Windows 10:n Game Mode testikäyttöön tällä viikolla, tehonlisäystä luvataan 2 - 5 %

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 538


Microsoft on antanut tipottain lisää tietoa Windows 10:n tulevan Creators Updaten Game Mode -tilasta. Yksinkertaisimmillaan ominaisuuden on tarkoitus sekä parantaa pelin ruudunpäivitysnopeutta että pienentää sen heittelyä. Nyt tarkempaa tietoa Windows 10:n uudesta ominaisuudesta on saatu sekä Ars Technican haastattelemalta Microsoftin Kevin Gammillta että suoraan yhtiön blogista.

Game Mode tulee Windows Insider -käyttäjien testikäyttöön vielä tämän viikon aikana julkaistavan uuden koontiversion myötä. Microsoftin Kevin Gammill kertoi Ars Technicalle joitain uusia yksityiskohtia Game Moden ensimmäisestä iteraatiosta. Gammillin mukaan ominaisuus tulee parantamaan prosessori- tai näytönohjainrajoitteisten pelien suorituskykyä aluksi keskimäärin 2 – 5 prosenttia, mutta lisää on luvassa sen jatkokehityksen myötä. Vaikka Game Mode tukee sekä UWP- että Win32-pelejä, tulee suorituskyky nousemaan yleensä enemmän UWP-peleillä, koska Win32-pelit saattavat käynnistää esimerkiksi itse pelin lisäksi myös erillisiä tukiprosesseja, joita Game Mode ei tunnista. UWP-pelit pyörivät aina yhden prosessin sisällä.

Gammill ei suostunut ainakaan vielä menemään tarkempiin yksityiskohtiin Game Moden toiminnasta, mutta myönsi suurimman osan spekulaatiosta osuvan oikeaan. Käytännössä kyse on siis tiettyjen taustaprosessien alasajosta sekä prosessien prioriteettien ja prosessoriydinten käytön säätämisestä peliä suosivaksi. Esimerkiksi jokin prosessi, jota ei voida sulkea kokonaan, voidaan määrätä ajettavaksi vain vähälle käytölle jäävälle prosessoriytimelle.



Microsoft tulee siirtämään uuden koontiversion myötä pelaamiseen liittyvien asennusten hallinnan Xbox-sovelluksesta suoraan tietokoneen Settings-sovellukseen. Game Mode itsessään aktivoituu automaattisesti sitä tukevissa peleissä. Microsoft päivittää ominaisuutta tukevien pelien listaa automaattisesti. Manuaalisesti Game Moden käyttöönotto puolestaan tapahtuu avaamalla Game bar -työkalu (Win+G) pelin sisällä, ja aktivoimalla se sen asetuksista.

Lähteet: Ars Technica, Microsoft

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373
Ja sitä kun olisi kuvitellut, että eikös sen näin pitäisi jo toimia, eli siis priorisoida aktiivisena oleva sovellus eikä taustasovelluksia. Tai siis, sellainen asetus ainakin Järjestelmän lisäasetuksista löytyy ja on löytynyt ties kuinka kauan.

Jos toimii hyvin, niin toivottavasti saa vakiona päälle kaikkiin / valittavissa oleviin sovelluksiin (mikä estää käyttämästä Game Modea muihinkin kuin peleihin?).
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
Jos toimii hyvin, niin toivottavasti saa vakiona päälle kaikkiin / valittavissa oleviin sovelluksiin (mikä estää käyttämästä Game Modea muihinkin kuin peleihin?).
Mitähän hyötyä tästä olisi missään muussa kuin pelitilanteessa? Pelit on ainoa, jossa käytetään paljon resursseja ja pienikin nykäisy/jumitus havaitaan. Jossain renderöinnissä/laskennassa yms. pienillä, alle sekunnin, hikkauksilla ei ole mitään väliä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373
Mitähän hyötyä tästä olisi missään muussa kuin pelitilanteessa? Pelit on ainoa, jossa käytetään paljon resursseja ja pienikin nykäisy/jumitus havaitaan. Jossain renderöinnissä/laskennassa yms. pienillä, alle sekunnin, hikkauksilla ei ole mitään väliä.
Game Moden pitäisi tarjota myös ylipäätään enemmän suorituskykyä sen alaiselle pelille, ja voisin kuvitella, että tehonlisäyksestä on hyötyä monessakin asiassa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
239
> Käytännössä kyse on siis tiettyjen taustaprosessien alasajosta sekä prosessien prioriteettien ja prosessoriydinten käytön säätämisestä peliä suosivaksi.

Siis eikö Windows ole jo kauan itse huolehtinut noista? Etualalla olevalla sovelluksella on aina ykkösprioriteetti. Ja nuo loput (taustakikkareiden disablointi) voi hoitaa manuaalisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 200
> Käytännössä kyse on siis tiettyjen taustaprosessien alasajosta sekä prosessien prioriteettien ja prosessoriydinten käytön säätämisestä peliä suosivaksi.

Siis eikö Windows ole jo kauan itse huolehtinut noista? Etualalla olevalla sovelluksella on aina ykkösprioriteetti. Ja nuo loput (taustakikkareiden disablointi) voi hoitaa manuaalisesti.
@Vellamo Eikös win10 nimenomaan ole se ainoa joka on perseillyt noiden taustaprosessien kanssa. Eli tuodaan ominaisuus ,joka on ollut aiemmissa käyttiksissä, hienona uutena päivityksenä windows10 ja ilmeisesti vaatii vielä tuon syöpäsen gaming sovelluksen toimiakseen.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 055
Niin, Tuo 2-5% on varmaan juuri se prosentti joka olisi aina käytössä jos mikkisoftan bloatwaren saisi jättää asentamatta jo alkujaan.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 538
Siis eikö Windows ole jo kauan itse huolehtinut noista? Etualalla olevalla sovelluksella on aina ykkösprioriteetti. Ja nuo loput (taustakikkareiden disablointi) voi hoitaa manuaalisesti.
Suuri osa kaikesta uudesta mitä tietokoneisiin on tuotu kautta aikain on lähinnä manuaalisestikin hoidettavien asioiden (oli se sitten yksinkertaista tai helvetin monimutkaista) automatisointia.
 

hrnr

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
75
> Käytännössä kyse on siis tiettyjen taustaprosessien alasajosta sekä prosessien prioriteettien ja prosessoriydinten käytön säätämisestä peliä suosivaksi.

Siis eikö Windows ole jo kauan itse huolehtinut noista? Etualalla olevalla sovelluksella on aina ykkösprioriteetti. Ja nuo loput (taustakikkareiden disablointi) voi hoitaa manuaalisesti.
@Vellamo Eikös win10 nimenomaan ole se ainoa joka on perseillyt noiden taustaprosessien kanssa. Eli tuodaan ominaisuus ,joka on ollut aiemmissa käyttiksissä, hienona uutena päivityksenä windows10 ja ilmeisesti vaatii vielä tuon syöpäsen gaming sovelluksen toimiakseen.
Juuri tätä olin kans kommentoimassa. Alkaa mennä omenoiden keräilyks tämä, jos omat bugit ja fiaskot markkinoidaan kuluttajille uusina innovatiivisina parannuksina. :)
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 055
Skype, Onedrive, "outlook" yms. Odotan sitä päivää kun markkinaoikeus päättää, että ms ei saa pakottaa omaa paskaansa vaan pitää jättää mahdollisuus muihinkin tarjoajiin.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Skype, Onedrive, "outlook" yms. Odotan sitä päivää kun markkinaoikeus päättää, että ms ei saa pakottaa omaa paskaansa vaan pitää jättää mahdollisuus muihinkin tarjoajiin.
Niin kauan kun Apple saa pakottaa iOS/OSX:n kanssa omat softansa ja Google Androidiin niin ei tule Mikkis saamaan tuosta mitään sanktioita. Googlea jonkun verran jo painostetaan koska se pakottaa muut valmistajat ymppäämään tietyt Google-softat mutta MS ja Apple tekevät ja myyvät omat softansa ja ovat aika lailla vapaita pakottamaan ostajat ottamaan omat roskansa mukaan.

Niistä pääsee kuitenkin jälkikäteen eroon pienehköllä vaivalla.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 055
En nyt ole niin varma onko toi onedrivestä eroon hankkiutuminen niin pieni vaiva? Mutta siinä olet kyllä oikeassa, että muillakin tätä samaa tyrkyttämistä on olemassa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 118
Skype, Onedrive, "outlook" yms. Odotan sitä päivää kun markkinaoikeus päättää, että ms ei saa pakottaa omaa paskaansa vaan pitää jättää mahdollisuus muihinkin tarjoajiin.
Eihän Win10:ssä edes tule noista muuta kuin OneDrive valmiiksi asennettuna. Oletettavasti varmaan osaat valittaa myös siitä kun Ubuntussa tulee LibreOffice vakiona mukana?
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 055
Eikö? Olen sitten varmaan asentanut jonkun väärän version aina kun siivoamiseen menee puoli päivää uuden asennuksen kanssa...
pXc-coding » DoNotSpy10
www.howtogeek.com/225973/how-to-disable-onedrive-and-remove-it-from-file-explorer-on-windows-10/
www.howtogeek.com/224798/how-to-uninstall-windows-10s-built-in-apps-and-how-to-reinstall-them/
Ainakin tollaiset roiskeet myös pakotetaan mukaan. En nyt ole varma haluatko kiukutella vain minulle vai onko sinusta sitten parempi, että MS, Apple & Google saa päättää puolestasi mitä "pakottavat" sinut käyttämään jos aijot heidän tuotteitaan käyttää vai oleko loukkaantunut, että kaikki eivät selaimenkaan osalta nytten tiedä mitä tehdä kun on oikein vaihtoehto?

Faktaa on kuitenkin se, että tuo ms "gaming" on samanlaista paskaa mitä "games for windows live" on ollut - pelkkä riesa ja taakka - sekä parempaan lopputulokseen pääsisi ilman niitä. IMO - määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä kyse pakkaa tuon paskan minkälaiseen konvehtirasiaan tahansa.

Disabling Xbox DVR in Windows 10 - Documentation - Knowledge Base - Steam Support
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Ainakin tollaiset roiskeet myös pakotetaan mukaan. En nyt ole varma haluatko kiukutella vain minulle vai onko sinusta sitten parempi, että MS, Apple & Google saa päättää puolestasi mitä "pakottavat" sinut käyttämään jos aijot heidän tuotteitaan käyttää vai oleko loukkaantunut, että kaikki eivät selaimenkaan osalta nytten tiedä mitä tehdä kun on oikein vaihtoehto?

Faktaa on kuitenkin se, että tuo ms "gaming" on samanlaista paskaa mitä "games for windows live" on ollut - pelkkä riesa ja taakka - sekä parempaan lopputulokseen pääsisi ilman niitä. IMO - määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä kyse pakkaa tuon paskan minkälaiseen konvehtirasiaan tahansa.
Tuskinpa kovinkaan moni on siihen mitenkään tyytyväinen tai haluaisi että tuota bloattia laitetaan. Tosiasia kuitenkin on, että valmistajat myyvät käyttiksiä niiden sovellusten kanssa joita haluavat. Ei sitä oikein mikään muu estä kuin se että jättää ne käyttikset ostamatta eli vaihtaa sitten vaikka johonkin Debianin riisuttuun versioon. Tietokonekäyttiksiä ei kuitenkaan ole kuin käytännössä yksi jos koneella pelataan. Pari jos halutaan käyttää myös Adoben hyötysoftia ja videohommia. Monopoli se on mikä kannattaa. Googlehan on tällä hetkellä EU:n hampaissa määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä epäiltynä ja Mikkistäkin nuhdeltiin oman selaimen pakkosyötöstä mutta varsinaisilla PC käyttöjärjestelmämarkkinoilla MS:llä on aika vahva asema eikä se ole mitenkään laitonta. Kilpailu vaan ei ole tarpeeksi kovaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 106
Eihän Win10:ssä edes tule noista muuta kuin OneDrive valmiiksi asennettuna. Oletettavasti varmaan osaat valittaa myös siitä kun Ubuntussa tulee LibreOffice vakiona mukana?
Asennettu kovalevyn nurkassa lojuva softa on aivan eri asia kuin aktiivisesti käynnissä oleva softa.

Onedrivet, skypet yms. palveluun liittyvät softat käynnistävät itsensä koneen käynistyssä, ja aktiivisesti käyttävät koneen muistia, CPU-aikaa ja verkkokaistaa.

Käynnissä olematon LibreOffice toivottavasti ei (tosin siinäkin on joku quick lancher-kura, mutta sen saa pois päältä)
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
773
Melkein meinasin protestoida jotta nyt on kuvia resizetetty sivustoleiskaan mahtumiseksi ja teksti mennyt lähes lukukelvottomaksi mutta eihän vaan ole; niitä on fiksusti cropattu ja fonttikoko on pysynyt samana. Iso peukku tälle. :tup:

Pienenä parannuksena voisi kai käyttää vielä häviötöntä png:tä lisänä mutta sillä ei ainakaan nopeasti vilkaistuna suurta eroa olisi saavutettu, alkuperäinen teksti kun on jo tuhottoman pikkupiiperröstä.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Eihän Win10:ssä edes tule noista muuta kuin OneDrive valmiiksi asennettuna. Oletettavasti varmaan osaat valittaa myös siitä kun Ubuntussa tulee LibreOffice vakiona mukana?
Se asentaa noita appseja käsittäkseni ihan itsekseen kun loggaudut ms:n tilille.

Itse käyttänyt tota ja vain shop ja calculator on asennettu.Toi siis muokkaa asennuslevyä.Huomatkaa että tossa pitää ottaa se rj-45 liitin irti koneesta koska muuten se asennus hakee ne netistä yms.:D
Windows 10 Lite (Better Privacy)
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Minusta ei ole mikään ihme, että Windowsista voi taikoa lisää vauhtia jollain game modella. Windows ei ole ollut enää aikoihin oikeastaan käyttöjärjestelmä vaan valtava kokoelma kaikenlaista ohjelmaa, joista suurimman osan ei pitäisi olla mukana käyttöjärjestelmässä. Käyttöjärjestelmän pitäisi määritelmän mukaan tarjota muille ohjelmille ympäristö jossa niitä voi ajaa ja käyttää. Tuon perusteella Windowsissa pitäisi olla mukana notepad, rekisterieditori, tiedostojärjestelmän tarkistus, tiedostonhallinta ja siinä se suunnilleen olisikin. Jopa selain on vähän kiikun kaakun sen suhteen pitäisikö sen olla mukana käyttöjärjestelmässä jos sen tiukkaa toiminnallisuutta tarkastellaan.

Käyttäjärjestelmän määritykseen eivät taatusti kuulu Skypen, Xboxin ja kuvankatselun ohjelmat tai ne muut bloatware ohjelmat, jotka Windows asentaa vakiona. Miettikääs miten paljon vähemmän tilaa ja resursseja Windows veisi, jos se oikeasti olisi rakennettu käyttöjärjestelmäksi, eikä bloatwareksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 118
Niin onhan se kamalaa että taviskäyttäjiä varten käyttöjärjestelmässä löytyy valmiina mm. sähköposticlient, kuvien ja videoiden katselusovellus jne. Toki tuolla on turhakkeitakin kuten Sports, News ja tällaiset mutta moni noista on kuitenkin ihan looginen osa tietokoneen valmista sovelluspakettia.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
225
Niin onhan se kamalaa että taviskäyttäjiä varten käyttöjärjestelmässä löytyy valmiina mm. sähköposticlient, kuvien ja videoiden katselusovellus jne. Toki tuolla on turhakkeitakin kuten Sports, News ja tällaiset mutta moni noista on kuitenkin ihan looginen osa tietokoneen valmista sovelluspakettia.
Järkevää toki olisi jos näitä ei olisi pakko asentaa silloin kun niille ei ole käyttöä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 538
Minusta ei ole mikään ihme, että Windowsista voi taikoa lisää vauhtia jollain game modella. Windows ei ole ollut enää aikoihin oikeastaan käyttöjärjestelmä vaan valtava kokoelma kaikenlaista ohjelmaa, joista suurimman osan ei pitäisi olla mukana käyttöjärjestelmässä. Käyttöjärjestelmän pitäisi määritelmän mukaan tarjota muille ohjelmille ympäristö jossa niitä voi ajaa ja käyttää. Tuon perusteella Windowsissa pitäisi olla mukana notepad, rekisterieditori, tiedostojärjestelmän tarkistus, tiedostonhallinta ja siinä se suunnilleen olisikin. Jopa selain on vähän kiikun kaakun sen suhteen pitäisikö sen olla mukana käyttöjärjestelmässä jos sen tiukkaa toiminnallisuutta tarkastellaan.

Käyttäjärjestelmän määritykseen eivät taatusti kuulu Skypen, Xboxin ja kuvankatselun ohjelmat tai ne muut bloatware ohjelmat, jotka Windows asentaa vakiona. Miettikääs miten paljon vähemmän tilaa ja resursseja Windows veisi, jos se oikeasti olisi rakennettu käyttöjärjestelmäksi, eikä bloatwareksi?
Juu, ja autoissakin pitäisi olla korkeintaan neljä pyörää, runko, ratti ja moottori, kaikki muu on turhaa bloattia jne
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 118
Järkevää toki olisi jos näitä ei olisi pakko asentaa silloin kun niille ei ole käyttöä.
Valtaosan noista saa poistettua ihan ilman PowerShell kikkailujakin jos ei tarvitse. Itseä ei häiritse ne mitä ei ilman tuota voi poistaa, ei ne siellä montaa megatavua tilaa levyltä vie.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Juu, ja autoissakin pitäisi olla korkeintaan neljä pyörää, runko, ratti ja moottori, kaikki muu on turhaa bloattia jne
Suomen laki on aika lailla eri mieltä tuosta auton määritelmästä. Jos Windowsista puhutaan, niin minä ainakin itse hakisin mieluummin itse erikseen ne ohjelmat joita tarvitsen kuin asennan oletuksena ja väkisin valtavan kokoelman jota tuskin koskaan tarvitaan.
 

Muumi75

Innocent bystander
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
niin minä ainakin itse hakisin mieluummin itse erikseen ne ohjelmat joita tarvitsen kuin asennan oletuksena ja väkisin valtavan kokoelman jota tuskin koskaan tarvitaan.
Ja kymmenenmiljoonaa käyttäjää ei osaa asennella kaikkia tarvitsemiaan ohjelmia. Ja jos ne ei häiritse suurinta osaa ihmisistä niin miksikäs ei MS käärisi niitä asennuspakettiin.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Ja kymmenenmiljoonaa käyttäjää ei osaa asennella kaikkia tarvitsemiaan ohjelmia. Ja jos ne ei häiritse suurinta osaa ihmisistä niin miksikäs ei MS käärisi niitä asennuspakettiin.
Ainakin kovalevy ja muistivalmistajat kannattavat tätä näkemystäsi.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 538
Jos Windowsista puhutaan, niin minä ainakin itse hakisin mieluummin itse erikseen ne ohjelmat joita tarvitsen kuin asennan oletuksena ja väkisin valtavan kokoelman jota tuskin koskaan tarvitaan.
Kantoja on monia, minä aloin jo vuosia sitten arvostamaan asioiden helppoutta - miksi minun pitäisi hakea softa x sivulta y tehdäkseni jonkun perusjutun, kun yhtä hyvin voin käyttää käyttöjärjestelmän mukana tullutta saman asian ajavaa softaa? Jos se kolmannen osapuolen softa tarjoaa minulle jotain erillisarvoa ominaisuuksin joista on minulle hyötyä, voin sen edelleen hakea sieltä netistä, eikä se esiasennettu softa vie kuin muutamia megatavuja tilaa kiintolevyltä - täysin mitätön määrä nykypäivänä.
 

Muumi75

Innocent bystander
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Kovalevyvalmistajat ja muistivalmistajat toki haluavat mahdollisimman paljon myyntiä. Tosin en usko että käyttiksen pienentyessä aletaan valmistamaan pienempiä kovalevyjä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 118
Kovalevyvalmistajat ja muistivalmistajat toki haluavat mahdollisimman paljon myyntiä. Tosin en usko että käyttiksen pienentyessä aletaan valmistamaan pienempiä kovalevyjä.
Kuten Kaotika tuossa jo totesi niin ei nuo esiasennetut sovellukset montaa megatavua vie. Perinteiset kovalevyt on ollut teratavuluokassa vuosikausia ja SSD-levyissäkin 240 gigaisia saa parhaimmillaan alle 70 eurolla. Miten muistivalmistajat tähän edes liittyy? Ei nuo muistia kuluta kun ei niitä käytä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
53
2-5% parannus pelkällä softwarella kuulostaa tosi hyvältä omiin korviin. Toivon mukaan tulevaisuudessa joku sivusto pistää pari benchmarkkia vaikkapa Windows 7 vs Windows 8.1 vs Windows 10 vs Windows 10 Game Mode. Tuollaisella benchmarkilla ehkä pääsisi ainakin vetämään jotain johtopäätöksiä että viekö oikeasti Skype, OneDrive, Outlook ym. yllä mainittu bloatware tuon 2-5% vai ei.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 693
Eli tämä tulee kun tulee automaattisen päivityksen kera, vai onko tätä mahdollista jo jostain ladata ja kokeilla?
Ilmeisesti ei, kun yritin googletella :)

Itse olen käytellyt Asus GpuTweakkia ja sen kautta sulkenut taustaräpellykset ja windowsin grafiikat riisunut karummaksi yhdellä napin painalluksella.
Jo se tuo esim. BF1:ssä sen vajaat 10% (tai no ei ehkä noin paljon ,65fps hyppää sinne 75:seen samassa mapissa) fps:ää karkeasti sanoen, tällaisella keskiluokan ohjaimella pelatessa.
Tosin tuntuu että Plays.Tv:n sulkemalla saa eniten hyötyä, vaikkei se sinällään nauhoittaisikaan taustalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
203
Ihan hyvä että mukana on perustoiminnoille sovellukset valmiina mutta moniko niistä oikeasti tarvitsee jotain 24/7 pelin aikanakin cpu/io-duunia tekevää palvelua? Olisi hauska tietää ihan konkreettisesti mitä tämä tekee ja onko itsellä jotain turhaa päällä.

Ehkä tästä on hyötyä ihmisille joilla on selaimissa viisi toolbaria ja 25 ikonia taskbarissa?
 
Viimeksi muokattu:

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 004
Eli tämä tulee kun tulee automaattisen päivityksen kera, vai onko tätä mahdollista jo jostain ladata ja kokeilla?
Ilmeisesti ei, kun yritin googletella :)

Itse olen käytellyt Asus GpuTweakkia ja sen kautta sulkenut taustaräpellykset ja windowsin grafiikat riisunut karummaksi yhdellä napin painalluksella.
Jo se tuo esim. BF1:ssä sen vajaat 10% (tai no ei ehkä noin paljon ,65fps hyppää sinne 75:seen samassa mapissa) fps:ää karkeasti sanoen, tällaisella keskiluokan ohjaimella pelatessa.
Tosin tuntuu että Plays.Tv:n sulkemalla saa eniten hyötyä, vaikkei se sinällään nauhoittaisikaan taustalla.
65->75 on kyllä 15%
 

Muumi75

Innocent bystander
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Windows 10 Insider Preview 15019 asenneltu. BF4 ei ainakaan pikatestillä tarjoillut BSOD:ia
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 055
Kantoja on monia, minä aloin jo vuosia sitten arvostamaan asioiden helppoutta - miksi minun pitäisi hakea softa x sivulta y tehdäkseni jonkun perusjutun, kun yhtä hyvin voin käyttää käyttöjärjestelmän mukana tullutta saman asian ajavaa softaa? Jos se kolmannen osapuolen softa tarjoaa minulle jotain erillisarvoa ominaisuuksin joista on minulle hyötyä, voin sen edelleen hakea sieltä netistä, eikä se esiasennettu softa vie kuin muutamia megatavuja tilaa kiintolevyltä - täysin mitätön määrä nykypäivänä.
Niin minäkin. Siksi haluaisin, että olisi helpompaa valita, että en halua käyttää edgeä, onedriveä, mail appia yms jotka edellä mainitsin. Se ei olisi sinulta pois, jos asennuksessa saisi päättää mitä kaikkea asennetaan? Kyse ei edelleenkään ole siitä, kunika paljon se vie tilaa koneelta vaan siitä, että sitä samaa paskaa päivitetään myös väkisin. Tämäkään ei ole minulle ongelma kiinteällä netillä, mutta ei niin mukava ylläri joka kerta kun ulkomailla joutuu maksamaan 4G laskut, kiitos MS päivitysten... Tähänkään ei voi olla sitten vaihtoehtoa (muuta kun kiertämällä "wlan asetuksista"). Sama paska syö resursseja ja vähän sitä tilaakin..

Muistan kyllä, että olit myös niitä ensimmäisiä windows 8 starttivalikon hehkuttajia... Tiilet maistui ja muut mielipiteet olivat vääriä...
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 004
Olisi paljon parempi kun ei olisi ollenkaan esiasennettuja ohjelmia. Olisi paljon helpompi asentaa siltä teleoperaattorin levyltä se selain jonka operaattori on päättänyt laittaa kylkiäisiksi, tai hakea kaverilta tikulla selain koneeseen.
 

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 843
Niin minäkin. Siksi haluaisin, että olisi helpompaa valita, että en halua käyttää edgeä, onedriveä, mail appia yms jotka edellä mainitsin. Se ei olisi sinulta pois, jos asennuksessa saisi päättää mitä kaikkea asennetaan? Kyse ei edelleenkään ole siitä, kunika paljon se vie tilaa koneelta vaan siitä, että sitä samaa paskaa päivitetään myös väkisin. Tämäkään ei ole minulle ongelma kiinteällä netillä, mutta ei niin mukava ylläri joka kerta kun ulkomailla joutuu maksamaan 4G laskut, kiitos MS päivitysten... Tähänkään ei voi olla sitten vaihtoehtoa (muuta kun kiertämällä "wlan asetuksista"). Sama paska syö resursseja ja vähän sitä tilaakin..

Muistan kyllä, että olit myös niitä ensimmäisiä windows 8 starttivalikon hehkuttajia... Tiilet maistui ja muut mielipiteet olivat vääriä...
No näinpä, asennuksen aikana kun voisi olla jokin "advanced" -nappula jota painamalla pääsisi valitsemaan mitä oletus ohjelmia asennetaan tai asennetaanko ollenkaan.

Olisi paljon parempi kun ei olisi ollenkaan esiasennettuja ohjelmia. Olisi paljon helpompi asentaa siltä teleoperaattorin levyltä se selain jonka operaattori on päättänyt laittaa kylkiäisiksi, tai hakea kaverilta tikulla selain koneeseen.
Höhö joo. :btooth:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
140
Niin minäkin. Siksi haluaisin, että olisi helpompaa valita, että en halua käyttää edgeä, onedriveä, mail appia yms jotka edellä mainitsin. Se ei olisi sinulta pois, jos asennuksessa saisi päättää mitä kaikkea asennetaan? Kyse ei edelleenkään ole siitä, kunika paljon se vie tilaa koneelta vaan siitä, että sitä samaa paskaa päivitetään myös väkisin. Tämäkään ei ole minulle ongelma kiinteällä netillä, mutta ei niin mukava ylläri joka kerta kun ulkomailla joutuu maksamaan 4G laskut, kiitos MS päivitysten... Tähänkään ei voi olla sitten vaihtoehtoa (muuta kun kiertämällä "wlan asetuksista"). Sama paska syö resursseja ja vähän sitä tilaakin..

Muistan kyllä, että olit myös niitä ensimmäisiä windows 8 starttivalikon hehkuttajia... Tiilet maistui ja muut mielipiteet olivat vääriä...
Kaotikalle mikä tahansa microsoftin veto on positiivinen. Puoliväkiset päivitykset windows 7/8:stakin olivat muistaakseni ihan hyvä juttu niin en yhtään ihmettele kantaa myös tähän. Henkilökohtanen mielipiteeni on että käyttäjälle pitäisi antaa mahdollisuus valita mitä koneelle asennetaan jos softa on jo kertaalleen maksettu, eli niissä ilmaisissa päivityksissä tämä olisi ollut ihan ok, mutta jos on ostanut w10:n niin onhan se aika ahterista että pitää maksaa lisäksi vielä "käyttöveroa".

En käsitä miksi devaajat olisivat päätyneet sellaiseen ratkaisuun että peli on jaettu useammalle kuin yhdelle prosessille? Datan jako ei ainakaan helpotu tälläisellä ratkaisulla ja jos nuo lisäprosessit eivät ole niin kriittisiä niin luulisi ettei ne nyt kauheasti tuota optimointia haittaa, vai onko mahdollista että tuo kilke optimoi väärää prosessia?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Well... Tässä optimoidaan yhtä sovellutusta. Jos multitaskaat, niin toimii paremmin kun ei käytä game-modea.
Eli ihan hyödyllinen ominaisuus jos sitä tarvitsee. Jos sulla on jo megatethotykki, niin ei tuolla 2-5% ole juuri merkitystä.

Tietokonehan ei tiedä haluaako käyttäjä ajaa montaa vai yhtä ohjelmaa, joten se että käyttäjälle annetaan optimointimahdollisuus jompaan kumpaan vaihtoehtoon on parannus.

Itse en pelatessa juuri multitaskaa, joten itselle tuo uudistus on ok. Moni tuttu käyttää kolmea neljää ohjelmaa päällekkäin pelatessaan ja heille tästä ei taas ole mitään hyötyä, ehkä jopa haittaa. Parempi näin!
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 538
Kaotikalle mikä tahansa microsoftin veto on positiivinen. Puoliväkiset päivitykset windows 7/8:stakin olivat muistaakseni ihan hyvä juttu niin en yhtään ihmettele kantaa myös tähän.
Höpsis, ei ole mikä tahansa hyvä veto. Puoliväkisin ajettavat päivitykset ovat hyvä juttu tietoturvan kannalta, ei muuten.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 709
Noiden nimettyjen ohjelmien viemä teho on kyllä täysin olematonta. Sitä pystyy itsekin tarkastelemaan.

Windows 10:ssä voi käytetyn yhteyden määritellä olevan laskutettava(metered) ja että päivityksiä ei ladata laskutettavalla yhteydellä.

Itseäni toki harmittaa erityisesti tuo onedrive koska se vie tilaa notification alueelta, eikä sitä voi suoraan kytkeä pois. Siinä on jopa asetus että käynnistetäänkö OneDrive Windowsin mukana, mutta vaikka se ei ole valittu, se silti käynnistyy.
Sellaiset taustasovellutukset jotka eivät näy, eivät juuri häiritse.

En kyllä usko että tuollainen ominaisuus juuri mitään oikeasti parantaa suorituskykyä. Miksei muuten olisi markkinoilla sellaisia ohjelmia jotka tekee juuri saman, jos sellainen toimisi?
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
En kyllä usko että tuollainen ominaisuus juuri mitään oikeasti parantaa suorituskykyä. Miksei muuten olisi markkinoilla sellaisia ohjelmia jotka tekee juuri saman, jos sellainen toimisi?
Keskimääräinen käyttäjä täällä omistaa varsin tehokkaan tietokoneen, jossa on kohtuullisesti muistia. Tuo ominaisuus on minusta suunnattu noille "pelikoneen" omistaville perus pallontallaajille joiden tietämys tietotekniikasta on lähes nolla.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 538
En kyllä usko että tuollainen ominaisuus juuri mitään oikeasti parantaa suorituskykyä. Miksei muuten olisi markkinoilla sellaisia ohjelmia jotka tekee juuri saman, jos sellainen toimisi?
Koska vain Microsoft tuntee käyttöjärjestelmänsä ja sen kaikkien prosessien toiminnan kyllin hyvin voidakseen turvallisesti säätää niitä?

edit: onhan noita kolmansien osapuolten virityksiä kyllä ollut markkinoilla, pääosin toiminta on ollut luokkaa "jotain menee rikki" tai "ei mitään hyötyä"
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Luultavasti noin, koska tuossa säädetään vähän muutenkin, kuin vain suljetaan ominaisuuksia...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
203
Oliko jossain jo tarkempaa tietoa mitä tämä ihan käytännön tasolla tekee? Mitä prosesseja, mitä säätöjä jne...
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
560
Tulisikohan tässä myös mukana korjaus, että Windows ei vetäisi välillä fokusta kun on pelissä. Esimerkkinä tuo "Updates are available":

Joskus ilman tuotakin heittää työpöydälle kun kone on vasta käynnistetty, liekö joku taustaprosessi joka ei ole vielä latautunut loppuun.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 642
Viestejä
4 197 250
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom