Virtalähteiden käyttöikä

Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
246
Tässä oon yrittänyt pähkiä että milloinkohan tuo oma poweri pitäisi vaihtaa. Mitään ongelmia vakauden kanssa ei siis ole, mutta nykyinen PSU on jo suht iäkäs. Be Quietin Dark Power Pro tuli juurikin hankittua sen laadun ja hiljaisuuden vuoksi, mutta hankinnasta on nyt 7 vuotta :D

Minkälaista käyttöikää näiltä uskaltaa odottaa; heitelkää vähän noita että miten on powerit jaksaneet ja onko vastaavasti niitä että hetikohta takuuajan täytyttyä kondensaattorit kiittää ja kuittaa tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 045
Itse olisin luopunut tuon käytöstä jo konetta uusiessa. Ihan järjetöntä, että säästetään satanen 1500€+ kokoonpanossa ja mennään 7v vanhalla laitteella. Toki, 2013 oli viime uudistukset ja on se Platinum, mutta jos ei ole sitä satasta laittaa 1500€ koneeseen virtalähteeseen, niin en ostaisi 1500€ konetta.

Lisäksi "kaikki tuulettimet Noctuaa" kertoo sen, että ollaan brändiuskollisia loppuun asti ja ei välttämättä ajatella ollenkaan käytännöllisyyttä, hintaa ja käyttöikää. Taitaa pelkkien tuulettimien rahoilla olisi saanut uuden virtalähteen.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
246
Itse olisin luopunut tuon käytöstä jo konetta uusiessa. Ihan järjetöntä, että säästetään satanen 1500€+ kokoonpanossa ja mennään 7v vanhalla laitteella. Toki, 2013 oli viime uudistukset ja on se Platinum, mutta jos ei ole sitä satasta laittaa 1500€ koneeseen virtalähteeseen, niin en ostaisi 1500€ konetta.

Lisäksi "kaikki tuulettimet Noctuaa" kertoo sen, että ollaan brändiuskollisia loppuun asti ja ei välttämättä ajatella ollenkaan käytännöllisyyttä, hintaa ja käyttöikää. Taitaa pelkkien tuulettimien rahoilla olisi saanut uuden virtalähteen.
Semmoset setit sieltä. Kannattaa varmaan ottaa huomioon mitä nykyisen Dark Power Pro -sarjan hinnat on. Eli luonnollisesti kun poweri olis päivittynyt 850 wattiin niin 200-250€ siihen olisi pitänyt laittaa kiinni. Ei se kynnyskysymys olisi ollut, mutta en viitsi olla vaihtamassa laadukasta ja täydellisesti toimivaa osaa vain siksi että sillä on vähän ikää. Lisäksi kaikki tuulettimet on Noctuaa juuri sen vuoksi että halusin ja haluan edelleen tasan varmasti out-of-box hiljaisimmat tuulettimet mitä on saatavilla jotka siirtää kuitenkin riittävästi ilmaa ja jotka ei aiheuta ylimääräisiä sivuääniä koteloon. Ei ole kertaakaan tullut Noctuan tuulareissa mulla käyttöikä vastaan tai esim. laakeriääniä. Montaa merkkiä, erilaatuista, kallista ja halpaa on testattu ja käytetty. Usko pois, tää on mulle sopivin kokoonpano. Fractalin omat tuulettimet oli sietämättömiä näihin verrattuna. Noctuan tuulettimissa pysyin juurikin hiljaisuuden, laadun, käytännöllisyyden ja käyttöiän vuoksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 045
Jos virtalähde hajoaa, saat rahat takaisin virtalähteestä. Tuskin mikään liike lähtee korvaamaan komponentteja, joita se mahdollisesti vie mukanaan.

Lisäksi aina välillä speksit muuttuu. Viimeinenen vanha suuri muutos, jonka muistan, oli silloin 2013. Tämä on tuoreempi. Nyt puskee päälle ATX 3.0 tänä vuonna ja kyllä sekin on 5 vuoden päästä tarpeellinen ja tullaan suosittelemaan virtalähteen vaihtoa sen takia. Tai ainakin minä tulen. Villinä veikkauksena , tässä alkavat kadota haaroitetut PCIe-virtakaapelit virtalähteistä, kun ihmiset kytkevät niitä väärin.

Tässä olen itse mennnyt ostamalla tuossa ajassa 2x osat, ja maksanut niistä samanverran (tai vähemmän) yhteensä. Arcticilla on hiljaisempia (0db mode) ja 3x halvempia tuulettimia. 100-125€ saa ihan hyvän Goldin tuossa hintaluokassa. Noctuaa vastaan ei ole kuin hinta, mutta siinä olet täysin oikeassa, että sillä rahalla saa laatua. En vaan aina ole varma, että se on sen arvoista ja se raha voi olla pois jostain tärkeästä paikasta, kuten virtalähteestä.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
246
Jos virtalähde hajoaa, saat rahat takaisin virtalähteestä. Tuskin mikään liike lähtee korvaamaan komponentteja, joita se mahdollisesti vie mukanaan.

Lisäksi aina välillä speksit muuttuu. Viimeinenen vanha suuri muutos, jonka muistan, oli silloin 2013. Tämä on tuoreempi. Nyt puskee päälle ATX 3.0 tänä vuonna ja kyllä sekin on 5 vuoden päästä tarpeellinen ja tullaan suosittelemaan virtalähteen vaihtoa sen takia. Tai ainakin minä tulen. Villinä veikkauksena , tässä alkavat kadota haaroitetut PCIe-virtakaapelit virtalähteistä, kun ihmiset kytkevät niitä väärin.

Tässä olen itse mennnyt ostamalla tuossa ajassa 2x osat, ja maksanut niistä samanverran (tai vähemmän) yhteensä. Arcticilla on hiljaisempia (0db mode) ja 3x halvempia tuulettimia. 100-125€ saa ihan hyvän Goldin tuossa hintaluokassa. Noctuaa vastaan ei ole kuin hinta, mutta siinä olet täysin oikeassa, että sillä rahalla saa laatua. En vaan aina ole varma, että se on sen arvoista ja se raha voi olla pois jostain tärkeästä paikasta, kuten virtalähteestä.
Sulla nyt menee pointti edelleenkin vähän ohi, joka oli " Minkälaista käyttöikää näiltä uskaltaa odottaa ". Tää on mennyt sun osalta neuvomiseksi asioista josta mä en pyytänyt neuvoja. Mä kyllä tsekkailen lähempänä varsinaista tarvetta että mitkä on hiljaisimpia ja hinta-laatusuhteeltaan jiirissä mun tarpeisiin. Silloin kun valkkasin tuota Be Quietia niin ei mitkään Goldit päässeet hiljaisuudessa samaan niin että hinta olisi pysynyt järkevissä lukemissa.

Mun seuraava virtalähde ajoittuu varmaan siihen kun vaihtuu näytönohjain ja se tulee luultavimmin olemaan RX 7000 -sarjalainen. Mä en tarvitse tuohon näytönohjaimeenkaan tässä yhteydessä mielipidettä.

Yhtä kaikki päättelen nyt sun teksteistä rivien välistä sen että vaihdat virtalähdettä suhteellisen usein, mahdollisesti vähän varmuuden vuoksi ja sen vuoksi tapahtui jotain miksi lähdit arvostelemaan mun kokoonpanoa ja järkeä. Nähdään selkeästi asiat eri tavoin, mutta siihen olis hyvä mahtua se että muut ihmiset tekee erilaisia ratkaisuja kuin sinä ja hyvä niin. Mun virtalähteen elinkaaren "järjettömyyden" kyseenalaistan siksi että mulla kosahtaneiden virtalähteiden tai PSU:n ansiosta rikkoutuneiden komponenttien määrä on ollut nolla. Vastaavasti kun oon jeesannut kavereita kokoonpanojen ja komponenttivalintojen suhteen ja osa heistä on halunneet säästää virtalähteissä vastoin mun neuvoa, niin tehosavuja on otettu osassa niistä ulos. Tää on nimenomaan vahvistanut mulle sitä että toi 190€ Be Quiet todellakin on maksanut itsensä takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 045
Sulla nyt menee pointti edelleenkin vähän ohi, joka oli " Minkälaista käyttöikää näiltä uskaltaa odottaa ". Tää on mennyt sun osalta neuvomiseksi asioista josta mä en pyytänyt neuvoja. Mä kyllä tsekkailen lähempänä varsinaista tarvetta että mitkä on hiljaisimpia ja hinta-laatusuhteeltaan jiirissä mun tarpeisiin. Silloin kun valkkasin tuota Be Quietia niin ei mitkään Goldit päässeet hiljaisuudessa samaan niin että hinta olisi pysynyt järkevissä lukemissa.

Mun seuraava virtalähde ajoittuu varmaan siihen kun vaihtuu näytönohjain ja se tulee luultavimmin olemaan RX 7000 -sarjalainen. Mä en tarvitse tuohon näytönohjaimeenkaan tässä yhteydessä mielipidettä.

Yhtä kaikki päättelen nyt sun teksteistä rivien välistä sen että vaihdat virtalähdettä suhteellisen usein, mahdollisesti vähän varmuuden vuoksi ja sen vuoksi tapahtui jotain miksi lähdit arvostelemaan mun kokoonpanoa ja järkeä. Nähdään selkeästi asiat eri tavoin, mutta siihen olis hyvä mahtua se että muut ihmiset tekee erilaisia ratkaisuja kuin sinä ja hyvä niin. Mun virtalähteen elinkaaren "järjettömyyden" kyseenalaistan siksi että mulla kosahtaneiden virtalähteiden tai PSU:n ansiosta rikkoutuneiden komponenttien määrä on ollut nolla. Vastaavasti kun oon jeesannut kavereita kokoonpanojen ja komponenttivalintojen suhteen ja osa heistä on halunneet säästää virtalähteissä vastoin mun neuvoa, niin tehosavuja on otettu osassa niistä ulos. Tää on nimenomaan vahvistanut mulle sitä että toi 190€ Be Quiet todellakin on maksanut itsensä takaisin.
Sinä et välttämättä halua/tarvitse apua, mutta näitä viestejä lukee muutkin kuin sinä. Varsinkin näin geneerisellä otsikolla.

Jos/kun tuossa sinun kokoonpanossasi tulee selittämättömiä kaatumisia, niin ensimmäiseksi kannattaa epäillä virtalähdettä.

Jotenkin tulee fiilis, että halusit vaan kirjoittaa "minä käytän virtalähdettäni 10v" ja saada selkääntaputuksia.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
246
Sinä et välttämättä halua/tarvitse apua, mutta näitä viestejä lukee muutkin kuin sinä. Varsinkin näin geneerisellä otsikolla.

Jos/kun tuossa sinun kokoonpanossasi tulee selittämättömiä kaatumisia, niin ensimmäiseksi kannattaa epäillä virtalähdettä.

Jotenkin tulee fiilis, että halusit vaan kirjoittaa "minä käytän virtalähdettäni 10v" ja saada selkääntaputuksia.
Ei jestas. Pointti oli kerätä niitä verrokkeja, esimerkkejä jne juurikin minulle ja muille kun PSUita ei ole pakko vaihtaa parin vuoden välein, vaikka toki sekin on ok.

Selittämättömät kaatumiset mun kohdalla ovat olleet viallista muistikampaa tai huonoja ajureita. Jatkossakin ajattelin mahdollista vianselvitystä tehdä siten että ensimmäiseksi joko ajureita tai muistikampaa pois pelistä. Oon kokenut mukavammaksi sen että vika haetaan helpommin rajattavista osista.

Ei siinä, sulla on oikeus fiilikseesi, mutta tuo ei ole missään nimessä mun tarkoitus. Olisi ollut kiva että tulisi vertailukohtia. Kauhutarinoita siitä kuinka 1,5kw poweri kosahti 3kk takuuajan jälkeen vaikka se oli be quiet tai joku sankarillisesti todennäköisyyksiä uhmaava 550w corsairin semi-passiivi jolla on 9 vuotta mittarissa. Näitä. Jos sulla hsalonen on hyviä tai huonoja poweritarinoita niin pyydän että ammennat niistä.

Henk. koht. veikkaan että ensi vuonna mun poweri vaihtuu maksimissaan luultavasti kilowatin pömpeliin, ellei tule joku överitarjous vähän tehokkaammasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 045
Kaverilta on Seasonic Platinum 450W (tai 550W) kosahtanut, kun se oli passiivi ja kaveri oletti, että se tarkoittaa, että sitä voi käyttää ilman tuuletinta passiivisessa tornikotelossa, jossa oli normaaleja komponentteja (ei siis vähävirtaisia). Näytönohjain oli kyllä mopo. Kesällä sitten koteloon tuli sauna ja se kuoli parin vuoden kuluttua. Tässä on myös käyttöolosuhteet otettava huomioon. Seasonic toki antoi uuden.

--

Itsellä oli se alle satasen Seasonic Gold ostettuna 2014-2016 ja se kehitti hirveän coil whinen. Tietenkin se toimi, mutta koetin myydä sitä 5v kunnioitettavassa iässä täällä 30€, ja kukaan ei ostanut coil whinen takia. Annoin ilmaiseksi sukulaiselle, siellä se vieläkin on kakkoskoneessa. Koneessa on GTX 760 ja muuta vanhempaa rautaa ja se on itse bitumilla erististetyssä wanhassa kunnon kotelossa, niin se ei siellä ulise pahasti.

--

Muilla virtalähteilläni saan vaan suunnilleen näytönohjaimen ikäisiä kokoonpanoja. 1080 GTX kesti kaiuten, 4-5 vuotta. Seasoniceista taas valitusta, että niiden suojaukset alkoi menemään high end -korteissa päälle ja Vega56:n aikoihin vaihtelin Corsairiin.

--

Varsinkin, kun vaihtelet virtalähdettä harvoin, väitän, että minulla on ollut enemmän virtalähteitä, kuin sinulla. Varmasti kymmeniä. Kaksi on hajonnut pahasti.

Codegen hajosi yöllä 2004-2006 yksiössäni ja sieltä tuli savua. Siitä lähtien en ostanut enää merkittömiä virtalähteitä.

OCZ hajosi 2008. Tarkka päivä oli edellinen viikonloppu siitä, kun rekisteröidyin muroon. Siellä koetin myydä prosesessoria + emolevyä, mutta emolevyn se perkele vei mukanaan. Siitä lähtien mietin Antec-merkkisiä (tuntui hyvältä merkiltä silloin) ja joskus pari vuotta eteenpäin Seasonic ja kloonit. Emolevystä pyysin kympin ja siinä oli kuvauksessa, että on mahdollisesti rikki.

Sitten on pari Seasoniccia (tai Antec/XFX-klooni), joista on tuuletin hajonnut, mutta en pidä tätä virtalähteen hajoamiseana ja ne meni takuuseen. Tämä tapahtui kahden ensimmäisen käyttövuoden aikana. Nyt vaan katson, että virtalähteen tuuletin on toivottavasti laakeroitu paremmin ja yritän välttää sleeve bearingiä.

--

Ja edelleen tämä:

Et arvaakaan, kuinka monta ihmistä on Ongelmat-alueella ostaneet jonkun p****n multirailin ja tai muuten vaan käyttävät sitä ikäloppua virtalähdettä ja se ei toimikaan sitten uuden näytönohjaimen kanssa. Harvemmassa on ne tapaukset, joissa vanha virtalähde toimii ongelmitta uuden kortin kanssa, kuin toisinpäin.

--

Kaikki vuosiluvut on noin, kun en nyt jaksa kaivaa kuitteja.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 607
Jos virtalähde hajoaa, saat rahat takaisin virtalähteestä. Tuskin mikään liike lähtee korvaamaan komponentteja, joita se mahdollisesti vie mukanaan.

Lisäksi aina välillä speksit muuttuu. Viimeinenen vanha suuri muutos, jonka muistan, oli silloin 2013. Tämä on tuoreempi. Nyt puskee päälle ATX 3.0 tänä vuonna ja kyllä sekin on 5 vuoden päästä tarpeellinen ja tullaan suosittelemaan virtalähteen vaihtoa sen takia. Tai ainakin minä tulen. Villinä veikkauksena , tässä alkavat kadota haaroitetut PCIe-virtakaapelit virtalähteistä, kun ihmiset kytkevät niitä väärin.
Kuinka usein laadukas virtalähde on hajonnut niin että se samalla rikkoo komponentteja? Jos riski tähän on vaikka yksi tuhannesta tai pienempi, ei varmaan kannata maksaa satasta sen välttämisestä? :hmm:

Ja mikä muutos 2013 tuli? Mietin sillä kun mulla oli edellisessä koneessa (Hashwell-E) muistaakseni 2012 ostettu Enermax Revolution 87+, eikä sen kanssa ollut mitään ongelmia. Ei edes uuden näyttiksen kanssa (RTX 3060 ti)... :rolleyes:

Ylipäätään jos virtalähde pitää vaihtaa 5 vuoden välein, ei ole mitään syytä panostaa laatuun. Sit voi saman tein ostaa halpaa paskaa, kun vaihtoon se kumminkin menee, ja uutena hajotessa kotivakuutus korvaa.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
246
Kiitos, nää oli just niitä tarinoita mitä oli haussa!

Ite kattelin kauhulla kun jeesasin kaveria n. tonnin budjetilla kasaamaan koneen ja sit powerin kohdalla hänen mielestä piti säästää. Merkki oli just joku generic-köntti ja 600 wattia jollain matematiikalla, hinta jotain 40-60 väliltä. Mitään arvioita ei oikein löytynyt. Kaveri sai powerin ja kytki kiinni ja ekalla käynnistyksellä POSTasi ja kun lähti siitä etenemään niin savut ulos. Powerin oma varoke sentään ehti pelastaa muut osat, mutta tuon jälkeen kaveri tilasi kiltisti sit Fortronin ja kaikki meni kivasti vaikka lompakkoon tuli vähän syvempi lovi.

Jossain välissä mulla oli Antecin muinainen NeoHE sarjalainen (ehkä 430) joka oli käsittämättömän hyvä hintaansta nähden, mutta jostain syystä Antecilla lähti mopo keulimaan tuosta hetken päästä ja ne ei oikein pärjännyt enää testeissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 045
Kuinka usein laadukas virtalähde on hajonnut niin että se samalla rikkoo komponentteja? Jos riski tähän on vaikka yksi tuhannesta tai pienempi, ei varmaan kannata maksaa satasta sen välttämisestä? :hmm:
Kaikissa Goldeissa pitäisi olla suojaukset kunnossa. Nykyään Corsairin ja Seasonicin huonommissa sarjoissakin pitäisi olla kaikki kunnossa ja se on asia, joka on mietitty loppuun asti.

Tietenkin aina välillä tulee joku Kolink-uutuus, jossa on jossain säästetty. Nykyään saa jo nähdä vaivaa, että ostaa niin huonon virtalähteen , jossa ei ole kaikkia suojauksia.

Tässä on vaan se, että teillä ja @ile82 on ostettuna hyvä virtalähde. Sitten joku lukee tätä niin, että se hänen Bronzensa vuodelta 2012 on ihan yhtä hyvä ja kovaa menoa vaan. Pelottelu osien hajoamisella on aina toimivin vaihtoehto ja ei tätäkään viestiä pitäisi kirjoittaa :)

Ja mikä muutos 2013 tuli? Mietin sillä kun mulla oli edellisessä koneessa (Hashwell-E) muistaakseni 2012 ostettu Enermax Revolution 87+, eikä sen kanssa ollut mitään ongelmia. Ei edes uuden näyttiksen kanssa (RTX 3060 ti)... :rolleyes:

Ylipäätään jos virtalähde pitää vaihtaa 5 vuoden välein, ei ole mitään syytä panostaa laatuun. Sit voi saman tein ostaa halpaa paskaa, kun vaihtoon se kumminkin menee, ja uutena hajotessa kotivakuutus korvaa.
"Haswell Ready" oli se tarra silloin. Käytännössä laitettiin rajat ripplelle ja transienttivasteelle. Eli nopeasti tuleva piikkikulutus -> piti selvitä millisekunneissa antamaan paljon virtaa nopeaan kulutukseen. Eikä ne voltit saanut heitellä miten sattuu, alle 11V ja yli 13V siinä 12V-linjassa. Näin käytännön esimerkkeinä.

Lisäksi silloin 2012 vielä oli kaupassa virtalähteitä, jotka eivät edes kestäneet sitä kylkeen merkattua kuormaa 12v linjasta, näitä oli merkeillä Modecom, Cougar, jne.. Tai sitten ihan niillä kiinalaisilla merkeillä. Ja oli enemmän multiraileja, joissa yhdestä linjasta ei tullut koko virtaa. Be Quietillakin oli tämmöisiä malleja ja semmoinen pyörittää nyt isäni konetta. Siellä ei edes ole erillistä GPU:ta, niin ei väliä. Ja ostin sen halvalla, kun joku voitti kilpailusta ja ei saanut oikeaan rahaan myytyä, niin kävin tinkimässä. Mutta nuo kiinanpommit eivät selvinneet edes kotelon kyljessä lukevista luvuista, kunhan oli jotain siihen laitettu. Osasin kyllä pitää niistä sormeni erossa.

Sitten edelleen, teillä on ostettu parempi virtalähde silloin aikoinaan, niin ei tarvitse niin paljon miettiä, täyttääkö uuden speksit, kun sitä ei ole tehty rimaa hipoen, kuten esim. Corsairin VS-sarja.

--

Minä olisin edelleen sinunakin ostanut uuden virtalähteen ja tuntuu siltä, että tämä(kin) keskustelu on käyty aiemmin :)
Ei tarvitse olla samaa mieltä.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 607
Minä olisin edelleen sinunakin ostanut uuden virtalähteen ja tuntuu siltä, että tämä(kin) keskustelu on käyty aiemmin :)
Ei tarvitse olla samaa mieltä.
No ostin minäkin nyt tän syksyisessä päivityksessä RM750:n uuteen koneeseen... mutta joo, antaa olla vääntämisen kanssa. :)
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
343
Teollisuudessa hakkurivirtalähteet yleisessä käytössä. Jos asennus on alle 40°C lämpötilassa ja mitoitus järkevä. Yleensä tuossa tilanteessa pidetään 10 vuotta "luotettavana" aikana ja sitten mennään laina ajalle ja vikoja voi alkaa ilmetä. Noin siis yrityksissä joissa minä olen työskennellyt.

Nyt on kuitenkin kyseessä kuluttaja elektroniikka niin asia on hieman eri, mutta osa periaatteista käy kyllä niidenkin kanssa. Ainakin osa ilmoittaa myös MTBF arvoja joilla voi yrittää arvella sopivaa ikää omassa käytössä. Esim seasonic Prime sarjalla 150000h => noin 17 vuotta 24/7 käyttöä.....

Edit: seasonic ilmoittaa tuon arvon aika alhaisessa 25°C lämpötilassa ja uskoisin, että suurimmalla osalla lämpötila on korkeampi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 045
Teollisuudessa hakkurivirtalähteet yleisessä käytössä. Jos asennus on alle 40°C lämpötilassa ja mitoitus järkevä. Yleensä tuossa tilanteessa pidetään 10 vuotta "luotettavana" aikana ja sitten mennään laina ajalle ja vikoja voi alkaa ilmetä. Noin siis yrityksissä joissa minä olen työskennellyt.
Se 40C lämpötila sitten on jännä juttu, kun kuluttajille voidaan myydä ihan hyvin virtalähteitä, joissa tuuletin pyörähtää vasta 50C asteessa. Se on lisäksi ominaisuus. Ja lämpötila riippuu kuormituksesta, hyötysuhteesta ja siitä tuuletuksesta, niin voisi melkein sanoa, että jokaisella on oma, uniikki käyttöskenaario. Vaikea luvat millekään virtalähteelle mitään kestoa, toki takuun pituus on joku indikaattori.

--

Itse uskon edelleen, että toisessa viestissä sanomani ATX 3.0 tulee tässä viiden vuoden sisään niin rajusti virtalähteisiin, että 2027 pitää kuitenkin suurin osa tänä vuonna hankituista virtalähteistä vaihtaa uuteen näytönohjainpäivityksen yhteydessä. Ja se on juuri se RTX 7000-sarja (5000 2023, 6000 2025, jos 2v välein), minkä joku ehkä tuurilla sai oikein.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
143
Jos hommaat ihan merkkivirtalähteen(esim vaikka Corsair tai Seasonic), niin siihen takuuseen saakka ne usein elää. Eli sen 8-12vuotta.
Jos ostaa sieltä ihan halvimmasta päästä esim Bronze, niin pitää huomioida se, että tollaset virtalähteet aika taipuvaisia virtapiikeille jossa esim näyttis haluaakin nyt pari millisekunttia enemmän virtaa kuin normaalisti, niin halvemmat virtalähteet saattaa tollasessa tilanteessa lyödä kaiken kiinni.
Mutta jos ostat jonkun Corsais/Seasonic Goldin jossa pikkasen ylivaraa, niin ei tarvitse mitään ihan hurjia yllätyksiä pelätä. Googlesta löytyy nopeasti virtalähteen wattilaskureita, ja jos sellaseen lätkäset komponenttis ja pistät 20% lisävaraa, niin hyvin menee normaalikäytössä.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
246
Se 40C lämpötila sitten on jännä juttu, kun kuluttajille voidaan myydä ihan hyvin virtalähteitä, joissa tuuletin pyörähtää vasta 50C asteessa. Se on lisäksi ominaisuus. Ja lämpötila riippuu kuormituksesta, hyötysuhteesta ja siitä tuuletuksesta, niin voisi melkein sanoa, että jokaisella on oma, uniikki käyttöskenaario. Vaikea luvat millekään virtalähteelle mitään kestoa, toki takuun pituus on joku indikaattori.
Nyt tarvitaan varmaan VVA68:lta jotain tarkennusta koska mitä oon itse aiemmassa elämässä myynyt teollisuuteen jos mitäkin signaalikikkulaa, niin siellä tuo lämpötila tarkoitti nimenomaan sen ympäristön lämpötilaa. Eli että kotelointi ja kaikki komponentit on määritetty toimimaan tuossa lämpötilassa ja siten myös se sisäänvedettävä ilma on tuon lämpöistä.

Mullakin PSU on kotelon alaosassa takana, shroudin alla ja ottaa huoneilman lämpöistä ilmaa sisään joten jäähdyttävä ilma on jotakuinkin 20 asteista. 20 asteinen tuleva huoneilma passiivimoodissakin on aivan eri juttu kuin vaikka 10 astetta korkeampi.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
246
Jos hommaat ihan merkkivirtalähteen(esim vaikka Corsair tai Seasonic), niin siihen takuuseen saakka ne usein elää. Eli sen 8-12vuotta.
Jos ostaa sieltä ihan halvimmasta päästä esim Bronze, niin pitää huomioida se, että tollaset virtalähteet aika taipuvaisia virtapiikeille jossa esim näyttis haluaakin nyt pari millisekunttia enemmän virtaa kuin normaalisti, niin halvemmat virtalähteet saattaa tollasessa tilanteessa lyödä kaiken kiinni.
Mutta jos ostat jonkun Corsais/Seasonic Goldin jossa pikkasen ylivaraa, niin ei tarvitse mitään ihan hurjia yllätyksiä pelätä. Googlesta löytyy nopeasti virtalähteen wattilaskureita, ja jos sellaseen lätkäset komponenttis ja pistät 20% lisävaraa, niin hyvin menee normaalikäytössä.
No ite tuumailen seuraavana potentiaalisena Be Quietin Dark Power 12:a tonnin tehoilla. Olisi fyysisesti pienempi kuin nykyinen ja 10v takuulla.
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
343
Nyt tarvitaan varmaan VVA68:lta jotain tarkennusta koska mitä oon itse aiemmassa elämässä myynyt teollisuuteen jos mitäkin signaalikikkulaa, niin siellä tuo lämpötila tarkoitti nimenomaan sen ympäristön lämpötilaa. Eli että kotelointi ja kaikki komponentit on määritetty toimimaan tuossa lämpötilassa ja siten myös se sisäänvedettävä ilma on tuon lämpöistä.

Mullakin PSU on kotelon alaosassa takana, shroudin alla ja ottaa huoneilman lämpöistä ilmaa sisään joten jäähdyttävä ilma on jotakuinkin 20 asteista. 20 asteinen tuleva huoneilma passiivimoodissakin on aivan eri juttu kuin vaikka 10 astetta korkeampi.
Voin toki tuossa korjata, että ≤40°C. Juurikin ympäristön lämpötilaa tarkoitin jossa virtalähde on asennettuna ja oletuksena on, että tuon jälkeen alkaa käyttöikä lyhentyä huomattavasti. Tuohon lämpöön taitaa suurin osa myös tietokoneen virtalähteen valmistajista luvata 100% nimellistehon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 765
Tässä taloudessa oli 9 vuotta käytössä xfx 550w core edition 80+ bronze, ensin oli omassa käytössä 6 vuotta ja sen jälkeen pojan koneessa 3 vuotta, poweri vaihtui sitten 9 vuoden jälkeen corsairin rmx:ään, ehjä tuo xfx on edelleen. Paljon itsekkin kuullut tarinoita noista että vanha poweri voi viedä koko koneen mukanaan, mutta todennäköisyys tuolle taitaa olla lottovoittoon verrattavissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 951
Ei ole minulla yksikään virtalähde hajottanut ainakaan todistetusti muita osia. Koneita ja osia ollut ajossa pilvin pimein. Myös ollut vaikka mitä Codegeniäkin aikoinaan. Nyt on noin 8v?vanha Corsair AX1500i ajossa ja näyttiskin päivitetty RTX4090 malliin.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 256
7v olisi se maksimi-ikä minkä powerin siirtäisin uuteen kokoonpanoon, ja tällöin puhutaan niistä parhaista laatupowereista 10v takuulla. Tuo 10v kun lyö ikää mittariin niin vaihtaisin powerin joka tapauksessa, ellei ole joku max 200€ arvoinen ser-kone kyseessä siinä vaiheessa, jolloin antaa mennä tappiin asti vaan. Eli hyvillä mielin löisin 7900XTX tai 4090 tuon powerin perään kiinni, mutta en enää 9000- tai 6000-sarjoja sitten.
 
Liittynyt
12.09.2022
Viestejä
110
Yhdessä serverissä on xfx pro 650w edelleen käytössä, ja on jo 12. vuosi menossa. Kyllä laadukkaista komponenteista rakennettu psu, mitä ei ole kiskottu äärirajoilla, niin kestää käyttöä. Se on sitten eri asia, että laittaisinko semmoista enää mihinkään uuteen/nykyaikaiseen kokoonpanoon, vaikka ominaisuudet riittäisivätkin.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 647
7v olisi se maksimi-ikä minkä powerin siirtäisin uuteen kokoonpanoon, ja tällöin puhutaan niistä parhaista laatupowereista 10v takuulla. Tuo 10v kun lyö ikää mittariin niin vaihtaisin powerin joka tapauksessa, ellei ole joku max 200€ arvoinen ser-kone kyseessä siinä vaiheessa, jolloin antaa mennä tappiin asti vaan. Eli hyvillä mielin löisin 7900XTX tai 4090 tuon powerin perään kiinni, mutta en enää 9000- tai 6000-sarjoja sitten.
Parhaissa on 12v ei 10v. Esim seasonic prime tx.
 

DDR

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
36
Eräs Corsairin cx400w päästi yhtäkkiä noin 5 v käyttöiän jälkeen pienen määrän savua ja kipinöitä konetta käynnistäessä. Ei ilmeisesti ollut mikään kovin tärkeä osa kun kone jatkoi käynnistymistä ihan normaalisti. Lähti toki heti ser-konttiin tämän jälkeen. Harmi kun ei tullut tutkittua tarkemmin mitä hajosi.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 256
Parhaissa on 12v ei 10v. Esim seasonic prime tx.
No näillä voi tyrkätä vielä vuoden eteenpäin millon laittaisin uuteen koneeseen ja pari vuotta milloin vaihtaisin.

Näitä 12v takuullisia ei ole kovin montaa vuotta vielä ole ollut, eli ne ovat kaikki niin uusia että voi laittaa kyllä huoletta käyttöön. Prime tx sarja julkaistu 2019 jos oikein googlasin ja sen täytyy olla ihan ekoja 12v takuulla olevia
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 647
No näillä voi tyrkätä vielä vuoden eteenpäin millon laittaisin uuteen koneeseen ja pari vuotta milloin vaihtaisin.

Näitä 12v takuullisia ei ole kovin montaa vuotta vielä ole ollut, eli ne ovat kaikki niin uusia että voi laittaa kyllä huoletta käyttöön. Prime tx sarja julkaistu 2019 jos oikein googlasin ja sen täytyy olla ihan ekoja 12v takuulla olevia
Jep. Aikalailla samaa mieltä. Luultavasti vaihdan itse 10-12v iässä jos ei tule muita esteitä käytölle.
 
Liittynyt
26.12.2022
Viestejä
118
Huonoksikin haukuttu "Antec Earthwatts 500w" kesti yli 10 vuotta normaalikäyttöä, kunnes yhtenä päivänä kone ei enää lähtenytkään käyntiin.
Tämän perusteella sanoisin että jos virtalähde on yli 5 vuotta vanha, niin ei kannata potea huonoa omaatuntoa jos ostaa uuden tilalle ja vie vanhan kierrätykseen.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
25
Seasonic X-750 on ollut n. 9,5 vuotta aktiivisessa käytössä kahdessa omassa kokoonpanossa. Seuraavan päivityksen yhteydessä joku ATX 3.0 virtalähde tämän tilalle, josko niitä pikkuhiljaa saapuisi paremmin markkinoille. X-750 menee varmaan vielä tämän nykyisen koneen mukana eteenpäin, ellei hajoa ennen sitä.

2 kpl Corsair CX400 on käytössä kahdessa vähemmän käytetyssä koneessa. Näillä virtalähteillä on ikää n. 13 vuotta, mitä voi pitää jonkinlaisena saavutuksena, koska en ikinä mieltänyt näitä kovin laadukkaiksi. Ovat toki olleet suhteellisen vähällä käytöllä. Toisesta vaihdettu aikoinaan tuuletin.

Antecin Earthwattseja on muistaakseni hajonnut muutamia. Näitä oli aikoinaan paljon käytössä, kun tuli Antecin Sonata kotelon mukana. Nopeiten hajonnut oli kuitenkin joku Be Quiet aikoja sitten, mikä kesti lyhyen takuuajan ja hajosi pian sen jälkeen, jonka jälkeen en ole Be Quietteja laittanut.

Näistä vanhempia virtalähteitä en äkkiseltään muista. Joitain virtalähteitä on tullut myös myytyä käytettynä eteenpäin, eikä niiden lopullisesta käyttöäistä ole tarkempaa tietoa. Uudemmista koneista joita on tullut kasattua tutuille viimeisen 10 vuoden aikana ei ole tietääkseni virtalähteitä hajonnut, tosin näihin on järjestään laitettu Seasoniccia, HX Corsairia tai vastaavaa.

Yksi Seasonic Prime Platinum 650 W (eli näitä 12 vuoden takuullisia) oli jo tullessaan rikki, mutta ei kuulune tähän aiheeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.04.2019
Viestejä
63
Mulla menosssa juuri ser jätteeseen vanha pommi Chieftech GPS-500AB A joka oli n. 6 vuotta pääkoneessa ja toinen mokoma kakkoskoneessa. Ei siinä vieläkään kai mitää vikaa ollut mutta alkoi tuntumaan että eiköhän sen ole aika päästä eläkkeelle, kun tulee muutenkin pientä päivitystä...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 712
Just tossa irrotin NAS käytössä olleesta (viimeset ~7 vuotta ollu aikalailla 24/7 käynnissä ja 99% ajasta idlannu) koneesta FSP Fortronin 350W powerin jossa oli päiväys 0536... :smoke:
Aattelin, että josko tohon ois vaihtanu tulettimen kun alkanu rallattamaan, mutta kuoria avatessa huomasin et muutama konkkakin oli pullahtanu niin kait tuosta on sitten luovuttava...
Mitäs tuosta tulee sellanen 17,5 vuotta nopeasti laskettuna...?
 
Liittynyt
16.01.2020
Viestejä
77
Seasonic SII 430 wattinen toimi tietokoneen powerina 2007-2017, kunnes 12 voltin raili tipahti 11.8 volttiin. Ajelin melkeinpä 24/7 sitä muu kokoonpano vaihtui välissä kokonaan kerran. Toimii vieläkin pc-käytön ulkopuolella käytössä powerina. Palstan suosittelema kopio XFX siitä taasen kesti sen 3 viikkoa ennenkuin simahti. Samalta aikakaudelta oleva Antec piti sellaista sirinää, ettei sitä uskaltanut enää uudestaan seinään laittaa. Nykyinen Seasonic Focus 650W porskuttaa kohta kolmatta vuotta.
 
Liittynyt
16.11.2022
Viestejä
122
Joskus täytyy uusia "hallin puolelle" joku toisarvoisessa hommassa oleva kone ja katsella joku vanha konttorissa ollut kone tilalle. Olen huomannut, että ei mitenkään pitkiä aikoja tarvitse olla vanha kone ilman virtoja, niin virtalähde on mykkä. Koneet siis poistettu virtalähde ehjänä ja laitettu pois käytöstä. Puolesta vuodesta vuoteen ilman sähköä niin melko varmaa, että ei elämää sen jälkeen. Toisaalta löytyy koneita jotka aina päällä ja ikää reilu 15 vuotta ja alkuperäinen poweri.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Joskus täytyy uusia "hallin puolelle" joku toisarvoisessa hommassa oleva kone ja katsella joku vanha konttorissa ollut kone tilalle. Olen huomannut, että ei mitenkään pitkiä aikoja tarvitse olla vanha kone ilman virtoja, niin virtalähde on mykkä. Koneet siis poistettu virtalähde ehjänä ja laitettu pois käytöstä. Puolesta vuodesta vuoteen ilman sähköä niin melko varmaa, että ei elämää sen jälkeen. Toisaalta löytyy koneita jotka aina päällä ja ikää reilu 15 vuotta ja alkuperäinen poweri.
Elkoilla on taipumusta käyttäytyä siten, että kun ne ovat jatkuvasti virrassa, vanhatkin pysyvät suhtkoht ok. Mutta sitten jos on vähän menossa paskaksi, niin muutaman kuukauden virrattomuus tappaa elkon lopullisesti. Sitten, kun pistetään virrtat päälle, niin jotain tuhoutuu..

Toinen osa, joka ei tykkää virrattomuudesta on tietynlainen muovikonkka, jos sen kuori on halki. Varsinkin RIFA merkkiset kellertävät osat imevät halkeamasta kosteutta ja kun saa virtaa kosteana, niin sitten pätkähtää viimeistään oikariin (tai yrittää, mutta yleensä vain savuuttaa tai syttyy tuleen) ..
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
464
Olen itse aina (likemmäs 30 vuotta) päivitellyt konetta lähinnä pala kerrallaan ja ajellut surutta niillä > 7 vuotta vahoilla powereilla ja vaihtanut vaan jos uudet komponentit ovat kaivanneet enemmän watteja tai uudenlaisia liittimiä. Vielä ei ole osunut omalle kohdalle täysin kuollutta virtalähdettä.

Jossain kohtaa kokoonpano kyllä muuttui hyvin epävakaaksi. Vaikea sanoa mikä komponentti siellä oli alkanut happanemaan, kun sitten uusin emon+prossun ja powerin samalla kertaa.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
Seasonic X-750 on ollut n. 9,5 vuotta aktiivisessa käytössä kahdessa omassa kokoonpanossa. Seuraavan päivityksen yhteydessä joku ATX 3.0 virtalähde tämän tilalle, josko niitä pikkuhiljaa saapuisi paremmin markkinoille. X-750 menee varmaan vielä tämän nykyisen koneen mukana eteenpäin, ellei hajoa ennen sitä.
Laatupelejä. Mulla on syksystä 2010 ollut koneessa varmaan suht vastaava X-650 malli. Taisi Suomen hinnoilla olla aikoinaan noin 200 euroa silloin ostohetkellä. Nyt taitaa olla neljä kertaa vaihdettu CPU+GPU uudempiin ja tehokkaampiin malleihin ja ihan pelikäytössä olevia kokoonpanoja ollut kaikki.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
246
Hmm. Saattoi tulla maanantaikappale Jimmsiltä. Eli Be Quiet! Dark Power 12 1000W piti tänään tässä iltasella konetta käynnistäessä todella epämääräistä epäsäännöllisesti toistuvaa ääntä. Ei kuulostanut siltä että kelat soisi vaan ennemmin siltä että tuuletin tai sen laakeri olisi pitänyt sivuääntä.

Vähän tein vianrajausta niin oikeastaan mikään mitä tein koneella ei vaikuttanut ääneen mitenkään. Työpöydällä hämmästelyä, tuuletinten säätöä Asuksen softalla, pelaamista. Sammutin koneen, tein virrattomaksi ja annoin hetken olla myös virtakaapeli irti ja uudelleenkäynnistäessä piti hieman tuota samaa ääntä mutta tasautui sitten pois. Tässä olisi nyt pieni hetki vielä 30 pv palautusoikeutta jäljellä ja vähän mietin että kun saisi ns. nollavahingolla tuon palautettua, niin saatan hyvinkin palauttaa ja ottaa sitten uuden Dark Power 13:sen kun niitä tulee hyllyyn.

Onko vastaavia kokemuksia ja/tai kohtalotovereita? Tätä kysyn siksi että koneita oon kasannut aika reippaan määrän ja yhdessäkään koneessa johon oon valinnut hiljaisia komponentteja niin en oo kuullut mitään tuollaista. Ääni ei ollut kova, mutta häiritsevä eikä missään nimessä linjassa sen kanssa että koneessa on 300€ maksava uusi Titanium luokiteltu poweri sisässä.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
246
Ja jatkoa edelliseen. Nyt kun koneeseen tupsahti tuo Sapphiren Nitro+ 7900 XTX, niin tästä Dark Powerista ilmeni joitakin Be Quietin DP12 -sarjalaisia vaivaava naksuminen kuormitettuna. Ei kovin kovaäänistä, mutta sen verran häiritsee että tuo lähtee takaisin.
 
Liittynyt
04.06.2017
Viestejä
155
Itsellä ollut vuodesta 2011 asti Corsairin AX850 Sandy Bridge alustalla käytössä (Asus Gene-Z ja i7-2600K). Omasta käytöstä tuo eläköityi 2022 alussa ja siirtyi vanhempieni talouteen nettikoneeksi. Hyvin on porskuttanut aina ja toivottavasti vielä pitkään tulevaisuudessakin.

CPU ollut aina kellotettua @4,5GHz ja näyttistä aina päivitelty tehokkaampaan tarvittaessa. Tehokkain näyttis tuossa koneessa ollut RTX 2060 Super.

Nykyisen koneeni virtalähteen toivon vähintään kestävän yhtä kauan käytössä. Virtalähteen vaihdan aina, kun pääalustakin vaihtuu (CPU/mobo).
 
Liittynyt
12.09.2022
Viestejä
110
Itsellä ollut vuodesta 2011 asti Corsairin AX850 Sandy Bridge alustalla käytössä (Asus Gene-Z ja i7-2600K). Omasta käytöstä tuo eläköityi 2022 alussa ja siirtyi vanhempieni talouteen nettikoneeksi. Hyvin on porskuttanut aina ja toivottavasti vielä pitkään tulevaisuudessakin.

CPU ollut aina kellotettua @4,5GHz ja näyttistä aina päivitelty tehokkaampaan tarvittaessa. Tehokkain näyttis tuossa koneessa ollut RTX 2060 Super.

Nykyisen koneeni virtalähteen toivon vähintään kestävän yhtä kauan käytössä. Virtalähteen vaihdan aina, kun pääalustakin vaihtuu (CPU/mobo).
Täällä siirtyi juuri taannoin 2500K taas taustalle. Toimii muuten tänä päivänä oikein hienosti peruskäytössä ainakin Linukassa (Debian 11). En näe syytä, miksi ei menisi ainakin seuraavat 5v sellaisessa käytössä. Powerina tässä 2011 mallia oleva XFXPRO650W poweri, missä ei ainakaan päällepäin komponenteissa näkynyt vielä mitään "kulumisen" merkkejä...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Täällä siirtyi juuri taannoin 2500K taas taustalle. Toimii muuten tänä päivänä oikein hienosti peruskäytössä ainakin Linukassa (Debian 11). En näe syytä, miksi ei menisi ainakin seuraavat 5v sellaisessa käytössä. Powerina tässä 2011 mallia oleva XFXPRO650W poweri, missä ei ainakaan päällepäin komponenteissa näkynyt vielä mitään "kulumisen" merkkejä...
Ei ne kulumisen merkit välttämättä tuolla kuormalla näykään. Kokeile 3080:sta?
 
Liittynyt
12.09.2022
Viestejä
110
Ei ne kulumisen merkit välttämättä tuolla kuormalla näykään. Kokeile 3080:sta?
Ei. Kun se pointti oli juuri tuossa, että "sellaisessa käytössä" ts. peruskäytössä nettiselailuun ja pankissa käyntiin yms. riittää siis tänäkin päivänä vielä tuommoinen yli 10v vanha 2500K oikein hienosti. Ei siihen mitään erillistä GPU:ta edes tarvita. Tosin siinä nyt sattuu olemaan GTX 960, että ihan rivakasti tavara tulee ruudulle silläkin. Tämä siis Linux:ssa. Windows 11 tms. en osaa sanoa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
115
2010 ostettu corsairin tx650w hönkii edelleen, näyttiksinä ollu gtx470, gtx560ti ja gtx1060. Seuraavaan kokoonpanoon vois jo päivittää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ei. Kun se pointti oli juuri tuossa, että "sellaisessa käytössä" ts. peruskäytössä nettiselailuun ja pankissa käyntiin yms. riittää siis tänäkin päivänä vielä tuommoinen yli 10v vanha 2500K oikein hienosti. Ei siihen mitään erillistä GPU:ta edes tarvita. Tosin siinä nyt sattuu olemaan GTX 960, että ihan rivakasti tavara tulee ruudulle silläkin. Tämä siis Linux:ssa. Windows 11 tms. en osaa sanoa.
No tämä on taas aivan eri asia kuin se, että onko yli 10v vanha 650W virtalähde vielä voimissaan.
 
Liittynyt
04.06.2017
Viestejä
155
No tämä on taas aivan eri asia kuin se, että onko yli 10v vanha 650W virtalähde vielä voimissaan.
No kyllä itsellä ainakaan ei ollut mitään ongelmaa AX850 kanssa. Koneesta kaikki mehut irtti aina pelatessa vuosien 2011-2022 välillä. Ei ns säästöliekillä vedetty päivääkään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
No kyllä itsellä ainakaan ei ollut mitään ongelmaa AX850 kanssa. Koneesta kaikki mehut irtti aina pelatessa vuosien 2011-2022 välillä. Ei ns säästöliekillä vedetty päivääkään.
Tod näk aika säästöliekillä menty. Esim. tuo nykykone ei käy lähelläkään 850W:n virtalähteen maksimeja ja toimisi jollain 650W:n laatu-psu:lla.
 
Liittynyt
04.06.2017
Viestejä
155
Tod näk aika säästöliekillä menty. Esim. tuo nykykone ei käy lähelläkään 850W:n virtalähteen maksimeja ja toimisi jollain 650W:n laatu-psu:lla.
No siis eikös se tärkeintä ole, että kestää koneen maksimikuorman täysillä 24/7. Siksi juuri ostankin aina kunnon järeät ylimitoitetut virtalähteet, että voi huoletta käyttää +10 vuotta. Samaa meininkiä nykykoneeni kanssa. Eihän tuossa mitään järkeä muuten ole, kunnon rautaa alle kerralla sanon minä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
No siis eikös se tärkeintä ole, että kestää koneen maksimikuorman täysillä 24/7. Siksi juuri ostankin aina kunnon järeät ylimitoitetut virtalähteet, että voi huoletta käyttää +10 vuotta. Samaa meininkiä nykykoneeni kanssa. Eihän tuossa mitään järkeä muuten ole, kunnon rautaa alle kerralla sanon minä.
On, mutta älä sano ajavasi maksimikuormilla, jos 50%:a tai sen alle lähempänä. Ja tästä päästäänkin siihen, että ylimitoittamalla se mahdollinen iän tuoma virtalähteen kyykkäys ei vaikuta yhtä paljon kuin, jos ollaan siinä rajalla jo ostohetkellä.
 
Liittynyt
04.06.2017
Viestejä
155
On, mutta älä sano ajavasi maksimikuormilla, jos 50%:a tai sen alle lähempänä. Ja tästä päästäänkin siihen, että ylimitoittamalla se mahdollinen iän tuoma virtalähteen kyykkäys ei vaikuta yhtä paljon kuin, jos ollaan siinä rajalla jo ostohetkellä.
Kyllä, olet oikeassa. Tarkoitin koneen osien täysillä ajoa, en powerin. Hyvä, että korjasit, ettei muille jää väärä kuva.

Oma pointti nimenomaan, että älä säästä koskaan powerissa. Mielellään kunnon överit, niin kestää vuosia helposti samalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 617
Viestejä
4 196 622
Jäsenet
70 755
Uusin jäsen
Leevi L

Hinta.fi

Ylös Bottom