W202 kyssäreitä

Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Ostin tollasen 1995 vuoden MB C 180 ja olen ihan newbie näiden mersujen kanssa. Ilmeisesti tyyppivikoina on ruoste ovien ja luukkujen alalaidoissa, listojen alla ja etujousen yläkupin sauma voi pettää. Myös sähköjohtojen eristeet voi hapertua ajan myötä ja kannentiiviste kestää joku n. 150tkm ajoa.

Tämä kyseinen yksilö on lähinnä seissyt tallissa, joten kilsoja on vain 125tkm. Toinen helma oli ilmeisesti uusittu, koska oli aivan kova. Kuskin puolella taas oli parin kumitulpan kohdalta lähtenyt ruostumaan. Kaasuvaijerin säätöruuvi on katkennut (muovia) ja sitten jokin pienempi jousi. Ei tunnu vaikuttavan mitenkään. Mittaristosta on palanut ainakin yksi taustavalo ja ilmesesti myös ulkolämpötilamittarin taustavalo, koska se on ihan pimeenä.

Nyt sitten se kysymys, eli liittyy tähän kuvaan:

20210425_180822_HDR.jpg

Kuskin puolelta takalokarista näyttäisi puuttuvan jokin osa, vai kuuluuko tuon takapöntön näkyä tolleen? Olen koittanut räjäytyskuvia etsiä, mutta missään en ole nähnyt tuohon sopivaa osaa. Tietääkö joku kuuluuko tuossa olla jotain ja millä koodilla se löytyy? Olisi myös kiva jos löytyisi moottorista räjäytyskuva, että pystyisi tilaamaan sen kaasuläpän jousen ja kaasuvaijerin säätöosan.

lokari.PNG

edit: selvittelin asiaa ja se kaasuvaijerin säätöosa taitaa tulla itse kaapelin mukana, joten taidan vaan liimata sen takaisin paikoilleen. Kestää sen mitä kestää. Myös sen jousen voi varmaan venyttää sinne minne se kuuluu, kuvassa merkattu nuolella se kohta.

20210425_190836_HDR_2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2017
Viestejä
82
Muistaakseni(ei oo autoa nyt käsillä) toi lokasuoja on just tollanen, eikä siitä siis puutu mitään.
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Onko muita mersumiehiä paikalla? Olisi kiva saada varmistus asialle. Olen koittanut googlettaa kuvia ja videoita, mutta missään ei kuvata juuri tuota kohtaa tai sitten en vaan osaa
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Onko muita mersumiehiä paikalla? Olisi kiva saada varmistus asialle. Olen koittanut googlettaa kuvia ja videoita, mutta missään ei kuvata juuri tuota kohtaa tai sitten en vaan osaa
Onko siellä muovista lokasuojaa? Voi hyvin olla ettei ole tehtaalta, mutta jälkiasenteisen saa
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
No se osa mikä on muovia on tuo räjäytyskuvassa nro. 23. Sen saa tilattua, mutta sellainen tossa taitaa tällä hetkellä olla kiinni. Kai se sitten vaan kuuluu olla noin. On kyllä todella typerää, kun tuo takapönttö ruostuu varmaan hetkessä. Taidan leikata jostain ohuesta mustasta muovista siihen paikan päälle... :smoke:
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
No nyt sitten yritän selvitellä mikä on normaali virrankulutus kun auto seisoo, eli mikään valo ei ole päällä tai virrat ei ole päällä. Mittailin niin, että otin akun kengän irti ja laitoin mittarin väliin. Näytti 274mA. Mielestäni tuo on melko iso lukema, vaikka autossa onkin 100Ah akku, niin akku on tyhjä 2-viikon seisonnan jälkeen. Nyt ongelmaa ei ole, koska auto on päivittäisessä käytössä, mutta silti mietin onko jotain vialla? Mielestäni akun läheltä takakontista kuului jotain hurinaa aina, kun kytkin akun kengän kiinni akkuun. Alipainepumppu?

edit: lueskelin vähän ulkomaisilta foorumeilta ja ilmeisesti joku 35mA on normaali kulutus, kun ovet on lukittu. Joillain on ollut ongelmia, että laturin legulaattorissa on yksi diodi ollut oikosulussa ja se on aiheuttanut akun tyhjenemisen. On ollut myös radio antennin vahvistimen kanssa ongelmia ja sitten joku epäili, että jos alipainepumppu käy välillä, niin siellä olisi vuoto. Ehkä noilla eväillä lähden tutkimaan..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.01.2019
Viestejä
47
Mulla on ollut 230k ja siinähän on sama perusmoottori kuin tuossa, eikä niissä kyllä pahviongelmia ole. Omassa oli n 400tkm takana ja vesipumppu, yksi puola ja joku remmin rulla siitä on vaihdettu remmien ja normaalien huoltojen lisäksi. Johdotkin kestää paremmin kuin aikakauden 6 ja 8 sylinterissä koneissa. Ruoste melkein ainoa perusongelma näissä. Ja sekin johtuu surkeasta pohjamaalista.
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Selvis nyt se mikä imi virtaa siellä: "control unit convenience feature" elikkäs akun takana oleva relehässäkkä, mikä mahdollistaa esim. kattoluukun tai ikkunoiden sulkemisen kaukosäädöllä. Otin sen sulakkeen irti ja johan loppui virrankulutus. En edes kaipaa moista ominaisuutta ja lukitus toimii edelleen kaukosäätimellä normaalisti.
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Jaahas, nyt sitten tarkistelin ilmanputsaria. Näytti ihan hyvälle, kunnes luin kyljestä sen päiväyksen: 1995. Eli siis kyseessä orkkis filtteri, mitä ei ole koskaan vaihdettu. Autolla ajettu 125tkm ja ikää 26 vuotta :lol:
Tutkin vielä huoltokirjaa, niin siellä ei tosiaan missään kohtaa mainita, että ilmanpuhdistin pitäisi vaihtaa. Raitisilmasuodatin taisi olla 90tkm kohdalla? Tässä ei edes ole sitä (tarkistin avaamalla pelkääjän puolen pahvin sieltä jalkatilasta) :smoke:
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Jaahas, nyt sitten tarkistelin ilmanputsaria. Näytti ihan hyvälle, kunnes luin kyljestä sen päiväyksen: 1995. Eli siis kyseessä orkkis filtteri, mitä ei ole koskaan vaihdettu. Autolla ajettu 125tkm ja ikää 26 vuotta :lol:
Tutkin vielä huoltokirjaa, niin siellä ei tosiaan missään kohtaa mainita, että ilmanpuhdistin pitäisi vaihtaa. Raitisilmasuodatin taisi olla 90tkm kohdalla? Tässä ei edes ole sitä (tarkistin avaamalla pelkääjän puolen pahvin sieltä jalkatilasta) :smoke:
Pakko kysyä, että miltä tämän yksilön huoltokirja näyttää noin niinkuin yleisesti? Voihan tuo vuosi olla toki vain sattumaa eli valmistusvuosi sattuu täsmäämään auton vuosimalliin.
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Pakko kysyä, että miltä tämän yksilön huoltokirja näyttää noin niinkuin yleisesti? Voihan tuo vuosi olla toki vain sattumaa eli valmistusvuosi sattuu täsmäämään auton vuosimalliin.
Kyllä sitä on huollossa käytetty, mutta jossain paikallisella nesteellä, eli ei missään mersun merkkihuollossa. Vähän vaikuttaa sille, että ei ole juuri muuta vaihdeltu kuin öljyjä. Jossain kohtaa oli maininta n. 55-60tkm, että laatikon ja perän öljyt on vaihdettu. Viimeisimmässä taisi olla myös jarrut käytetty auki, kun vasen takajarruputki oli alkanut vuotaa ja se on vaihdettu.
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Eipä tarvii laittaa mitään muovia sinne lokariin, takapönttö on alumiinia
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Uusia murheita tämän kanssa:

HfmScan -ohjelma antaa vikakoodin 48 eli "PMS resistance trimming plug : open circuit/short circuit to +12V
Omatekoinen ledivilkku taas antaa koodin 26 eli "O2 sensor heater current (amps) too large"

Tuo trimming plug on kyllä paikoillaan ja mittailin sen vastuksenkin, mikä on 110 ohmia, niin kuin kuuluukin olla.
Lambdan lämmitysvastus taas näytti noin 3 ohmia ja kokeilin myös laittaa sen tilalle 5W hehkulampun ja se syttyi kun käynnisti moottorin, eli ei myöskään vikaa ECU:ssa tai johdoissa.

Viat saa siis nollattua, mutta tulee heti takaisin, kun käynnistää moottorin.

Oliskos ideoita?
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 185
Voisko olla maadoituspisteistä kiinni, toi vian palaaminen takaisin nollauksen jälkeen. Seissy niin kauan että voi olla maakaapelit haperona ja kontaktit täys ruostetta/hapettumaa.
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
No yks maakaapeli oli poikki ja korjasin sen, mutta ei ollut mitään vaikutusta mihinkään.
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
No nyt sitten rikoin sen koko moottorinohjausboksin. Yritin avata sitä ja se olikin sellainen ansa, että liittimien liitokset irtosi avattaessa ja niitä ei taida enää saada paikoilleen. Boksi siis 0185454132 siemens. Mahtaakohan kellään olla romua mersua, mistä tuollaisen voisi edullisesti ostaa?
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
609
Kannattaa varmistaa että sopiiko ECUt edes keskenään ilman koodailuja, vai vaatiiko Starin kanssa kikkailua. Voi olla että valmistaja on tehnyt sinne jotain suojauksia, ettei bokseja vaihdella autosta toiseen ilman marmoritiskillä käyntiä.
 

Hammu

Rauchbegrenzungskennfeld
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
745
No nyt sitten rikoin sen koko moottorinohjausboksin. Yritin avata sitä ja se olikin sellainen ansa, että liittimien liitokset irtosi avattaessa ja niitä ei taida enää saada paikoilleen. Boksi siis 0185454132 siemens. Mahtaakohan kellään olla romua mersua, mistä tuollaisen voisi edullisesti ostaa?
Juu ei pelkästään tuota boksia voi vaihtaa koska ajonesto, mites se oikein hajosi?
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Sain boksin korjattua viikonloppuna, mutta nyt on ongelmana sitten tyhjäkäynti ja moottorijarrutus. Kylmänä tyhjäkäynti voi olla ihan ok hetken, mutta kun lämpenee, niin alkaa "humppaamaan" 500-1500 väliä. Myöskään moottorijarrutusta ei juurikaan enää ole, eli jos nostaa jalan kaasulta, niin ei oikein tapahdu mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Onko kenelläkään tietoa missä rajoissa pitäisi tämän M111.920 koneen MAP sensorin jännitteen heilua?

Tyhjäkäynnillä taisi olla jotain 1,5v hujakoilla ja jos ryntäyttää, niin nousee sinne yli neljään volttiin, mutta jos nopeasti laittaa kaasuläpän kiinni, niin ei tipu kuin ehka 1,2v hujakoille. Eikös kuuluisi mennä reilusti alle volttiin?

Kokeilin irrallaan ja kyllä sen sai alipaineella menemään sinne jonnekkin 0,7v mutta miksi se ei sitä autossa tee, vai onko ominaisuus? Mitään alipaine vuotoa en ainakaan ole vielä löytänyt.
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Tein savukoneen ja tein sillä pienen testin:



Näyttäisi, että venttiilikopasta tulee savua ulos, eli olisikohan sitten PVC venttiili sökönä? Itse venttiili on todella hankalassa paikassa imusarjan alapuolella, joten ihan heti ei sitä tekisi mieli alkaa vaihtamaan. Yritin seurailla venttiililtä letkua, mutta se menee jonnekkin lohkoon, mutta en sitten tiedä mistä se jatkuu. Löytyisiköhän tuohon jotain hyvää kuvaa, miten nuo letkut on kytketty? En ole vielä löytänyt. Moottori siis M111.920.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
609
Ootko kysynyt Mersuforumilta? Sieltä saa varmaan vähän paremmin mallikohtaisia neuvoja ko. kulkupeliin.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Saakos / mistäs saa halvalla korjauspellit helmoihin ja/tai ovien alareunoihin?
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Saakos / mistäs saa halvalla korjauspellit helmoihin ja/tai ovien alareunoihin?

Tässä kuvassa näkyy tuo PVC venttiili, joka on siis tuo letkujen y-haara. Kiinnostaisi tietää mistä tuo musta letku mikä menee alas lohkoon jatkuu, vai loppuuko se tuohon lohkoon?



Vastaan nyt itse tähän:

Eli siis tässä moottorissa huohotin toimii niin, että tuo venttiilikannessa oleva paksu letku menee ilmanpuhdistimen letkuun ennen kaasuläppää ja sitten tuolta alhaalta se jatkuu imusarjan alle, jossa on PVC venttiili joka haaroittaa sen kahdeksi letkuksi, jotka menee imusarjaan. Ilmeisesti tuo venttiili on nyt juuttunut auki, koska savua tulee tuosta ylemmästä paksusta letkusta. Ajattelin kokeilla suihkuttaa bräkleeniä tuonne paksuun letkuun alas ja sitten puhaltaa sitä paineilmalla imusarjaan, jolloin se menee tuon venttiilin läpi, jos vaikka putsaisi sitä. Toinen keino, mitä ajattelin kokeilla olisi imeä tyhjiötä tuohon alempaan letkuun, jos venttiili sitten menisi kiinni. Jos mikään ei auta, niin voisikohan tuohon alempaan paksumpaan letkuun laittaa jonkun vaikka jarrutehostimelle tarkoitetun venttiilin, jolloin ei haittaisi, vaikka tuo itse PVC olisi juuttunut auki?

Putsailin venttiilin, mutta edelleen MAP:n jännite mielestäni liian korkea. En löydä mistään speksejä mitä sen pitäisi M111.920 moottorilla olla.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Tyhjäkäynnin "humppaus" johtui siitä, että ECU ei tiennyt, että oli tyhjäkäynnillä. Jos jollain samaa vikaa, niin kannattaa tarkistaa tyhjäkäynnin mikrokytkin kaasuläpästä.

Ostin hfmscanin kokoversion ja pääsin sieltä katsomaan MAP:n lukemia. pyörii 200-900mBar eli taitaa olla ok?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 395
Viestejä
4 194 033
Jäsenet
70 726
Uusin jäsen
kyosti.laitinen@etp.inet.

Hinta.fi

Ylös Bottom