Virallinen: NVIDIA vs AMD keskustelu- ja väittelyketju

Viestiketju alueella 'Näytönohjaimet' , aloittaja Sampsa, 05.01.2017.

  1. jabbadap

    jabbadap

    Viestejä:
    1 501
    Rekisteröitynyt:
    04.11.2016
    Nyt muista mihin kaikkeen se nvidia tuota sanoi mahdollisesti voitavan käyttää. Physx4:sen julkkarissa ne noista puhui. Ainoastaan mieleen tulee robotiikka, ISAAC sitä ainakin käyttää. Eli yleisesti simulointimallissa opetetaan laitteille miten fysiikka toimii ja laite sitten käyttää oppimaansa todellisuudessa.
     
  2. bahis

    bahis Tukijäsen

    Viestejä:
    888
    Rekisteröitynyt:
    06.03.2019
    4K näyttö + 2080 Super + Raytracing = :facepalm:
     
  3. manmangler

    manmangler

    Viestejä:
    169
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    En väittänyt että 4K ja TrayTracing on samaan aikaan päällä. Esim. Quake II RTX toimii hyvin 1440 ja Battlefield v FullHD. 4K toimii osa peleistä hyvin ilman AA ja ilman TrayTracing. Nvidian Gameworks toimii tietyissä peleissä. PC hyvä puoli on että asetuksia voi muokata.
     
  4. bahis

    bahis Tukijäsen

    Viestejä:
    888
    Rekisteröitynyt:
    06.03.2019
    Turha ominaisuus on vielä nykyisissä korteissa, mutta toivottavasti on käyttökelpoinen 3000 sarjassa.
     
  5. Halpuuttaja

    Halpuuttaja

    Viestejä:
    1 437
    Rekisteröitynyt:
    21.02.2017
    Ihan mielenkiinnosta, onko ominaisuus turha kortin tarjoaman suorituskyvyn takia vai koska sitä käyttäviä pelejä on vain muutama?
     
  6. Chloe

    Chloe Mestari

    Viestejä:
    9 142
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mielestäni sama kuin 15 vuotta sitten SM3.0 HDR GF6-sarjalla, syö liikaa suorituskykyä hyötyyn nähden.
     
  7. bahis

    bahis Tukijäsen

    Viestejä:
    888
    Rekisteröitynyt:
    06.03.2019
    Lähinnä suorituskyvyn takia. Ja ei ne toteutukset peleissäkään mitenkään mahtavia ole olleet vielä...
    Varmasti panostetaan siihen enemmän kunhan on rautaa joka oikeasti pystyy tuota ominaisuutta hyödyntämään.
     
  8. Halpuuttaja

    Halpuuttaja

    Viestejä:
    1 437
    Rekisteröitynyt:
    21.02.2017
    Tällä mittapuulla jos AMD:ltä tulee ensi vuonna näyttiksiä, joissa RT-suorituskyky jää alle 2080S:n, on ominaisuus niissä turha.

    Itse kyllä tästä suorituskykypuolesta olen hieman eri mieltä, etenkin kun heppu tuossa yllä mainitsi pelaavansa myös fullhd resolla.
    Tämä tosiaan se isoin syy olla kiirehtimättä RT-kortteihin, kehitystyö on paljolti vielä kesken. Mutta jos on näyttistä joka tapauksessa hommaamassa nyt eikä vasta ensi vuonna, on RT-kiihdytyksen mieltäminen täysin turhaksi ominaisuudeksi vähän liioiteltua, kun ensi vuonna noita pelejä alkaa tulla jo huomattavan paljon enemmän.
     
  9. bahis

    bahis Tukijäsen

    Viestejä:
    888
    Rekisteröitynyt:
    06.03.2019
    Jos ei tehot riitä edes tämän hetken peleihin, miksi luulet että ne riittää tuleviin peleihin?
    Ja onhan se suorituskyky ihan vitsi jos 800-1500€ näytönohjaimilla juuri ja juuri riittää tehot 1080p resolle...

