Vintage vahvistimen kytkimien kontaktien pesu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vauxi
  • Aloitettu Aloitettu
Heips.
Olen rassaamassa tuollasta 70 lukuista Pioneerin järeää kotivahvistinta. Siinä oli joka ikinen vipu, potikka ja nappi mallia räts, rits ja ruts. Sain ne pääsääntöisesti toimimaan PRF 6-68 lla ja PRF-IPA lla. Vipukytkimet kahden rassaus purkamisen jälkeen ovat toimineet kaikki kokoajan. Volume potikka vaati pienen purkamisen ja sisältä rassauksen. Mut sitten nämä moninapaiset mekaaniset painokytkimet. Niihin olen ruikkinut molempia noita, rynkyttänyt paljon ja aina vaan toimivat noin viikon tms kunnes taas toinen kanavista puuttuu, tai puuttuu puolet äänialueesta. Kunnes nynkyttää nappeja uudestaan ja uudestaan.

No viikko sitten käytin napit taas irti ja tälläkertaa ultraäänipesukoneessa johon kaatelin ipa ja akkuveden seosta. Vingutin pesukonetta 20min ja nestettä 40 asteen lämmpöisenä. Kuivasin ne ja juottamisen yhdeydessä trööttäsin sisään PRF 7-78 voitelevaa puts ainetta. Napeista kaikkosi tällä ihan kaikki rits tai räts kun niitä käytti sekä kaikki ongelmat. Kunnes nyt reilun viikon käytön jälkeen puuttui toisesta kanavasta ykskaks puolet taajuudesta. Kytkimet näyttäisi olevan DPDT tyyppisiä melko pitkiä. Ne ovat kasaan krympätyt enkä todellakaan uskalla kovin herkästi mennä taivutettuja kynsiä kääntelemään.

Joten onko mitä keinoja vielä ?

Noissa kytkimissä oli jonkinlaista vaseliinia kontakteissa, sitä oli ihan reilusti.
Mitä lie tyyppiä? Kelpaisikohan akunnapoihin tarkoitettu aine?

Kuva olisi kiva ongelmallisesta kytkimestä. Mutta jos nuo ovat niitä aikanaan yleisiä (en tiedä valmistajaa tai tyyppiä) vittumaisia kytkimiä niin itse olen huoltanut niitä niin että ensin olen teipillä varmistanut että kytkin pysyy kasassa krimpin avaamisen jälkeen, laittanut kytkimen muovipussiin ja pussin suulle kuminauhan, yksi käsi pussiin ja varovasti vetänyt kytkimen auki niin että pienet jouset ja kontaktipinnat jää pussin sisälle (eivätkä lennä pitkin asuntoa), sitten huolellinen putsaus ja erittäin varovainen kasaus pinsettien kanssa pussin sisällä.

Noita vittumaisia kytkimiä on ollut ainakin 70-80 -lukujen mittalaitteissa yleisesti, ja toki monessa muussakin laitteessa, ja ainoa toimiva korjaus on tosiaan ollut koko kytkimen avaaminen ja putsaaminen. Periaatteessa avatessa kaikkien palikoiden pitäisi pysyä paikallaan mutta jos "sielun" vetää vähänkin vinossa ulos kytkimestä niin pieniä jousia ja kontaktipintoja lentelee pitkinpoikin joten tuo muovipussikikka pelastaa päivän kun ei tarvitse etsiä puuttuvia parin millin mittaisia jousia pitkin kämppää...

Todella hyvä vinkki tuo muovipussi ylipäätään juuri lentävien osien takia.

img-20260606-141034601.jpg

Taitavat olla ALPS merkkisiä. Ainakin volume tuplapotikka oli. Se oli myös sellainen himmeen kokoinen loota. Ilmeisesti aika yleisesti krenaava ja saatavuus täysi nolla. Hyvä että se alkoi toimimaan kunnolla. Noissa kytkimissä on myös tuo keltapassivoitu palautusmekanismi mikä on myös krympätty itse kytkimiin. Se jo heti aiheutti tunteen että älä koske..

Vahvistin on Pioneer SX-1250.

Todella hyvä vinkki tuo muovipussi ylipäätään juuri lentävien osien takia.

img-20260606-141034601.jpg

Taitavat olla ALPS merkkisiä. Ainakin volume tuplapotikka oli. Se oli myös sellainen himmeen kokoinen loota. Ilmeisesti aika yleisesti krenaava ja saatavuus täysi nolla. Hyvä että se alkoi toimimaan kunnolla. Noissa kytkimissä on myös tuo keltapassivoitu palautusmekanismi mikä on myös krympätty itse kytkimiin. Se jo heti aiheutti tunteen että älä koske..

Vahvistin on Pioneer SX-1250.
Juuri tuon kaltaisia kytkimiä tarkoitinkin noiksi vittumaisiksi kytkimiksi, nuo ovat todella tympeitä avata ja putsata mutta onnistuu kyllä kun vaan tosiaan laittaa kytkimet muovipussiin ja kaikessa rauhassa ajatuksen kanssa availee.

Netistä löytyy ainakin CuriousMarc:in youtube-kanavalta vidoita noiden huollosta, useammankin HP:n mittalaitteen korjauksen yhteydestä.

Statistiikka

Viestiketjuista
311 229
Jäsenet
84 001
Uusin jäsen
spalojar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom