Win 10, SSD-ongelma

Liittynyt
26.03.2023
Viestejä
11
Minä yritin järjestellä "asioita" käytössä olleella SSD-kiintolevyllä ja uudella. Käytän jatkossa valmistajan nimeä, uusi levy on Kingston 480GB ja vanha Samsung 240GB. En saa Windowsia käynnistymään Samsungilla. Minulla on nyt Kingston PC:ssä ja Samsung USB-kotelossa. Näen molemmat levyt Levynhallinnassa, mutta en Resurssienhallinnassa. Laitan kuvakaappauksen Levynhallinnasta, onkohan tässä nyt joku tosi simppeli asia kyseessä? Siis Levy 1 on tietysti se viallinen..........

1679828019078.png
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
143
Tämä on varmaan se osio johon haluat päästä käsiksi Resurssienhallinnassa?
1679828019078_1.png

Osiolta nimittäin puuttuu asemakirjain, siksi sitä ei näy Resurssienhallinnassa. Sen voi lisätä klikkaamalla kyseistä osiota hiiren kakkospainikkeella ja valitsemalla "Muuta asemakirjain ja polku..."
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
143
Seuraavaksi ehkä kokeilisin lisätä asemakirjaimen Diskpartilla.
diskpart-assign-drive-letter.png

Omasta osiolistasta täytyy vain tunnistaa haluttu osion numeron vain oikein. Tämä esimerkki on netistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 951
Jos vanhalla levyllä ei ole mitään tärkeää tai se on varmuuskopioitu, niin tyhjentäisin koko levyn, koska sen sisältö on melkoisen sekava.
Olisiko vanhan asennukseen liittyviä osioitakin, jotka ovat jääneet sinne, kun uudelle levylle on asennettu uusi käyttöjärjestelmä, poistamatta vanhaa levyä asennuksen ajaksi.
 
Liittynyt
26.03.2023
Viestejä
11
Ei ole varmuuskopiota ja levyllä on paljonkin tärkeää. Olen imuroinut ilmaisia palautusohjelmia ja "näen", että levyllä on todellakin dataa en vain tiedä miten sen saisin kopioitua Kingstonille. Pelkkä kopiointikaan ei ole minulle riittävä/sopiva vaihtoehto koska Samsungin levyllä on niin paljon asennettuja tiedostoja jne, että en haluaisi aloittaa "alusta rakentamaan" itselleni sopivaa tietsikkaa.
En minä nyt sitä tyhjentämään ala, en minä kaipaa lisää levytilaa. Miksi kommentoida jos ei tuon parempaa neuvoa tule mieleen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 951
En minä nyt sitä tyhjentämään ala, en minä kaipaa lisää levytilaa. Miksi kommentoida jos ei tuon parempaa neuvoa tule mieleen?
Tämän vuoksi juuri varmuuskopiot pitäisi aina hoitaa ajan tasalle, joskus tekee mokia.
Jos vastaus ei ole kysyjälle mieleen, ei sitä kannata lähteä arvostelemaan, sillä karkottaa muita vastaajia.
 
Liittynyt
26.03.2023
Viestejä
11
Kun minä yritän asentaa Windowsia uudestaan niin kaksi osiota on liian pieniä ja kolmas on "tunnistamaton levytyyppi" tms...............
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 978
Jos levyllä on lähinnä vain ohjelmia, niin nuo kannattaa vaan suosiolla muutenkin asentaa uudelleen.

Levynhallinta ainakin näyttäisi ettei tuolla osiolla ole toimivaa NTFS-tiedostojärjestelmää. Eli mitä sanoo diskpartilla ajettuna komennot:
select disk 1
list partition

Jos tuo osio löytyy listalta niin anna komento:
select partition # (# tilalle osion numero, joka on ainakin Levynhallinnan listauksen mukaan 2
assign letter=X (X tilalle haluttu asemakirjain)

Jos tuo onnistui niin aja komento: list volumes
Resurssienhallinnan kautta et luultavasti vielä levylle pääse käsiksi jos tiedostojärjestelmä ei edelleenkään tunnistu oikein. Jos tuota kuitenkin yrität, niin älä missään nimessä ainakaan anna tehdä alustusta.

Ennen seuraavia vaiheita ottaisin kaiken varalta tuosta levystä sector by sector imagen talteen. Homma onnistuu esim. Macrium Reflectin ilmaisella versiolla. Muista vain valita Make an exact copy valinta asetuksista:

1679835547454.png




Sitten voitkin kokeilla ajaa omalla vastuulla checkdiskin. Tuo saattaa korjata koko ongelman tai paskassa tapauksessa vaikeuttaa tiedostojen palautusta, jonka takia image. Eli komentorivi Järjestelmänvalvojana auki ja anna komento chkdsk X: /f
X:n tilalle tuo aiemmin asetettua asemakirjain.

Toinen vaihtoehto on kokeilla mitä sanoo testdisk. Jolla saattaisi saada palautettua oikeat osiotiedot, jos ei itse tiedostojärjestelmä ole korruptoitunut. Älä tosin tallenna muutoksia ennen kun näet sisällön testdiskillä!


Ja suosittelen myös vahvasti varmuuskopiointia tulevaisuuden varalle.

Edit:
Yksi helppo testi on kanssa ottaa tuo levy USB-kotelosta pois ja laittaa kiinni koneen sisälle ja katsoa muuttuuko tilanne.
 
Liittynyt
26.03.2023
Viestejä
11
Siinähän tulikin ajatusta ja neuvoja paljonkin - kiitos!

Tuo Macrium mulla olikin asennettuna juuri Samsungin levylle, mutta unohdin tässä hässäkässä kun kaikkea tulee kokeiltua esmes UBCD:n annista.

Macrium näyttää kaikki osiot ja tuossa suurimmassa on näköjään "Hidden NTFS". Saiskohan sen jotenkin taas näkyväksi?

1679837037483.png
 
Liittynyt
16.06.2022
Viestejä
383
On sillä näköjään myös asematunnus. Se on jostain syystä järjestelmäosiolla erikseen, ei koko levyllä. Voisiko tosiaan tolla olla vaikutusta, että on USB:lä kiinni.

Ihan mielenkiinnosta. Mitä järjestelmän määritykset (msconfig) ja sieltä käynnistys välilehti, näyttää.
 
Liittynyt
26.03.2023
Viestejä
11
Mahtavaa!! Nyt minä näen esimerkiksi mahdollisuuden käynnistää vikasietotilassa ja sitä kun olen joitain tunteja yrittänyt selvittää miten saan koneen niin käynnistymään. Olisikohan seuraava neuvosi laittaa siihen täppä ja käynnistää kone uudestaan?

1679837398375.png
 
Liittynyt
26.03.2023
Viestejä
11
Se asematunnus on yhden välkyn sinne kirjoittamana kun millään osiolla ei ollut tunnusta ja epätoivoisena sitäkin kokeilin............ :hmm::cool:
 
Liittynyt
16.06.2022
Viestejä
383
Katso saatko muutettua sitä mitenkään.

Tyhmä kysymys, mutta kuinka "näet", että tolla levyllä on tiedostoja? Koska levynhallinta näyttää sen olevan täysin tyhjä.
 
Liittynyt
26.03.2023
Viestejä
11
Minä nyt etenen vähän varovaisemmin.

Tähän osaan vastata: " Yksi helppo testi on kanssa ottaa tuo levy USB-kotelosta pois ja laittaa kiinni koneen sisälle ja katsoa muuttuuko tilanne. "

Sama juttu sekä läppärin sisällä, että USB-liitännässä.
 
Liittynyt
26.03.2023
Viestejä
11
Katso saatko muutettua sitä mitenkään.

Tyhmä kysymys, mutta kuinka "näet", että tolla levyllä on tiedostoja? Koska levynhallinta näyttää sen olevan täysin tyhjä.
Sori, ilmaisin asian väärin. Ne on noita palautusohjelmia jotka näyttää listaa tiedostoista.
Onko se tosiaan niin, että siellä on jotenkin tuhottua dataa jonka palautusohjelmat sitten löytää, mutta Windows ei?
 
Liittynyt
16.06.2022
Viestejä
383
En osaa sanoa. Näyttääkö ne palautusohjelmat erikseen vapaan ja käytössä olevan tilan. Jos niilläkin katsoen vapaa tila on sama kuin käytössä oleva, niin ehkä ne näyttää sitten jälkiä vanhoista tiedostoista. En osaa kuitenkaan niiden käytöstä enempää sanoa, kun hyvin vähän olen niiden kanssa ollut tekemisissä.
 
Liittynyt
26.03.2023
Viestejä
11
Mahtavaa!! Nyt minä näen esimerkiksi mahdollisuuden käynnistää vikasietotilassa ja sitä kun olen joitain tunteja yrittänyt selvittää miten saan koneen niin käynnistymään. Olisikohan seuraava neuvosi laittaa siihen täppä ja käynnistää kone uudestaan?

Tämä on multa aikamoista hapuilua....... Eikös kuitenkin tuo ylläoleva ole sen Kingstonin tietoa eikä Samsungin? Samsungin MSCONFIG en pääse edes ajamaan.
 
Liittynyt
16.06.2022
Viestejä
383
Joo on kingstonin. Lähinnä siksi sitä kyselin, että kun näkyy olevan toi järjestelmäosio tolla samsungin levyllä, että näkyykö tuolla jonkinlaisen merkintänä. Mutta kun ei näy, niin sitä ei tarvinne sen enempää miettiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 515
Viestejä
4 233 644
Jäsenet
71 233
Uusin jäsen
sbhc32

Hinta.fi

Ylös Bottom