    Ja tietysti se on täysin turha myös AMD:n korteissa jos tehot ei riitä. Ei sillä kortin valmistajalla ole mitään merkitystä.
     
  10. Halpuuttaja

    Halpuuttaja

    Viestejä:
    1 437
    Rekisteröitynyt:
    21.02.2017
    Minä puhuin sellaisten perspektiivistä, joille teho nykyisissä riittää, kuten tuo aiempi keskustelukumppanisi, jolle kerroit, että ominaisuus on turha. Mitä tuleviin peleihin tulee, niin eiköhän kevään Cyberpunkit ja Dying Lightit ole vielä paljolti kohdistettu RTX 20-sarjalaisille.

    Pidemmälle katsoen, paljonhan 20-sarjan suorituskyvyn riittoisuudesta on kiinni RDNA2:n RT-suorituskyvystä. Jos AMD jytkyttelee selvästi ohi Nvidian nykyisten korttien, niin sitten 20-sarjalla ei välttämättä paljoa uusille konsoleille tehtyjä RT-pelejä pelailla. Jos taas AMD julkaisee jotain samantasoista/heikompaa konsoleille ja PC:lle niin RTX 20-sarja lienee relevantimpi vähän pidempään.
    Selvä, jos siis RDNA2 ei jytkyttele selvästi ohi Nvidian, saadaan "RT on turha ominaisuus" -heittojasi kuulla myös jatkossa, kun RDNA2-kaverit kertovat pelin X pyörivän hyvin 1440p resolla ja pelin Y pyörivän hyvin 1080p resolla heidän mielestään. ;)
     
    Viimeksi muokattu: 14.12.2019
  11. manmangler

    manmangler

    Viestejä:
    169
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    LIsäksi tällä hetkellä AMD:lla ei ole tarjolla mitään RTX 2080/Super/Ti vastaan.
    Voidaan tietysti laskea euroissa ja kehua 5700XT mutta tarkoitan teho-/ominaisuusluokassa, enkä euro/fps.

    Kaikki on turhaa jos niin ajattelee. Pääsee sillä 200 eken Fiatin romullakin töihin, turhaa parempaa on ostaa (Vaikka haaroväli jäätyy talvella).
     
  12. bahis

    bahis Tukijäsen

    Viestejä:
    888
    Rekisteröitynyt:
    06.03.2019
    Jos pelit pyörii maksimiasetuksilla RT päällä hyvin 1440p (tai 4k) resolla, ei se ole silloin turha? Tuohon kun ei nyt pysty edes 2080Ti. Jotain 1997 vuonna julkaistua peliä ei lasketa...

    Tai jos 1080p resolle tarkoitetulla kortilla (< 300€) toimii RT hyvin 1080p resolla, se ei ole silloin turha.

    Ja edelleenkin kunnon toteutuksia odotellessa...
     
  13. JiiPee

    JiiPee

    Viestejä:
    3 140
    Rekisteröitynyt:
    21.06.2017
    No kyllähän se on turhake tuolla teholla mitä nyt on tarjolla. About tuplasti RT tehoa lisää niin sitten voi olla että alkaa tehot piisaamaan. Itsellä 1440p näyttö niin ei minua ainakaan kiinosta alkaa alle näytön natiivin pelaamaan.
    Ja turhake se on AMD:n puolellakin mikäli ei tule sellaista tehoa että pystyy pelejä pyörittelemään natiivilla resolla.

    Tähän päälle kun lisätään mahtava RT pelitarjonta niin eihän tässä vaiheessa voida todeta mitään muuta kuin täysi turhake vielä koko RT, eikä sitä joku kyperpunkki pelasta. Vaaditaan se että about kaikki tulevat pelit sitä tukee jotta voidaan todeta että on menestys.
     
    Varjoissa tykkää tästä.
  14. Halpuuttaja

    Halpuuttaja

    Viestejä:
    1 437
    Rekisteröitynyt:
    21.02.2017
    Itselläni pragmaattisempi lähestymistapa tähän: jos RT-implementaatio parantaa pelin grafiikoita/tunnelmaa maksimia alemmallakin asetuksella, niin se ei silloin ole turha. Näin esim. Controlissa ja Metrossa.
     
  15. smaragdi

    smaragdi

    Viestejä:
    5
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2019
    Kohta? Tammikuussa AMD:n Lissu kertoilee ja lupailee taas vaihteeksi jotain mitä kannattaa odottaa ja uudet ratukat tulee myyntiin aikaisintaan q2:lla. Nyt ja lähikuukausina amd:lla ei mitään softa dxr:ää väkevämpää (väittävät näet tuen olleen amd:n ajureissa jo monta kuukautta mutta sitä ei ole enabloitu) tarjottavaa rt laskentaan eikä rtx 2070 teholuokasta ylöspäin joten mikä kiire nvidialla on?

    Kulunut vuosikymmenen näyttää että nvidialla on pelivaraa ja se on ollut hyvin tilanteen tasalla. Toki amd:n rt ratkaisu voi olla n kertaa parempi kuin nvidian ensimmäisen sukupolven korteissa vaikka vuosi sitten AMD:llä tiedettiin vastata nvidian rautatason ray tracing ylläriin vain kommentilla että säteenseurannan aika ei ole vielä. Jos unohdetaan rt niin nostan toki hattua jos amd pääsee Next Generation RDNA 2 lastuilla nvidian 2018 vuosimallin tu102 tasolle, jos se jää hitaamman tu104:n luokkaan (rt on) niin olen pettynyt.
    Kummankin valmistajan suorittimia ja näytönohjaimia on nähty edellisten sukupolvien konsoleissa, uudempiin 2013 ja sen jälkeen tulleet pelilaitteet sony ja m$ joutui kasaamaan amd:n suorittimien ympärille koska mm. ibm:n ja intel päättivät vetäytyä huonosti tuottavasta nappikaupasta. Ei muuten kannata unohtaa kolmatta suurta konsolivalmistajaa nintendoa, kämäsessä switch konsolissa on nvidian tegra. Kyseistä laitetta on myyty parissa vuodessa yli 40 milj. kappaletta ;)
     
  16. specops

    specops

    Viestejä:
    178
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    Joo siis kyllä. Mullakin 2560x1440 näyttö ja en pidä ray tracingia turhana. Metron pelasin mieluummin 2080:llä DLSS+RT -asetuksilla kuin ilman. Ja tiedän tarkalleen, mitä mieltä pikselinys(tä)vät ovat tästä. Ei haittaa, testasin sekä natiivireso + noRT että mainitulla kombolla, ja se nyt vaan oli mun silmään tärkeämpää että miten valaistus käyttäytyy.

    Ominaisuus ei ole turha vain sillä perusteella, että jonkun henkilökohtainen mielipide on olla ilman.
     
  17. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    10 830
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    "Mennyt vuosikymmen näyttää että NVIDIAlla on pelivaraa ja se on ollut hyvin tilanteen tasalla."? Näinkö lyhyt muisti ihmisillä ihan oikeasti on? Kuluneeseen vuosikymmeneen mahtuu useita vuosia, kun AMD oli edellä melkein millä mittarilla tahansa paitsi markkinaosuudella. NVIDIAn johtokausi alkoi vasta vuosikymmenen puolivälin jälkeen ja teknisellä ominaisuusmittarilla eroa tuli käytännössä vasta Voltan tai Turingin kohdalla (toki tuossa voi argumentoida että Maxwell gen 2 tuki jo D3DFL12_1 mutta toisaalta yhtälailla voi argumentoida että AMD on tukenut D3D:n tiettyjä ominaisuuksia ekasta GCN:stä lähtien ja NVIDIA tuonut saman tason vasta Turingissa (ja yhtä ominaisuutta ei ole tuettu edes Turingissa lainkaan))

    Kyseessä on ihan off-the-shelf-tuote joka oli jo vanhentunut siinä kohtaa, ei mitään mikä NVIDIA olisi kehittänyt Nintendolle. Enemmänkin Nintendo tuossa pelasti NVIDIAn isoilta tappioilta mitä ko. piiri olisi muutoin tuottanut (se ei kiinnostanut markkinoilla käytännössä yhtään ketään, ainut NVIDIAn ulkopuolinen laite missä tuota käytettiin oli Googlen Pixel C kunnes Nintendolle kelpasi parin vuoden viiveellä.
     
  18. aat_

    aat_

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2019
    Päädyin nyt sitten palauttamaan tuon Red Dragon RX 5700 XT. Tässä nyt melkoista seilaamista ollut näiden korttien kanssa. Tehojen puolesta tuo 5700 XT oli ihan riittävä 1440p pelaamiseen, lisäksi aika hiljainen, mutta hirveän stressaavaa tuon käyttäminen tuntui olevan. Ehkä noin fifty-fifty, että tilttaako nyt kun pelaa vai miten käy. Itse kun töistä tulee, niin painottaa enemmän sitä, että voi pelata jonkin aikaa, ei ole aikaa / jaksamista alkaa säätämään joka toinen kerta noiden tilttauksien kanssa. Katotaan nyt miten tuo 2070 Super alkaa toimimaan.
     
    Ihime tykkää tästä.
  19. Repaleinen

    Repaleinen

    Viestejä:
    19
    Rekisteröitynyt:
    10.12.2019
    Tuossa itellä suurin syy miksi 2070 ostin 5700xt sijaan. Ei vaan riitä mielenkiinto alkaa arpomaan toimiiko ilman noitatohtoria vai ei, mielummin maksan vähän enemmän mielenrauhasta.

    Toki nyt jo parempaa hinkuamassa
     
  20. TheMeII

    TheMeII Übertaktungspotenzial Tukijäsen

    Viestejä:
    4 526
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Se että käyttäjät kuoppaa RTX:n turhana hypenä ja jos pelintekijät näkee että 85% RTX korttien omistajista vääntää sen asetuksen pois siksi että peli vaan toimii (tm) paremmin ilman sitä niin ei sitä laiteta peleihin edelleenkään kuin nvidian rahoilla.
     
    Mechanical Man tykkää tästä.
  21. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    4 716
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tosin monet myös pitävät päällä, Esim 2080Ti on myynyt ihan jonkinverran ja sen kanssa toimii ihan hyvin FHD tilassa.
     
  22. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    10 830
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Et kai ihan oikeasti pidä tuota hyvänä? Toista tonnia näyttikseen millä pyörii "ihan hyvin FullHD tilassa"
     
  23. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    5 665
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Hienoon grafiikkaan panostavat mainstream-pelit tulevat käytännössä 100% varmuudella siirtymään säteenjäljitykseen. Lähinnä kysymys on vaan, että millä aikataululla, ja millä porrastuksella.

    Että onko nyt ostetun näyttiksen säteiden törmäystarkastusyksiköt kuitenkin liian hitaita esimerksi neljän vuoden päästä, kun niitä huomattava osa peleistä alkaa käyttää, jolloin on melko turhaa nyt maksaa siitä, kun sitä ennen hankkii kuitenkin uuden näyttiksen.

    Vain tekeekö jo vuoden päästä suurin osa peleistä säteenjäljitystä, jolloin se on oleellienn ominaisuus nyt hankittavassa näyttiksessä.
     
    Mechanical Man tykkää tästä.
  24. Mechanical Man

    Mechanical Man

    Viestejä:
    1 374
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Olkoonkin kuitenkin, että on hyvä, että peli on avattu. Ilman sitä kehitys lienisi paljon hitaampaa.
     
  25. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    10 830
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Peli avattiin liki vuosikymmen sitten PowerVR:n toimesta, ei se paljoa kehitystä tainnut nopeuttaa
     
  26. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    4 716
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Jostakinhan se on aloitettava. Kilpailijalla ei toimi missään tilassa, joten kyllä tuo ihan hyvin toimii.

    Power vr:llä ei valitettavasti riittänyt rahkeet PC puolella, joten sillä ei ole mitään merkitystä, mitä se tuki.

    Nvidian 2xxx näyttikset ovat olleet jokatapuksessa ne, jotka aloittivat RT:n PC puolella, joka on se merkityksellinen asia. Nyt on ollut oikeasti mahdollisuus alkaa kehittäminen niiden julkaisun jälkeen. DX12:sta kautta oleva tuki mahdollistaa sitten käytön tulevaisuudessakin. Power VR:n tuesta ei juuri kukaan ollut edes kuullut.
     
    Viimeksi muokattu: 19.12.2019
  27. Halpuuttaja

    Halpuuttaja

    Viestejä:
    1 437
    Rekisteröitynyt:
    21.02.2017
    Jotenkin ei omaan korvaan kuulosta lainkaan realistiselta ennusteelta, että Nvidia olisi edes lyhyellä tähtäimellä ainoa säteenseurannan hyödyntämistä peleissä rahoittava taho, kun vuoden päästä Microsoftin ja Sonyn kokoiset pelurit ovat julkaisemassa säteenseurantaa kiihdyttäviä pelikonsoleita.

    Eiköhän lähes kaikilla isommilla pelitaloilla ala pikkuhiljaa olemaan RT-raudat tulessa ihan Nvidian rahoista ja raudoista riippumattakin.
     
  28. Mechanical Man

    Mechanical Man

    Viestejä:
    1 374
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nähtäväksi jää kuinka hyvin nuo RDNA arkkitehtuurille tehtävät RT- kiihdyttelyt on käännettävissä nVidian RT- coreja hyödyntäväksi. Mutta selvää lienee, että RT-hommat kyllä yleistyy pikkuhiljaa.
     
  29. jabbadap

    jabbadap

    Viestejä:
    1 501
    Rekisteröitynyt:
    04.11.2016
    Eikös se ensimmäinen PowerVR:n RT rauta julkistettu kuitenkin vasta noin viisi vuotta sitten ja raudaksi asti ehti vuonna 2016. Toki oli ensimmäinen joka tuolle erikoistunutta rautaa teki, mutta on se nvidiakin rt:n kanssa puuhastellut jo fermistorin ajoista lähtien.

    Se mitä itse ihmettelen, miksei Intel osta tuota ImTecciä pois kuleksimasta. Sais itselleen mobile gpu IP:tä ja valmiin RT ratkaisun. Oikeasti tuo olisi pitänyt tapahtua jo Poulsbon aikoihin kun sen ajurituki oli aivan karseeta paskaa, mutta tuolloin Apple vielä käytti PowerVR:iä.
     
  30. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    10 830
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    2011 ne sitä ainakin jo demosivat ihan raudalla
     
  31. haggis

    haggis

    Viestejä:
    22
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mites minä...pelasin Exoduksen läpi 2060Superilla 1440p ja RTX päällä. Ilman DLSS. Yhden jouduin asetuksen ottamaan pienemmälle. Joo, ei tullut 144fps mutta mitä sitten, about 60fps riitti minulle oikein hyvin. Ja juu hairworks ei ollut päällä.
     
  32. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    4 716
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Xbox pyörii DX:n kautta ja saman asian tekee jokatapauksessa, joten tuskimpa edestakaisin kääntelyssä tulee kovinkaan kummoisia ongelmia..
     
  33. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    5 665
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Vaikea ostaa jos muut osakkeenomistajat eivät myy.

    Intel oli ostanut siitä 16% osuuden, mutta esim. applella oli ollut siitä 9.5% osuus.
    Muutamalla muulla tärkeämmällä asiakkaalla varmaan vastaavia osuuksia.

    Ja niin kauan kun Apple käytti PowerVR:n GPUita, Applella ei varmasti ollut mitään intressejä myydä osakkeitaan kenellekään millään sellaisella hinnalla mitä ne olisivat valmiita maksamaan; Sillä, että jokainen suurimmista asiakkaista pitää tuollaista osuutta alihankkijafirman osakkeista hallussaan saadaan nimenomaan estettyä se (heille) katastrofi että joku ostaa firman pois ja lopettaa myymästä heille tuotetta.

    Tosin sen jälkeen, kun Apple lopetti PowerVRn käytön, yrityksen kurssi romahti eikä applellakaan ollut enää mitän intressejä pitää kiinni sen osakkeista, ja joku sijoitusyhtiö päätyi ostamaan sen.

    Mutta imagination technologies on vähän menneen ajan firma, jonka tuotteista kaikki vaan siirtyvät pois. Menivät vielä kuutisen vuotta sitten ostamaan MIPS technologiesin, joka kehittää onnettomaan MIPS-arkkitehtuuriin perustuvia prossua, kuvittelivat pystyvänsä kilpailemaan sillä ARMin kanssa vaikka
    1) ARMin käskykanta on yksinkertaisesti selvästi parempi JA
    2) ARMilla oli myös jo ennestään suurempi markkinaosuus.

    Tosin nyt ovat näköjään myyneet MIPSin pois.
     
    Viimeksi muokattu: 20.12.2019
    jabbadap tykkää tästä.
  34. Mechanical Man

    Mechanical Man

    Viestejä:
    1 374
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pyörii toki, mutta on ihan normaalia, että jokin tekniikka pyörii toisen valmistajan ratkaisulla paremmin kuin toisen. Käännettävys oli ehkä huono sana, mutta en nyt parempaakaan keksi.
     
  35. aat_

    aat_

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2019
    Nyt on ollut pari päivää käytössä tuo 5700 XT:n tilalle tullut Super 2070 gigabyte windforce. Täytyy sanoa, että tyytyväinen olen ollut. Kortti on toiminut ongelmitta, ei vilkkumisia, ei kaatuiluja, ei mitään ongelmaa. On myös paljon hiljaisempi ja viileämpi kuin tuo Red Dragon oli. Myös timespy:ssa nousi pisteet huomattavasti, kokonaispisteet 8300-->9100 ja grafiikkapisteet 8900 --> 10 200. Kellottaminen myös simppeliä jatkossa jos tarvii, kun käyttää afterburnerista sitä automaattikellotusta, eikä pitäisi lämpöjenkään juuri nousta.
     
    JarppaK tykkää tästä.
  36. Mercho

    Mercho

    Viestejä:
    47
    Rekisteröitynyt:
    01.08.2019
    Itse tuli talouden koneen näyttikseksi valittua rtx 2060 super koska nvidia jonkin verran parempi tuki vr peleille sekä uusi nvenc on striimauksessa omassa luokassaan ja ei niitä rx 5700 xt saanut koneen rakennuksen aikaan mitenkään edullisesti. Puolison uusi kone varmaan hoitaa prosessorilla striimaukset niin on amd myös vaihtoehto.

    Aika heikkoa on hintakilpailu ollut mutta jospa ensi vuonna amd saisi sinne nvidia lippulaivoja haastettua tehoissa(sekä tehtyä hyvin toimivan säteenseurantateknologian) ja hintaa laskettua normaalille tasolle. Viimeksi 2017 1080 ti oli jotenkin järkevästi hinnoiteltu tehokas gpu ja olisi jo aika saada lippulaivatasoan näyttistä alle 700 eurolla.

    Nvidia saanut jo vuolla kultaa jo aivan liian monta vuotta.
     
  37. PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼

    PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼ MurottajaSince2004

    Viestejä:
    1 017
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Siis tuohan on täysin kiinni siitä kuinka hyvä valmistajan rautatoteutus on ja miten hyvin DXR rajapinnan alla oleva driver toteutus on tehty nVidian/AMD:n toimesta. Ei siinä mitään kääntelyitä tai vääntelyitä tehdä. Kaikki on täysin kiinni nVidiasta ja AMD:sta itsestään.

    Rautalanka: Peli koodataan käyttämään DXR rajapintaa. DXR rajapinnassa on kutsu (lonkalta heitettynä): ::tracePath(x,y,z), jota peli käyttää. Siitä eteenpäin jos koneessa on nVidian kortti niin nVidian driverit lähtee tulkkaamaan että mitä tämä kutsu tarkoittaa sillä kortilla. AMD:lla tehdään työtä saman asian kanssa että käsky tulkkaantuu parhaalla mahdollisella tavalla heidän raudalleen.

    Jos toisen ratkaisu on tehokkaampi niin se on ihan normaalia. DirectX rajapinta ei sanele että kummankin pitäisi olla yhtä tehokkaita.
     
  38. JiiPee

    JiiPee

    Viestejä:
    3 140
    Rekisteröitynyt:
    21.06.2017
    Huhuja liikenteessä että Navi 21 on jytky kivi. Kokoa sellaiset 550mm2, aletaan olla jo aika isossa luokassa. 80CU eli tuplaten Navi 10 ja valmistettaisiin 7nm+
     
  39. Ihime

    Ihime Team AMD

    Viestejä:
    884
    Rekisteröitynyt:
    20.05.2018
    Eikö sitä ole suunilleen ennen jokaista AMD näyttis julkasua huhuja liikkeellä että jytky tulossa... Uskoo sitten kun oikeasti tapahtuu.
     
    Hesemonni tykkää tästä.
  40. Mechanical Man

    Mechanical Man

    Viestejä:
    1 374
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Aika vaikee munata navin jälkeen samalla tavalla kuin veguloiden kanssa.

    Toki aina kannattaa pitää jalat maassa. Jos se 2080 ti taso löytyisi sieltä suunnilleen vaati tai ei vaatinut enemmän virtaa niin suunta olisi oikea
     
  41. manmangler

    manmangler

    Viestejä:
    169
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Itse toivon että AMD saisi kovan GPUn ulos. Menisi tuo yksinoikeusasema Nvidialta kärkipäässä.
     
  42. JiiPee

    JiiPee

    Viestejä:
    3 140
    Rekisteröitynyt:
    21.06.2017
    Aiemmin on munittu hommat aina sen takia kun on jumitettu siinä max 64CU:ssa, nyt siitä riipasta ollaan siis ilmeisesti pääsemässä eroon ja kun nyt tiedetään mihin 40CU:n näyttis kykenee, niin eihän se kovin vaikeaa ole tuolta pohjalta ennustaa että tehoa tulee rutkasti lisää.
    Teoriassa tuplaten siis, mutta todennäkäköisesti ei kuitenkaan koska mennään varmaan hiukan maltillisemmilla kelloilla. Toisaalta jos tuo 7nm+ pitää paikkaansa niin se tuplat 5700XT voi hyvinkin pitää paikkaansa.
     
  43. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    10 830
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Siinä "Max 64 CU:ssa" on jumitettu koska enemmässä ei ole ollut järkeä sen hetkisillä prosesseilla ja arkkitehtuurilla, nyt tuo jätetään varmuudella GCNssä historiaan ja ilmeisesti myös RDNA:lla toisessa sukupolvessa
     
  44. hese_e

    hese_e

    Viestejä:
    1 544
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Vähän tuo kortti kyllä epäilyttää sijoittelultaan. Oletettavasti se on nykyistä RDNA arkkitehtuuria, joten ei ole vielä raytracing tukea. RDNA2 on melko varmasti tulossa tänä vuonna, kerran sitä käytetään uudessa pleikkarissa ja xboxissakin. Jos tuo huhuttu navi tulee, niin sillä kai hetkellisesti yritetään löydä kiilaa 2080S/2080Ti markkinoille ja säilyttää asemia nvidian 3000 sarjan ilmestyessä.

    Jos pitäisi veikata, niin Q2-Q3 tulee tulee nvidian 3000 sarja uudella prosessilla ja vastaavasti RDNA2 ilmestyy markkinoille Q3-Q4.
     
  45. bahis

    bahis Tukijäsen

    Viestejä:
    888
    Rekisteröitynyt:
    06.03.2019
    Buildzoid kävi tuota huhua läpi videolla. Jos tuo Navi21 tulee GDDR6 muisteilla se tulee olemaan erittäin pahasti muistikaista rajoitteinen. Vaikka siinä olisi 384bit muistikaista ja 16Gbps piirit kaistaa olisi vain 71% enemmän kuin 5700 XT:ssä.

    Ja koska jo 5700 sarjan kortit on muistikaista rajoitteisia tuskin kaksinkertaista nopeutta nähdään.

    512bit muistikaista on lähes mahdoton toteuttaa.

    Ainoastaan jos tuosta tulee HBM2/HBM2E versio voi suorituskyky olla 2xNavi10...
     
  46. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    10 830
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Kaikki Navi2x:t eli myös se huhuttu iso piiri ovat RDNA2:sta ja siten oletettavasti tukevat RT:tä
     
  47. hese_e

    hese_e

    Viestejä:
    1 544
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Ekat huhut isosta navista, eli navi 20:sta oli kyllä RDNA:n päällä ja niitä on pyörinyt syksyn ajan. Nyt onkin sitten navi 21 huhujen kohteena, vaikka löysihän google siitäkin huhuja viime syksyltä.

    Analyzing AMD's GPU Roadmap: Navi 20, Ray-Tracing & Release Dates
    "We’ve been hearing rumors of a Big Navi based on RDNA 1 as well as Navi 20 which will support hardware-level ray-tracing and be built atop the 7nm+ RDNA 2 design. But when will it be released and what will the pricing be like? Let’s dig in.

    [​IMG]
    The latest bit of info comes from KOMACHI_ESAKA (via Twitter) according to whom Navi 21 will be the next graphics card lineup from AMD. It will be based on the newer and improved RDNA 2 architecture and will also support hardware-level ray-tracing. As for the release date, we’ll probably see an announcement around CES with a hard launch at Computex 2020, right alongside Intel’s Xe and NVIDIA’s Ampere cards."

    Vastaavasti Amperen seuraajastakin tuli huhuja:
    NVIDIA's Next-Generation Ampere GPUs to be 50% Faster than Turing at Half the Power

    "Today, according to the latest report made by Taipei Times, NVIDIA's next-generation of graphics cards based on "Ampere" architecture is rumored to have as much as 50% performance uplift compared to the previous generations of Turing GPUs, while using having half the power consumption."

    Tuo kuulostaa kyllä liian hyvälle, 50% lisää perffiä ja 50% pois kulutuksesta. Imho noista toinen on liikaa, uudesta prosessista huolimatta. Elle sitten tarkoiteta, että tuplattiin raytracing raudan määrä ja vain RT peleissä saadaan tuo perffi ja kulutusparannus aikaan.
     
  48. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    10 830
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Ihan alusta asti ne huhut oli ainakin minun muistini mukaan kyllä RDNA2:sta
    Niin siis Turingin seuraajasta. Kaikkihan on toki mahdollista, mutta eiköhän totuus ole ennemmin 50% faster at same power tai same performance at 50% power eikä sekäettä, tuohan olisi kolminkertainen parannus suorituskykyyn per watti
     
  49. hese_e

    hese_e

    Viestejä:
    1 544
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Oli noita rdna1 huhujakin ihan hyvin, kuten tuossa laittamassani techquilan linkissä oli, molemmissa on huhuttu ihan riittävästi.

    Tuo Touringin seuraajan 50% + 50% parannus kuulostaa todellakin fanipojan rykäyksellä. Uusi prosessi tuo hyvin todennäköisesti jomman kumman niistä, mutta ei molempia ja perus 3d suorituskyvyssä ei tuollaista arkkitehtuuriloikkaa tehdä.

    RT:tä voi ehkä pitää poikkeuksena, jossa tuo voisi onnistua. Jos prosessi puolittaa virrankulutuksen ja RT on pullonkaula, niin reilusti isompi RT yksikkö arkkitehtuurioptimoinneilla saisi pelin pyörimään sen 50% nopeammin kuluttaen vähemmän - olettaen, että normi cudat aiheuttaisivat leijonanosan virrankulutuksesta.
     
    Mechanical Man tykkää tästä.
  50. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    10 830
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    On huhuja ja "huhuja" ;) Joka tapauksessa mitä itse noita aika tiiviisti tulee seurattua niin ainakaan millään tapaa varteenotettavilta lähteiltä ei tule mieleen syksyltä huhuja isosta RDNA1 sirusta