Vuotajat povaavat Intelin Battlemage-näytönohjainten julkaisua vielä tämän vuoden puolella

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 626
intel-arc-battlemage-ai-20241108.jpg

Intelin ensimmäinen erillisnäytönohjainten sukupolvi sitten 90-luvvun lopun Real3D:n teknologiaan perustuneen i740-sarjan ei mennyt niin kuin yhtiö toivoi. Markkinaosuutta ei irronnut käytännössä lainkaan ja varsinkin ajurit aiheuttivat Arc A -sarjan näytönohjainten käyttäjille alkuun harmaita hiuksia.

Yhtiö siirsikin panoksensa verrattain nopeasti toisen sukupolven Battlemage-arkkitehtuuriin, josta saatiin esimakua kannettaviin suunnattujen Lunar Lake -prosessoreiden myötä. Alustavien testien mukaan se pärjää hyvin esimerkiksi AMD:n Strix Point- eli Ryzen AI 300 -prosessoreiden RDNA 3.5 -arkkitehtuuria vastaan ainakin omissa tehonkulutusluokissaan.

Tuoreimmat huhut Kiinasta tulevat verrattain luotettavaksi vuotolähteeksi osoittautuneelta Golden Pig Upradelta. Vuodon mukaan Intel tulisi ainakin esittelemään tulevia Battlemage- eli oletettavasti Arc B -sarjan näytönohjaimia työpöydälle jo joulukuussa, ellei jopa julkaisemaan. Aikainen julkaisi olisikin epäilemättä tervetullut, sillä sekä AMD:n että NVIDIAn odotetaan julkaisevan omat seuraavan sukupolven näytönohjaimensa alkuvuodesta. Aikaista julkaisua tukee omalta osaltaan myös ComputerBase, joka on kertonut aiemmin syksyllä omiin lähteisiinsä perustuen Intelin aikovan julkistaa Battlemage-näytönohjaimet jopa jo ennen Black Fridayta, eli tämän kuun aikana.

Mikäli julkaisu todella tulee tapahtumaan kuluvan kuun tai joulukuun aikana, ovat varsinaiset vuodot jääneet hyvinkin pieniksi. Tällä hetkellä ei ole edes täyttä varmuutta siitä, mihin teholuokkiin Intel on tähtäämässä ja monellako piirillä tai mallilla. Erilaisissa vuodoissa on esiintynyt ainakin 24 ja 32 Xe2-ytimellä varustettuja malleja, eli parhaimmillaankin vain yhtä monta, kuin nykyisissä Arc A -sarjan Alchemist-malleissa. Toisaalta Battlemagen tiedetään jo Lunar Laken perusteella olevan selvästi tehokkaampi samalla ydinmäärällä, kuin Alchemist oli, joten suorituskyky on käytännössä varmasti parantumassa, vaikkei Intel vielä tavoittelisikaan terävämmän kärjen suorituskykyä.

Lähde: VideoCardz
 
Mitenhän tämä osuu yhteen Intelin toimitusjohtajan "vähemmän tarvetta erillisnäytönohjaimille" lausunnon kanssa?

Jos markkinaosuus ei ala sieltä nollasta nousemaan, niin siivotaanko pölyt erillisnäytönohjainpuolelta ja keskitytään läppäreihin?

 
Mitenhän tämä osuu yhteen Intelin toimitusjohtajan "vähemmän tarvetta erillisnäytönohjaimille" lausunnon kanssa?

Jos markkinaosuus ei ala sieltä nollasta nousemaan, niin siivotaanko pölyt erillisnäytönohjainpuolelta ja keskitytään läppäreihin?

Ehkä tulevaisuudessa, se jää nähtäväksi, mutta ei valmiita tuotteita tässä kohtaa varmastikaan aleta perumaan. Ja edelleen pitää muistaa että se itse työpöytämallien tai edes erillispiirien tuotanto ei ole se kallein osuus kun kaikki muu työ on jo tehty alta pois.

Sehän on kuitenkin fakta, että kannettavia myydään enemmän kuin työpöytävehkeitä, joten se on ihan loogista että nähdään hyvä tulevaisuus isoille integroiduille.
 
Saa toivoa että on onnistunut julkaisu kun intel kipeästi kaipaa nyt jotain mitä kääntäisi kelkan parempaan suuntaan.
Selvä markkinarako löytyy halvemman pään puolella ellei rdna4 ohjaimet muuta tilannetta.
 
Toivottavasti tulee hyviä tuotteita. Ajuritilanne on kehittynyt huomattavasti, joten edullisimpiin koneisiin nuo ovat erittäin potentiaalisia vaihtoehtoja. Hinnoittelu tietenkin ratkaisee paljon. @Zetteri taisi jossain ketjussa kovasti kehua, kuinka hyviä nuo Intelit ovat tuoreilla ajureilla.
 
Saa toivoa että on onnistunut julkaisu kun intel kipeästi kaipaa nyt jotain mitä kääntäisi kelkan parempaan suuntaan.
Selvä markkinarako löytyy halvemman pään puolella ellei rdna4 ohjaimet muuta tilannetta.
Niillä halvemman pään tuotteilla vaan ei Intelin kassakriisiä korjata. Pitäisi päästä vähintään keskiluokkaan ja myynnin pitäisi olla suurta joka ei tunnu todennäköiseltä ottaen ekan sukupolven menestyksen huomioon
 
Toivoa sopii, mutta leakien valossa liian vähän liian myöhään kuten ensimmäisetkin. Toki jos oikeasti tulee jopa RTX 4070 -tasoinen kortti alta 400 € niin voitaneen puhua tässä kohtaa jo onnistumisesta..eipä se silti mitään merkittävää muutosta mihinkään riitä tuomaan.
 
Toivottavasti tulee hyviä tuotteita. Ajuritilanne on kehittynyt huomattavasti, joten edullisimpiin koneisiin nuo ovat erittäin potentiaalisia vaihtoehtoja. Hinnoittelu tietenkin ratkaisee paljon. @Zetteri taisi jossain ketjussa kovasti kehua, kuinka hyviä nuo Intelit ovat tuoreilla ajureilla.

Pakko korjata että olen kehunut vaan kuinka hyvin linuxin avoimet Mesa ajurit toimi Arkkejen kanssa. Tietääkseni Windows puoli on edelleen aika sotku. Mutta itse jätin Windowsin noin 9kk sitten että ei omaa kokemusta mikä Windows tilanne on nykyään.
 
Hardware Unboxed testasi hiljattain miten Intelin Arc näytönohjainten ajurit ovat kehittyneet parin vuoden aikana.

Suurin osa peleistä toimii hyvin, jopa vanhat pelit. Mutta odottamattomasti isoja ongelmia joiden tuoreiden pelien kanssa. Video lopussa taulukko testatuista peleistä.



1731223508216.png


1731223569935.png


1731223591042.png
 
Hardware Unboxed testasi hiljattain miten Intelin Arc näytönohjainten ajurit ovat kehittyneet parin vuoden aikana.

Suurin osa peleistä toimii hyvin, jopa vanhat pelit. Mutta odottamattomasti isoja ongelmia joiden tuoreiden pelien kanssa. Video lopussa taulukko testatuista peleistä.



1731223508216.png


1731223569935.png


1731223591042.png


Pakko tätä kommentoida, että kaikki nuo ongelmat loistavat poissa olollaan Linux puolella.
Ja suorituskyky ihan eri tasolla myöskin.
Esim tuo oma A750 on Windowsissa hitaampi kuin RX Vega 64 ja Linux puolella ollaan siellä RX 5700/RX5700 XT tasolla joka esim Mechwarrior 5:ssa tarkoitti 3x fps RX Vega 64 verrattuna.

Nuo Windows ongelmat johtuvat kun korttit tehty vain DX12 ja Vulkanille. Joten kaikki muu joudutaan emuloimaan ja jokaiseen peliin tarvitaan suoraan "optimoinnit". Ja jos peli ei ole näitä saanut niin peli tulee olemaan pelikelvoton.
Linux puolella Arkkejen pelastus on Valven Proton käännöskerros jolla kaikki DX9 -> DX12 pelit käännetään Vulkanille. Joten emulointa ei tarvita eikä peli kohtaisia "optimointeja".
Eli kortit loistaa Linux ympäristössä ja Windowssissa ovat aika roskaa.

Se pitää sanoa Battlemage korteista että semmoinen tulee kyllä ostettua ihan mielenkiinnosta kuten tuli se A750:nkin ostettua.
Ja kyllä Intelin kannattaa tähdätä keskiluokkaan. Kun niitä myydään moninkertaisesti vs nuo huippukortit.
Eli tehdä sama mitä AMD nyt meinaa kanssa tehdä eli saada markkinoita Nvidialta tarjoamalla pelaajille hyvä kortteja järkeville hinnoilla.
Kun suurin osa ihmisistä kuitenkin ostaa RTX 4060 / RX 7600 hintaluokan kortteja.
 
Joo ehdottomasti hyvä veto tuo massojen ja markkinaosuuden tavoittelu, RTX 4070 -taso ei vaan kanna ~400 € hintaluokassa kauas mikäli AMD tuomassa 7900 XT - XTX -välimaastoon rasterointisuorituskyvyssä asettuvan kortin 500-600 € hintaluokkaan. Mikä estää AMD:tä (ja NVidiaakin, tosin heidän tuskin tarvitsee) laskemasta hintoja siinä kohtaa? Todellakin toivon Inteliltä tulevan oikeasti kunnon jytkyn jo ihan Intelin itsensä vuoksi..

1731228918098.png
 
Ongelmansa on Kiinteistönvälittäijiä lainaten; Ajurit, ajurit ja ajurit.
Mukaanlukien ne virittämättä toimivat DX9-moiset joilla myös vanhemmat pelit toimisivat.
 
Ongelmansa on Kiinteistönvälittäijiä lainaten; Ajurit, ajurit ja ajurit.
Mukaanlukien ne virittämättä toimivat DX9-moiset joilla myös vanhemmat pelit toimisivat.
Olivat siis, tarkoitat kai. Älä jumita julkaisussa tai vaikka pari kk sen jälkeen, siitä on tultu pitkälle kuten tuossakin revikassa minkä joku linkkasi nähtiin. Juu, varmasti vieläkin löytyy pelejä jotka ei toimi, mutta harvassa ne on, ja mitä vanhoihin peleihin tulee, siellä on DXVK integroituna käytännössä kaikelle mikä ei muuten toimi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 344
Viestejä
4 532 797
Jäsenet
74 804
Uusin jäsen
härmäläinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom