Virallinen ase-, erä- ja metsästysketju™

Exc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
48
Kyseisen kommentin perusteella voisi jo ymmärtää Sinun olevan seuraava "kouluampuja". Varsinkin kun olet viestisi mukaan jo RHY:n jäsen :facepalm:. Eikö he osaa antaa Sinulle tarvittavia tietoja harrastukseen?

Ei millään pahalla, mutta tämä haisee......
En nyt täysin ymmärtänyt mitä tarkoitit. Selvennykseksi; olen siis pohjoisessa kotiseudulla metsästysseuran jäsen sekä RHY (riistanhoitoyhdistyksen) jäsen joten harrastan metsäsystä siellä.

Ehkä tämä foorumi ei ollutkaan paras paikka keskustella tästä harrastuksesta. Olen sen verran vanha jo, että kouluasiat on hieman takana päin jo.

RHY (riistanhoitoyhdistyksen) jäsenyydellä viittasin vain siihen, että joillain ampumaradoilla saa etuisuuksia kuulumalla paikalliseen yhdistykseen.


RHY jäsenyys ei ole muuta kuin jäsenyys. Maksamastasi riistanhoitomaksusta menee siivu sille RHY:lle mihin sitä maksat. Mitään muuta siitä RHY:stä ei sitten oikein saa ellei käy kampaviinereillä ukkoutuneissa kokouksissa. Hirvikokeista en edes viitsi...
Totta. Mutta kuten totesin jo yllä niin lähinnä tarkoitin sitä, että metsästysharrastus on minulla pohjoisessa kotiseudulla eikä täällä PK-seudulla joten PK-seudun ampuradat/käytännöt on vielä kokematta.

Esimerkiksi tämä sivusto listaa Santahaminan:
http://uusimaa.metsastajaliitto.fi/fi/node/168

HELSINKI,
Santahamina Puolustusvoimat
Santahaminan Erämiehet ry
Vain Helsingin RHY:n sopimat
ampumakoetilaisuudet.

1 hirvirata 75 m, 1 ap
2 haulikkorata (skeet,trap)
2 kiväärirataa 150 m, 60 ap
1 kiväärirata 300 m, 30 ap
1 pistoolirata 25 m, 25+40 ap
taisteluampumarata, sporting
Joten tuon perusteella esimerkiksi näytti ettei minulla ole tuonne asiaa ilman, että kuulun paikalliseen RHY:een tai metsästysseuraan.

Korjatkaa toki jos olen väärässä.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 560
Sipoossa SSG:n rata on ainakin asiallinen haulikko & kivääriammuntaan eikä tarvii mihinkään kuulua
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 517
Ehkä tämä foorumi ei ollutkaan paras paikka keskustella tästä harrastuksesta. Olen sen verran vanha jo, että kouluasiat on hieman takana päin jo.
kyllä Tämä on juuri oikea paikka. Eräfoorumilla on jutut, ehkä hieman try hard-tyylistä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
En nyt täysin ymmärtänyt mitä tarkoitit. Selvennykseksi; olen siis pohjoisessa kotiseudulla metsästysseuran jäsen sekä RHY (riistanhoitoyhdistyksen) jäsen joten harrastan metsäsystä siellä.

Ehkä tämä foorumi ei ollutkaan paras paikka keskustella tästä harrastuksesta. Olen sen verran vanha jo, että kouluasiat on hieman takana päin jo.

RHY (riistanhoitoyhdistyksen) jäsenyydellä viittasin vain siihen, että joillain ampumaradoilla saa etuisuuksia kuulumalla paikalliseen yhdistykseen.




Totta. Mutta kuten totesin jo yllä niin lähinnä tarkoitin sitä, että metsästysharrastus on minulla pohjoisessa kotiseudulla eikä täällä PK-seudulla joten PK-seudun ampuradat/käytännöt on vielä kokematta.

Esimerkiksi tämä sivusto listaa Santahaminan:
http://uusimaa.metsastajaliitto.fi/fi/node/168



Joten tuon perusteella esimerkiksi näytti ettei minulla ole tuonne asiaa ilman, että kuulun paikalliseen RHY:een tai metsästysseuraan.

Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Sorry, minun virhe kun sekoitin Sinun ja Kirk Johanssonin viestit :facepalm:

En osaa tätä foorumia vielä käyttää riittävän hyvin ja siksi sekoiluni...

Tietenkin täällä voi esittää asialliset kysymykset ja jos kysyjä aluksi haluaa .306 kaliberin asetta, saa se heti ajatuksena jonkin jonnen viestin ja vastaukset on sitten myös jonnetasoa.

Santahaminaan pääsy on nykyään vaikeaa ja tulee lähiaikana vaikeutumaan. Heillä on ympäristöluvan takia massiiviset ampumaratamuutokset ja niiden valmistuminen viimeisten tietojen mukaan ei mene kuten Trömsöössä.

Jos metsästys pohjoisessa on kohdallasi ok ja halusit tietää pääkaupunkiseudun ampumaradoista, niin Laguel jo mainitsi Sipoossa SSG:n radan, missä voi ammuskella haulikolla sekä kiväärillä. Siinä vieressä on myös SMY:n haulikkorata, joka on hieman edullisempi.

Lisäksi löytyy Mäntsälästä kivääri/haulikkorata sekä myös Hyvinkäältä, joihin ei tarvitse jäsenyyttä kun maksaa hieman korkeampaa ratavuokraa kuin jäsen.

Jos Helsingin päättäjät antavat vihreää valoa, niin Kivikkoon olisi tulossa sisärata myös haulikolle, kiväärille (myös 200m rata) sekä muille ruutiaseille. Käsiaseilla pääsee ampumaan tietääkseni kolmessa eri paikassa (2 Helsingissä ja 1 Vantaalla) ilman mitään jäsenyyttä.

Ikämme perusteella uskallan väittää, että olen meistä se vanhempi ja jos minäkin osaan käyttää RHY:n ja/tai paikallisen metsästysseuran palveluja, joten tulevaisuudessa esittäisitkö hieman tarkemmin mistä haluat saada tietoa.

Ampumaratoja etsiessäsi, esim. Google auttaa (on minuakin auttanut ammuntaratojen etsimisessä ja Santahaminaan pääsy menee minulle "valitettavasti" työn luontaisetuna:D

Saat tietenkin kysyä syvällisemminkin vaikka yksityisviestinä (edellisessä foorumissa oli kaikenlaista hörhöä kyselemässä aseiden saamiseksi tms.), mutta nykypäivän asevastaisen politiikan takia haluan saada vähän jämäkämpää tietoa kysyjästä, etten ole tulevaisuudessa oikeudessa vastaamassa kyselyihin jonkun Teropetteriliisan kouluampumiseen.

Toivottavasti ymmärrät pointtini.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
85
Saat tietenkin kysyä syvällisemminkin vaikka yksityisviestinä (edellisessä foorumissa oli kaikenlaista hörhöä kyselemässä aseiden saamiseksi tms.), mutta nykypäivän asevastaisen politiikan takia haluan saada vähän jämäkämpää tietoa kysyjästä, etten ole tulevaisuudessa oikeudessa vastaamassa kyselyihin jonkun Teropetteriliisan kouluampumiseen.

Toivottavasti ymmärrät pointtini.
Itse aloittelin harrastusta vajaa vuosi sitten ja tietoa löytyi kiitettävästi, kunhan ensin löysi paikan mistä etsiä :tup: Näistä asioista imo kannattaa ainakin yleisellä tasolla puhua mahdollisimman paljon, aseet ja niihin liittyvä harrastaminen on kuitenkin jonkinlainen tabu nykypäivän Suomessa ja harrastajat melko herkästi leimataan ties miksi. Jos ei saada uusia harrastajia, kohta ei ole enää lakimuutosten jälkeen mahdollisuutta harrastaa :beye:

Ja ei, en tarkoita avoimesti puhumisella sitä, että kaikenmaailman Pekka Ericeille annetaan internetissä vinkkejä, mistä saa ostettua pimeän mutkan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Itse aloittelin harrastusta vajaa vuosi sitten ja tietoa löytyi kiitettävästi, kunhan tiesi mistä etsiä :tup: Näistä asioista imo kannattaa ainakin yleisellä tasolla puhua mahdollisimman paljon, aseet on kuitenkin jonkinlainen tabu nykypäivän Suomessa. Jos ei saada uusia harrastajia, kohta ei ole enää lakimuutosten jälkeen mahdollisuutta harrastaa :beye:

Ja ei, en tarkoita avoimesti puhumisella sitä, että kaikenmaailman Pekka Ericeille annetaan internetissä vinkkejä, mistä saa ostettua pimeän mutkan.
Olet oikeassa. Internetistä löytyy kyllä validia tietoa, kunhan osaa suodattaa ns. jonnepaskan pois. Itse olen parissa yleisessä aseisiin liittyvillä keskustelupalstoilla jossa toinen potkii ns. jonnet nopeasti pois ja siellä on keskustelu lähes viranomaistasoa. Toisessa on jo mainitsemiani "jonneja" kyselemässä oikotietä käsiaseen saamiseksi joka toisessa avauksessa.

