- Liittynyt
- 14.10.2016
- Viestejä
- 22 492
Ajattelin että tällaiselle HDR-yleisketjulle voisi olla tarvetta kun nuo näytöt yleistyvät hyvää vauhtia.
Millaisia kokemuksia porukalla on tuosta yhdistelmästä? Onko löytynyt korjauksia ongelmiin ja bugeihin sun muihin?
Itsellä on ollut nyt alkuvuodesta lähtien käytössä HDR-näyttö (Samsung C32HG70, DisplayPortilla kiinni) ja sen myötä HDR-väriavaruus Windowsissa, näyttiksiä on nyt ollut molemmilta valmistajilta ja niiden käytös on myös hieman poikennut toisistaan.
Molemmilla näyttiksillä on esiintynyt ongelma, jossa syystä x Windowsin väriavaruus lähtee bugaamaan. Yleensä tämä tapahtuu kun kone on ollut pitkään idlenä (esim yön yli), mutta mitään säännön mukaista tämä ei ole ja esimerkiksi nykyisellä näyttiksellä tapahtui ensimmäistä kertaa nyt.
Sen huomaa yleensä ensimmäisenä videoissa ja on helposti varmistettavissa esimerkiksi Photoshopin värikartasta, se ei olekaan yhtäkkiä normaalin näköinen vaan aivan kuin värejä olisi vähemmän ainakin tietyillä värikartan alueilla.
Vaikea selittää, koitan napata screenshotin seuraavan kerran kun tapahtuu. Korjauksena reboot tai Windowsin HDR-värien kytkeminen ensin pois ja sitten takaisin päälle.
Tämän lisäksi huomasin eilen, että Chromesta ei noin vain otetakaan screenshottia Print Screenillä ja pasteamalla fotariin, vaan ne pitää ottaa esimerkiksi Windows Game Barin työkalulla joka luo kaksi kuvaa kerralla, toisen PNG:nä mikä näyttää oikealta ja toisen JXR:nä joka näyttää explorerissa samalta kuin Print Screenin nappaama, mutta avatessa Photos korjaa värit oikeiksi nopeasti, details välilehti kertoo että kuvassa on 64-bittiset värit (vrt PNG:n 32-bit). Photoshop ei osaa avata JXR:ää. Alla esimerkki Chromesta:
Vasemmalla se miltä pitäisi näyttää (Windowsin Game Barilla napatusta PNG:stä) ja oikealla miltä Print Screenillä napattu (ja Game Barin JXR Explorerissa) näyttää
Tämä ei kuitenkaan koske kaikkia sovelluksia, esimerkiksi Edgestä myös Print Screen nappaa kuvat ihan normaalisti.
Sitten muutamia poimintoja eroista, osa voi johtua tai olla johtumatta siitä että GeForcella HDR otettiin käyttöön vanhassa Windows-asennuksessa, Radeonilla oli puhdas Windows, ei käryä.
GeForcella näyttö ilmoitti tilaksi DisplayPort HDR työpöydällä sekä HDR-peleissä ja vain DisplayPort jos pelasi jotain HDR:ää tukematonta peliä Fullscreen-tilassa. Fullscreen Windowed tai Windowed -tilassa näyttti näyttö tilaksi DisplayPort HDR ja värit olivat "haaleat" (Overwatchissa tunnistettavissa helposti)
Radeonilla sen sijaan näyttö ilmoittaa tilaksi työpöydällä DisplayPort, HDR:ää tukemattomilla peleillä DisplayPort ja värit ovat "haaleat", viitaten että näyttö on samassa HDR-tilassa kuin työpöydälläkin vaikkei se sitä HDR:ää missään mainitse (Overwatchissa tunnistettavissa helposti). HDR-peleissä vaihtaa tilan DisplayPort HDR -tilaan. edit: Death Rally (classic) eli se ikuisuuden vanha peli osaa vaihtaa SDR-tilaan, Overwatch ei jostain syystä.
GeForcella en saanut toimimaan esimerkiksi YouTubessa HDR-videoita, Windows HD Color settingsissä Stream HDR video näytti vaihtelevasti "Yes" tai "No". Erillisillä soittimilla HDR-videot kuitenkin toistuivat ongelmitta.
Radeonilla HDR-videot toimivat myös selaimessa (Edge). Näyttö pysyy kuitenkin "DisplayPort"-tilassa eikä sen Information-välilehdellä näy HDR-merkintää. Videoissa ei kuitenkaan ole puhkipalamista tms mikä viittaisi HDR-sisällön näyttämiseen SDR-tilassa (kuten esim Senua's Sacrificessa kävi kun pisti HDR:n päälle ensimmäistä kertaa, käynnistämällä sen jälkeen pelin uudelleen HDR toimi siinä niin kuin pitääkin)
Lisäilen juttuja kun vastaan ja mieleen tulee, mutta vinkkiä otetaan vastaan ainakin siitä miten näytön saa SDR-tilaan esim juuri Overwatchia pelatessa.
Millaisia kokemuksia porukalla on tuosta yhdistelmästä? Onko löytynyt korjauksia ongelmiin ja bugeihin sun muihin?
Itsellä on ollut nyt alkuvuodesta lähtien käytössä HDR-näyttö (Samsung C32HG70, DisplayPortilla kiinni) ja sen myötä HDR-väriavaruus Windowsissa, näyttiksiä on nyt ollut molemmilta valmistajilta ja niiden käytös on myös hieman poikennut toisistaan.
Molemmilla näyttiksillä on esiintynyt ongelma, jossa syystä x Windowsin väriavaruus lähtee bugaamaan. Yleensä tämä tapahtuu kun kone on ollut pitkään idlenä (esim yön yli), mutta mitään säännön mukaista tämä ei ole ja esimerkiksi nykyisellä näyttiksellä tapahtui ensimmäistä kertaa nyt.
Sen huomaa yleensä ensimmäisenä videoissa ja on helposti varmistettavissa esimerkiksi Photoshopin värikartasta, se ei olekaan yhtäkkiä normaalin näköinen vaan aivan kuin värejä olisi vähemmän ainakin tietyillä värikartan alueilla.
Vaikea selittää, koitan napata screenshotin seuraavan kerran kun tapahtuu. Korjauksena reboot tai Windowsin HDR-värien kytkeminen ensin pois ja sitten takaisin päälle.
Tämän lisäksi huomasin eilen, että Chromesta ei noin vain otetakaan screenshottia Print Screenillä ja pasteamalla fotariin, vaan ne pitää ottaa esimerkiksi Windows Game Barin työkalulla joka luo kaksi kuvaa kerralla, toisen PNG:nä mikä näyttää oikealta ja toisen JXR:nä joka näyttää explorerissa samalta kuin Print Screenin nappaama, mutta avatessa Photos korjaa värit oikeiksi nopeasti, details välilehti kertoo että kuvassa on 64-bittiset värit (vrt PNG:n 32-bit). Photoshop ei osaa avata JXR:ää. Alla esimerkki Chromesta:
Vasemmalla se miltä pitäisi näyttää (Windowsin Game Barilla napatusta PNG:stä) ja oikealla miltä Print Screenillä napattu (ja Game Barin JXR Explorerissa) näyttää
Tämä ei kuitenkaan koske kaikkia sovelluksia, esimerkiksi Edgestä myös Print Screen nappaa kuvat ihan normaalisti.
Sitten muutamia poimintoja eroista, osa voi johtua tai olla johtumatta siitä että GeForcella HDR otettiin käyttöön vanhassa Windows-asennuksessa, Radeonilla oli puhdas Windows, ei käryä.
GeForcella näyttö ilmoitti tilaksi DisplayPort HDR työpöydällä sekä HDR-peleissä ja vain DisplayPort jos pelasi jotain HDR:ää tukematonta peliä Fullscreen-tilassa. Fullscreen Windowed tai Windowed -tilassa näyttti näyttö tilaksi DisplayPort HDR ja värit olivat "haaleat" (Overwatchissa tunnistettavissa helposti)
Radeonilla sen sijaan näyttö ilmoittaa tilaksi työpöydällä DisplayPort, HDR:ää tukemattomilla peleillä DisplayPort ja värit ovat "haaleat", viitaten että näyttö on samassa HDR-tilassa kuin työpöydälläkin vaikkei se sitä HDR:ää missään mainitse (Overwatchissa tunnistettavissa helposti). HDR-peleissä vaihtaa tilan DisplayPort HDR -tilaan. edit: Death Rally (classic) eli se ikuisuuden vanha peli osaa vaihtaa SDR-tilaan, Overwatch ei jostain syystä.
GeForcella en saanut toimimaan esimerkiksi YouTubessa HDR-videoita, Windows HD Color settingsissä Stream HDR video näytti vaihtelevasti "Yes" tai "No". Erillisillä soittimilla HDR-videot kuitenkin toistuivat ongelmitta.
Radeonilla HDR-videot toimivat myös selaimessa (Edge). Näyttö pysyy kuitenkin "DisplayPort"-tilassa eikä sen Information-välilehdellä näy HDR-merkintää. Videoissa ei kuitenkaan ole puhkipalamista tms mikä viittaisi HDR-sisällön näyttämiseen SDR-tilassa (kuten esim Senua's Sacrificessa kävi kun pisti HDR:n päälle ensimmäistä kertaa, käynnistämällä sen jälkeen pelin uudelleen HDR toimi siinä niin kuin pitääkin)
Lisäilen juttuja kun vastaan ja mieleen tulee, mutta vinkkiä otetaan vastaan ainakin siitä miten näytön saa SDR-tilaan esim juuri Overwatchia pelatessa.
Viimeksi muokattu: