Onko sinulla sinulla oikea asennusmedia? Täältä saat sen "Lataa työkalu nyt" ja tee se dvd-levylle tai USB-tikulle.
Kertoisitko, miten olet yrittänyt käynnistää asennusta ja millä asennusvaihtoehdolla?
Uudelleen asennuksessa ei mitään formatointeja tarvitse tehdä, poistetaan vaan osiot ja aloitetaan asennus suoraan osioimattomalle levylle.
Tuotetunnusta ei tule myöskään antaa, vaan ohittaa se "Minulla ei ole tuoteavainta".
Olen käyttänyt Ubuntun asennusmediaa kiintolevyn formatointiin. Sain sen täältä:
Download Ubuntu Desktop | Download | Ubuntu ja laitoin sen USB:lle.
Seurasin mukaillen näitä ohjeita (
How to Format a Hard Drive Using Ubuntu) ja formatoin levyn ym.
Windows 10:n työkalun sain täältä:
Lataa Windows 10.
Tein sillä asennusmedian USB-tikulle, joka näyttää toimivan normaalisti. Vaikka nyt ei asennus kuitenkaan onnistu.
Windows 10:n asennustyökalua olen käyttänyt mm. näin:
- Varmistin, että BIOS/UEFI:ssä on valittuna: Boot mode select -> LEGACY+UEFI
- Laitoin boottauksen tapahtumaan USB-tikulta.
- Kytkin Windows 10:n asennustyökalu USB-tikun koneeseen ja käynnistin jolloin asennustyökalu käynnistyi.
- Klikkasin kieleksi suomen ja valitsin "Asenna nyt". Tämä näyttää käynnistyvän ihan normaalisti.
- Valitsin "Minulla ei ole tuoteavainta".
- Valitsin Windows 10 Pro:n asennettavaksi, koska tämä minulla on (hajonneessa asennuksessa, jonka yksikään kiintolevy ei ole kiinni koneessa).
- Hyväksyin ehdot.
- Valitsin mukautetun asennuksen.
- Sitten olen kokeillut vaikka mitä. Olen poistanut aseman (siis klikannut asemaa ja poistanut sen). Tämän jälkeen "seuraava" nappi ei auta vaan tulee viesti: "Asennus ei voinut luoda uutta osiota tai ei löytänyt aiemmin luotoa osiota. Lisätietoja on asennuksen lokitiedostoissa."
- Yritin tehtä uuden aseman/osion. Alustin sen ja sama virhe: "Asennus ei voinut luoda uutta osiota tai ei löytänyt aiemmin luotoa osiota. Lisätietoja on asennuksen lokitiedostoissa."
Olen yrittänyt myös painaa shift+F10 ja seurata näitä ohjeita:
Windows Setup: Installing using the MBR or GPT partition style.
Eli lyhyesti:
shift+F10
>diskpart
>list disk
>select disk <disk number>
>clean
>convert gpt
>exit
>exit
Olen yrittänyt myös komennolla "convert mbr". Ei toimi.
En tiedä pitäisikö yrittää Ubuntulla formatoida taas. Pitäiskö levy olla NTFS muodossa? Siihen laitoin sen Ubuntun kautta. Ubuntua siis käytän USB kokeilumoodissa.
Mistä tietäisi onko kiintolevyllä ohjainta? Ubuntu kyllä lukee sitä.