Ratkaistu Windows 10 tietokoneen tulostimen verkkojakaminen ja käyttö Ubuntussa

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
462
Tietokoneet ovat:
Windows 10 kone + HP Laserjet P1005 USB-kaapelilla.
Ubuntu 20 tjsp vuosi sitten ladattu ubuntun kotisivuilta. Ei siis uusin versio.
Koneet yhteydessä reitittimeen. Muita koneita ei tässä lähiverkossa ole.

Ongelma on Windows 10 koneen tulostimen käyttö Ubuntu-koneella.
Olen Windowsista laittanut tulostimen jakoon lähiverkkoon.
Ubuntu koneeseen olen asentanut Samba ohjelmiston.
Alla linkki Samban asennusohjeeseen, jota olen noudattanut kaikkien siinä mainittujen komentojen osalta:
Install and Configure Samba | Ubuntu

Alla on kuvakaappaus Ubuntun tulostinasetuksista. Tunnistautumistiedot ovat Windows koneen käyttäjätunnus ja salasana, jossa tulostin sijaitsee. Epäselvää mulle on, pitääkö tuossa mainittuun SMB-tulostin kohtaan mitä kirjoittaa? Tuon kohdan "Selaa" painikkeesta ei tapahdu mitään.
Kirjoitinasetuksissa on ruksi kohdassa, jossa valitaan näytetäänkö verkkotulostimet.
tulostinongel.png





Sitten kun olin määrittänyt tulostimen ajurin, niin tuli alla oleva virhe:


tulostinongel2.png
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 076
Tietokoneet ovat:
Windows 10 kone + HP Laserjet P1005 USB-kaapelilla.
Ubuntu 20 tjsp vuosi sitten ladattu ubuntun kotisivuilta. Ei siis uusin versio.
Koneet yhteydessä reitittimeen. Muita koneita ei tässä lähiverkossa ole.

Ongelma on Windows 10 koneen tulostimen käyttö Ubuntu-koneella.
Olen Windowsista laittanut tulostimen jakoon lähiverkkoon.
Ubuntu koneeseen olen asentanut Samba ohjelmiston.
Alla linkki Samban asennusohjeeseen, jota olen noudattanut kaikkien siinä mainittujen komentojen osalta:
Install and Configure Samba | Ubuntu

Alla on kuvakaappaus Ubuntun tulostinasetuksista. Tunnistautumistiedot ovat Windows koneen käyttäjätunnus ja salasana, jossa tulostin sijaitsee. Epäselvää mulle on, pitääkö tuossa mainittuun SMB-tulostin kohtaan mitä kirjoittaa? Tuon kohdan "Selaa" painikkeesta ei tapahdu mitään.
Kirjoitinasetuksissa on ruksi kohdassa, jossa valitaan näytetäänkö verkkotulostime


Sitten kun olin määrittänyt tulostimen ajurin, niin tuli alla oleva virhe:


Kun tulostin on jaettu win- koneella sille on annettu jakonimi. Tuohon tulee kuvauksen mulaisesti win- koneen nimi tai ip ja tulostimen jakonimi.
Kannattaa välttää ongelmia ja välttää jaon nimessä ääkkösiä, välejä ja muita erikoisia.
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
462
Kun tulostin on jaettu win- koneella sille on annettu jakonimi. Tuohon tulee kuvauksen mulaisesti win- koneen nimi tai ip ja tulostimen jakonimi.
Kannattaa välttää ongelmia ja välttää jaon nimessä ääkkösiä, välejä ja muita erikoisia.
Windows 10 koneen tulostimen tarkka jakonimi on HPLaserJetP1005. Windows koneen ip-osoite on 192.168.0.100. Windows koneen nimi on OSSI-1944, ja käyttäjän nimi järjestelmänvalvojan oikeuksilla on ossi. Olen koittanut sekä koneen nimeä että käyttäjän nimeä Ubuntun asetuksiin kuten kuvassa näkyy.
Jokin menee edelleen vikaan, tulee edelleen alimman kuvan virheilmoitus.
prob1.png

tulostinongel2.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 210
Mainitsit, että olet asentanut Samban tuon linkkaaman ohjeen mukaan, mutta monessa paikkaa kun Googlettaa tuota virheilmoitusta, suositellaan asentamaan myös "smbclient" paketti. Oletko tuota kokeillut?
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
462
Mainitsit, että olet asentanut Samban tuon linkkaaman ohjeen mukaan, mutta monessa paikkaa kun Googlettaa tuota virheilmoitusta, suositellaan asentamaan myös "smbclient" paketti. Oletko tuosta tehnyt?
en ole sitä asentanut, koitan laittaa
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 465
Viestejä
4 192 110
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom