Viro kokeilee aikasanktioita rahasakkojen vaihtoehtoina ylinopeuksiin

Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 382
Viro kokeilee aivan uutta konstia ylinopeuksiin – Toimisiko tämä myös Suomessa?

Virossa kokeillaan "tuumaustaukoa" tien vierellä niille kuljettajille, jotka huristelevat autollaan ylinopeutta. Kuvituskuva. Anton Soinne / arkisto
Viron poliisi on ottanut käyttöön kokonaan uudenlaisen keinon vähentää ylinopeuksien määrää liikenteessä. Hankkeesta kertoo Viron yleisradio ERR.

Virkavalta tarjoaa Suomenlahden eteläpuolella ylinopeutta ajaville sakon sijasta mahdollisuuden pitää 45 tai 60 minuutin tuumaustauko.

Tauon pituus riippuu ylinopeuden suuruudesta: jos autoilijan ylinopeus on korkeintaan 20 kilometriä tunnissa, tauko on 45 minuuttia, mutta 21–40 km/h ylinopeus pidentäisi tauon 60 minuuttiin.


Mahdollisuus valita tuumaustauko tarjotaan vain niille kuljettajille, joilla ei ole kontollaan aikaisempia liikennerikkeitä.

Poliisi testasi uutta tekniikkaa Tallinnan-Rapla-tiellä torstaiaamuna. Tulevaisuudessa samaa menettelyä aiotaan käyttää ainakin kerran seuraavien parin viikon aikana.

Hankkeen tarkoituksena on Viron poliisin mukaan muuttaa ylinopeuksia ajavien liikennekäyttäytymistä, ei niinkään rangaista heitä.

Viime vuonna Viron liikenneonnettomuuksissa kuoli 67 ja loukkaantui 1 824 ihmistä. Tämä on huomattavasti enemmän kuin edellisvuonna.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Viro kokeilee aivan uutta konstia ylinopeuksiin – Toimisiko tämä myös Suomessa?

On kyllä kieltämättä hieno kokeilu. Ja jos oikein halutaan olla vittumaisia niin tästähän voisi tehdä vaihtoehdon sijaan pakon. Ajat ylinopeutta kehätiellä -> auto parkkiin 60minuutiksi miettimään mitä tuli tehtyä. :D

Alkaisi aika äkkiä pahimmat kaaharit siirtyä muiden kulkuvälineiden käyttöön. Ja sehän olisi vielä ekologistakin :tup:

Kiltit lampaat jotka ajaa rajoitusten mukaan voisi silti jatkaa ajamista entiseen malliin.

Mielipiteitä?
 
Voisi toimia. Vaikkapa niinkin, että polis vie auton avaimet vähintään parin kilometrin päässä olevalle huoltamolle, josta ne saa jalkapatikassa noutaa:p
 
Voisi toimia. Vaikkapa niinkin, että polis vie auton avaimet vähintään parin kilometrin päässä olevalle huoltamolle, josta ne saa jalkapatikassa noutaa:p
Ja jokaisesta uudesta ylinopeudesta noutomatka kaksinkertaistetaan. Riittävän monta sakkoa niin saa treenata jo maratoniin :lol:
 
Fiksu ajatus ja voisi helposti automatisoida. Tolppa välähtää ja vähän matkan päässä on taulu, missä näkyy rekkarinumero ja odotusaika. Poliisin kameraa kuvaa pysähtyvät autot. Jos pysähtyy kärsimään aikasakon niin ei tule sakkoa, jos on kiire ja ei jouda odottelemaan niin tulee sakkolappu postissa.

Suomessahan tuota ei tietenkään voitaisi käyttää kun valtiolle on tärkeintä turvata tasainen tulovirta sakotusautomaateilla eikä liikenteen pitäminen turvallisena.
 
Fiksu ajatus ja voisi helposti automatisoida. Tolppa välähtää ja vähän matkan päässä on taulu, missä näkyy rekkarinumero ja odotusaika. Poliisin kameraa kuvaa pysähtyvät autot. Jos pysähtyy kärsimään aikasakon niin ei tule sakkoa, jos on kiire ja ei jouda odottelemaan niin tulee sakkolappu postissa.

Suomessahan tuota ei tietenkään voitaisi käyttää kun valtiolle on tärkeintä turvata tasainen tulovirta sakotusautomaateilla eikä liikenteen pitäminen turvallisena.
Ainakin omaan korvaan tämähän on aidosti ihan edistyksellinen keino. Itse ajan ylinopeutta aina, ja ihan tottumuksesta. Koskaan ei ole sakkoja tullut mutta jos vaihtoehtona olisi tosiaan miettiä että oliko nyt hyvä idea säästää se 5 minuuttinen vai miettiä asiaa 30min niin varmasti tehokkaampaa kuin joku automaattinen 30e laskua.

Viro nyt on suomea edellä niin kaikessa mikä liittyy tietotekniikan hyödyntämiseen ja uusiin kokeiluihin. Aivan loistavaa että siellä on onneksi tallella tätä innovaatio kulttuuria :tup:
 
Loistoidea. Vaihtoehtoisesti voisi olla aikarangaistus myös myöhästettynäkin, eli joku iso parkkipaikka ihan tätä varten jossa takavarikoitaisiin kännykät ja heijastettaisiin valkokankaalle jotain Suomen euroviisuja läpi vuosien.
 
Loistoidea. Vaihtoehtoisesti voisi olla aikarangaistus myös myöhästettynäkin,
eli joku iso parkkipaikka ihan tätä varten jossa takavarikoitaisiin kännykät ja heijastettaisiin valkokankaalle jotain Suomen euroviisuja läpi vuosien.

Suomen euroviisut voisi laittaa pyörimään, jos jää toistamiseen vuoden aikana ylinopeudesta kiinni. Eka kerralla pääsisi hieman vähemmällä. :tdown:
 
Alkaisi aika äkkiä pahimmat kaaharit siirtyä muiden kulkuvälineiden käyttöön. Ja sehän olisi vielä ekologistakin :tup:
Paitsi että tuohan toimii vain kerran ja lisäksi useimmille rahallinen menetys lienee suurempi pelko, tai näin ainakin omalla kohdalla.

Kuten jutussa todettiin, mahdollisuutta ottaa aikasakko rahasakon sijaan tarjotaan vain niille, joilla ei ole kontollaan aikaisempia rikkeitä.

Fiksu ajatus ja voisi helposti automatisoida. Tolppa välähtää ja vähän matkan päässä on taulu, missä näkyy rekkarinumero ja odotusaika. Poliisin kameraa kuvaa pysähtyvät autot. Jos pysähtyy kärsimään aikasakon niin ei tule sakkoa, jos on kiire ja ei jouda odottelemaan niin tulee sakkolappu postissa.
Mitenköhän tuo aikasakko toimii siinä tilanteessa, jossa kuitataan poliisilta aikasakko, mutta sen sijaan että istuksittaisiin odottelemassa sen päättymistä, laitetaankin siksi aikaa toinen kuski ratin taakse? Ei tuolla menettelyllä sellaista vaihtoehtoa varmaankaan pysty estämään.

Ainakin omaan korvaan tämähän on aidosti ihan edistyksellinen keino. Itse ajan ylinopeutta aina, ja ihan tottumuksesta. Koskaan ei ole sakkoja tullut mutta jos vaihtoehtona olisi tosiaan miettiä että oliko nyt hyvä idea säästää se 5 minuuttinen vai miettiä asiaa 30min niin varmasti tehokkaampaa kuin joku automaattinen 30e laskua.

Viro nyt on suomea edellä niin kaikessa mikä liittyy tietotekniikan hyödyntämiseen ja uusiin kokeiluihin. Aivan loistavaa että siellä on onneksi tallella tätä innovaatio kulttuuria :tup:
Äkkiseltään ajateltuna tulisi varmaan ajettua enemmänkin ylinopeutta. Ainoa syy mikä omalla kohdalla rajoittaa menohaluja, on merkittävän rahasakon pelko. Joku tunnin istuskelu ei haittaisi alkuunkaan samalla tavalla.
 
Suomessahan tuota ei tietenkään voitaisi käyttää kun valtiolle on tärkeintä turvata tasainen tulovirta sakotusautomaateilla eikä liikenteen pitäminen turvallisena.

Mikäänhän ei kaiketi estä tekemästä siitä odotusajasta maksullista parkkimaksulla. Voitaisiin minuuttitaksalla veloittaa sitten pysäköinnistä siellä tien varressa. Maksu voisi olla suoraan verannollinen aikaan, mitä pidempään siellä odottaa sitä kalliimpi olisi minuuttihinta.

Mitenköhän tuo aikasakko toimii siinä tilanteessa, jossa kuitataan poliisilta aikasakko, mutta sen sijaan että istuksittaisiin odottelemassa sen päättymistä, laitetaankin siksi aikaa toinen kuski ratin taakse? Ei tuolla menettelyllä sellaista vaihtoehtoa varmaankaan pysty estämään.

Olisiko poliisit odottamassa että kaikkien "aikasakot" olisi kärsitty ennen siirtymistä uusille metsästysmaille?

19a44072baad43629a514e8c60d7911e.jpg


"KOKEILU on ollut käytössä Viron valtatiellä 4 eli Tallinnan ja Raplan välillä. Aikasakon valinneet autoilijat pysähtyvät tienvarteen ja seuraavat pysähtymispaikalle tuodulta suurelta näytöltä, kun rangaistusaika kuluu."

Iltasanomien uutinen asiantiimoilta: Viro yrittää suitsia ylinopeuksia yllättävällä keinolla: Kuljettaja voi valita sakon sijaan 45 tai 60 minuutin aikarangaistuksen
 
Voisi olla mielenkiintoinen kokeilu. En kyllä minäkään usko tähän Suomessa koska:
Suomessahan tuota ei tietenkään voitaisi käyttää kun valtiolle on tärkeintä turvata tasainen tulovirta sakotusautomaateilla eikä liikenteen pitäminen turvallisena.
 
Suomen ongelma on myös liian alhaiset rajoitukset kautta linjan. Varmaan kiinnostaisi noudattaa alennettua rajoitusta koulujen ja tietöiden kohdalla enemmän, jos ne olisivat käytössä perustellusti. Saksassa esim. alennettu rajoitus koulun takia on höystetty lisäkilvellä, jolloin se on voimassa vain arkipäivisin, kun koulussa on lapsia. Samoin siellä on alennettuja rajoituksia esim. yöaikaan perusteluna melu läheiseen asuinalueeseen. Ja sitten on rajoituksia, jotka ovat voimassa vain sateella.

Mitään noista lievennyksistä ei Suomessa käytetä, vaan ne alennetut rajoitukset on voimassa aina vaan. Ei paljoa ole syytä hidastaa lauantai-iltana koulun 30 rajoituksen kohdalla, mutta Poliisi voi olla erimieltä. Tietyöt myös ihan oma lukunsa. Ihan liian monesti alennettu rajoitus jätetään yöksi ja viikonlopuksi voimaan, vaikkei sitä siinä tarvittaisi. Joskus rajoituskyltti myös jää paikalleen, vaikka tietyö on jo ohi. Kaikki tämä nakertaa rajoitusten uskottavuutta, jolloin niitä ei noudata enää silloinkaan, kun pitäisi.

Ja vielä tuohon ensimmäiseen väitteeseeni, että rajoitukset ovat liian alhaiset, niin kyllä ne monen isomman tien kohdalla ovat sitä. Ainakin verrattuna muihin maihin. Motarilla voisi ihan hyvin ajaa vaikka 160 hiljaiseen aikaan vaikka klo 20-05, mutta kun ei käy, koska syyt. Sen sijaan tuollainen ylitys saattaa jo päästä hyvällä lykyllä lehtiin otsikolla "Järjetön ylinopeus" tai jotain muuta fiksua. Suomessa rajoitukset myös tuntuu noudattavan kaavaa "jos tieosuudella on yksikin kohta, jossa alenettu rajoitus on joskus tarpeen, tämä rajoitus on voimassa koko pätkän". Esimerkkinä vaikka mutkainen tie, jossa mutkiin ei voi ajaa kuin 70-80, niin eipä ole satasen rajoitusta sitten lainkaan, koska joku voisi yrittää ajaa liian kovaa mutkaan. Tai jos sateella/ruuhkassa ei voi ajaa motarilla yli 120, niin ei ajeta sitten hyvällä kelillä yölläkään kovempaa (puhumattakaan kehäteiden 60-80 rajoituksista, jotka sopii ruuhkiin, mutta ei muuhun). Voisi olla vaikka suositeltu nopeus ja rajoitus erikseen sitten, jos ei luoteta ihmisten harkintakykyyn.

Alhaiset rajoitukset yhdistettynä koviin rangaistuksiin ei ole kovin autoilijaystävällinen ratkaisu, mutta tämähän ei toki yllätä tässä autoveron luvatussa maassa. Etenkin kun pelkkä nopeus on harvoin syynä vakavissa onnettomuuksissa, vaan siellä on taustalla rattijuopumusta jne.
 
Hyvin paljon samoilla linjoilla kun @salamoi . Itseä naurattaa että siinä lähistöllä jossa asun on hyvin laaja 40km/h aluerajoitus (eli niitä kylttejä ei ole kuin alueen reunamilla). Joillain osilla aluetta tuo40km/h on ihan ok rajoitus, mutta mielestäni ei perusteltua kun metsän läpi ajetaan 1,5km toiselle vastaavalle alueelle. Yllättävästi juuri tuo metsä-alue on poliisien tarkkailun alla :) ja oletuksena juurikin se että on sellainen pätkä jossa voisit rajoituksen kuvitella olevan 50/60km/h eikä missää näy kylttejä paljonko nopeusrajoitus on. Hyvää tulonlähdettä toki poliisille :tup:
 
Hyvin paljon samoilla linjoilla kun @salamoi . Itseä naurattaa että siinä lähistöllä jossa asun on hyvin laaja 40km/h aluerajoitus (eli niitä kylttejä ei ole kuin alueen reunamilla). Joillain osilla aluetta tuo40km/h on ihan ok rajoitus, mutta mielestäni ei perusteltua kun metsän läpi ajetaan 1,5km toiselle vastaavalle alueelle. Yllättävästi juuri tuo metsä-alue on poliisien tarkkailun alla :) ja oletuksena juurikin se että on sellainen pätkä jossa voisit rajoituksen kuvitella olevan 50/60km/h eikä missää näy kylttejä paljonko nopeusrajoitus on. Hyvää tulonlähdettä toki poliisille :tup:
Juuri tuon tyylinen valvonta nakertaa entisestään sitä mielenkiintoa noudattaa rajoituksia. Ensin laitetaan naurettavan tiukka rajoitus metsään ja sitten sitä valvotaan, koska kukaan ei noudata sitä muuten (koska ei ole mitään syytä ko. rajoitukselle). Sen sijaan valvomatta jää oikeasti riskikuskit, kuten rattijuopot, liian lyhyellä turvavälillä ajavat, kännykän näprääjät, jne. Väitän että motarilla rajoituksia noudattava somettaja on vaarallisempi kuski kuin motarilla liikenteeseen keskittyvä 140 ajava kuski. Mutta senhän tietää kumpi näistä saa sakon.

Että sen sijaan, että lisätään eri rangaistusvaihtoehtoja, pitäisi keskittyä järkevöittämään rajoituksia ja keskittämään valvontaresursseja oikeisiin asioihin. Paitsi kun se oikea syy rajoituksille ja valvonnalle tuli jo tässäkin ketjussa sanottua @Jarmot toimesta...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 640
Viestejä
4 537 678
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom