Ratkaistu Windows 10 + Azure tili + verkkojaot

Zerby

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
329
Ongelma verkkojaon kanssa, johon en nyt millään löydä ratkaisua. Kyseessä on siis Windows 10 pyörittävä työläppäri, jossa on kiinni Microsoftin Azure tili (Office 365, firman tili, jota siis itse hallinnoin).

En ole tällä koneella saanut kertaakaan normaalia verkkojakoa toimimaan, en lokaalisti toiseen Windows koneeseen enkä ulkoverkossa pyörivän Linux-palvelimen Sambaan. Epäilen, että jollain tavalla ongelmaan liittyy tuo, kun olen kirjautuneena koneelle tuolla Azure-tilillä enkä lokaalilla käyttäjällä, sillä sen kanssa nyt on Windowsin kanssa vaikka mitä muitakin ongelmia.

Todensinkin tuon ongelman tekemällä lokaalin käyttäjätilin tälle koneelle ja koitin sieltä yhdistää tuohon ulkoverkossa pyörivän Linux-palvelimen Sambaan. Toimi täysin ilman ongelmia.

En vain tiedä, mistä lähtisi vikaa etsimään?

Oireena siis:
Jos yritän mapata verkkolevyksi tuon Linux palvelimen kansion, saan useimmiten virheeksi: "specified logon session does not exist". Tässä kohdin oudointa on se, että kun yritän ottaa yhteyden tuonne, niin normaalin "user&pass" kyselyn sijaan Windows tarjoaa oletuksena tällaista näkymää:

upload_2019-4-12_11-58-32.png


Tuolta siis laitan More choices -> Use a different account -> sinne syötän nuo Samba tilin käyttäjän ja salasanan. Epäilyttävää on se, että Windows tuossa kohtaa näyttää käyttäjätilin kentässä "Email address", en tiedä aiheuttaako tuo jotain hämmennystä. Tuohon siis kun syöttää oikean käyttäjän ja salasanan niin tuo yo. virhe tulee.

upload_2019-4-12_12-0-47.png


Aikalailla täysin samalla tapaa oireilee ihan perus lähiverkossa jako kahden Windows koneen kesken.

Olen koittanut vaikka mitä, mutta en tiedä miten tätä lähtisi ratkomaan. Onko ongelma jossain Azure-tilin suojausasetuksissa? Minulla on tosiaan täysi hallinta tuohon tiliin joten voin tehdä mitä vain muutoksia, mutta en tiedä mitä pitäisi tehdä.

EDIT: Muutettu AD -> Azure
 
Liittynyt
27.03.2019
Viestejä
100
Itelläni aiheutti päänvaivaa jossain 10 päivityksessä poistettu samba1.0 palvelu.
Kannattaa vilasta windowsin osista, että se on asennettu.
 

Zerby

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
329
Tarkoitat varmaan näitä?

upload_2019-4-12_15-38-32.png


Nuo ovat tosiaan päällä kyllä :/ Itseasiassa yhteen lokaaliin Samba driveen pääsy toimii, mutta sekin minun täytyi konffata siten, ettei se vaadi mitään kirjautumista. Tuota ulkoverkon Sambaa en sillä tavalla halua tietenkään konffata. Ongelma siis jotenkin liittynee kirjautumistietoihin, jotenkin Windows lähettää/käsittelee niitä eri tavalla, kun koneeseen on kirjautunut Microsoft tilillä. Saatana, miten rasittavaa.

EDIT: Katsos, sain toimimaan! Laitoin käyttäjätunnuksen eteen Samba-palvelimen IP:n tuossa, kun yritin verkkoasemaa yhdistää. Eli syötin käyttäjätunnuksen:

<iposoite>\<käyttäjätunnus>

Sinällään looginen, erikoista vaan tosiaan se, että tätä ei vaadittu, jos olin koneessa paikallisella tilillä kirjautuneena. Mutta tärkeintä, että toimii!
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 668
Viestejä
4 240 125
Jäsenet
71 233
Uusin jäsen
JuPeHu

Hinta.fi

Ylös Bottom