Ite ostanu XXL:stä 3 kpl Whitejä ja kaikki ollu ihan päin *ittua kasattuja / saanu irrottaa ja kiinnittää + säätää kaiken uudestaan. Kierot kiekot kuuluu asiaan myös. Onnea vaan ostaneille, mulle riitti kolmas White tuolta tänä vuonna ja jatkossa ostan muualta (sama ostaa ulkomailtakin päreinä niin ei tarvi purkaa ja kasata, riittää pelkkä kasaus)
Tässä viimeisin tältä vuodelta ja ote reklamaatiostani (en saanu mitään hyvitystä, sen sijaan ois pitäny viedä pyörä Suomenojalle eli 60 km päähän tsekattavaksi ja sitten varata huolto, kyseessä arvokkaimman pään lasten maastopyörä):
Paljon kyllä ilmeni pyörää tarkasteltaessa sanomista/korjattavaa/ala-arvoista suorittamista, minkähän tason kaverit noita Ruotsissa lyö kasaan kiireessä kun:
-ohjainkannattimen pultti ja sen päässä oleva kuppi (minkä keskellä kuusiokolo) oli saatu jotenkin huonosti paikoilleen irvistämään epäkeskeisesti (pyörä tuli siten, että eturengas oli 180 astetta käännetty ja ohjainkannatin kiritty ihan saa**nan kireälle, hyvä kun auki sai 10 cm pitkällä kuusiokoloavaimella käsivoimin vaikka olen kansallisen tason voimanostaja), piti avata ja laittaa oikein, eipä tuossa vaurioita näkynyt...
-renkaat/akselit ei olleet kunnolla kummassakaan haarukassa ts. piti avata ja pistää pohjaan asti suoraan. Ei voi lapsikaan ajaa fillarilla, missä kummatkaan renkaat ei ole kohti- eli pystysuorassa silloin kun pyörä pystyssä.
-jarrut oli ihan päin honkia ts. ei sinne päinkään (edes silloin kun renkaat oli vinossa ts. ei ole kukaan säätänyt) -> säätelin itse
-vaihteisto piti säätää myös, koska ei mennyt ollenkaan ykköselle ja pirun huonosti kiipesi isommille rattaille muutenkin.
-satulatolpan päässä oleva pultti oli vedetty varmaan jollain pulttipyssyllä kiinni, kun satulan hieman eteenpäin siirtämiseksi piti ottaa tolppa irti, laittaa kuusiokolo ja hakata vasaralla jatkovarren päähän, että tuo pultti aukesi. Pyörissä on ohjeissa yleensä momentteja, mitkä noihinkin riittää...
-satulatolpassa ihan jäätävä määrä rasvaa (onpahan rungon sisälläkin hyvät rasvaukset)
-haarukassa jarrujen kiinnityksistä pursuaa kuutiosenttimetrin kokoiset vaseliinikikkareet (kerää hiekat, pyyhin huomenna pois kun vien lisää paperia talliin kun loppui satulatolpan sotkujen pyyhkimiseen)
-takaheijastin oli valmiiksi laitettu, etuheijastin ei ja oli nakattu laatikon pohjalle varmaan siksi, koska on ollut liian pieni ohjaintankoon niin ongelma ratkaistu "tehtaalla" ja next... noh saihan tuonkin paikoilleen pidemmällä ruuvillan tallista löytyy kopallinen erilaisia fillarin heijastimia.
-takarengas tyhjä, eturengas tuli sentään täytettynä 0,7 bariin (ja renkaassa lukee inflate to 2,4-4,2 bar tjsp.). Mahtaako takanakki pidellä edes ilmoja, se selvinnee huomenna/lähipäivinä...
-pikku nyanssina soittokellon vipu osoitti menosuuntaan ja kello kiritty jarrukahvan ihan vieree pirun kireelle (vipualusta ei kääntynyt). Soittokellon vipu yleensä optimi joko gripin suuntaan tai kuljettajaa kohti tai siltä väliltä. 7-vuotiaan pikkutytön hankala soittaa kelloa kun pitäis nostaa käsi gripiltä ja katsoa soittokellon taakse, että tuollahan se vipu
Noh vitsi vitsinä ja selkeesti keväthessut asialla (toivottavasti) aivot narikassa
-Loppuhuipennuksena kiekot elikkä vanteet ei ole pyöreät vaan todella soikeat. 20" etukiekko heittää muutaman millin ja takana yli 5 mm mikä aiheuttaa noin pienessä renkaassa järkyn vatkaamisen. Liekö joku tukevahko aikuishenkilö koeajanut lastenpyörällä kuopasta tuotannossanne? Pyörällä ei ole ajettu täällä päässä vielä metriäkään ts. autotallin lattialla talutin korjatessa noita aiempia pointseja, mutta jos pidän pyörän takapäätä ilmassa ja pyöräytän takarengasta, niin vatkaa soikeuden takia niin että koko pyörä hytkyy ja kuulostaa siltä kuin heitosta johtuen takapyörän laakeri rohisisi tms. (tai sitten vaan uusien kumien karvat lätkii jarrupalan kylkiä siihen malliin epätasaisesti). HUOM (jos et jaksanut lukea kaikkea) TÄMÄ VIIMEINEN POINTTI ON SELLAINEN, ETTEI HOTSITTAIS NOIN SOIKEITA KIEKKOJA RUVETA ITSE RIHTAAMAAN, KUN OLISI MUUTAKIN TEKEMISTÄ.