WWW-sivujen kännyversiolle käyttöliittymä

Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Onhan se, toivoton tapaus, ellei firma suostu ehdottamaani diiliin.

No laitan tätä demoa nyt kuntoon. Liitteenä se, miten tämä tulee toimimaan kun avaa valikon. Avaa toimintovalikko ja Avaa aihevalikko toimivat. Mutta entisen leiskan CSS ei niille käy ja CSS pitää määrittää uusiksi. Ulkoasu on siten nykyisellää rikki, varsinkin toimintovalikon ulkoasu on täysin rikki tässä vaiheessa. Idea kyllä paljastuu.
 

Liitteet

Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
Palvelun tarjoaja ei reangoinut ehdotukseeni mitenkään.
Kun mukaan piti vetää vielä palveluntarjoajatkin ja jotain ajatusta siitä puolesta on, niin enpä malta olla kommentoimatta.

Tätä keskustelua on käyty 16 sivua ja siinä olet haukkunut kaikki muiden tekemät ratkaisut eikä mikään ehdotettu korjaus ole kelvannut. Kaiken lisäksi muiden tulisi korjata sen mukaan, mitä tyttäresi on mieltä.

Nyt "putsasit" pöytää uudella ketjulla ja sama meno jatkuu. Ei millään pahalla mutta kyllä se palveluntarjoaja osaa varmuudella käyttää googlea jos (tuskin) vaivautuu tekemään edes sen. Ei asiakkaan sivustoihin todella päästetä aivan helposti jotain ulkopuolista tahoa tekemään minkäänlaisia muutoksia, eikä varsinkaan, jos osaaminen ja muiden kuuntelu on sillä tasolla, mitä olet niin monesti esille tuonut.

Eikä läheskään jokainen palveluntarjoaja ole kiinnostunut erityisesti tukemaan sitä kaikkein halvinta mahdollista webbihotellia. Logia voi vilkaista "näkyy palvelin olevan ok" ja siitä kaikki. Kun siinä samassa fyysisessa raudassa on aika paljon muitakin sivuja, selkeät ongelmat näkyisivät helposti kaikilla, ei vain sinulla. Eli käytännössä jatkat totuttua linjaa nyt myös sinne palvelun tarjoajan suunnalle kertoen heille, miten asiat tulisi hoitaa.

Ja tästä päästään vielä eteenpäin... Jos pääsisit kustomoimaan niitä asiakkaiden sivustoja jollakin tavalla ja seuraava aivan mikä ja minkä tahansa päivitys rikkoo niitä sivustoja niin miten ajattelit vastuun jakautuvan?

Eli ei, ei yksikään edes etäsesti järkevä palveluntarjoaja lähde missään tapauksessa tuollaisiin ehdottamasi mukaisiin.

Tuo kolme sekuntiakin on todella pitkä aika. Monet tavalliset sivut joissa on paljon javascriptiä, kuvia, tekstiä sun muuta ja jopa mainoksiakin latautuvat alle sekunnissa. Joku 5s on jo niin paljon että herkästi tulee jo suljettua tuollainen välilehti ennenkuin sivu kerkiää edes latautumaan. Nykypäivänä vaan on tottunut siihen että ei tarvitse odotella nettisivujen latautumista ikuisuuksia.
Ehdottomasti liian pitkä. Vain jotain oikeasti tärkeää jaksaa nykyaikana odotella noin pitkiä aikoja. Eikä montaa alasivua kyllä käy läpi. Joku tusinasivusto ei ole todellakaan vaivan arvoinen.

Jos kerran ongelma on palveluntarjoajassa niin vaihda palveluntarjoajaa...
Harvassa ovat ne palvelusta jotain maksua ottavat tarjoajat, joilla yksinkertainen sivu olisi ilman sivun tekijät tekemiä virheitä noin hidas. Puhutaan kuitenkin yksittäisistä sivunlatauksista ja useampi on kommentoinut hitautta eri aikoihin vuorokautta.

Mutta koska vaihtoehtoja on tosiaan loputtomasti, olisin itse kokeillut jo ajat sitten. Kokeilu maksaa ehkä sen pari, kolme euroa jossakin moninkertaisesti tuon sivuston liikenteelle riittävällä taholla. Ja kuten on jo todettu, lähes ilmaiseksi saa virtuaalipalvelimiakin. Vaatii toki hieman parempaa osaamista mutta tarjontaa on silläkin puolella varmasti riittävästi.
Toisaalta virtuaalinkin osalta vika olisi oletettavasti muualla kuin omissa tekemisissä. Ja ilman osaamista tehtynä joku korkkaisi aika nopeasti moisen ja palveluntarjoaja sulkisi pois verkosta

Varmasti oli jo kokeiltu palauttaa bu:t sieltä ajalta, jossa homma toimi?
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Ja tästä päästään vielä eteenpäin... Jos pääsisit kustomoimaan niitä asiakkaiden sivustoja jollakin tavalla ja seuraava aivan mikä ja minkä tahansa päivitys rikkoo niitä sivustoja niin miten ajattelit vastuun jakautuvan?
Muutoksia ei WordPressin tapauksessa tarvitse tehdä teemoihin suoraan. Muutet tiedostot voi laittaa lapsiteemaan. Päätemaa päivittyy normaalisti, mutta muutettujen tiedostojen osalta muutokset eivät tietenkään tule voimaan. Mahdolliset muutostarpeet tulee tarkistaa. Siksi kovin moneen tiedostoon ei kannata muutoksia tehdä. Itse muutin hieman header.php- ja footer.php-tiedostoja, koska muuten en saanut haluttuja ratkaisuja. Header- ja footer-osat eivät yleensä päivityksissä muutu, mutta footer kyllä pitänee tarkistaa päivityksen jälkeen. CSS-tiedoston oma versio ei myöskään vaikuta mitenkään pääteeman päivitykseen. Jos sorkkii pääteemaa, silloin tietenkin tulee päivitysongelmia. Itsekin yritän välttää pääteeman muuttamista. Pikku lisäyksiä saa helpolla CodeSnippet-lisäosalla. Senkään käyttö ei muuta mitenkään pääteemaa. Muutoksista pääsee eroon disabloimalla CodeSnippet lisäosan ja vaihtamalla pääteemaan. Sen jälkeen tilanne on sama kuin ennen muutoksia.

Kyllä minä olen korjausehdotuksia ottanut huomioon.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
Muutoksia ei WordPressin tapauksessa tarvitse tehdä teemoihin suoraan. Muutet tiedostot voi laittaa lapsiteemaan. Päätemaa päivittyy normaalisti, mutta muutettujen tiedostojen osalta muutokset eivät tietenkään tule voimaan. Mahdolliset muutostarpeet tulee tarkistaa. Siksi kovin moneen tiedostoon ei kannata muutoksia tehdä. Itse muutin hieman header.php- ja footer.php-tiedostoja, koska muuten en saanut haluttuja ratkaisuja. Header- ja footer-osat eivät yleensä päivityksissä muutu, mutta footer kyllä pitänee tarkistaa päivityksen jälkeen. CSS-tiedoston oma versio ei myöskään vaikuta mitenkään pääteeman päivitykseen. Jos sorkkii pääteemaa, silloin tietenkin tulee päivitysongelmia. Itsekin yritän välttää pääteeman muuttamista. Pikku lisäyksiä saa helpolla CodeSnippet-lisäosalla. Senkään käyttö ei muuta mitenkään pääteemaa. Muutoksista pääsee eroon disabloimalla CodeSnippet lisäosan ja vaihtamalla pääteemaan. Sen jälkeen tilanne on sama kuin ennen muutoksia.
Tarpeet tulee tarkistaa...
Eivät yleensä muutu...
Pitänee tarkistaa...

Tämäkö kuulostaa siltä, mitä se wp-alustalle sisältöä tuottava haluaa kohdasta? Siis sellainen, joka ei itse alustasta tiedä oikeastaan mitään? Enkä lopulta edes ymmärrä, miksi niitä teemoja on pakko ehdottomasti yrittää rikkoa. Yksi kunnollinen teema, jossa tarpeelliset omainaisuudet ilman mitään loputonta kaiken rikkovaa puukottamista. Tätä on itsellesikin niin moni jo ehdottanut.

Ja koska kustomointisi on todella omalaatuista eikä sitä ole tuossa 16 sivun ketjussa ymmärtänyt juuri kukaan, tarvetta on vielä vaikeampi ymmärtää. Kun lisäksi kehität (rikot) omaa sivustoasi jatkuvasti suoraan tuotantoversiossa, on omasta mielestäni aika vaikea esittää mitään vakuuttavaa portfoliota.

Kyllä minä olen korjausehdotuksia ottanut huomioon.
Valitettavasti et edes lue kaikkea, mitä on kommentoitu. Hyvä esimerkki on tuossa yllä. Lainasit pienen palan viestistäni mutta kirjoitit vastauksena aivan jotain muuta.
Josko yrittäisit uudelleen. Kiinnostaa nimittäin ihan oikeasti, miten kuvittelit vastuut jaettavan tuossa palveluntarjoajalle ehdottamassasi.

Ja toki sekin kiinnostaa edelleen, miksi et vaihda palveluntarjoajaa vaikka sitä on ehdotettu useampaan kertaan. Harrastuksista pyrkii tulemaan kustannuksia ja jos se euro tai pari kuukaudessa lisää toimivasta alustasta on liikaa, ei oikeastaan jää jäljelle kuin ajaa localhostissa sivustoa omaksi ilokseen.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Teema ilman omia muutoksia ei vaan tippaakaan kiinnosta. Eikä se KOSKAAN toimi hyvin, ei varsinkaan bbPressin kanssa. bbPress ilman kunnon kustomointia vaan näyttää ihan kammottavalta, jostakin vuosikymmeniä sitten tehdyltä amatöörimäiseltä viritelmältä. Oksettava ilman kustomointia.

Jos tekee valmiiseen leiskaan muutoksia, koodajan työnantaja on viimekädessä vastuussa. Myönnettäköön, että meikäläisen huolellisuus on tässä suhteessa ongelma. Pikku virheitä jää helposti huomaamatta.

Nykyisen leiskan kustomointi ei aina onnistu halutulla tavalla syystä, että siinä on JavaScriptillä hallittua CSS:ää.

Palvelun tarjoajaa olen miettinyt vaihtaa montakin kertaa, mutta jos haluan kunnolla tehoja, se ehkä maksaa liikaa kättötarpeeseen suhteutettuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
No jos mikään valmis teema ei kerran ole hyvä niin mikset sitten tekisi koko teemaa alusta asti itse? Sitten ei ole mitään Javascriptillä hallittua CSS:ää (mitä sekään lienee on?) tai mitään muutakaan sellaista mikä ei miellytä vaan kaikki on juuri niinkuin haluat.

Silti veikkaan että tässä on nyt joku sinun oma kustomointisi mikä siellä serverillä jumittaa tai joku epäkelpo wp-plugari. Kuitenkin kaikki muut tiedostot latautuvat tuolta salamannopeasti mutta tuo html ei, eli siellä tapahtuu jotain todella raskasta serverin puolella tuon sivun generoinnissa.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
PHP:n koodaamisessa suurin heikkouteni on se, etten osaa arvioida, miten paljon lisätyötä palvelimelle minkäkin funktion käyttö palvelimella aiheuttaaa. Mutta kun poistin omat lisäykset käytöstä, hidasta sivulta toiselle liikkuminen silti oli. Oli hidasta kaikki front-end-pluginit pois päältä kytkettynäkin.

JavaScriptillä hallittua CSS:ää on jQueryllä luodut luokat ja niille pakollinen CSS. Vaikka mitä tekisi, jotkut CSS-määryt eivät toimi.

Tätä leiskaa olen vähän muuttanut. Enemmän kyse on bbPressistä. Mitä tahdon kehitellä on toimintojen löydettävyys nopeasti. Tältä näyttää tällä hetkellä.
Kun liikut sivulla, sinulla on vain valikkopainike, leivänmurut ja ylös/alasnuolet. Valikkopainikkeen kautta saat kaiken tarvitsemasi. Ja se toimii ihan oikeasti. Toimintopainikkeen avattua Opastus ja Säännöt eivät vaadi sivuille siirtymisiä vaan tieto tulee samaan ikkunaan. Opastus ja säännöt sisältö ja ulkoasu pitää miettiä uusiksi. Ne eivät ole esittelykelpoisia missään suhteessa.

En usko, että tämä PHP-viritelmä olisi erityisen raskas, mutta lisäähän sekin palvelimen työtä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
No jos mikään valmis teema ei kerran ole hyvä niin mikset sitten tekisi koko teemaa alusta asti itse?
Itse asiassa niin voisi tehdäkin, mutta en nyt ihan alusta vaan tutustuen käyttämääni teemaan, poistamalla siitä turhaa ja lisäämällä jotain pientä. Päämäärä olisi, että palvelisi ennen kaikkea foorumia, mutta sallisi myös tyypillisen blogisivut rinnalla.

Jos haluan käyttää laatimaa pohjaa, pitäisi kai pohjan luojalta ensin pyytää lupa ottaa teema muokkauksen kohteeksi? Pitäisi jonkin verran myös paneutua siihen, mitä vaatii teeman rekisteröinti.
 
Viimeksi muokattu:

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Ongelmahan tässä on se, että valmisteemat on aina enemmän tai vähemmän kompromisseja. Lisäksi valmisteemoihin on usein aikojen saatossa tehty erilaisia korjauksia ja muutoksia, jotta teema olisi yhteensopiva jonkun lisäosan X kanssa, ja tämä taas tuo teemaan ylimääräistä raskautta.

Jos ihan oikasti haluat toimivan, nopean ja oman mielen mukaan toimivan teeman, niin ota pohjalle joku starter-teema ja ala koodaamaan. Minimoi samalla lisäosien käyttö ja koodaa lisäosien tarpeelliset ominaisuudet vaikka siihen teemaan. Usein kun lisäosien kanssa tulee se ongelma, että sillä yritetään saada ominaisuus sivustolle, mutta mukana tulee n+1 muuta täysin turhaa ominaisuutta.

Kunnon kädet saveen boilerplate-teemoja:

Edit: Nämä nyt ensimmäisenä tuli mieleen, mutta erilaisia starttereitahan löytyy vaikka kuinka. Osassa toiminnallisuutta valmiiksi enemmän, osassa vähemmän. Ylläolevat edustaa tuota vähemmän- osastoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Jotain tuollaista ajattelin. Nykyisessä teemassa on tosi hyvä valikko ja sen JS sekä hyvä perusrakenne, mutta sitten foorumin kanssa toimimisen suhteen paljon myös karsittavaa. Voi olla, että starter parempi.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Minimoi samalla lisäosien käyttö ja koodaa lisäosien tarpeelliset ominaisuudet vaikka siihen teemaan
Itse asiassa olen vähän niin jo toiminutkin. bbp style pack -lisäosasta olen muutamia paloja poiminut CodeSnippet tietueiksi. Nämä pikku palat voisi koodata teemaankin. Ehkä myös eräs toinen pikku lisäosa voisi koodata teemaan.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Yksi pikku juttu. Asensin Google Captchan. Ärsyttää hiivatisti, että se pistää ison logon kiinteästi näytölle. Olisko jollakulla valmista CSS:ssää, jolla saisi ainakin sen logon siedettävän kokoiseksi mobiliililaitteilla. Vain onko sekin sellainen, että siinä JavaScript kirjoittaa lopuksi CSS:n, jota on vaikea tai mahdoton yliajaa.

Joku kysyi minulta joskus, että haluanko sivustoni olevan kokeilualusta vai oikeasti toimiva foorumi. Tällä hetkellä se on molempia. Teen livesivustolla vielä muutaman pikku fiksauksen päävalikkoon, mutta siirryn sitten testisivuston käyttöön. Sivustosta on rinnakkainen testisivusto, mutta kun kävijöitä on ollut suht. vähän eikä sivustosta ole foorumiksi, en nyt ole välittänyt, jos ne vähätkin käyttäjät kärsivät.

Ristikoiden takia en ole valmis maksamaan senttiäkään lisää. Minusta monet eivät ristikkopuolella pidä peruskriittisen asenteeni vuoksi. Oikeastaan pitäisi heivata ristkot elämästä pois ja keskittyä enemmän koodaamiseen. Se on kuitenkin viime kädessä paljon palkitsevampaa, koska on mahdollista saada jotain näkyvää aikaiseksi. Valmiin teeman muuntelussa ja kovisritikoiden ratkomisessa on yhteistä se, että pitää yrittää päästä koodin tai laatijan pään sisälle ja pitää yrittää opetella ymmärtämään toisen ajattelua. Minulla on myös muita aiheita, joita voisin oikeasti toimivassa foorumissa käsitellä. Niiden takia saattaisin olla valmis uhraamaan rahaa. Niihin voisin jopa kysyä sponsorointia ja ehkä saisinkin. Ristikoiden ratkonnan vaihtoehtoiseen foorumiin ei ole toivetta saada sponssiapua.

Tosin tässä foorumin kehittylyssä antoisinta on itse kehittely. Päämäärää ei ole, sillä päämäärä siirtyy aina eteenpäin, kun jonkun kohdan saa toimimaan.

Nyt footer-osassa on jotain, mutta tavoite on sen tyhjentäminen. Tarkoitus oli, että siirrän aihealuekohtaiset listaukset linkin "Avaa aihevalikko" alaisuuteen. Alla olevat ns. shortcode avulla haetut valikot näkyvät.
Koodi:
echo do_shortcode('[do_widget id=nav_menu-12]');
echo do_shortcode('[do_widget id=nav_menu-8]');
echo do_shortcode('[do_widget id=nav_menu-9]');
echo do_shortcode('[do_widget id=nav_menu-11]');
echo do_shortcode('[do_widget id=nav_menu-10]');
Ongelmana on kuitenkin se, että valikoiden (ja eräiden muiden valikoiden rinnalla käytettävien lisukkeiden) Ulkoasu > Vimpaimet(widgets) olevat näkyvyysmäärittelyt eivät toimi. Nyt kaikki tuossa listassa olevat valikot näkyvät aina, vaikka niin ei ollut tarkoitus. Korkeintaan kaksi valikkoa saisi näkyä kerralla, ei viittä. Jos laitan viitatut valikot ja muut lisukkeet sivun footer-osaan, näkyvyysmäärittelyt toimivat.

Voin osittain hallita näkyvyyttä WordPressin funktioilla, mutta en pysty niillä täydelliseen hallintaan. Widget Context on valintaruksit, Niiden käytön sijaan voisin hakea funktiot, jota lisäosa käyttää, siis esim. is_single()., is_page(). Vaatisi dokumentaation tutustumista, silä tunnen vain osan Widget Context käyttämistä ehdoista. Widget Context pystyy jättämään pois käytöstä, kun jaksaa paneutua WordPressin dokumentaation, sillä kyseessä on vain ja ainostaan määrittelyä helpottava käyttöliittymä. Lisäosaa käyttämällä ei tarvitse itse tietää funktioita, joita lisäosa käyttää.

Mutta vaikka siihenkin paneutuu täysin hallittu näkyvyys edellyttää joissakin tilanteissa targetByUrl-tyyppistä määrittelyä. Widget Context tekee sen esim. seuraavalla tavalla:
Koodi:
https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/ristikot/
https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/ristikot/*
Olen rakentanut urleihin perustuvan rajoitteen. Sen voisin koodata uusiksi ja poistaa kaikki turhat kyselyt. Mutta miten paljon tämän tapainen sivujen näkyvyyden hallinta hidastaa sivujen latautumista? Tuollaisia vimpainmäärittelyissä on puolen tusinan paikkeilla. Jos haluan hallita sivujen näkyvyyttä hyväksyttävän tarkasti, joutuisin turvautumaan yhteen urlin tunnistamiseen perustuvaan funktioon ja yhteen taulukkomuuttujan purkavaan for-silmukkaan:
Koodi:
function pageLists($list){
global $post;
$currentUrl='https://' . $_SERVER['HTTP_HOST']. $_SERVER['REQUEST_URI'];
$blogi=stristr($currentUrl,'/wordpress/blogikirjoitukset/');
$ristikot=stristr($currentUrl,'/wordpress/ristikot/');
$artikkelit=stristr($currentUrl,'/wordpress/ristikkoartikkelit/');
$muut=stristr($currentUrl,'/wordpress/muut/');
$list =array();
$list[0]=$blogi;
$list[2]=$artikkelit;
$list[2]=$ristikot;
$list[3]=$muut;
return $list;
}

if(function_exists('pageLists')){
$address = pageLists($list);
$y=0;
foreach ($address as $value) {
    if($y==0){$blogi=$value;}
    elseif($y==1){$ristikot=$value;}
    elseif($y==2){$artikkelit=$value;}
    elseif($y==3){$muut=$value;}
    $y++;
    }
// ja näin valikoiden näkyvyyden rajaus sitten toimisi
if(is_page() && $blogi)
echo do_shortcode('[do_widget id=nav_menu-12]');
elseif(is_page() && $ristikot)
echo do_shortcode('[do_widget id=nav_menu-11');
elseif ...
Voisiko joku arvioida, kuinka paljon tällainen hidastaa sivujen lataamista? Minun kun koko ajan pitää miettiä, miten paljon jonkin koodin suorittaminen rasittaa palvelinta. Pirun rasittava asia, kun olen hirveän huono arvioimaan tätä asiaa - itse asiassa en osaa arvioida koodaamista palvelinkuorman näkökulmasta ollenkaan. Jos osaisin itse arvioida kirjoittamani koodin rasittavuuden palvelimelle, en kysyisi täältä arvioita. Ongelma ei ole siis siinä, että enttenkö osaisi koodata toimivaa ratkaisua, mutta saatan koodata ratkaisun, joka on palvelimelle myrkkyä.

Kun Widget Context määrittää TargetByUrl, eikö sekin joudu turvautumaan tämänkaltaiseen ratkaisuun? Vai onko olemassa jokin fiksumpi tapa? Jos on, voisiko joku sen ystävällisesti kertoa. Jos poistan footer-osan käytöstä ja käytän vain aihevalikkoa, voin poistaa käytöstä Widget Context-lisäosan. On ollut käytössä myös Widget Logic, mutta se on lähinnä vaihtoehto. Siinä TargetByUrl ei ole, joten se ei oikein toimi.

Oletuksena itse hallinnoidussa WordPressissä on se, että ns. vimpaiden näkyvyyshallinta puuttuu kokonaan ja WP:n normaalilla tavalla hyödynnetyt vimpaimet tarvitsevat aina jonkin lisäosan, jotta näkyvyyttä voi hallita. Minun tapauksessa lisäosilla ei tarvittaisi näkyvyydenhallintalisäosaa, jos käyttäisin lisukkeita itse määritelly koodin sisällä enkä lainkaan niissä paikoissa, joissa teema tarjoaa. amr shortcode any widget on sen sijaan tarpeen, jotta mistä tahansa vimpaimesta on ns. shortcode, jota voi käyttää missä tahansa omassa koodisa.

Footeria saattaisin hieman käyttää. Footeriin laittaisin sitten vaan vimpaimia, jotka saa olla aina esillä (yksittäisiltä sivuita ne voi piilottaa CSS:llä).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Antaa olla, selvisin lopulta kolmella polkukyselyllä. Eihän minun tarvitse kysellä ristikkoartikkelien osoitetta ja siihen liittyviä apusivuja, kun voin laitta ne else-kohtaan. Seuraava riittää aivan riittävään aihealuehallintaan. Tällä koodilla sivustoni valikko "Näytä aihealueet" toimii kuin unelma! Täydellisen hallittua.
Koodi:
function pageLists($list){
global $post;
$currentUrl='https://' . $_SERVER['HTTP_HOST']. $_SERVER['REQUEST_URI'];
$blogi=stristr($currentUrl,'/wordpress/blogikirjoitukset/');
$ristikot=stristr($currentUrl,'/wordpress/ristikot/');
$muut=stristr($currentUrl,'/wordpress/muut/');
$list =array();
$list[0]=$blogi;
$list[1]=$ristikot;
$list[2]=$muut;
return $list;
}
...

else{
    
$address = pageLists($list);
$y=0;
foreach ($address as $value) {
    if($y==0){$blogi=$value;}
    elseif($y==1){$ristikot=$value;}
    elseif($y==2){$muut=$value;}
    //elseif($y==3){$muut=$value;}
    $y++;
    }
if($blogi)
echo do_shortcode('[do_widget id=nav_menu-12]'); //blogikirjoitukset
elseif($ristikot)
echo do_shortcode('[do_widget id=nav_menu-11]'); // ristikkoavut
elseif($muut || is_front_page())
echo do_shortcode('[do_widget id=nav_menu-10]'); // tiedotteet
else{
echo do_shortcode('[do_widget id=nav_menu-8]'); // artikkelit   
echo do_shortcode('[do_widget id=nav_menu-9]'); // aihekategoriat
}
}
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Sain valikkosysteemin lähdes valmiiksi. Valikkoa toimintovalikko pitää hioa. Samoin pitää miettiä, mikä olisi paras tapa esittää apuvalikoiden sulkemispainike. Valikon Aihevalikon logiikka toimii nyt täydellisesti. Aihevalikossa ainoa pieni jotakuta ärsyttävä kauneusseikka on tietokoneella välttämätön vierityspalkki. Sen voisi kyllä Chromella kätkeä, joilloin vierittää voi vain rullalla.

Sivuilla ei nyt ole mitään muuta kuin valikot, joista löytyy sivuston sisältö. Lähtötilanteessa sivu on maksimaalisen yksinkertainen tarjoten samalla maksimaaliset ominaisuudet yhden painikkeen takaa. Pääsin tavoitteeseeni, mutta eihän siitä suurta iloa ole nykyisellä palvelimella.

Sivusto on demo siitä, miten toiminnot voidaan samalla sekä kätkeä että ottaa ne käyttöön missä tilanteessa tahansa.
 

Liitteet

Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tällä tavalla sen haluan juuri toimivan. Haluan sivuston olevan erilainen. Kun sivustolla ei ole muuta näkyvää linkkiä kuin ns. leivänmurut, se pakottaa avaamaan valikot ja etsimään sieltä - ja sieltähän löytyy ihan kaikki. Kyllä sen pitäisi kelvata. Varmaan nyt tavanomaisiin ratkaisuihin tottunut www-koodaaja vierastaa ajatusta. Kun sivuston nopeus on ihan perseestä, ei sivustosta juuri kukaan muu voi kiinnostua kuin devaajat. Kyllä mielestäni tällä logiikalla voisi moni muukin sivusto selvitä. Ainakaan sivuston toimintoja ei tarvitse etsiä milloinkaan kuin yhdestä paikasta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Varmaan nyt tavanomaisiin ratkaisuihin tottunut www-koodaaja vierastaa ajatusta.
Sinun pitäisi ymmärtää, että niiden "tavanomaisten ratkaisujen" taustalla on yleensä tutkimuksiin perustuva käyttäjäkokemus -ja käyttöliittymäsuunnnittelu, eikä mikään yksittäisen koodaajaan päähänpinttymä, kuten näissä sinun virityksissä juuri tuppaa olemaan.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Onhan tämänkin sivuston päävalikon suunnittelu mennyt siihen suuntaan kuin toivoin. Menen ajattelutavassa vain astetta pidemmälle. Vaikka sivustoni on hidas kuin mikä, voisit kokeilla idean toimivuutta. Kuten kerroin, joidenkin detaljien toteutus (kuten apuvalikoiden sijoittelun ja niiden sulkemisten toteutus) ovat kesken, mutta itse perusidea on se, minkä aion pitää.

Toivon, että se voisi olla jopa tiennäyttäjä. Parasta visuaalisessa mielessä on se, että ulkoasu on sivulta toiselle siirryttäessä mahdollisimman siisti, kun esillä ei ole juuri mitään härpäkettä. Vähemmällä härpäkemäärällä nyt ei oikein voi selvitä. Minusta ylös/alas-nuolet on tarpeen, jotta ei mene hermot rullailun kanssa. Suomi24 on kiva sivusto, mutta v***, että sieltä puuttuu ylös/alasnuolet. Muuten sivustolla on minusta varsin hyvä toimivuus. Yläpalkki on toteutettu mielestäni järkevästi.

Huomasin, että toimintovalikosta puuttuu "Seuraa/Lopeta seuraaminen" sekä "Lisää suosikkeihin" toiminnot. Ne täytyy joskus lisätä. Ja onhan siinä muitakin keskeneräisiä juttuja. Sitä ei siis pidä arvostella lopullisena toteutuksena. Toiminnot löytyvät kyllä valikosta "Aihevalikko" kohdasta Foorumin/aiheen tiedot, mutta saisi ne toisessakin valikokssa ehkä olla. Foorumin/aiheen tiedot kohdat ulkoasu on vähän rikki ja pitää korjata. Siinäkin on siis hieman korjattavaa.

Mitä nykyiseen XenForoon tulee, se kelpaisi minulle foorumisoftaksi. Ongelmana on siinä, että sivustoni on muutakin kuin foorumi. Minne minä sijoittaisin kaiken muun? XenForo myös maksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
Huh... Onpas hankala tuo valikko. Ja tosiaan kun jostain ihmeen syystä se hampurilainenkin näkyy vain tietyllä ikkunan leveydellä niin ei meinannut ensin löytää koko valikkoa. Minkä ihmeen takia nuo valikon kategoriat ei voisi suoraan olla tuossa sivun ylälaidassa? Olisi paljon käytettävämpi ja selkeämpi. Lisäksi tuon hampurilaisen näkyminen riippuu myös selaimen zoom-asetuksesta joka on myös melkoinen käytettävyyden tappaja. Itse olen tottunut isolla resoluutiolla hidpi-näytöllä zoomaamaan ctrl+rullalla sivuja eri zoomille sen mukaan mikä on miellyttävintä lukea ja tuossa sinun sivussasi tuo tekee kaikkea hassua eli sivu ei skaalaudu käyttäjän mukaan. Tuohon ongelmaan noin pahana en ole törmännyt missään muualla.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Ja tosiaan kun jostain ihmeen syystä se hampurilainenkin näkyy vain tietyllä ikkunan leveydellä niin ei meinannut ensin löytää koko valikkoa.
En saanut tyydyttävää lopputulosta yli 1140px leveydelle, joten poisti 1141 alkaen päävalikon kokonaan näkyvistä. Väliaikaisratkaisu siihen asti kunnes saa siistin näköisen valikon yli 1141px leveydelle. Laitoin väliaikaisesti tekstin:
KAVENNA SELAIMEN IKKUNAA, JOTTA NÄET VALIKKOPAINIKKEEN!

Yli 1140px viewport-arvon näyttöttölaitteet on pahin suunnitteluongelmani.


Minkä ihmeen takia nuo valikon kategoriat ei voisi suoraan olla tuossa sivun ylälaidassa? ... tuossa sinun sivussasi tuo tekee kaikkea hassua eli sivu ei skaalaudu käyttäjän mukaan.
  1. Samasta syystä kuin ei tämän sivuston valikossa ne näy kännykkälevelyksillä. Ne ovat täälläkin kapeilla leveyksillä hampurilaisen takana.
  2. Haluan pitää näkymän ehdottoman siistinä. Hampurilaisen avaus tuo vain yhden klikkauksen lisää.
  3. Vastineeksi kun olla sivun keskivaiheilla tai vaikka sivun lopussa, kaikki toiminnot ovat käytettävissä hampurilaisesta ihan samaan tapaan kun tällä sivustolla päävalikko on käytettävissä kiinteässä yläpalkissa. Hampurilainen vie sivun keskivaiheilla tai lopussa selattaessa vähemmän ruututilaa kuin täysleveä valikkopalkki.
  4. Päätin, että kaikilla mobiililevyksillä näytetään täysin sama näkymä. Minusta se on käyttäjälle selkeämpää kuin jatkuvasti tilanteen mukaan elävä valikko. Sinun mielestäni voi olla hassua, että leveyden mukana mitään ei tapahtu, mutta minusta se on selkeyttä. Minusta sivut nykyisin elävät liikaa tilanteen mukaan. Koen sellaisen itse toisinaan aika ärsyttävänä asiana.
Lisäksi tuon hampurilaisen näkyminen riippuu myös selaimen zoom-asetuksesta joka on myös melkoinen käytettävyyden tappaja. I
Hampurilaisen koko on sopiva mobiililaitteille. Teemassa se on kaikille mobiililaitteille saman kokoinen eikä muutu millään mobiilileveydellä. Isolla näytöllä sen koko jää varmasti melko pieneksi.

Itse asiassa tein hampurilaisesta alkuperäistä selvemmän laittamalla sen taakse toisen elemenin, jossa on reunukset ja taustaväriä. Valikon avaamiseen teemassa on vain hampurilainen, ilman mitään tekstiä. Toki voisihan sille ::before avulla teksin lisätä, joka sitten häipyisi pois, kun sivua on rullattu esim. 300px. Hampurilaisen näkyvyyttä voisi siis melko helposti itse parantaa. Tosin en nyt ole opetellut, miten onnistuu luokan vaihto sen perusteella, että sivua on rullattu x matka. Tämä pitäisi opetella. Olisi toki paljon selkeämpää, että pelkän hampurilaisen lisäksi aina sivun alussa lukisi VALIKKO. Koska en osaa saada siihen toistaiseksi koodia, joka pitää tekstin vain tietyn ruutumatkan ylhäällä, en ole tekstiä lisännyt. Idean kyllä ymmärrän.

Periaatteessa koossa voisi ottaa huomioon korkeusarvon, eli jos min-width:900px and min-height:xxx, painiketta skaalataan. Koska minulla ei ole isoa näyttöä, en pysty kuvittelmaan, mikä olisi sopiva skaalaussuhde isolle näytölle. En pysty laittamaan hampurilaisen kokoa skaalautuvaksi.

On valitettu myös sisältöalueen kapeutta isolla näytöllä. Jälleen kerran en pysty kuvittelemaan, mitkä olisivat sopivat leveysarvot yli 1600px levyiselle näytöllä. Minusta leveys toimii ihan ok tuohon leveyteen asti, jolla pystyn sivuja testaamaan. Olen pyytänyt ehdotuksia yli 1600px näytölle siitä, mikä olisi sopiva minimi- ja maksimileveys. Kukaan ei ole ehdotuksia antanut. Voisin laatia yli 1600px näytölle ehdollista CSS:ää, jos joku antaa minulle
Koodi:
@media sceen and (min-width:1601px) and (max-width:????px){
.entry-content,.comment-area{min-width:?;max-width:?}
}
@media sceen and (min-width:????1px) and (max-width:????px){
.entry-content,.comment-area{min-width:?;max-width:?}
}
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 335
Sivusto on demo siitä, miten toiminnot voidaan samalla sekä kätkeä että ottaa ne käyttöön missä tilanteessa tahansa.
KAVENNA SELAIMEN IKKUNAA, JOTTA NÄET VALIKKOPAINIKKEEN.

Kun sivuston nopeus on ihan perseestä, ei sivustosta juuri kukaan muu voi kiinnostua kuin devaajat.
Toivon, että se voisi olla jopa tiennäyttäjä.
Pari vuotta tätä, anteeksi vain, aika koomista touhua jatkunut ja nyt tilanne on se, että sivusto ei ole käyttövalmis edelleenkään ja laitettu demo-tasolle, ja sen pitäisi olla esimerkki muille kuinka nettisivuja pitäisi tehdä?

Tapio, jos oikeasti nautit tästä touhusta (ei ihan siltä tunnu kirjoituksiesi pohjalta) niin toki jatka vaan, harrastuksia on hyvä olla(!), mutta ehkä kannattaisi miettiä, että olisiko järkevämpi kuluttaa kallisarvoista aikaansa johonkin muuhun, ehkä mielekkäämpään hommaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
Hampurilaisen koko on sopiva mobiililaitteille. Teemassa se on kaikille mobiililaitteille saman kokoinen eikä muutu millään mobiilileveydellä. Isolla näytöllä sen koko jää varmasti melko pieneksi.
Ei kun tarkoitin että vaikka ikkunan koko on alle 1140px niin riippuen zoom-asetuksesta tuo hampurilaisnappi joko näkyy tai sitten ei. Samoin se näkyy vaikka 1900px leveydellä kun zoom-arvo on sopiva tai sitten ei. Ja itseasiassa tuokin tuntuu toimivan eri tavalla eri selaimilla. Tuon takia en ymmärrä miksi se pitää piilottaa jollakin tietyllä kiinteällä pikselimäärällä kun näkymän leveys riippuu muustakin kuin vain selainikkunan leveydestä, kuten esimerkiksi tuosta zoom-asetuksesta.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Kyse on siitä, että 1140px on teemassa taitepiste. 1140px asti teema laittaa käyttöön ns. mobiilivalikon ja sen jälkeen pudotusvalikon. MUTTA pudotusvalikko voi tulla joillekin mobiililaitteillekin, mikä on paha asia. Lisäksi pudotusvalikon kanssa tuli ongelmia ns. leivänmurujen ja Googlen haun sijoittelun kanssa. En saanut lopputulos mieleiseksi, mistä syystä piilotin päävalikon kokonaan 1141px viewport-arvon jälkeen. Kun en saanut itseäni tyydyttävää ratkaisua, en halunnut näyttää kenellekään ratkaisua, josta en itse pidä yhtään.

zoom-arvo muuttaa selaimen tulkitsemaa viewport-arvoa. Jos laitat alle 1140px leveydellä zoom vaikka 70%, valikko saattaa näkyä. Jos laitat leveydellä 1900px zoom 150%, valikko ei näy. Zoom-arvo vaikuttaa AINA siihen, millaisena sivut näkyvät. Sen vaikutus on sama kuin mobiililaitteiden zoom-kerroin. Jos mobiililaitteen reso on vaikka 2500px ja se näyttää 1000px viewport-arvoiset sivut, se on sama kuin 2500px zoom 250%. Joka kerran kun muutat zoom-arvoa, selain tulkitsee muutoksen viewport-arvon muutoksena ja tarjoaa kulloiseenkin viewport-arvoon liittyvät sivut. Zoom on hyvä tapa vaihtaa viewport-arvoja ja siten sivujen näkyvyyttä. Sillä on itse asiassa varsin helppo emuloida mobiililaitetta - tosin näet mobiiliversion suurennettuna. Selaimelle on olennaista viewport, ei näytön todellinen resoluutio! Mobiililaite skaalaa todellista resoluutiota aina, mutta tietokoneella käyttäjä voi muuttaa zoomauksella skaalausta.

Yritin muuttaa taitepistettä. Löysin taitepisteen määrittelyn eräästä JS-tiedostosta, mutta vaikka muutin taitepisteen arvon 1140 lukemaan 3000, mitään ei tapahtunut. Teema ei reagoinut lainkaan tekemääni muutokseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.09.2019
Viestejä
240
Mikäs tässä nyt on punainen lanka tällä kertaa? Piti käydä vilkaisemassa keskustelun käydessä kuumana enkä kyllä saanut minkäänlaista käsitystä mitä tässä haetaan. Valikko ainakin mobiilissa on aikalailla käyttökelvoton.

Onko tuohon "modaliin" mihin valikko aukeaa tarkoitus työntää kaikki sisältö? Tällä hetkellä tuntuu siltä että siihen aukeaa ihan osa sivuistakin.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Olen testannut mobiililaitteilla HD-tabletlaitteella. Toimii hyvin, mutta siinä oli välillä toimintaongelmia.

Jos avaat valikon, sen pitäisi aueta lähes koko ikkunaan. Koska painike ei ole ihan yläreunassa, en laittanut valikkoa avautumaan ihan ikkunan yläreunaan vaan hieman alla olevaa sivua jää näkyviin. Valikkopainikkeen sijainti on sama, minkä teeman sille määritti.

Jos alla oleva sivu, joka ei täysin peity, häiritsee, ehkä pitää laittaa avautuva valikko koko ikkunaan.

Idean on se, että valikon avaaja jää yläreunaan ja sen jälkeen missä kohtaa tahansa sivua, kaikki sivun toiminnot ovat yhden napin takaa käytettävissä.
Vähän samaan tapaan kuin tämän sivuston päävalikko jää sivun yläreunaan. Jätän sinne vain "hampurilaisen". En nyt ymmärrä, mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää.

Ylhäältä avautuvat apuvalikot, joiden alapuolella on haku. Sitten on päävalikko, josta löytyy suurin osa sivuista. Aihevalikoissa on sivuja, joita ei päävalikokssa ole. Aihevalikoissa on aina kyseisiin sivuihin liittyviä muita sivuja tai sivuun liittyvää tietoa. Noista kolmesta valikosta löytyy kaikki sivuston tarvitsemat asiat. Apuvalikoissa ongelmana oli kovin vaaleana näkyvat yläosan linkit, joista ei meinannut erottaa tekstiä. Laitoin ainakin väliaikaisesti painikkeet, jotka ainakin erottuvat. Ulkoasun toteutus ei välttämättä ole lopullinen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
107
Eihän tuo valikkologiikka ole mitenkään käypänen oikeaan käyttöön, kokeile vaikka navigoida tabulaattorilla tai ruudunlukijalla. Tänä päivänä navigoinneista hierotaan mahdollisimmat helppokäyttösiä ja tehdään WCAG tms yhteensopivuuksia. Tuossa virityksessä on kaksi modalia joista toisen voi avata vain ensinmäisestä modalista ja sitten näppärästi ekan modalin saa kiinni vaikka toinen on vielä näkyvillä. Eikä oikein mistään näe että mikäs valikko nytten onkaan auki.

"Toiminnot" ja "Aiheet" pitäisi olla vastaavia avautuvia valikoita hampurilaisen takana, samalla tavalla kuin foorumit, blogi tms. muutkin ovat. Myös kahdesta päällekkäisestä scrollbarista pitää päästä eroon, ne ei oo ikinä helppokäyttösiä. Sopivilla näytön resoluutioilla saa myös ylös/alas painikkeet valikon alle jos haluaa noin tarkasti resoluutioita katella. Ainakin chromen kehittäjän asetuksista saa kokeiltua eri resoluutioita pienestä puhelimesta 2560px leveyteen riippumatta näytön todellisesta resoluutiosta.

Toisaalta sanoit haluavasi että sivusto on erilainen, siinä olet onnistunut. Tosin valmiita palikoita käyttäessä pitäisi ensiksi sisäistää mihin ne kykenee ja mennä sillä, johonkin "helppoon muutokseen" menee äkkiä viikkoja/kuukausia ja siinä ajassa olisi joko a) vaihtanut valmiita palikoita (tässä tapauksessa: eri teema, eri CMS jne.) tai b) rakentanu alusta ilman mitään valmista. Ongelma ei kylläkään rajoitu mitenkään tähän Tapion sivustoon vaan tulee eteen lähes aina kun lähetään tekemään Wordpress/Drupal/Joomla tms. sivustoja. Hyvä kehittäjä osaa virittää tarvittavan ominaisuuden kun todella hyvä tietää milloin sitä ei kannata lähteä edes tekemään.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tuossa virityksessä on kaksi modalia joista toisen voi avata vain ensinmäisestä modalista ja sitten näppärästi ekan modalin saa kiinni vaikka toinen on vielä näkyvillä. Eikä oikein mistään näe että mikäs valikko nytten onkaan auki.
Hampurilaisen avaamalla saapäävalikon lisäksi haun + kaksi apuvalikkoa, toimintovalikon ja aihevalikon.

Kyllä sekä toimintovalikko että aihevalikko ovat itsenäisesti avautuvia. Ei tarvitse avata ensin toista ja sitten toista.
Voit siirtyä aihevalikosta toimintovalikkoon ensin sulkematta aihevalikkoa. Toisen avaaminen sulkee toisen.

Niissä oli joskus aktiivisen valikon ilmaiseva värin vaihto. Nyt se puuttuu, mutta sen voi siihen lisätä. Kieltämättä aktiivisen valikon värin puute on ongelma, jos joko toimintovalikon avaamalla voi avata myös aihevalikon. Ei välttämättä ole selvillä, kumpi valikko on auki. Valitun valikon atiivisuuden osoittaminen on jäänyt toistaiseksi koodaamatta. Olen vastaavia toteuttanut, joten sen ei pitäisi olla ongelma. Aiemmin aktiivinen painike oli "gold", mutta en nyt tiedä, mikä olisi sopiva väri. Oikean värin takiakin toteutusta en ole saanut aikaiseksi.

Aluksi oli niin, että valikon linkit näkyivät yläpuolella ja valikoilla oli yksi painike "Sulje valikko".
Kun nostin avautuvia valikoita hieman ylemmäksi, lisäsin rivin, jossa on kolme painiketta. Minulla on kyllä tallella se yhden painikkeenkin versio. Matalalla näytöllä vaan olisi hyvä olla valikot mahdollisimman ylhäällä. Nykyinen ratkaisu on sen takia, että valikot näkyisivät siedettävästi mobiililaitteella vaakasuunnassakin käytettynä. Tosin ylempänä voisivat olla, mutta tuli z-index-ongelmia. Valikon avaava/sulkeva painike jäi valikon alle, jos nosti valikon aivan yläreunaan. En osannut ratkaista z-index-ongelmia. Ovat pirullisia.

Se, että hampurilainen ei ole ihan ylhäällä, on mobiilia ajatellen erittäin hyvä asia. Tällöin vältytään tämän sivuston ongelmalta mobiililaitetta käytettäessä. Tämä sivusto, kuten moni muukin sivusto sisältää mobiiliselaimella todella ikävän piirteen. Kun käytti on rullattaessa piiloutunut ja suljet valikon, siirryt toiseen välilehteen! Selain tulkitsee valikon sulun SAMALLA VÄLILEHDEN VAIHDOKSI! PERIN JUURIN ÄRSYTTÄVÄ ASIA! SULKUPAINIKKEITA EI KOSKAAN SAISI SIJOITTAA AIVAN NÄYTÖN YLÄLAITAAN!

"Toiminnot" ja "Aiheet" pitäisi olla vastaavia avautuvia valikoita hampurilaisen takana, samalla tavalla kuin foorumit, blogi tms. muutkin ovat.
Toiminnot ei ole saman luonteinen kuin päävalikko vaan se on kooste tärkeistä toiminnoista. Siinä ei ole mitään tarvetta supista/laajenna -toiminnallisuudelle.

Aiheet tulee foorumin kohdalla myös tietoa foorumeista tai sen aiheista. Se ei ole samanluonteinen valikko kuin päävalikko.

Joissakin tapauksissa aiheet avaa sivualuekohtaisen lisävalikon. Mutta en se ei hyödynnä päävalikon mobile-koodia, joten supista/laajenna -tyyppistä ei sen valikoista saa - tai ainakaan minulla ei riitä taito samaan toimimaan samalla tavoin.

En pysty kuvittelmaan, miten oikeasti sivu näyttäisi 2560px isolla näytöllä. Näen ruudun pienennettynä, en sen todellisessa koossa.

Kaksi scrollbaria on välttämätöntä, jotta kiinteätä valikkoa voi tietokoneella lukea. Sisemmän saa Chromelta haluttaessa pois näkyvIstä tai sitä voi kaventaa. Jos piilottaa skrollin,vain rullahiiren rullalla voi vierittää valikkoa. Kiinteästi ylös asemoituva valikko nyt vaan toimii noin. Jos tila loppuu kesken, sitä on jatkettava vierittämällä.

MYÖS tällä sivustolla kapealla näytöllä päävalikon sisältö rullautuu ja tulee toinen vierityspalkki, jos kaventaa tietokoneella ikkunaa. Jos tietokoneella kavennat tämän sivuston kapeaan ruutuun, havaitset täsmälleen saman ilmiön eli saat toisen vierityspalkin.

Erona vai on se, että tarvittava uusi vierityspalkki nyt vaan ei ole toisen vieressä, koska avautuva valikko ei ole täyslevyinen ja valikko avautuu vasempaan reunaan. Kun valikko on minulla täyslevyinen, vierityspalkit tulevat vierekkäin. Teemassa valikon avaava painike kuulu nyt oikeaan eikä vasempaan reunaan. Toki voinhan vaihtaa paikan. Jos valikosta ei tee ihan täysleveätä, kaksi vierityspalkkia eivät tule vieri viereen. Jotenkin itse koen oikeasta reunasta avautuvan valikon luontevampana kuin vasemmasta reunasta avautuvan valikon. Oikeassa reunassa mielestäni osuu paremmin silmään. Tämä kai on makukysymys.

Kännykässä tila on käytettävä 100%, ei sitä voi kaventaa kauneussyistä. Siellä vierityspalkki ei näy, joten vierityspalkin tuomaa kauneusvirhettä ei näy. Se näkyy vain tietokoneella. Myös tällä sivulla ei mobiilissa näy kahta vierityspalkkia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.09.2019
Viestejä
240
Tuo toimintovalikko on vaan siitä hölmö että se aukeaa edellisen valikon päälle. Ja sieltä kautta itse sisältökin aukeaa samaan modaliin. Sitten kun tuosta valikkohirvityksestä haluaa pois pitää se sulkea kahdesta eri paikasta. Myös komponentit näyttävät menevän toistensa päälle ja tekstit klippaantuvan ikävästi.

Kannattaisi siis harkita ihan reilusti uutta lähestymistapaa, jos sen valmiin teeman css:n ja js:n puukotus johtaa tuohon.

Edit: Tässä nyt ihan kuvan kanssa vielä. Kaikki aukeaa epämääräisesti edellisen päälle ja lopputulos on sekava. Tilaa menee hukkaan vaikka kuinka.
Screenshot_20210504-234449__01.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tuo kuvassa näkyvä valikko on edellisen kehitelmän perua ja sen ulkoanäkö on väärä. En ole ehtinyt korjata se, että kun valikko aukeaa toisen päälle, saat tiedot smaan ikkunnan. Sinun EI tarvitse siirtyä etsiessä opastusta, sivulle opastus. Jos haluat nähdä säännöt, sinun EI tarvitse siirtyä sivulle säännöt. Kyse on siitä, että voi kesken kaiken tsekata opastuksia kuten voit toimia tietokoneohjelmia Ei tarvitse avata uutta välilehteäkään noiden takia. Uuden välilehden avaus on kyllä tablet-laittessa helppoa, mutta ainakin vaimon kännykässä välilehtien käyttö vaikeaa. Sitäpaitsi opastus on tarkoitus olla luonteelta pikaopastus, josta käy ilmi tietyt foorumia koskevat asiat, kuten ikonien merkitykset, jos ne muuten eivät ole käy ilmi.

Huomasin itse, että ikävintä tuossa keskeneräisessä ratkaisussa on se, että homma ei toimi siististii. Tarkoitus on, että ikkunat aukeavat samaan kohtaan edellisen päälle. Tiedän, eetä nykyisellään nuo epämääräisesti aukeavat lisäikkunat tekevät lopputuloksen sekavaksi. Tarkoitus on myös mietti välilehtien avaajat ja taustaväri uusiksi. Ehkä näin pahasti keskeneräiset toiminnot olisi pitänyt laittaa visibility:hidden ja kokeilla rinnakkaissivustolla niin kauan, että lopputulos on siisti.

Jos avaa apuvalikon, se pitää sulkea. Minusta se ei sinänsä ole ongelma. Pieni ongelma on se, että jos haluat sulkea koko valikon, pitä sulkea lisävalikko, ettei se jää näkyviin. Yritin lisätä samaa luokkaa käyttäen oman toiminnon, joka sulkisi myös apuvalikot automaattisesti. Mutta teeman jQuery otti siitä nokkiinsa eikä päävalikko sulkeutunut. Ratkaisu ei siis ollut se, että luokka is-nav-visible hoitaisi valikon sulkemisen ohella mahdollisen apuvalikon sulkemisen erillistä jQueryä käyttäen.

jQuery-ongelman on kaksi ratkaisuvaihtoehtoa:
  1. Laitat rinnalle oman toimintalogiikan. Ymmärtääkseni homma voisi toimia, jos laitan niin, että kun klikkaa valikkopainiketta eikä valikko ole auki, teeman jQuery lisää painikkeeseen luokan. Samalla se lisäsi minun määrittämän luokan. Kun sulkee painallus poistaa sekä teeman lisäämän luokan että oman lisäykseni. Teeman Query ja oma jQuery olisivat ihan omia juttujaan. Ymmärtääkseni ne eivät häiritsisi toisiaan. Tämä on siis oletus.
  2. Jos kahden rinnakkaisen jQueryn kanssa tulee suotusongelmia, pitää mututaa alkuperäistä jQueryä ja siihen tulee mahdollisen apuvalikon sulkeminen.
Muutin valikkopainikkeen koodin tällaiseksi:
Koodi:
<a href="#" id="nav-toggle" class="open-mobile-menu">
Lisäämäni luokka ei häiritse alkuperäistä toimintaa. Seuraava koodi ratkaisi ongelman. Kohtaan 2. ei tarvitnnut turvautua.

Koodi:
$('.open-mobile-menu').addClass('close-additional-menus');

$('.close-additional-menus').click(function() {
var y = document.getElementById("tabC");
y.style.display = "none";
var x = document.getElementById("tabA");
x.style.display = "none";
})

$('.close-additional-menus').removeClass('close-additional-menus');
header.php-tiedotoon olen koskenut:
Koodi:
<div id="nav-toggle-wrapper" class="nav-toggle-wrapper"><a href="#" id="nav-toggle" class="open-mobile-menu"><?php esc_html_e('Menu', 'screenr'); ?><span></span></a></div>
  1. Lisätty emoelementti, että painikkeelle saa taustavärin ja reunuksen - teema ei antanut niitä lisätä painikkeelle.
  2. Lisätty luokka, jotta päävalikon sulkeminen sulkee myös mahdollisesti avoimeksi jääneen lisävalikon.
Tuo on tehty lapsiteemaan, joten alkuperäiseen teeman ei ole koskettu.
Apuvalikoiden vaihtajat ja sulkijat sekä Opastus ja Säännöt ulkoasu ovat seuraavat asiat, joita toimintavalikossa pitää korjata.

Ulkoasuehdotuksia aktiivisten ja ei-aktiivisten välilehtien vaihtajille saa antaa. En ole itsekään kovin tyytyväinen nykyiseen ratkaisuun, mutta kun teksti Sulje valikko näkyi todella huonosti tavallisena linkkinä, ainakin elementin A käyttö ei toimi. Syy ongelmaan on se, että siihen vaikuttaa teeman määrittämä A-elementin näyttäminen. Enkä nyt vaan saanut yliajattua teeman CSS:ää.

Span voisi kokeilla nykyisen button tilalla. Kyllähän noissa näpertelyä riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Seuraava kuva osoittaa syyn, miksi EN sijoita valikon sulkijaa aivan avautuvan ikkunan ylälaitaan. Jot tuossa tilanteessa sulkisin ikkunan, techBSS-sivusto häviäisi näkyvistä! Niin on käynyt. Sitä sitten selaaja ihmettelee, minne se sivu hävisi. Tablet-laitteella pitää katsoa, minne sattui siirtymään ja missä ihmeen välilehdessä se techBBS nyt onkaan. Aiemman teeman kanssa kävi oman sivuston kanssa samoin. Kun sulki valikon, oma sivusto hävisi alta pois ja siirryin joillekin muulle sivulle. Vähän aikaa asiaa hämmästeltyäni huomasin, että oma sivu on muutaman välilehden verran vasemmalla. On äärimmäisen epämiellytävää selaimelle, että valikon sulkeminen vie käyttäjän ihan eri sivustolle! Tällaista epämielyttävää kokemusta ei pitäisi selaajalle koskkaan antaa. Pidän mm. tämän sivuston kuvassa olevan valikon toteutusta suunnitteluvirheenä, jolle pitäisi tehdä jotain.

Viimeistään siinä vaiheessa kun selaimen käyttöliittymä rullautuu pois näkymästä, sulkupainikkeen pitäisi siirtyä selaimen käyttöliittymän verran alemmaksi, jotta käyttäjä ei siirtyisi toiselle sivustolle valikon suljettuaan. Tiedän kyllä, että alemmaksi siirrettynä painike on visuaalisesti ongelmallinen. Kumpi on pahempi. Pieni visuaalinen rumuus vai hämmentävän selailukokemuksen tarjoaminen käyttäjille. Itse olen valinnut sen, että sen paremmin sulku kuin avauspainike ei ole ihan ikkunan ylälaidassa.

TechBBS valikko on kapeana siisti, mutta siinä tekstit rivittyvät tarpeettomasti. Tablet-laitteella toimisi, mutta kännykällä olisi valikoissa tosi paljon vierittämistä, jos käyttäisi vajaata ikkunaa. Sitäpaitsi välilehtien käyttö ei toimi noin kapeassa ikkunassa. Ainakin kännykällä ja tablet-laitteella laitetta pystysuuntaan käytettäessä koko tila pitää olla käytössä. TechBSS kavennettu valikko ei siis minulla toimi. Leveällä näytöllä kavennus olisi järkevää. Mietin mahdollista maksimileveyttä myöhemmin.

Jos siirtäisi valikon avautumaan vasemmalle ja tietokoneella se olisi kavennettuna silloin kun kavennus alkaisi toimia, toinen vierityspalkki ei kovastikaan häiritsisi kuten se ei häiritse tietokoneella tällä sivustolla.

Mutta eikö www-sivustoilla yleensä hampurilainen ole oikealla eikä vasemmalla - mikähän on prosenttiosuus?

Harkitsen avauspainikkeen siirtoa, sillä se poistaisi useimmissa tapauksissa kahden rinnakkaisen vierityspalkin. Vasta kun ikkunan kaventaisi kovin kapeaksi, vierityspalkit tulisivat rinnakkain. En nyt kokenut tätä tietokoneella esiintyvä visuaalista ongelmaa kovin suureksi.

Minusta nykyisin monet sivustot elävät liikaa. Edellinen teema eli ihan järkyttävästi koko ajan tietokoneruudulla. Tekstialueen leveys vaihtui vähän väliaä, samoin fonttien koko eli vähän väliä. Tietokoneella ikkunan levitys ja laajennus oli kammottava kokemus. Leveyden mukaan elämisessä täytyy olla jokin tolkku!

Menin nyt ehkä toiseen ääripäähän eli pyrin minimoimaan leveyden mukaan ulkoasun muuttumisen. Tunne ei ainakaan ole levoton, jos ei sitten käyttäjä zoomauksella koko ajan muuta selaimen tulkitsemaa viewport. Zoomauksen kanssa ulkoasu saattaa muuttua yhtä levottomasti kuin vaihtaisi ikkunan leveyttä. Tietokoneella zoomauksellla valikko vaihtuisi koko ajan mobiilivalikosta pudotusvalikoksi, mikä olsi varsin levotonta.

Olen ennen pitänyt tietokoneella pudotusvalikoista, mutta ne tekevät suunnittelun ongelmalliseksi ja leveän näytön pudotusvalikosta tuli minulle suurin ongelma.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Koska valikon sulkupainike rullautuu, ongelmaa vähentäisi se, että myös avautuvan valikon lopussa olisi sulkupainike. TechBBS:n kuvakaappauksessa oleva avautuva valikko ei käytettävyydeltään ole minuta ihan kunnossa. Joko siis alkuun ja loppuun avauspainike tai kiinteä painike ylhäällä n. 50px etäisyydeltä sivun yläreunasta niin, että sulkupainike ei koskaan osu selaimen käyttöliittymän välilehtien tasolle.

Minusta kuvassa näkyvässä tilassa tämän sivuston käytettävyys on huono. Suosittelen, että koodista vastaava korjaa käytettävyysongelman.

Koen tahattoman siirtymisen toiselle sivustolle todelliseksi ongelmaksi. Valikkopainikkeen voisi kokeilla vaihtaa vasemmalle. Sen jälkeen avautuville valikoille voisi määritellä maksimileveyden. Oikean reunan vierityspalkki tulisi sitten tietokonenäytöllä vasta silloin päävierityspalkin viereen kun tila loppuu kesken.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Koska tämän sivuston vasemmalta aukeava päävalikko on toimivampi ratkaisu kuin oikealla oleva avaaja, vaihdoin painikkeen paikan vasemmalle. Määritin maksimileveyden. Apuvalikoille on hyvä antaa 500px. Tuota isompi arvo on täysin tarpeeton. Kun näin tekee, ei tule ainakaan kahta rinnakkaista vierityspalkkia kuin ihan kapeille kännykkäleveksille. Ihan kapeilla kännykkäleveyksillä pitää ehkä pienettää välilehtien avaajien fonttikokoa, että kolme painiketta mahtuu rinnakkain. Se on todo-listalla. Tässäkin on näpertämistä.

Suurin ongelma on se, että haluaisin valikoiden toimivan 1141- ihan samalla lailla kuin mitä liitekuvassa. Mutta tämä edellyttää RAJUA lähdekoodin puukottamista. Rajuus tällä hetkellä taitaa ylittää osaamistasoni.

Avaus/sulkupainikkeen samoin valikoiden sijaintia nostin ylemmäksi. Valikkopainiketta eikä valikoita voi nostaa ylemmäksi, jos ei halua varta vasten aiheuttaa selaajalle hämmentä kun hän valikon sulkemisen jälkeen siirtyykin joskus ihan toiselle sivustolle!

Otin nyt kuitenkin mallia tästä sivustosta.


Eikä oikein mistään näe että mikäs valikko nytten onkaan auki.
Asia korjattu - ks. liitteenä oleva kuva. Jos osoittaminen vaikuttaa nyt liiankin rajulta, ehdotuksia saa antaa.
Sitten kun tuosta valikkohirvityksestä haluaa pois pitää se sulkea kahdesta eri paikasta.
Asia korjattu valikoiden Aihevalikko ja Toimintovalikko suhteen. Ne sulkeutuvat automaattisesti, kun koko valikon sulkee. Valikoita ei siis tarvitse enää erikseen sulkea.

Jos koko valikon sulkee, myös apuikkunat Ohjeet ja Säännöt piiloutuvat. Ne saattavat kyllä jäädä auki, jos niitä ei ole suljettu. Niidenkin automaattinen sulkeminen on mahdollista koodata.


Koska siirsin painikkeen vasemmalle, otsikon sijainti tulee tarkistaa eri leveyksillä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Minulla on pieni pulma. Miten saisin seuraavan toimimaan:
Koodi:
// tarkoitus on se, että 350 päästä sivun alusta
// luokan nav-toggle-wrapper omaava elementti saa luoka hides,
// jolla tietty asia piilotetan
if(document.body.scrollTop>350)   
$('.nav-toggle-wrapper').addClass('hides');
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tuosta puuttuu käsittelijä, mutta jQueryn tapauksessa tavallisen JS:n käsittelijät eivät toimi. otain tällaista tavoittelen aina näissä jQuery-jutuissa:
Koodi:
$('.open-tabA').scroll(function() {
if(document.body.scrollTop > 350 || document.documentElement.scrollTop > 350){
$('.nav-toggle-wrapper').addClass('hides');}
})
scroll on olemassa.
Koodi:
$("div").scroll(function(){
  $("span").text(x += 1);
});
Mutta nyt tuo ehto tuntuu olevan väärä. Poistin ehdon, mutta mitään ei tapahtunut. En nyt ymmärrä, mikä tässä mättää.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Edit: Tässä nyt ihan kuvan kanssa vielä.
Tässä saman kohdan nykytila - väreissä on vielä korjattavaa. Ne tulevat vanhalle leiskalle tekemästäni CSS:stä. Myös asemoinnissa jne. voi olla korjaamisen tarvetta. Ei nyt pitäisi kuitenkaan enää näyttää ihan kamalalta, vaikka en itsekään ole lopputulokseen täysin tyytyväinen. Vanha CSS pitäisi käydä läpi ja tutkia, mikä antaa vääriä värejä. Kuten aiemmin totesin, värejä saa ehdottaa.
 

Liitteet

Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
Pari vuotta tätä, anteeksi vain, aika koomista touhua jatkunut ja nyt tilanne on se, että sivusto ei ole käyttövalmis edelleenkään ja laitettu demo-tasolle, ja sen pitäisi olla esimerkki muille kuinka nettisivuja pitäisi tehdä?

Tapio, jos oikeasti nautit tästä touhusta (ei ihan siltä tunnu kirjoituksiesi pohjalta) niin toki jatka vaan, harrastuksia on hyvä olla(!), mutta ehkä kannattaisi miettiä, että olisiko järkevämpi kuluttaa kallisarvoista aikaansa johonkin muuhun, ehkä mielekkäämpään hommaan.
Tämä ketju oli ihan yleinen vitsi ja naurun aihe alkuun. Enää se ei palvele edes siinä. Sääli, kun Tapio oikeasti edelleen kuvittelee kaikkien muiden olevan väärässä ja hänen oikeassa. Siis siitä huolimatta ettei, sivuilla toimi mikään. Vika tosin toisen ketjun mukaisesti palveluntarjoajassa, ei muualla.
Kävin juuri vilkaisemassa sen maailman parhaan valikon ja... No, olen joskus ehkä huonomman nähnyt mutta harvemmin. Ensimmäistä kertaa koskaan törmää lisäksi varsin matalalla resoluutiolla ja pienellä selainikkunan koolla (no ei kyllä muutoinkaan ole nähty) ilmoitukseen "kavenna niin näet valikon". Todella mukavasti palveleva lähestymistapa.

Mukavin seikka on ehkä se, miten samaa asiaa spammataan monessa paikassa ja linkitetään ristiin. Lisäksi Tapiolla on ilmeisesti jokin erikoinen oikeus poimia muiden postauksia omille sivuilleen ja spekuloida niitä siellä. Eikä lähdettä luonnollisesti mainita.

Seuraava kuva osoittaa syyn, miksi EN sijoita valikon sulkijaa aivan avautuvan ikkunan ylälaitaan. Jot tuossa tilanteessa sulkisin ikkunan, techBSS-sivusto häviäisi näkyvistä! Niin on käynyt. Sitä sitten selaaja ihmettelee, minne se sivu hävisi. Tablet-laitteella pitää katsoa, minne sattui siirtymään ja missä ihmeen välilehdessä se techBBS nyt onkaan.

Aiemman teeman kanssa kävi oman sivuston kanssa samoin. Kun sulki valikon, oma sivusto hävisi alta pois ja siirryin joillekin muulle sivulle. Vähän aikaa asiaa hämmästeltyäni huomasin, että oma sivu on muutaman välilehden verran vasemmalla. On äärimmäisen epämiellytävää selaimelle, että valikon sulkeminen vie käyttäjän ihan eri sivustolle! Tällaista epämielyttävää kokemusta ei pitäisi selaajalle koskkaan antaa. Pidän mm. tämän sivuston kuvassa olevan valikon toteutusta suunnitteluvirheenä, jolle pitäisi tehdä jotain.
Kerrotko vielä, mitä kuvasi lopulta esittää? En näe siinä välilehtiä joten on todella vaikea päätellä, miksi välilehti vaihtuisi.
Et toki viitsi mainita edes käyttämääsi selainta joten vaikea testata. Kuvaamasi kaltaisia ongelmia ei taas jostain syystä itselläni ole millään laitteella, vaikka aktiivisessa käytössä on kaksi puhelinta ja kaksi tablettia. Plus käytännössä kolme "kikkailuluuria" ihan varoiksi vanhemmalla androidilla ja LOS-kokeiluja varten tms. Ja iso kasa eri selaimia.

Sama on kerrottu moneen kertaan mutta kertaan vielä. LOPETA muiden sivujen haukkuminen ja keskity omaasi. Tee siitä hyvä ja tule sen jälkeen kertomaan "tämä on OMASTA mielestäni paras tapa".
Sekin on sanottu moneen kertaan, miten asioilla on oikeasti tarkoituksensa. Ei ehkä tarvitse toistaa joten tyydyn toteamaan: käytännössä kukaan muu ei pysty esittämään yhtä huonosti toimivaa sivustoa, mitä omasi on. Eikä varsinkaan pitämään sitä esimerkkinä, miten asiat tulisi tehdä.

Lisäksi esimerkiksi tämän sivun osalta olisi ehkä suotavaa huomioida käyttäjämäärät. Oletko huomannut muiden kritisoivan samoja asioita, mitä itse kritisoit? Jos et, voisiko olla niin, että olet yksinkertaisesti väärässä?

Ps. Unohdit kertoa, että oma sivusi toimii täydellisesti tyttäresi puhelimella ja hänen mielestään kaikki tämän sivun värit tulisi vaihtaa.

Pps. Googletin tosiaan nopeasti Tapion juttuja. Suomi24 ainakin saa näistä osansa ja siellä ihmettelevät, miten pitkä pinna täällä porukalla on. Eli tekkiläiset on huomioitu positiivisessa valossa :)
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Onpas nyt kannustava asenne.
Ensimmäistä kertaa koskaan törmää lisäksi varsin matalalla resoluutiolla ja pienellä selainikkunan koolla (no ei kyllä muutoinkaan ole nähty) ilmoitukseen "kavenna niin näet valikon". Todella mukavasti palveleva lähestymistapa.
Kuten olen tuonut esille, fyysinen koko ei ole olennaisinta, vaan se, minkä selain tulkitsee kulloiseksi viewport-arvoksi. Tuo teksti alkaa tasan 1141px viewport-arvosta, joka ei edes tietokoneella suinkaan ole sama kuin näytön pikselimäärä. Yritä nyt ymmärtää, että näytön pikselit ja selaimen viewport-arvon mukaan laskemat pikselimäärät ovat kaksi eri asiaa. Ei pidä sotkea näytön pikselimääriä ja selaimen tulkitsemia pikselimääriä keskenään.
Sivun alussa lukee, että sivuston kehittely on kesken. Tuo asia on mainittu sitäpaitsi

Muitakin harrastuksia on, mutta ristikoiden ratkonta mm. on liiallisena tylsä harrastus.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Kerrotko vielä, mitä kuvasi lopulta esittää? En näe siinä välilehtiä joten on todella vaikea päätellä, miksi välilehti vaihtuisi.
Et toki viitsi mainita edes käyttämääsi selainta joten vaikea testata. Kuvaamasi kaltaisia ongelmia ei taas jostain syystä itselläni ole millään laitteella, vaikka aktiivisessa käytössä on kaksi puhelinta ja kaksi tablettia.
Minulla on Huawei MediaPad M5 Lite HD tablet laite. Kun käytän Chromea tätä sivustoa, olen avainnut valikot ja selaimen käyttöliittymä on hävinnyt näkyvistä. voi tulla tilanne jossa valikon sulkiessa siirryn SAMALLA toiselle sivustolle. Sama ongelma on Suomi24 sivustolla. Kuvaruutukaappauksen kohdalla valikkonuolen painasu saa usein aikaan sen, että suinkaan saa Suomi24:n valikkoon vaan siirryn toiselle sivustolle. Sille sivustolle, jonka välilehti sattuu olemaan.

Te nyt vain ette ota ollenkaan tosissaan, jos ilmoitan todellisesta suunnitteluongelmsta.

Tosin kun testasin asiaa, niin ei tapahdu aina. Toisinaan saan valikon, mutta toisinaan siirryn toiselle sivustolle. Jos suljen avoimen valikon, toisinaan pysysyn sivustolla ja toisinaan siirryn tahattomasti toiselle sivustolle.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Kerrotko vielä, mitä kuvasi lopulta esittää? En näe siinä välilehtiä joten on todella vaikea päätellä, miksi välilehti vaihtuisi.
Aktiivinen välilehti on tuossa kullankeltainen (väri ja tyyli voivat vielä vaihtua).
Laitoin valikoihin kevyesti väriä joihinkin elementteihin, jotta eri asiat erottuisivat. Jos värit häiritsevät, ne voi tietenkin poistaa. Mikä tuossa on nyt epäselvää.
Screenshot_20210505-222604.jpg
Screenshot_20210505-222620.jpg
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Sivua ei ole ilmeisesti suunniteltu tällä hetkellä lainkaan desktop versioille, koska en näe mitään muuta kuin aloitussivun, tekstin "KAVENNA SELAIMEN IKKUNAA, JOTTA NÄET VALIKKOPAINIKKEEN! " ja pari kuollutta ikonia ylä- ja alaosan breadcrumbissa?

Desktop versiossa ei ole mitään mikä kiinnostaisi klikkaamaan eteenpäin. Uusimmat sekä vanhemmat blogikirjoitukset ovat vain päivämäärättyjä, eikä oikein nappaa lähteä arpomaan mitä niiden takaa löytyy, koska suuremmissa osissa otsikoita ei ole mitään aiheita ja jos olisikin, etusivu olisi entistä sekavampi.

Etusivu on etusivu ja mielestäni sinne ei kannattaisi väkisin tunkea sisältö (blogikirjoituksista tai sivun sisällöstä) jos ei ole mitään muutakaan järkevää annettavaa. Kaikki nämä kuuluisivat oman linkin tai painikkeen alle.

Oikein valitulla Wordpress -lisäosalla saisit järjestettyä esim. blogikirjoitukset omiin graafisiin laatikoihin siististi, kuten esim täällä on tehty: https://urbanex.ninja/kohteet/

Osta XenForon lisenssi ja tuota foorumille sisältöä jos kerran tämänkin on tarkoitus suuntautua enemmän siihen suuntaan. XenForoon saa myös lisäosan, jossa voi tuottaa uutisia (blogikirjoituksia).

Tuolta voit luoda ilmaiseksi demoversion ja leikkiä siellä: Create a XenForo demo
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Huomautus - älä muokkaa lainatun viestin sisältöä
Sivua ei ole ilmeisesti suunniteltu tällä hetkellä lainkaan, koska en näe mitään muuta kuin aloitussivun…
Korjasin hieman.

Muutenkin aivan järjetöntä kokeilla ulkoasu muutoksia suoraan css:llä, koska se on t-o-d-e-l-l-a hidasta.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Sivua ei ole ilmeisesti suunniteltu tällä hetkellä lainkaan desktop versioille, koska en näe mitään muuta kuin aloitussivun, tekstin "KAVENNA SELAIMEN IKKUNAA, JOTTA NÄET VALIKKOPAINIKKEEN! " ja pari kuollutta ikonia ylä- ja alaosan breadcrumbissa?

Desktop versiossa ei ole mitään mikä kiinnostaisi klikkaamaan eteenpäin. Uusimmat sekä vanhemmat blogikirjoitukset ovat vain päivämäärättyjä, eikä oikein nappaa lähteä arpomaan mitä niiden takaa löytyy, koska suuremmissa osissa otsikoita ei ole mitään aiheita ja jos olisikin, etusivu olisi entistä sekavampi.

Etusivu on etusivu ja mielestäni sinne ei kannattaisi väkisin tunkea sisältö (blogikirjoituksista tai sivun sisällöstä) jos ei ole mitään muutakaan järkevää annettavaa. Kaikki nämä kaikki kuuluisivat oman linkin tai painikkeen alle.

Muuten se home-ikoni on kyllä ihan toimiva. Avoin sivu ei ole linkki, mutta muu osa murupolkua on linkki.
Yli 1140 viewport-arvoilla tulee tuo teksti, kun en saanut siististi toimivaa desktop ratkaisua aikaiseksi. Kuten olen tuonut esille, en halua pudotusvalikkoa yli 1140 arvoisille näytöille.
Desktopissa yli 1140 ainoa toimiva navigointielementti on ns. leivänmurut. Myös sisällön linkeillä toki voi siirtyä eteenpäin. Etusivulla ei ole leivänmurujakaan. Poistin ne etusivulta näkyvistä, sillä ne eivät etusivulla johda minnekään.

Kuten olen tuonut esille, yrtän raktaista ongelman jossakin vaiheessa - vaikka yrittämällä puukottaa teeman ydinkoodia.

Yli 1140 leveyden lisäksi, etusivukin on ongelma. Otin siitä hieman tekstiä pois. Eräs henkilö ehdotti juuri tuon näköistä etusivua muutama vuosi sitten.

Mutta rehellisesti kirjoitettuna, etusivu ei ole erityisen tyylikäs, mutta en nyt oikein tiedä, mitä sinne laittaisi muuta kuin sen, mitä siellä nyt on. Poistin galleriaplugin, koska ajattelin, että se hidastaa kokonaisuutta liikaa. Diashow ei siis ole mahdollinen, mutta galleria ja sen diashow olisi sinänsä hyvä idea etusivulle. Olen kuitenkin karsinut pois kaikki sellaiset front-end-pluginit, joita en välttämättä tarvitse.

Oikein valitulla Wordpress -lisäosalla saisit järjestettyä esim. blogikirjoitukset omiin graafisiin laatikoihin siististi, kuten esim täällä on tehty: Kohteet – Urbanex Ninja ☠ Urban Exploring
Blogien on tarkoitus löytyä valikosta. Se on sivuasia, enkä välitä ainakaan nyt nostaa mihinkään laatikkoon. No tällä hetkellä "foorumi" on blogin jatke ja oikeastaan hoitaa blogin virkaa paremmin kuin blogiosio.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
En tiedä millä tavalla räpellät CSS-tiedostoja, mutta ei niitä ainakaan tehdä sillä tavalla, että otetaan vanhasta teemasta edellinen talteen ja kopioidaan se uuteen ja sitten ihmetellään miksi toisessa teemassa elementtien nimet ovat erilaisia ja mikään ei toimi ja sitten lähdetään vimmatusti "siivoamaan" jälkiä.

Firefoxissa klikkaus hiiren kakkosnapilla esim. kuten kuvassa rikki menneessä ikonissa ja valitaan "Tarkastele". Sitä kautta saa kaiken tarvittavan informaation elementin nimestä lähtien ja sen nykyisistä määrityksistä. Luulisin, että Chromessa toimii suunnilleen samalla tavalla.

Sieltä näkee vähän muutakin kivaa esim. sivuston eri osien latausajat yms.

kuvatus.PNG
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tarkastelen elementtejä kyllä. Olen testannut toistaiseksi kirjautuneena. Siinä sivusto-otsikko on eri paikassa. Valkoinen palkki kuten koko muukin sivun yläosa on täysleveä. Mitään harmaata aluetta ei oikeassa reunassa ole. Leivänmurut toimivat. Desktop ei näytä pahalta kirjautuneen lukuun ottamatta sitä punaista tekstiä, jonka varta vasten lisäsin. Alla pienennetty kuvakaappaus sivuiltani:

2021-05-05 23.19.58 www.sanaristikkofoorumi.net b7d5c0aaeb58.png


Latausaikoja en ole katsellut, vain rakennetta.

Vanhasta otin käyttöön bbPressin osalta lähes kaiken, sillä bbPress tarvitsee itse rakennetun CSS:n. Muuta vanhaa en juuri muutamia värejä lukuun ottamatta ottanut.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 481
Lisäksi Tapiolla on ilmeisesti jokin erikoinen oikeus poimia muiden postauksia omille sivuilleen ja spekuloida niitä siellä. Eikä lähdettä luonnollisesti mainita.
Tämä on vähän huono asia mielestäni jos näin tapahtuu että esim. täältä poimitaan käyttäjien viestejä omille sivuille. Toki sallittua se kuitenkin taitaapa olla. Lähteet olisi kyllä hyvä silti mainita.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tämä on vähän huono asia mielestäni jos näin tapahtuu että esim. täältä poimitaan käyttäjien viestejä omille sivuille. Toki sallittua se kuitenkin taitaapa olla. Lähteet olisi kyllä hyvä silti mainita.
Em minä muistaakseni täältä ole kommentteja kopioinut ainakaan ilman linkkejä. Sanariksen foorumiin ei uskalla Suomi24:ssä laittaa linkkejä firman sivuille, kun ei tiedä, miten robotti niihin suhtautuu. Voi poistaa linkit Sanariksen sivuille. Milläs sitten laitat lähteen.

Omilla sivuillani olen kyllä laittanut linkin Sanariksen sivuille, jos olen jotakuta siteerannut. Saattanut kyllä joskus jäädä pois, mutta kyllä ne ainakin lähes kaikissa sitaateissa on. Jos säie on kertaalleen tullut esille, ei välttämättä linkkiä säikeeseen vaan vain kommentin numero.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Tämä on vähän huono asia mielestäni jos näin tapahtuu että esim. täältä poimitaan käyttäjien viestejä omille sivuille. Toki sallittua se kuitenkin taitaapa olla. Lähteet olisi kyllä hyvä silti mainita.
Ei ehkä ihan korrektia, vaikkakin tarkoituksena olisi saada sisältöä muuten tyhjälle foorumille.

Vähintäänkin kohteliasta olisi laittaa suora linkki kyseiseen postaukseen.

Olisi tosiaan outoa lukea oma postaus jostain toisesta foorumista, minne ylläpitäjä olisi sitten kommentoinut omia mielipiteitään, niin etten itse olisi siitä tietoinen ja pääsisi kommentoimaan o_O

Suoran linkin tämän foorumin keskusteluun saa klikkaamalla tuota risuaitanumerohässäkkää.

suora-linkki.PNG
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tiedän, miten täältä saa suoran linkin. Samalla lailla sen saa omilta sivuiltanikin. Suomi24 on hankalampi kopioida. Sanariksen foorumissa ei voi saada osoitetta kuin säietasolla. Ei ole esillä yksittäisen kommentin osoitetta kuten täällä ja omilla sivuillani. Tarkka osoitteen laittaminen ei kaikkialla onnistu (ainakaan järkevällä tavalla).

Ei tule mieleen, että olisin täältä mitään siteerannut. Kerran viittasin asian selostaen, mutta tarkkaa sitaattia ottamatta.

Mitä toimivuuteen tulee, joku TechBBS kertoi, että sivuston pitäisi toimia vähintään niin, että odotusaika siirtymisessätoiselle sivulle on enintään 2-3 sek. Jos ei ole, ei sivuilla viihdytä.
Tuo oli niin yleisluonteinen, etten ajatellu, että olisi kaivannut tarkan viittauksen. Olen linkittänyt täällä olleeseen kommenttiin. Muut ovat itse asiassa enemmän viitanneet tänne säikeessä
En minä ole anonyymi viittaja.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Kun nyt täällä puutututaan siihen desktop yli 1140 px suurempiin viewport-arvoihin, täytyy yrittää tutustua tarkemmin, mitä teema sisältää. Ainakin tekijän omiin JavaScript-tiedostoihin. Ei ongelma muuten selviä kuin niihin koskemalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 893
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom