Voisiko kaapelimodeemin saada toimimaan puhelinpistokkeen kautta?

Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Hei, vaihdoin DNA:n kaapelinettiliittymän (Valokuitu Plus 200) Elisan Korttelikuitu 30M:ään (vasta ens keskiviikkona alkaa toimimaan). Harmittaa kun jouduin ottamaan Elisalta uuden verkkolaitteen, koska ilmeisesti mun osoitteeseen ei saa Elisalta nettiä kaapelin kautta. Nyt siis maksan kahden vuoden ajan 6,75€/kk uudesta verkkolaitteesta, joka toimii puhelinpistokkeen kautta.

Tämä uusi Elisan verkkolaite on siis Huawei DG8245W2

Ja mun tän hetkinen DNA:lta saamani (ja nykyään omistamani) kaapelimodeemi on Sagemcom F-3284DC (tai F@ST3286):

Nyt mietinkin, että olisiko mahdollista saada toimimaan tuo omistamani Sagemcomin kaapelimodeemi jonkun adapterin avulla puhelinpistokkeen kautta, niin että voisin palauttaa ja perua tuon Elisan Huawein?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Ei onnistu, kaapelitelkkariyhteys tehdään ihan erilaisella tekniikalla kuin ADSL/VDSL joka puhelinjohtoja pitkin tulee.

Periaatteessa olisi toki mahdollista tehdä DSL-kaapelitelkkari-kombolaite, mutta sellaisia ei taida mistään saada eikä tuo Sagemcom ole sellainen.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Ei onnistu, kaapelitelkkariyhteys tehdään ihan erilaisella tekniikalla kuin ADSL/VDSL joka puhelinjohtoja pitkin tulee.

Periaatteessa olisi toki mahdollista tehdä DSL-kaapelitelkkari-kombolaite, mutta sellaisia ei taida mistään saada eikä tuo Sagemcom ole sellainen.
Ahaa, voi harmi. Mutta kiitos vastauksesta!
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Kaikissa DSL-yhteyksissä käytetään DSLAMia ja kaapelimodeemi käyttää taas CMTS-systeemiä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Hei, vaihdoin DNA:n kaapelinettiliittymän (Valokuitu Plus 200) Elisan Korttelikuitu 30M:ään (vasta ens keskiviikkona alkaa toimimaan). Harmittaa kun jouduin ottamaan Elisalta uuden verkkolaitteen, koska ilmeisesti mun osoitteeseen ei saa Elisalta nettiä kaapelin kautta. Nyt siis maksan kahden vuoden ajan 6,75€/kk uudesta verkkolaitteesta, joka toimii puhelinpistokkeen kautta.

Tämä uusi Elisan verkkolaite on siis Huawei DG8245W2

Ja mun tän hetkinen DNA:lta saamani (ja nykyään omistamani) kaapelimodeemi on Sagemcom F-3284DC (tai F@ST3286):

Nyt mietinkin, että olisiko mahdollista saada toimimaan tuo omistamani Sagemcomin kaapelimodeemi jonkun adapterin avulla puhelinpistokkeen kautta, niin että voisin palauttaa ja perua tuon Elisan Huawein?
Ei sinun ole pakko ostaa uutta laitetta Elisalta, osta vaikka VMG3925 käytettynä parilla kympillä Torista


Mikä tahansa VDSL2-modeemi käy.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Ei sinun ole pakko ostaa uutta laitetta Elisalta, osta vaikka VMG3925 käytettynä parilla kympillä Torista


Mikä tahansa VDSL2-modeemi käy.
Hei, kiitos, hyvä idea! Vähän kyllä arveluttaa, että jos tulee jotain ongelmia joidenkin asetusten kanssa ja netti ei sitten skulaa ja ei saa tukea Elisalta... en noista mitään tiedä. Mut ehkä voisin kerrankin koittaa jotain tällaista.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Hei, kiitos, hyvä idea! Vähän kyllä arveluttaa, että jos tulee jotain ongelmia joidenkin asetusten kanssa ja netti ei sitten skulaa ja ei saa tukea Elisalta... en noista mitään tiedä. Mut ehkä voisin kerrankin koittaa jotain tällaista.
Muistat vain resetoida modeemin, ja pitäisi toimia kaapelilla kuin junan vessa, mahdollista wifi:ä varten joudut selvittämään ohjeesta tai laitteen hallintasivulta wifin salasanan. Apua kyllä saat täältä, jos tulee ongelmia.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
No, tuon Huawein palautus on vähän niin ja näin... näin sanottiin Elisan tuki-chatista:

"Huawein modeemilla ei normaalia peruutusoikeutta ole, kun tilaus oli tehty myymälässämme. Voit halutessasi kuitenkin käydä peruutuksesta neuvottelemassa myymälässämme, mutta emme voi sitä luvata tässä vaiheessa onnistuuko palautus."

En nyt ole varma, että riittääkö motivaatiota lähteä sinne myymälään neuvottelemaan, että saisinko pitää Huaweita vielä torstaihin saakka, jotta voin testata hankkimaani käytettyä modeemia ja jos saan sen toimimaan, niin sitten palauttaisin Huawein (sitä en siis kuitenkaan ole vielä käyttänyt tai availlut kiinniolevia pusseja). Mun tää uus Elisan liittymä alkaa siis toimimaan keskiviikkona klo 17 mennessä/jälkeen. (myymälään ei voi soittaa)
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
No, tuon Huawein palautus on vähän niin ja näin... näin sanottiin Elisan tuki-chatista:

"Huawein modeemilla ei normaalia peruutusoikeutta ole, kun tilaus oli tehty myymälässämme. Voit halutessasi kuitenkin käydä peruutuksesta neuvottelemassa myymälässämme, mutta emme voi sitä luvata tässä vaiheessa onnistuuko palautus."

En nyt ole varma, että riittääkö motivaatiota lähteä sinne myymälään neuvottelemaan, että saisinko pitää Huaweita vielä torstaihin saakka, jotta voin testata hankkimaani käytettyä modeemia ja jos saan sen toimimaan, niin sitten palauttaisin Huawein (sitä en siis kuitenkaan ole vielä käyttänyt tai availlut kiinniolevia pusseja). Mun tää uus Elisan liittymä alkaa siis toimimaan keskiviikkona klo 17 mennessä/jälkeen. (myymälään ei voi soittaa)
Sinua yrittäisin saada palauttertua sen Huawein suosiolla. Mieti vaikka tuntipalkka, mitä säästät kun palautat sen. Noiden modeemien hinta ero on reilusti yli 100 €. Ja kyllä se sulle linkattu modeemi lähtee toimimaan, jos vain on ehjä. Toinen vaihtoehto on että katsot olisiko noutomatkan päässä joku vdsl2 modeemi.

Mulla on keravalla toimiva ylimääräiseksi jäänyt telewellin modeemi. Jos et muualta löydä ja Kerava sattuisi olemaan noutomatkan päässä ja on kiire saada modeemi käsiin.

Ihan vain yleisesti vinkkinä, jatkossa kannattaa tilata laitteet etänä, niin pääsee niistä helposti eroon, jos on tullut virheostos.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Sinua yrittäisin saada palauttertua sen Huawein suosiolla. Mieti vaikka tuntipalkka, mitä säästät kun palautat sen. Noiden modeemien hinta ero on reilusti yli 100 €. Ja kyllä se sulle linkattu modeemi lähtee toimimaan, jos vain on ehjä. Toinen vaihtoehto on että katsot olisiko noutomatkan päässä joku vdsl2 modeemi.

Mulla on keravalla toimiva ylimääräiseksi jäänyt telewellin modeemi. Jos et muualta löydä ja Kerava sattuisi olemaan noutomatkan päässä ja on kiire saada modeemi käsiin.

Ihan vain yleisesti vinkkinä, jatkossa kannattaa tilata laitteet etänä, niin pääsee niistä helposti eroon, jos on tullut virheostos.
No juu, tässä just mietin, että jos löydän AB-vyöhykkeeltä tollasen linkatun modeemin, minkä voi hakea, niin sitten ehkä toteutan tän jutun. Alanpa tästä nyt lähettelemään viestejä Torilla...

Kiitos vinkistä!
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Noh, kävin sit Elisan liikkeessä neuvottelemassa Huawein modeemin palautuksesta ja aluksi myyjä sanoi, vähän empien, että joo, eiköhän tuo palautus onnistu... jotain siinä sit kuitenkin höpistiin minuutin verran ja myyjä sanoikin, että vois vielä tarkistaa ton palautus jutun koneelta ja olikin sit yhtäkkiä että "Computer says no". Ei voi palauttaa myymälästä ostettuja tuotteita. Vähän oli kyllä k**pä otsassa mulla siinä vaiheessa. Sanoin vaan, että ei kai sille sitten mitään voi ja kiitin ja poistuin. Mutta että, mikä ihmeen logiikka siinä on, että netistä ostettuja tuotteita saa huoletta palauttaa kaksi viikkoa, mutta sitten mymälästä ostettuja tuotteita ei saa palauttaa ollenkaan!?
 
Liittynyt
04.07.2017
Viestejä
392
Noh, kävin sit Elisan liikkeessä neuvottelemassa Huawein modeemin palautuksesta ja aluksi myyjä sanoi, vähän empien, että joo, eiköhän tuo palautus onnistu... jotain siinä sit kuitenkin höpistiin minuutin verran ja myyjä sanoikin, että vois vielä tarkistaa ton palautus jutun koneelta ja olikin sit yhtäkkiä että "Computer says no". Ei voi palauttaa myymälästä ostettuja tuotteita. Vähän oli kyllä k**pä otsassa mulla siinä vaiheessa. Sanoin vaan, että ei kai sille sitten mitään voi ja kiitin ja poistuin. Mutta että, mikä ihmeen logiikka siinä on, että netistä ostettuja tuotteita saa huoletta palauttaa kaksi viikkoa, mutta sitten mymälästä ostettuja tuotteita ei saa palauttaa ollenkaan!?
Noinhan on toimittu jo vuosia joten pitäisihän tuo jo ihmisten tietää. Itse en osta mitään tiskiltä, tilaan kaiken etäkauppana postilla tai liikkeeseen toimitettuna niin on aina palautusoikeus.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Noinhan on toimittu jo vuosia joten pitäisihän tuo jo ihmisten tietää. Itse en osta mitään tiskiltä, tilaan kaiken etäkauppana postilla tai liikkeeseen toimitettuna niin on aina palautusoikeus.
Kyllä toi nyt jälkeenpäin palautuikin jotenkin mieleen, mutta kun ei ole ollut pariinkymmeneen vuoteen tuollaista tilannetta, niin päässyt unohtumaan. Mutta on se silti musta omituinen ja väärä "laki". Pitäisi olla jonkunlainen kuluttajasuoja tässäkin. Mulla kävi tän jutun kanssa inhimillinen moga, koska alunperin kun menin Elisan liikkeestä hakemaan uutta nettiliittymää, niin luulin että mun ei tarvitse ostaa modeemia, koska mulla jo sellainen on. Ei siinä sitten yhtäkkiä tullut mieleen, että voisin ostaa sopivan modeemin käytettynäkin. Ajattelin vaan, että mun on nyt pakko ottaa se uusi maksullinen modeemi, jos haluan uuden liittymän... joka on 17 euroa halvempi joka tapauksessa verrattuna mun tän hetkiseen DNA:n liittymään.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 683
Noinhan on toimittu jo vuosia joten pitäisihän tuo jo ihmisten tietää. Itse en osta mitään tiskiltä, tilaan kaiken etäkauppana postilla tai liikkeeseen toimitettuna niin on aina palautusoikeus.
Kyllä hyvin monessa kaupassa myös kivijalassa on ihan normaali palautusoikeus jonkun aikaa. Eroja tietysti on verkkokaupan palautusoikeuteen jälkimmäisen hyväksi, mutta pääsääntöisesti se liikkeissäkin on, melko tavanomaisin rajauksin.

Toi onkin just harmillista että jos jossain ei ole edes hetken aikaa avaamattoman tuotteen palautusoikeutta, koska se on enemmän poikkeus. Varsinkin tälläisessä tapauksessa jossa se asiakas kyllä edelleen haluaa antaa firmalle kuukausittain rahaa yhteydestä, ei vaan halua maksaa siitä ylihintaisesta modeemista. Että aina jokaisessa isommankin ketjun liikkeessä pitäisi kysellä ummet ja lammet mikä päivän sopimuskäytöntö ja kaikki sillä hetkellä voimassa olevat säännöt sattuu olemaan.

Esim. Telialla kun tein viime vuonna kaapelinettitilausta, siinä oli tilausprosessissa annettu vaihtoehto, tilaan suoraan heiltä myös modeemin oliko se 60 tai 80 euroa. Ei ollut vaihtoehtoa "ei kiitos" siinä kohtaa, oli vain toisena vaihtoehtona "minulla on jo modeemi!" ja se systeemi kysyi suoraan mac osoitetta. Siinä kohtaa sitten joutuu turhanpäiten kikkailemaan, katsotaan torista jonkun toisen myynti-ilmoituksesta jonkun kaapelimodeemin oikeaoppisen MAC osoitteen, ja sitten myöhemmin ilmoitttamaan sen varsinaisen osoitteen kunhan on itse ostanut jonkun. Joo en viitsinyt kokeilla jos se systeemi olisi hyväksynyt REEEEEEEEE mac osoitteeksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
Luultavasti tuohon MAC-kyselyyn olisi kelvannut joku 00:00:00:00:00:00 tai ff:ff:ff:ff:ff:ff eikä olisi tarvinnut mitään toria selailla tuossa vaiheessa. Nuo MAC-osoitteet kun tuskin osuvat kenenkään olemassaolevaan purkkiin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
MAC-osoite ilmoitetaan tietääkseni kaapelimodeemin operaattorille ja sitä ei itse voi vaihtaa?

Yleensä siksi se modeemi tulee operaattorilta valmiiksi ja jos itse haluaa vaihtaa toiseen modeemiin, se MAC-osoite pitää ilmoittaa operaattorille ennen kuin se alkaa toimimaan.

Kannattaa myös huomioida, että kaikki operaattorit eivät hyväksy heidän verkkoon mitä tahansa valmistajan modeemeita, eli ennen toisen modeemin ostamista, kannattaa olla yhteydessä operaattoriin.

HTV ent. Helsingin televisio joka oli jo siihen aikaan 10/10 meganen kun ADSL modeemit oli tyyliin 1 mega, niin oli tarkkaa että vain Motorola oli sallittu. Tämä siis vuonna miekka ja kilpi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 718
Tuo että ei hyväksy kenen tahansa modeemia on testattu viestintävirastolla asti sääntöjen vastaiseksi. DNA yritti blokata fritzbokseja ja kuinkas kävikään, niin ei saanut tehdä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Tuo että ei hyväksy kenen tahansa modeemia on testattu viestintävirastolla asti sääntöjen vastaiseksi. DNA yritti blokata fritzbokseja ja kuinkas kävikään, niin ei saanut tehdä.
Jos en väärin muista, täällä taitaa olla juuri tuosta modeemista keskustelu olemassa ja osa oli saanut toimimaan ja joku joutui taistelemaa? En muista lopputulosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Noh, kävin sit Elisan liikkeessä neuvottelemassa Huawein modeemin palautuksesta ja aluksi myyjä sanoi, vähän empien, että joo, eiköhän tuo palautus onnistu... jotain siinä sit kuitenkin höpistiin minuutin verran ja myyjä sanoikin, että vois vielä tarkistaa ton palautus jutun koneelta ja olikin sit yhtäkkiä että "Computer says no". Ei voi palauttaa myymälästä ostettuja tuotteita. Vähän oli kyllä k**pä otsassa mulla siinä vaiheessa. Sanoin vaan, että ei kai sille sitten mitään voi ja kiitin ja poistuin. Mutta että, mikä ihmeen logiikka siinä on, että netistä ostettuja tuotteita saa huoletta palauttaa kaksi viikkoa, mutta sitten mymälästä ostettuja tuotteita ei saa palauttaa ollenkaan!?
Elisalta ei tosiaan kannata ostaa mitään kun minkäänlaista palautusoikeutta ei ole. Sen sijaan esim verkkiksessä on 32 päivää aikaa palauttaa. Ostan aina kaiken vielä varmuudeksi niin että tilaan netistä myymälään noudettavaksi ja maksan noudettaessa. Jää kuititkin talteen nettiin niin on sitten helppo palauttaa tarvittaessa. Ja kun kirjautuu tilille niin siellä vielä erikseen lukee joka tilauksen kohdalla paljonko aikaa palauttaa vielä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 448
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom