Western Digital vs Seagate

Liittynyt
07.03.2018
Viestejä
30
Pitäisi uusi 3,5" levy hommata. 8TB mallia ajattelin. Näyttäisi olevan kahden kauppa: Western Digital ja Seagate. Millaisia kokemuksia näistä? Sellaisen käsityksen olen saanut, että WD on vähän luotettavampi ja Seagate sitten taas vähän nopeampi. Levy tulee tavalliseksi käyttölevyksi tietokoneeseen.
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
438
Selaileppa vaikka...... threads/kovalevyjen-pitkaeikaeisyys-parhaimmat-tuntimaeaeraet .........tällä samaisella foorumilla.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 684
Tuntimäärä ei oman havainnon mukaan korreloi mitenkään sen kanssa, kuinka kestävä tai luotettava levy on. Jos Westernin ja Seagaten väliltä pitää valita niin oman kokemuksen perusteella ehdottomasti Western. Itsellä on vuosien saatossa hajonnut vain yksi Western, Seagateja on lauennut kolme. Tuo Westerni oli sellainen, että siihen tuli muutama bad sector 40 000 tunnin kohdalla niin mdraid potkaisi sen pois pakasta.

Seagatet, joita itsellä on ollut, on kaikki hajonneet laakista pimeäksi tai melkein pimeäksi. Yksi lakkasi tunnistumasta kokonaan, toisesta sai luettu tyypin ja koon, mutta ei enää muita smart-tietoja (eikä tietysti itse levyllä ollutta tietoa). Kolmas teki sitä, että lämmettyään lakkasi tunnistumasta. Nuo kaikki oli alle 20 000 tuntia pyörineitä, eli kovin aikaisin tuli käyttötunnit täyteen.
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
438
Tuommoinen on toiminut hyvin. Riittävän hiljainen ja nopa on kokemukseni reilun 2v ajalta 24/7 käytössä. Joten eipä noista hyvyyksistä aina tiedä ...
Seagate BarraCuda 3.5" ST8000DM004 Kovalevy - 8 TB - 3.5" - 7200 rpm - SATA-600 - 256 MB cache.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 112
@homebeach vilkaisepa täältä vaikka tietoja, statistiikkaa yli 130 000 levyn palvelufarmilta:
HGST on Western Digitalin omistama.
Itsekin suosittelen WD:tä silmät ummessa Seagaten ohitse, itselläni on lauennut 35v tietokoneen käytön aikana 0 WD:tä, ja 2 siikakeitintä (kuoleman naksu). Molempia on ollut.


1590908054590.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
24
Täältäkin ääni WD:lle. Minulla hajonnut 0 WD levyjä koko sinä aikana kun tietokoneita omistanut ja Seagatea mennyt 5 kappaletta hajalle, eli siis kaikki siikakeittimet mitä olen omistanut ovat hajonneet. Pisimmillään Seagate kesti 1,5 vuotta ja huonoimmillaan 2 päivää. Eihän ne Seagatet ihan näin huonoja ole, mitä minun rekordi antaisi olettaa, varmasti huonoa tuuria ollut minulla niiden kanssa. Kuitenkin jos on mahdollista valita, niin ehdottomasti ottaisin WD:n.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 360
Seagatet oli hyviä siihen saakka, kunnes ostivat Maxtorin. Se on tehnyt jotain talon sisällä, kun levyt alkoivat huonontua.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Täältäkin ääni WD:lle. Minulla hajonnut 0 WD levyjä koko sinä aikana kun tietokoneita omistanut ja Seagatea mennyt 5 kappaletta hajalle, eli siis kaikki siikakeittimet mitä olen omistanut ovat hajonneet. Pisimmillään Seagate kesti 1,5 vuotta ja huonoimmillaan 2 päivää. Eihän ne Seagatet ihan näin huonoja ole, mitä minun rekordi antaisi olettaa, varmasti huonoa tuuria ollut minulla niiden kanssa. Kuitenkin jos on mahdollista valita, niin ehdottomasti ottaisin WD:n.
mjooh,wd:t kestää vaikka olisi vähän bad blockkeja ja muutenkin pikkuvikainen(eli saat datat talteen) kun taas siikakeittimet toimii ja sitten ne ei enää toimi.Seagatet ei ole ikinä olleet omasta mielestä mitenkään hyviä,kovaäänisiä levyjä olleet suunnilleen aina.Kun seagate osti maxtorin niin ne kai otti maxtorin valmistustavat käyttöön eli levyt oli halvempi valmistaa.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
621
Ylettyykö nää kokemukset tuonne NAS-sarjoihin, eli WD Red ja SG IronWolf, vai rajoittuuko alkupään sarjoihin? Itse kallistumassa Seagaten puoleen, mutta luotettavuus tällä hetkellä 1. prioriteetti asemille.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
Ylettyykö nää kokemukset tuonne NAS-sarjoihin, eli WD Red ja SG IronWolf, vai rajoittuuko alkupään sarjoihin? Itse kallistumassa Seagaten puoleen, mutta luotettavuus tällä hetkellä 1. prioriteetti asemille.
Itsellä kokemusta enemmän Seagaten Ironwolf sarjasta kuin WD:n red&pro sarjasta koska WD:n hinta on niin paljon korkeampi kuin Seagaten ja yli 4 levyn NAS:eilla muutaman levyn kuolemalla ei ole mitään merkitystä.

Minulla on kotikoneissa (joitain kymmeniä levyjä kokonaisuudessaan) hajonnut eniten IBM-Hitachi levyjä (4:stä kaikki 4, mutta käytinkin ne loppuun, 1 hajosi 5 vuoden aikana 24/7), WD:tä paukkunut 5:ssä vuodessa (perus red) 2 kpl:ta. Greenejä ei kuollut 5 vuoden aikana yhtään (tämä oli hieman yllättävää), Ironwolffeja mennyt 2 kpl nyt, mutta molemmat uudemmasta satsista, alkuperäisiä ironwolffeja (ei pro) ei ole mennyt vielä yhtään.

Eli hyvin subjektiivisesti arvioituna ihan ok on kestäneet sekä Seagatet että WD:t. Tosin 8 levyn satseissa kun ostaa, niin 2 kpl saa aina hajota ennen kuin ollaan tiedon katoamisen riskillä (jos nyt backupit näistä 8 levystä yhtäkkiä kossahtaisi myös).

EDIT: Niin kuin monissa säikessä olen sanonut, nin alle 8 levyn ZFS pakkaa en suosittele kenellekään ja käytössä pitää olla vähintää yksittäinen z2 pooli Mielellään useampi.
 
Liittynyt
22.08.2019
Viestejä
743
Olen ostellut ainoastaan WD:tä sen jälkeen kun kerran erehdyin kokeilemaan Seagatea, kun halvalla sai ja sehän rimpsahti melkein heti ja reilun teran verran tiedostoja rip.
Tästä toki jo vuosia aikaa, mutta ei ole vielä (*koputtaa puuta*) yksikään WD rimpsahdellu, mitä on tullu kyseisen Seagaten jälkeen ostettua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
702
Ainoa mikä on hajonnut totaalisesti ilmeisesti sähkökatkon takia on ollut WD RED. Käsittääkseni levy idlaili, mutta meni silti siihen kuntoon, että lahosi kiivasti sitä mukaa kun levylle yritti tehdä jotain. Kaikki data meni paskaksi, mutta sattui olemaan varmuuskopiot, niin eipä tuo hirveästi kirpaissut.
Seagatet kestäneet kymmeniä sähkökatkoja hajoamatta ja ei noita voi äänekkääksikään sanoa.
Nyt on WD red ja Ironwolf koneessa ja en osaa sanoa, että kumpi on äänekkäämpi. Kumpikaan ei juuri kuulu, kun kone on lattiatasossa.
Yhtään Seagatea ei ole omassa käytössä ehtinyt hajoamaan, mutta onhan noita viallisia välillä nähnyt muiden romuissa, mutta niin on WD:kin laita.
Asian laita olisi ihan toisin, jos olisin ostanut ison läjän niitä lahoavia Seagateja, joiden mallia en muista tai jotain muuta lahoavaa mallia.
Eli ei tuo nyt ihan niin yksinkertaista ole, että Seagate on paska ja WD toimii aina.
Ironwolf on vielä sen verran uusi levy ja minulle ei ole niitä kuin yksi, joten sen luotettavuudesta on hankala sanoa mitään.
Jos noita vielä tarvitsee ostaa lisää, niin ostan NAS-levyn jommalta kummalta valmistajalta.
Tai jos halvalla saa, niin miksei muitakin romuja.
Esim. ostin kakkoskoneisiin ST500DM002 levyjä 20 euroa/kpl ja ainakin toistaiseksi kaikki on täydellisessä kunnossa.
Ja olisikohan peräti hiljaisimpia levyjä joita omistan. Vaikea noita korvakuulolla vertailla, mutta noiden olemassaoloa en itse kuule, jos ei ole korva kiinni koneessa.
Wanhat 250 gigaiset pitää toki kovaa ruksutusta, mutta ne on olleet jo eläkkeellä pitkän aikaa ulkoisina varastoina.
Äänekkäin moderni levy on WD My Bookin white label 8TB, joten en nyt menisi ihan varmaksi sanomaan, että tuo rutisija on heliumilla täytetty (Tuon taisi nähdä SMARTista, mutten jaksa tarkistaa.).

Backblazen levyjen käyttöaste on todennäköisesti aivan överisti korkeampi verrattuna ns. kotikäyttöön, joten en nyt noiden vikaprosentejen perusteella jättäisi jotain halpis-Seagatea ostamatta.
Jos noillekin kelpaa Seagatet, niin ei ne kaikki ihan paskoja voi olla.
Muistaakseni ovat yrittäneet hommata isompia määriä WD:n halvempia levyjä, mutta WD ei ole jostain syystä niitä halunnut toimittaa.
Ehkäpä pelkäävät, että vikataajuus vastaakin keskimääräistä Seagatea tuommoisessa käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.04.2017
Viestejä
470
Eilen meni sitten Western digital black 5tb malli kerrasta paskaksi, yhtäkkiä alkoi huutamaan ja tärisemään kuin rälläkkä. Kerran kokeilin laittaa koneeseen takas kiinni jos jotain olisi pelastettavissa mutta ei tunnista koko levyä ja huutaa niin perkeleesti että toista kertaa en tuota uskalla kiinni enää pistää.

Tätä ennen ei mitään ongelmaa levyssä. Ei kait tässä muu auta kuin WD:hen yhteyttä. 5v takuu näissä pitäisi olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 039
Vanhemmilla on hajonnut kaksikin Seagatea. Ne alkoi raksuttaa juuri ennen hajoamistaan, niin tiedostoja ei menetetty, kun backupit oli kunnossa. Äidille kokoan juuri uutta konetta, niin Seagate ei sitten käynyt (halusi ison kovalevyn halvalla) ja maksoi enemmän WD:stä.

Myin kyllä käytettynä WD Greenejä joskus 10v sitten, niin Verkkokaupasta tuli ilmoitus, että joku niistä oli tullut takuuseen ja olivat antaneet uuden tilalle.

--

Nyt on vaan niin ikävästi käynyt, että hinnat ei ole laskeneet. Olisin päivittänyt NAS:iini uudet kovalevyt, jos saisi vaikka 6TB levyjä samalla hinnalla kun sai 4v sitten 3TB. Mutta ei saa. Kukaan ei osta kovalevyjä, niin niiden hinnat ei laske. Positiivisena puolena sitten jo takuun ulkopuolella olevat WD:t näyttävät SMART-tietojen perusteella olevan ihan ok.
(ja siis tämä hinnanlasku on ennen ollut vakio, ja aina olen NAS-pakkaani päivittänyt ostamalla 66% - 100% lisää tilaa samaan hintaan, en vaan enää viime vuosina)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 466
Viestejä
4 192 141
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom