Win10 ja Encrypting File System?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 372
1717510050331.jpeg


Elikkä tuollaista ilmoitusta tulee joka kerralla kun käynnistän koneen. Alkoi eilen. Bitlocker ei ole käytössä. Koneen ja Windowsin speksit:

Windows 10 Pro
I7-5820K
32GB
1070 Ti
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 684
Asentuiko siihen koneeseen eilen tai toissapäivänä päivityksiä?
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 684
Sillä kysyin kun MIcrosoftilla on kuulema aikomus tuupata kryptaus päälle kaikissa yhteensopivissa koneissa ainakin Win 11 osalta
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 224
Asia ei ole minulle ollenkaan tuttu, mutta minusta näyttäisi siltä, että koneesi levyasemalla on käytössä EFS-salaus. Salausavaimen varmuuskopiointi on tärkeää siltä varalta, että et enää itse pääse kirjautumaan tilillesi. Tuolla on asiantuntevampaa tietoa EFS-salauksesta:
Miten purkaa tiedostojen salaus? - Microsoft Community

Lisäys. Tuo edellisessä viestissä mainittu Microsoftin "pakottama" salaus taitaa tarkoittaa Bitlocker-salausta. Tuo EFS on eri asia.
 
Viimeksi muokattu:

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 684
Asia ei ole minulle ollenkaan tuttu, mutta minusta näyttäisi siltä, että koneesi levyasemalla on käytössä EFS-salaus. Salausavaimen varmuuskopiointi on tärkeää siltä varalta, että et enää itse pääse kirjautumaan tilillesi. Tuolla on asiantuntevampaa tietoa EFS-salauksesta:
Miten purkaa tiedostojen salaus? - Microsoft Community

Lisäys. Tuo edellisessä viestissä mainittu Microsoftin "pakottama" salaus taitaa tarkoittaa Bitlocker-salausta. Tuo EFS on eri asia.
Eipä tuonkaan pitäisi itsestään päälle mennä
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 130
EFS on tiedostokohtainen salaus mikä on ollut mukana Windows 2000 -> eteenpäin. Joku saattanut joskus käyttää tuota tiedoston properties -> advanced salausta (encrypt contents) jolloin kone generoi salausavaimet ja nyt ilmeisesti ekaa kertaa jopa muistuttaa sen varmuuskopioinnista.

1717529639927.png
 
Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
819


Elikkä tuollaista ilmoitusta tulee joka kerralla kun käynnistän koneen. Alkoi eilen. Bitlocker ei ole käytössä. Koneen ja Windowsin speksit:

Windows 10 Pro
I7-5820K
32GB
1070 Ti
Sillä kysyin kun MIcrosoftilla on kuulema aikomus tuupata kryptaus päälle kaikissa yhteensopivissa koneissa ainakin Win 11 osalta
Tää tulee Windows 7:aankin itseasiassa. Eli ei taida olla ihan tuore "ongelma". Mut näkyy vaan tietyissä koneissa kun vähemmän näkee valituksia tästä?
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 811
No, kerran salattuja tiedostoja ei oikeasti ole, ja luultavasti ei ole tarkoitus tulevaisuudessakaan käyttää tuota EFS:ää, niin pääseekö tuosta eroon "Never back up" vaihtoehdolla? Mikäli ei niin seuraavaksi kokeilisin kytkeä sen kryptauksen kokonaan pois tuolta tenforums löytyvillä ohjeilla.



Plus tuollahan puhutaan esim. geforce experiencesta. Eli ehkä joku softa joka ei varsinaisesti ole kryptannut tiedostoja, käyttää tuon EFS:n kryptausavaimia johonkin muuhun omaan juttuunsa, ja tällöin koska Windows näkee kyseisen salausavaimen olevan käytössä, ehdoittaa se varmuuskopiointia. Tai siis tuon geforce experiencen kohdalla se luo jonkun muun sertifikaatin koneelle.

Siis tuosta https://www.tenforums.com/tutorials...les-windows-10-a-post1989728.html#post1989728
( tai suoraan win+r -> certmgr.msc , jos personal kansion alla on jotain, tuo prompti tulee)

Itse geforce experience luultavasti ei kyseessä, koska itsekin sen juuri asensin tuon gamepassin takia, eikä mulla ollut salausavaimia tuolla. Kokeilin kryptata testi tiedoston ja samantien tuli encrypting file systemiltä samanlainen huomautus avaimen varmuuskopioinnista kuin aloituspostauksessa, ja tuonne personal kansioon oli ilmestynyt koneen nimeä kantava EFS sertifikaatti.

Tämän jälkeen kopioin tiedoston, se kopioi sen kryptattuna, ja poistin molemmat. En erikseen viitsinyt kokeilla uudestaan tuolla cipherillä mutta määritelmällisesti mulla ei ole enää noita tiedostoja, ja se sertifikaatti on edelleen siellä turhana.

Mahdollisesti aloittajakin oli jo huomannut tuon, mutta nyt sen toivottavasti löytää helpommin muutkin jotka satunnaisesti tuohon törmäävät.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 374
Viestejä
4 281 629
Jäsenet
71 659
Uusin jäsen
emmuli

Hinta.fi

Ylös Bottom