Voiko uudessa emolevyssä olla viallisia tai vääntyneitä pinnejä?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 958
Vastaisin, että on mahdollista. Valmistajat, tukkurit ja jälleenmyyjät mainitsevat yleensä takuuehdoissa että vääntyneet pinnit ovat käyttäjän itse aiheuttamia vaurioita. Mutta onko poikkeustapauksiakin joskus olemassa? Sen verran mielenkiintoinen keissi kävi, että päätin tehdä postauksen.

Hankin noin kuukauden odottelun säestämänä uuden Asus Maximus Z790 Extreme -huippuemolevyn Verkkokaupasta. Hain sen tällä viikolla. Emolevy tuli suoraan heidän varastosta. Emolevyn laatikkoa ei ole millään tavalla sinetöity tehtaalla.

Yleensä tapanani on ollut tarkastaa uudet emolevyt etenkin Asukselta ennen käyttöä, kun olen itsekin ollut RMA-osastolla joskus töissä. Verrokkina samasta kaupasta ostetussa uudenkarheassa Asuksen Z690 Strix D4 -emolevyssä oli pieniä naarmuja metallisissa osissa ja muoviosissa sekä jotain selvää irtolikaa antistaattisen pussin sisällä, mutta en jaksanut siitä alkaa reklamoimaan.

No tämän Maximuksen osalta tarkastelin emolevyä ja pyörittelin ohjekirjoja sun muita tarvikkeita hetken käsissäni, mutta päätin ennen asennusta vielä tarkistaa myös socketin, jossa oli socketin suoja oikeaoppisesti päällä. Ihan hyvältähän se näytti, päällepäin. Mutta sitten kun kääntelin emolevyä huonevalossa, huomasin että pinneissä ei kyllä kaikki ole kohdallaan. Tuo on yleensä paras tapa tarkistaa socketin pinnit. Näyttää että ne ovat tavallaan suorassa, mutta niiden ei pitäisi koskaan "erottua joukosta". Jopa sanoisin, että kerran vääntyneet ja oikaistut pinnit voisivat näyttää tuolta. Palautin emolevyn verkkokauppaan ja sain toisen tilalle, jossa pinnit näyttävät siltä miltä kuuluukin.

Tämä näyttää vielä kohtalaisen hyvältä:

IMG_2905.jpg


Mutta näissä kuvissa erottuu jotain, kun katsoo kauempaa. Kannattaa vetää tuolia taaksepäin.

IMG_2902.jpg



IMG_2907.jpg


IMG_2903.jpg


Verkkokaupassa epäilivät, että pinnit ovat tavallaan paikallaan ja ehjät mutta ehkä juuri ja juuri vähän vinossa, jonka takia ne erottuvat tuolta. Jos tämä on mennyt Asuksen QA:sta läpi, niin millaisia tapauksia laitetaan kuluttajan piikkiin? En ottanut emolevyä käyttöön, koska pelkäsin että sanoisivat myöhemmin että olen itse saanut pinnit väännettyä, mutta joku muu ei olisi varmaan tuota edes huomannut.

Ehkä joku muu osaa kommentoida oliko noissa pinneissä joku vika, huoltohenkilökuntakin kun näki paljain silmin heti tiskillä että noissa pinneissä on jotain outoa. :btooth:
 
Liittynyt
26.05.2022
Viestejä
160
Voe olla et toimis, voe olla ettei toimiskaa.
Ei noista koskaan voi sanoo varmaks kokeilematta, varsinki ku kaikki pinnit ei oo edes 100% välttämättömii. Ja joo on kyl asuksen qa:sta tullu ittellekki läpi sekundaa vaik mukamas onki olevinaan premium brändi.
Kandee kyl kattoo aina ja heti valittaa jos jotaki vikaa uudes emos, ku ihan varmasti jos se menee takuusee myöhemmi ni takuu ei oo voimassa ku mukamas ei oo voinu tehtaalta lähtee viallisena eli pitää olla kuluttajas vika...
 

Series^

Super huolto jumala
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
456
On niitä rikkinäisiä tullut uutena, itse myös RMA-hommissa ollut ja räikeimpänä tuli eräästä saksalaisesta tukusta Maximus Hero -sarjan lankku 8700K:n kaveriksi ja siellä paketissa lenteli irtaallaan konkka, joka oli katkennut emolta. Tukku intti kovasti että käyttäjä rikkonut, mutta kun tämä todettiin samana päivänä kun komponentti saapui meille firmaan, ennenkuin sitä asennettiin tai annettiin asiakkaalle :D 13kk kesti muistaakseni vääntö saada emosta rahat pois.

Kymmenisen vuotta sitten toisen firman huoltohommissa tuli jostain tukusta emolevy josta oli pinni/pinnejä selvästi vääntynyt, eli käyttökelvottomia, ja ne myytiin uutena eikä mitään havaittavaa sinettien aukomista näkynyt. Menivät onneksi takaisin semmoisenaan.

Omassa MSI Z690-A PRO DDR4 -emolevyssä on myös yksi tuommoinen "suorassa mutta erottuu joukosta" -pinni, en ole mielestäni sitä mähmäröinyt joten voi hyvinkin olla että näitä tulee uusina, tai socketin kiinnitysmekanismin kans tulee jotakin ongelmia.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 892
Vastaisin, että on mahdollista. Valmistajat, tukkurit ja jälleenmyyjät mainitsevat yleensä takuuehdoissa että vääntyneet pinnit ovat käyttäjän itse aiheuttamia vaurioita. Mutta onko poikkeustapauksiakin joskus olemassa? Sen verran mielenkiintoinen keissi kävi, että päätin tehdä postauksen.

Hankin noin kuukauden odottelun säestämänä uuden Asus Maximus Z790 Extreme -huippuemolevyn Verkkokaupasta. Hain sen tällä viikolla. Emolevy tuli suoraan heidän varastosta. Emolevyn laatikkoa ei ole millään tavalla sinetöity tehtaalla.

Yleensä tapanani on ollut tarkastaa uudet emolevyt etenkin Asukselta ennen käyttöä, kun olen itsekin ollut RMA-osastolla joskus töissä. Verrokkina samasta kaupasta ostetussa uudenkarheassa Asuksen Z690 Strix D4 -emolevyssä oli pieniä naarmuja metallisissa osissa ja muoviosissa sekä jotain selvää irtolikaa antistaattisen pussin sisällä, mutta en jaksanut siitä alkaa reklamoimaan.

No tämän Maximuksen osalta tarkastelin emolevyä ja pyörittelin ohjekirjoja sun muita tarvikkeita hetken käsissäni, mutta päätin ennen asennusta vielä tarkistaa myös socketin, jossa oli socketin suoja oikeaoppisesti päällä. Ihan hyvältähän se näytti, päällepäin. Mutta sitten kun kääntelin emolevyä huonevalossa, huomasin että pinneissä ei kyllä kaikki ole kohdallaan. Tuo on yleensä paras tapa tarkistaa socketin pinnit. Näyttää että ne ovat tavallaan suorassa, mutta niiden ei pitäisi koskaan "erottua joukosta". Jopa sanoisin, että kerran vääntyneet ja oikaistut pinnit voisivat näyttää tuolta. Palautin emolevyn verkkokauppaan ja sain toisen tilalle, jossa pinnit näyttävät siltä miltä kuuluukin.

Tämä näyttää vielä kohtalaisen hyvältä:



Mutta näissä kuvissa erottuu jotain, kun katsoo kauempaa. Kannattaa vetää tuolia taaksepäin.








Verkkokaupassa epäilivät, että pinnit ovat tavallaan paikallaan ja ehjät mutta ehkä juuri ja juuri vähän vinossa, jonka takia ne erottuvat tuolta. Jos tämä on mennyt Asuksen QA:sta läpi, niin millaisia tapauksia laitetaan kuluttajan piikkiin? En ottanut emolevyä käyttöön, koska pelkäsin että sanoisivat myöhemmin että olen itse saanut pinnit väännettyä, mutta joku muu ei olisi varmaan tuota edes huomannut.

Ehkä joku muu osaa kommentoida oliko noissa pinneissä joku vika, huoltohenkilökuntakin kun näki paljain silmin heti tiskillä että noissa pinneissä on jotain outoa. :btooth:
Ite tässä nyt viimesen kuukauden aikana purkanu koneen osiis moneen kertaa, kun asennellu kiina framea ja vaihtanu koteloa jne. Ekan kerran kun purin kiina framen jälkee kiinnitin huomiota myös erottuviin pinneihin z690 apexilla. Zoomailin kännykän kameralla joka suunnasta ja totesin ettei ne ole vinossa vaikka tietyssä valossa/kulmassa siltä näyttää. Hyvin on toiminut. Pelästyin, että olin kiina framella onnistunut hajottamaan socetin.

edit. Ja näyttää just tolta miltä sun kuvissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Vääntyneitä pinnejä ei omaan tutkaan ole sattunut mutta asuksen qa:sta sen verran että itselle tuli 2kpl rampage omegaa joissa ei rgb valot toiminut ollenkaan.3 vasta oli kokonaan toimiva emari. Jatkossa saa extreme laudat jäädä minun osalta hyllyyn.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 086
Jimm'siltä tuli Z270-F, jossa oli pinnejä vinossa. Tästä on noin 5 vuotta, mutta muistan sen vielä. Kävin dialogin heidän kanssaan, ja todennäköisesti olisin joutunut takuun kanssa maksumieheksi, niin myin risana eteenpäin (ja ostaja ehkä itse suoristi pinnit). Tässä minun puolestani se, että odottelin viikonloppuun ja korkkasin prosessorin, joka oli osa bundlea. Niin emolevyn takuu oli vähän siinä ja siinä. Olen korkannut yli kymmenen prosessoria ja ne kaikki toimineet hienosti Ivy Bridgestä lähtien ja en vieläkään usko, että korkkauksesta johtuu - mutta mitään en pystynyt jälkikäteen todistamaan, niin minun tappioksi tuo jäi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 105
Viestejä
4 195 732
Jäsenet
70 850
Uusin jäsen
kalmari69

Hinta.fi

Ylös Bottom