Win11 ja vanhempi kone

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MeS
  • Aloitettu Aloitettu

MeS

Vanhempi win10 yrityskone jota windows päivitys sanoi että ei ole win11 kelpoinen....
Siihen kun asensi win11 Rufuksella tehdyllä usb tikulla niin homma meni kuitenkin finaaliin ihan ookoo. Tuntuu toimivan aivan normaalisti ja kun pyytää tarkistamaan win11 päivitykset niin tarksitaa ja päivittää aivan ok.
Onko näissä jotain ongelmia tullut vastaan vai onko tuo win11 vaatimukset vaan raudan myynnin edistämiseksi tehty?

Muuta ongelmaa ei tällä hetkellä ole, kuin se, että isompien versiopäivitysten yhteydessä sun pitää tehdä ns. korjausasennus, että saat esimerkiksi loppuvuodesta tulevan 26H2 päivityksen asennettua. Ei ole iso ongelma kuitenkaan. Lataat vain ISO:n teet rufuksella tikun ja aloitat asennuksen Windowsin puolelta säilyttäen omat tiedostot ja asetukset. Tulevaisuudesta sitten ei toki voi sanoa mitään.

• Tykkää
Reactions: B12
Miten onnistuit tuossa, itsellä vuoden 2016 läppäri, joka ei ole kelvollinen windows 11. Olen yrittänyt ladata sitä tikun kautta, mutta joka kerta tulee vain error ;) No ainakaan en joudu vakoilun ja copilotin kohteeksi :D

Miten onnistuit tuossa, itsellä vuoden 2016 läppäri, joka ei ole kelvollinen windows 11. Olen yrittänyt ladata sitä tikun kautta, mutta joka kerta tulee vain error ;) No ainakaan en joudu vakoilun ja copilotin kohteeksi :D
Tuossa viestissähän se on mainittu, eli käytti Rufus ohjelmaa, jolla kirjoitti ISO imagen tikulle. Se mahdollistaa noiden vaatimuksien ohituksen ja kaikkea muuta pientä. Mutta pitää ottaa huomioon, että vuosittaiset isot Feature päivitykset pitää asentaa käsin.

Jep rufuksella saa ruksittua pois nuo win11 vaatimukset jotka ei täyty ja sitten tehtyä asennustikun joka asentaa win11 nätisti tuollaiseen 2014-2017 koneeseen.
Tarvittaessa chatgpt osaa antaa ihan yksityiskohtaiset työohjeet tuohon ja linkit josta ladata....

Lataa tuolta =JP=:n antamasta linkistä Rufus.

Alla kuvassa kuinka voit laittaa asetuksia. Oletan koneen olevan sen verran uusi, että osion tyyppi on GPT. Noiden valintojen lisäksi voit ruksia halutessasi lisää. Käyttäjätilin tekemisen jättäisin kuitenkin Windowsin asennusohjelman tehtäväksi. HUOM: tuo käyttäjäkokemus ikkuna tulee näkyviin vasta kun klikkaat aloita.

Win 11 rufusasennus.jpg

Kun olet saanut tikun valmiiksi, aukaise sen sijainti ja aloita asennus sieltä. Tällä tavalla hoidat myös isommat versiopäivitykset. Ja ISO:n lataus Microsoftilta. Se asennus ja isompien versiopäivitysten päivitys pitää muistaa aloittaa Windowsin puolelta, muuten Windowsin asennusohjelma huomaa, että laite ei ole tuettu, huolimatta siitä miten asennusmedia on luotu. ( Näin ainakin aikaisemmin ollut. En ole hetkeen asentanut ei tuetulle laitteelle, joten korjatkoon joku jos olen väärässä.)

Näyttökuva 2026-06-25 223339.png

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: B12
Olen eräänlainen ser-harrastaja ja vanhin kone, jossa minulla W11 on vuoden 2008 Lenovo t61p. Eihän se raketti ole, mutta toimii kuitenkin ilman erroreita.

Rufuksen avulla olen saanut W11 asennettua mihin tahansa läppäriin ja mitään havaittavia ongelmia ei ole ollut. Tuo iso versiopäivitys on ainoa, joka pitää asentaa korjausasennuksena setupin kautta kuten edellä, mutta eipä sekään ole kun tökkää tikun kiinni ja antaa mennä.

Paikallinen tietokoneliikekin mainostaa W11 asennusta vanhempiin koneisiin.

Statistiikka

Viestiketjuista
312 917
Jäsenet
84 390
Uusin jäsen
Lehtipihvi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom