Windows 10 äänet poksuu/rätisee formatoinnin jälkeen

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 430
Päivitin emolevyn biosin ja sitten asensin Windows 10 uudelleen. Ennen noita kaikki toimi ongelmitta. Minulla on käytössä USB kautta Fiio k3 dac jossa on kiinni coaxial kaapelilla BTA30 ldac lähetin. Formatoinnin jälkeen huomasin heti häiriöitä kuten rätinää ja poksunaa. Emolevynä minulla on Asus tuf z370-plus gaming.

Testattuja asioita:
Formatoin koneen uudelleen
Poistin laitehallinnan kautta kaikki ääniin liittyvät ajurit (myös nvidian) ja asensin ne uudelleen
Testasin disable all enchantments ja yksityiskäyttötilasta molemmat täpät
Downgradesin Biosin siihen mikä oli minulla viimeksi ja paljon alempaan
Testasin ubuntulla ja siellä rätisee ihan järkyttävän paljon

Jos laitan BTA30 lähettimeni USB kautta kiinni jolloin se käyttää Aptx hd:ta äänet toimii normaalisti. Samoin jos laitan vanhan lähettimeni kiinni tietokoneen 3.5mm paikkaan ne toimii normaalisti. Testasin läppärissäni ja toimi ihan plug and play toi koko kombo eli k3 + bta30 joten ongelma on vain omassa koneessani. Nyt testasin niin, että laitoin ton K3 koneeseen kiinni ja vanhan Aptx HD lähettimen siihen kiinni 3.5mm liitännällä ja sekin vaikuttaa toimivan normaalisti. Kokeilin laittaa K3 + Bta30 niin että käyttää aptx hd:ta ja siinä tulee rätinää.
 
Viimeksi muokattu:

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 549
Mikä emo? AMD:llä on ollut USB ongelmia, korjaus tulossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 430
Nyt kyllä kaikki minkä pystyy kokeilemaan kokeiltu niin muokkasin aloitus postauksen järkevämmäksi. Ainoa mikä minulle tulee mieleen on, että bios päivitti jotain USB liittyvää koodia joka ei alennu downgradeemalla biosia joten ongelma pysyy kaikkialla ja ongelma on Aptx hd alueen ulkopuolella joten se kuuluu vaan ldacilla. Ainoat kikat jotka tulee mieleen olisi PCI-e äänikortti, mutta näitä ei oikein coaxial liitännän kanssa löydy. Tai vaihtaa koko emolevy vaikka hieman hullulta tuntuukin, mutta ainakin voisi ottaa sellaisen mallin jossa on s/pdif liitäntä suoraan tai hankkia PCI-e usb kortti ja sillä kokeilla vai tuleeko jollain vielä jotain mieleen mitä voisi kokeilla?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 853
Tunnistuuko laite oikein USB puolella, eli auttaako esimerkiksi USB2 tilan pakottaminen biosin puolelta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 430
Tunnistuuko laite oikein USB puolella, eli auttaako esimerkiksi USB2 tilan pakottaminen biosin puolelta?
En löytänyt tuollaista vaihtoehtoa biosista. Asmedia usb 3.1 controllerin saa päälle ja pois legacy usb support löytyy myös. Vanhassa mulla oli vaihtoehto juurikin tuohon usb 2.0 tilan päälle laittoon. Noita vaihtelemalla sai ainakin ongelmaa pahemmaksi. Joten jotain vaikutusta noilla bios säädöillä on mutta melko vähän niitä säätöjä siellä. Etupaneelin usb 2.0 ja 3.0 käyttämällä ei ole vaikutusta.
 
Liittynyt
22.06.2018
Viestejä
1 309
Itsellä oli vähän samanlaista ongelmaa eri dacilla X99 deluxe 2 emolla. Latencymonilla selvisi että latenssia oli liikaa. Välillä auttoi jos disabloi toisen ethernet portin ja wifin. Myös PCIEX2 väylän disablointi auttoi vähän, koska väylä oli muistaakseni jaettu usb 3.1 väylän kanssa. Lopussa sain dacin ja usb portit toimimaan kunnolla päivittämällä ajurit. Windows 10 oli kai automaattisesti päivittänyt jotain ajureita mitkä sitten aiheutti ongelmia.

Itse kokeilisin:
tarkista latenssi lantencymonilla
disabloi kaikki biosista (wifi, ethernet, pci-e väylät, usb piirit jne)
Poista Windowsin automaattinen ajuripäivitys ja asenna manuaalisesti kaikki ajurit(intelin ajurit, usb ajurit jne).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 430
@nixu77 Tuota latencymonia testasin mutta se ei löytänyt ongelmia. Oli jokseenkin koomista kun musiikki oli enemmän rätinää kuin musiikkia ja toi näytti kaiken olevan kunnossa. Täytyykin testailla noita disablointeja.

EDIT: Huomasin, että BTA30 lähettimeen oli tullut yksi päivitys julkaisun jälkeen ja päivitin sen niin nyt tuntuu toimivan paremmin vaikkei ihan virheettömästi. Sentään pystyy käyttämään laitetta kun aikaisemmin ei voinut mikä oli melko häiritsevää kun on ainoa äänentoisto koneessa. Täytyy varmaan hankkia ulkoinen USB kortti ja äänikortti testiin. Olen tyytyväinen jos saan niin toimimaan eikä tarvi emoa vielä vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 430
Nostan tätä ketjua kun ongelma on edelleen vaikka vaihdoin emolevyn ROG MAXIMUS X FORMULA malliin joten ongelman on pakko olla jostain muualta. Tuli mieleen, että voisiko olla niin, että Windows palauttaa/säätää formatoinnin jälkeen jonkun asetuksen väärin mikä tuon aiheuttaa? Saisiko jotenkin nykyisen tilin asetukset nollattua niin ettei se tee mitään palautusta automaattisesti? Joskin mystinen ongelma kun olihan ongelma linuxinkin puolella. Toisella koneella ei kuitenkaan mitään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 351
Viestejä
4 314 692
Jäsenet
72 004
Uusin jäsen
Scorpionikastike

Hinta.fi

Ylös Bottom