WARNO - Eugenin uusi RTS

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
482
Wargame ja Steel Division -peleistä parhaiten tunnettu ranskalaiskehittäjä Eugen Systems on julkaissut trailerin ja tietoja tulevasta RTS:stään, WARNO 'Warning Order'. Peli tulee olemaan mekaniikoiltaan lähempänä Wargamea, mutta sisältämään parannuksia uudemmista Steel Divisioneista. Mikäli pelit eivät ennestään ole ennestään tuttuja, niin kyseessä on suuren mittakaavan taktinen tosiaikanaksuttelu ilman tukikohtien rakentelua, jossa tärkeää osaa näyttelee myös 'dekkien', eli taisteluryhmien kustomointi.

Henkilökohtaisesti pidän Steel Division 2:a Eugenin parhaana tuotoksena tähän asti: taisteluvaiheet ja divisioonakohtaiset dekit tekivät dekkien rakentelusta todella monipuolista ja frontline-mekaniikka alueiden valtauksessa toimi hyvin. Lisäksi 2. maailmansodan itärintama oli RTS:issä harvemmin käsitelty aihe. Monissa pelaajissa SD:n muutokset herättivät kuitenkin niin paljon vastarintaa, että he päättivät jäädä vanhan Wargame: Red Dragonin pariin. Eugen tämän johdosta päätti palata tuttuun reseptiin ja uusi peli keskittyy taas kylmään sotaan, joka leimahtaa kolmanneksi maailmansodaksi.

Julkaistujen tietojen perusteella peli lainaa SD2:sta divisioonakohtaiset taisteluryhmät (vrt. valtio/koalitiokohtaiset WG:RD:ssä), sekä QoL -parannukset, kuten LoS-työkalun, deployment-vaiheen käskyt, smart orderit ja ROE-asetukset yksiköille. Lisäksi mukana on strategisen mittakaavan Army General -kampanja, yksin- ja moninpelattavana. Muilta osin näyttäisi peli noudattavan Wargamesta tuttuja mekaniikkoja: alueet vallataan komentoyksiköiden avulla, eikä yksiköiden saatavuutta ole rajoitettu taisteluvaiheisiin.

Pitkälle toista tuhatta tuntia aikaisempiin peleihin upottaneena ja niitä aktiivisesti vieläkin pelaavana odottelen tätäkin mielenkiinnolla.

 
Viimeksi muokattu:
Vähän siinä ja tässä, tuleeko ostettua. SD2:ssa pidän siitä, miten "simppeli" peli se lopulta on. Niin visuaalisesti kuin pelimekaanillisesti. Wargamesissa taas pitää tuijottaa vaunujen bensankulutusta, yksiköiden stressitiloja ja muutenkin se peli muistutti enemmän vain ikonien tuijottelua jotka ampuvat toisiaan todella pitkien matkojen väliltä.
Myöskin tuo SD2 etulinjan liikkuminen verrattuna alueiden valtaamiseen, imo on enemmän mieleen.

Army generalin puolesta kiinnostaisi, mutta muuten kyllä suoraan sanottuna ei.
 
Itse olin juuri niitä jotka jäi Wargamen pariin, ei vain jotenkin SD-sarjanpelit innostanut niinkään. Harmi että on taas kylmän sodan aikaista mähinää, olisi itse halunnut nähdä jotain 2000-luvun vehkeitä enemmän, samoilla mekaniikoilla.

Wishlistille meni ja varmaan pakko-ostoon heti kun julkaistaan.
 
Nostellaas hieman aihetta, kun Eugenikin on antanut peliä testanneille veteraaneille luvan avata sanaista arkkuaan pelistä. Early access julkaisu lähestyy ja sehän on 20. päivä. Hinnasta ei vielä käsittääkseni ole virallista tietoa.
Näyttää ihan mielenkiintoiselta, jäi sellainen maku että pelillisesti lähempänä SD2 ja visuaalisesti WG.

 
  • Tykkää
Reactions: MkH
29,90 päivän hinta. Oli kyllä pettymys, piti ottaa refundi vaikka haluaisinkin tukea pelin tekijöitä. Peli täysin lähtöruudussa, eikä pikaisella pelikokeilulla ollut kuin käyttöliittymä tehty vaikeammaksi, ja vähän visuaalista päivitystä verrattuna red dragoniin. Harmittaa ihan v ietävästi lun odotin niin paljon tältä, nyt on aivan kusetettu olo :confused2:. Noh, toivotaan että tuo tulevaisuudessa paranee niin voi palata myöhemmin sen ääreen.
 
Ostin Steam libraryyn kypsymään. Säästin muutaman euron ja tulee samalla tuettua suosikkikehittäjää. SD2 on niin erinomaisessa kunnossa, että varsinaista innostusta päästä WARNOn kimppuun ei tässä vaiheessa ole. Ei ole syytä olettaa, etteikö tämäkin olisi vuoden päästä erinomainen peli.
 
Kuin myös. Ostin pelin talteen, ihan vain kehittäjiä tukeakseni.

Keskusteluja ja arvostelupommituksia lukiessa käy selväksi, että kovin moni odotti tästä WGRD2 vaikka missään ei sellaisesta ole ollut puhetta. IMO tässä on käynyt vähän kuten DoW 1 ja DoW 2 kohdalla. Teema on sama, mutta skaalaa pienennetty. Mielestäni ei mitään vikaa, koska mikrottaminen on edelleen tärkeää ja yksiköiden selviytyminen painaa paljon enemmän. Viihdyttävä peli. Muutenkin valtaosa marmatuksen aiheista tuntuu liittyvän pelin vähän jännään skaalaan statistiikan ja ajoneuvojen nopeuden suhteen. Jälkimmäisestä kehittäjät jo discordissa totesivat, että asia on tutkittavana ja vähemmälläkin aivotyöskentelyllä sen tajuaa ettei mitkään statistiikat ole tässä vaiheessa pysyviä. Steel Division 2:ssakin vielä muutellaan joka päivityksessä jotain yksikköä tai jotain asetta.


Early accessiksi varsin siloiteltu jo tässä vaiheessa. Hieman suorituskykyongelmia oli high asetuksilla, mutta tipautin mediumille, kuten SD2:ssakin. Hyvin pyörii nyt ja yllättävän vähän ollut bugeja. Ehkä huomattavin bugi oli se, että laskin erikoisjoukot helikopterin kyydistä, mutta eivät osanneet kiertää kopteria ilman erillistä avustamista. Muutama muukin pieni käskytysviba on ollut, mutta veikkaan että ne liittyy enemmän pelimekaniikkoihin kuin bugitukseen.
Nyt vain odotellaan lisää sisältöä, mitä ilmeisesti on tulossa jo varsin pian. Tai sietäisi ainakin, jos täysi julkaisu on 6-8kk päästä.

Itse olen ihan tyytyväinen. Sain juuri sitä mitä olenkin odottanut. Hyvän pohjan pelille.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Wargame: EE oli oma suosikkini, siinä oli kunnollinen kampanja ja yksiköiden tasapaino ei ollut päätetty puhtaasti kilpapelaajien vaatimusten perusteella. Oli paljon mukavampi pelata, kun pystyi pärjäämään myös deckeillä, jotka ei noudattaneet ranked ulisijoiden metaa. Muistan, kun jossain välissä "meta" oli BTR-70 Zhalo rushi ja tollanen tuli mun "Cult of the Autocannon" meemi-deckiä vastaan. Saman kohtalon koki myös moni helikopteri-rushaaja. :rofl2:
 
Nyt kun Steamin ale lähenee loppuaan, niin mielipiteitä siitä kannattaako ostaa Warno vai ei? Aiheensa puolesta kyllä kiinnostaisi, mutta toisaalta eipä ole kyllä tullut Steel Division 2:stakaan kovin paljoa pelailtua, kun niin paljon eri kontrollia ja säätöä jotka täytyisi tietää.
 
Jotain toistakymmentä tuntia olen WARNOa pelannut. En oikein osaa suhteuttaa kontrollien ja säätämisen vaatimuksia SD2:een, kun sen pelaaminen on jo käytännössä lihasmuistissa lähemmäs puolentoista tuhannen pelitunnin jälkeen. Joltain osin on WARNOa yksinkertaistettu, mutta merkittävää eroa ei ole. WG:RD:een on kyllä maku mennyt SD2:n ja WARNOn parannusten myötä.

Omalla koneella (i5600k, GTX 970) tuntuu vaan WARNOssa tulevan rautavaatimukset vastaan ja vaikka peli kohtuullisella frameratella pyörii, liittyy esim. mapin scrollaamiseen outoa käyttäytymistä, varsinkin isommilla pelaajamäärillä. Liittyneekö muistin loppumiseen näyttiksestä sitten? Tämän vuoksi peli jäänyt vähemmälle toistaiseksi ja odottelen parempaa optimointia (tai näytönohjainten hinnan laskua...)
 
Nostetaanpa aihetta. WARNO on tullut paljon eteenpäin ja moninpeliosuus alkaa asettua uomiinsa: kaikki julkaisua varten suunnitellut divisioonat ovat mukana, vaikka kalustoa tuleekin vielä lisää, ja tasapainokin alkaa olla kohdillaan. Oikein maukasta menoa ja ainakin 2v2 pelejä saa ilman suurempia odotteluja. Seuraavana kehittäjien listalla ovat käsittääkseni yksinpelikampanjat ja tutoriaalit.
 
Nostetaanpa aihetta. WARNO on tullut paljon eteenpäin ja moninpeliosuus alkaa asettua uomiinsa: kaikki julkaisua varten suunnitellut divisioonat ovat mukana, vaikka kalustoa tuleekin vielä lisää, ja tasapainokin alkaa olla kohdillaan. Oikein maukasta menoa ja ainakin 2v2 pelejä saa ilman suurempia odotteluja. Seuraavana kehittäjien listalla ovat käsittääkseni yksinpelikampanjat ja tutoriaalit.

Niin oliko niin että tällä hetkellä pelissä ei ole mitään ns. yksinpelimahdollisuutta?
Itseäni ei peleissä kiinnosta kähistellä ihmisiä vastaan vaan naksutella omssa rauhassa/tempolla.
Kiinnostavan oloinen peli kyllä.
Itselläni kun ei ole sarjasta mitään kokemusta, miten WARNO vertautuu oppimiskäyrältä esim. Graviteam Tacticsiin?
Erillaisia vuoropohjaisia tullut naksuteltua (Steel Panthersista / GG War In The East) mutta jäänyt tutustumatta tähän rainaan.
 
Yksinpelimahdollisuus on, mutta tällä hetkellä se on vain tavallinen skirmish AI:ta vastaan. Sinällään AI on ihan pätevä ja hyvin toteutettu ja näitä pelailin alkuun. Yksinpelikampanjat tulevat koostumaan Total Warin tyylisistä operaatioista, jossa yhdistyy vuoropohjainen strategisen tason joukkojen liikuttelu, sekä taktiset taistelut tosiaikaisesti. Käsittääkseni peliin tulee myös yksittäisiä skenaarioita pelattavaksi, joissa on erilaisia tavoitteita.

Graviteam Tacticsista ei ole kokemusta, mutta en usko että oppimiskäyrä on kovin kummoinen, varsinkaan jos tavoitteena ei ole ihmispelaajia haastaa. Varmaan isoin haaste on pelin nopeus, mutta yksinpeliä saa hidastettua tai tauotettua halutessaan.
 
Warnon AIta vastaan en ole pelannut, mutta toivottavasti ovat kehitelleet sitä vähän monipuolisemmaksi. SD2 army general kamppiksen huonointa antia on nimenomaan pelata niitä taisteluita, kun tekoäly on luokattoman paska. Mutta muutoin kyllä siis tykkään siitä total war henkisestä joukkojen sijoittelusta ja rintaman vahvistelusta. Warnossa oikeastaan odotan nimenomaan tuota AG kamppanjaa, koska itsellä ei reaktiokyvyt riitä moninpeliin enää.
 
Warnon AIta vastaan en ole pelannut, mutta toivottavasti ovat kehitelleet sitä vähän monipuolisemmaksi. SD2 army general kamppiksen huonointa antia on nimenomaan pelata niitä taisteluita, kun tekoäly on luokattoman paska. Mutta muutoin kyllä siis tykkään siitä total war henkisestä joukkojen sijoittelusta ja rintaman vahvistelusta. Warnossa oikeastaan odotan nimenomaan tuota AG kamppanjaa, koska itsellä ei reaktiokyvyt riitä moninpeliin enää.

SD:ssä myös kävi samojen karttojen pelaaminen AG:ssä tylsäksi pidemmän päälle. Toivottavasti WARNOssa tulee myös siihen parannuksia.
 
Nostellaas ketjua. Peli on reilussa 1½ vuodessa kypsynyt ihan kivasti. Jotain bugeja ja epätasapainoa vielä löytyy mutta parempaan suuntaan menee koko ajan.
Onko täällä vielä aktiivisia suomalaispelaajia jos löytyis vaikka peliseuraa tähän? Ranked randomeja vastaan alkaa pidemmän päälle puuduttamaan ja 10v10 ei oikein tässä pelissä nappaa.
 
Ihan kourallinen yksinpelitehtäviä vasta. Kaikkia karttoja voi kyllä pelata skirmish modessa AI:ta vastaan joko yksin tai kavereiden kanssa. Tätä lähinnä tullut käytettyä yksiköiden ja mekaniikoiden testaamiseen.

"Army general mode" yksinpelikampanja on kyllä tuloillaan. Tässä siis olisi straeginen kartta jossa siirrellään yksiköitä vuoropohjaisesti ja taistelut ratkaistaan sitten reaaliaikaisesti.

Eivät ole vielä luvanneet koska tulee eli visiin siinä hiomista vielä on.
 
Skirmish on ollut kaikissa Wargameissa vähän kökkö. Ei sitä ole juurikaan jaksanut pelata. Alkuperäisen Wargamen skriptatut tehtävät ovat olleet ehdottomasti sarjan parasta yksinpeli sisältöä. Myöhempien osien dynaamiset kampanjat ovat käyttäneet skirmish AI:ta ja ne ovat olleet kyllä kökköjä.

Warnoon on onneksi tulossa myös European Escalation tyylisiä tehtäviä.
 
Early Access päättyi tänään ja versio 1.0 tuli uunista ulos. Peli on kehittynyt hyvään suuntaan early accessissa ja homma alkaa jo maistumaan.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 745
Viestejä
4 497 546
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom