wscriptin ajo estetty winukan toimesta. Mountsi Trojan?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 061
Tänään alkoi pyytämättä läppäri tekemään tällaista.
Ilmoittaa, että Troja =97M/Mountsi havaittu, ja tästä syystä estää wscriptin käytön ja sillä scriptien ajon. Pari vuotta olen samaa scriptiä buutissa käynnistänyt, ja nyt tällainen ongelma päällä.

Asensin malwarebytesin, joka ei löydä mitään Mountseja tai muita ongelmia. Läppäri toimii normaalisti, joten onko tässä nyt kyse falsesta vai ihan aidosta ongelmasta?
Windowsin oma virustentorjunta ei löydä manuaalisessa ajossa ongelmia, mutta aina kun buutin tekee ja olen määritellyt scriptin ajon alkuun, niin tuo ilmoitus tulee.

1628424638912.png


Ajettavan scriptin sisältö on tämä:
CreateObject("Wscript.Shell").Run "npm run start", 2

Eli osaiskos joku fiksumpi sanoa, että onko minulla joku Mountsi troijalainen koneella vai onko kyseessä virheellinen ilmoitus kun ei yksikään skanni tuota haettassa löydä.
Jos virustorjunta nyt haluaa estää wscriptin käytön, niin mitä vaihtoehtoja minulla on tuon kyseisen komennon ajamiseksi jostakin filusta jonka saisi käynnistyksessä aina automaattisesti ajettua?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 071
Mitä tuo Lisätietoja linkki antaa? Oletko kokeillut napata tuon pois startupista ja valitteleeko vielä sen jälkeen?
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
690
No en oikein usko, että valitaa scriptien ajosta. Vaan se valittaa, että windowsin oma wscripts.exe on korvattu jollain toisella ohjelmalla, joka vastaa 097m/mountsi.. koodin pätkää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 061
No en oikein usko, että valitaa scriptien ajosta. Vaan se valittaa, että windowsin oma wscripts.exe on korvattu jollain toisella ohjelmalla, joka vastaa 097m/mountsi.. koodin pätkää.
En mä kaiketi ole korvannut mitään millään. Eikös tuo wscript.exe ole Windowsin oma palvelu:

EDIT: ja siis mä löysin täältä kysytyt ohjeet asian hoitamiseksi. Eli se miksi olen tuon scriptin vbs:n laittanut. Tuossa topicissa ja kyseisessä viestissä annettu ohje on se mitä noudatin ja mikä on aina tähän päivään asti toiminut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 061
Liittyiskö ny tähän jotenkin?
Niin tämä sinun linkkisi. Mistä tuosta pystyy päättelemään, että blokataanko juuri tästä syystä.. ja miksi blokkaus toimisi vain käynnistyksen yhteydessä ajetusta scriptista? Jos ajan tuon jälkikäteen, niin kukaan estä tai varoita mitään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 061
Asensin vielä spyhunterin ja tulos on tämä:
1628437185874.png


Eli tuo alempi on se oma vbs:ni jota olen koko ajan ajanut. Täällä ei puhuta mitään malwaresta, vaan mainitaan, että scribu käynnistyy automaattisesti ja varmistetaan, tiedänkö minä sen. Olisko nyt niin ,että windows ylireagoi?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 071
Joko kokeilit käynnistää koneen ilman tuota skriptiäsi? Kokeilisin myös nakkaa tuon wscript.exen virustotaliin. Toki tämä ei pomminvarma homma ole, kun saattaa napata exestä saastumattoman version lähetettäväksi.

Edit:
Se valittaa vain kun sitä startupissa ajaa. Eli jos ottaa pois, niin sitä ei ajeta, eikä valiteta. Jos käsin ajan scriptin, niin ei valita.
Ahaa, no sitten taitaa olla vain tuosta skriptistä kyse. Tuo tosiaan saattaa nakata valituksen sen takia kun tuota skriptiä ajaessa ajetaan wscript.exe ja luulee, että tuo exe on syyllinen.
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
690
Jahas ilmeisesti se on tuo microsoftin amsi joka blokkaa vbscriptin ajon Wscript.exe:ssä. Eli windows defender ei tykkää "Office 97 macro" tyyppisistä vbscripteistä joissa ajetaan jotain tuntematonta taustalla ilman käyttäjän toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 061
NIin voiko tämän nyt tulkita, että mitään uhkaa ei ole kun mitään ei oikeasti löydy. Ja että windows tekee politiikkaansa, jonka painoarvo on enemmän tietoturvassa kuin ehkä siinä mitä käyttäjä itse haluaa tehdä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 061
No tämähän menee näköjään niin, että tuota wbscript.exeä ja sitä ajettavaa vbs:ää ei saa mitenkään vapautettua Defenderin toimista. Lisäsin Defenderin poikkeuksiin kaiken mahdollisen paskan mitä voi, ja aina blokataan scriptin ajo. Lisäsin parhaimmillaan nämä:
wbscript.exe
startarscript.vbs
vbs tiedostopääte
startarscriptin kansio

Ainoa ero syntyi siinä, että blokkauksen jälkeen virustorjunta ei tehnyt mitään karanteenitoimia, mutta esti scriptin ajon kuitenkin. Milläs helvetillä tämä nyt kierretään. Onko jokin vaihtoehtoinen tiedostopääte jonka voi winukan käynnistyksessä laittaa ajamaan, jossa suoritetaan komento:
CreateObject("Wscript.Shell").Run "npm run start", 2

(ja tuo nr2 piilottaa komentokehotteen kuten kuuluu, mutta pääkomento kansiossa on npm run start.)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 326
Viestejä
4 330 090
Jäsenet
72 197
Uusin jäsen
pro.forma

Hinta.fi

Ylös Bottom