Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

Apukuski

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
1 546
Pointti oli, ettei esim. Asuksen Nvidian puolen Strix korteissa ole samaa ongelmaa, eli tietyt AIB eivät tunnut välittävän kovin paljoa AMD puolesta, kun vuodesta toiseen tehdään noita yksinkertaisia mokia suunnittelussa.

Miksi nuo 5700 ja 5700 XT jäähyjen ongelmat huonontaisi vastaavia Nvidia puolen jäähyjä, jotka toimivat, kuten pitää?

Ja olen sanonut joka kerta näistä kirjoittaessa, ettei se ole AMD syy, mutta asiakkaalle se ihan sama kenen syy, kun se rajoittaa potentiaalista valikoimaa jokatapauksessa. Ehkä AMD pitäisi vähän palauttaa kuria näitä jatkuvia "rikkeitä" vastaan?

Ajuripuoli ja perf/watt on sitten taas AMD syy, koska näistä se vastaa täysin itse ja myös siitä, ettei tarjoa mitään vaihtoehtoa 2080/Super - 2080 Ti luokassa.

Ihme hyökkäystä vastaan, kun yrittää puhua AMD puolen puutteista.

edit.
Ilmeisesti pitäisi olla sama asenne, kuin Kaotik, että AMD referenssijäähy ei ole täysi paska tämän foorumin kohderyhmälle (pl. toki vesijäähdytys). AMD ajuripuoli toimii ihan täysin, Nvidia huijaa, kun jättää piirtämättä tavaraa (tapaus RX 5700/XT ketjusta, kun NFS Heat pelissä AMD ajuri bugasi tielle puskia ja ruohoa , tämä on siis Nvidian huijaus, eikä AMD ajuribugi), Navi skaalautuu paremmin (enemmän tehovaraa) vs Nvidia Ampere, vaikka Navi on jo 7nm kortti (nähty jo) ja Nvidia on vasta siirtymässä 7nm Amperen kanssa (ei ole vielä nähty).
Editointi bugittaa puhelimella niin pakko pistää uusi viesti.

Etkö ymmärtänyt mitä tarkoitin uusilla korteilla? Alat kysymään miksi vanhoja kortteja minun mukaan pitäisi välttää vaikka tällaista en sanonut?

Lue nyt uudelleen mitä on kirjoitettu ettei tarvitse sekoilla ja selittää "ihme hyökkäystä", kun nähtävästi et ymmärrä mitä kirjoitettiin :facepalm:
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Jokos muuten AMD:n korteilla onnistuu VP9-codecin rautapurku? Esim. jos katsoo Youtubesta 4k 60 fps -videota alkuperäistarkkuudella, niin siitä tulee aika paljon CPU-kuormaa jos ei ole rautapurkua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
229
Editointi bugittaa puhelimella niin pakko pistää uusi viesti.

Etkö ymmärtänyt mitä tarkoitin uusilla korteilla? Alat kysymään miksi vanhoja kortteja minun mukaan pitäisi välttää vaikka tällaista en sanonut?

Lue nyt uudelleen mitä on kirjoitettu ettei tarvitse sekoilla ja selittää "ihme hyökkäystä", kun nähtävästi et ymmärrä mitä kirjoitettiin :facepalm:
Sori multa puuttuu se järki ja logiikka. Vaikka olen perustellut mihin pohjaan mielipiteeni.

Sinä jatkuvasti esität että AMD luotto pitäisi mennä. Tuossa ei ole mitään järkeä eikä logiikkaa, mutta jaksat koittaa vääntää silti.
Ja kyseessä on viimeinen viesti tältä osin, kun ihmettelet miksi "ihme hyökkäystä".
 

Apukuski

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
1 546
Niin siis Asushan on tätä harrastanut jo GCN arkkitehtuurin kanssa, että oli noita surkeita jäähyjä, mitkä kuitenkin toimivat Nvidia puolella hyvin, eli ilmeisesti suunniteltu Nvidia mielessä, koska markkinaosuus.

Kuitenkaan samaa ei onneksi ole tullut Nvidia puolella, onhan se väärin, mutta kuten kirjoitin AMD pitäisi pitää "kurinpalautus" Asuksen yms. kumppaneiden suuntaan.

Ja tuohon huono keskustelukumppani asiaan.
Kysy joltain muuta joka jaksaa vääntää rautalangasta tuota huttua kanssasi kun et tähän mennessä ymmärtänyt.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Jokos muuten AMD:n korteilla onnistuu VP9-codecin rautapurku? Esim. jos katsoo Youtubesta 4k 60 fps -videota alkuperäistarkkuudella, niin siitä tulee aika paljon CPU-kuormaa jos ei ole rautapurkua.
Vaikuttaisi olleen purku tuettuna polariksesta lähtien.
 

Apukuski

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
1 546
Sori multa puuttuu se järki ja logiikka. Vaikka olen perustellut mihin pohjaan mielipiteeni.



Ja kyseessä on viimeinen viesti tältä osin, kun ihmettelet miksi "ihme hyökkäystä".
Ihmettelin mitä pidät hyökkäyksensä. Nyt selvisi siis :facepalm:

Mutta ei mitään, ei nähtävästi mikään kirjoittamastani saavuttanut ymmärrystäsi, joten turha jatkaa:tup:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 419
Jokos muuten AMD:n korteilla onnistuu VP9-codecin rautapurku? Esim. jos katsoo Youtubesta 4k 60 fps -videota alkuperäistarkkuudella, niin siitä tulee aika paljon CPU-kuormaa jos ei ole rautapurkua.
8-10% näytti olevan cpu kuorma 3900X ja vega64 combolla moista videota katsellessa. Eli HWInfon mukaan noin 25-26W cpu kuorma.
 

Apukuski

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
1 546
Huomautus - jätä tällainen hyökkäävä kirjoitustyyli ja "ymmärrätkö"-sanan toistaminen pois, kiitos
Koitetaan vielä kerran. Keskitytään vain yhteen asiaan niin ehkä menee perille:

Pointti oli, ettei esim. 1.Asuksen Nvidian puolen Strix korteissa ole samaa ongelmaa, eli tietyt AIB eivät tunnut välittävän kovin paljoa AMD puolesta, kun vuodesta toiseen tehdään noita yksinkertaisia mokia suunnittelussa.

2.
Miksi nuo 5700 ja 5700 XT jäähyjen ongelmat huonontaisi vastaavia Nvidia puolen jäähyjä, jotka toimivat, kuten pitää?
1.
Sanoin että UUSIEN korttien. En tarkoitta sillä kaupassa nyt myynnissä olevia kortteja jotka ovat käyttämättömiä aka "uusia".
Tarkoitan uusia joita Asus tulee tekemään jatkossa. TÄRKEÄ: eli heiltä uusia, ei jo olemassa olevia versioita.

Ymmärrätkö? Tuli RTX, sitten tuli Navi ja mitä sen jälkeen tulee on uutta ratkaisua esim Asukselta. Eli minkälaisen jäähdyttimen laittaa tulevaisuudessa kortteihin.

2.
Tämän jo kerroin aiemmin. Et joko lukenut tai et ymmärtänyt.
Ne ovat ASUKSEN JÄÄHYJÄ EI 5700/XT jäähyjä.
Kyseessä ASUKSEN 5700/XT kortteihin laittama jäähy. Kyse on ASUKSEN jäähyjen ongelmista. Asuksen myymästä tuotteesta ja heidän tekemistä virheistä.

Ymmärrätkö?

Luotto menee Asuksen ratkuisuihin GPU jäähyjen kohdalla. Ihan sama missä kortissa ne on tulevaisuudessa kiinni.

Ymmärrätkö?

Asuksen epätasainen laatu GPU jäähyjen osalta laskee luottamusta Asukseen.

Ynmärrätkö jo?


Kooste:

Asus kusee GPU jäähyjä---> luotto menee Asukseen ja heidän kaikkiin tuleviin uusiin GPU jäähdytin ratkaisuihin. Koska ovat kehdanneet laittaa markkinoille useita huonolaatuisia, heille halpoja ratkaisuita aka mennyt mistä aita matalin.

Mikään ei estä sitä jatkossa, kun kerran heiltä tuollaista "laatutarkastuksesta" pääsee läpi.

Sama MSI kohdalla.

Joko ymmärrät miksi luotto menee Asuksen suuntaan eikä suinkaan AMD suuntaan?
Jos et ymmärtänyt niin unohda koko asia ja käyttäydy kuin en olisi sinulle kirjoittanut lainkaan.

Edit. Varmistuksena nyt vielä että "luotto menee Asukseen" tarkoitan luottamuksen laskevan.

Jottei mene ketjun aiheesta ohi. Pidän 5700/XT sarjasta AMD puolelta enemmän kuin RTX sarjasta Nvidian puolelta.

Mielestäni AMD hinta-laatu-teho-ominaisuudet kohtaa paremmin kuin Nvidialla tällä kierroksella.

Vega 56/64 vs GTX 1070/1080 sarjassa pidin Nvidian kortteja parempina yleisesti, kunnes Vegojen hinnat tippuivat ja GTX hinnat jäivät pilviin. Toki GTX 1080 custom versioista monet olivat ihanan hiljaisia ja viileitä out of the box. Vegaa piti yleensä säätää, ei niitäkään ihan jokaista kyllä.

MSI 1080 Blower tai Asuksen, en muista kumpi se oli, piti kovempaa/yhtälujaa meteliä kuin Refu Vega.
Nvidian 1080Ti Founders, samassa kotelossa ja buildissä, kävi hiljaisena.
Molempia ajettu 1440p@144hz monitorilla eli molemmat pääsi täyteen rasitukseen.

Olen siis päässyt testaamaan kaikkia 1000 sarjan kortteja ja useita eri AIB malleja samoista korteista siis kymmeniä eri kortteja. RTX 2080Ti, 2080, 2070 ja näistä muutamia malleja tyyliin 3-4kpl 2080, 4-5kpl 2070 ja 2kpl 2080Ti.

RX580, 590, Vega 56 ja Vega 64 näistä myös useita eri malleja eli Vegoista niin 56 kuin 64 Nitro+, Nitro+ SE, LC, Pulse, Gaming OC, Refu. Noista myös eri kappaleita samoista malleista.

Toki myös vanhempia sarjoja myös nvidia 700 ja 900 sarjat sekä saman ajan AMD vehkeitä R9 Nano, 390, 380X mitä noita nyt oli. En kaikkia muista ulkoa.

Yllä mainitusta on muodostunut oma mielipide. Navi > RTX sekä Vega < GTX.
Poikkeuksena 2080Ti, jos pitää saada maksimaalinen helposti(rahalla) saavutetta teho tai tiukalla budjetilla max teho --> Vega 56.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
229
Tässä vastasin Kaotik viestiin, kun listasi Asus, MSI ja XFX AMD AIB.
Ja luottoa noihin boldattuihin sinulla jaksaa riittää, kun täydellisiä epäonnistumisia noilta tullut?

VisionTek ja HIS saatavuus ainakin täällä Suomessa on aika kiven alla. Itse juuri listasin siinä mielessä, että noita kaikkia saa täältä Suomestakin/euroopasta.
Ja boldasin ne mitkä meni vissiin ohi, kun et loppuun asti lainannut. Rajoittaa valikoimaa, eli asiakkaalle tarkoittaa, että pitää välttää montaa eri mallia.

Pointti oli, ettei esim. Asuksen Nvidian puolen Strix korteissa ole samaa ongelmaa, eli tietyt AIB eivät tunnut välittävän kovin paljoa AMD puolesta, kun vuodesta toiseen tehdään noita yksinkertaisia mokia suunnittelussa.

Miksi nuo 5700 ja 5700 XT jäähyjen ongelmat huonontaisi vastaavia Nvidia puolen jäähyjä, jotka toimivat, kuten pitää?

Ja olen sanonut joka kerta näistä kirjoittaessa, ettei se ole AMD syy, mutta asiakkaalle se ihan sama kenen syy, kun se rajoittaa potentiaalista valikoimaa jokatapauksessa. Ehkä AMD pitäisi vähän palauttaa kuria näitä jatkuvia "rikkeitä" vastaan?

Ajuripuoli ja perf/watt on sitten taas AMD syy, koska näistä se vastaa täysin itse ja myös siitä, ettei tarjoa mitään vaihtoehtoa 2080/Super - 2080 Ti luokassa.


Ihme hyökkäystä vastaan, kun yrittää puhua AMD puolen puutteista.

edit.
Ilmeisesti pitäisi olla sama asenne, kuin Kaotik, että AMD referenssijäähy ei ole täysi paska tämän foorumin kohderyhmälle (pl. toki vesijäähdytys). AMD ajuripuoli toimii ihan täysin, Nvidia huijaa, kun jättää piirtämättä tavaraa (tapaus RX 5700/XT ketjusta, kun NFS Heat pelissä AMD ajuri bugasi tielle puskia ja ruohoa , tämä on siis Nvidian huijaus, eikä AMD ajuribugi), Navi skaalautuu paremmin (enemmän tehovaraa) vs Nvidia Ampere, vaikka Navi on jo 7nm kortti (nähty jo) ja Nvidia on vasta siirtymässä 7nm Amperen kanssa (ei ole vielä nähty).
Ja sen takia luotto AMD puolelta näihin tiettyihin AIB on heikko, koska ne ovat vuodesta toiseen "liimanneet" Nvidia jäähyn AMD kortteihin (tapaus Asus), ilmeisesti juurikin markkinaosuuden takia, että liian "kallista" suunnitella AMD puolelle oma jäähy.

Ihmeen iso numero tuli tästä, kun itse vaan sillä sanoin hyökkäys minua vastaan, kun viimeinen lause itselläsi arvostelee allekirjoittaneen järkeä ja logiikkaa, vaikka joka viestissä olen perustellut, että miks näin.

Ja itse aiheeseen liittyen enemmän, on AMD puolella vielä Sapphire ja Powercolor, mitkä ainakin tekee laatujäähyjä, kun ovat AMD only AIB. Nvidian puolella näitä laadukkaita jäähyjä on paljon enemmän, myös näiltä AMD puolen huonoilta Asus ja MSI (MSI toki Gaming X vaikuttaa samankaltaiselta mokalta, kuin Asus RX 5700XT Strix, huono kontakti kiinnityksestä johtuen.)
 
Viimeksi muokattu:

Apukuski

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
1 546
Tässä vastasin Kaotik viestiin, kun listasi Asus, MSI ja XFX AMD AIB.


Ja boldasin ne mitkä meni vissiin ohi, kun et loppuun asti lainannut. Rajoittaa valikoimaa, eli asiakkaalle tarkoittaa, että pitää välttää montaa eri mallia.



Ja sen takia luotto AMD puolelta näihin tiettyihin AIB on heikko, koska ne ovat vuodesta toiseen "liimanneet" Nvidia jäähyn AMD kortteihin (tapaus Asus), ilmeisesti juurikin markkinaosuuden takia, että liian "kallista" suunnitella AMD puolelle oma jäähy.

Ihmeen iso numero tuli tästä, kun itse vaan sillä sanoin hyökkäys minua vastaan, kun viimeinen lause itselläsi arvostelee allekirjoittaneen järkeä ja logiikkaa, vaikka joka viestissä olen perustellut, että miks näin.

Ja itse aiheeseen liittyen enemmän, on AMD puolella vielä Sapphire ja Powercolor, mitkä ainakin tekee laatujäähyjä, kun ovat AMD only AIB. Nvidian puolella näitä laadukkaita jäähyjä on paljon enemmän, myös näiltä AMD puolen huonoilta Asus ja MSI (MSI toki Gaming X vaikuttaa samankaltaiselta mokalta, kuin Asus RX 5700XT Strix, huono kontakti kiinnityksestä johtuen.)
Sapphire ja Powercolor on jo moneen kertaan mainittu olevan hyviä. Luetko ollenkaan mitä muut kirjoittaa?

Ihan yhtä huonoa löytyy GTX&RTX sarjasta jäähyjen osalta. Kuumia ja äänekkäitä esimerkkejä on, mutta tämäkin moneen kertaan käyty läpi:facepalm:
Oli esimerkkiä Asuksen ja MSI kortteja Nvidialta mutta ei se vaan mene perille :dead:

Kun se järki ja logiikka puuttuu niin siitä on hyvä mainita. Riittäisi että luet tai ymmärrät paremmin mitä aluksi kirjoitettu niin kaikkeen sinun ihmettelyyn oli vastaukset jo valmiina. Ajattelin että olisit panostanut siihen ymmärtämiseen kun selvästi ei näin ole käynyt, mutta jatkoit vääntää turhaa huttua.

Sama näyttää kohdallasi edelleen jatkuvan.
Enempää ei vaan jaksa, jos ei menene perille niin ei mene.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Et yhtään huomioi, että itse pelaan 3440 x 1440 resoluutiolla (100hz) ja käytän VR laseja. Minulle ei AMD tarjoa yksinkertaisesti mitään vaihtoehtoa tähän teholuokkaan.

On minulla ollut AMD korttejakin, kun AMD vielä oli mukana High end valikoimissa. Nytten pitkään aikaan AMD ei ole tarjonnut mitään järkevää minun käyttööni. Vega64 vs GTX 1080 Ti tuossa sinun esimerkissä, GTX 1080 Ti oli/on paljon varmempi valinta monessa suhteessa (ajurit, virrankulutus/lämmöntuotto).

En ymmärrä miksi AMD pitäisi kohdella silkkihansikkain, kun GCN arkkitehtuuria venytettiin ihan liian pitkään ja perf/watt oli ihan karseaa, eikä Navikaan ole vielä saavuttanut Nvidian perf/watt. Ajuripuolikin on Nvidiaa jäljessä vieläkin.

edit.
Enkä ole mitään Nvidian tempauksia ikinä puolustellut. Hinnoittelu on perseestä, mutta minkäs teet, kun AMD ei tarjoa mitään tehokkaimmassa teholuokassa. Ilman kilpailua näin käy, mutta ei se ole Nvidian syy, ettei AMD pysty tähän.
Eli asioita pitää katsoa VAIN sinun käyttösi/tarpeittesi mukaan eikä niin kuin yleisesti?

Kun Nvidia on niin kussut tämä hinta politiikkansa kun hinnat vedittiin aivan överiksi ja harvalla niihin on enää varaa.
Kun ei tarvitse mennä kuin 11 vuotta taaksepäin niin huippukortin sain 250€:lla (HD 4890).

Ja niin kauvan Nvidia hintoja nostaa kun porukka niitä ostaa, joten se loppuis kummasti kun porukka oikeasti poikotois ja olis niitä ostamatta.

Itse olen niin tehnyt monen firman tuotteiden kanssa (kuten Ubisoft, EA ja Nvidia)

Missä muuten mainitsin GTX 1080 Ti:n?
Mainitsin nimittäin GTX 1080:n ja se maksoin viimekeväänä vielä käytettynä 400 - 450€.
Kun Vega 64 irtosi 320€ - > paljon parempi vaihtoehto.
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 107
Eli asioita pitää katsoa VAIN sinun käyttösi/tarpeittesi mukaan eikä niin kuin yleisesti?

Kun Nvidia on niin kussut tämä hinta politiikkansa kun hinnat vedittiin aivan överiksi ja harvalla niihin on enää varaa.
Kun ei tarvitse mennä kuin 11 vuotta taaksepäin niin huippukortin sain 250€:lla (HD 4890).

Ja niin kauvan Nvidia hintoja nostaa kun porukka niitä ostaa, joten se loppuis kummasti kun porukka oikeasti poikotois ja olis niitä ostamatta.

Itse olen niin tehnyt monen firman tuotteiden kanssa (kuten Ubisoft, EA ja Nvidia)

Missä muuten mainitsin GTX 1080 Ti:n?
Mainitsin nimittäin GTX 1080:n ja se maksoin viimekeväänä vielä käytettynä 400 - 450€.
Kun Vega 64 irtosi 320€ - > paljon parempi vaihtoehto.
Onhan ne liian kalliita mut kaikki ei ole niin mustavalkosta.
inflaatio.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
229
Samalla näytönohjaimien hinnat on noussut 250-300€:sta 1000-1200€ jolloin on vähän muutakin kuin infaatiota
11 vuotta on kuitenkin tietotekniikan osalta niin pitkä aika, ettei se nousu ole "kerralla" tullut tuolla hintahaitarilla. Ja on näitä kalliita kortteja nähty kummaltakin, toki RTX sarja taas nosti hintaluokkaa. Olihan nuo Vega 64 kalliita perf/€ suhteessa uutena. Käytettyjen markkinat on sitten omalla tavallaan "villi länsi", joukossa loppuun poltettuja mainaus korttejakin.

Ja muutenkin perf/€ on niin henkilökohtainen asia, että sen osalta ei välttämättä suoraan jokaiselle sitä parasta korttia voi suositella, käyttötarkoitus tai onko miten harras tietotekniikan harrastaja.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Geforce 8800 GTX taitaisi nykyrahassa olla reilu $770. Julkaisu marraskuussa 2006.

OT
Kappas, tuollahan tuokin etsimäni tieto lukee, että nvitukan kuluttajanäyttiksistä 8800 GTX oli ensimmäinen, joka tuki 10-bittisiä värejä.
/OT
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
553
Ja niin kauvan Nvidia hintoja nostaa kun porukka niitä ostaa, joten se loppuis kummasti kun porukka oikeasti poikotois ja olis niitä ostamatta.
Halvin 2080Ti tais olla Jimmsillä ~1200e. Jos (tai siis kun) AMD yhtä tehokkaan/nopeamman näyttiksen synnyttää, niin veikkaan että hinta tulee olemaan noilla nurkilla myös. En oikein usko että niitä tulis saamaan useamman satasen halvemmalla vain koska AMD.

Hyvin näkyy menevän kaupaksi Ryzen 3900x ja 3950x myös, vaikka hintaa on hieman enemmän kun vaikkapa 9900k. Ja onhan ne kyllä paljon parempia prossujakin.

Pitäisikö sitten boikotoida AMD:n näyttiksiä jos hintataso tulis olemaan suht sama/kalliimpi?!
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
244
Siis äkkiseltään esim ~2009 tehokkain ”gaming” gpu maksoi kylläkin ~900,00 nykyrahassa
2009 vuoden tehokkain peli gpu oli HD5970 lähtö hinta EU:ssa oli 599€ joka on nyky rahassa 690€
2008 vuoden tehokkain peli gpu oli HD4870 x2 lähtö hinta EU:ssa oli 400€ joka on nyky rahassa 469€
2008 yhden gpu tehokkain gpu oli GTX 285 lähtö hinta EU:ssa oli 340€ joka on nyky rahassa 398€
2006 yhden gpu tehokkain gpu oli GTX 8800 Ultra lähtö hinta EU:ssa oli 795€ joka on nyky rahassa 979€
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
944
2009 vuoden tehokkain peli gpu oli HD5970 lähtö hinta EU:ssa oli 599€ joka on nyky rahassa 690€
2008 vuoden tehokkain peli gpu oli HD4870 x2 lähtö hinta EU:ssa oli 400€ joka on nyky rahassa 469€
2008 yhden gpu tehokkain gpu oli GTX 285 lähtö hinta EU:ssa oli 340€ joka on nyky rahassa 398€
2006 yhden gpu tehokkain gpu oli GTX 8800 Ultra lähtö hinta EU:ssa oli 795€ joka on nyky rahassa 979€
HD5970 lähtöhinta on kyllä ollut $699 (TPU)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
229
HD5970 lähtöhinta on kyllä ollut $699 (TPU)
Ja saatavuus oli ihan surkea, itse tilasin tuolloin omani Overclockers.co.uk ja sai odotella pitkään, ei toki niin pitkään, kuin suomalaisesta kaupasta olisi tarvinnut odottaa...

Ei ole ikävä kyllä noita multigpu virityksiä, tuki on mitä on ja nykyään vielä heikompi tilanne vs wanhat ajat.

Ja vedelle oli pakko laittaa HD5970, kävi niin helvetin kuumana/meluisana, mutta yleensä SLI tai CF muutenkin on vesijäähyn paikka, jos haluaa siedettävät lämmöt/melun.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
244
Takertumatta sen enempää "pikkuseikkoihin"; vastasin siksi että näytönohjaimien hinnat eivät ole todellisuudessa ~4 kertaistuneet kuten väitit.
Itselläni oli mielessä vuosi 2008 jolloin lähes tehokkain näytönohjain HD4890 jonka ostin maksoi 250€ jota käytin vertauksiin omassa mielessäni
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Jokaisella valmistajalla tahtoo olla erittäin hyviä tuotteita ja erittäin huonoja tuotteita... Melkein aina tapauskohtaisesti etsittävä testi. Nyt ainakin Techpowerupin testin mukaan Asus RX 5600XT Strix TOP on erittäin hyvä kortti.
Käytännössä äänetön ja viileä:



 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
229
Jokaisella valmistajalla tahtoo olla erittäin hyviä tuotteita ja erittäin huonoja tuotteita... Melkein aina tapauskohtaisesti etsittävä testi. Nyt ainakin Techpowerupin testin mukaan Asus RX 5600XT Strix TOP on erittäin hyvä kortti.
Käytännössä äänetön ja viileä:



Onkohan tuossa sitten ollut se uusin vbios sisällä, kun AMD päätti viime hetkellä muuttaa speksejään ja todella moni arvostelija nytten tuskaillut ja odottellut sitä uusinta vbios eri AIB.



Ja Sampsakin tämän mainitsi omassa arvostelussaan, että liikkeellä vanhoilla vbios olevia malleja.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Halvin 2080Ti tais olla Jimmsillä ~1200e. Jos (tai siis kun) AMD yhtä tehokkaan/nopeamman näyttiksen synnyttää, niin veikkaan että hinta tulee olemaan noilla nurkilla myös. En oikein usko että niitä tulis saamaan useamman satasen halvemmalla vain koska AMD.

Hyvin näkyy menevän kaupaksi Ryzen 3900x ja 3950x myös, vaikka hintaa on hieman enemmän kun vaikkapa 9900k. Ja onhan ne kyllä paljon parempia prossujakin.

Pitäisikö sitten boikotoida AMD:n näyttiksiä jos hintataso tulis olemaan suht sama/kalliimpi?!
Miksi ei pitäisi boikotoida ?
Ihan sama mikä firma sen tekee, niin pitää toimia ihan samalla tavalla. Ei pidä olla fan boy suuntaan jos toiseenkaan.

Itse suuresti odotin Intel tuloa kilpaan mukaan, mutta ei sieltä ainakaan tähän hätään ollutkaan mitään tehokasta tulossa.

Mitä hintoihin tulee niin jo GTX 980 Ti aikoina pidin sen 690€ hintaa älyttömän korkeana ja nyt sillä rahalla et saa läheskään huippua.

Oma max hinta menee siinä 400 - 450€ tietämillä ja eiköhän se ehkä tuleva AMD RX 5900 mene sinne 600 - 700€. Kun kerran RX 5700 on jo 400€.


Ja saatavuus oli ihan surkea, itse tilasin tuolloin omani Overclockers.co.uk ja sai odotella pitkään, ei toki niin pitkään, kuin suomalaisesta kaupasta olisi tarvinnut odottaa...

Ei ole ikävä kyllä noita multigpu virityksiä, tuki on mitä on ja nykyään vielä heikompi tilanne vs wanhat ajat.

Ja vedelle oli pakko laittaa HD5970, kävi niin helvetin kuumana/meluisana, mutta yleensä SLI tai CF muutenkin on vesijäähyn paikka, jos haluaa siedettävät lämmöt/melun.
Tuo oma HD 5970:n millä juuri leikin äskettäin, kun tein videot kuinka vuoden 2010 unelma pelikoneet pärjää 10 vuotta myöhemmin.
Niin kellottui nätisti 725MHz:stä 960MHz:n ja on hiljainen ja viileä (Sapphiren malli).

Toki nykyään se on peleissä... paska, että koristeena se nykyään on enää hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Onkohan tuossa sitten ollut se uusin vbios sisällä, kun AMD päätti viime hetkellä muuttaa speksejään ja todella moni arvostelija nytten tuskaillut ja odottellut sitä uusinta vbios eri AIB.


Ja Sampsakin tämän mainitsi omassa arvostelussaan, että liikkeellä vanhoilla vbios olevia malleja.
Kyllä on uudella Biosilla, silti vie vähemmän sähköä kuin RTX 2060 ja on nopeampi...






Ja ainakin Coreteksin arvostelun mukaan myös Asus RX 5600XT Tuf on lähes äänetön ja viileä kortti... Lie Asus ottanut vihdoinkin opikseen ja tehnyt parempia jäähyjä. (Tai sitten näissä on vaan samat coolerit kuin 5700XT korteissa ja 75W vähemmän kulutusta...)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
229
TPU:n arvostelu, mistä otit nuo graafit.

"AMD originally intended for the Radeon RX 5600 XT to go up against NVIDIA's GeForce GTX 1660 Super and GTX 1660 Ti. On Thursday last week, (!) they informed us that a specs change was coming through a BIOS update that unlocks additional performance. On the same day, we received the updated BIOS, which increases GPU clock, memory clock, board power limit, and GPU voltage. I've covered graphics card launches for well over a decade and such a thing never happened before. All parties involved always had plenty of time to work towards launch, with known products and specs. In the following days, several board partners reached out to me, asking for feedback on whether they should follow AMD's lead or stick with the announced specs. This just shows how much confusion was created overnight—with just three business days left to launch. Since this is a hard launch, RX 5600 XT cards will be available at retailers today, which created another problem. Production boards were already shipped, most of them already in their destination country, so reworking the BIOS in the factory was out of the question. I talked with nearly all board partners, and they all decided that customers will have to flash the BIOS themselves after purchase. Whether this will entail a 1-click updater to run or a more complex WinFlash-based mechanism is still unknown to some partners. While a GPU BIOS update will be child's play for many, it is a huge deal for less experienced gamers, and the chance of things going wrong is not zero. It's also a fundamental change from the "it just works" mechanics consumers are used to."

Ja miinus sarakkeessa erikseen:
- BIOS shenanigans—customers will have to flash on their own

Eli toisinsanoen ei ollut uusin vbios sisällä, vaan arvostelija joutui odottamaan ja itse flashaamaan.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Niin kaikissa korteissa on sama homma? Mutta nuo testit oli ajettu uudella BIOSilla, sitähän sinä kysyit...

Tuon kanssa AMD oli kyllä pahasti myöhässä... Ensimmäiset erät kortteja on vanhalla biosilla ja joko myyjäliikkeen tai asiakkaan on päivitettävä....
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
914
Outoa jos kortista ei keksi muuta valittamisen aihetta kuin huonosti hoidetun julkaisun. Parin kuukauden päästä kukaan muista tuollaista ja silloin ilmeisesti kortti onkin ihan kelpo peli?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
229
Olihan siinä muitakin miinuksia tuossa Asuksen 5600 XT Strix TOP mallissa, mutta mikäpä kortti se niin täydellinen on, ettei mitään miinusta arvostelija löytäisi, kummasti taas AMD ajuripuoli on mainittuna.

Koko lista miinus puolelta tuosta Asuksen 5600 XT Strix TOP:
  • Very high price
  • BIOS shenanigans—customers will have to flash on their own
  • GPU and memory overclocking limited by slider range
  • Wrong fan control configuration, RPM overshoot as the card heats up
  • Some driver bugs when it comes to monitoring
  • High multi-monitor power draw
  • No hardware-accelerated raytracing
Julkaisu on kuitenkin kohtuu tärkeä, ei se myöhemmät erät suoraan uudella vbios mallit poista, miten AMD hoiti tämän ja AIB ilmeisesti olivat kohtuu pimennossa lisänä.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
914
Nuo Strixit ei oo tainnu olla kovin kummosia näyttiksiä lähiaikoina muutenkaan? Siis AMD:n piireillä ainakaan. Sapphire yleensä aika varma valinta. Vertailuja kannattaa tietysti lukee, kun asiat muuttuu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
229
No on tuo Strix tällä kertaa pätevä, kun se käyttää samaa jäähyä 5700 XT mallin kanssa, eli on täysin yli ammuttu 5600 XT mielessä ja ilmeisesti ne oikeat asennusruuvit löytyi jostain kaapista, että kontakti on kohdallaan.

Tässä vielä se vitsi liittyen tähän vbios jupakkaan:

"This also clarifies that not all RX 5600 XT cards will receive a BIOS update. Rather, it is a per-model decision by the board partners, which of course makes sense because not all cards will be able to handle the higher clocks and heat output. It also creates a huge performance range for the RX 5600 XT to sit in. Based on our testing that range seems to be around 10%—a performance spread that's usually covered by two or three different model with clear naming differences. That's the reason why we tested both the old and new BIOS to get a feel for what to expect. As a result, it's not longer feasible to fire up your favorite shopping comparison engine to type in "RX 5600 XT" and buy the cheapest model listed."
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 786
Olihan siinä muitakin miinuksia tuossa Asuksen 5600 XT Strix TOP mallissa, mutta mikäpä kortti se niin täydellinen on, ettei mitään miinusta arvostelija löytäisi, kummasti taas AMD ajuripuoli on mainittuna.

Koko lista miinus puolelta tuosta Asuksen 5600 XT Strix TOP:
  • Very high price
  • BIOS shenanigans—customers will have to flash on their own
  • GPU and memory overclocking limited by slider range
  • Wrong fan control configuration, RPM overshoot as the card heats up
  • Some driver bugs when it comes to monitoring
  • High multi-monitor power draw
  • No hardware-accelerated raytracing
Julkaisu on kuitenkin kohtuu tärkeä, ei se myöhemmät erät suoraan uudella vbios mallit poista, miten AMD hoiti tämän ja AIB ilmeisesti olivat kohtuu pimennossa lisänä.
5600 xt ei ole erityisen kallis. Se on 20 € halvempi kuin 2060 ja vie vähemmän virtaa ja on saman tehoinen. Siis BIOS päivityksen jälkeen.

Sitten siihen BIOS päivitykseen.
Epäilen että AMD:lle tuli yllätyksenä NVIDIAn hinnan tiputus ja nostavat kortin tehoa, kun ei halua laskea hintoja.
BIOS päivityksen voisi AMD tarjota takuuna kuluttajille/sopia valmistajien kanssa että tehdään takuutyönä yhteistyössä jälleenmyyjien kanssa.

Sitten onkin kolme ohjelmistopohjaista virhettä jotka pitäisi olla päivityksellä korjattavissa.

Useampaa monitoria käytettäessä olevasta virrankulutksesta en osaa sanoa mitään.

Ja lopuksi säteenseurannan puuttumisesta. Se ei ole kovin iso miinus, koska on vain joitain pelejä jossa on tuettuna. Ja se säteenseurannan suorituskyky ei kyllä ole NVIDIA:llakaan tässä hintaluokassa erityisen hyvä.

Joten ei toi AMDn uusi kortti mikään kovin huono ole ja miinukset on aika pieniä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 419
Olihan siinä muitakin miinuksia tuossa Asuksen 5600 XT Strix TOP mallissa, mutta mikäpä kortti se niin täydellinen on, ettei mitään miinusta arvostelija löytäisi, kummasti taas AMD ajuripuoli on mainittuna.

Koko lista miinus puolelta tuosta Asuksen 5600 XT Strix TOP:
  • Very high price
  • BIOS shenanigans—customers will have to flash on their own
  • GPU and memory overclocking limited by slider range
  • Wrong fan control configuration, RPM overshoot as the card heats up
  • Some driver bugs when it comes to monitoring
  • High multi-monitor power draw
  • No hardware-accelerated raytracing
Julkaisu on kuitenkin kohtuu tärkeä, ei se myöhemmät erät suoraan uudella vbios mallit poista, miten AMD hoiti tämän ja AIB ilmeisesti olivat kohtuu pimennossa lisänä.
Sapphiren kortissa samat miinukset, paitsi hinta. Plussina vastaavasti:

  • Faster than GeForce RTX 2060
  • Affordable, only a small premium over MSRP
  • Extremely quiet in gaming
  • Idle fan stop
  • Much better energy efficiency than Polaris or Vega, now on par with NVIDIA Turing
  • Backplate included
  • Dual BIOS
  • PCI-Express 4.0
  • 7 nanometer production process

Ja conclusionista:

"What really counts are noise levels, and here, the Sapphire Pulse scores a slam dunk. Noise levels are as low as 28 dBA—whisper quiet while fully loaded—on a card that's just $10 above MSRP. With those noise levels the card actually beats all competing NVIDIA cards I'm aware of. Yes, you read right, AMD is now quieter than NVIDIA!"

Ja bioksesta:

"Update: Sapphire informed me that all RX 5600 XT cards purchased in the US should come with the correct BIOS preinstalled even if they were purchased today. In case your card still shows the wrong clocks, do contact Sapphire support."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Näitä 5600 XT keskusteluja lukiessa tulee vaan väistämättä mieleen:
Jos AMD on nyt tukevasti sillä tasolla, missä RTX 2060 on tällä hetkellä - niin mitä käy, kun Nvidiakin julkaisee 7nm GPU:t? Jos siellä on saatu valmistusprosessin tuomana etuna edes samanlaista nopeutusta kuin AMD, niin Nvidia menee heittämällä ohi..
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 419
Näitä 5600 XT keskusteluja lukiessa tulee vaan väistämättä mieleen:
Jos AMD on nyt tukevasti sillä tasolla, missä RTX 2060 on tällä hetkellä - niin mitä käy, kun Nvidiakin julkaisee 7nm GPU:t? Jos siellä on saatu valmistusprosessin tuomana etuna edes samanlaista nopeutusta kuin AMD, niin Nvidia menee heittämällä ohi..
Joo, kyllä se Nvidia edellä pysyy, jos mitataan perf/w asteikolla. Enemmän kyllä kiinnostaa mitä tapahtuu perf/€ asteikolle, kun molemmilta alkaa olla isoa piiriä ulkona ja 7nm euv pitäisi laskea valmistuskustannuksia vs 7nm. Eli kun on kilpailua ja prosessi halpenee, niin toivottavasti hintojen nousu pysähtyy.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Näitä 5600 XT keskusteluja lukiessa tulee vaan väistämättä mieleen:
Jos AMD on nyt tukevasti sillä tasolla, missä RTX 2060 on tällä hetkellä - niin mitä käy, kun Nvidiakin julkaisee 7nm GPU:t? Jos siellä on saatu valmistusprosessin tuomana etuna edes samanlaista nopeutusta kuin AMD, niin Nvidia menee heittämällä ohi..
No eihän tässä ole mitään uutta sinänsä. Kyse on vain siitä, että miten NVidia hinnoittelee tuotteensa. Todennäköisesti kipurajalle taas. Itse odottaisin, että menee taas saman kaavan mukaan kuin 2000-sarjan kanssa, eli ensin julkaistaan yläpään kortit ja sitten tämä hiukan yli 300 euron hintaluokka tulee vasta selvästi myöhemmin (syksyllä?).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
229
Menee vaan tuon 5600 XT:n kanssa sekavaksi valikoima, kun TPU:n mukaan kaikki mallit eivät saa tuota uutta vbiosta edes jälkikäteen. AIB vielä joutuvat keksimään jonkun uuden hienon tuotenimen, että erottaa ne vanhalla/alkuperäisellä vbios varustetut versiot. 5600 XT Hyper (uudella vbios) ehken... (koska Super oli jo viety :lol:)

Näkee, että Navi taipuu paremmin perf/watt, kun mennään alaspäin mallistossa (pl. 5500 XT hinnoittelu), tosin nytten 5700 (ei XT) on hieman turhan oloinen tuote osittain, kun 5600 XT osa malleista (ei tosiaan kaikki TPU:n mukaan) saa uuden vbios.

5700 XT, sitten näkee, että perf/watt taas kääntyy enemmän negatiiviseksi, eikä tuo 5600 XT mikään huippuvoitto ole tuolla perf/watt osastolla, kun tosiaan huomioon ottaa 7nm vs 12nm.

Hyvä kortti hintaan nähden, mutta olisiko sama saatu, jos olisi vaan laskettu 5700 (ei XT) hintaa ja olisi jäänyt välistä tämä vbios sekoilukin.

Edit.
AMD ajurit tosiaan vieläkin jatkavat tutulla linjallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
On minulla ollut AMD korttejakin, kun AMD vielä oli mukana High end valikoimissa. Nytten pitkään aikaan AMD ei ole tarjonnut mitään järkevää minun käyttööni. Vega64 vs GTX 1080 Ti tuossa sinun esimerkissä, GTX 1080 Ti oli/on paljon varmempi valinta monessa suhteessa (ajurit, virrankulutus/lämmöntuotto).
Eli puhutaan vuosista kun sinulla on ollut AMD kortti eikö? Et varmaan ole silloin oikea henkilö silloin puhumaan AMD:n ajuri "ongelmista" jos ei ole mitään kokemusta niistä moneen vuoteen muuta kuin luettu mutu.
Itse esim. vältä ottamasta suuremmin kantaa nvidian ajureihin, koska ei ole omaa kokemusta niistä. On vain mutua että ghorse experience vai mikä onkaan on paskaa.
Mutta itse saattaisin siitä vaikka tykätä. Pojat vaan puhuu.

Jokos muuten AMD:n korteilla onnistuu VP9-codecin rautapurku? Esim. jos katsoo Youtubesta 4k 60 fps -videota alkuperäistarkkuudella, niin siitä tulee aika paljon CPU-kuormaa jos ei ole rautapurkua.
Mitäs luulisit?

4k.jpg



TPU:n arvostelu, mistä otit nuo graafit.

"AMD originally intended for the Radeon RX 5600 XT to go up against NVIDIA's GeForce GTX 1660 Super and GTX 1660 Ti. On Thursday last week, (!) they informed us that a specs change was coming through a BIOS update that unlocks additional performance. On the same day, we received the updated BIOS, which increases GPU clock, memory clock, board power limit, and GPU voltage. I've covered graphics card launches for well over a decade and such a thing never happened before. All parties involved always had plenty of time to work towards launch, with known products and specs. In the following days, several board partners reached out to me, asking for feedback on whether they should follow AMD's lead or stick with the announced specs. This just shows how much confusion was created overnight—with just three business days left to launch. Since this is a hard launch, RX 5600 XT cards will be available at retailers today, which created another problem. Production boards were already shipped, most of them already in their destination country, so reworking the BIOS in the factory was out of the question. I talked with nearly all board partners, and they all decided that customers will have to flash the BIOS themselves after purchase. Whether this will entail a 1-click updater to run or a more complex WinFlash-based mechanism is still unknown to some partners. While a GPU BIOS update will be child's play for many, it is a huge deal for less experienced gamers, and the chance of things going wrong is not zero. It's also a fundamental change from the "it just works" mechanics consumers are used to."

Ja miinus sarakkeessa erikseen:
- BIOS shenanigans—customers will have to flash on their own

Eli toisinsanoen ei ollut uusin vbios sisällä, vaan arvostelija joutui odottamaan ja itse flashaamaan.
Tässä on taas saatu aikaan kunnon myrsky vesilasiin. Ihmetyttää ettei noinkin arvostettu mesta ole perillä seuraavasta. Vegaan tuotiin mahdollisuus biosin flashäämiseen vaikka ajureiden päivityksen yhteydessä. En usko että tämä mahdollisuus olisi minnekkään Naveissa poistunut.
Eli AMD voi halutessaan flashätä noi kaikki kortit yksinkertaisesti ajureiden asennuksen/päivityksen yhteydessä, käyttäjän tarvimatta tietää koko asiasta hittojakaan.

Tämän takia varmaan AMD:n puolella biosit on täysin lukittu eikä korttiin voi mitään modattua biosta flashätä aikakaan mitä viimeeksi asiaa olen tutkaillut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
229
Kyllä on taas hukassa Nvidia mies vihreiden lasien takana.

Nyt menee sekavaksi, mutta Nvidian valikoima on selkeä RTX normi, super, Ti jossa vielä GTX 1660/S/Ti rinnalla?

Kerrotko miten AMD valikoima on sekava ja Nvidia ei?
Menee vaan tuon 5600 XT:n kanssa sekavaksi valikoima, kun TPU:n mukaan kaikki mallit eivät saa tuota uutta vbiosta edes jälkikäteen. AIB vielä joutuvat keksimään jonkun uuden hienon tuotenimen, että erottaa ne vanhalla/alkuperäisellä vbios varustetut versiot. 5600 XT Hyper (uudella vbios) ehken... (koska Super oli jo viety :lol:)

Näkee, että Navi taipuu paremmin perf/watt, kun mennään alaspäin mallistossa (pl. 5500 XT hinnoittelu), tosin nytten 5700 (ei XT) on hieman turhan oloinen tuote osittain, kun 5600 XT osa malleista (ei tosiaan kaikki TPU:n mukaan) saa uuden vbios.

5700 XT, sitten näkee, että perf/watt taas kääntyy enemmän negatiiviseksi, eikä tuo 5600 XT mikään huippuvoitto ole tuolla perf/watt osastolla, kun tosiaan huomioon ottaa 7nm vs 12nm.

Hyvä kortti hintaan nähden, mutta olisiko sama saatu, jos olisi vaan laskettu 5700 (ei XT) hintaa ja olisi jäänyt välistä tämä vbios sekoilukin.

Edit.
AMD ajurit tosiaan vieläkin jatkavat tutulla linjallaan.
Menee RX 5600 XT valikoima sekavaksi, kun osa 5600 XT ei saa ikinä tuota uutta päivitettyä vbiosta ja suorituskyky eroja ei ilman erillistä uutta lisä nimeä (esim. tuo vitsillä heitetty Hyper) nopeasti erota.

Lainaisit, joskus edes loppuun, mitä olen kirjoittanut.

Missä olen sanonut, että koko AMD valikoima menee sekavaksi?

Fiksuin liike olisi ollut laskea 5700 (ei XT) hintaa, jolloin koko 5600XT vbios sekoilua ei olisi tarvinnut kokea. 5600 XT uudella vbios on niin lähellä 5700 (ei XT) suorituskyvyssä, tämän takia olisi ollut selkein vaan laskea sen 5700 (ei XT) hintaa.

Nvidiallakin on ihan liikaa valikoimaa noissa hintaluokissa, mutta sentään ne mallit mitä on, ovat tasavertaisia saman mallinimen sisälle vs 5600 XT.

TPU:n teksti juuri tähän liittyen:

"This also clarifies that not all RX 5600 XT cards will receive a BIOS update. Rather, it is a per-model decision by the board partners, which of course makes sense because not all cards will be able to handle the higher clocks and heat output. It also creates a huge performance range for the RX 5600 XT to sit in. Based on our testing that range seems to be around 10%—a performance spread that's usually covered by two or three different model with clear naming differences. That's the reason why we tested both the old and new BIOS to get a feel for what to expect. As a result, it's not longer feasible to fire up your favorite shopping comparison engine to type in "RX 5600 XT" and buy the cheapest model listed."

Ja ajuripuoleen voi kommentoida, kun lukee vaan arvosteluja (kuten 5600 XT arvosteluissa näkee miinus sarakkeessa ajuripuolen valitukset) ja käyttäjäkokemuksia.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Menee RX 5600 XT valikoima sekavaksi, kun osa 5600 XT ei saa ikinä tuota uutta päivitettyä vbiosta ja suorituskyky eroja ei ilman erillistä uutta lisä nimeä (esim. tuo vitsillä heitetty Hyper) nopeasti erota.
Laitatko AMD:n virallisen ilmoituksen tästä kiitos.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
229
Laitatko AMD:n virallisen ilmoituksen tästä kiitos.
TPU:
"AMD provided us with the following statement: "Based on ongoing testing with our board partners, we have raised the GPU core and memory frequencies for overclocked Radeon RX 5600 XT SKUs to take advantage of increased thermal and electrical headroom built into partner's custom designs. The updated VBIOS has been made available to our board partners for inclusion in select OC SKUs at launch."

Eli AIB kumppanit itse päättävät mihin malleihin tuo uusi vbios tulee. Huomaa sanamuoto "select OC SKU", eli nämä "paremmat" valikoidut mallit saavat uuden vbios.

Johon TPU:
"This also clarifies that not all RX 5600 XT cards will receive a BIOS update. Rather, it is a per-model decision by the board partners, which of course makes sense because not all cards will be able to handle the higher clocks and heat output."

Tehtaalla lähti nämä kaikki mallit sen alkuperäisen 5600 XT speksin mukaan, kun AMD jälkijunassa päätti muuttaa speksejä. Siellä on jo jäähyt tietyissä malleissa mitoitettu sen alkuperäisen speksien mukaan, osa paremmista jäähyistä sitten omaa enemmän "pelivaraa" jäähdytyksen suhteen, niin näihin saa sen uuden vbioksen.

Jotkut ei vissiin yhtään lue näitä juttuja, kun heti syytellään, että taas on Nvidia mies "hukassa", vaikka näihin löytyy ihan faktat...

Ja tästä on esimerkkinä juuri MSI 5600 XT Gaming X, missä sekaannus tulee:

Guru3D:
"But AMD created a bit of confusion by changing the specs for the OC/factory tweaked Radeon RX 5600 XT graphics cards. During our review process, MSI was still finalizing the firmware update. So they decided that the Gaming X model will retain the firmware with a TGP tweak (higher power envelope) and create another SKU called the Gaming Z, which holds the new performance firmware + a GDDR6 data-rate increase towards 14 Gbps."

Eli Gaming X malli on vanhalla/alkuperäisellä vbios, mutta Gaming Z on uudella vbios...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Mitäs luulisit?

Itse asiassa tuon perusteella en oikeastaan osaa päätellä. Oma ikiwanha 4C/4T i5-750 droppaa aika paljon frameja, jos katsoo tuollaista videota, koska prosessorista loppuu puhti. Siihen nähden 18% kuorma uudemmalla 8C/16T-prosessorilla on melko paljon, jos siinä on GPU-kiihdytystä mukana. Tosin googlailujen perusteella AMD:n vehkeissä on käytetty jonkinlaista hybridipurkua, jossa prosessori ja GPU toimivat yhteistyössä. NVidian VP9:ää tukevilla korteilla pitäisi päästä alle 5% CPU-kuormitukseen. Asia erikseen on tietysti se, että kun prosessorissa on riittävästi vääntöä, niin asia ei ole enää niin relevantti.

Edit: Tuo video on vain 30 fps, eli paljon kevyempää kuormaa. Esim. tämä on 60 fps:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Niin eikös se niin mennyt että OC mallit saa uuden Biosin, perusmallit ei. Mikä on sekavaa?

Ja mitä ajureihin tulee.
Lukisit ne arvostelut niin huomaisit mistä oli valitusta. Vai etkö osaa englantia, kun suoraan tekstitkin kopiot tänne?

Monitoroinnissa oli hieman ongelmaa. Eli asiassa jolla ei peruskäyttäjälle ole mitään merkitystä. Muuten ei ole tainnut arvosteluissa ajuriongelmia olla?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
229
Niin eikös se niin mennyt että OC mallit saa uuden Biosin, perusmallit ei. Mikä on sekavaa?

Ja mitä ajureihin tulee.
Lukisit ne arvostelut niin huomaisit mistä oli valitusta. Vai etkö osaa englantia, kun suoraan tekstitkin kopiot tänne?

Monitoroinnissa oli hieman ongelmaa. Eli asiassa jolla ei peruskäyttäjälle ole mitään merkitystä. Muuten ei ole tainnut arvosteluissa ajuriongelmia olla?
TPU:
"AMD provided us with the following statement: "Based on ongoing testing with our board partners, we have raised the GPU core and memory frequencies for overclocked Radeon RX 5600 XT SKUs to take advantage of increased thermal and electrical headroom built into partner's custom designs. The updated VBIOS has been made available to our board partners for inclusion in select OC SKUs at launch."

Eli AIB kumppanit itse päättävät mihin malleihin tuo uusi vbios tulee. Huomaa sanamuoto "select OC SKU", eli nämä "paremmat" valikoidut mallit saavat uuden vbios.

Johon TPU:
"This also clarifies that not all RX 5600 XT cards will receive a BIOS update. Rather, it is a per-model decision by the board partners, which of course makes sense because not all cards will be able to handle the higher clocks and heat output."

Tehtaalla lähti nämä kaikki mallit sen alkuperäisen 5600 XT speksin mukaan, kun AMD jälkijunassa päätti muuttaa speksejä. Siellä on jo jäähyt tietyissä malleissa mitoitettu sen alkuperäisen speksien mukaan, osa paremmista jäähyistä sitten omaa enemmän "pelivaraa" jäähdytyksen suhteen, niin näihin saa sen uuden vbioksen.

Jotkut ei vissiin yhtään lue näitä juttuja, kun heti syytellään, että taas on Nvidia mies "hukassa", vaikka näihin löytyy ihan faktat...

Ja tästä on esimerkkinä juuri MSI 5600 XT Gaming X, missä sekaannus tulee:

Guru3D:
"But AMD created a bit of confusion by changing the specs for the OC/factory tweaked Radeon RX 5600 XT graphics cards. During our review process, MSI was still finalizing the firmware update. So they decided that the Gaming X model will retain the firmware with a TGP tweak (higher power envelope) and create another SKU called the Gaming Z, which holds the new performance firmware + a GDDR6 data-rate increase towards 14 Gbps."

Eli Gaming X malli on vanhalla/alkuperäisellä vbios, mutta Gaming Z on uudella vbios...
On siinä ajurihommassa ongelmaa peruskäyttäjälle, kun tuo tuulettimien säätö on äkkinäinen, että huudattaa tuulettimia turhan kovaa tietyn ajan.

"Wrong fan control configuration, a little bit of RPM overshoot as the card heats up"

MSI Gaming X on siis OC malli perinteisesti ollut.

Hirveä tarve todistella faktoja vääriksi, kun näistä löytyy tosiaan faktat.

Mutta joo AMD ei saa arvostella... Onhan tämä jo käynyt selväksi tässä. Ehkä kopioin ne enkkutekstit suoraan sen takia, että seuraavaks syytetään, että itse keksit koko jutun...
 
Viimeksi muokattu:

Apukuski

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
1 546
Asiaton käytös
Lainaisit, joskus edes loppuun, mitä olen kirjoittanut.

Missä olen sanonut, että koko AMD valikoima menee sekavaksi?
Olet raskas tyyppi kun pitää valehdella ja vääristää - viimeksi eilen olen lainannut sinulta koko viestin. Nyt möyhäät 23h myöhemmin "Lainaisit, edes joskus loppuun, mitä olen kirjoittanut".

Oletko kännissä, aineissa vai muuten pihalla kun pitää jatkuvasti valehdella tai vääristää mitä toinen sanoo?

Ihan normaalia lainata vain sitä osaa tekstistä johon kommentti/mielipide on suunnattu.

Ja sitten pitää vääntää taas turhaan. Lainaa kohta jossa sanoin koko valikoima. Käytin tasan samaa ilmaisua mitä sinä eli valikoimaa ja samassa asian yhteydessä. Etkö ymmärrä mitä itse kirjoitat vai mistä tuo ihme mouhotus tulee?

Et sanonut 5600XT valikoiman menevän sekaisin. Lainaan nyt uudelleen mitä sanoit kun et itse tajua mitä kirjoitit:
"Menee vaan tuon 5600 XT:n kanssa sekavaksi valikoima,"
Tuo tarkoittaa eri asiaa kuin
"5600 XT valikoima menee sekaisin".
Tämän korjasit myöhemmässä viestissä onneksi oikeaan muotoon.

Ymmärrettävää toki jos et ole kantasuomalainen kun tämä kieli kai maailman mittarilla on vaikea. Teen toisinaan myös virheitä kirjoittaessa, mutta tässä et nähtävästi kirjoittanut mitä tarkoitit.

Kooste:
-valehtelet mitä sanoin/tein
-et itse ymmärtänyt mitä kirjoitit
-jatkat möykkäämistä
 
Viimeksi muokattu:

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Olet raskas tyyppi kun pitää valehdella ja vääristää - viimeksi eilen olen lainannut sinulta koko viestin. Nyt möyhäät 23h myöhemmin "Lainaisit, edes joskus loppuun, mitä olen kirjoittanut".

Oletko kännissä, aineissa vai muuten pihalla kun pitää jatkuvasti valehdella tai vääristää mitä toinen sanoo?

Ihan normaalia lainata vain sitä osaa tekstistä johon kommentti/mielipide on suunnattu.

Ja sitten pitää vääntää taas turhaan. Lainaa kohta jossa sanoin koko valikoima. Käytin tasan samaa ilmaisua mitä sinä eli valikoimaa ja samassa asian yhteydessä. Etkö ymmärrä mitä itse kirjoitat vai mistä tuo ihme mouhotus tulee?

Et sanonut 5600XT valikoiman menevän sekaisin. Lainaan nyt uudelleen mitä sanoit kun et itse tajua mitä kirjoitit:
"Menee vaan tuon 5600 XT:n kanssa sekavaksi valikoima,"
Tuo tarkoittaa eri asiaa kuin
"5600 XT valikoima menee sekaisin".
Tämän korjasit myöhemmässä viestissä onneksi oikeaan muotoon.

Ymmärrettävää toki jos et ole kantasuomalainen kun tämä kieli kai maailman mittarilla on vaikea. Teen toisinaan myös virheitä kirjoittaessa, mutta tässä et nähtävästi kirjoittanut mitä tarkoitit.

Kooste:
-valehtelet mitä sanoin/tein
-et itse ymmärtänyt mitä kirjoitit
-jatkat möykkäämistä
Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella NVIDIA vs AMD -aiheesta, ei toisista käyttäjistä, kuten ja aiemmin huomautettiin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 365
Viestejä
4 158 508
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom