Ratkaistu Windowsin uudelleenasennus NVME M.2 SSD:lle

Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Olen asentamassa Windows 10 Pro:ta (uudestaan) Samsung 970 EVO NVMe M.2 SSD:lle. Olen tehnyt usb-tikun asennusta varten, mutta asennusvaiheessa kone sanoo, että "Windowsia ei voi asentaa tähän levyyn." Olen kokeillut ottaa biossista CSM:n pois päältä ja muuttanut UEFI -> Other OS.

Miten homman pitäisi toimia? Pitääkö Asema 10:n molemmat osiot vain poistaa ja tehdä uusi osio? Vai alustaa vain Asema 10:n 465,3 Gt osio? Jotain muuta?



upload_2019-5-6_10-39-7.png
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 931
Poista asema kympin osiot ja sitten asennus suoraan varaamattomaan tilaan. Eli älä itse luo mitään osioita vaan valitse varaamaton tila ja paina seuraava.

Edit:
Poistaisin samalla tuon MSR osion asemalta 15.
Oliko tuolla vielä jotain muita pienempiä osioita?
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Poista asema kympin osiot ja sitten asennus suoraan varaamattomaan tilaan. Eli älä itse luo mitään osioita vaan valitse varaamaton tila ja paina seuraava.

Edit:
Poistaisin samalla tuon MSR osion asemalta 15.
Ja tämän jälkeen asennus onnistuu? Ettei kohta ole tilanne, että olen kännykällä täällä foorumilla ratkomassa ongelmaa. :D

Pitääkö CSM olla disabled ja UEFI -> Other OS?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 931
Kerrotko vielä mikä emolevy koneessasi on? Tuo MBR:nä oleva NVMe-levy hieman hämää.

Onko se tuo Asus Z97-A?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 931
Ok, sitten pitäisi toimia ilman ongelmia kunhan lankussa on bios vähintään versiota 2205. CSM tosiaan pois päältä ja OS Typeksi -> Windows UEFI Mode.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 931
Totta kai. Mutta siis toive tietysti on, että neuvo ei ole testaa-tyyppiä, vaan olisi faktaa pohjalla. :)
Siinä mielessä faktapohjalla, että näin tuon pitäisi toimia. Sen verran kuitenkin tuossa Googlella ihmettelin, että joillain on ollut ongelmia saada varsinkin vanhemmat NVMe-levyt boottimaan Z97-sarjalla. Eli mitään täysiä takuita ei voi toimivuudesta antaa.
Jos haluaa maksimoida onnistumisen, niin päivittäisin emoon uusimman biosin ja samoin SSD-levyyn uusin firmware. Jos ei jo ole.
 
Liittynyt
23.03.2018
Viestejä
111
Varmin tapa on poistaa kaikki osiot ennen uudelleenasennusta ja osioida levy alusta asti uudelleen. Windows on tässä vain kovin huono, ja suosittelisinkin että putsaat levyn ensin esimerkiksi GParted Live on USB ja inittaat sen GPT:ksi ilman mitään osioita. Sitten vain asennat winukan tyhjään tilaan.

Varmuuden välttämiseksi irrottaisin kanssa muut levyt koneesta asennuksen ajaksi, winukan installerista ei aina tiedä mitä se puuhaa (itsellä heitellyt useammille levyille osioita yms)
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 931
Varmin tapa on poistaa kaikki osiot ennen uudelleenasennusta ja osioida levy alusta asti uudelleen. Windows on tässä vain kovin huono, ja suosittelisinkin että putsaat levyn ensin esimerkiksi GParted Live on USB ja inittaat sen GPT:ksi ilman mitään osioita. Sitten vain asennat winukan tyhjään tilaan.

Varmuuden välttämiseksi irrottaisin kanssa muut levyt koneesta asennuksen ajaksi, winukan installerista ei aina tiedä mitä se puuhaa (itsellä heitellyt useammille levyille osioita yms)
Muut levyt voisi irroitella, mutta pelkkien osioiden poisto pitäisi kyllä riittää. Tai viimeistään diskpartilla clean komennon käyttäminen:
1. Eli painaa asennuksessa SHIFT + F10
2. Annetaan seuraavat komennot:
diskpart
list disk
select disk # (# tilalle tyhjennettävän levyn numero)
clean
exit
exit
 
Liittynyt
23.03.2018
Viestejä
111
Muut levyt voisi irroitella, mutta pelkkien osioiden poisto pitäisi kyllä riittää. Tai viimeistään diskpartilla clean komennon käyttäminen:
1. Eli painaa asennuksessa SHIFT + F10
2. Annetaan seuraavat komennot:
diskpart
list disk
select disk # (# tilalle tyhjennettävän levyn numero)
clean
exit
exit
Clean komento nimenomaan myös inittaa levyn, eli poistaa MBR/GPT sektorit
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Laitoin CSM disabled, poistin molemmat levyn osiot, valitsin levyn ja "seuraava". Asennus näyttää onnistuvan. Eli kiitos neuvoista!
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 931
Clean komento nimenomaan myös inittaa levyn, eli poistaa MBR/GPT sektorit
Näin tekee. Tosin Windows on kyllä ainakin itsellä osannut tehdä viimeistään tuon jälkeen sinne uuden MBR / GPT-taulun. Toki en kiellä, etteikö tapasi olisi se varmin vaihtoehto.
 
Liittynyt
23.03.2018
Viestejä
111
Näin tekee. Tosin Windows on kyllä ainakin itsellä osannut tehdä viimeistään tuon jälkeen sinne uuden MBR / GPT-taulun. Toki en kiellä, etteikö tapasi olisi se varmin vaihtoehto.
Juu, tuo diskpart tuntuu olevan ihan luotettava työkalu ja turvaudun siihen välillä itsekin. Aina tosin oppii uutta, en olis osannut sanoa että winukan installerissa saa komentorivin Shift+F10 :eek: tästä uus niksi käyttöön itsellekin:kippis:
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Yksi jatkokyssäri: osaako Windows Update nykyään päivittää kaikki, mitä aiemmin piti emon ajuri-CD:ltä laittaa? Vai pitääkö emovalmistajan kotisivuilta vielä ladata ajurit erikseen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 861
Itse olen piirisarjan ja netti + äänipiirin ajurin hakenut emon valmistajan sivuilta aina windowsin asennuksen jälkeen. Mutta taitaa ääni ja netti asentua ihan windows päivityksilläkin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 415
Viestejä
4 198 398
Jäsenet
70 905
Uusin jäsen
Jiicotton

Hinta.fi

Ylös Bottom