VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Konttu

Tukijäsen
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 051
Itse mietin pitkään samaa, mutta lopulta vaakakupissa painoi sekin, että SteamVR majakkavehkeiden tulevaisuus näyttää niin kehnolta, että ne tuntuis vaan rahan haaskaamiselta lasien päälle ellei ole lähes täysin simupelaaja.

En ole kyllä katunut, standalone pelitkin maistuu Q3:lla vaihteeksi kun ne on laadukkaampia ja simuillakin Q3 on yllättävän hyvä kun en kummiskaan niitä edes joka kuukausi pelaa. Simuilijalle Varjo Aero taatusti kova.
Standalone on kyllä huippua Q3:lla. Olin siinä uskossa että pelaan 99% PCVR kautta, niinkuin Q2 kanssa. Mutta nyt tuntuu tulevan kokoajan noita hyviä standalone pelejä mitä pitänyt ostaa. Alkaa jo harmittamaan kun menin ostamaan 128gb mallin sillä tila on puolilleen käytetty.. :D
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
612
Standalone on kyllä huippua Q3:lla. Olin siinä uskossa että pelaan 99% PCVR kautta, niinkuin Q2 kanssa. Mutta nyt tuntuu tulevan kokoajan noita hyviä standalone pelejä mitä pitänyt ostaa. Alkaa jo harmittamaan kun menin ostamaan 128gb mallin sillä tila on puolilleen käytetty.. :D
Ole tyytyväinen, mulla enää 30 GB jäljellä, mutta aattelin pelata aina yhden kerrallaan poies. :D
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 255
Standalonen kanssa tuo Quest Games Optimizer on kyllä erittäin hyödyllinen. Pelit pystyy laittamaan 165% tai isommallekkin resolle ja GPU käyttöaste Q3:ssa silti pyörii 50-80% välimaastossa, mutta grafiikat aivan eri planeetalta.

Esimerkkinä walkabout minigolffi, siinä rajoitan FPS:n 72:een, laitan Foveated rendering "high" asetukselle niin Q3 ei turhaan renderöi tarkasti Q3 reunoja jotka on liian tummat muutenkin ja resoluution 165% isommaksi mikä "natiivi". Peli näyttää aivan uskomattomalta, ihan eri peliltä mitä natiivi resolla ja GPU käyttöaste pysyy siellä 60-70 välillä eikä lähde edes tuuletin päälle. Ja tämä on vain yksi esimerkki monesta muusta pelistä.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
612
Standalonen kanssa tuo Quest Games Optimizer on kyllä erittäin hyödyllinen. Pelit pystyy laittamaan 165% tai isommallekkin resolle ja GPU käyttöaste Q3:ssa silti pyörii 50-80% välimaastossa, mutta grafiikat aivan eri planeetalta.

Esimerkkinä walkabout minigolffi, siinä rajoitan FPS:n 72:een, laitan Foveated rendering "high" asetukselle niin Q3 ei turhaan renderöi tarkasti Q3 reunoja jotka on liian tummat muutenkin ja resoluution 165% isommaksi mikä "natiivi". Peli näyttää aivan uskomattomalta, ihan eri peliltä mitä natiivi resolla ja GPU käyttöaste pysyy siellä 60-70 välillä eikä lähde edes tuuletin päälle. Ja tämä on vain yksi esimerkki monesta muusta pelistä.
Oliko tuo asennus miten työläs?
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 255
Oliko tuo asennus miten työläs?
1. Täältä osoitteesta pitää käydä lisäämässä puhelinnumero 2FA meta tilille https://developer.oculus.com/manage/
2. Enabloi Meta sovelluksesta puhelimesta Developer mode päälle Q3:lle
3. Yhdistä USB Q3 <-> PC, salli Q3:sta USB debugging popup ja aja Quest Games Optimizer .bat tiedosto ja se hoitaa asennuksen Q3:een muutamassa sekunnissa.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
612
1. Täältä osoitteesta pitää käydä lisäämässä puhelinnumero 2FA meta tilille https://developer.oculus.com/manage/
2. Enabloi Meta sovelluksesta puhelimesta Developer mode päälle Q3:lle
3. Yhdistä USB Q3 <-> PC, salli Q3:sta USB debugging popup ja aja Quest Games Optimizer .bat tiedosto ja se hoitaa asennuksen Q3:een muutamassa sekunnissa.
Mulla taitaa tuo developer account jo ollakkin. Ei näytä mahdottoman vaikealta, kiitos tiedoista.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 255
Laitetaas tänne kun koskee muitakin headsettejä kuin Questia.

Eli Virtual Desktop sai tänään (tai siis eilen) aikamoisen päivityksen. Parhaat palat alla.

• Improved AV1 performance and stability with AMD
• Improved SSW quality on Quest 2, Pro and 3
• Increased H.264+ max bitrate to 500 Mbps on Quest 3
• Increased max desktop resolution to 3840x2160 and optimal resolution to 2560x1440 on Quest 3
• Added custom OpenXR runtime called VDXR on the PC side providing up to 10% improved performance


Mitä pikaiseen testasin niin tuo OpenXR sisäänleivottuna VD:n on todella kova asia. Peleissä minulla laski latency 10ms vs SteamVR. Myös VRAM käyttö on noin gigan verran pienempi, mikä on erittäin hyvä asia varsinkin 8GB vram kortin omaaville.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
612
Laitetaas tänne kun koskee muitakin headsettejä kuin Questia.

Eli Virtual Desktop sai tänään (tai siis eilen) aikamoisen päivityksen. Parhaat palat alla.

• Improved AV1 performance and stability with AMD
• Improved SSW quality on Quest 2, Pro and 3
• Increased H.264+ max bitrate to 500 Mbps on Quest 3
• Increased max desktop resolution to 3840x2160 and optimal resolution to 2560x1440 on Quest 3
• Added custom OpenXR runtime called VDXR on the PC side providing up to 10% improved performance


Mitä pikaiseen testasin niin tuo OpenXR sisäänleivottuna VD:n on todella kova asia. Peleissä minulla laski latency 10ms vs SteamVR. Myös VRAM käyttö on noin gigan verran pienempi, mikä on erittäin hyvä asia varsinkin 8GB vram kortin omaaville.
Olen kokeillut jo betan kanssa ja isoin muutos oli että FS2020 pyöri yhtä sulavasti godlikella mitä ennen ultralla. Kyllä tuo 10% tehonlisä on hyvinkin realistinen arvio.

Haittapuolena vaan tuki on aika vähäinen. Otodettavissa on, että pikkuhiljaa tuki laajenee kaikkiin openXR rajapintaa käyttäviin, tai sinakin suurimpaan osaan.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 201
Hmm... Picon tulevaisuus ei näytä valoisalta:
Jostain luin ihan lukumääriä työntekijöistä, jotka irtisanotaan. Mutta samassa yhteydessä oli mainittu, että Pico toiminnot siirrettäisiin vain Bytedancen alle ja homma jatkuisi vähän kevyemmällä organisaatiolla.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
612
Jostain luin ihan lukumääriä työntekijöistä, jotka irtisanotaan. Mutta samassa yhteydessä oli mainittu, että Pico toiminnot siirrettäisiin vain Bytedancen alle ja homma jatkuisi vähän kevyemmällä organisaatiolla.
Isompi uhka Picolle varmaankin Tencentin ja Metan sopimus jolla Questit tuodaan kiinan markkinoille, ml. mahd. ensi vuoden halpismalli Quest.

Vaikka Meta onkin yksityisyysmielessä myrkkypilleri, täytyy sanoa että olipa eilen taas ärsyttävä kokemus PCVR puolella. Kokeilin RE3 VR-modia ja aluksi kamera keinui todella ikävästi liikkuessa, kun sain sen lopulta jotenkin toimimaan, se ei enää eilen uudelleen ladatessa toiminutkaan vaan RE3 joko kaatui tai heitti 1st person kuvan oikean paikan sijaan lähes katonrajaan. Lopulta koko homma tuntui niin turhauttavalta että poistin koko pelin.

Standalone edes toimii 99%, vaikka ei Q3 kuva tietenkään PCVR tasolla ole. Kun on paljon puhuttu että VR-modit pelastavat PCVR scenen, niin en ole siitä enää niin varma. Jotkut modit toimivat hyvin, mutta joissakin vaatii melkoista säätöä ja VR-jalkoja että pelin pystyy edes pelaamaan läpi. Parasta PCVR scenelle olisi jos joku Valve standalone Index tms. kaappaisi jonkun 75% siivun PCVR osuudesta niin tämä laitteiden ja ohjaimien sekamelska ei niin heijastuisi pelienkin toimivuuteen ja säätämisen määrään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 317
Isompi uhka Picolle varmaankin Tencentin ja Metan sopimus jolla Questit tuodaan kiinan markkinoille, ml. mahd. ensi vuoden halpismalli Quest.

Vaikka Meta onkin yksityisyysmielessä myrkkypilleri, täytyy sanoa että olipa eilen taas ärsyttävä kokemus PCVR puolella. Kokeilin RE3 VR-modia ja aluksi kamera keinui todella ikävästi liikkuessa, kun sain sen lopulta jotenkin toimimaan, se ei enää eilen uudelleen ladatessa toiminutkaan vaan RE3 joko kaatui tai heitti 1st person kuvan oikean paikan sijaan lähes katonrajaan. Lopulta koko homma tuntui niin turhauttavalta että poistin koko pelin.

Standalone edes toimii 99%, vaikka ei Q3 kuva tietenkään PCVR tasolla ole. Kun on paljon puhuttu että VR-modit pelastavat PCVR scenen, niin en ole siitä enää niin varma. Jotkut modit toimivat hyvin, mutta joissakin vaatii melkoista säätöä ja VR-jalkoja että pelin pystyy edes pelaamaan läpi. Parasta PCVR scenelle olisi jos joku Valve standalone Index tms. kaappaisi jonkun 75% siivun PCVR osuudesta niin tämä laitteiden ja ohjaimien sekamelska ei niin heijastuisi pelienkin toimivuuteen ja säätämisen määrään.
Toi nyt on vähän omenat ja appelsiinit vertailu. Modit tosiaan tulevat aina vaatimaan säätöä mutta toisaalta se niiden uniikki ominaisuus on että ne tuovat täysiveriset PC-pelit niin grafiikaltaan kuin kymmenien tai satojen tuntien kestoltaan vr-harrastajien saataville. Noi puuttuu myös standalone puolelta lähes kokonaan. Samalla unreal engine injector tyyppisten modien kautta teoriassa voisi olla mahdollista että pelivalmistajien kynnys tuoda natiivi valmistajan VR-tuki noihin isoihin AA/AAA pc-peleihin voisi hieman madaltua kun ei vaatisi niin hirveästi kehitysaikaa/rahaa mutta tämä on ehkä vähän liikaa toivottu kun se valmistajan tuki tuo myös tietyt laatutasovelvoitteet (ainakin paperilla) eivätkä uskalla hyödyntää ellei joku Epic integroi tommoista tuettuna Engineen. Lisäksi valmistajan aitoon tukeen VR-rajoitteet/mahdollisuudet pitäisi aidosti huomioida myös pelisuunnittelun aikana.

Siinä mielessä olet oikeassa että etenkin ohjainpuolelle PCVR kaipaisi jonkinlaista standardointia. Sitäkin toki sanelee/rajoittaa Metan markkinaosuus eli käytännössä sen pitäisi olla samankaltainen Metan kanssa. Siihen en ehkä usko että toi yhden valmistajan merkittävä PCVR-markkinaosuus hirveästi tilannetta heilauttaisi kun kyse on enemmänkin PCVR:n markkinaosuudesta suhteessa standaloneen. Meta on tossa onnistunut koska se on saanut merkittävän markkinaosuuden halvalla käyttöönottohinnalla ja toisaalta se samalla puskee miljardeja omaan pelikehitykseen, joka harvalta laitevalmistajalta onnistuu. Ilman PCVR:n merkittävää markkinaosuutta eli ostajakuntaa harvalla pelinkehittäjällä on insentiiviä tehdä jotain Alyxin tapaisia isoja natiiveja PCVR-pelejä. Valve ja Microsoft taitavat olla käytännössä ainoita toimijoita, jotka tohon voisivat pystyä mutta en usko että niitäkään kiinnostaa tuohon miljardileikkiin lähteä. Vähän onneton muna-kana-tilannehan tämä on.

Teemaan liittyen Beardo Benjo testasi (lähinnä graafinen esittely) juuri Cyberpunkin VR-modia :
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.08.2019
Viestejä
598

Saa nähdä koska tulee Valvelta uudet Vr lasit ja olisiko siinä esimerkiksi Amd Rdna 4 tai 5 apu jolla voisi alemmilla tarkkuuksilla(mahdollisesti Fsr kanssa skaalaten) pelata "kaikkia" pcvr pelejä mitä Steamissa on ilman erillistä tietokonetta.

Vai voisiko Valve kuitenkin käyttää Arm pohjaista soc joka voisi tarjota parempaa tehoa samalla tehonkulutuksella ja luoda Linuxille softaa jolla voisi Arm soc kanssa käyttää perinteisiä x86/x64 ohjelmia ja pelejä? Valve kuitenkin onnistunut hyvin Proton ohjelmistollaan saamaan Steam Deckille todella monta Windows peliä toimimaan, voisi ajatella että Arm tuki voisi olla seuraava askel?
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 368
Kyllähän PCVR kaipaa kipeästi lisää Alyxin tasoisia pelejä, jotta kiinnostus kasvaisi. Oikeastaan Sony ainoa, joka nyt panostaa AAA VR:n, mutta täydessä idioottimaisuudessaan ovat lukinneet ne PSVR:n. Se on nicheistä nichein alusta, niin mitä hemmetin järkeä pistää miljoonia VR-versioiden kehitykseen ja lukita se sitten siihen.

Tuskin kukaan ostaa PS5:sta VR:n takia ja vaikka on PS5, niin pari hassua VR peliä ei kyllä innosta kovin montaa ostamaan PSVR laseja. Joku Quest3 on 1000x järkevämpi ostos, vaikka omistaisi PS5:n.

Varsinkin tässä vaiheessa, kun PSVR pelien määrä on niin pieni, että se ei houkuttele PSVR:lle ostajia, tulisi Sonyn ehdottomasti kehittää/julkaista ne pelien VR-versiot myös muille alustoille, jotta saataisiin edes jotain vastinetta devaukseen meneville rahoille. Sitten kun alkaa olla sitä tarjontaa reippaasti sille PSVR:lle, niin alkaa ko. alusta kiinnostaa enemmän isompia massoja.

Tällä hetkellä tosin ylipäätään VR-puolella ei pitäisi tehdä mitään excluja, koska se vain hidastaa edelleen niechen VR:n kasvua. Jos itse devaisin VR:lle, niin ehdottomasti tähtäisin siihen, että peli tulisi mahdollisimman monelle alustalle, jotta siitä saataisiin maksimaalinen taloudellinen hyöty.

No onneksi Meta exclut saa suht hyvin/helposti pelattua reviven kautta myös muilla laseilla, ainakin toistaiseksi.

VR-ohjaimiin pitäisi saada kyllä myös jonkunlainen standardointi, niin jo se olisi iso helpotus devaukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 317
Kyllähän PCVR kaipaa kipeästi lisää Alyxin tasoisia pelejä, jotta kiinnostus kasvaisi. Oikeastaan Sony ainoa, joka nyt panostaa AAA VR:n, mutta täydessä idioottimaisuudessaan ovat lukinneet ne PSVR:n. Se on nicheistä nichein alusta, niin mitä hemmetin järkeä pistää miljoonia VR-versioiden kehitykseen ja lukita se sitten siihen.

Tuskin kukaan ostaa PS5:sta VR:n takia ja vaikka on PS5, niin pari hassua VR peliä ei kyllä innosta kovin montaa ostamaan PSVR laseja. Joku Quest3 on 1000x järkevämpi ostos, vaikka omistaisi PS5:n.

Varsinkin tässä vaiheessa, kun PSVR pelien määrä on niin pieni, että se ei houkuttele PSVR:lle ostajia, tulisi Sonyn ehdottomasti kehittää/julkaista ne pelien VR-versiot myös muille alustoille, jotta saataisiin edes jotain vastinetta devaukseen meneville rahoille. Sitten kun alkaa olla sitä tarjontaa reippaasti sille PSVR:lle, niin alkaa ko. alusta kiinnostaa enemmän isompia massoja.

Tällä hetkellä tosin ylipäätään VR-puolella ei pitäisi tehdä mitään excluja, koska se vain hidastaa edelleen niechen VR:n kasvua. Jos itse devaisin VR:lle, niin ehdottomasti tähtäisin siihen, että peli tulisi mahdollisimman monelle alustalle, jotta siitä saataisiin maksimaalinen taloudellinen hyöty.

No onneksi Meta exclut saa suht hyvin/helposti pelattua reviven kautta myös muilla laseilla, ainakin toistaiseksi.

VR-ohjaimiin pitäisi saada kyllä myös jonkunlainen standardointi, niin jo se olisi iso helpotus devaukseen.
No jaah kai siellä nyt on vähän vahvemmin datan pohjalta tehty laskelmia kumpi kannattaa. Ei se nyt Sonya ihan hirveästi hyödytä julkaista muille alustoille kun ei ne alustat mitään Sonylle tuota. Toki tuottaa pelimyynnin verran mutta samalla pudottaa PSVR:n kilpailukykyä ja ei ne pelitkään nyt ihan ilmaiseksi muille alustoille taivu etenkään sille keskeisimmälle eli Metalle jonka tehot ei riitä läheskään samaan. Samaahan se Metakin tosiaan tekee. Aika tarkkaan noiden omien miljardien perään katsotaan vaikka sahaakin vähän isommassa kuvassa VR-markkinan nilkkaan. Noh alkoivathan ne juuri julkaisemaan pleikkarin yksinoikeuksia PC:lle eli ehkä toivossa on hyvä elää.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
181
Taidan olla osa ongelmaa, koska en ikinä osta pelejä Steamista uutena vaan vasta rankasti alennetuilla hinnoilla. Steam ei vaan taida olla mikään kultakaivos pelifirmoille VR:n puolella.
 
Liittynyt
06.01.2018
Viestejä
92
Uusin Virtual Desktop päivitys tänään rikkoi jotain pahasti, discordin puolellakin oli jo tullut palautetta aiheesta. Tietyt jutut laukaisee hirveän stutteroinnin, viiveet raketoi taivaisiin ja fps tippui alas. Peli toimii niin kauan itellä hyvin kunnes laitan pausen ja jatkan, sen jälkeen on sellasta dia showta että silmiin sattuu :geek:

VirtualDesktop.Android-20231112-231709.jpg
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 255
Uusin Virtual Desktop päivitys tänään rikkoi jotain pahasti, discordin puolellakin oli jo tullut palautetta aiheesta. Tietyt jutut laukaisee hirveän stutteroinnin, viiveet raketoi taivaisiin ja fps tippui alas. Peli toimii niin kauan itellä hyvin kunnes laitan pausen ja jatkan, sen jälkeen on sellasta dia showta että silmiin sattuu :geek:


Ai tää olikin VD ongelma... Ihmettelinkin eilen miks tätä tapahtuu. Pelailin SkyrimVR:ää ja lisäsin pari visuaalimodia ja ajattelin että ne jotenkin teki pelistä liian raskaan ja VRAM meni täyteen tai jtn miksi tuota tuli. Mutta jos onkin vain VD ongelma niin hyvä. Toivottavasti tänään tulee hotfixi tai rollbackki.


Edit: näyttää siltä että jostain syystä VD ei ole tietoinen tästä ongelmasta... ehkä pitää testaa toista codekkia väliaikaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.01.2018
Viestejä
92
Liekohän sattumaa että SteamVR:llä oli äskettäin ihan samanlaista ongelmaa?
Jos VD kanssa käytössä niin siitä johtunee, kokeilin itsekin vielä uudestaan niin alkoi se tökkimään muuallakin kun pelkästään tietyssä pelissä, mm SteamVR homekin meni ihan tilttiin.

VD discordissa yksi moderaattoreista ainakin kovasti aluksi syytti vaan uusinta Windows päivitystä mutta sitten tuli viestien tulva jossa monilla oli vanhat Win versiot ja silti tökkii niin veti hieman sanoja takaisin:geek:
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 255
VD discordissa joku maininnut että VD beta versio korjaisi tuon ongelman. Pitääkin vaihtaa Beta versioon ja testailla. Edit: tää ei ookkaan vissiin public beta missä se on korjattu. Eli ehkä odotellaan hotfixia hetken tai sitten käyttää jotain muuta dekoodausta kuin tuota H.264+:aa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.01.2018
Viestejä
92
VD:n kehittäjä guy juuri discordissa sanoikin että muutaman tunnin sisään pitäisi olla hotfixi tulossa.

Mulle tuli linkki johonkin betaan johon liityin/latasin storen kautta mutta versio numero ja kaikki muukin on ihan sama kuin tuossa ns perus versiossa, erona vaan se että se kyllä pelaa toisin kuin se normi versio.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
130
Uusin Virtual Desktop päivitys tänään rikkoi jotain pahasti, discordin puolellakin oli jo tullut palautetta aiheesta. Tietyt jutut laukaisee hirveän stutteroinnin, viiveet raketoi taivaisiin ja fps tippui alas. Peli toimii niin kauan itellä hyvin kunnes laitan pausen ja jatkan, sen jälkeen on sellasta dia showta että silmiin sattuu :geek:

Tää on nyt vissiin korjattu kaikessa hiljaisuudessa. Versio numero ei muuttunut, mutta huomasin Questin käynnistyksen jälkeen, että VD:tä päivitettiin. Peleissä ei nyt ainakaan hyppää latency enää taivaisiin.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 474
Tää on nyt vissiin korjattu kaikessa hiljaisuudessa. Versio numero ei muuttunut, mutta huomasin Questin käynnistyksen jälkeen, että VD:tä päivitettiin. Peleissä ei nyt ainakaan hyppää latency enää taivaisiin.
Tuo on kyllä aina niin hienoa ohjelmistokehitystä ettei versionumerota päivitetä (edes jotakin beta tägin lisäystä, jos on tehty pikafixi). Hyvä että vika korjaantui verraten nopeasti jokatapauksessa :)
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 068
Tuo on kyllä aina niin hienoa ohjelmistokehitystä ettei versionumerota päivitetä (edes jotakin beta tägin lisäystä, jos on tehty pikafixi). Hyvä että vika korjaantui verraten nopeasti jokatapauksessa :)
"Bug fixes and performance updates".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 310
Varjolta on kaiketi jotain uutta tulossa julki 27.11.2023. Kuvasta päätellen voisi olla Varjo VR-4 tai vaihtoehtoisesti numerolla 4 vihjataan 4K resoluutioon.

Ei sillä että olisi varaa ostaa tai kun en edes omista pc-pelikonetta tällä hetkellä mutta kilpailu on aina hyvästä, riippumatta siitä että onko suuntautuminen edelleenkin yritys- vaiko jopa kuluttajapuolelle. Hienoa tästä tekee eritoten sen kun suomalainen yritys näyttäisi olevan tällä markkinasektorilla se suunnannäyttäjä. Toivottavasti olisi jotain kivaa tiedossa, 1k€ PCVR & standalone-setti kuullostaisi ainakin omaan korvaan riittävän hyvältä mutta tätä ei varmastikaan ole tiedossa.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
632
Yllättyisin jos kuluttaja mallin HMD:tä esiteltäisiin. VR-4/XR-4 luultavemmin tuodaan näytille.
Voihan se 4 vihjata myös 4k resoluution micro oled paneeleja mitkä on kovaa huutoa ensivuoden puolella high-end laseissa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
6 819
Applen luurilla kuvatut spatial 3d videot saa toimimaan kaikissa vr-kypärissä. Videota beta käyttiksestä hughou ladannut tuubiin



Samalta tyypiltä ohjeet miten quest3:en kameroilla saa tehtyä 3d-videoita


Nuo lienee "helpoimmat" ja halvimmat tavat kokeilla 3d videohommia. Olettaen siis, että löytyy joko applen luuri tai quest3. Apple vaatii vielä beta käyttiksen.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
632
Varjo Aerot tuli testiin. Monet kauhutarinat epäkelvollisesta FOV:sta, Softasta ja kuvan vääristymistä luenneena vähän epäilytti, Mutta ajattelin silti kokeilla mimmoiset ovat.
Bigscreen Beyond oli toinen vaihtoehto, Mutta siinä on sit glarea mitä en voi sietää näin valve indeksin jälkeen. Myöskään niiden toimitusajasta ei ole mitään hajua joten päädyin Aeroihin. Crystal kävi myös mielessä, Mutta se on eri hintaluokan laite, Valtava kooltaan ja toimii akuilla.

Tökkäsin koneeseen lasit kiinni ja latasin varjo base softan. Ensiasennus oli helppo, Firmis päivittyi ilman ongelmia ja ei mitään sen ihmeempiä. Hieman huono juttu tosin että varjo base vaatii sisäänkirjautumisen -> jos varjon puolella menee jotain rikki niin laseja ei voi käyttää. Tämä ollut joskus riesana muiden kokemuksia hieman lukeneena.
Linssit pitävät tuommoisen kopiokoneen äänen aina kun laittaa virrat päälle, Ilmeisesti linssien moottorit syynä siihen.

Säädin PPD asetuksen 39 "Highest", Lasit päähän ja silmien kalibrointi tervehti ensimmäisenä. Tuijotat pistettä hetken ja linssit säätyvät sinun IPD:n mukaan kohdilleen. Tän saa myös pois päältä jos sitä kalibrointia ei halua aina tehdä laseja päähän laittaessa.
Näin valve indexin jälkeen kyllä kuvan terävyys toi semmoisen wau efektin. Työpöytää katsoessa teksti on erittäin selvää, Värit näyttävät hyvältä ja moitittavaa ei juuri ole. Linssien sweet spot on suuri ja päätä ei tarvitse liikuttaa että näkisi vähän tarkemmin kuten Q2 ja Index kanssa.
Näkökenttä on pystysuunnassa indexiä pienempi, Leveyssuunnassa hyvin vertailtava, Jopa hieman leveämpi? Ei häirinnyt itsellä ollenkaan. Tilasin 6mm paksun, Todella ohuen naamapehmusteen ennakkoon jos sillä saisi hieman näkökenttää avarrettua lisää, Mutta tuskin edes tulen sitä käyttämään.
Vääristymiä koitin etsiä, Mutta pienellä tutkinnalla ne on kuulemma korjattu softan puolelta noin vuosi sitten.

Mukavuus on ihan ok. Hieman kevyempi kuin index ja hyvät säätömahdollisuudet. Varsinkin kun huomasin ohimon vierestä tuon kulma säädön niin istuvuus parani valtavasti.
Toi pääpannan materiaali on vähän semmoinen että saattaa repiä hiuksia mistä tulee kyllä miinuspisteitä.
Tuuletin on ihan kiva lisä, Se oli odotettua vahvempi ja estää täysin naaman/linssien hikoamisen. Tämän koitin 2 tunnin beatsaber sessiolla. Huomion arvoinen seikka että se voi myös kuivattaa silmiä joillain käyttäjillä, Mulla ei vaivannut.

Kyl tää käyttöön jää. Ellei sitten 27 päivä varjo lyö jotain Aero 2:sta pöytään about samalla hintalapulla, Mikä on aika epätodennäköistä :rofl:
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 258
@Tender eieiei tämmösiä houkutuksia tänne :lol:
minulla on indexit joku vajaa 2000h steamvrn mukaan, hyvät pelit olleet, pelkkää simracingia ja vähän lentelyä. nyt varjo lyö -10% bf alen vielä tuosta alennetusta.
toimiiko aerot yhdellä majakalla simuilussa?
edit: ja pitikö karsia detaileja miten paljo peleissä vs index?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
632
@Tender eieiei tämmösiä houkutuksia tänne :lol:
minulla on indexit joku vajaa 2000h steamvrn mukaan, hyvät pelit olleet, pelkkää simracingia ja vähän lentelyä. nyt varjo lyö -10% bf alen vielä tuosta alennetusta.
toimiiko aerot yhdellä majakalla simuilussa?
edit: ja pitikö karsia detaileja miten paljo peleissä vs index?
Käsittääkseni yksi majakka riittää simuiluun, Mutta sijainti pitää olla hyvä.
Parissa pelissä on AA:ta joutunut pudottamaan (Contractors esim) että pyöri sulavasti.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 194
Korkea selkänoja ainankin minulla tekee sen että takana oleva majakka jää kaveeseen.
Puna-/sinisiirros ajoittain haittaa noissa Aeroissa, tuotakin saa kikkaululla pienennettyä.
Suurin vika on ehdottomasti se että viime aikoina ei olekkaan ollut tarpeeksi aikaa pelailla niillä.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
632
Entäs toi fov, meneekö tarkkuus edelle focin?
ndexissä on kuitenkin aika paljon isompi horizontal 108 vs 102 ja vertical 104 vs 73

Refresh rate on ok kun olen aina pelannut 90llä indexillä
Kyl sen pienemmän vertical FOV:n huomasi mutta itseäni se ei juuri haitannut.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 258
Korkea selkänoja ainankin minulla tekee sen että takana oleva majakka jää kaveeseen.
Puna-/sinisiirros ajoittain haittaa noissa Aeroissa, tuotakin saa kikkaululla pienennettyä.
Suurin vika on ehdottomasti se että viime aikoina ei olekkaan ollut tarpeeksi aikaa pelailla niillä.
Indexille majakka on suoraan edessä n. 1m pään yläpuolella n.1,5m päässä edessä hyvin toiminut, kunhan muistaa laittaa verhot ikkunaan. Rigi ikkunan vieressä ja kypärä ottaa siitä jotain heijastumia ilman verhoja.
Pistetään harkintaan, harmi kun verkkiksellä loppui. Oli sama alennus sielläkin.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
12
Tuliko kenellekään muulle Quest 3 128GB ostaneelle ilmoitusta että saisi tuon 6kk Meta Quest+ ilmaiseksi mikä piti tulla vain 512GB mallin kanssa? Tarjous pitää lunastaa 8. tammikuuta 2024 mennessä. Taidan katsella vielä ainakin ensi kuun pelit ennen kuin lunastan, tässä kuussa tarjolla NFL PRO ERA ja Angry Birds VR: Isle of Pigs.
Meta Quest+ VR subscription: Available now on Meta Quest | Meta Store
Juu tuli, lunastin ja näyttää olevan 6kk voimassa.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
827
Tuliko kenellekään muulle Quest 3 128GB ostaneelle ilmoitusta että saisi tuon 6kk Meta Quest+ ilmaiseksi mikä piti tulla vain 512GB mallin kanssa? Tarjous pitää lunastaa 8. tammikuuta 2024 mennessä. Taidan katsella vielä ainakin ensi kuun pelit ennen kuin lunastan, tässä kuussa tarjolla NFL PRO ERA ja Angry Birds VR: Isle of Pigs.
Meta Quest+ VR subscription: Available now on Meta Quest | Meta Store
Juu tuli, lunastin ja näyttää olevan 6kk voimassa.
Mistä tuon ilmoituksen näkee jos sellainen on tullut?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
612
Sain myös 128gb malliini tuon 6kk kokeilujakson, mailia ei olle tullut. Jos tuo on virhe, niin luultavasti korjataan pian.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2020
Viestejä
72
Niin nuo 512GB mallin ostaneet ei ole tästä niin iloisia luonnollisesti, saas nähdä onko virhe vai ei. Odottelen silti ensi kuun pelit ennen kuin lunastan, kuluvan kuun pelit ei oikein nappaa. :)
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
985
Sain myös 128gb malliini tuon 6kk kokeilujakson, mailia ei olle tullut. Jos tuo on virhe, niin luultavasti korjataan pian.
Kokeilette kaikkien mahdollisia pelejä mitä sieltä löytyy niin jääkin loppuelämäksi kummittelemaan tuonne ostetut puolelle. Meta kyllä idiootti firma kun ei pysty piilottamaan mitään pelejä(demoja, applab ym. ) tuolta listatuista vaan siellä ne seikkailee hamaan tulevaisuuteen. Onneksi tuon viimeisen firmis päivityksen jälkeen alkoi toimimaan edes tuo että näyttää vaan asennetut pelit oletuksena. Boxilla...pleikalla...steemissä...epicillä tuon piilotuksen pystyy tekemään mutta ei metalla :(
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
612
Kokeilette kaikkien mahdollisia pelejä mitä sieltä löytyy niin jääkin loppuelämäksi kummittelemaan tuonne ostetut puolelle. Meta kyllä idiootti firma kun ei pysty piilottamaan mitään pelejä(demoja, applab ym. ) tuolta listatuista vaan siellä ne seikkailee hamaan tulevaisuuteen. Onneksi tuon viimeisen firmis päivityksen jälkeen alkoi toimimaan edes tuo että näyttää vaan asennetut pelit oletuksena. Boxilla...pleikalla...steemissä...epicillä tuon piilotuksen pystyy tekemään mutta ei metalla :(
Voihan tulla seuraaviin versioihin. Käytän muutenkin installed näkymää koska 128gb malli ja pelejä on kertynyt Go ajoilta.
 
Liittynyt
18.09.2019
Viestejä
49
Varjo Aeron headsetin lisäksi täytyy hankkia vähintään yksi majakka, mutta saako sen asennetuksi ja otetuksi käyttöön ilman ohjaimia, siis pelkällä hiirellä ja näppiksellä ?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
224 953
Viestejä
3 975 178
Jäsenet
68 025
Uusin jäsen
Tilnu

Hinta.fi

Ylös Bottom