Ratkaistu Windows 10 asennus ei onnistu ssd tai m.2 levylle (i7 5820k, x99)

Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
2 159
Eli en saa asennettua m.2 levylle (Corsair Force Mp510) tai Sata SSD levylle (Kingston) windowsia. Asennuksen jälkeen se lähtee uudestaan asentamaan ja jos tikun ottaa pois niin se menee biokseen. Kun uudelleenasentaa niin näkyy että ssdlle on tehty osioita, eli luultavasti se on jotain asentanut mutta ei vain mene windwsiin jostain syystä, tikulle eilen asensin uusimman version. Kokeilin levyllä jossa oli valmiiksi windows ja sillä toimi ongelmitta. Olen kokeillut laittaa kaikki uefi only ja legacy only, mutta ei vaikutusta, olen myös muuttanut gpt muotoon, eikä ole apua.

Osat tarkemmmin:

Prossu i7 5820k
emo Asus X99-a/usb 3.1
levyt: 1. Corsair Force Mp510 240gb m.2 nvme, 2. Kingston 120gb sata
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 926
Asenna uefi only tilassa ja katso, että biosissa on valittu asennuksen jälkeen boottilaitteeksi Windows Boot Manager.

Päivitä myös uusin bios jos ei jo ole.
Nappaisin myös muut levyt irti asennuksen ajaksi.

Itse asennuksessa poista Windows-levyltä kaikki osiot ja paina suoraan seuraava. Osioita ei tarvitse itse tehdä manuaalisesti.
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
2 159
Asenna uefi only tilassa ja katso, että biosissa on valittu asennuksen jälkeen boottilaitteeksi Windows Boot Manager.

Päivitä myös uusin bios jos ei jo ole.
Nappaisin myös muut levyt irti asennuksen ajaksi.

Itse asennuksessa poista Windows-levyltä kaikki osiot ja paina suoraan seuraava. Osioita ei tarvitse itse tehdä manuaalisesti.
Kiitos neuvosta. Joo, tuo bioksen päivitys olikin mielessä joten sen varmaan teen. Uefi only tilassa olen kokeillutkin asentaa ja muitakin olen muistaakseni jo kokeillut. Osiot olen aina poistanut
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
407
Asennuksen jälkeen kun se boottaa konetta niin painele se biosiin ja valitse oikee boot device... eli se ssd mille asentelit sen windowsin ykköseksi jos on muitakin kovoja kiinni koneessa. Ja irrota tikku ennen kun painat save and exit.
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
2 159
Asennuksen jälkeen kun se boottaa konetta niin painele se biosiin ja valitse oikee boot device... eli se ssd mille asentelit sen windowsin ykköseksi jos on muitakin kovoja kiinni koneessa. Ja irrota tikku ennen kun painat save and exit.
Näin olen tehnytkin, kokeilen tänään tuon uusimman biosin asentaa
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 273
CSM eli compatibility support modulen asetukset kannattaa katsoa läpi, jos tuossa mallissa CSM on.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
278
kokeileppa eri kovalevylle jos on voi olla että x sarja ei tue tuota m.2 ja sit toi kingstonin ssd on rikki
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
2 159
kokeileppa eri kovalevylle jos on voi olla että x sarja ei tue tuota m.2 ja sit toi kingstonin ssd on rikki
Epäilen kyllä koska kingston ssd on uusi, mutta se voi kyllä olla että se ei vaan tue tuota kyseistä m.2 ssdtä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 041
Mikä sinulla on boot order tai hdd priority? Jos se on väärin, niin Windows tekee boottiosion väärälle asemalle..
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
2 159
Joo, eli ratkesi sillä, kun otin m.2 pois niin sain asennettua tuolle kingstonille windowsin ja sen jälkeen laitoi sen takaisin, windowsiin pääsee ja voin asentaa pelejä tuolle levyllä, windows on tossa kingstonin levyssä. Tämä taisi olla itselle ainakin toimivampi ratkaisu, koska mahtuu noita pelejä tonne m.2 levylle. Kiitos kaikille avusta
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
84
Mulle tuli tämä sama ongelma. Eli windowsin usb-asennustyökalu asentaa kaiken mielestään ilman ongelmia, kunnes tulee aika käynnistää kone uudestaan, jolloin asennusohjelma käynnistyy taas alusta tai jos ottaa usb-tikun irti, niin menee vaan biosiin. Tämä on outoa, sillä kyseinen kovalevy (Samsung 960 evo m.2 nvme) on ollut kyseisen kokoonpanon (z97 + i7-4790k) järjestelmälevynä jo aiemminkin, eikä silloin windowsin asennuksessa ollut mitään ongelmia. Kaikki meni silloin läpi täysin automaattisesti, ainoa säätö mikä piti tehdä oli asettaa m.2-portti toimimaan pcie-tilassa. En haluaisi kiertää ongelmaa ostamalla sata-levyn, kuten yllä on tehty. Kyllähän tämä pitää saada ratkaistua kerta levy on ennenkin toiminut. Ainoa ero siihen aikaan, kun sama levy on ollut järjestelmälevynä, on nyt uudempi asennustyökalun versio (eli uudempi windows 10:n versio). Välissä kokoonpanon järjestelmälevynä on ollut Samsung 970 evo, jolle windows asentui myös ilman säätöä.

Ajattelin tässä lähteä ratkaisemaan ongelmaa tämän keskustelun avulla: Windows installer doesn't work?

Raportoin tänne saanko ongelman ratkaistua ja tervetuloa mukaan pohtimaan, jos joku nohevampi tietää saa nopeasti selville mikä tuon linkkaamani ketjun tärkein pointti on (en ole itse kuin vasta vilkaissut sitä). Samasta aiheesta löytyi ketjut mm. linustechtipsin ja tomshardwaren foorumeilta, mutta niissäkin ongelma kierrettiin.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
509
Joissakin emolevyissä NVMe-boottituki pitää erikseen kytkeä päälle BIOS-asetuksista, ja joissakin saattaa olla että NVMe-levyltä boottaus onnistuu vain UEFI-moodissa.

Eli tuolla Microsoftin Media Creation Toolilla tehty asennusmedia pitäisi olla bootattavissa sekä perinteisellä BIOS-tyylillä että uudella UEFI-tyylillä, ja eri valmistajien firmiksissä vaihtelee pääseekö boottitavan valitsemaan suoraan samalla kun valitaan boottaus USB-tikulta tai CD:ltä asennusta varten, vai onko asia hoidettava erillisen asetuksen kautta joka määrää kummalla tavalla ensisijaisesti bootataan. Asennusohjelma ei anna käyttäjän valita asennettavan käyttöjärjestelmän boottitapaa, vaan asentaa automaattisesti saman boottitavan mukaan kuin millä asennusohjelma itse käynnistettiin.

"Z97" on emolevyn piirisarjan tyyppi, mutta eri valmistajilla voi kullakin olla monta emolevymallia tehtynä tuolla piirisarjalla. Eli viitsisitkö kertoa tuon emolevyn _tarkan_ merkin ja mallin? Kun esimerkiksi Asuksella on noita Z97-emolevyjä aika monelle aakkosten kirjaimelle alkaen Z97-A:sta Z97-WS:ään asti, ja sitten vielä Z97 Gryphon ja Z97 Sabertooth-mallit erikseen.

Tuossa linkkaamassasi keskustelussa on äkkiä katsottuna puitu kaikkia mahdollisia Windowsin asennustapoja Media Creation Toolista Rufukseen ja jopa verkossa olevalta asennuspalvelimelta tehtävään asennukseen asti. Ketjun tärkein pointti on ehkä se että eri valmistajat ovat järjestäneet BIOS-asetukset eri tavalla ja oikeiden asetusten löytäminen ei aina ole ihan helppoa. Jos tietyt kriittiset asetukset ovat väärin (ks. tämän viestin alkua) bootti ei pääse alkamaan koska koneen firmis ei pääse aloittamaan Windowsin latausta.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
84
Joo, totta. Asus z97-Pro Gamer on kyseessä. Biosista olen palauttanut oletusasetukset ja muuttanut vain "m.2 PCIe mode" -> enabled.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
509
Minulla on vähän eri mallin Asus-emolevy, mutta muistaakseni jonkin BIOS-päivityksen yhteydessä BIOS-asetusten boot-asetussivun loppuun ilmestyi kohta "AMI Native NVMe Driver Support" joka pitää käsittääkseni olla päällä jotta NVMe-levyltä boottaaminen onnistuu. Tarkista löytyykö sinulta jotain samantapaista.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
84
Ei ole tuota asetusta minun BIOSissa. Ja tosiaan myös tämä sama BIOS-versio on ollut jo aiemmin käytössä, kun olen asentanut samalla kokoonpanolla samalle levylle windowsin (ei ole tullut bios-päivitystä vuoden 2016 jälkeen).
Eipä noista linkkini keskusteluista ollut hyötyä.. sielläkin näköjään päädyttiin vaan asentamaan windows eri levylle.

Olen nyt jumpannut vaikka millä eri tavalla noita CSM ja Secure Boot-asetuksia, mutta ei auta. Vähän on kyllä semmmoinen 'I have no idea what I'm doing' -fiilis kun niitä säätelee :D

edit. Näitä ohjeita yrittänyt noudattaa ja muokata: Ohjeet on eri emolevystä. Kohta 8 ei vaan toteudu minulla.

Page 3-20 manual
Compatibility Support Mode - set to [DISABLED]
Secure Boot
1- The M.2 drive has to be the only drive installed.
2 - Go into the BIOS, under the boot tab there is an option for CSM, make sure it is disabled.
3 - Click on secure boot option below and make sure it is set to other OS, not Windows UEFI.
4 - Click on key management and clear secure boot keys.
5 - Insert a USB memory stick with a UEFI bootable iso of Windows 10 on it, USB3 is quicker but USB2 works also. A Windows DVD won’t work unless you’ve created your own UEFI Bootable DVD.
6 - Press F10 to save, exit and reboot.
7 - Windows 10 will now start installing to your NVME drive as it has its own NVME driver built in.
8 - When the PC reboots hit F2 to go back into the BIOS, you will see under boot priority that Windows boot manager now lists your NVME drive.
9 - Click on secure boot again but now set it to WIndows UEFI mode. (see #3 above)
10 - Click on key management and install default secure boot keys
11 - Press F10 to save and exit and Windows will finish the install. Once you have Windows up and running, shutdown the PC and reconnect your other SATA drives.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
84
Täältähän löytyi myös vanhempi keskustelu samasta aiheesta: Asus Z97-A ja Samsung 960 EVO boottaavaksi WIN10pro

Tuon innoittaman laitoin ssd:n toiseen koneeseen kiinni tarkistaakseni firmiksen. No se oli uusin, ei ongelmaa. Samalla ajoin Samsungin oman secure erasen levylle. Sittenpä toimikin asennus! Problem solved, vika jäi nyt vähän mysteeriksi vaan.

Bios-asetukset olivat defaultilla tuossa onnistuneessa asennuksessa, ainoastaan "m.2 PCIe mode -> enabled" on pakollinen tässä Asus z97-Pro Gamerissa. Asennusmediana oli Windowsin omalla työkalulla luotu usb.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 513
Viestejä
4 193 536
Jäsenet
70 746
Uusin jäsen
vateezz

Hinta.fi

Ylös Bottom