Nykyään aseharrastajan on pakosta pidettävä matalaa profiilia juuri lain ja yleisen asevastaisuuden takia. Ajat liian useasti ylinopeutta tai saat syytteen jostakin, jolloin poliisit hakee luvalliset aseesi pois vaikka ei liity mitenkään aseisiin....

Uusia harrastajia on todella vaikea saada jo nykyisen aselain takia (raskas hallinnollinen prosessi korkeilla maksuilla) ja 20 vuotta toimineet ammuntaradat kuolee ympäristöluvan vaatimiin kalliisiin maksuihin. Nuoruudessani mentiin lähimmälle sorakuopalle ja ammuttiin aseesta riippumatta niin kauan kuin jaksettiin tai ammukset riitti. Kaikki minun kanssa olleet on vieläkin tietääkseni hengissä, joten saatanan vaarallista se oli...

Lyhyesti sanottuna, aselaki+siihen liittyvät ampumaratapäätökset ON PERSEESTÄ.....
 

Exc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
48
Sorry, minun virhe kun sekoitin Sinun ja Kirk Johanssonin viestit :facepalm:

En osaa tätä foorumia vielä käyttää riittävän hyvin ja siksi sekoiluni...

Tietenkin täällä voi esittää asialliset kysymykset ja jos kysyjä aluksi haluaa .306 kaliberin asetta, saa se heti ajatuksena jonkin jonnen viestin ja vastaukset on sitten myös jonnetasoa.

Santahaminaan pääsy on nykyään vaikeaa ja tulee lähiaikana vaikeutumaan. Heillä on ympäristöluvan takia massiiviset ampumaratamuutokset ja niiden valmistuminen viimeisten tietojen mukaan ei mene kuten Trömsöössä.

Jos metsästys pohjoisessa on kohdallasi ok ja halusit tietää pääkaupunkiseudun ampumaradoista, niin Laguel jo mainitsi Sipoossa SSG:n radan, missä voi ammuskella haulikolla sekä kiväärillä. Siinä vieressä on myös SMY:n haulikkorata, joka on hieman edullisempi.

Lisäksi löytyy Mäntsälästä kivääri/haulikkorata sekä myös Hyvinkäältä, joihin ei tarvitse jäsenyyttä kun maksaa hieman korkeampaa ratavuokraa kuin jäsen.

Jos Helsingin päättäjät antavat vihreää valoa, niin Kivikkoon olisi tulossa sisärata myös haulikolle, kiväärille (myös 200m rata) sekä muille ruutiaseille. Käsiaseilla pääsee ampumaan tietääkseni kolmessa eri paikassa (2 Helsingissä ja 1 Vantaalla) ilman mitään jäsenyyttä.

Ikämme perusteella uskallan väittää, että olen meistä se vanhempi ja jos minäkin osaan käyttää RHY:n ja/tai paikallisen metsästysseuran palveluja, joten tulevaisuudessa esittäisitkö hieman tarkemmin mistä haluat saada tietoa.

Ampumaratoja etsiessäsi, esim. Google auttaa (on minuakin auttanut ammuntaratojen etsimisessä ja Santahaminaan pääsy menee minulle "valitettavasti" työn luontaisetuna:D

Saat tietenkin kysyä syvällisemminkin vaikka yksityisviestinä (edellisessä foorumissa oli kaikenlaista hörhöä kyselemässä aseiden saamiseksi tms.), mutta nykypäivän asevastaisen politiikan takia haluan saada vähän jämäkämpää tietoa kysyjästä, etten ole tulevaisuudessa oikeudessa vastaamassa kyselyihin jonkun Teropetteriliisan kouluampumiseen.

Toivottavasti ymmärrät pointtini.
Nimenomaan, metsästys pohjoisessa, mutta täällä päin olisi hyvä käydä joskus kokeilemassa ostettavaa asetta / kohdistamassa / treenaamassa. Eli nimenomaan hain ratoja täältä päin. Ehdottomasti katsastan tuon Sipoon jossain vaiheessa.

Täällä päin olen lähinnä HSC/Osuvalla käynyt vuokrakäsiaseilla ampumassa sekä reserviläisten tapahtumissa Töölön ampuradalla. Käsiaseet eivät kuitenkaan niin kiinnosta, metsästys enemmänkin.

Nyt lähinnä olen siis hankkimassa 30-06/.308/7.62 kivääriä kiikarilla sekä 12cal haulikkoa. Rahaa noihin voi upottaa loputtomasti joten lähinnä käytettyjä metsästän.

Ikää on rapiat 30v joten ei tässä missään lukiossa enää pyöritä masentuneena vaan perheellinen peruskaiffari joka tykkää hirvenkäristyksestä :)
 

Exc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
48
12.12. on näköjään myös poliisin huutokauppa Riihimäellä, sieltä varmaan löytyisi molemmat mahdollisesti vielä sopuhintaan. Nyt kun laittaa lupaprosessin vireille, ehtii ne hyvällä tuurilla tulla myönteisinä (tai kielteisinä :D) ennen huutokauppaa

https://www.poliisi.fi/tietoa_polii...upan_maanantaina_12_12_2016_riihimaella_53522
Oho! Tuohan on kiinnostava tapahtuma.

Listakin on aika pitkä. Täytyypä tutustua ja laittaa töistä vapaapäivä vetämään mikäli jotain löytyy.

Tämäntapaiset vinkit ovat juurikin todella hyviä, vaikka kuinka osaa Googlettaa niin ei kaikki satu aina kohdalle itselle :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 517
Haulikon ostin käytettynä yksityiseltä. Bongasin sopivan eräältä foorumilta ja menin hankintalupien kanssa koeampumaan. Kaikki oli ok, joten kirjoiteltiin paperit ja raha vaihtoi omistajaa :cigar:

@Exc Jokierällä on tällä hetkellä -40% kamppis käytetyistä aseista, katso löytyykö tuolta mitään? Näyttäis ainakin pikavilkaisulla löytyvän muutama edullinen (?) .308 ja .30-06 kivääri, 12cal haulikoita on sitten vähän enemmän.

https://www.jokiera.fi/tuotteet/aseet-ja-patruunat/kaytetyt-aseet/506/
Kiitos vaan perkeleesti :rage: Nyt on tili entistä tyhjempi :vihellys: (Hoksasin tarjouksen SX3:sta, kun vierailin sivustolla). Olihan se pakko laittaa tilaukseen, kun mitään negatiivista palautetta en löytänyt netistä... Vaimoki oli tosi iloinen hankista(tuplaten yli suunnitellun hankintahinnan) :cigar:
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
138
Holvista löytyy vähän kaikenlaista kivaa, ja vähän kaikenlaista kivaa vielä puuttuu. Kaliipereita .22 - 300 winchester magnum. 338 Lapua magnum sai lähteä eteenpäin, mitä nyt jälkeenpäin vähän harmittaa. Mutta kun tahtos MR308, niin TRG sai siirtyä eteenpäin.
Harrastuksiin kuuluu metsästys ja jonkinmoista reserviläistouhuihin liittyvää ammuskelua, ja SRA:ta pitäisi jossain vaiheessa ehtiä aloittelemaan.
Latausvehkeet tuli äsken hankittua, ja "laboratorio" on työn alla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
292
Aattelin vaihtaa lyijypaukut lyijyttömiin.
Antakaas vinkkiä/kokemuksia lyijyttömistä metsäpaukuista 308:lle.

Lapuan Naturalis vai Sakon Powerhead?
Mitäs näitä on muita?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Tyhmä kysymys, mutta kysyn sen täällä. Metsästys kiinnostaisi riistan vuoksi. Onko tällaisella reilu 30-vuotiaalla kaverilla mitään mahdollisuutta aloittaa sitä tässä iässä? En tunne ollenkaan ketään noista piireistä, en omaa omia aseita, en ymmärrä mistään mitään, mutta aihe on kiinnostanut jo parisen vuotta ihan oikeasti. Helpointa lienee kysellä joltain paikalliselta yhdistykseltä jotain, mutta kun ei ole niin yhtään mitään kosketuspintaa tähän maailmaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
85
Tyhmä kysymys, mutta kysyn sen täällä. Metsästys kiinnostaisi riistan vuoksi. Onko tällaisella reilu 30-vuotiaalla kaverilla mitään mahdollisuutta aloittaa sitä tässä iässä? En tunne ollenkaan ketään noista piireistä, en omaa omia aseita, en ymmärrä mistään mitään, mutta aihe on kiinnostanut jo parisen vuotta ihan oikeasti. Helpointa lienee kysellä joltain paikalliselta yhdistykseltä jotain, mutta kun ei ole niin yhtään mitään kosketuspintaa tähän maailmaan.
Miksei, äitinikin aloitti vasta vanhemmalla iällä. Ota yhteyttä kiinnostaviin metsästysseuroihin ja kysele pääsisikö meininkeihin mukaan ja jos joo niin miten?

Itseä ei kiinnosta, joten pysyttelen urheiluammunnassa :smoke:
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 418
Tyhmä kysymys, mutta kysyn sen täällä. Metsästys kiinnostaisi riistan vuoksi. Onko tällaisella reilu 30-vuotiaalla kaverilla mitään mahdollisuutta aloittaa sitä tässä iässä? En tunne ollenkaan ketään noista piireistä, en omaa omia aseita, en ymmärrä mistään mitään, mutta aihe on kiinnostanut jo parisen vuotta ihan oikeasti. Helpointa lienee kysellä joltain paikalliselta yhdistykseltä jotain, mutta kun ei ole niin yhtään mitään kosketuspintaa tähän maailmaan.
Et vissiin omista mitään maita joten tuon osalta voi liittymismaksut olla seuroihin kovaa luokkaa, satasia tai peräti tonni.

Itse pääsin 2000 vuonna ukin/perikunnan mailla joita vuokrataan sitten seuran käyttöön. Taisi maksu olla silloin satasen tai pari, en muista enään.

Ensinnäkin tarvitset sen metsästyskortin, sitä on helpotettu ja kirjat maksavat jokusen kympin. Minun aikaa sai olla vähiten virhepisteitä ja luinkin sitä 99 syksystä aina 2000 kesälle saakka jolloin suoritin kokeen.

Kun sinulla on seura ja erityisesti metsästyskortti niin voit alkaa etsimään aseita ja poliiseilta kantolupia, tässä kannattaa olla tarkkana. Kännihölmöilyt ja putkassa käynit, peräti autoilla hurjastelu voivat evätä aseenkantoluvat.
Ja kannattaa muistaa ettei aseetkaan mitää halpoja ole vaan satasia ja tonneja voi upota niihinkin ja siksi ekaksi aseeksi kannattaakin etsiä vähän edullisempi ja vaikka käytettynä jos ei metsästys sitten kiinnostakkaan.

Minä olin siinä onnelisessa asemassa että isäni, setäni ja serkkuni ovat metsästäjiä, erityisesti isäni yrittänyt opettaa eri asioita mutta itsellänikin tulee niin harvoin käytyä että melkein kaiken unohtaa välissä. Ja tuskimpa olisin alkanut metsästäjäksi jos ei isäni olisi ollut

Itsessään tuo aloittaminen on niin isokynnys että toivottavasti jaksat ja innostut tarpeeksi, itsekin olen meidän seurassa ihan pentuja vaikka ikääkin on yli 30v. Kun suurinosa ukoista on lähellä eläkeikää tai sen ylitse, jos tätä tahtia mennään niin ei ole montaa mehtuu miestä enään 20v päästä :(

Kuten todettua, niin itse tuli käytyä tänä vuonna riistalla ja pupuhan sitä sai parin tunnin ajonjälkeen, eka kohtauksen missasin kun aloin sählää koiran gps laitteiston kanssa ja pupu juoksi oikealta päin ja se meni pipariksi.

Vajaan tunnin päästä sitten toisessa passipaikassa pidin gepsit visusti taskussa ja sieltähän se loikki tulla passipaikkaan ja sain sen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 517
Et vissiin omista mitään maita joten tuon osalta voi liittymismaksut olla seuroihin kovaa luokkaa, satasia tai peräti tonni.
Ensinnäkin tarvitset sen metsästyskortin, sitä on helpotettu ja kirjat maksavat jokusen kympin. Minun aikaa sai olla vähiten virhepisteitä ja luinkin sitä 99 syksystä aina 2000 kesälle saakka jolloin suoritin kokeen.

Kun sinulla on seura ja erityisesti metsästyskortti niin voit alkaa etsimään aseita ja poliiseilta kantolupia, tässä kannattaa olla tarkkana. Kännihölmöilyt ja putkassa käynit, peräti autoilla hurjastelu voivat evätä aseenkantoluvat.
Ja kannattaa muistaa ettei aseetkaan mitää halpoja ole vaan satasia ja tonneja voi upota niihinkin ja siksi ekaksi aseeksi kannattaakin etsiä vähän edullisempi ja vaikka käytettynä jos ei metsästys sitten kiinnostakkaan.

Kuten todettua, niin itse tuli käytyä tänä vuonna riistalla ja pupuhan sitä sai parin tunnin ajonjälkeen, eka kohtauksen missasin kun aloin sählää koiran gps laitteiston kanssa ja pupu juoksi oikealta päin ja se meni pipariksi.

Vajaan tunnin päästä sitten toisessa passipaikassa pidin gepsit visusti taskussa ja sieltähän se loikki tulla passipaikkaan ja sain sen.
Jos oikeasti haluaa metsästää ja päässä seuraan, niin eiköhän sen maksa, jos vielä käytössäolevat maat ovat hyviä. Ei tuo koe ole mikään vaikea: käytin sukulaista kokeessa ja samalla tein itse lukematta noihin aikoihin(läpi meni, toki asiat oli tuttuja).

Rikesakko epäisi kantoluvan: höpö höpö sen sijaan useampi kännihölmöily(pahoinpitelyt, vandalismi jne.) varmasti.

Kannattee ottaa huomioon, ettei aseenostoluvan hakeminen ole halpaa puuhaa(tais olla 75€, kun hain hiljattain) + halpa/halvahko haulikko/kivääri = 300-600€ minimissään, niin pelkkä lupa haukkaa ison osan käytettävissä olevasta rahasta. Nykyisillä lupahinnoilla tuskin kannattee hankkia halvinta sohloa(ennemmin vaikka käytetty Valmetin 412s, jonka varmasti saa uudelleen myytyä vastaavaan hintaan)...

Eihän metsästys ole halpa harrastus, varsinkin jos lähtee nollista liikenteeseen(vaatteet, varusteet, luvat, aseet, panokset, tentti, kirjat(opas), .
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 517
Tyhmä kysymys, mutta kysyn sen täällä. Metsästys kiinnostaisi riistan vuoksi. Onko tällaisella reilu 30-vuotiaalla kaverilla mitään mahdollisuutta aloittaa sitä tässä iässä? En tunne ollenkaan ketään noista piireistä, en omaa omia aseita, en ymmärrä mistään mitään, mutta aihe on kiinnostanut jo parisen vuotta ihan oikeasti. Helpointa lienee kysellä joltain paikalliselta yhdistykseltä jotain, mutta kun ei ole niin yhtään mitään kosketuspintaa tähän maailmaan.
Metsästyskortti + ampumaseuroista saat niitä kontakteja metsästäjiin, koska moni niissä pyörimistä myös metsästää.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 418
Rikesakko epäisi kantoluvan: höpö höpö sen sijaan useampi kännihölmöily(pahoinpitelyt, vandalismi jne.) varmasti.

Eihän metsästys ole halpa harrastus, varsinkin jos lähtee nollista liikenteeseen(vaatteet, varusteet, luvat, aseet, panokset, tentti, kirjat(opas), .
Kyllä useassa paikassa ovat puhuneet että aseenkantoluvat lähteneet ylinopeuksista, tässä tapauksessa ollut kahdet ylinopeus sakot ja uhattu kortin/lupien menetyksellä:
Perusteluina on laista piittaamaton elämäntapa.
Tuo voi ihan naama kertoimestakin johtua ja paikkakunnassa, uskoisin että jossian maalaiskunnassa eivät ole niin tiukkapipoja kun täällä etelä-suomessa.

Kun aseet ovat lähestulkoon ikuisia jos niitä huoltaa oikein niin itselläni tosiaan ei ole ostettuna kun yksi haulikko ja loput sitten suvun perintönä joten itse taas helpomman kautta päässyt.

Nykyään tutkinossa saa olla kahdeksan väärin ja minun aikani vähemmän, mutta tosiaan tuli luettua 99 syksystä aina kun kerkesi niin 2000 kesälle, sitten vielä se kolmen päivä koulutus, sitten kokeseen niin eipä ainakaan laki tai lintu asioihin jäänyt kiinni, 2-3 virhepistettä ja muistaakseni 4 sai olla vain ja siksi sitä löysätiinkin koska suurinosa eivät ottaneet tosissaan sitä opiskelua ja reputtivat.

Toivottaan että Awe löytää mielesensä seuran ja sieltä hyviä jahtikavereita, sitä tunnelmaa ei voida nimittäin rahassa mitata minkä se parhaimillaan antaa :)

Edit: Tuolta lisätietoa:
http://riista.fi/metsastys/haluatko-metsastajaksi/
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
64
Vähän riippuu missä asut mutta etelässä voi olla helvetin vaikeaa päästä seuroihin. Oman koiran kasvattajan naapuriseuraan ei olla otettu ketään vuosikymmeniin ja siellä alkaa olemaan papat toinen jalka haudassa mutta periaatteista ei luovuta.

Jos on aikaa ja halua niin valtion maille voi ostaa pienriistalle lupia ja tulla tänne pohjois-karjalaan metsästämään tai sitten tuonne pohjoisen suuntaan. Joskus myös jossain nettifoorumeilla haettiin porukkaa jänisjahtiin ja siellä oltiin parilla koiralla ja kymmenellä ukolla jahdattu ihan menestyksekkäästi :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
292
Hämeesta osta halvalla hakattua metsää. (supi, rusakko, fasaani, kauris) Check.
Sano poliisisedälle, että maata on. Check
Hunt like a metsänomistaja omassa metsässä. Profit.
Polta sikaria kannonnokassa like :psmoke:

Peura & hirvihommat sitten firman jahtiseuran kanssa.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 418
Vähän riippuu missä asut mutta etelässä voi olla helvetin vaikeaa päästä seuroihin. Oman koiran kasvattajan naapuriseuraan ei olla otettu ketään vuosikymmeniin ja siellä alkaa olemaan papat toinen jalka haudassa mutta periaatteista ei luovuta.
Tälläisissä asioissa vain metsästys kulttuuri kärsii kun ei oteta uusia jäseniä. Mielenkiintoista on nähdäkin kun oman vanhemman ikäisistä aika jättää ja itsekin päälle 50v parikymmenen vuoden päästä niin miten on metsästyksen laita suomessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
64
Tälläisissä asioissa vain metsästys kulttuuri kärsii kun ei oteta uusia jäseniä. Mielenkiintoista on nähdäkin kun oman vanhemman ikäisistä aika jättää ja itsekin päälle 50v parikymmenen vuoden päästä niin miten on metsästyksen laita suomessa.
No tämäpä juuri, ei niin minkäänlaista järkeä! Meillä on seuraan otettu myös maattomia metsästäjiä koejäseniksi mutta heidät velvoitetaan käymään talkoissa, auttamaan riistan ruokinnassa yms. Koejäsenyys kestää vuoden ja jos katsotaan että on hyvä tyyppi niin sitten annetaan mahdollisuus päästä varsinaiseksi jäseneksi ja liittyä hirvi- ja karhuporukkaan. Ainut edellytys koejäseneksi on että asuu paikkakunnalla vakituisesti eikä ole mikään mökkiläinen tai vastaava...
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 418
No tämäpä juuri, ei niin minkäänlaista järkeä! Meillä on seuraan otettu myös maattomia metsästäjiä koejäseniksi mutta heidät velvoitetaan käymään talkoissa, auttamaan riistan ruokinnassa yms.
Tästä oli muuten meidänkin seurassa ollut puhetta että koehenkilöksi ja miten osalistunut talkoisiin, kun pahimillaan ne koejäsenet asuvat toisella puolella suomea kuten minäkin, etelä-suomi vs pohjois-karjala, siksipä se metsästys mullakin on vain pari viikkoa vuodessa kun 2000 luvun alussa peruskoulun jälkeen asuin faijan luona parisen vuotta niin pääsikin mukaan talkoisiin, jäniksen ruokinta jne

En ole faijalta kysynyt mihin ne lopulta pääty kun joku sitten ehdotti isompaa maksua jos ei voi osalistua talkoisiin mutta jollain oli oikeasti se oma maalaisjärki pahasti kadoksissa meidänkin seurassa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
164
Hirvilupakäytännöt joutavat romukoppaan. Siinä on seuraava uudistuksen aihe riistalupiin. Mikään ei ole vittumaisenpaa kuin paskantärkeät möhömahat ja hirvenmettästys kuvitteellisine salaseurakäytäntöineen. Nuorten kanssa homma toimii mutta noitten ukkoutuneiden makkaranpaistelijoiden ja kaljanlanttaajien kanssa se hirvitouhukin on sellaista ihme töhötystä. Ja se selän takana kyräily ja aseista vittuilu jos on joku muu kuin 50-luvun valmetti, pitäkööt makkarakaljaseuransa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
85
Rikesakko epäisi kantoluvan: höpö höpö sen sijaan useampi kännihölmöily(pahoinpitelyt, vandalismi jne.) varmasti.

Kannattee ottaa huomioon, ettei aseenostoluvan hakeminen ole halpaa puuhaa(tais olla 75€, kun hain hiljattain) + halpa/halvahko haulikko/kivääri = 300-600€ minimissään, niin pelkkä lupa haukkaa ison osan käytettävissä olevasta rahasta. Nykyisillä lupahinnoilla tuskin kannattee hankkia halvinta sohloa(ennemmin vaikka käytetty Valmetin 412s, jonka varmasti saa uudelleen myytyä vastaavaan hintaan)...
Hankitaluvat maksaa 79€ ensimmäinen ja sitä seuraavat 36€/kpl, kun samalla kerralla hakee useampaa.

Tuo sakkojen/tuomioiden vaikutus hankintalupien saantiin tosin on vähän kysymysmerkki, itse veikkaisin että yksittäiset sakot siellä täällä tuskin häiritsee, vaan katsotaan ennemmin kokonaiskuvaa ja pyritään selvittämään millainen hakija on.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Tiesin, että tähän foorumin voi luottaa! Kiitoksia vinkeistä ja taustainfosta jota tuli hyvinkin napakasti tarjolle. Ei tässä mitään muuta, kuin tuumasta toimeen ja menoksi. Kiitokset vielä kertaalleen vastaajille!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
95
Mulla Tikka m595 Master Sporter 308 joku 1990-luvun vähän parempi pyssy kyseessä sain ilmatteeksi kun kyyditsin ja autoin alzheimer naapurin pappaa. Pari peuraa sillä tullut jo ammuttua. :cigar:
Vastaava kuin kuvassa. Sain myös monta kassillista patruunoita jotain wwii valkoisiafosfori valojuovia löytyi mitkä äkkiä hävitin lampeen.

Tollasen sain kanssa joku viritelty mosin nagant tuo olevinaan ryssäläinen pimeänäkökiikari ja äänenvaimennin. Luvat tarvitsi vain maksaa ja metsästyskortti läpäistä, muuten sain ilmaiseksi aseet.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
30-06 ei toinna hommata. Jos kyseistä iskuvoimaa tarvitsee niin .308 ajaa saman asian ollen huomattavasti edullisempi patruunoitten suhteen. Lapuan taulukoitten mukaan ainakin, ja mitä pitemmälle ammut niin .308 kirii 30-06 etumatkaa iskuvoimassa ollen n.300 metrissä tasoissa ja pitemmällä .308 saattaa mennä jopa ohi! Riippuu tietysti latauksesta ja käytetystä luodista jne. Mutta Lapuan valmislatauksissa näin.

Ei mulla muuta, kuhan vilikasin...
 

jermu1982

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
993
Merkel 140A

.375 H&H kaksoisluodikko

ens viikolla tulee haettua
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
292
Vinkatkaas joku laadukas .308 puhdistussarja jota saa suomesta/euroopasta. Jenkkilän Deweyn sarjoja kehuvat, mutta postikulut out of ballpark.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
164
henke-online.de on joskus joku suositellut ja sieltä itsekin tilaillut. Deweyn setit on siellä edullisia ja puhdistukseen käytettävät eritteet edullisia. Pari kymppiä oli postikulut ja jonkun euromäärän jälkeen saa 10 pinnaa pois hinnoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
95
Arka aihe keskustella, mutta rahaa tullut pistettyäyä jonkin verran harrastukseen. Siinä mun, isän ja äidin aseet. Peuraa eniten tulee kytättyä. :) 3isoa 3vasaa ammutavaksi joista 1isoa ja 2vasaa ammuttu. edit: poistamani kuvan saa yvllä jos välttämättä haluaa nähdä pumpumpyssyistä kuvia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
164
En noin päin aseita säilyttelis. Kaik rasvat valuu laukaisukoneistoon ja vähemmän käytetyissä ja puhdistetuissa alkaa oireilu näkyä vuosien saatossa. Niitä on tullut nähtyä liian monia. Itse säilytän vehkeeni joko piippu alaspäin tai vaakatasossa piippu pienoisessa kulmassa kärki alaspäin.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Muutenkaan tuo ei liene asiallinen (aselain) mukainen säilytystapa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
164
Jos poliisi on hyväksynyt tilan niin sitten on. Poliisin hyväksymässä tilassa säilytystapa on sitten villi länsi eli miten lystää.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Hämeesta osta halvalla hakattua metsää. (supi, rusakko, fasaani, kauris) Check.
Sano poliisisedälle, että maata on. Check
Hunt like a metsänomistaja omassa metsässä. Profit.
Polta sikaria kannonnokassa like :psmoke:

Peura & hirvihommat sitten firman jahtiseuran kanssa.
Ei tarvi olla maata. Aina voi sanoa, että on rahaa ja että käy ulkomailla metällä.

Näin minä tein (sanoin jahtimaiksi Ruotsin erämaat, joissa olen kerran käynyt metsällä, tarkoitus on kyllä mennä useamminkin, oli upeat maat ja riistaa oli joten en ihan kusettaakseni sanonut)
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Jos poliisi on hyväksynyt tilan niin sitten on. Poliisin hyväksymässä tilassa säilytystapa on sitten villi länsi eli miten lystää.
Näinhän se tietysti on. Saanko nyt nähdä sen lupalapun, että tuo säilytystapa on polizein hyväksymä?
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 560
Näinhän se tietysti on. Saanko nyt nähdä sen lupalapun, että tuo säilytystapa on polizein hyväksymä?
Arvasin että joku kyylä rupee tosta valittamaan vaikka asia ei hänelle kuuluisi mitenkään. Itsellä kyllä kunnon kaapissa aseet
 

Merkava

מרכבה
BANNED
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 233
Kyllähän tuo näyttää dedikoidulta ase/lataus tilalta (vault), johon on voinut luvan saada. Eli mitä täällä kysellään lupalappujen perään ? Antakaa nyt hemmetti ihmisten olla, se on heidän ja viranomaisen asia miten asiat on.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 439
Viestejä
4 199 518
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom