Ratkaistu Win10 ei käynnisty kuin joka toinen kerta

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 147
Ihmeellinen käynnistysongelma, eli joutuu noin joka toinen kerta käynnistämään PC:n uudelleen pitämällä powernappia pohjassa muutaman sek. koska Win10 ei käynnisty vaan jää mustaan ruutuun.

Tämä alkoi syksyllä kun myin näytönohjaimet (1080Ti)ja käytin vain prossun näyttistä (8700k), ajattelin että suttaantuu kun uusi näyttis tulee (2080Ti) mutta sama rumba jatkuu vaikka näyttis koneessa taas.

Mielestäni olen pariin otteeseen laittanut bootti levyn oikein (2 x M.2 portissa olevaa SSD levyä joissa Samsung EVO 960 asennettu Win10 + Samsung SM961, sekä pari tavallista SSD:tä koneessa).

Muistikammat jää muuten RGB valojen suhteen värillisiksi, eli ei mene Windowssiin saakka jolloin ohjaa ne punaisiksi kuten muut värit, joten oletan ettei Win10 käynnisty, eikä niin ettei kuva vaan tulisi näytölle.

Voisko kuitenkin olla boottilevyn kadotusongelma tms? Eikö boottilevyn järjestys pysy tallessa? Vai koittaako ohjata kuvaa edelleen prossun kautta emon liittimestä?

Kiitti vinkeistä jos löytyy :tup:
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
320
Tarkista poweri, samanlaisilla oireilla aikanaan käynnistyi joka toinen kerta ja sitten jopa harvemmin lopulta ei ollenkaan. Heitin Corsairin mäkeen ja Seasonic sisään, sittemmin ei ongelmia.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 147
Tarkista poweri, samanlaisilla oireilla aikanaan käynnistyi joka toinen kerta ja sitten jopa harvemmin lopulta ei ollenkaan. Heitin Corsairin mäkeen ja Seasonic sisään, sittemmin ei ongelmia.
Powerina 1200W Super Flower platinum, tuuletin ei edes käynnisty vaikka oli aiemmin 2 x 1080Ti. Virtaa siis riittää ja valot palaa systeemissä, nestekierron pumppu käy jne. Jää vain etenemättä Win10 asti.

Tosin nuo poweri ongelmat aiheuttaa aivan mitä sattuu -oireita. Mutta kuinka tuon voi todentaa muuten kuin ostamalla toisen 300€ powerin?
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Itse kun kasasin koneen ongelmana oli vastaavaa. Esim yön yli käynnistettäessä tuulettimet ym taisi pyöriä mutta näyttöön ei tullut mitään kuvaa. Toisella yrityksellä lähti aina mukisematta käyntiin.

Minulla ongelmana oli windowsin fast boot asetus. Sen kun otti pois päältä, ongelma katosi kuin taikaiskusta eikä ole ainakaan vuoteen uusiutunut, eli todennäköisesti se poisti ongelman. Kannattaa kokeilla jos vaikka auttaisikin.

Ps. Fast boot asetuksen kytkeminen pois ei vaikuttanut käynnistysnopeuteen mitenkään (ainakaan silmämääräisesti). Päin vastoin nopeutti koska lähtee ekalla käyntiin.. :)
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 147
Itse kun kasasin koneen ongelmana oli vastaavaa. Esim yön yli käynnistettäessä tuulettimet ym taisi pyöriä mutta näyttöön ei tullut mitään kuvaa. Toisella yrityksellä lähti aina mukisematta käyntiin.

Minulla ongelmana oli windowsin fast boot asetus. Sen kun otti pois päältä, ongelma katosi kuin taikaiskusta eikä ole ainakaan vuoteen uusiutunut, eli todennäköisesti se poisti ongelman. Kannattaa kokeilla jos vaikka auttaisikin.

Ps. Fast boot asetuksen kytkeminen pois ei vaikuttanut käynnistysnopeuteen mitenkään (ainakaan silmämääräisesti). Päin vastoin nopeutti koska lähtee ekalla käyntiin.. :)
Näin tuon asetuksen BIOSsissa kun tarkistelin boottilevyjen marssijärjestyksen. Pitää kokeilla muuttaa se pois jos on päällä, tai toisin päin. Kiitti vinkistä, ehtoolla testaus :tup:
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Näin tuon asetuksen BIOSsissa kun tarkistelin boottilevyjen marssijärjestyksen. Pitää kokeilla muuttaa se pois jos on päällä, tai toisin päin. Kiitti vinkistä, ehtoolla testaus :tup:
Itse en biossista vaihtanut sitä vaan nimenomaan Windowsista. En tiedä onko niillä eroa keskenään mutta kannattaa kokeilla! Onnea matkaan!
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
320
Niin sen tein, kun ei ollut mittareita ja emolle kaikki ledit yms. syttyivät normaalisti ja vaikka painoi emolta reset nappulaa ei enää lähtenyt boottaamaan. Totesin siinä, että pitää kokeilla toisella powerilla ja jos ei tokene sitten uudella emolevyllä. :D
Minulla se ratkesi tuohon poweriin mutta toki vika saattaa olla jossain muualla noilla oireilla.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 147
Itse en biossista vaihtanut sitä vaan nimenomaan Windowsista. En tiedä onko niillä eroa keskenään mutta kannattaa kokeilla! Onnea matkaan!
Aissaakel joo hyvä muistutus että Winkussakin on mokoma. Pitää tarkistaa!
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 147
Niin sen tein, kun ei ollut mittareita ja emolle kaikki ledit yms. syttyivät normaalisti ja vaikka painoi emolta reset nappulaa ei enää lähtenyt boottaamaan. Totesin siinä, että pitää kokeilla toisella powerilla ja jos ei tokene sitten uudella emolevyllä. :D
Minulla se ratkesi tuohon poweriin mutta toki vika saattaa olla jossain muualla noilla oireilla.
Poweri pitäis vaihtaa muutenkin ennen kuin kosahtaa :tup: Tällä super kukalla on louhittu bitcoinia 3v takaperin joten oli hetken aika kovalla käytöllä. Vaihtaisin varmuudeksi muutoinkin mutta alkaa olla kalliita nämä isommat ladukkaat täysmodulaariset.
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
320
Poweri pitäis vaihtaa muutenkin ennen kuin kosahtaa :tup: Tällä super kukalla on louhittu bitcoinia 3v takaperin joten oli hetken aika kovalla käytöllä. Vaihtaisin varmuudeksi muutoinkin mutta alkaa olla kalliita nämä isommat ladukkaat täysmodulaariset.
No alle 3 v corsair 750W... En sen nyt vielä uskonut antaneen periksi kun kuormitus ei mitenkään suurta ollut.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 147
Itse en biossista vaihtanut sitä vaan nimenomaan Windowsista. En tiedä onko niillä eroa keskenään mutta kannattaa kokeilla! Onnea matkaan!
Johan pomppas, muutama käynnistys tänään sen jälkeen kun otti virranhallinta asetuksista tuon fast bootin pois niin ainakin toistaiseksi on lähtenyt tulille kuten pitää.

Tuhannet kiitokset Eksuu ! :kippis:

Myös j7u:lle kippikset muistutuksesta että virtälähteet ovat kulutuskamaa siinä missä muutkin osat.

Vaanitaan viikko käynnistyksiä ja sen jälkeen merkataan homma ratkaistuksi ellei ongelma palaudu:tup:
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Johan pomppas, muutama käynnistys tänään sen jälkeen kun otti virranhallinta asetuksista tuon fast bootin pois niin ainakin toistaiseksi on lähtenyt tulille kuten pitää.

Tuhannet kiitokset Eksuu ! :kippis:

Myös j7u:lle kippikset muistutuksesta että virtälähteet ovat kulutuskamaa siinä missä muutkin osat.

Vaanitaan viikko käynnistyksiä ja sen jälkeen merkataan homma ratkaistuksi ellei ongelma palaudu:tup:
Hienoa! Toivotaan parasta!
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 147
Toistaiseksi käynnistynyt ongelmitta Eksuu:n ohjeiden mukaan. Arkistoidaan ja jätetään netin syövereihin jos jollain muulla samaa ongelmaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 323
Viestejä
4 334 984
Jäsenet
72 167
Uusin jäsen
takasuihku

Hinta.fi

Ylös Bottom