nyt ja vasta muutama, en todellakaan katso hyvällä tuota asiaa. Enkä juuri ole kiinnostunut kommentoimaan, koska sama jatkuu varmasti.
Taustoja voi miettiä ja syitä, asiallisena en todellakaan pidä! Ja kyllä viesti on lopulta teos jota ei tuosta vaan voi aivan mihin tahansa kopioida.

Tässäkin välissä tuli pari hyvää viestiä. Todella hyvää ja asiallista pointtia ja näkökulmaa asiansa osaavilta! Jään mielenkiinnolla odottamaan Tapion vastausta.

Ja ihan, koska en malta olla sanomatta... Ei sitten [] viesteihin, se johtaa banaaniin muulla. Säännöt voivat olla varsin erikoisia.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Jos nyt lopetetaan kokonaan eräälle toiselle foorumille tyypillinen toiminta ja käsitellään asiat asioina. Ensinnäkin toivon, että ei puututa sellaisiin kysymyksiin omassa "foorumissani", jotka ilmoitan olevan rikki, kuten tuon 1141 eteenpäin. Se on yhtä tyhmää kun mennä rakennustyömaalle huutelemaan rakennusmiehillä telineillään, että ompa tämä ruma rakennus. Ei keskeneräinen ja sellaiseksi punaisella tekstillä ilmoitettu, voi olla kaunis.

Toimin suunnittelussa kuin ristikoiden ratkonnassa. Ei kannata painia loputtomiin, jos jää jumiin tiettyyn kohtaan. Pitää ensin purkaa kohtia, joita osaa purkaa. Pahimmat jätetään viimeiseki. Niiden käsittely pitää ihan kokonaan jättää mielestä.

Mihin haluan tällä säikeellä paneutua erityiseti on mobiili alle 800px viewport-arvoilla. Tämän sivuston kohdalla ja oman sivustoni kohdalla haluan nyt nostaa vertailuun b. 650px leveysarvon, jolla tämä sivuston navigointi muuttuu radikaalisti. Tarkastelussa on näkymä, jonka kohtaan HD-tablet-laitteellani kun pidän laitetta pystysuorassa.
Tämä sivusto
Oma sivustoni
Yleisilme on hienoYleisilme ei yllä samalle tasolle, mutta mielestäni yleisilme on siisti
Hampurilainen on ylhäällä. Se on visuaalisesti nätti ratkaisu, mutta siitä seuraa tietyssä tilanteissa se, että käyttäjä saattaa siirtyä toiselle sivustolleHampurilainen ei ole aivan ylhäällä. Ratkaisu ei ole visuaalisesti yhtä nätti, mutta sillä vältetään se, että käyttäjä siirtyisi vahingossa toiselle sivulle
Kun valikkopainikkeella avaa valikon, sulkemispainike rullautuu mukana. Koen tämän huonona ratkaisuna.

Jos ollaan loppupäässä valikkoa, jodutaan rullaamaan valikon alkuun - minusta käyttäjälle erittäin epämiellyttävää.
Vaihtoehtoisesti käyttäjän tulee ladata sivu uudestaan, jotta pääseen eroon valikosta. Sekin on huono asia.

Suositan, että valikkoa levennetään sulkupainikkeen verran ja jätetään valikon oikeaan reunaan sulkupainikkeen verran oikeaan reunaan aluetta, johon ei tule linkkejä eli laitetaan valikon sulkupainikkeen levyinen padding.

Kiinnitetään sulkupainike, jolloin vältytään rullaamiselta tai sivun uudelleen lataukselta.
Minusta sulkupainikkeen toiminta on huonoiten suunniteltu kompontetti tällä sivustolla tällä viewport-arvolla.
Valikon sulkupainike on sama kuin avauspainike. Se ei rullaudu mukana. Minusta ratkaisu on selkeästi toimivampi.

Itsellä suurin visuaalinen ongelma on siinä, että valikko ei ole täyskorkea. En pystynyt laittamaan sitä täyskorkeaksi, koska valikko olisi tullut valikon avaavaan/sulkevan painikkeen päälle. Minulle tuli tässä z-index ongelma.

Jos painike olisi nykyisessä kohdassa valikko olisi täyskorkea, valikon vasempaan reunaan olisi pitänyt jättää valikkopainikkeen levyinen vasen padding, jotta valikkoa rullatessa valikon avaus/sulkupainike ei häiritsisi rullausta.

Vaihtoehtoisesti valikkopainike pitäisi valikko avattuna siirtää valikon oikeaan reunaan ja sille pitäisi jättä padding-right. Mutta sekään ei toimisi, koska tällä hetkellä minulla on z-index-ongelma, jota en ole saanut ratkaistua. En ole löytänyt sellaisia pinotasoarvoja, jossa kaikki toimisi niinkuin haluaisin.
Valikko on aina pitkä, mutta se toimii mobiililaitteilla siististi avautuvien ja sulkeutuvien alivalikoiden vuoksi.Mitä tulee päävalikkoon, sen logiikka on kohdasta Foorumit alkaen täysin sama kuin tällä foorumilla. Päävalikko käyttää täsmälleen samaa logiikkaa. (Tämä oli yksi valintakriteeri uutta teemaa etsiessäni.)
Ei apuvalikoita, mistä on sekä etua että haittaa. Suurin haitta on se, että valikosta muodostuu pitkä.Jotta kaikki ei olisi yhtenä pitkänä pötkönä, jaoin tietyt erityistoiminnot välilehtiin.

Mielestäni Avaa toimintovalikko ja Avaa aihevalikko vielä toimivat kun on välilehtien merkintä mukana. Kun ne on merkitty hieman eri taustavärillä, ne erottuvat sivun alussa ja avattuna.
Minulla oli ajatuksena, että Säännöt ja Opastus ovat asioita, joita saattaa tarvita satunnaisesti lukasta milloin tahansa.

Laitoin en siksi kolmanneksi tasoksi. Huomasin kyllä testatessani, että vaikka sain ulkoasun toimimaan, sääntöjen ja ohjeiden avautuminen samaan tilaan saattaa olla asia, joka tulee poistaa.

Jotta merkitys ymmärrettäisin laitoin sulkupainikkeet asiaa kuvaavammin "Sulje ohjeet" ja "Sulje sääntöikkuna". Voi olla, että sekään ei auta. Jos nämä apuikkunat koetaan liian hankalina, voin niistä luopua.

Tarkoituksea oli kuitenkin aidosti auttaa selaajaa välttämään tarpeetonta uusien välilehtien avaamista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Vaikka tosiaan kommentteja näihin pariin ketjuun on vasta nyt ja vasta muutama, en todellakaan katso hyvällä tuota asiaa.
Kun viittasin tähän sivustoon, siitä seurasi se, että jotkut alkoivat anonyymisti viitata tähän sivustoon. Jos joku toinen anonyymisti viittaa tähän sivustoon Suomi24:ssä tällä hetkellä parissa säikeessä, en minä etkä sinä voi sille yhtään mitään. Minä vastaan omista viittauksistani. En minä vastaa anonyymien viittauksista. Nyt syyllistät minua siitä, että anonyymit viittavat tähän sivustoon. Tosin olin katalysaattorina tälle asialle. Olin hieman ajattelematon, kun en ajatellut sitä, että omasta viittauksesta seuraisi niin monta anonyymiä viiittausta kun nyt on seurannut.

Mielestäni en ole Suomi24:ssä viitatannut tähän sivustoon epäasiallisesti. Jos jollakulla on huomautettavaa seuraavissa kahdessa säikeessä MINUN kommenteistani, tehköön se nyt:


Pyydän anteeksi, jos olen jonkun mielestä viitannut tähän keskusteluun epäasiallisella tavala. Voitaisiinko päästä itse asiaan ja lopettaa toimintapakommentointi. En halua että siittä täällä(kin) tulee riesa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ei millään pahalla, mutta täältä löytyy myös ketju: Omat nettisivuprojektit (keskeneräiset sekä valmiit)

Olet saanut tässä omassa säikeessäsi 803 viestin verran näkyvyyttä, apua ja ohjeita vaikka kaiken olisi voinut kirjoittaa olemassa olevassa ketjussa.

Lisäksi olet perustanut uuden ketjun tämän lisäksi: Apua WordPress-koodaamiseen

Tämän jälkimmäisen voi vielä hyväksyä, koska aihe menee spesifistiseen aiheeseen Wordpressin sisällä.

Hienosti olet kuitenkin laittanut Exceliin ToDo listaa itsellesi. Siitä pointsit.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Alun alkaen tämän säikeen luonne oli yleisluonteisempi. Kyse oli tarkastella foorumien suunnittelua mobiililaitteille. Toki sen olisi voinut tehdä olemassa olevassa säikeessä. Oma käsittelyni olisi voinut viedä liikaa tilaa Omat... säikeessä. Mielestäni oli lopulta hyvä, että tämä on muita ajatellen omassa säikeessään.

Apua... tarkoitus on, että muutkin voivat esittä omia WordPress-spesifisiä ongelmia. Ystävä hyvä, vielä kerran. Sinunkin kannatta opetella mahdollisimman paljon jQueryä. Sitä käytetään todella paljon WordPress teemoissa ja ilman jQueryn ymmärtämistä kunnolla, ei voi ymmärtää WordPressin leiskojen toimivuutta. Erityisesti käyttämässäni teemassa jQueryä käytetään paljon.

Tämän sivuston mobiilivalikko käyttää myös tosi paljon jQueryä. Pohjalla on ehkä täsmälleen sama jQuery, HTML ja CSS systeemi kuin käyttämässäni teemassa. Valikoiden logiikka on niin identtinen, että uskon, että XenForo ja käyttämäni WordPress teema yksinkertaisesti ovat ottaneet käytetyn valikon suoraan "pakasta" ja vain tehneet sellaiset muutokset, jotka ovat sivustolle välttämättömiä.

Avautuvuus/sulkeutuvuus tarvitsee toimiakseen sen, että alivalikollisuus on merkitty. WordPressissä LI-elementillä, jolla on alivalikko, on luokka "menu-item-has-children". Kun jQuery komento huomaa tämän luokan, sen muodostaa avaus/sulkumekanismi. Tällä sivustolla pitää olla vastaava luokka. Jos sen nimi on eri kuin WordPressissä, valmista pakettia pitää muuttaa sen verran, että alivalikollisen valikkokohdan luokan nimi vastaa kulloistakin käyttötarkoitusta. Periaatteessa tämän sivuston valikkokoodi voidaan laittaa mille tahansa sivustolle, jossa alivalikollisuus on merkitty valikkoon. Jos alivalikollisuutta ei ole merkitty, systeemi ei voi toimia.

Minun ongelmani on se, etten saa jQueryjä käyttööni yli 1140px ylittävillä viewport-arvoilla. Minun pitäisi saada muutettua teeman JS-koodia sitten, että pääsen eroon leveysrajoitteesta. Paha tehtävä.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Pahoittelut, etten ole vielä tarvinnut CSS-koodia suurempaa osaamista, paitsi Wordpressiin syventymistä ja kuinka sivut voi tehdä lokaalisti koneella ja siirtää palvelimelle kun valmista.

Tähän mennessä olen saanut tehtyä kolmelle yritykselle sivut mistä asiakkaiden leipä tulee kotiin vielä tänä päivänäkin ja omissa projekteissa on tullut vain yhdessä seinä vastaan, koska ei ollut saatavilla plugaria, jolla olisin toteuttanut kaikki haluamani asiat ja suomi ei ollut vielä silloin ja ei taida olla vieläkään valmis tekemään kuolinilmoituksia netissä.

Toinen vastaava kilpaileva sivu kaatui myös kuukausissa sen perustamisesta.

Wordpress, kaunis ja toimiva teema, siihen itselle sopivat lisäosat ja CSS-koodin puikotukset riittävät yleensä ja lompakko ei paljon laihene vaikka jostain joutuisi vähän maksamaankin.

Sellainen ikuisuusprojekti joka on julkisesti netissä ja parjattu, ei palvele ketään. Niitä sivuja voi tosiaan harjoitella lokaalisti omalla tietokoneella ja julkaista kun tuntuu siltä että haluaa mielipiteitä ja parannusehdotuksia.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Kuten kerroin, en saanut paikallista sivustoa toimimaan, kun en millään löytänyt netistä kaikki Microsoftin Visual C++ kirjastoja. Jos yksikin kirjasto puuttuu, jota palvelun toimiminen edellyttää, palvelua ei pysty asentamaan toimivasti.

Minulla on toinenkin sivusto, jossa voisi kokeilla. Ajattelin nyt, että yritän saada perussivuston kuntoon tietylle tasolle asti. Sen jälkeen siirryn kokeilemaan rinnakkaissivustolle.

Esittämälläsi tavalla et joudu JavaScript-puukotuksiin. Minä joudun ja kammoksun asiaa, mutta minkäs minä pakon edessä teen. Minun on vain yritäävä muuttaa JS-koodia, jotta saan halutun lopputuloksen. Jos en siinä onnistu, lopputulos ei ole ikinä sellainen kuin tavoittelen.

Ajattelin vain, että ehkä sinunkin olisi hyvä ymmärtää jotain tämän sivuston mobiilimenun toimintologiikasta. Se on loppujen lopuksi perusperiaatteeltaan hyvin yksinkertainen.

Katsoin lähdekoodia. Löysin luokat "offCanvasMenu-subList is-active". Luokka "is-active" on todennäköisesti lisätty jQueryllä. jQuery tarvitsee valikkoelementille luokan, joka tällä sivustolla on "offCanvasMenu-subList". Kun tämä on olemassa, jQuery lisää ja poistaa tämän luokan perusteella uuden luokan, jos valikko on aktiivinen. Jos alavalikko ei ole aktiivinen, jQuery luo avauspainikkeen ja kun on aktiivinen se luo sulkupainikkeen. Avaus ja sulkupainikkeet luodaan "lennossa", niitä ei HTML-koodissa ole. HTML-koodi on sekä mobiilivalikolle että tietokonevalikolle täsmälleen sama. Näin siis homma toimii ja homman logiikka on hyvä ymmärtää, kun luo CSS:ää sivustolle.

Katso valikon lähdekoodia ja katso koodia selaimen tarkasteluikkunassa - huomaa ero. Kaikki se, mitä valikossa ei sivuston lähdekoodia katsoessa näy, on luotu jQueryllä. Selaimen tarkasteluikkuna näyttää myös sen, mitä jQuery on lisännyt. Näin lähdekoodi omassa ikkunassaan ja selaimen tarkasteluikkuna näyttävät joskus hyvinkin eri lailla!

Jos selaimen JS-tulkki kaatuisi, tämän sivusto mobiiliversio näyttäis kamalta. Melkein yhtä kamala lopputulos, jos CSS-kytkeytyisi pois päältä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kaikki kirjastot löytyvät täältä: The latest supported Visual C++ downloads

Muistaakseni olin valmis myös antamaan sinulle etäapua, mutta ei onnistunut jostain syystä.

Hyvä idea testailla toisella sivulla. Moni muukin on varmaan jo päästään sekaisin niistä pikseliarvoista ja tajunnanvirrasta mitä tähän ketjuun tulee.

Valitettavasti en ymmärrä toimintalogiikkaasi, koska se on ihan erilainen kuin sivustoilla joista itse pidän.

Kokeile ladata se megamenu vaikka tuntuisikin vastenmieliseltä ja yritä puikottaa siitä omanlainen.

Siellä on ne hampurilaiset ja kaikkien päätelaitteiden resoluutiot yms. jo ajateltu valmiiksi.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Ehdotuksesi megamenusta on sikäli huono, että tarvitisisin sitä vain 1141px alkaen. Siitä aiheutuisi ylimääräistä rasitetta palvelimelle ja selaimelle, kun pitäisi koko ajan ladata kahden eri valikkosysteemin generointi.

Yritän siksi jossakin vaiheessa ensin puukottaa teemaa. Jos teeman puukotus osoittautuu itselleni liaan vaikeaksi tehtäväksi, tutkin, mitä megamenu voisi tarjota. Se on minulle kuitenkin vastaa viimeinen hätävara sen tuoman ylimääräisen rasitteen vuoksi.

Valitettavasti en ymmärrä toimintalogiikkaasi, koska se on ihan erilainen kuin sivustoilla joista itse pidän.
Tämä sivusto mobiilileveyksillä on aika lähellä sitä, mistä pidän. Lue kuitenkin korjausehdotukseni. En täysin pidä tämän sivuston mobiilivalikko onnistuneena. Olen kertonut, mikä minun mielestäni valikossa on pielessä. Olen antanut korjausehdotuksia. Jos et ehdotuksistani välitä, se on sinun asiasi. Jos valikko muille kelpaa, ok. Minulle vaan tämän sivusto mobiilivalikossa on suunnitteluvirhe. Toivon, että hyväksyt mielipiteeni.

Ihan sinulle tiedoksi, että yli 1140 levyksillä selain pääsee huomattavasti pienemmällä työllä kuin mobiilileveyksillä. Yli 1140 leveyksillä nimittäin selaimen ei tarvitse käsitellä lainkaan suurta joukkoa jQuery-komentoja. Pudotusvalikko toimii ilman JavaScriptiä, pelkällä CSS:llä. Toki pudotusvalikon toimivuutta voi varmistaa JavaScriptillä, mutta varmistaminen ei periaatteess ole tarpeen. En usko, että WordPressin luomissa pudotusvalikoissa on yhtään JavaScript-koodausta.

Ymmärrä, että pidän sinua ystävänä. En kritisoi kritisoimisen vuoksi. Jokaisen suunnittelijan pitää sietää kritiikkiä.

Sanariksen foorumissa joillakin kommentoijilla oli asenne, että laatijaa pitää aina hirveällä hinkulla lähteä puolustamaan. Kritisoin laatijoiden tekemisiä, mutta niin tekee moni muukin. Ihan samalla lailla kuin ristikoiden laatijoiden luomuksia pitää kritisoida. aivan samalla lalla koodaajien luomuksia pitää voida kritisoida. Turha koodaajan tai ristikon laatijan työn puolustelu on lapsellista.

Mitä muuten tämän sivuston valikkoon tietokonelevyksillä, myös tietokonelevyksillä valikossa on JavaScript koodia ja siinäkin vaikuttaisi olevan jQueryllä luotua toiminallisuutta.

WordPressin tietokonevalikko on ilman jQuery luotu. Megamenulla siihen ehkä voisi saada samanlaisen toiminnallisuuden kuin mitä on tällä sivustolla. Sen antaisi paremmat lähtökohdat eteenpäin. Tämän tyyppinen valikko toimii mobiilissakin yli 1041px viewport-leveyksillä. Kyllä minä tämän sivuston kaltaisen valikon yli 1140px ylittäville arvoille voisin kelpuuttaa.

Mutta sitten pitäisi miettiä, minne sijoittaa hakutoiminnan. Hakutoiminnalle pitäisi laittaa uusi koodi. Selaimen pitäisi piilottaa ja paljastaa haku leveysarvoista riippuen. Samoin mahdolliset apuvalikot pitäisi piilottaa, sillä toimintovalikolle ja aihevalikolle pitäisi tietokoneelle luoda oma versio.

Voisin tuskin jättää valikkoa kiinteäksi, sillä alivalikoissa on niin paljon kohtia, että kaikki valikot eivät mahtuisi avautumaan näytölle.

Tämän sivuston kaltaisen päävalikon laittaminen nykyisen valikon tilalle olisi kyllä melko hankala toimenpide. Ikävintä on se, että ylimääräinen koodi entisestään hidastaisi sivuston lataantumista. Jos saisin teeman koodin muutettua, mitään ylimääräistä valikongenerointia ei tarvittaisi.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ihan kehittävässä ilmapiirissä tässä "vielä" ollaan, mutta muista ottaa meidän kaikkien ehdotuksista vaarin ja edes kokeilla kehitysideoita.

Tulee oikeasti turhautuminen jos on liian jääräpäinen omissa näkemyksissään ja siksi tulevat ja menneet kommentoinnit ovat sitten sitä luokkaa, eikä keskustelu etene haluttuun suuntaan.

Olen kyllä lukenut joskus aikoja sitten niitä keskusteluita missä päällesi satoi kakkaa reippaasti ja siksi varmaan osaltaan siirryit tänne keskustelemaan, mutta se siitä.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Kuten kerroin, otin tietyllä tavalla huomioon sen megamenu ehdotuksesi. Kuten kerroin, yritän ensin ratkaista ongelman jotain muuta kautta. Jos megamenu on tehty WordPressille, se ei tarvitse muuttamista. Mutta jos se on yleiskoodi, pitää siinä antaa tai muuttaa luokka, joka vaikuttaa alivalikoiden avautumiseen ja niiden generoimiseen.

Palautteen perusteella saatan ottaa pois käytöstä Opastus ja Säännöt toimimisen apuikkunoissa. Yritän vielä selkeyttää toimintoja. Pikaohjeistus olisi hyödyllinen olla apuikkunana. Säännöt ei sellaisessa ole tarpeen olla,.

Kuten huomasit, käyttämäni WordPress teema ja tämä sivusto käyttää mobiiliissa samaa valikkosysteemiä. Mutta koodi ei ole identtinen, koska valikoissa on eri luokat. Sama valikkosysteemi on muokattu erikseen WordPressille ja XenForolle. Yleisluonteista koodia pitää aina muokata sovelluskohtaisesti. Siksi yleisluonteisen koodin käyttöön otto ei tapahdu sormia napsauttamalla. Koodi pitää myös liittää oikealla tavalla kuhunkin sovellukseen. Käytännössä on niin, että voisi nimen omaisesti WordPressille valmiiksi muutettua valikkosysteemiä ajatella vaihtoehtoisena ratkaisuna. Yleiskoodin muutos on WordPresille on vihon viimeinen keino. En osaa sellaista edes luoda, joten se on poissuljettu vaihtoehto. WordPressiä ei ole suunniteltu yleismuotoisen valikkokoodin käyttöön.

Laitoin punaisen varoitustekstin linkiksi seuraavaan kohtaan:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Yritin kyllä pari vuotta sitten löytää noilta sivuilta, mutta en vaan ponnisteluista huolimatta löytänyt kaikkia tarvittavia palikoita. Turhauduin kun en saanut palikoita kasaan ja päätin, että Visual C++ -kirjatojen kasaaminen saa minun osaltani jäädä.

Jos WordPress-koodaajana kiinnostaa, miten olen toiminut, annan kyllä mielihyvin sinulle pääkäyttäjäoikeudet, kun luot tilin. Esitin asian jo aikoja sitten.

JS:n suhteen sivustolta saattaisi löytyy vinkkejä itsellesi. En ole mikään jQuery ekspertti, mutta kuten olen kertonut, osaan sellaisia jQuery juttuja, joita WordPress leiskat yleisesti käyttävät. Olen tehnyt vastaavia omia jonkin verran.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Yritin kyllä pari vuotta sitten löytää noilta sivuilta, mutta en vaan ponnisteluista huolimatta löytänyt kaikkia tarvittavia palikoita.

Jos WordPress-koodaajana kiinnostaa, miten olen toiminut, annan kyllä mielihyvin sinulle pääkäyttäjäoikeudet, kun luot tilin. Esitin asian jo aikoja sitten.
Voin asentaa itselleni uudelleen localhost softat ja tehdä samalla step to step ohjeet ja katsotaan pääsetkö maaliin.

Jos ei onnistu, voidaan ottaa puhelu ja samalla TeamViewer tai Microsoft Teams yhteys ja katsoa asia yhdessä kuntoon koneellasi.

Ja jos ei vieläkään onnistu, lataa Wordpress lisäosa, jolla saa koko sivusta backupin ja voin ladata sen ja tehdä omalla koneella localhostissa muutoksia ja lähettää sen sinulle takaisin latauslinkkinä vaikka OneDrivestä privaatisti.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
WordPressiin minulla on tietokanta backup, mutta ei taida olla sivuston backupia. Se oli JetPackissa wordpress.com-aikoihin. Täytyy katsoa, onko sitä olemassa. En kyllä tarvitse localhost, koska voin käyttää sen sijaan Sanaristikkofoorumi -KEHITTELYVERSIO!

Siinä on vanhoja testejä. Pitää kopioida ensin nykyversion muutetut lisäosat sinne ja kopioida muutetut CodeSnippet tietueet sinne, jotta siellä voi jossakin vaiheessa jatkaa. Ehkä olisi viisainta kokeilla 1140+ näytön virityksiä siellä. Jos saan siellä mieleiseni, otan käyttöön varsinaisella sivustolla.
Tässä olisi joo paikka jatkaa kokeilua testisivustolla. Ei haittaisi, jos rikkoisin sivuston toimivuuden kokonaan. Ehkä tämä 1140+ olisi nyt otettava työn alle, kun ihan kamalan pahoja ongelmia ei alle 1141 näytä olevan. Kännykkäleveyksillä tosin eräät valikkotekstin ovat liian suuria ja niitä pitäisi kaventaa. Minulla on tietokoneruudulla vaimon kännykän viewport merkittynä ruudun alareunaan maalarinteipillä, joten sitä on helppo emuloida ilman mitään työkaluja.

Katsoin. Eräät tekstit ovat liian isoja eivätkä mahdu näytölle. Ehkä Galaxy J5 ja vastaaville kännyköille sivuston näkyvyys pitää korjata ensin. Kyseessä on pieni operaatio. Epäonnistuin fonttikoon muutoksessa - periytyy jostakin oudosti. J5:ssä nykyy siis nyt hieman väärin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Mä voin avata tuolta omista arkistoista vanhan saitin localhostiin ja katsoa mikä se backup softa oli ja jakaa sen tarvittaessa sinulle. Riittää kun kopioi sen vaan omaan plugarikansioon ja aktivoi sen käyttöön WP-hallinnasta.

Siinä oli vielä hyvä, kun oli automatisoitu että otti itse päivittäin omaan pilvipalveluun varmuuskopion vain muuttuneista tiedoista, tai sai sen niinkin määriteltyä että aina uusi varmuuskopio koko sivusta lisäosineen ja tietokantoinen itse määriteltynä aikana.

Saa sen omaan kotisivutilaankin, mutta jos tila on tiukilla se ei ole vaihtoehto.

Tuossakin joutuu jonkun verran säätämään ennen kuin saat oman Wordpress sivun localhostiin, mutta ohje on hyvä.

Tässä on myös ohje kun otat sen WAMP serverin käyttöön ensin.

How to Move a Live WordPress Site to Local Server
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Olen joskus tehnyt siirron, joten ei asia uusi ole. Muutin wordpress.com blogin nykyiselle palvelimelle. Onnistui varsin hyvin. Täytyy vain tarkistaa, onko se dumppilisäosa asennettuna.

Mutta yritän nyt ensin sille testisivustolle. Se on siinä mielessä hyvä, että sinne on julkinen pääsy. Jos annan sinne käyttöoikeudet sinulle, näet, mitä olen tehnyt. Pitää ensin siivota turhat CodeSnippet-tiedostot pois ja asentaa käytössä olevat.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Testisivusto on otettu käyttöön. Siinä on nyt sama teema, samat CSS- ja JS-tiedostot sekä samat CodeSnippet-tiedostot, jotka on aktiivisena pääsivustolla. CodeSnippet tiedostoista on yksi varmuuskopio kustakin lukuun ottamatta listan järjestyksen määrittävää tietuetta.
Tähän voin antaa pääkäyttäjätunnukset.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Testisivusto on otettu käyttöön. Siinä on nyt sama teema, samat CSS- ja JS-tiedostot sekä samat CodeSnippet-tiedostot, jotka on aktiivisena pääsivustolla. CodeSnippet tiedostoista on yksi varmuuskopio kustakin lukuun ottamatta listan järjestyksen määrittävää tietuetta.
Tähän voin antaa pääkäyttäjätunnukset.
Ookoo. Yksityisviestiä sitten.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Pitää tarkistaa vielä toimivuus ja asentaa Googlen Captcha. Pitää mm. tarkistaa, että lisäosat ovat ihan samat.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Pitää tarkistaa vielä toimivuus ja asentaa Googlen Captcha. Pitää mm. tarkistaa, että lisäosat ovat ihan samat.
Ei niin tarkkaa jos haluat, että roplaan niin tulee kuitenkin sen verran paljon muutoksia ja saat sitten itse katsella mitä hyväksyt ja hyväksytkö ollenkaan.

En välttämättä ennätä tänään hirveästi tehdä kun pitää lähteä asioille hakemaan sähköpotkulaudalla 16km päästä pyykkituvan avainta, kun pesukone hajosi ilman lupaa.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tarkistin kaikki. Toivottavasti Googlen Captcha toimii silläkin sivustolla samoilla asetuksisssa kui käyttösivustolla. Jos et pääse kirjautumaan, pitää ottaa pois käytöstä Captcha. Se pitäisi päivittää ver. 3, mutta en ole löytänyt netistä sivua, jossa muutama vuosi sitten tein sitekey and secretkey määritykset. Sivun osoitetta ei tullut tallennettua.

Jokin mättää testisivustolla. Tausta kaatui, kun yritin muokauttaa teemaa (mm. vaihtaa sivuston nimen ja otsakekuvan).

CSS:ssä on liikaa päällekkäisyyttä. CSS:ää pitää siivota ensin, että voi jatkaa. Ennen ei kannata tehdä kokeiluja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Kuten toin aiemmin esille, tarkastelu näyttää sen, mitä HTML + JavaSript yhdessä antavat selaimelle. HTML:n lähdekoodin tarkastelu suoraan on nykyaikana hyödytöntä, sillä se ei kerro sivua sellaisena kuin se tarjotaan selaimelle.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Sivuhuomiona on pakko mainita, että tämä ketju on kovaa vauhtia muodostumassa "lähteekö lentokone lentoon liukuhihnalta" -ketjun etäiseksi perilliseksi. Huikeaa menoa! :D
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 213
Hoida nyt edes ensin kehitysympäristö kuntoon. On paljon miellyttvämpää devata ja testata kun ympäristö on kunnossa. Mielestäni ei ole mitään järkeä asennella WAMP stackia windows- ympäristöön.

Tästä aloittelijaystävällinen setti:


Localilla saat parilla klikkauksella itsellesi uuden WP ympäristön. Lisäksi saat tehtyä Localissa olevasta ympäristöstä helposti kloonin, näin voit tehdä vaikka sata eri testiversiota ja kokeille eri instansseissa eri juttuja.


Tällä plugarilla sitten Localista exporttaat koko saitin tiedostoon ja importtaat sen tuonne tuotanto wp:hen. Ilmaisversiossa ikävä saitin kokorajoitus. Jos jostain löydät 6.6x version, siinä kokorajoitus muistaakseni 512MB.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tuon jälkimmäisen tiesin, Localia en. Wampin Windows-versiota en tosiaan onnistunut pystyttämään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Sain muuten 1141 toimimaan kun peukaloin teeman theme.js ja style.css sopivalla tavalla. Ei mitään hirveän isoja muutoksia.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tuolle sain koodin, mutta en saanut sitä itselläni toimimaan.

Sen sijaan sain valikon toimimaan kaikilla levyksillä siten kuin haluan. Sain pienillä muutoksilla mobiilivalikon käyttöön kaikilla laitteilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Eli sait sen nyt toimimaan niin että valikkonappula kyllä näkyy leveämmälläkin selainikkunalla mutta napista ei tapahdu mitään muuta kuin kolme viivaa muuttuu animaation saattelemana ruksiksi ja seuraavalla painalluksella takaisin. Kun kikkailee taas selaimen leveydellä niin kapeampana tulee sentään napista jotain näkyviin.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Aluksi kävi niin, mutta sain lopulta sen täysin toimimaan.

Kun valikko ei näkynyt vaikka nappi animoitui, CSS oli väärin. jQuery kyllä loi, mitä halusin. Tarkistin asian selaimen tarkistustyökalulla ja koodissa oli mobiiliversiolle listätyt luokat.

Parasta on , että sivuston ulkoasu ei joka hetki elä leveyden mukaan. Minusta nettisivustot yleisesti ottaen elävät ihan liikaa leveyden mukaan. Yksinkertaisemmalla raekenteella pärjäsi paremmin.

Klikkaa pienoiskuvaa. Tuo valikko on sellainen, kuin on tarkoitus. Tuosta Avaa toimintovalikko ja Avaa aihevalikko alaiset kohdat kaipaavat vähän hiomista. Liitteessä on kuvaruutukopion 900x1600 tietokonenäytöltä.

Siinä on yhtä sun toista pienempää näperreltävää, mutta suurin osa muutostyöstä on tehty. Loppu on viimeistelyä. Varmaan viimesteltäviä paikkoja löytyy sieltä sun täältä. Haluan lopputuloksen olevan viimeistellyn oloinen. Tiedän, että meikäläisen luonteella pikku huolimattomuuksia jää sinne sun tänne.

Nyt ei ulkoasuseikat pitäisi olla este. Suurimmat ongelmat ovat hitaus ja meikäläisen persoona.

Sain sivut suurin piirtein kuntoon. Yhtä sun toista pikku viilaamista löytyy loputtomiin. Mutta kun mitään suurempaa ongelmaa ei pitäisi olla, pidän vähän taukoa. Jos joku huomaa välittömästi korjauksen tarvitsevaa kohtaa, sen ilmoittamista toivon. Pienet viat pistän ylös ja korjaan jossakin välissä. Muitakin asioita pitää tehdä. Koodaus on yksi harrastuksista, joten muillekin pitää aikaa jättää.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 528
Hakuvalikko on mielestäni nyt ihan ok. Sopivan pieni alue ja selkeä. Nuolesta halutessaan saa painettua lisää asioita näkyville eikä mikään aukea itsestään kun menet johonkin kohtaan mikä on hyvä asia.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Olisi aikoja sitten pitänyt heivata se edellinen teema kuten minulle ehdotettiin. Nykyisen teeman valikko on paljon siistimpi ja rakennemuutoksiakin tarvittiin vähemmän.

Edelliselle teemalle en ikinä saanut sellaista lopputulosta kuin halusin. Nyt sain toimivan ratkaisun kaikille laitteille ilman mieletöntä säätämistä. Leiskaan ei tarvinnut laittaa monia versioita samasta vimpaimesta kun yhdellä ei pärjännyt. Kaikki turha sälä on poissa - mutta ei se nopeusongelmaa ratkaissut, vaikka tilannetta paransikin.

Olen testannut kirjautuneena. Vielä pitää käydä lävitse eri laitteitteita kirjautumatta. Koska ero mobiilin ja tietokoneversion välillä on minimaalinen, vaimon kännykälle riittää tietokoneella testaus. Leveysseikat saa näin hyvin arvioitua, mutta pystysuunnassa ei ihan. Koska sivuja voi selata, toimii käytännössä varsin hyvin. Vaikka työkaluilla saa emuloitua laitteita, ei niistä täysin saa sitä käsitystä, miten toinen sivun näkee, koska näkymä on enemmän tai vähemmän zoomattu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Valikoilla ei aina ole edessä tai takana sanaa VALIKKO tai MENU. "Hampurilainen" taitaa olla niin tuttu, että tarvita. Yritys saada pysymään aputeksti mukana jonkin aikaa taitaa olla turha. Ajatus oli, että painike olisi n. 350px verran tekstin kanssa ja sitten teksti tippuisi pois. Mutta taitaa olla aika tarpeeton. En onnistunut saamaan luokan vaihtoa toimimaan skrollauksen mukana.
 

Liitteet

Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Sivuston kehittelyssä paikallisesti on se paha ongelma, että on valikoissa on linkkejä nettiin. Samoin JS ja CSS-tiedostojen linkityksissä. Testisivusto ei toimi oikein kunnolla. eikä se käy testaamiseen kuin vain siinä mielessä, että voi testata, kaataako joku muutos sivuston vai ei. Ulkoasumuutoksia siinä on vähän hankala tehdä. Jotakin syystä, jota en ole keksinyt, valikon sisältö ei näy. Pientenkin korjausten tekemisessä live-sivustoon on oltava tarkkana.

Edellisen, erittäin huonosti foorumikäyttöön soveltuneen leiskan jatkuva paikkailu oli kyllä minulta erittäin suurta tyhmyyttä. Sitä vaan on siirtänyt ja siirtänyt välttämättömän muutoksen tekemistä. Minulla on myös paha tapa haalia kaikenlaista roinaa, mikä heijastuu nettisuunnitteluunkin. Oli aika tehdä suursiivous. Vähän on kesken vielä CSS:n siivous.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Mitä tyttäreeni tulee, hänen mielipiteitään kannattaa jokaisen kuunnella - hän toimii nettisivujen käytettävyystiimissä nimittäin ja on sen suhteen jonkin sortin asiantuntija. Koodaamisesta hän ei kyllä paljon ymmärrä, mutta toimii yhteistyössä koodareiden kanssa.

Pitää olla varmuuskopioita joka tiedostosta tai tietueesta vähintää yksi, mielellään kaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Nyt sain korjattua myöskin keskityksen leveillä näytöillä. Sivusto käyttäytyy millä tahansa leveydellä siististi. Tietokoneella käytös on miellyttävää, kun näyttö ei koko ajan elä leveyden mukaan. Nykysivustot ovat tietokoneella *piip* ärsyttäviä katsella kun näkymä elää vähän väliä ja tulee äärimmäisen levoton olo tästä jatkuvasta vaihtumisesta.

Pieni kauneusvirhe on olemassa. Hieman footerin yläpuolella on vaakaviiva, jonka haluaisin pois. En vain ole löytänyt sopivaa CSS:ää sen poistamiseen kun en ole hahmottanut, mille elementille se vaakaviiva kuuluu. Jos joku löytää elementin ja keksii, miten sen saa pois, olisi kiitollinen Virhe on pieni, mutta haluaisin virheen pois. Alla CSS, jolla kaikki muut viivat, joita en halua näkyvän, on poistettu:
Koodi:
.left-sidebar, .right-sidebar,#content,#content-inside,#primary,#main,#page, #page .entry-content{border-width:0!important}
Muistutus. Jos on kritisoitavaa, on ainan ennen kritiikkiä hyvä katsoa se, onko kritisoitava asia tiedettyjen ongelmien listalla:

Kukaan ei välitä tietää ongelmasta, joka on tiedossani! Kun poistan jonkun kohdan listasta ja listassa olleessa asiassa on poiston jälkeenkin ongelmia, niistä minun on hyvä tietää.

Tiedän, ettei jokaista sivustoa kannata näin suunnitella. En tarjoa yhtään mitään vastineeksi isommalle näytölle. Ainoa, mikä näytön mukaan vaihtuisi olisi footer - mutta en tarjoa siellä kenellekään mitään. Nyt yleisilmeen päämääränä on maksimoida visuaalinen selkeys jättäen esille vain välttämättömät elementit, jotta selailu olisi miellyttävää (päävalikon avaus, leivänmurut ja ylös/alasnuolet).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Sivuston kehittelyssä paikallisesti on se paha ongelma, että on valikoissa on linkkejä nettiin. Samoin JS ja CSS-tiedostojen linkityksissä. Testisivusto ei toimi oikein kunnolla. eikä se käy testaamiseen kuin vain siinä mielessä, että voi testata, kaataako joku muutos sivuston vai ei. Ulkoasumuutoksia siinä on vähän hankala tehdä. Jotakin syystä, jota en ole keksinyt, valikon sisältö ei näy. Pientenkin korjausten tekemisessä live-sivustoon on oltava tarkkana.
Mitäs muuta eroa paikallisesti kehittämisessä on kuin että omien nettisivujen osoite on eri? Jos se kehityskone on internettiin yhteydessä niin samalla tavalla ne netissä olevat linkit ja resurssit toimivat. Ihan samalla tavalla se oma kehitysserveri sitä sivustoa hostaa kuin joku palveluntarjoajan serverikin.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Linkeillä ei saa siirryttyä paikalliseen versioon, jos linkit on kovakoodattu sisältöön. Linkit, jotka ei ole kovakoodattu toki muuttunevat paikallisiksi. Kuten toin esille, joitakin asioita voi testisivustolla testata, mutta se ei ole ihan saman sisältöinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
687
Siis mitä ihmettä? Kovakoodatut linkit on aina muualle osoittavia, lokaaleissa käytetään aina suhteellisia. Näin sivustoa voi siirrellä helposti vaikka eri domainiin. Jos sinulla ei linkit toimi toisella koneella, niin olet tehnyt ne väärin.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
On joo osa linkeistä tullut tyhmyyttäni kovakoodattua. Tein tänään lisäyksiä, jotka niin pitkälle kuin pystyin testasin ensin testiversiossa. Ihan kaikkea en voinut testiversiossa testata, koska siinä on jotain outoa häikkää.

Testisivusto kyllä hoitaa aika hyvin asiansa. Pitäisi vain saada se toimimaan täysin moitteetta. En keksi, miksi siellä valikko näkyy väärin, vaikka sen pitäisi olla melkein kopio.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tulipa muuten nopeudesta mieleen eräs kikka, jota ei nykyisin käytetä. Olen joskus sitä kokeillut ja ihan oikeasti saa aikaan sen, että sivut latautuvat tietyssä tilanteissa murto-osassa tavanomaiseen tilanteeseen nähden. Tapa on äärimmäisen brutaali.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Hieman footerin yläpuolella on vaakaviiva
Kun tutkin huolella, vaakaviiva kuului footerille! En olisi löytänyt ilman selaimen tarkastelutyökalua. Luulin koko ajan, että liittyy pääsisältöön. Sain sen sitä avuksi käyttäen pois. Eipä näemmä pidä olettaa näkemänsä perusteella mikä ominaisuus kuuluu millekin elementille.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
pääsisällön alapuolelle tulee vaakaviivoja
Tuo on selätetty. Olen vihdoin päässyt eroon kaikista epätoivotuista vaakaviivoista! Selaimen tarkastelutyökalusta oli suuri apu. Piti sen kanssa käydä huolellisesti läpi elementtejä. Myös navigointi on selvitetty kun pääsin eroon siitä pudotusvalikosta. Tuota edellisen kommentin mainitsemaa asiaa en ole saanut toimimaan, mutta se on niin pikku juttu ettei silä ole väliä. Eikä se välttämättä olisi ollut järkevä edes toteuttaa.

pageLists($list) käytöstä luovuin kokonaan. Sillä on koodin suoritusta hidastava vaikutus. Miten suuri on vaikea sanoa.

Merkittävää ongelmaa ei enää ole. Pian voi pistää pois väliaikaismuistutuksen.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Muistutus. Jos on kritisoitavaa, on ainan ennen kritiikkiä hyvä katsoa se, onko kritisoitava asia tiedettyjen ongelmien listalla:

Kukaan ei välitä tietää ongelmasta, joka on tiedossani! Kun poistan jonkun kohdan listasta ja listassa olleessa asiassa on poiston jälkeenkin ongelmia, niistä minun on hyvä tietää.
Ihan oikeasti... Kannattaisiko pysähtyä hetkeksi ja miettiä kolmannenkin kerran? Sen jälkeen valitset kahdesta:
a) pidät KAIKEN (onko tarpeen lihavoida?) keskustelun omalla sivustollasi
b) jatkat keskustelua ties monessako paikassa, MUTTA (lihavoidaanko?) lopetat tuon naurettavan kuvittelusi "voin rajoittaa keskustelua muualla kirjoittamalla omalle sivulleni jotain". Samalla lopetat muiden kommenttien kopioimisen omille sivuillesi.

Valitessasi vaihtoehdon b, keskity OMAN (lihavoidaanko?) sivustosi kannalta oleellisiin seikkoihin ja sen ongelmiin. Jos haluat keskustella muista sivustoista, sille on ihan omat paikkansa mutten suosittele lähestymistavaksi haukkua kaikkea muiden tekemää.

Mitä tyttäreeni tulee, hänen mielipiteitään kannattaa jokaisen kuunnella - hän toimii nettisivujen käytettävyystiimissä nimittäin ja on sen suhteen jonkin sortin asiantuntija. Koodaamisesta hän ei kyllä paljon ymmärrä, mutta toimii yhteistyössä koodareiden kanssa.
Ei edelleenkään pahalla mutta meistä kukaan ei ole nähnyt tyttäresi portfoliota. Sinun sivustosi olemme nähneet ja se on edelleen karmea. Voisitko kenties tehdä tyttäresi kanssa yhteistyötä ja korjata sivuston asialliseksi?

Ja viitaten tuohon "Kukaan ei välitä tietää ongelmasta..." sama pätee aika samaan tapaan toiseenkin suuntaan. Kukaan ei välitä tietää tyttäresi (eli sinun) ajatuksia kaikista maailman sivustoista eikä kukaan sitä mielipidettä ole pyytänyt.

Pitää olla varmuuskopioita joka tiedostosta tai tietueesta vähintää yksi, mielellään kaksi.
Kysyin tätä vähän aikaa sitten. Vastausta en saanut.

Lopuksi pieni kysymys, joka jonkun on joskus pakko kysyä: Pidätkö tietoisesti pilkkanasi kaikkia täällä kommentoivia?
Jos taas haet "juttuseuraa", sano se suoraan.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
En toki pidä. Kun jokin asia, josta olen maininnut, on selvinnyt, tiedotan, että siitä ei tarvitse enää käsitellä. Tulee kirjoitettua aika spontaanisti, mitä asioista tulee mieleen.

On kirjoittelu välillä juttuseurankin hakemista.

Mitä kritiikkiin tulee, minua on läpi elämäni kritisoitu ties mistä. Kritiikki työstä kuuluu asiaan. Minusta erään toisen sivuston kritiikki puree ongelmiin niitä liioittelematta. Niitä kritisoimassani visuaalisessa toteutuksessa on monta. Mitä tämän säikeen alkuperäiseen teemaan tulee kyseinen sivusto toimii nimen omaisesti kännykässä varsin siististi.

No pata kattilaa soimaa tässä asiassa. Mutta kyllä sivustoni visuaalinen ilme nyt melko hyvä on ja ennen kaikkea se ei levottomasti elä joka hetki.

Kyllä minä tämänkin sivuston pikku ongelmiin (koroston sanaa "pikku") uskallan puuttua. Kovin kohtelias en ole koskaan oppinut olemaan.

Juttelin Suomi24:n kanssa kommenteista. Kyllä siellä moderaattori hyväksyi toisista foorumeista sitaatin ottamisen. En tee mitään väärää siteeratessani, jos lähde on esillä eikä sitaatti ole hyvän tavan vastaisesti käytetty.
Samalla lopetat muiden kommenttien kopioimisen omille sivuillesi.
Jätän tämän kommentin huomiotta. Tähän en sitoudu.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Jos taas haet "juttuseuraa", sano se suoraan.
Joku tulkkumainen juttu tässä on oltava taustalla. Vänkäystä ja keskustelua ilman keskustelua. Ohjeilla ei ole mitään merkitystä ja verrokkina on suomi24-nimellä tunnettu nettikeskustelun persereikä.

Tuosta aloittajan sivustosta, sen koodisekamelskasta ja tästä keskustelusta tulee mieleen tämä taideteos:



En toki pidä. Kun jokin asia, josta olen maininnut, on selvinnyt, tiedotan, että siitä ei tarvitse enää käsitellä. Tulee kirjoitettua aika spontaanisti, mitä asioista tulee mieleen.
Ei se niin toimi ja sääntöjenkään mukaan tämä ei ole mikään chatti. Oikolue viestisi ajatuksen kanssa ennen postaamista.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Pyydän anteeksi liikaa kirjoittelua - paha tapa vähän kaikkialla. Tällä hetkellä ei ole merkittävää ongelmaa. Palvelun tarjoaja lupasi antaa käyttöön enemmän tehoja, joten senkin suhteen pientä parannusta on toiveissa.

Tiedoksi. että sivusto on siirretty uudelle palvelimelle. Ehkä vähän parempi tilanne. WordPressin ja sen lisäosien mukana tulee aina paljon JS:ää, jota ei käytetä. Itse tiedostoja käytetään, mutta vain vähäisiltä osin. Siihen en osaa puuttua. CSS:ään osaan. Mutta mitä voi olla "render blocking recourcess"?

On työkalut parantuneet. Nyt voi selata sivuja ikkunassa. Joskus aiemmin ei niin voinut. 260x640 kännykkänäkymä vastaa aika hyvin vaimon kännykkää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
En nyt kuitenkaan löytänyt sitä, miten saa ajan. Mutta otin sekunttarilla.

Etusivu > Foorumit: 2,3 s. - huikea parannus verrattuna 8s. lähtötilanteeseen
Foorumi > Suomen Kuvalehti 2,3 s. - merkittävä parannus verrattuna n. 6s.
Suomen Kuvalehti > jokin aihe 1,9s. - merkittävä parannus verrattuna n. 5,5s.

Siirtyminen vie siis n. 2s. Ei tämä sivusto juuri nopeampi ole. Ei ihan alle 1,5 tavoiteajassa, mutta ei enää kammottavan hidaskaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 197 294
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom