Vuoden aloittavat CES 2021 -messut järjestetään virtuaalisesti netissä

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
ces-2021-online-20200729.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Koronapandemia siirsi suurimman osan kuluvan vuoden messutapahtumista verkkoon. Monet toivoivat, että vuosi 2021 tulisi palauttamaan normaalin järjestyksen, mutta tuoreimmat kuulumiset Las Vegasista kertovat muuta.

Aiemmin Consumer Electronics Show -nimelläkin tunnetut CES-messut tullaan pitämään digitaalisina verkossa ensi vuonna. Messujen järjestäjä Consumer Technology Association ilmoitti asiasta lehdistötiedotteella todeten, ettei nykytilanteessa kymmenien tuhansien kävijöiden messuja voida toteuttaa Las Vegasissa ensi vuoden alussa.

Varsinaisten messujen sijasta CES 2021 -messut tulevat koostumaan netissä katsottavista keynote-puheista ja konferensseista, tuote-esittelyistä muun muassa livestreameina sekä erilaisia virtuaalisista tapaamisista. CES-messuilla on tyypillisesti nähty myöhemmin samana vuonna julkaistavia tuotteita sekä erilaisia prototyyppejä ja konsepteja, joiden ei ole edes tarkoitus tulla myyntiin. Virtuaalimessut tullaan pitämään 6. – 9. tammikuuta.

Computer Technology Association toivoo, että se pystyy palaamaan perinteisempiin messujärjestelyihin CES 2022 -messujen muodossa, mutta silloinkin se suunnittelee ottavansa mukaan parhaiksi osoittautuneet digitaaliset esitysmuodot fyysisten messujen tueksi.

Lähde: CES

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Fiksu järjestely. Ihmettelisin, jos korona ei olisi vielä tammikuussa riesana.
 
Jännä nähdä toipuvatko nämä messut ikinä tästä. Jos yritykset huomaavat että näillä digitaalisilla keynoteilla korvaa messut hyvin, niin tuskimpa alkavat enää normaaleihin messuihin palaamaan vaikka koronaa ei olisikaan enää. Ja jos pysytään digitaalisina, niin ei ole iso loikka siihen että firmat alkavat vaan pitämään omia keynoteja kun niille sopii sensijaan että keskittävät ne tietylle ajalle ja joutuvat jakamaan yleisön.
 
Jännä nähdä toipuvatko nämä messut ikinä tästä. Jos yritykset huomaavat että näillä digitaalisilla keynoteilla korvaa messut hyvin, niin tuskimpa alkavat enää normaaleihin messuihin palaamaan vaikka koronaa ei olisikaan enää. Ja jos pysytään digitaalisina, niin ei ole iso loikka siihen että firmat alkavat vaan pitämään omia keynoteja kun niille sopii sensijaan että keskittävät ne tietylle ajalle ja joutuvat jakamaan yleisön.
Ei digi voi ainakaan nykytekniikalla korvata fyysistä kanssakäymistä, kun siinä jää uudet kontaktit muodostumatta. Toisekseen messuissa on se hyöty, että messut keräävät enemmän yleisöä kuin mitä pelkkä yksittäisen isonkin firman erikseen järjestetty esitys keräisi. Sellaistakin porukkaa, joka ei ennen messuja ollut kiinnostunut jostain tuotteesta, mutta kiinnostui messujen perusteella.
 
Ei digi voi ainakaan nykytekniikalla korvata fyysistä kanssakäymistä, kun siinä jää uudet kontaktit muodostumatta. Toisekseen messuissa on se hyöty, että messut keräävät enemmän yleisöä kuin mitä pelkkä yksittäisen isonkin firman erikseen järjestetty esitys keräisi. Sellaistakin porukkaa, joka ei ennen messuja ollut kiinnostunut jostain tuotteesta, mutta kiinnostui messujen perusteella.
Väittäisin että varsinkin isommille firmoille CES on pääasiassa tuote esittelyjä ja mainontaa varten. Tyypillisesti kävijöitä taitaa olla joku ~200k joista vain (pieni) osa näkee jonkun tietyn esityksen tai vierailee tietyllä kojulla, siinä missä vaikka Applen keynoteja katsoo livenä netissä sunnilleen 2M ihmistä.
 
Väittäisin että varsinkin isommille firmoille CES on pääasiassa tuote esittelyjä ja mainontaa varten. Tyypillisesti kävijöitä taitaa olla joku ~200k joista vain (pieni) osa näkee jonkun tietyn esityksen tai vierailee tietyllä kojulla, siinä missä vaikka Applen keynoteja katsoo livenä netissä sunnilleen 2M ihmistä.
Tietenkin se on pääasiassa tuote-esittelyjä ja mainontaa varten, mutta mediakontaktit on niillekin oleellisia eikä niiden luomiselle ole fyysiselle tapahtumalle korvaajaa. Puhumattakaan siitä miten tärkeitä ne on medialle itselleen.
 
Tietenkin se on pääasiassa tuote-esittelyjä ja mainontaa varten, mutta mediakontaktit on niillekin oleellisia eikä niiden luomiselle ole fyysiselle tapahtumalle korvaajaa. Puhumattakaan siitä miten tärkeitä ne on medialle itselleen.
Meinaat että joku Intel tai Samsung tarvitsee fyysisiä CES messuja tai muuten ei ole mitään muuta mahdollisuutta ikinä mistään saada mediakontakteja? Kyllä se kontaktien saaminen voidaan hoitaa digitaalisestikin jos halutaan. Messut ovat siitä käteviä että ne suodattavat vähän valikoimaa kun paikalla on vain ne keitä kiinnostaa tarpeeksi maksaa ja tulla paikalle, mutta eivät ne millään tasolla ole korvaamattomia.
 
Meinaat että joku Intel tai Samsung tarvitsee fyysisiä CES messuja tai muuten ei ole mitään muuta mahdollisuutta ikinä mistään saada mediakontakteja? Kyllä se kontaktien saaminen voidaan hoitaa digitaalisestikin jos halutaan. Messut ovat siitä käteviä että ne suodattavat vähän valikoimaa kun paikalla on vain ne keitä kiinnostaa tarpeeksi maksaa ja tulla paikalle, mutta eivät ne millään tasolla ole korvaamattomia.
Eivät tarvitse, mutta helpompaa se on mm. juuri mainitsemistasi syistä. Kyllä se fyysinen kontaktien luominen on aika korvaamatonta edelleen monessa asiassa, koska henkilökohtainen kontakti on aina henkilökohtainen kontakti, vaikka miten voi sähköpostilla tai skypellä jutella netinkin yli.
 
Osallistujat pitäisi digitoida hyvin.

Lisäksi vielä vain kutsulla sisään tai osallistumismaksu, niin olisi, kuin aito tapaus!.
 
Osallistujat pitäisi digitoida hyvin.

Lisäksi vielä vain kutsulla sisään tai osallistumismaksu, niin olisi, kuin aito tapaus!.
Ei se virtuaali-Griffinin tapaaminen ihan oikeasti vain ole sama asia kuin Griffinin tapaaminen, ihminen ei ole kone eikä hyvinkään digitoidut presentaatiot ihmisestä ole sama asia kuin ihmisen tapaaminen luonnossa, ihan jo biologian vuoksi (feromonit, tuoksut jne vaikuttavat yllättävän paljonkin ihmisiin).
 
Ei se virtuaali-Griffinin tapaaminen ihan oikeasti vain ole sama asia kuin Griffinin tapaaminen, ihminen ei ole kone eikä hyvinkään digitoidut presentaatiot ihmisestä ole sama asia kuin ihmisen tapaaminen luonnossa, ihan jo biologian vuoksi (feromonit, tuoksut jne vaikuttavat yllättävän paljonkin ihmisiin).
Komppaan tätä jonkun verran. Messuissa, konfferensseissa ja seminaareissa pääidea on saada osanottajien huomio. Ihminen on kuitenkin perusluonteeltaan aika laiska eläin, niin tapahtumasta ja paikasta pitää saada tarpeeksi houkutteleva että sinne jaksaa raahautua. Sen takia ne messupaikatkin ovat yleensä hyvin hulppeita kiinteistökomplekseja esim. Vegasissa ne jakautuvat useiden luksushotellien yhteyteen.

Mitä itse olen jotain isompia konferensseja ja tapahtumia kierrellyt niin ne on kyllä perhanan raskaita henkisesti sekä fyysisesti. Kävellä saa pitkiä matkoja ja/tai opiskeluaiheisissa tapahtumissa päivät voivat helposti venyä aamusta iltamyöhään. Nykyään alkaa olla ikää sen verran ettei oikein kiinnostaisi mennä vaikka periaatteessa pitäisikin. Verkostoituminen on tietenkin yksi asia, mutta lähes samanlaisia hetken muistijälkituttuja tulee vastaan muitakin kanavia pitkin. Toki yhteisissä tapahtumaillanistujaisissa yritetän luoda kestävämpiä siteitä, mutta hyvinpä harvat nyt oikeasti ainakaan itsellä sitä normaalia Linkedin-linkitystä pidemmälle ovat vieneet. Itse näkisin että näiden isojen tapahtumien suurin tarkoitus on tosiaan saada ne ihmiset kiinnostumaan edes hetkeksi ja näkemään vaivaa näiden uusien innovaatioiden ja tuotteiden tutkimiseen. Olen nyt yhdessä isommassa virtuaalikonferenssissa ehtinyt olla tänä korona-aikana ja täytyy kyllä sanoa että oli todella väsynyttä puuhaa verrattuna vastaavaan livetapahtumaan. Periaatteessa kiinnostavia aiheita, mutta jonkun puhujan olohuoneen tuijottelu omasta läppärin näytöstä "hello from xxx"-chatin rullatessa vieressä on vain ihan jotain muuta kuin seurata jossain hulppeassa tilassa muutaman tuhannen muun ihmisen kanssa tenniskentän kokoiselta kankaalta sitä samaa aihetta. Eikä tarvitse olla edes se hulppea tila, mutta se sitoutuminen on aivan eri luokkaa vaikka ihan normikoulutusmatkassa kuin että klikkaat jonkun virtuaalikurssin tietokoneella käyntiin.

Ekologista ja järkeväähän se tietty on hoitaa nämä virtuaalisena, mutta ikävästi se maailma taas tylsistyy hieman enemmän jos niin käy. Sellainen yleiskuva mielestäni häviää kun ei ole enää sellaista yhtenäistä paikkaa medialla tutkia missä mennään ja vertailla tulevia tuotteita ihan livenä paikan päällä. Ja se haptinen palaute, laitteiden hiplaus jne. muodostavat leijonaosan useimman tuotteen haluttavuudesta. Jonkun prosessorin ostaa nyt sokkona, mutta kuinka moni ostaa puhelimen, hiiren tai näytön kokeilematta sitä livenä ensin? VR on vielä kaukana tästä. Valven Alyx on ensimmäinen peli jossa itse olen kohdannut edes jonkunlaisen haptisen palautteen virtuaalimaailman objektien kanssa. Silti ei tuolla nyt oikeasti mitään uutta puhelinta aleta esittelemään, on se sen verran kantikasta ja kolhoa vielä. Suunta kuitenkin taitaa olla se että näitä tapahtumia järjestetään vähemmän tai ne ovat ainakin pienempiä. Tätä on tapahtunut jo jonkun aikaa myös esim. autopuolella jossa monet perinteiset suuret tapahtumat ovat olleet ongelmissa näytteilleasettajien koko ajan huvetessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 622
Viestejä
4 493 881
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom