Windows 7 -käyttöjärjestelmän tuki päättyi tänään (14.1.2020)

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448



Ennakkoilmoitusten mukaisesti Microsoftin suositun Windows 7 -käyttöjärjestelmän tuki päättyi tänään. Käyttöjärjestelmä julkaistiin reilut 10 vuotta sitten 22. heinäkuuta 2009.

Windows 7 -tuen päättyminen merkitsee käytännössä tietoturvapäivitysten loppumista kuluttajilta, jotka eivät päivitä käyttöjärjestelmäänsä tuettuun versioon. Lisäksi Microsoft lopettaa teknisen tuen käyttöjärjestelmän vikatilanteissa. Edelleen tuettuja käyttöjärjestelmiä ovat Windows 8.1- ja Windows 10. Windows 8.1 on tällä hetkellä pidennetyllä tukijaksollaan, mikä päättyy 10. tammikuuta 2023.

Vaikka Windows 7 -käyttöjärjestelmä tulee toimimaan myös päivitysten lakattua, se muuttuu samalla jatkuvasti kasvavaksi tietoturvariskiksi. Lisäksi osa käyttöjärjestelmän toiminnoista lakkaavat toimimasta, kun niihin liittyvät palvelut päättyvät niin ikään tämän kuun kuluessa. Esimerkkejä lakkaavista toiminnoista ovat Windows Media Centerin ohjelmaopas sekä Internet Backgammon- ja Internet Checkers -pelit. Microsoft Security Essentials tulee saamaan vielä uusia allekirjoituspäivityksiä, mutta itse alustaa ei tulla enää päivittämään.

Microsoft suosittelee käyttäjiä päivittämään Windows 7 -käyttöjärjestelmänsä Windows 10 -versioon. Windows 10 on yhtiön mukaan viimeinen Windows-versio ja uusien käyttöjärjestelmien julkaisun sijasta Microsoft päivittää sitä noin puolivuosittaisissa sykleissä isommilla päivityksillä normaalien korjauspäivitysten lisäksi. Vaikka Windows 7:n tuki päättyy, se ei estä käyttäjiä asentamasta käyttöjärjestelmää tulevaisuudessakin.

Lähde: Microsoft

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 230
Rippistä 7, vaikka eihän se varsinaisesti lakkaa toimimasta!

Oli kyllä hyvä käyttis, mitään varsinaista vikaa siitä vaikea keksiä.
Tietoturva ehkä, mutta senkin suurin ongelma on penkin ja näytön välissä.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 069

Juffex

Kinostaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
779
Joky syy olla vaihtamatta ilmaiseksi 10? Ihan mielenkiinnosta? :)
Muutosvastarintaisuus ja uuden pelko. Ihmisen normaaleja ominaisuuksia joita perusteellaan mitä ihmeemmisillä tekosyillä :btooth:

Olihan nämä XP-fanipojatkin pitkään pinnalla jotka osasivat haukkua kaikki käyttikset vaikka eivät itse niitä edes käyttäneet.

Osa ihmisistä pysyy mieluusti vanhassa eikä halua kehittyä, koska kaikki uusi pelottaa.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
465
Itselläni on 7 ja 10 samassa koneessa. Syy siihen miksi en kokonaan 10 on joidenkin ohjelmien tallentaminen netistä OBS:llä. Tietenkin joku voi nyt sanoa että voi sitä käyttää 10 puolella. No niin voi mutta en halua odottamattomia ongelmia kun 10 päivittää koneen. Samalla se voi sotkea asetuksia. Odotan mieluummin 10 parempaa versiota jossa on enemmän vapauksia. Tällä hetkellä olen laittanut siihen automaattisen uudelleen käynnistyksen eston. Tämäkin oli 7 täysin turha kun sai itse valita koska asentaa ja mitä asentaa.

Jotkut ovat sanoneet että 10:ssä on enemmän ominaisuuksia ja se on totta. Käytän molempia koska toisessa toimii jotkut ohjelmat paremmin kuin toisessa. Haluaisin siirtyä kokonaan 10 puolelle mutta se ei vaan edellä mainituista syistä ole mahdollista. Siinä on vielä liikaa ongelmia sujuvaa käyttöä ajatellen. Keväällä kun tulee sitten se uusi päivitys 10:stä niin täytyy sitten harkita uudelleen ellei tule vakavia tietoturva-aukkoja. Sitten 10 on pakko ottaa käyttöön.

Ettei mene 10 haukkumiseksi niin siinä myös paljon hyviä ominaisuuksia.

Jos joku vastaa tähän syystä tai toisesta niin toivon että hän ymmärtää mitä tarkoitin näillä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
281
Vanhemmilla vanhempi Acerin läppäri (Intel Core i5 460M, SSD, 4 GB ram), jossa on ATIn sekä Intelin grafiikkapiirit, ja joiden välillä vaihtaminen (tai "lukitsemaan" vain toiseen piiriin) tapahtuu spessun ohjelman kautta, jonka viimeisin versio on päivätty vuodelle 2012 Acerin sivuilla. Joskus vuosia kokeilin uudempia ajureita seiskankin puolella, enkä saanut tuota switchable graphics -ominaisuutta toimimaan kuin noilla valmistajan välittämillä ajureilla ja softilla. Lukittu nyt seiskassa pelkästään tuolle Intelin piirille tuon ohjelman kautta, koska näin tuuletin on lähes jatkuvasti lepotilassa ja ATIn piiri on muussa kuin pelikäytössä täysin tarpeeton (kone oli minulla viime vuosikymmenen alkupuolella myös pelikäytössä).

Olen Windows 7sta säätänyt laajennettujen palomuuriasetusten kautta, että niin sisään kuin ulosmenevän (Windowsissa oletuksena ulosmenevä on sallittu vaikka ei täsmää sääntöihin) liikenteen on täsmättävä sääntöihin. Sisäänpäin ei ole sallittuna kuin muodostetut yhteydet, eli ei edes DHCP, koska olen laittanut sisäverkossa (VLAN2-modeemi & NAT) staattisen osoitteen tuohon. Ulospäin on sallittuna Firefox (DNS over TLS käytössä; policy managerilla säädetty ettei asetuksia voi muuttaa), Flashin päivitysohjelma (koska VR), F-Secure Safen päivitykset, Windows Update, MIKESin NTP-serverin ip-osoitteet Windows Time-servicelle ja Libreofficen päivitysohjelma. Vain minulla on tiedossa järjestelmävalvojan salasana, eli vanhemmat käyttävät konetta peruskäyttäjillä. Olen myös yrittänyt säätää muitakin tietoturva-asetuksia (IE poistettu, remote desktop ominaisuus estetty yms.).

Vanhempieni kevyessä käytössä (youtube, pieni tekstinkäsittely, perus nettisurffailu) mielestäni aika turvallinen masiina vieläpä niin, etteivät voi vahingossa muuttaa mitään asetuksia pieleen. Mitä siis vaihtoehdoksi nyt kun tuki loppuu? Jos tuohon home premiumiin olisi saanut viidelläkympillä tuen vuodeksi, niin olisin ostanut. Jos tuki jatkuisi, ei Windows 10 tarvitsisi edes miettiä ennen kuin kone hajoaa.

Vaihtoehdoiksi jää
1) luottaa asettamaani turvajärjestelyihin seuraavan vuoden ajan, jonka jälkeen joko
1a) ostaa uusi markettikone (sinänsä tarpeetonta, koska raudassa on riittävästi potkua)
1b) yrittää vielä saada ilmainen päivitys Windows 10iin ja toivoa, että graafikat toimisi vähintään niin, että BIOSista asettaa vain tuon ATIn piirin käyttöön (vaihtoehdot on joko tuo switchable graphics tai discrete only).
1c) asentaa linux
2) toteuttaa heti joko kohdista 1a-1c

Itselle siis tuottaa harmia tuon Windows 7 päättyminen, koska nyt toimiva menee turhaan rikki. Vähemmillä tehoilla varustettuja koneita ei kannata, tai ei välttämättä edes voi, päivittää Windows 10iin, vaikka tehot riittäisivätkin käyttäjän tarpeisiin oikein hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 153
Vanhemmilla vanhempi Acerin läppäri (Intel Core i5 460M, SSD, 4 GB ram), jossa on ATIn sekä Intelin grafiikkapiirit, ja joiden välillä vaihtaminen (tai "lukitsemaan" vain toiseen piiriin) tapahtuu spessun ohjelman kautta, jonka viimeisin versio on päivätty vuodelle 2012 Acerin sivuilla. Joskus vuosia kokeilin uudempia ajureita seiskankin puolella, enkä saanut tuota switchable graphics -ominaisuutta toimimaan kuin noilla valmistajan välittämillä ajureilla ja softilla. Lukittu nyt seiskassa pelkästään tuolle Intelin piirille tuon ohjelman kautta, koska näin tuuletin on lähes jatkuvasti lepotilassa ja ATIn piiri on muussa kuin pelikäytössä täysin tarpeeton (kone oli minulla viime vuosikymmenen alkupuolella myös pelikäytössä).

Olen Windows 7sta säätänyt laajennettujen palomuuriasetusten kautta, että niin sisään kuin ulosmenevän (Windowsissa oletuksena ulosmenevä on sallittu vaikka ei täsmää sääntöihin) liikenteen on täsmättävä sääntöihin. Sisäänpäin ei ole sallittuna kuin muodostetut yhteydet, eli ei edes DHCP, koska olen laittanut sisäverkossa (VLAN2-modeemi & NAT) staattisen osoitteen tuohon. Ulospäin on sallittuna Firefox (DNS over TLS käytössä; policy managerilla säädetty ettei asetuksia voi muuttaa), Flashin päivitysohjelma (koska VR), F-Secure Safen päivitykset, Windows Update, MIKESin NTP-serverin ip-osoitteet Windows Time-servicelle ja Libreofficen päivitysohjelma. Vain minulla on tiedossa järjestelmävalvojan salasana, eli vanhemmat käyttävät konetta peruskäyttäjillä. Olen myös yrittänyt säätää muitakin tietoturva-asetuksia (IE poistettu, remote desktop ominaisuus estetty yms.).

Vanhempieni kevyessä käytössä (youtube, pieni tekstinkäsittely, perus nettisurffailu) mielestäni aika turvallinen masiina vieläpä niin, etteivät voi vahingossa muuttaa mitään asetuksia pieleen. Mitä siis vaihtoehdoksi nyt kun tuki loppuu? Jos tuohon home premiumiin olisi saanut viidelläkympillä tuen vuodeksi, niin olisin ostanut. Jos tuki jatkuisi, ei Windows 10 tarvitsisi edes miettiä ennen kuin kone hajoaa.

Vaihtoehdoiksi jää
1) luottaa asettamaani turvajärjestelyihin seuraavan vuoden ajan, jonka jälkeen joko
1a) ostaa uusi markettikone (sinänsä tarpeetonta, koska raudassa on riittävästi potkua)
1b) yrittää vielä saada ilmainen päivitys Windows 10iin ja toivoa, että graafikat toimisi vähintään niin, että BIOSista asettaa vain tuon ATIn piirin käyttöön (vaihtoehdot on joko tuo switchable graphics tai discrete only).
1c) asentaa linux
2) toteuttaa heti joko kohdista 1a-1c

Itselle siis tuottaa harmia tuon Windows 7 päättyminen, koska nyt toimiva menee turhaan rikki. Vähemmillä tehoilla varustettuja koneita ei kannata, tai ei välttämättä edes voi, päivittää Windows 10iin, vaikka tehot riittäisivätkin käyttäjän tarpeisiin oikein hyvin.
Todennäköisesti päivittäminen tuottaa hankaluuksia, jos kyseessä on Ati Radeon 4000-sarja tai vanhempi. Kympin saa edelleen päivitettyä ilmaiseksi, kun syöttää Windows 7 lisenssin kymppiä asentaessa.
 
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
246
On tässä tullut myös vastaan pari tulostinta, jotka ei toimi win10:n kanssa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
714
Enterprise puolellahan on saatavilla ESU-palvelu (Extended Security Updates), jonka ansiosta Win 7 saa vielä jotain tietoturvapäivityksiä. Toki kyseessä on kaupallinen palvelu eikä ilmeisesti koske myöskään kotitalouksia millään tavalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
281
Vanhemmilla vanhempi Acerin läppäri (Intel Core i5 460M, SSD, 4 GB ram), jossa on ATIn sekä Intelin grafiikkapiirit, ja joiden välillä vaihtaminen (tai "lukitsemaan" vain toiseen piiriin) tapahtuu spessun ohjelman kautta, jonka viimeisin versio on päivätty vuodelle 2012 Acerin sivuilla. Joskus vuosia kokeilin uudempia ajureita seiskankin puolella, enkä saanut tuota switchable graphics -ominaisuutta toimimaan kuin noilla valmistajan välittämillä ajureilla ja softilla. Lukittu nyt seiskassa pelkästään tuolle Intelin piirille tuon ohjelman kautta, koska näin tuuletin on lähes jatkuvasti lepotilassa ja ATIn piiri on muussa kuin pelikäytössä täysin tarpeeton (kone oli minulla viime vuosikymmenen alkupuolella myös pelikäytössä).

Olen Windows 7sta säätänyt laajennettujen palomuuriasetusten kautta, että niin sisään kuin ulosmenevän (Windowsissa oletuksena ulosmenevä on sallittu vaikka ei täsmää sääntöihin) liikenteen on täsmättävä sääntöihin. Sisäänpäin ei ole sallittuna kuin muodostetut yhteydet, eli ei edes DHCP, koska olen laittanut sisäverkossa (VLAN2-modeemi & NAT) staattisen osoitteen tuohon. Ulospäin on sallittuna Firefox (DNS over TLS käytössä; policy managerilla säädetty ettei asetuksia voi muuttaa), Flashin päivitysohjelma (koska VR), F-Secure Safen päivitykset, Windows Update, MIKESin NTP-serverin ip-osoitteet Windows Time-servicelle ja Libreofficen päivitysohjelma. Vain minulla on tiedossa järjestelmävalvojan salasana, eli vanhemmat käyttävät konetta peruskäyttäjillä. Olen myös yrittänyt säätää muitakin tietoturva-asetuksia (IE poistettu, remote desktop ominaisuus estetty yms.).

Vanhempieni kevyessä käytössä (youtube, pieni tekstinkäsittely, perus nettisurffailu) mielestäni aika turvallinen masiina vieläpä niin, etteivät voi vahingossa muuttaa mitään asetuksia pieleen. Mitä siis vaihtoehdoksi nyt kun tuki loppuu? Jos tuohon home premiumiin olisi saanut viidelläkympillä tuen vuodeksi, niin olisin ostanut. Jos tuki jatkuisi, ei Windows 10 tarvitsisi edes miettiä ennen kuin kone hajoaa.

Vaihtoehdoiksi jää
1) luottaa asettamaani turvajärjestelyihin seuraavan vuoden ajan, jonka jälkeen joko
1a) ostaa uusi markettikone (sinänsä tarpeetonta, koska raudassa on riittävästi potkua)
1b) yrittää vielä saada ilmainen päivitys Windows 10iin ja toivoa, että graafikat toimisi vähintään niin, että BIOSista asettaa vain tuon ATIn piirin käyttöön (vaihtoehdot on joko tuo switchable graphics tai discrete only).
1c) asentaa linux
2) toteuttaa heti joko kohdista 1a-1c

Itselle siis tuottaa harmia tuon Windows 7 päättyminen, koska nyt toimiva menee turhaan rikki. Vähemmillä tehoilla varustettuja koneita ei kannata, tai ei välttämättä edes voi, päivittää Windows 10iin, vaikka tehot riittäisivätkin käyttäjän tarpeisiin oikein hyvin.
Todennäköisesti päivittäminen tuottaa hankaluuksia, jos kyseessä on Ati Radeon 4000-sarja tai vanhempi. Kympin saa edelleen päivitettyä ilmaiseksi, kun syöttää Windows 7 lisenssin kymppiä asentaessa.
Nyt kun googlailin niin tosiaan, tuon koneen ATI Mobility Radeon HD 5650 + Win 10 ei vaikuta toimivalta yhdistelmältä.

Harmillista, että joutuu nyt todella vanhempien koneen kohdalla miettimään joko tietokoneen vaihtoa tai linuxin asentamista, koska tuon ATIn grafiikkapiirin tuki vaikuttaa epävakaalta, ja BIOSista ei saa säädetty pelkästään tuota Intelin grafiikkapiiriä käyttöön.

XPn tuen loppuessa suurin osa kyseistä käyttöjärjestelmää pyörittävistä koneista olivat auttamatta liian alitehoisia seiskalle (jätetään Vista välistä), mutta tässä 7 --> 10 siirtymässä moni tehokas käyttökelpoinen konekin jää "kyydistä", jos esim. grafiikkapiiriä ei ole tuettu. Esimerkin tapauksessa vuoden 2011 Acerin Intel Core i5 460M on saanut CPU Benchmarkissa 2319 pistettä, kun kaupanhyllyn 300 euron Ideapadin Celeron N4000 tuottaa 1429 pistettä. Tältä osin peruskoneiden teho ja arkkitehtuuri ei ole kokenut samanlaista hyppäystä viime vuosikymmenen aikana, jos verrataan vuosituhannen ensimmäistä vuosikymmentä.

Tuo "Windows CryptoAPI Spoofing Vulnerability" lienee pätchätty kaikille Windows 7 koneille vielä tänä päivänä, joten ellei uutta "WannaCryta" tule lähikuukausina, niin aiemmassa viestissäni mainituilla turvasekoilla kone pysynee turvallisena kesään/syksyyn asti.

"If it ain't broke, don't fix it".
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
105
Laiskuus, ei jaksa asennalla ohjelmia uusiksi ja kone ei ole netissä ollenkaan
Laiskuus toki on aina toimiva argumentti, mutta ei siinä ohjelmia tartte uusiksi asennella, sen kun huitaisee päivitysasennusta menemään
Ei tuo päivitys 7 -> 10 toimi aina eikä edes joka kerta nimim. "kokemusta" vaan voi vaatia ihan puhtaankin asennuksen.
Joululomalla päivitin 1 koneen onnistuneesti ja toiseen uudempaan jäi 3 yritykseksi kun asennusohjelma vaan "häviää" siinä vaiheessa kun MediaCreationToolin pitäisi alkaa Windowsin lataamisen jälkeen valmistelemaan ja ladata vielä tarvittavat päivitykset.
Ja tikulta käynnistettynä ilmoitti vaan, että "Päivityspolku ei ole käytettävissä. Suorita asennus Windowsin kautta."
Loppui loma ja motivaatio kesken.

Itsellä tulee säilymään 7 virtuaalissa samaan tapaan kuin siellä on XP:n. Pelialustana oikein toimiva ja hyvä.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
294
Win 7 on kyllä so far M$ paras käyttis minkä ovat tehneet. Kymppiin verraten paljon parempi käytettävyys ja vakaus ollut ainakin oman kokemuksen mukaan. Mutta kai se kaikki hyvä loppuu aikanaan :/
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Nyt kun googlailin niin tosiaan, tuon koneen ATI Mobility Radeon HD 5650 + Win 10 ei vaikuta toimivalta yhdistelmältä.

Harmillista, että joutuu nyt todella vanhempien koneen kohdalla miettimään joko tietokoneen vaihtoa tai linuxin asentamista, koska tuon ATIn grafiikkapiirin tuki vaikuttaa epävakaalta, ja BIOSista ei saa säädetty pelkästään tuota Intelin grafiikkapiiriä käyttöön.

XPn tuen loppuessa suurin osa kyseistä käyttöjärjestelmää pyörittävistä koneista olivat auttamatta liian alitehoisia seiskalle (jätetään Vista välistä), mutta tässä 7 --> 10 siirtymässä moni tehokas käyttökelpoinen konekin jää "kyydistä", jos esim. grafiikkapiiriä ei ole tuettu. Esimerkin tapauksessa vuoden 2011 Acerin Intel Core i5 460M on saanut CPU Benchmarkissa 2319 pistettä, kun kaupanhyllyn 300 euron Ideapadin Celeron N4000 tuottaa 1429 pistettä. Tältä osin peruskoneiden teho ja arkkitehtuuri ei ole kokenut samanlaista hyppäystä viime vuosikymmenen aikana, jos verrataan vuosituhannen ensimmäistä vuosikymmentä.

Tuo "Windows CryptoAPI Spoofing Vulnerability" lienee pätchätty kaikille Windows 7 koneille vielä tänä päivänä, joten ellei uutta "WannaCryta" tule lähikuukausina, niin aiemmassa viestissäni mainituilla turvasekoilla kone pysynee turvallisena kesään/syksyyn asti.

"If it ain't broke, don't fix it".
Jonkun käytetyn yritysläppärin esimerkiksi thinkpad W530 tai T430 saisit 200-300€ hintaan tai jopa alle. Säästyisi ainakin paljon päänvaivaa ja sopisi hyvin surffailuun SSD:llä.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Win 7 on kyllä so far M$ paras käyttis minkä ovat tehneet. Kymppiin verraten paljon parempi käytettävyys ja vakaus ollut ainakin oman kokemuksen mukaan. Mutta kai se kaikki hyvä loppuu aikanaan :/
Käyttiksen vakaus nyt ei ole tällä vuosituhannella ollut (mulle ainakaan) ongelma, softat ovat voineet kenkkuilla jos niitä ei ole päivitetty ajan tasalle. Käytettävyys taas on isolta osin makuasia, itse olen tullut toimeen molempien (7 & 10) kanssa. 8 aiheutti vähän harmaita hiuksia alussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Käyttiksen vakaus nyt ei ole tällä vuosituhannella ollut (mulle ainakaan) ongelma, softat ovat voineet kenkkuilla jos niitä ei ole päivitetty ajan tasalle. Käytettävyys taas on isolta osin makuasia, itse olen tullut toimeen molempien (7 & 10) kanssa. 8 aiheutti vähän harmaita hiuksia alussa.
Kympissä korjattiin 8:n käyttöliittymän suurimmat typeryydet, mutta toisaalta taas esimerkiksi asetuspaneeli ryssittiin samalla.

Vastenmielisintä kympissä on silti asenne, eli se, että Microsoft yrittää määrätä, kuinka käyttäjän tulee konettaan käyttää, ja kaikki tieto käytöstä kuuluu Microsoftille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Kympin käytettävyydessä iso miinus kyllä uudistetulle asetusvalikolle. Perus palikoille tehty ja kun tarvii jotain oikeasti säätää niin pitää se control panel ja vanha gui kuitenkin avata. En oikeen ymmärrä.

Pikkuhiljaa niitä toimintoja on siirrelty control panelista sinne uuteen, mutta samalla tuntuu että osa jutuista on samalla poistunut tai muuttunut huonommaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Kympissä korjattiin 8:n käyttöliittymän suurimmat typeryydet, mutta toisaalta taas esimerkiksi asetuspaneeli ryssittiin samalla.

Vastenmielisintä kympissä on silti asenne, eli se, että Microsoft yrittää määrätä, kuinka käyttäjän tulee konettaan käyttää, ja kaikki tieto käytöstä kuuluu Microsoftille.
Kympin käytettävyydessä iso miinus kyllä uudistetulle asetusvalikolle. Perus palikoille tehty ja kun tarvii jotain oikeasti säätää niin pitää se control panel ja vanha gui kuitenkin avata. En oikeen ymmärrä.

Pikkuhiljaa niitä toimintoja on siirrelty control panelista sinne uuteen, mutta samalla tuntuu että osa jutuista on samalla poistunut tai muuttunut huonommaksi.
Oletteko Win8:n asetusvalikkoa käyttänyt? Se oli hirveä. Win10:n on jo ihan siedettävä siihen verrattuna. Kuitenkin pidin Win8:sta 8.1:stä ja nyt 10:stä enemmän kuin 7:sta. Kehitys kehittyy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Enpä jää kaipaamaan. Siihen asti oli hyvä kun 8.1 ilmestyi ja Windows 10 jälkeen ei ole ollut mitään syytä käyttää noista kumpaakaan. Uudempi on pääasiassa parempi pois lukien windows 8
 

Foxy

• Artisti •
Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
323
Tuo seiskasta kiinni pitäminen usean kymmenen vuoden ajan on vähän sama kuin yhä pitäisi kiinni windows 95, tai 2000.

Kaikkia Windows versioita käyttänyt 95 asti ja nyt kymppi ollut useamman vuoden jo alla enkä valita. Hyvin pelaa jos osaa käyttää :). Kymppikin on ollut pihalla jo melkein 5 vuotta, kyllä siitä ne suurimmat bugit on jo hiottu mikäli se pelottaa...Toki 7 käyttävät eivät edes yritä olla teknologiassa ajantasalla, että on siinä se.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Tuo seiskasta kiinni pitäminen usean kymmenen vuoden ajan on vähän sama kuin yhä pitäisi kiinni windows 95, tai 2000.
Aina noita roikkujia löytyy. Muistan hyvin elävästi kuinka jengi sillon 10 vuotta sitten piti XP:ta parhaana ikinä ja ei millään haluttu päivittää Vistaan tai 7:aan.
Hieman hämärämmät muistikuvat, mutta taisi sama olla myös kun XP tuli ja jengi piti kiinni 98:sta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
130
Tuo seiskasta kiinni pitäminen usean kymmenen vuoden ajan on vähän sama kuin yhä pitäisi kiinni windows 95, tai 2000.
No luulen että Win95 ja Win2000 pääasiallisessa koneessaan ajaneet päästivät irti siinä kohtaa kun niissä ei enää pyörinyt mikään edes etäisesti moderni ohjelma, kuten nettiselain jolla pääsee muuallekin kuin localhostiin.

Seiska on kuitenkin vielä ihan relevantti käyttöjärjestelmä nyt ja vielä jonkin aikaa, mutta aikansa kutakin eikä sen tukeminen olekaan enää järkevää. En kuitenkaan allekirjoita sitä että tietoturvahyökkäykset jotenkin räjähdysmäisesti lisääntyvät nyt heti kun virallinen tuki loppuu ja sen käyttö pitäisi välittömästi lopettaa. Aukkoja on, ja löydetään lisää eikä niitä paikata, mutta aika iso osa ihmisistä ei muutenkaan pidä konettaan täysin ajantasalla. Varsinkin, kun Windows seiskan päivitykset viimeiset vuodet ovat toimineet vähän miten sattuu, yleensä eivät kovin automaattisesti ainakaan hieman vanhemmissa asennuksissa. Käyttäähän monet puhelimissaankin esim. jotain ikiaikaista Android 9.0:aa vielä ja pahimmassa tapauksessa monta kuukautta vanhoja tietoturvapätsejä. Niillä laitteilla kuitenkin hoidetaan nykyisin pankkiasioita ym.

Suurin ongelma lienee eri softien aukot mutta ne päivitykset nyt tulevat varmasti toimimaan seiskalla vielä pitkään, koska samanlaista päivitysten tappopakkoa ei ole kuin XP:n kanssa kun ei tarvitse miettiä 32-bittisyyttä ym. reliikkejä. Jossain kohtaa toki tulee raja vastaan kun käyttiksen ydinkomponenteissa on liikaa aukkoja tai puutteita että softat pystyisivät tai haluaisivat niitä alkaa pätsäämään umpeen tai säätämään yhteensopivuuden kanssa.

Ihmettelen vaan aina miten joillekin on niin kova pala se jos joku käyttää muuta kuin uusinta uutta, ja heti solvataan idiootiksi jne. Kukin tekee miten lystää. Ei itseäkään vähempää voisi kiinnostaa alkaa jotain dedikoitua konetta x millä tehdään pelkästään asiaa y, päivittämään uudempaan ihan vaan päivittämisen ilosta ja samalla kohdata mahdollisesti vaikeita ongelmia joiden kanssa taisteluun menee kallista aikaa. Esim. itse en tarvitse 720k DD-korppujen kirjoittamiseen Win10:n DirectX12 rajapintaa tai Windows Storea, vaan sen hoitaa ihan hyvin vaikka XP tai Win7 kone joka voi silti olla etäyhteyden päässä kotiverkossa ilman huolta huomisesta.

Ja kyllä, käytän itse pääasiallisesti Windows 10:ä eikä sen kanssa ole juuri muita kuin periaatteellisia ongelmia ollut kotikäytössä, ja tykkään sen käyttöliittymästä ja ulkoasusta nykyisin. Mutta onhan siinä nyt ihan idioottimaisia juttuja kesken tai täysin tekemättä, täyttä pre-beta tai alpha tasoa osa asioista. Esim. töissä ei oikein kiinnostaisi pelleillä tälläisten juttujen kanssa kun aikataulut puskee muutenkin korvista että saa edes sen tuottavan työn tehtyä. Siinä kohtaa on ihan sama jos työkoneen käyttis on jonkun mielestä jotain menneestä kiinni pitämistä. Ainakin se toimii. Tosin töissäkin on päivitetty kymppiin, eikä se siirtymä todellakaan mennyt ongelmitta vaikka pääosin softat on jopa Microsoftin omia tuotantoja.

Ja meilläkin firmassa tarvitaan vielä XP-koneita, osa vanhemmista kymmeniä tuhansia markka-aikaan maksaneista lisensseistä on saanut viimeksi päivityksen vuonna 1996 ja toimivat korkeintaan Windows 2000:ssa, ja vaatiipa jotkut järjestelmät Windows 3.1:n aikaisia juttuja että niihin pääsee käsiksi. Ei noita tietenkään mihinkään päivittäiseen pelaamiseen ja Youtuben katteluun käytetä, höh.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Suurin ongelma lienee eri softien aukot mutta ne päivitykset nyt tulevat varmasti toimimaan seiskalla vielä pitkään, koska samanlaista päivitysten tappopakkoa ei ole kuin XP:n kanssa kun ei tarvitse miettiä 32-bittisyyttä ym. reliikkejä.
Windows 10:stäkin on edelleen 32bit versio.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
Pitkään ja kunniallisestihan tuo jo ehti palvellakin. Ei kylläkään ole ollut omassa käytössä sen jälkeen, kun Windows 8 julkaistiin. The king is dead, long live the king!
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
342
Itse pidin xp kiinni viimeiseen asti mutta kun kone hajosi niin vaihdoin seiskaan mutta yhtään seiskan päivitystä en ole vielä asentanut, miksi ihmeessä pitäisi nyt päivittää koko käyttis...
 
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
Itse pidin xp kiinni viimeiseen asti mutta kun kone hajosi niin vaihdoin seiskaan mutta yhtään seiskan päivitystä en ole vielä asentanut, miksi ihmeessä pitäisi nyt päivittää koko käyttis...
Näin ensimmäisenä tulee mieleen tietoturva? En itse uskaltaisi tuollaista päivittämätöntä seiskaa edes kytkeä verkkoon #reikäjuusto.

Onhan se kymppi muutenkin ylivertainen vanhentuneeseen (ja rumaan) seiskaan verrattuna, joten miksi et päivittäisi? Toiminut neljä vuotta ongelmitta ja sulavasti... Lisäksi mitään ylimääräisiä kolmannenosapuolen virtusturvia ei tarvitse ja haku -toiminto nopeuttaa koneen käyttöä merkittävästi, kun valikoissa ei tarvitse kuluttaa aikaansa, ellei halua. Uusi Chromium pohjainen Edgekin vaikuttaa hetken testauksen perusteella ihan pätevälle ja toimittaa ainakin toistaiseksi pääselaimen virkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
707
Käyttäähän monet puhelimissaankin esim. jotain ikiaikaista Android 9.0:aa vielä ja pahimmassa tapauksessa monta kuukautta vanhoja tietoturvapätsejä. Niillä laitteilla kuitenkin hoidetaan nykyisin pankkiasioita ym.
10 julkastu 4kk sitten, ei se sitä edellistä tee ikivanhaks, useammat pitää puhelinta niin kauan kuin se kestää. (Akku) Ja valmistajasta riippuen ei niitä tietoturvapätsejä ole ensimmäinen (jos senkään) jälkeen näkynyt toista kappaletta.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 331
Niinpä. Itse skippasin suosiolla perus-8:n, mutta 8.1 oli pienen totuttelun jälkeen täysin käyttökelpoinen pienen säätämisen jälkeen. 10 taas melkeinpä yhdistää käytettävyydeltään 7:n ja 8.1:n parhaat puolet.

Oma suosikki ollut ehdottomasti Windows 2000, mutta harmillisesti sen tukeminen yleisesti loppui jo paljon aiemmin kuin XP:n.
XP oli omasta mielestä ihan syvältä. 2000 oli todella hyvä ja vakaa. Käytin sitten 64-bittistä XP:tä kun 2000:n tuki alkoi olemaan mitä oli. 32-bittinen XP oli varsin onneton.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Käyttäähän monet puhelimissaankin esim. jotain ikiaikaista Android 9.0:aa vielä ja pahimmassa tapauksessa monta kuukautta vanhoja tietoturvapätsejä. Niillä laitteilla kuitenkin hoidetaan nykyisin pankkiasioita ym.
Tuo vertauksesi ontuu hieman, oikeammin vertauksesi pitäisi mennä Android versioon 1.5-.1.6 mikä olisi myös tuon samaisen 10v vanha eikä 6 elokuuta 2018 julkaistuun Android 9 versioon. Jos mietitään että windows 10 on julkaistu 2015 (heinäkuun loppu/elokuun alkua) vastaisi windows 10 ensimmäistä versiota käyttävä henkilö nyt samaa kuin joku käyttäisi kännykkää missä olisi vielä 5.1 versio (Lollipop 2015 maaliskuu) ja hoitaisi sillä pankkiasioitaan...

En siis tuomitse jos teet noin, mutta ainakin itse olen jo siirtynyt "hieman" uudempaan puhelimeen. En siis tuomitse sinua idiootiksi tai arvostele jos vielä käytät android versiota 5!
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Tuo seiskasta kiinni pitäminen usean kymmenen vuoden ajan on vähän sama kuin yhä pitäisi kiinni windows 95, tai 2000.

Kaikkia Windows versioita käyttänyt 95 asti ja nyt kymppi ollut useamman vuoden jo alla enkä valita. Hyvin pelaa jos osaa käyttää :). Kymppikin on ollut pihalla jo melkein 5 vuotta, kyllä siitä ne suurimmat bugit on jo hiottu mikäli se pelottaa...Toki 7 käyttävät eivät edes yritä olla teknologiassa ajantasalla, että on siinä se.
Pikkuisen naurattaa tälläiset heitot ja väitteet, kun samaan aikaan ilmeisesti käytössä Windows 10 mikä on viimeisin Windows mitä aikovat julkaista. Sekin varmaan sitten kymmenen vuoden päästä ihan paska, koska sen täytyy olla paska kun 10v vanha. Kyllä se Windows 7 on siellä pellin alla päivittynyt täysin samoin kuin Windows 10 pävittyy suurissa päivityksissä.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Pikkuisen naurattaa tälläiset heitot ja väitteet, kun samaan aikaan ilmeisesti käytössä Windows 10 mikä on viimeisin Windows mitä aikovat julkaista. Sekin varmaan sitten kymmenen vuoden päästä ihan paska, koska sen täytyy olla paska kun 10v vanha. Kyllä se Windows 7 on siellä pellin alla päivittynyt täysin samoin kuin Windows 10 pävittyy suurissa päivityksissä.
On Kymppiin tullut viidessä vuodessa paljon enemmän uutta kuin Seiskaan tuli koko elinikänään.
 

Foxy

• Artisti •
Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
323
Kyllä se Windows 7 on siellä pellin alla päivittynyt täysin samoin kuin Windows 10 pävittyy suurissa päivityksissä.
Mitä nyt DX12 tuki puuttuu kokonaan + RTX, natiivi .ISOjen mounttaus, WSL, Xbox ja puhelin integraatiot, skaalaus parempi 4K monitoreille, Ja sellanen pikkujuttu kuin NVIDIA "FreeSync" support tarvii toimiakseen W10. Mutta tämä oli osaltani tässä :) Ei windows 10 samalla tavalla todennäköisesti tule "loppumaan" vaan saan jatkuvia päivityksiä uuden mallin mukaan, kuten on kerrottu. Why Microsoft is calling Windows 10 'the last version of Windows'. Windows 7 oli hyvä, niin on 10kin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
29
Ihmettelen vaan aina miten joillekin on niin kova pala se jos joku käyttää muuta kuin uusinta uutta, ja heti solvataan idiootiksi jne.
Samaa olen pitkään itsekin ihmetellyt. Joitain keskustelijoita tuntuu ärsyttävän ylitsepääsemättömän paljon se, jos/kun joku rohkenee kyseenalaistaa sen ajattelutavan, että uusin on aina pääsääntöisesti vanhaa parempi. Monet eivät myöskään tunnu tajuavan että eri ihmiset arvostavat käyttöjärjestelmissä eri piirteitä, ja kokonaisuutta arvioidessaan saattavat painottaa käyttöjärjestelmän ominaisuuksia hyvin eri tavalla kuin joku muu.

Paljon ihmetyttää myös se, miten tunteenomaisesti monet suhtautuvat, jos joku ei olekaan tyytyväinen Microsoftin uusimpaan tuotokseen. Silloin alkaa leimakirves viuhua, ja Redmondin viimeisimmät oikut kyseenalaistanutta kovaonnista kerettiläistä mätkitään surutta muutosvastarinta-argumentilla. Turhauttavaa tässä ilmiössä on se, että asetelma toistuu jokseenkin samanlaisena kerta toisensa jälkeen, ja Microsoftin tuoreinta aikaansaannosta ovat henkeen ja vereen puolustamassa aina osapuilleen samat nimimerkit. Erityisen hyvin tämä näkyy jos verrataan siihen aikakauteen kun kovimman kinastelun kohteena oli Windows 8 ja Metro UI, vaikka kyllähän Windows 10:stäkin on muodostunut jo sen verran vakiintunut kiistakapula, että jakolinjat lienevät selvillä kaikille keskustelua pitempään seuranneille.

Suurin harmi on kuitenkin siinä, että nämä keskustelut tuppaavat yleensä jäämään melko hedelmättömiksi sen takia kun porukka ei vaivaudu kunnolla perustelemaan mielipiteitään. Keskusteluun kaivattaisiin siis reilusti lisää analyyttisyyttä. Ts. sen sijaan, että kirjoittaa Microsoftin uusimman tuotoksen olevan ylivoimaisesti paras ja kaikkien aikaisempien Windowsien olevan auttamattoman vanhanaikaisia tai suorastaan kelvottomia, voisi yrittää pohtia sitä, mitkä ominaisuudet näissä käyttöjärjestelmissä ovat sen oman mielipiteen taustalla. Jos porukka perustelisi omat mielipiteensä huolella, niin kanssakeskustelijoiden ymmärtäminen olisi paljon helpompaa itse kullekin. Ja siinä perusteluja miettiessään saattaa itsekin oppia jotain ikään kuin huomaamattaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Samaa olen pitkään itsekin ihmetellyt. Joitain keskustelijoita tuntuu ärsyttävän ylitsepääsemättömän paljon se, jos/kun joku rohkenee kyseenalaistaa sen ajattelutavan, että uusin on aina pääsääntöisesti vanhaa parempi. Monet eivät myöskään tunnu tajuavan että eri ihmiset arvostavat käyttöjärjestelmissä eri piirteitä, ja kokonaisuutta arvioidessaan saattavat painottaa käyttöjärjestelmän ominaisuuksia hyvin eri tavalla kuin joku muu.

Paljon ihmetyttää myös se, miten tunteenomaisesti monet suhtautuvat, jos joku ei olekaan tyytyväinen Microsoftin uusimpaan tuotokseen. Silloin alkaa leimakirves viuhua, ja Redmondin viimeisimmät oikut kyseenalaistanutta kovaonnista kerettiläistä mätkitään surutta muutosvastarinta-argumentilla. Turhauttavaa tässä ilmiössä on se, että asetelma toistuu jokseenkin samanlaisena kerta toisensa jälkeen, ja Microsoftin tuoreinta aikaansaannosta ovat henkeen ja vereen puolustamassa aina osapuilleen samat nimimerkit. Erityisen hyvin tämä näkyy jos verrataan siihen aikakauteen kun kovimman kinastelun kohteena oli Windows 8 ja Metro UI, vaikka kyllähän Windows 10:stäkin on muodostunut jo sen verran vakiintunut kiistakapula, että jakolinjat lienevät selvillä kaikille keskustelua pitempään seuranneille.

Suurin harmi on kuitenkin siinä, että nämä keskustelut tuppaavat yleensä jäämään melko hedelmättömiksi sen takia kun porukka ei vaivaudu kunnolla perustelemaan mielipiteitään. Keskusteluun kaivattaisiin siis reilusti lisää analyyttisyyttä. Ts. sen sijaan, että kirjoittaa Microsoftin uusimman tuotoksen olevan ylivoimaisesti paras ja kaikkien aikaisempien Windowsien olevan auttamattoman vanhanaikaisia tai suorastaan kelvottomia, voisi yrittää pohtia sitä, mitkä ominaisuudet näissä käyttöjärjestelmissä ovat sen oman mielipiteen taustalla. Jos porukka perustelisi omat mielipiteensä huolella, niin kanssakeskustelijoiden ymmärtäminen olisi paljon helpompaa itse kullekin. Ja siinä perusteluja miettiessään saattaa itsekin oppia jotain ikään kuin huomaamattaan.
Tämä ei ole ollenkaan monimutkainen asia: joko on tuettu versio käyttöjärjestelmästä tai olet tietoturvariski. Ihan naurettavaa, että sitten voi kirjoittaa pari A4:sta "hienoja" mielipiteitä ja asia jotenkin muuttuisi. Jos olisin ison firman IT-ylläpito joko ottaisin kaikki Win7-koneet pois verkosta tai laskuttaisin niistä tonnin kuukaudessa, kun ne vaativat jatkuvaa monitorointia.

Minulle on täysin ok kaikki ihmiset, jotka ovat nyt Windows 8.1:ssä ja laajennetun tuen piirissä.
 
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
Helppo kymppiä on hehkuhtaa ja puolustaa, kun se itselläni on jo neljä vuotta palvellut luotettavasti ja ongelmitta. Lisäksi kehitys on mennyt kaiken aikaa parempaan suuntaan ja käyttöjärjestelmää ennenkaikkea tuetaan...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
130
Tuo vertauksesi ontuu hieman, oikeammin vertauksesi pitäisi mennä Android versioon 1.5-.1.6 mikä olisi myös tuon samaisen 10v vanha eikä 6 elokuuta 2018 julkaistuun Android 9 versioon. Jos mietitään että windows 10 on julkaistu 2015 (heinäkuun loppu/elokuun alkua) vastaisi windows 10 ensimmäistä versiota käyttävä henkilö nyt samaa kuin joku käyttäisi kännykkää missä olisi vielä 5.1 versio (Lollipop 2015 maaliskuu) ja hoitaisi sillä pankkiasioitaan...

En siis tuomitse jos teet noin, mutta ainakin itse olen jo siirtynyt "hieman" uudempaan puhelimeen. En siis tuomitse sinua idiootiksi tai arvostele jos vielä käytät android versiota 5!
Noh, jonkun mielestä muutama kuukausikin tekee vanhaksi. :smoke: Tuo nyt oli lähinnä kärjistetty provokaatio. Muistetaan myös että Windows 7 on saanut ylläpitopäivityksiä 2015 vuoteen asti ja rikkinäiset turva-asiat korjattu kuitenkin viime päiviin asti. Se pitääkö k.o. käyttistä sitten parempana vai huonompana siihen käyttöön mihin sitä käyttää, ja rumempana vai nätimpänä kuin kymppi onkin sitten jokaisen oma näkemys eikä oikeaa tai väärää voi kukaan muu oikein sanella varsinkaan jos ei tiedä/ymmärrä syitä.

Ehkä autovertaus voisi toimia paremmin: Monien mielestä 10 vuotta vanha auto on täysin käyttökelvoton muinaismuisto joka pitäisi romuttaa pikaisesti sillä se saastuttaa äärettömästi ja jos vaikkapa lapsi astuu jalallaankaan sen sisälle menehtyy hän välittömästi koska turvalaitteet ovat niin vanhanaikaiset.

Toisten mielestä taas 10 vuotias auto on aivan liian uusi koska sen huoltaminen on haastavaa ellei mahdotonta omatoimisesti, ja käyttökustannukset ovat liian suuret saavutettuun hyötyyn nähden. Nämä henkilöt eivät myös pidä siitä miten uusi auto vastaa kaasuun tai miten kaikki sähköavustimet ohjaavat ajoa liukkaalla tiellä, ja monissa niitä ei saa pois päältä pysyvästi. Jotkut myös haluavat tuntea autonsa läpikotaisin, ja pitää sen priimakunnossa viimeistä kumitiivistettä myöten joka uudella autolla on hieman vaikeaa koska siinä on niin paljon hajoavia osia eikä niitä voi vaihtaa yksitellen, pelkästään kalliina kokonaisuuksina ja nekin pitää ohjelmapuolella hyväksyttää valmistajalla tai vaihdettu osa ei toimi. Uusissa autoissa ei myöskään ole välttämättä tukea jälkiasenteiselle musiikkisoittimelle, jos joku haluaisi vaikkapa fiilistellä C-kasetteja tai MiniDiscejä matkoillaan.

Molemmille löytyy käyttäjäkuntansa ja ei kaikki aja vanhalla autolla siksi että olisivat köyhiä sossupummeja, tai liian pihejä ostamaan uudenkarheaa menopeliä. Jotkut eivät tarvitse uudempaa, jotkut eivät halua uudempaa ja jotkut varta vasten tarvitsevat vanhanmallisen voidakseen käyttää ja muokata sitä juuri tarkalleen kuten haluavat.

En itse pidä mitenkään vääränä olla kehityksen harjalla, mutta jos itse haluan tietyissä asioissa pysytellä hieman jälkijunassa ns. mukavuusalueella niin en kyllä lotkauta korvaani jos joku tulee huutelemaan asiasta. Samankaltaiset hemmot jotka täällä voimafantasioissaan blokkailevat Win7 koneita firmojen verkoista, tekevät toisaalla lasu-ilmoituksia ihmisistä jotka kyytsäävät muksujaan 90-luvun autoilla ja olisivat kieltämässä kaikki yli 10-15 vuotiaat autot liikenteestä koska heitä pelottaa liikkua tehokkailla katumaastureillaan kun Suomen autokanta on niin vanha ja turvaton.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
29
Tämä ei ole ollenkaan monimutkainen asia: joko on tuettu versio käyttöjärjestelmästä tai olet tietoturvariski.
Rohkenen kyllä olla tästä vähän eri mieltä. Myös ilman päivityksiä voi pysyä kohtuullisen hyvin turvassa, vaikkakin se tietty vaatii käyttäjältä asiantuntemusta ja jonkin verran vaivannäköä. Mutta oikeastaan tämä nyt ei ollut se varsinainen pointti enää tässä vaiheessa keskustelua, koska jo melkein alussa keskustelu kääntyi siihen, miksi osa porukasta ei halua päivittää ja onko se Windows 10 nyt sitten lopulta parempi vai huonompi käyttöjärjestelmä kuin Windows 7, ja millä kriteereillä.

Mielestäni käyttöjärjestelmien paremmuudesta tai huonommuudesta keskusteltaessa ei myöskään käy argumentiksi se, saako käyttöjärjestelmä enää tällä hetkellä tietoturvapäivityksiä kehittäjältään, tai julkaisevatko laitevalmistajat sille enää yhteensopivia ajureita, koska nämä tekijät eivät ole käyttöjärjestelmän itsensä ominaisuuksia. Jos tiettyjen käyttisten keskinäisestä paremmuudesta/huonommuudesta halutaan keskustella asiapohjalta, niin silloin olisi suotavaa keskittyä näiden teknisiin meriitteihin, käyttöliittymän toimivuuteen, käyttäjien tarpeiden erojen huomioon ottamiseen, siihen kuinka hyvin erilaiset tekniset ratkaisut ovat perusteltavissa jne, eikä niinkään järjestelmän ikään ja siitä johtuviin seikkoihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Rohkenen kyllä olla tästä vähän eri mieltä. Myös ilman päivityksiä voi pysyä kohtuullisen hyvin turvassa, vaikkakin se tietty vaatii käyttäjältä asiantuntemusta ja jonkin verran vaivannäköä. Mutta oikeastaan tämä nyt ei ollut se varsinainen pointti enää tässä vaiheessa keskustelua, koska jo melkein alussa keskustelu kääntyi siihen, miksi osa porukasta ei halua päivittää ja onko se Windows 10 nyt sitten lopulta parempi vai huonompi käyttöjärjestelmä kuin Windows 7, ja millä kriteereillä.
Sinullakin on semmoinen naiivi käsitys, että sinun pitää itse tehdä jotain, että tietokoneeseesi tulee virus, esim. avata sähköpostin liite tai ajaa joku ohjelma.

Haitakkeita voi saada ihan selailemalla internettiä ja ne voivat mennä palomuurin läpi tai saastuttaa sen reititin-palomuurin ja kun on lähiverkossa, niin hyökkäyksiä voi tehdä ihan uudella skaalalla. Yleensä se tekninen tietämättömyys on yhteydessä siihen, että muutkaan laitteet eivät ole päivitetty "koska ne toimii" ja taas mennään ojasta allikkoon.

Myös MITM-tyyppinen hyökkäys onnistuu, kun vaan on saatu kaapattua se yksi kone sieltä verkosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Meillä ei töissä ikääntyneiden robottien kuvaukset onnistu ainakaan ilman kikkailua Windows 10:llä, siihen taas kenelläkään ei ole aikaa eikä motivaatiota, eli seiskalla mennään. Ovat toki irti verkosta.
Eikös noita jotain CNC-koneita tjms pyöri jossain konepajoissa vielä Win3.11 pohjalla. Ei sillä teollisuudessa ole väliä kun ei nuo koneet ole missään verkossa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 353
Viestejä
4 158 155
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom