Virus puhelimessa?

Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
14
Moi! Olen saanut puhelimeni (Nokia 6) kalenteriin jotain venäläisiä merkintöjä ja nyt kuumottaa sillä palautin tehdasasetukset ja nuo tekstit eivät hävinneet. Myös aamulla tänään kuuden aikaan kuului jonkinlainen ilmoitusääni ja kalenteri ilmoitti puhelimen lukitus näytölle noita venäläisiä tekstejä. Mitäköhäns helvettiä tässä pitäisi tehdä. Ainiin ja myös Samsungin tablettiin tuli samat merkinnät kalenteriin, siinä on pelkkä wifi käytössä, ei mobiilidataa. Tässä vielä kuvakaappaus puhelimesta

Screenshot_20190630-113226.png
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
14
ainiin, ja olen ajanut läpi f securen virustarkistuksen sekä malwarebytesin antimalware ohjelman tarkistuksen, ei löytänyt haittaohjelmaa tai virusta kumpikaan...
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Katsohan googlen tili läpi seuraavaksi, onko sinne ilmestynyt jotain venäläisiä kalentereita tai mitkä kaikki järjestelmät käyttää googlen tiliä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Näyttää lukevan jotakin "Klo 8-9. PAO Bank Ltd. Important update" - Mutta ne tosiaan ovat teikäläisen laitteiden yhteisessä kalenterissa niin näkyvät kaikissa laitteissa joissa tuo kalenteri.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
14
katsoin kaikki asennetut appit läpi, ei näkynyt mitään venäläisiä kalentereita. google kalenteri ainoastaan joka on puhelimen oma kalenteri
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
14
puhelimeni oli ollut huollossa pari pari kk sitten ja olin käyttänyt dna kaupan lainapuhelinta ja kirjautunut sillä sisään. Olin kuitenkin tehnyt tehdasasetusten palautuksen siihen lainapuhelimeen mutta se oli jäänyt google tiliini muistiin tuo laite. Lisäksi katsoin että sielä taisi olla joku tuntematon laite/käyttäjä kirjautunut google tiliini. Kirjauduin ulos/poistin kaikki ylimääräiset laitteet google tilistäni. tein sen jälkeen vielä uudelleen tehdasasetusten palautuksen Nokia 6 luuriini. Nuo venäläiset tekstit ovat kuitenkin edelleen sielä kalenterissa.
 

oma

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
154
Sun google account on compromised, eli salasanat vaihtoon. Selaimella kirjaudut googlen kalenteriin ja poistat kaikki ilmotukset sieltä!
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
14
noniin, salasana vaihdettu ja venäläiset ilmoitukset kalenterista onnistuneesti poistettu
 
  • Tykkää
Reactions: oma

oma

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
154
Samal kantsii käydä läpi oliko muissa palveluissa sama salasana, jos oli niin uutta myös näihin! Aika paska projekti, olen sen itse tehnyt siksi nykyään käytän Dashlane salasanaohjelmaa, kaippa googlellaki on nykyään omansa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 886
Suosittelen ottamaan Googlella kaksivaiheisen tunnistuksen käyttöön, niin pelkällä salasanalla ei vielä pääse kirjautumaan Googlen palveluihin. Joten karkuteille lähtenyt salasana ei ole niin paha nakki.

Kannattaa vaan muistaa tulostaa backup avaimet ja laittaa talteen.

Itse aikalailla napannut tuon jokaisesta palvelusta käyttöön jos vain mahdollista. Lisää mukavasti mielenrauhaa ja tietoturvaa.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Käy katsomassa googlen asetuksista mistä sinne on kirjauduttu, niin sillähän se selviää. Noita kokousvarauksia saattaa tulla sähköpostin mukana, josta kalenteri poimii niitä.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 853
Noita kokousvarauksia saattaa tulla sähköpostin mukana, josta kalenteri poimii niitä.
Tätä veikkaisin jos lainapuhelin oli asianmukaisesti nollattu niin tilin vuotaminen on epätodennäköisempää kuin että joku uusi venäläinen huijaus ei ole heti osunut Gmailin filtteriin. Ts. ihan hyvin voi olla huijausyritys saada uhri reagoimaan yllättävään tapaamiseen mukana olevalla linkillä tai soittamaan "pankin" asiakaspalveluun.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
14
Juuh, thanks for advices, tuli lisättyä kaksivaiheinen tunnistautuminen googleen. btw siellä näytti olevan kirjautuminen "instant gaming" nimiselle sivustolle google tunnuksillani. Joskus tuli kirjauduttua sinne kun luulin et sivusto on ihan "legit" laillinen pelejä myyvä sivusto mutta tuo sivusto ei sitä ilmeisesti taida olla. Poistin googlesta kirjautumisen sinne siis.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 418
Viestejä
4 160 576
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom