Usein kuulee väitettävän, kuinka Microsoftilla on pääsy kaikkien Windows käyttäjien tiedostoihin ja muitakin hurjia väitteitä Windowsin datankeruusta. Mietin kuitenkin tässä vastikään, että kuinkahan paljon perää noissa väitteissä oikeasti on? Kun ottaa huomioon, että Windows on käytössä lähes kaikissa yrityksissä ja organisaatioissa, niin olisihan se melkoinen luottamusta murentava skandaali jos kävisi ilmi, että Microsoft vaikoilee kaikkea mitä käyttäjät tekevät ja varastaa tiedostoja sun muita tietoja. Haluaako Microsoft oikeasti riskeerata koko bisneksensä tuolla tavalla?
Olen itse käyttänyt Linuxia jo vuosia ja yksi suuri syy on ollut yksityisyys, mutta olen nyt kuitenkin harkinnut takaisin Windowsiin siirtymistä työpöytäkäytössä. Serverikäytössä jatkan varmasti Linuxin käyttöä. Mitään konkreettisia todisteitahan tuollaisesta käyttäjien laajamittaisesta vaikoilusta ei taida olla. Jotain dataa Windows kyllä lähettää Microsoftille, mutta onko tuo todellisuudessa muuta kuin jotain diagnostiikkatietoja yms? Ja tosiaan monet valtiolliset toimijatkin ja monet armeijatkin luottavat Windowsiin.
Mitä yleiseen turvallisuuteen tulee, niin Windows ja Linux vaikuttavat mielestäni olevan aika tasoissa. Linux on ehkä vähemmän altis haittaohjelmille, mutta toisaalta nyky Windowsissa on kyllä ihan sisäänrakennettuna aika hyviä suojauksia haittaohjelmia vastaan. Lisäksi on muitakin tietoturvaominaisuuksia, joita ei löydy suurimmasta osasta Linux järjestelmiä:
Olen itse käyttänyt Linuxia jo vuosia ja yksi suuri syy on ollut yksityisyys, mutta olen nyt kuitenkin harkinnut takaisin Windowsiin siirtymistä työpöytäkäytössä. Serverikäytössä jatkan varmasti Linuxin käyttöä. Mitään konkreettisia todisteitahan tuollaisesta käyttäjien laajamittaisesta vaikoilusta ei taida olla. Jotain dataa Windows kyllä lähettää Microsoftille, mutta onko tuo todellisuudessa muuta kuin jotain diagnostiikkatietoja yms? Ja tosiaan monet valtiolliset toimijatkin ja monet armeijatkin luottavat Windowsiin.
Mitä yleiseen turvallisuuteen tulee, niin Windows ja Linux vaikuttavat mielestäni olevan aika tasoissa. Linux on ehkä vähemmän altis haittaohjelmille, mutta toisaalta nyky Windowsissa on kyllä ihan sisäänrakennettuna aika hyviä suojauksia haittaohjelmia vastaan. Lisäksi on muitakin tietoturvaominaisuuksia, joita ei löydy suurimmasta osasta Linux järjestelmiä:
Authenticated Boot and Disk Encryption on Linux
Posts and writings by Lennart Poettering
0pointer.net
TL;DR: Linux has been supporting Full Disk Encryption (FDE) and technologies such as UEFI SecureBoot and TPMs for a long time. However, the way they are set up by most distributions is not as secure as they should be, and in some ways quite frankly weird. In fact, right now, your data is probably more secure if stored on current ChromeOS, Android, Windows or MacOS devices, than it is on typical Linux distributions.