Win10, muodosta Wlan ja Lan -yhteys käynnistyksen jälkeen

Moi,

Windows 10 läppärissä on tarve kahdelle verkkokortille, joten wlan ja lan samanaikaisesti päällä. Kaikki toimii hienosti, mutta uudelleenkäynnistyksen yhteydessä vain Lan-yhteys muodostetaan ja Wlan-yhteys jää kokonaan muodostumatta. Yhdistäminen pitää tehdä manuaalisesti, eli avaamalla saatavilla olevat wlan-verkot ja valitsemalla halutulle ssid:lle yhdistä.
Tämä on ehkä joku Windowsin yhteyksien priorisointijuttu/ongelma. Olisiko jollain todistetusti toimiva tapa, jonka voisi minulle paljastaa. Eli millä saan koneen uudelleen käynnistyksen yhteydessä yhdistettyä koneen sekä lankaverkkoon, että langattomaan verkkoon.

Tämä asetus on päällä:
1730146178587.png

Langattoman sovittimen asetuksissa:
1730146290756.png

1730146322875.png

Ajatuksia?

Mutu-pohjalta sanoisit, että olet jo ratkaissut ongelman niin pitkälle kuin mahdollista. Olen joskus jonkin verran tutkaillut tuota Windowsin käytöstä. Taisi olla Windows 7 silloin. Windows valitsi ensisijaisesti LAN-yhteyden, jos verkkokaapeli oli kytketty, vaikka WLAN-yhteyskin olisi yhdistetty. Jos käytössä on WLAN ja "mokkula", Wlndows valitsi käynnistyessään ensisijaisesti WLANin. Jos mokkulayhteyden laittoi päälle, WLAN-yhteys katkesi.

Minulle oli yllätys, että kaksi eri nettiyhteyttä samanaikaisesti on edes mahdollista. Tosin en ymmärrä, miten niitä voisi edes hyödyntää.

Mutu-pohjalta sanoisit, että olet jo ratkaissut ongelman niin pitkälle kuin mahdollista. Olen joskus jonkin verran tutkaillut tuota Windowsin käytöstä. Taisi olla Windows 7 silloin. Windows valitsi ensisijaisesti LAN-yhteyden, jos verkkokaapeli oli kytketty, vaikka WLAN-yhteyskin olisi yhdistetty. Jos käytössä on WLAN ja "mokkula", Wlndows valitsi käynnistyessään ensisijaisesti WLANin. Jos mokkulayhteyden laittoi päälle, WLAN-yhteys katkesi.

Minulle oli yllätys, että kaksi eri nettiyhteyttä samanaikaisesti on edes mahdollista. Tosin en ymmärrä, miten niitä voisi edes hyödyntää.

Yritin juuri määritellä priorisoinnit verkkosovittimille, mutta windows ei edes suostu netsh komennolla listaamaan kaikkia sovittimia. Tämä on outoa.
Juuri wlan esimerkiksi puuttuu. Kahta sovitinta tarvitaan nk kaksijalkaisissa palvelimissa. Minulla pyörii Home Assistant omalla ip-osoitteella virtuaalisena kyseisellä palvelimella, ja samalla palvelimella on myös valvontajärjestelmä. Molemmilla tulee olla omat lähiverkon ip-osoitteet. Näiden kahden tulee keskustella keskenään ja reititys ei ymmärrä palauttaa pakettia minkä pitäisi lähteä ja palata samasta interfacesta ulos/sisään, siksi kaksi verkkosovitinta ja homma kulkee.
Tämä on kyllä tässä kokonaisuudessa niin minor homma ja se tässä hieman huvittaakin. On tullut kaikenlaista konffailtua verkkotasolla, mutta yksi hiton windows ja wlan lan sovittimen toiminta saa kyllä uskomattomat mittasuhteet :D

Kuvittelisin että tuollaisen wlan yhteyden voisi muodostaa jollain komentorivikäskyllä, jolloin sen voisi laittaa käynnistyksen yhteydessä suoritettavaksi, tosin luultavasti viiveellä jotta se wlan ylipäätään on käytettävissä.

Mun täytyy tsekata läpi. Eniten ehkä häiritsee, että tässä priorisoidaan yhteyksiä kun tarve on, että lan on edelleenkin priorisoituna ja virtualipalvelimella käytetään verkonjalkana toista verkkosovitinta. Pahoin pelkään, että jos priorisoin wlanin ja lanin samanarvoiseksi, niin packet lossia tulee.

Kuvittelisin että tuollaisen wlan yhteyden voisi muodostaa jollain komentorivikäskyllä, jolloin sen voisi laittaa käynnistyksen yhteydessä suoritettavaksi, tosin luultavasti viiveellä jotta se wlan ylipäätään on käytettävissä.
No sanopa muuta. Chat gpt teki mulle jo hienon batin, mikä nimenomaan ajetaan käynnistyksen yhteydessä ja siellä kerrotan, mihin ssid:seen halutaan yhdistää. Tämä ei kuitekaan toiminut. Vielä täytyy kokeilla ehkä pientä viivettä batin ajamiseen siten, että lan-yhteys on alla voimissaan ja tämän jälkeen 60sec hold kunnes bat ajetaan. Tämäkin tosin on mutuilua.

Okei no nyt löytyi ratkaisu.
Tämä bat käynnistyksen yhteydessä ajettavaksi:

@Echo off
echo Connecting to SSIDNAME...

REM Connect to the existing Wi-Fi profile
netsh wlan connect name=SSIDNAME

echo Attempting to connect...
timeout /t 5

REM Check connection status
netsh wlan show interfaces

Homman juju oli määritellä tehtävien ajoituksen asetuksissa:

1730213799145.png

ja käynnistimeen laitoin viiveen:
1730213903375.png

En tiedä tarvitseeko tosin viivettä laisinkaan, enkä jaksa enää testata kun homma näemmä toimii. Seuraavaksi pitää tehdä toinen bat, joka ajaa em. batin mikäli ssid yhteys menee syystä tai toisesta poikki. Sitten uskon olevani selvillä vesillä.

Windows 10 läppärissä on tarve kahdelle verkkokortille, joten wlan ja lan samanaikaisesti päällä. Kaikki toimii hienosti, mutta uudelleenkäynnistyksen yhteydessä vain Lan-yhteys muodostetaan ja Wlan-yhteys jää kokonaan muodostumatta

Irrottaa ethernet kaapelin ja käynnistää windowsin uusiksi? Jos se ei löydä ethernetiä niin se yrittää parhaansa mukaan saada jonkun aiemmin käytetyistä WLAN yhteyksistä muodostettua automaattisesti

Irrottaa ethernet kaapelin ja käynnistää windowsin uusiksi? Jos se ei löydä ethernetiä niin se yrittää parhaansa mukaan saada jonkun aiemmin käytetyistä WLAN yhteyksistä muodostettua automaattisesti
No mutta en mä tollaseen laitetilassa olevaan läppäriin/palvelimeen voi mennä kaapelia tuulettamaan jos se jostain syystä buuttaa keskellä päivää. Ja siis yritän minimoida sen etänä palvelimelle hyppäämisen muutenkin vain sen wlaniin yhdistämisen takia. Mitä enemmän automatiikkaa, sitä kivempi mulle :)

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 762
Jäsenet
74 843
Uusin jäsen
Demonvr4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom