Windows salasanan ohittaminen USB-käynnistysmedian avulla

Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 025
Ongelma: Ystäväni aikoo kierrättää vanhan läppärinsä, mutta haluaa tarkistaa sen sisällön ennen kierrätykseen viemistä. On kuitenkin unohtanut läppärin Windows-käyttäjän/sisäänkirjautumisen salasanansa. Lupauduin siis auttamaan salasanan ohittamisessa, mutta en viitsisi pelleillä komentorivillä toisen koneella ilman varmistusta.

Lähtötilanne: Minulta pitäisi löytyä omassa Windowsin asennuksessani käyttämäni 'bootable' USB tikku, jossa on valmiiksi windowsin asennusmedia. Olen muistaakseni jostain lukenut, että kun tietokoneen laittaa boottaamaan asennusmedian omaavalta USB-tikulta, on mahdollista päästä resetoimaan käyttäjän salasana?

Kysymys: Onko kellään tästä kokemusta, tai osaako neuvoa kumpi alla mainituista (vai ei kumpikaan) ohjeista toimisi? Löysin netistä useamman ohjeen, mutta moni niistä on ristiriidassa keskenään tai neuvoo eri toimenpiteitä. Tähän mennessä lupaavin ohje on linkin #1 takana, ja pidän sitä lupaavimpana koska löysin netistä samoja komentorivikäskyjä neuvovan ohjeen myös Windows 7:n salasanan ohittamiselle. Seems legit? Mutta myös linkin #2 ohje näyttää ns. viralliselta, mutta neuvoo käyttämään eri komentorivikäskyjä kuin nuo kaksi muuta ohjetta.

Linkki #1: Reset Forgotten Windows 10 Password with Install Disk

Linkki #2: How to reset Local Account password on Windows 11/10 using Installation Media
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
600
Linkki 1 ja 2 käyttävät samaa kikkaa, eli jokin login-ruudussa käytettävissä oleva sovellus (esim. helppokäyttötoiminnot) korvataan komentorivillä (cmd.exe). Uskoisin, että molemmat toimivat, jos Microsoft ei ole tuota jotenkin päivityksillä estänyt. Itse olen käyttänyt tuota onnistuneesti utilman.exe kanssa.

Minusta kannattaa myös funtsata, että minkä tason turvaan on tyytyväinen koneesta luopuessaan. Eli millä menetelmin varmistaa, ettei kukaan pääse tonkimaan koneelta henk.koht. tietoja kun laitteesta on luopunut.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Käytössä on siis paikallinen tili? Olin viikko sitten resetoimassa tutun salasanaa vanhasta läppäristä, mutta olikin Microsoft tili käytössä toisin kuin käyttäjä muisti. Niin ei tarvinnut koskea.
 
Liittynyt
05.12.2021
Viestejä
163
Jos ei ole bitlockerilla tai vastaavalla suojattu, niin levy irti ja toiseen koneeseen. Tarvittava data talteen ja secure erase. Tai vie ilman levyä kierrätykseen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
450
Linux USB-buuttitikulla kun buuttaa niin pääsee mounttaamaan koneen levyt ja katsomaan sisältöä. Jos kopsattavaa löytyy niin toiselle tikulle sitten talteen tai ulkoiselle kovalevylle. Jos kone menossa sorttiin niin kovalevy irti ja poralla vaikka reikä läpi niin ei enää kukaan kaivele datoja.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 025
Pitäisi kuulemma olla paikallinen tunnus (ei Microsoft tili), joten netin kautta salasanan palautus ei onnistu. Pitääpä itseasiassa katsoa löytyisikö ylimääräistä SATA johtoa kaapista niin saisi tosiaan omaan koneeseen kiinni, sekä tarpeeksi pieni ruuvimeisseli jolla avata itse läppäri..

En ole koskaan mitään linuxiin liittyvää puuhaillut ja mielellään hoitaisin homman mahdollisimman riskivapaasti (ts. ilman, että joudun opettelemaan hirveästi uutta päivää ennen itse operaatiota). Mutta kiitos vinkeistä, pitääpä tuohon perehtyä, jos ei nyt niin vastaavan varalle.
Linkki 1 ja 2 käyttävät samaa kikkaa, eli jokin login-ruudussa käytettävissä oleva sovellus (esim. helppokäyttötoiminnot) korvataan komentorivillä (cmd.exe). Uskoisin, että molemmat toimivat, jos Microsoft ei ole tuota jotenkin päivityksillä estänyt. Itse olen käyttänyt tuota onnistuneesti utilman.exe kanssa.

Minusta kannattaa myös funtsata, että minkä tason turvaan on tyytyväinen koneesta luopuessaan. Eli millä menetelmin varmistaa, ettei kukaan pääse tonkimaan koneelta henk.koht. tietoja kun laitteesta on luopunut.
Kiitos tiedosta, eli ainakin kyseessä olevat keinot toimivat. Utilman.exellä tehtävään versioon löysin tällaiset ohjeet, eli siis täysin sama keino eri .exellä käytössä ilmeisesti.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
587
Pitäisi kuulemma olla paikallinen tunnus (ei Microsoft tili), joten netin kautta salasanan palautus ei onnistu. Pitääpä itseasiassa katsoa löytyisikö ylimääräistä SATA johtoa kaapista niin saisi tosiaan omaan koneeseen kiinni, sekä tarpeeksi pieni ruuvimeisseli jolla avata itse läppäri..

En ole koskaan mitään linuxiin liittyvää puuhaillut ja mielellään hoitaisin homman mahdollisimman riskivapaasti (ts. ilman, että joudun opettelemaan hirveästi uutta päivää ennen itse operaatiota). Mutta kiitos vinkeistä, pitääpä tuohon perehtyä, jos ei nyt niin vastaavan varalle.

Kiitos tiedosta, eli ainakin kyseessä olevat keinot toimivat. Utilman.exellä tehtävään versioon löysin tällaiset ohjeet, eli siis täysin sama keino eri .exellä käytössä ilmeisesti.
Ihan Pentti-Peruskäyttäjälle, Linux vain näytää erilaiseltä ja sitä kautta pelottavalle.

Samalle Käyttäjälle Linuxissa alla piilevä erilainen toiminnallisuus on piilotettu esim. ehdottamani Kubuntun tapaksessa todella hyvin, vasen hiirennappi valitsee: oikea hiirennappi avaa... lisätoiminto-valikon???... en muista edes W-puolelta miksi hiiren kakkosnapin takaa avautuvaa valikkoa kutsutaan, mutta Linuxin puolelta löytyy vastaava.

Valitsin tuon Kubuntun juuri sen takia, että se muistuttaa ulkoiselta toiminnaltaan lähinnä Windowssia, ns. Käynnistä-valikko löytyy vasemmasta alanurkasta ja sen jälkeen pitäis olla taas tuttua (paitsi tietenkin softien nimet, mutta muista, niinden pelkkä käynnistys ei tee mitään sun koneelle ja ALT + F4, toimii myös Linuxissa.).

Ja sama Käynnistä-valikko avautuu myös samasta "Windows"-napista. Jos avaat Käynnistä-valikon, niin Kubuntussa Windowssin Resurssiehallintaa/Exploreria vastaava on nimeltään Dolphin ja Dolphinin kuvake muistuttaa kansiota.

Dolphinin vasemmassa reunassa keskivälillä alimmaisena, tai lähes alimmaisena pitäis löytyä Windows-osiot, joita klikkaamalla Dolphin komentaa ne liitettäväksi, niin että voit käyttää niitä ihan kuten Windowssissa (edellyttäen, että Kubuntusta löytyy sopiva softa käsittelemään kyseistä tiedostoa, mutta se menee jo ohi aiheen).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 265
Viestejä
4 196 043
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom