Ratkaistu Windows 10 asennus katosi, Levy tuntematon alustamaton, Parametri ei kelpaa, SSD-levy

Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
271
Windows 10 asennus katosi M.2 SSD:ltä niin, että käynnistyksessä kone menee heti BIOS:iin. Tämä ongelma lähti ehkä käyntiin horrostilasta ja sen jälkeen PC kaatui aina jonkin ajan jälkeen. Muistaakseni siniseen ruutuun ja ainoa tapa edetä oli sammutus virtapainikkeella. ASUS:n BIOS ei näytä SSD:tä päämenussa, mutta syvemmällä asetuksissa SSD näkyy tilavuudella 0 GB. Näyttää siltä, että SSD on ehkä rikki, mutta vielä voisi yrittää pelastaa.

Olen kokeillut vaikka mitä ja googlella on löytynyt paljon eri ehdotuksia. Myös lukenut pari keskustelua täältä. Tässä joitain asioita mitä olen yrittänyt:
- Irroittanut M.2 SSD:n ja laittanut sen uudelleen paikalleen.
- Laittanut SSD:n toiseen M.2 paikkaan.
- Olen yrittänyt partition recoveryä komentokehotteesta sekä MiniTool Partition Wizard Free -ohjelmalla.
- Komentokehote: chkdsk d: /f /r
- sfc /scannow
- Muita Diskpart juttuja.
- Yritin datan pelastussoftia testi Windows 10 Pro:n kautta. Ohjelmat eivät edes näe ongelma SSD:tä.
- Vaihdoin testi Windows 10 Pro:ssa pilkut pisteiksi kuten ne taisivat olla.
- Tutkinut näkeekö Linux (Ubuntu) SSD:tä ja ei näe.
- Kokeillut ulkoista M.2-koteloa Windows 10:ssä ja Linuxissa (Ubuntu). Ei näy mitään.

Jätin koneeseen kiinni vain yhden tyhjän SSD:n ja asensin sille testiksi Windows 10 Pro:n. Laitoin ongelma SSD:n toiseen M.2-paikkaan kiinni. Avasin Luo ja alustakiintolevyosioita -ohjelman ja kun avaan sen niin tulee ilmoitus, että ongelma SSD täytyy alustaa. Alla kuva:
Alusta levy.png


Jos painan peruuta tai ruksia ikkunaan, niin näen kuinka ongelma SSD on "Tuntematon" ja "Alustamaton" kuten alla:
Levy 1 Tuntematon.png


En saanut tätäkään kautta SSD:tä korjatuksi ja päätin alustaa sen. Sen ei pitäisi tuhota tietoja? Näin luin vaikka minusta sen pitäisi. Tästä seurasi virhe "Parametri ei kelpaa" kuten alla:
Parametri ei kelpaa.png


Tähän olen jäänyt ja en ole vielä keksinyt mitä tehdä. En ole yrittänyt päivittää SSD:tä. Siitä löysin keskustelun täältä: Lahjoitettu - Tiileksi muuttunut SSD

Luin, että yksi tapa voisi olla jotenkin saada alustetuksi SSD. Sitten siihen ei koskisi ollenkaan ja käyttäisi heti datapelastusohjelmaa kaivamaan kaiken datan pois SSD:ltä. En tiedä onnistuisiko tuo.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 256
SSD:t vähän kettumaisia tietojen palautuksen takia. Kokeile vaikka Recuvaa, mutta todennäköisesti levy on paskana ja tiedot meni.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 888
Minulta hajosi huonon usb-piuhan vuoksi ulkoisessa kotelossa eläkevuosiaan viettänyt samsungin 830 viime kesänä ja samoista virheilmoituksista päätellen tuo levy on myös aika saatella haudan lepoon.
Voin säästää sinulta muutaman päivän turhaa säätämistä ja sanoa että levyllä oleva data on menetetty, laita levy takuuseen, nuole haavat ja jatka elämääsi.
Mikäli sinulla on dataa jota et halua menettää niin ota siitä jatkossa backupit ja poista se horrostila käytöstä.
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
271
Minulta hajosi huonon usb-piuhan vuoksi ulkoisessa kotelossa eläkevuosiaan viettänyt samsungin 830 viime kesänä ja samoista virheilmoituksista päätellen tuo levy on myös aika saatella haudan lepoon.
Voin säästää sinulta muutaman päivän turhaa säätämistä ja sanoa että levyllä oleva data on menetetty, laita levy takuuseen, nuole haavat ja jatka elämääsi.
Mikäli sinulla on dataa jota et halua menettää niin ota siitä jatkossa backupit.
Saitko tuon "Parametri ei kelpaa" ilmoituksen? En ole koskaan ennen törmännyt siihen.
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
271
En muistanut päivittää tätä. Eli tämän asian hoitamiseen meni monta kuukautta. Ensin piti lähettää SSD USA:an tarkistettavaksi valmistajalle, että on oikeasti kuollut. Sitten miljoonan mutkan kautta sain Amazon.de:stä saman uuden SSD:n, joka on nyt toiminut. Sabrentilla on kyllä selllainen asiakaspalvelu, joka ei luovuta, mutta oisivat voineet vähän oikoa mutkia.
 
Liittynyt
13.09.2021
Viestejä
54
Windows 10 asennus katosi M.2 SSD:ltä niin, että käynnistyksessä kone menee heti BIOS:iin. Tämä ongelma lähti ehkä käyntiin horrostilasta ja sen jälkeen PC kaatui aina jonkin ajan jälkeen. Muistaakseni siniseen ruutuun ja ainoa tapa edetä oli sammutus virtapainikkeella. ASUS:n BIOS ei näytä SSD:tä päämenussa, mutta syvemmällä asetuksissa SSD näkyy tilavuudella 0 GB. Näyttää siltä, että SSD on ehkä rikki, mutta vielä voisi yrittää pelastaa.

Olen kokeillut vaikka mitä ja googlella on löytynyt paljon eri ehdotuksia. Myös lukenut pari keskustelua täältä. Tässä joitain asioita mitä olen yrittänyt:
- Irroittanut M.2 SSD:n ja laittanut sen uudelleen paikalleen.
- Laittanut SSD:n toiseen M.2 paikkaan.
- Olen yrittänyt partition recoveryä komentokehotteesta sekä MiniTool Partition Wizard Free -ohjelmalla.
- Komentokehote: chkdsk d: /f /r
- sfc /scannow
- Muita Diskpart juttuja.
- Yritin datan pelastussoftia testi Windows 10 Pro:n kautta. Ohjelmat eivät edes näe ongelma SSD:tä.
- Vaihdoin testi Windows 10 Pro:ssa pilkut pisteiksi kuten ne taisivat olla.
- Tutkinut näkeekö Linux (Ubuntu) SSD:tä ja ei näe.
- Kokeillut ulkoista M.2-koteloa Windows 10:ssä ja Linuxissa (Ubuntu). Ei näy mitään.

Jätin koneeseen kiinni vain yhden tyhjän SSD:n ja asensin sille testiksi Windows 10 Pro:n. Laitoin ongelma SSD:n toiseen M.2-paikkaan kiinni. Avasin Luo ja alustakiintolevyosioita -ohjelman ja kun avaan sen niin tulee ilmoitus, että ongelma SSD täytyy alustaa. Alla kuva:


Jos painan peruuta tai ruksia ikkunaan, niin näen kuinka ongelma SSD on "Tuntematon" ja "Alustamaton" kuten alla:


En saanut tätäkään kautta SSD:tä korjatuksi ja päätin alustaa sen. Sen ei pitäisi tuhota tietoja? Näin luin vaikka minusta sen pitäisi. Tästä seurasi virhe "Parametri ei kelpaa" kuten alla:


Tähän olen jäänyt ja en ole vielä keksinyt mitä tehdä. En ole yrittänyt päivittää SSD:tä. Siitä löysin keskustelun täältä: Lahjoitettu - Tiileksi muuttunut SSD

Luin, että yksi tapa voisi olla jotenkin saada alustetuksi SSD. Sitten siihen ei koskisi ollenkaan ja käyttäisi heti datapelastusohjelmaa kaivamaan kaiken datan pois SSD:ltä. En tiedä onnistuisiko tuo.
Minulla on vanha WD:n ulkoinen kovalevy, joka antaa saman ilmoituksen "Levy tuntematon ja alustamaton" ja jos yrittää alustaa, "Pyyntö epäonnistui vakavan laitteistovirheen vuoksi". Päteekö tähän sama kuin SSD-levyyn, eli roskiin vaan?
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
470
vanha WD:n ulkoinen
Se levyn saa kyllä irrotettua sieltä:

Itsellä on ulkoisen Seagate:n HDD pöytäkoneen sisällä ("E:"). Ja Maxtor ("D:") joka piti järkyttävää "rrrr" pörinää koneen sisällä, taas Seagate:n paikalla ulkoisessa. Eikä pidä meteliä enää. (Muutos on se, että ennen oli vaakatasossa, nyt on pystyssä.) Ja Maxtorin tilalla, on vanhan Asus läppärin 3.5'' HDD.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 299
Viestejä
4 218 853
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom