Windows 10 kaatuu "osittain" ollessaan hetken käyttämättä

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Kun Windows 10 on käyttämättä jonkin aikaa (aika vaihtelee 5 minuutista useaan tuntiin, tai sitten tätä ei tapahdu ollenkaan), niin järjestelmä kaatuu niin, että tavallaan painikkeiden animaatiot toimivat, mutta niistä ei tapahdu mitään. esim. Start-painike avaa tuon Start-valikon, mutta mikään kuvake ei siellä toimi. Esim nettiselainta avatessa kuvake "menee pohjaan", mutta mitään ei tapahdu. Samoin tietokoneen sammutus ei start-valikosta toimi. Mikään ikkuna ei aukea. Task Manager ei aukea ctrl+shift+esc:sta. Ctrl+alt+del avaa sinisen kokonäytön valikon, mutta nekään napit siellä eivät tee mitään. Ainoa tapa on väkisin sammuttaa tietokone ja käynnistää uudelleen.

Pelatessa, tai netissä surffatessa tätä ei tapahdu ikinä, ainoastaan jos käyn esim lounastauolla, niin takaisin tullessa saattaa kone olla jumiutunut. Mistäköhän tätä osaisi lähteä parsimaan? Alla speksit.

cpuz.jpg
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Kannattanee vilasta Reliability History ja Event Viewer, että josko siellä olisi johtolankoja, mitä on tapahtunut, luulisi lokeihin jäävän edes jotain tuollaisesta...
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Tarkista virransäästöasetuksista, että siellä ei sammutella turhaan näyttöä, kovalevyä tms. jonkin tietyn ajan jälkeen.
Itselläni nykyisessä kokoonpanossa tuli ongelmia, kun laitoin näytön sammutuksen päälle 5 minuutin inaktiviteetin jälkeen (OLED -näytön säästämiseksi). Ei enää joka kerta mennytkään näyttö päälle tai meni päälle, mutta kone jäi jotakuinkin kuvaamaasi jumitilaan.
Näytön sammuttamisen poistamisen jälkeen ongelmat katosivat.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
246
Mulla alko tekemään tätä samaa noin viikko pari sitten. En tiedä (vielä) syytä...
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Kannattanee vilasta Reliability History ja Event Viewer, että josko siellä olisi johtolankoja, mitä on tapahtunut, luulisi lokeihin jäävän edes jotain tuollaisesta...
Tsekkasin. Realibity History olikin uusi tuttavuus minulle. Pääasiassa siellä ei ollut väkisinsammutusten kohdalla muita eventejä, mutta yhdessä oli Asus-emolevyn softakikkareita mennyt nurin, joten poistin ne, kun ei pitäisi olla mitään käyttöä niillä. Seuraillaan tilannetta.

Tarkista virransäästöasetuksista, että siellä ei sammutella turhaan näyttöä, kovalevyä tms. jonkin tietyn ajan jälkeen.
Itselläni nykyisessä kokoonpanossa tuli ongelmia, kun laitoin näytön sammutuksen päälle 5 minuutin inaktiviteetin jälkeen (OLED -näytön säästämiseksi). Ei enää joka kerta mennytkään näyttö päälle tai meni päälle, mutta kone jäi jotakuinkin kuvaamaasi jumitilaan.
Näytön sammuttamisen poistamisen jälkeen ongelmat katosivat.
Kyllä siellä näytön sammutus on ja mielelläni sen pitäisinkin, koska ei tuota päälle jäävää näyttöä jaksaisi katsoa. Kokeilen tuon ensimmäisen testin ja mikäli se ei auta ja täytyy sitten tätäkin kokeilla lopulta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
246
Saattaa olla nvidian uusimmat ajurit syypäänä. Ainakin kaksi uusinta ajuria tekee tätä. Heitin vanhat ajurit viime vuoden puolelta ja tilttailu lakkasi. No, täytyy käytellä vähän pidempään jotta näkee varmaksi...
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Saattaa olla nvidian uusimmat ajurit syypäänä. Ainakin kaksi uusinta ajuria tekee tätä. Heitin vanhat ajurit viime vuoden puolelta ja tilttailu lakkasi. No, täytyy käytellä vähän pidempään jotta näkee varmaksi...
Hyvä tietää tämäkin. Itse asiassa kaatuilua ei ole nyt tapahtunut kun nuo Asuksen softakikkareet poistin, mutta pidetään mielessä tämäkin mahdollisuus.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Pitkään olen ollut tämän kanssa ilman ongelmia, mutta viikonloppuna tämä homma alkoi taas. Näyttiksen ajurit olen päivittänyt vastikään, että voisikohan sillä taas olla asiayhteys? Tietää heti kun tuo vika tulee päälle, jos olen samassa tilassa (mutta en koneella), niin prossun tuuletin menee tavallista kovemmille kierroksille.

Edit:
Reliability Monitor näyttikin tuollaista NoiseCancellingEngine.exe:ä kaatuilevan tosi usein. Klikkasin auki ja tämäkin oli näköjään vielä jäänne tuosta Asuksen Armoury Crate -paketista jonka jo luulin poistaneeni. Katsoin nyt täältä ohjeet ja latasin tuon Armoury Crate Uninstall Toolin jolla tuosta paskeesta pitäisi oikeasti päästä eroon: [ASUS Armoury Crate] Armoury Crate FAQ | Official Support | ASUS Global

Katsotaan auttaako.

noise cancelling engine.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
246
Joo, mullakin toimi viikon pari ok ja sitten alkoi taas. Ei helvetin helvetti näitä... :rofl:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 380
Viestejä
4 159 105
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom