- Liittynyt
- 06.11.2016
- Viestejä
- 913
Noniin, laitetaas tähtisotia testiin, HOTAS löytyy.
Mikäli vaan mitenkään taipuu, pelaa nyt ihmeessä myös Alyx läpi.Kiertoon tuo lähtee, kun olen Resident Evil 4:n läpi pelannut. Se sentään on immersiivinen, vaikka toki grafiikka on PS2-tasoa.
Resoluutioon ja grafiikkaan, standalonena varmaan just aika lähellä jotain PS2 tasoa kun on kuitenkin periaateessa sisuskaluiltaan Android-puhelin. RE4 on kyllä kiinnostanut mutta toistaiseksi on jäänyt kauppaan.Jaahas. Nyt on Quest 2:ta kokeiltu pari päivää. Yllätys oli suuri, ettei kokemus nyt kovin paljoa Oculus GO:sta eroa, vaikka luulin muutaman vuoden välin tuottaneen paljonkin muutosta. Mutta ei. Ehkä aika kultaa muistot, mutta edes resoluutio ei tunnu juurikaan erilaiselta. Elokuvien kanssa esimerkiksi kokemus on käytännössä sama. Ja kieltämättä vehje painaa tuhottomasti, enkä itse sitä pysty tuntia kauempaa kerralla pärställä pitää.
3D-elokuvilta odotin paljon VR-kokemuksena, mutta paskan marjat. Quest 2:lla ainakin 3D-leffoista puuttuu syyvyyden tunne lähes kokonaan, enkä itse asiassa huomaa juurikaan eroa 2D-elokuviin. Tämä oli ehkä suurin pettymys, kun kuvittelin nimenomaan stereonäköön perustuvan systeemin jopa voimistavan fiilistä, mutta näköjään ne on edelleenkin katsottava leffateatterissa, jos 3D:tä hakee. Ja kyllä, kyseesä olivat nimenomaan 3D-elokuvat. Lieneekö näissä sitten resoluutio jotenkin edelleen rajoitteena sen suhteen, vai mikä helvetti siinä on, että todellisuus poikkeaa odotuksesta näin kovasti.
Kiertoon tuo lähtee, kun olen Resident Evil 4:n läpi pelannut. Se sentään on immersiivinen, vaikka toki grafiikka on PS2-tasoa.
Onhan Quest 2 sentään 6dof laite kun Oculus Go oli muistaakseni vain 3dof.Jaahas. Nyt on Quest 2:ta kokeiltu pari päivää. Yllätys oli suuri, ettei kokemus nyt kovin paljoa Oculus GO:sta eroa, vaikka luulin muutaman vuoden välin tuottaneen paljonkin muutosta. Mutta ei. Ehkä aika kultaa muistot, mutta edes resoluutio ei tunnu juurikaan erilaiselta. Elokuvien kanssa esimerkiksi kokemus on käytännössä sama. Ja kieltämättä vehje painaa tuhottomasti, enkä itse sitä pysty tuntia kauempaa kerralla pärställä pitää.
3D-elokuvilta odotin paljon VR-kokemuksena, mutta paskan marjat. Quest 2:lla ainakin 3D-leffoista puuttuu syyvyyden tunne lähes kokonaan, enkä itse asiassa huomaa juurikaan eroa 2D-elokuviin. Tämä oli ehkä suurin pettymys, kun kuvittelin nimenomaan stereonäköön perustuvan systeemin jopa voimistavan fiilistä, mutta näköjään ne on edelleenkin katsottava leffateatterissa, jos 3D:tä hakee. Ja kyllä, kyseesä olivat nimenomaan 3D-elokuvat. Lieneekö näissä sitten resoluutio jotenkin edelleen rajoitteena sen suhteen, vai mikä helvetti siinä on, että todellisuus poikkeaa odotuksesta näin kovasti.
Kiertoon tuo lähtee, kun olen Resident Evil 4:n läpi pelannut. Se sentään on immersiivinen, vaikka toki grafiikka on PS2-tasoa.
Joo siis en nyt meinaa, etteikö mitään eroa ole, ja toki 6dof on ihan eri levelillä käytön monipuolisuuden suhteen. Kehityksen hitaus tässä on lähinnä hämmästyttänyt ja se, että tosiaan moni kokemus on identtinen GO:hon verrattuna.Onhan Quest 2 sentään 6dof laite kun Oculus Go oli muistaakseni vain 3dof.
Ja ohjaimet sekä seuranta on pari kertaluokkaa kehittyneempää kuin Go:ssa.
Tuon voin itsekkin vahvistaa että kyllä leffat mieluummin katsoo isolla telkkarilla tai leffateatterissa, ei Quest 2:n resoluutio vaan riitä, enkä usko että Pico 4 on paljoa kummempi tällä alueella.
Jos pääpaino on leffoilla niin joku NReal Air voisi olla parempi.
Itse olen ollut tyytyväinen Quest 2:een kun pääpaino on siinä että saa vähän fyysisempää viihdykettä eikä pelaaminen ole vain sohvalla/tuolissa löhöämistä. Grafiikan suhteen ei odotukset olleet koskaan sitä että tulisi jotain reaalimaailma detailitasoa.
Vinkkinä jos on mennyt ohi, niin jos näkymä on suttuinen niin kannattaa kokeilla niitä Quest 2:n eri IPD vaihtoehtoja. Jos linssien etäisyys toisistaan ei mätsää omien silmien kanssa niin näkymä on huono. Quest 2:ssahan on tälle 3 asetusta.
Peleistä itse olen tykännyt nyt hyvin paljon Bonelabsista. Toki siinäkin omat glitsinsä ja buginsa kuten kaikessa softassa/peleissä.
Mitä 3D-elokuviin tulee, niin jo pelkkänä standalonena tuo tukee niitä BigScreenissä ja Skybox VR:ssä. Kokeilin tosiaan molempia omilla tiedostoilla ja BigScreenin striimauksina. Ei eroa lopputuloksen kannalta. Pitää kokeilla vielä PCVR:n kautta.Resoluutioon ja grafiikkaan, standalonena varmaan just aika lähellä jotain PS2 tasoa kun on kuitenkin periaateessa sisuskaluiltaan Android-puhelin. RE4 on kyllä kiinnostanut mutta toistaiseksi on jäänyt kauppaan.
En tiä miten 3D elokuvia pitiäisi tällä katsoa, mutta ainakin Bigscreen Betan pitäis niitä tukea. Se on ilmainen ja PITÄIS olla mahdollista toistaa sisältöä muistakin lähteistä. En oo ihan varma, joten tapauksesta riippuen voi olla ettei onnistu. Mutta ainakin softassa olevalla 3D leffojen esikatselun striimikanavalla 3D efekti on kyllä ihan huomattava.
En osaa ottaa kantaan painoon muuten kuin että kyllähän se paino tuntuu, mutta parhaimmillaan kyllä parikin tuntia mennyt ne naamalla. Toki kun ei ole paremmasta tietoa niin voi olla turha kommentti.
Ite käytän varmaan 90% PCVR ja 10% standalone. Voisin olettaa että jos tietokoneelta striimaa sen leffan niin resoluutio voi olla parempi, jos nyt ylipäätään saa 3D:nä jollain softalla toimimaan. Tosiaan en oo itse kokeillut niin en tiedä.
PCVR peleissä taas resoluution ero standaloneen on (tietysti tietokoneesta riippuen) aika huikea. Toki parempiakin laseja tähän käyttöön löytyy. mutta all-in-one vehkeeksi oon ollut kyllä pirun tyytyväinen. Esim. Pico tarjoaa paremman resoluution ja paremmat linssit, mutta se onkin pari vuotta myöhemmin julkaistu ja teknisesti edellä. Mutta taas standalonena varmaan samantapainen kokemus sikäli että se käyttää samaa prosessoria, toki korkeammilla kelloilla, kuin Quest 2 ja tämä vaikuttaa väistämättä sisällön resoluutioon kun tasapainoillaan käyttäjän kokemuksen, akkukeston ja silmäkarkin välillä.
En sikäli puolustele, varmasti havaintosi ovat ihan oikeita. Lähinnä halusin tuoda ilmi että jos vielä haluaa kokeilla jotain muuta ennen palautusta niin siitäkin saa kyllä paljon iloa irti. Toki ymmärrettävästi on kallis hankinta ja jos käyttö jää vähäiseksi eikä se vähäinenkään käyttö ole miellyttävää niin palautukseen vain.
Tuo on kyllä erittäin totta, ja itsellä vie immersiota voimakkaasti. Omakin säätö osuisi oikeasti ilmeisesti optimissaan tarjottujen säätöjen väliin. Lasit on myös hankala saada juuri oikeaan asentoon niin, ettei näkymä vääristy. Samalla kuva jotenkin huojuu herkästi (hyvin lievästi, mutta sen huomaa), kun päätä kääntelee. Ei kaikissa sovelluksissa, mutta esimerkiksi "päävalikon lobbyssa" tuon huomaa hyvin helposti.Se on kyllä ton Quest 2:n kanssa tarkkaa, että IPD on säädetty kohdilleen ja, että lasit on muutenkin just oikeassa kohdassa päässä. Jos silmät on yhtään "sivussa", kuva menee heti aika suttuiseksi. Tuo on itsellä ehkä se isoin valituksen aihe ja kaipaisin ehdottomasti myös vähän tarkempaa IPD-säätöä, mielellään vielä sellaista jota voisi säätää lasit päässä, koska omat öögat on just Q2 säätöjen mediumin ja maksimin välimaastossa.
Teoriassa vois pyörähtää, se minkälaisilla asetuksilla ja riittääkö FPS ettei tule huono olo riippuu pelaajasta ja pelistä.Jaksaisiko 2600k @4.8ghz ja GTX super 1660 pyörittään PCVR edes minimiasetuksilla. Esim Half life?
Kai pelko tuossa metaverse/ar-jutuissa on, että käy windows phonet. Se voi olla, että kun homma lähtee kunnolla liikkeelle niin early adopterit vie markkinan ja muut jää soittelemaan viulua. Ainakin oculus saa platformin tehtyä valmiiksi + devaajia sisään omaan alustaansa.Tämän kokemuksen myötä on kyllä tullut selville, että Zuck on ampunut itseään kyllä pahasti jalkaan laittamalla liikaa paukkuja Metaverseensä. Aivan liian aikaisin on sen kanssa liikenteessä. Teknologian pitää kypsyä vielä ainakin 10 - 15 vuotta ennen kuin se on natiivisti sillä tasolla, että "kuka tahansa" lähtisi ajattelemaan sen tuovan jotain lisäarvoa elämäänsä. Kestää vielä hyvän aikaa ennen kuin laitteet ovat riittävän mukavia, vehkeet tarpeeksi tehokkaita ja edullisia ja tarjottavat ratkaisut jotenkin järkeviä, että tuo mitenkään voisi onnistua.
Pelaajana aika meh tuotetta tulossa, kun se juoksee kuulemma applen m2 silikoonilla jolloin unityn ja unreal enginen kautta tehdyt 99% vr-peleistä eivät sillä natiivisti pyöri. Jotain applestoren mobiilipelejä ei silleen hirveesti jaksaMielenkiinnolla odotan mitä apple oletettavasti tuo 2023 myyntiin. Huhut ehdottelevat todella kallista highend laittetta.
Uskon kans, että se on jonkinsortin devaajalaite. En usko, että huhutulla 3k$ hinnalla ja pelejä 0 kappaletta sitä pelaajat ostaisivat + pc tuki varmaan on nolla mikä karsii suurimman osan pelaajista veks.Pelaajana aika meh tuotetta tulossa, kun se juoksee kuulemma applen m2 silikoonilla jolloin unityn ja unreal enginen kautta tehdyt 99% vr-peleistä eivät sillä natiivisti pyöri. Jotain applestoren mobiilipelejä ei silleen hirveesti jaksa
Ar-hommiin sitä varmaan suunnitellaan, mutta eiköhän se ole sidottu macin omaan ympäristöön niin pc-käyttäjät jäävät siitäkin ulkopuolelle. Eli käytännössä siitä tulee varmaan 3000$ vr-pornon katsomislaite.
Ongelma on, että laadukasta materiaalia ei tahdo oikeen olla valmiina tuolla vr maailmassa vielä kunnon resoluutiolla.Jaahas. Nyt on Quest 2:ta kokeiltu pari päivää. Yllätys oli suuri, ettei kokemus nyt kovin paljoa Oculus GO:sta eroa, vaikka luulin muutaman vuoden välin tuottaneen paljonkin muutosta. Mutta ei. Ehkä aika kultaa muistot, mutta edes resoluutio ei tunnu juurikaan erilaiselta. Elokuvien kanssa esimerkiksi kokemus on käytännössä sama. Ja kieltämättä vehje painaa tuhottomasti, enkä itse sitä pysty tuntia kauempaa kerralla pärställä pitää.
3D-elokuvilta odotin paljon VR-kokemuksena, mutta paskan marjat. Quest 2:lla ainakin 3D-leffoista puuttuu syyvyyden tunne lähes kokonaan, enkä itse asiassa huomaa juurikaan eroa 2D-elokuviin. Tämä oli ehkä suurin pettymys, kun kuvittelin nimenomaan stereonäköön perustuvan systeemin jopa voimistavan fiilistä, mutta näköjään ne on edelleenkin katsottava leffateatterissa, jos 3D:tä hakee. Ja kyllä, kyseesä olivat nimenomaan 3D-elokuvat. Lieneekö näissä sitten resoluutio jotenkin edelleen rajoitteena sen suhteen, vai mikä helvetti siinä on, että todellisuus poikkeaa odotuksesta näin kovasti.
Kiertoon tuo lähtee, kun olen Resident Evil 4:n läpi pelannut. Se sentään on immersiivinen, vaikka toki grafiikka on PS2-tasoa.
Noista ar-laitteista niin hyvin on mennyt teknologia eteenpäin
Microsoftin hololense 2016
![]()
Magic leap v2 2022: Magic Leap 2 Hands-On: AR Glasses That Can Dim the Real World
![]()
Niantic+qualcom 2022 ar reference joka ei mene tuotantoon. Niantic pokemonin ja ingressin tekijä. Niantic on googlen omistuksessa: Niantic shows off AR headset prototype powered by Snapdragon AR2 Gen 1
![]()
Jos olisi oikein optimistinen niin ehkä 5v sisällä tulee AR laite mitä jonkinlainen määrä(ei massa) ihmisistä on valmiita pitämään julkisilla paikoilla päässä. 10v-15v niin nykyiset highend luurit ovat korvaantuneet AR laitteilla. Luuri on ruuduton tiili isolla akulla, jota ei kaiveta taskusta/repusta esiin. Langaton yhteys lasit-laskentatiili välille. Varmuuden vuoksi myös mahdollisuus langalliseen yhteyteen millä saa myös lasit ladattua.
Taitaa AR ja MR olla niin marginaalissa vielä vuosia ettei ainakaan minua haittaisi yhden ketjun käyttäminen kaikille laitteille. Tuskin ar/mr keskustelua syntyy mitenkään paljoa.Keskustelua äly ja ar laseista
Teen tämän ketjun valmiiksi jos Facebook saattaisi julkaista kunnon älylasit joissa olisi näyttö tämän kuun lopulla jolloin varmasti alkaa porukan kiinnostus nousta. Tällä hetkellä Suomessa ei oikein ole myynnissä kuin älylaseja joissa korkeintaan kaiuttimet ja mikrofoni. On arvioitu että...bbs.io-tech.fi
Oma ketjukin on AR ja älylaseille tosin en tiedä pitäisikö tämä ketju muutttaa VR, AR, MR keskustelua?
Itsekkin aikoinaan tuon quest 2 hommannut 3 d leffojen takia osaltaan myöskin ja ei ollut tosiasn niin mahtava kokemus mitä ajattelin...Mitä 3D-elokuviin tulee, niin jo pelkkänä standalonena tuo tukee niitä BigScreenissä ja Skybox VR:ssä. Kokeilin tosiaan molempia omilla tiedostoilla ja BigScreenin striimauksina. Ei eroa lopputuloksen kannalta. Pitää kokeilla vielä PCVR:n kautta.
3D-efektiä luultavasti pilaa se, että kuva on ikään kuin vähän suttuista, jolloin sen tunteen luomiseen tarvittava detalji ja syvyysvaihtelun erot eivät tule esiin. En tiedä, tämä on pelkkää arvailua.
Tämän kokemuksen myötä on kyllä tullut selville, että Zuck on ampunut itseään kyllä pahasti jalkaan laittamalla liikaa paukkuja Metaverseensä. Aivan liian aikaisin on sen kanssa liikenteessä. Teknologian pitää kypsyä vielä ainakin 10 - 15 vuotta ennen kuin se on natiivisti sillä tasolla, että "kuka tahansa" lähtisi ajattelemaan sen tuovan jotain lisäarvoa elämäänsä. Kestää vielä hyvän aikaa ennen kuin laitteet ovat riittävän mukavia, vehkeet tarpeeksi tehokkaita ja edullisia ja tarjottavat ratkaisut jotenkin järkeviä, että tuo mitenkään voisi onnistua.
VR:n kanssa homma on selvästi erittäin varhaisessa vaihessa vielä, eikä sen aika ole kypsä. Homma tulee pysymään marginaalipuuhasteluna vielä vuosia, ja Meta ei tule olemaan homman voittaja.
Jos pitäisi ennustaa, väitän melkein, että VR tulee menemään joksikin aikaa kiven alle kehittymään ennen kuin uusi, enemmän massoihin iskevä aalto voi iskeä. Ja tuolloinkin sanoisin, että AR on se, mihin paukkuja enemmän laitetaan, koska sille on helpompi keksiä kuluttajasovelluksia, joita voi tosielämässä käyttää.
Eikös se tynnyrivääristymän korjaus vaadi n. 1,5x resoluution lähdedataan tms. Eli se olisi jo 6k pelkälle videille. Siihen sitten se, että elokuva peittää ehkä puolet linssin kuva-alasta, joten pikselit pitää vielä tuplata (vai nelinkertaistaa?), niin ehkä 12-16k riittää häviöttömään 4k materiaalin katseluunMikähän se pitäisi olla resoluutio näillä vehkeillä että se rosoisuus katoaisi ja voisi esim 4k leffaa katsoa "virtuaalisesti" niin ettei sitä elokuvan resoluutiota rajoita VR-lasien resoluutio? 8k per silmä ei taida riittää alkuunkaan. Ehkä 16k?
Joo jotain tuommoista itsekkin mietin. Lähinnä ajatuksena siihen että mitä jos VR maailmassa tekisi esim töitä virtuaalisilla 4k näytöillä, ja ehkä jatkokeskusteluna yllä käytyyn elokuvien katsomiseen. OG2 reso on 1832x1920 silmälle eli käytännössä jos virtuaalinen näyttölaite VR maailmassa veisi puolet vaakasuuntaisesta ja pystysuuntaisesta tilasta niin resoluutio on 916x960 eli DVD leffalle juuri ja juuri riittävä kun otetaan pois vielä tynnyrivääristymät.Eikös se tynnyrivääristymän korjaus vaadi n. 1,5x resoluution lähdedataan tms. Eli se olisi jo 6k pelkälle videille. Siihen sitten se, että elokuva peittää ehkä puolet linssin kuva-alasta, joten pikselit pitää vielä tuplata (vai nelinkertaistaa?), niin ehkä 12-16k riittää häviöttömään 4k materiaalin katseluun
Varjo taitaa mainostaa että heidän VR-3 pönttö on "ihmissilmän resoluutiolla". 27 asteen fokus alueelle 1920x1920 reso. Jos tuo olisi koko paneelin alalle 140 FOVille niin se olisi aika paljon. Ehkä se tulevaisuus on juurikin tuossa silmän seurannassa ja vain sihen kohteen ympäristöön näytetään sitten ultra tarkkaa näkymää. Saapa nähdä onko OQ3:ssa mitään tuohon viittaavaa.Tämä siis nopeasti mutuiluna, olisi kyllä kiinnostavaa jos joku jaksaisi laskea mikä reso tarvitaan pottaan jotta havauttu pikseli on saman kokoinen kuin kotisohvalta 70" 4K telkkarissa. Siihen ei taida tuo 32k riittää.
Joo, seuranta ratkaisisi tarkkuusongelman.Varjo taitaa mainostaa että heidän VR-3 pönttö on "ihmissilmän resoluutiolla". 27 asteen fokus alueelle 1920x1920 reso. Jos tuo olisi koko paneelin alalle 140 FOVille niin se olisi aika paljon. Ehkä se tulevaisuus on juurikin tuossa silmän seurannassa ja vain sihen kohteen ympäristöön näytetään sitten ultra tarkkaa näkymää. Saapa nähdä onko OQ3:ssa mitään tuohon viittaavaa.
Toisaalta ei reaalimaailmassa silmäkään kykene tuommoiseen erotteluun. Tuommoisella setupilla se tarkoittaisi ~150 PPD jos en ihan väärin "napkin mathia" tehnyt. E: Itsellä on monitorina 48" 4k OLED jota katson 75cm päästä. PPD on 52 eli Varjon öky-päähine pitäisi reson puolesta riittää jos "emuloisi" virtuaalisesti tämmöistä setuppia.Joo, seuranta ratkaisisi tarkkuusongelman.
Tosin tuosta 1920x1920 @27° nopeasti ajateltuna taitaa jäädä kauas esim 70" 4k-ruutu vaikka 4 metrin etäisyydeltä nähtynä.
Pikaisen laskuharjotuksen päätteeksi kun osa arvoista on hihasta vedettyjä, Quest 2 resoluutiolla 10m päässä olevan kankaan pikselin korkeus olisi noin 8,5mm.Tässä leffa-kysymyksessä pitäisi vielä huomioida fov. Jos leffa peittäisi puolet linssin kuvasta, se tarkoittaisi aivan jäätävän isoa virtuaali-skriiniä. Eli kokemus ei vastaisi kotiteatterin 120-tuumaista kangasta - saati sitten 70-tuumaista 4k-telkkaria - vaan havaitut pikselit olisivat huomattavasti suurempia.
Omasta mielestä tämä on toki virtuaalipotan vahvuus: saat kokemuksen 500" ruudusta kuun kamaralla. Iso ruutu on itselle tärkeämpää kuin pikselin näennäinen koko. Mutta moni on eri mieltä.
Tämä siis nopeasti mutuiluna, olisi kyllä kiinnostavaa jos joku jaksaisi laskea mikä reso tarvitaan pottaan jotta havauttu pikseli on saman kokoinen kuin kotisohvalta 70" 4K telkkarissa. Siihen ei taida tuo 32k riittää.
Onko mitään hajua onko tuo EmuVR kuinka vaativa koneelle?Teoriassa vois pyörähtää, se minkälaisilla asetuksilla ja riittääkö FPS ettei tule huono olo riippuu pelaajasta ja pelistä.
Neljän metrin päästä 70" ruudulta katsottuna toki hyvä full HD ajaa asian enemmän kuin hyvin (verrattuna siis 4K:hon, jos ei muuten esim. HDR-matskua).Joo, seuranta ratkaisisi tarkkuusongelman.
Tosin tuosta 1920x1920 @27° nopeasti ajateltuna taitaa jäädä kauas esim 70" 4k-ruutu vaikka 4 metrin etäisyydeltä nähtynä.
En ole tutustunut ihmissilmän biologisiin rajoihin...Toisaalta ei reaalimaailmassa silmäkään kykene tuommoiseen erotteluun. Tuommoisella setupilla se tarkoittaisi ~150 PPD jos en ihan väärin "napkin mathia" tehnyt. E: Itsellä on monitorina 48" 4k OLED jota katson 75cm päästä. PPD on 52 eli Varjon öky-päähine pitäisi reson puolesta riittää jos "emuloisi" virtuaalisesti tämmöistä setuppia.
...mutta omakohtainen kokemus: 4K television on 3.2 metrin päässä olohuoneessa. Ruudun koko on 65". Peliä pelatessa huomaa ihan selvän eron onko resoluutiona 4K vai FullHD. Toki 28" putki-TV ajaa myös asiansa ihan hyvin, mutta varmuudella katsoja näkee eron resoluutiossa FullHD vs 4K @65"/3.2m. En väitä että ero on maatamullistava, olen vain huomannut että näissä netistä löytyvissä "korkeammalla resoluutiolla ei ole merkitystä"-ohjeissa ei ehkä aina huomioida katselukokemusta oikealla tavalla. Esim vaikka kahta pistettä ei enää erottaisi toisistaa, voiko silti kuvan sahalaitaisuus vähentyä resoluutiota nostettaessa?Neljän metrin päästä 70" ruudulta katsottuna toki hyvä full HD ajaa asian enemmän kuin hyvin (verrattuna siis 4K:hon, jos ei muuten esim. HDR-matskua).
Juu toki huomaa eron jos pelin valikosta pudottaa resoluution 1/4 niin ero on taattu varsinkin temporaalisesti tarkasteltuna eli liikkeessä reunoissa vilisee aliasointia. Minä huomaan saman. Mutta moniko huomaa eron jos lähde on sama? Eli tuossa sinun tapauksessa peli renderöidään aina sillä native 4k mutta sitä katsotaan kahdella eri televisiolla joista toinen FullHD ja toinen 4k? FullHD TV saa käytännössä 4xSuperSamplingAA:n.En ole tutustunut ihmissilmän biologisiin rajoihin...
...mutta omakohtainen kokemus: 4K television on 3.2 metrin päässä olohuoneessa. Ruudun koko on 65". Peliä pelatessa huomaa ihan selvän eron onko resoluutiona 4K vai FullHD.
Jos satelliiteilla tarkoitat majakoita, niin ei ne lasit ilman niitä ainakaan toimi. Varmaan jotain eloa toki luulisi tulevan silti.Pitäisikö Htc vive pro 2 laseihin tulla kuva vaikka ei ole ohjaimia tai satelliitteja ? vai vaatiiko molemmat, omassa tulee äänet mutta ei kuvaa. Muut kamat on vielä matkalla.
Juu, kyllä ne herää ja äänet tulee, mutta ei ollut varmuutta pitäisikö kuva näkyä ilman majakoita, seurantaa ei tietysti ole.Jos satelliiteilla tarkoitat maljakoita, niin ei ne lasit ilman niitä ainakaan toimi. Varmaan jotain eloa toki luulisi tulevan silti.
3060 toimi ainakin Rift S: + alyx kanssa kaikilla herkuilla, eikä taida se kevein peli olla. Toki jos haluaa ainoastaan käyttää jotain 5K niin ehkä se 3060 ei ole se vaihtoehto silloin. Toki riftin resoluutiot eivät olleet siellä 5k tasolla tai edes lähellä.VR-lasit vaatii melkoisen suorituskykyistä rautaa, että saa pyörimään sulavasti. Varsinkin GPU puolelle. Läppärin 3060 lienee huomattavasti hitaampi, kuin vastaava desktop versio ja senkin kanssa saanee tyytyä perunagrafiikoihin.
Riippuu tietysti siitä, että mitä pelaa. Esim. Beat Saberiahan tuolla pelailee mainiosti, mutta graafisesti raskaampien pelien kanssa saattaa puhti loppua. Itselläni 3080Ti VR-lasien (joskin näissä korkeampi resoluutio kuin Questeissa) kaverina ja lisää suorituskykyä tarttis.
Aavistuksen huono esimerkki, koska Alyx on legendaarisen hyvin optimoitu ja Rift S:n resoluutio on huomattavasti modernimpia silmikoita pienempi, joka taas kääntyy kevyemmäksi kuormaksi näytönohjaimelle.3060 toimi ainakin Rift S: + alyx kanssa kaikilla herkuilla, eikä taida se kevein peli olla. Toki jos haluaa ainoastaan käyttää jotain 5K niin ehkä se 3060 ei ole se vaihtoehto silloin. Toki riftin resoluutiot eivät olleet siellä 5k tasolla tai edes lähellä.
Niin taisin viestissäni mainita, eihän tuossa htc pro 2 tarvitse käyttää sitä 5K asetusta jos on vähän tuhnumpi kone. Perunagrafiikka nyt on vähän ontuva kommentti, ei se riftilläkään huonolta näyttänyt.Aavistuksen huono esimerkki, koska Alyx on legendaarisen hyvin optimoitu ja Rift S:n resoluutio on huomattavasti modernimpia silmikoita pienempi, joka taas kääntyy kevyemmäksi kuormaksi näytönohjaimelle.
Sen verran pitää PC:n puolella tehdä kun näitä tukee, että noin vähällä ei oikein pääse. Toki käytännössä taitaa kaikki valmistajat bundlata kaikenlaista turhaa (Microsoftin kohdalla tämä samassa paketissa oleva asia on vaan Windows) sen vaaditun softan mukaan tai nojaavat toiseen valmistajaan kuten Valve joka sitten näin tekee. Voit tietysti minimalismia tavoitellessa käyttää jotain kolmannen osapuolen toteutusta kuten vaikka Monado: Monado - Developer Site (en tosin takaa että kokemus olisi hyvä tällä hetkellä)Mikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?
Vuoraat foliolla laskettelulasit ja kypärän ja pistät päähänMikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?
Yhtenä saa näkymään wmr lasit, mutta itse tekniikaltaan ne alkavat olemaan muuten vähän vanhat. Ei tarvitse kuitenkaan windowsin ulkopuolisia ajureitaMikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?
Ei tuommoista ole olemassa eikä ne mitään spywarea ole vaan käytännössä enemmänkin lasien tarvitsemat ajurit ja VR "ajoympäristö". Osalla siihen on sitten kylkeen pultattu sovelluskauppa ja jonkinlainen asiakkuus. Lähimpänä tota on varmaan tosiaan hieman hylätyt WMR-lasit joissa noiden ohjelmistokomponenttien tuottajana on Microsoft. Sen jälkeen sitten SteamVR joka pelikaupan asiakkuuteen. Sitten foliohattua eniten kiristävät Meta (datan myyntikäyttö) ja Pico (Kiina).Mikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?
Ihan kuriositeettinä: Jos sanotaan, että tuollaiset lasit tippuisivat taivaasta syliin, niin mitä niillä tekisit? Jonkin middlewaren niiden käyttöön tarvitsee kuitenkin, jos ei omaa koodaa.Mikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?
Flightgeariin näyttölaitteeksi. Sattumalta kun se on avointa koodia, voi sitä muokata aivan mielensä mukaan ja minä olen ohjelmointitaitoinen. Kutsuvat aika velhoksi jopa.Ihan kuriositeettinä: Jos sanotaan, että tuollaiset lasit tippuisivat taivaasta syliin, niin mitä niillä tekisit? Jonkin middlewaren niiden käyttöön tarvitsee kuitenkin, jos ei omaa koodaa.