Vinkuvat lämpöpatterit

Liittynyt
08.08.2020
Viestejä
24
Hei,

Löytyisiköhän täältä vinkkejä pattereiden äänieristykseen?

Asun vuokralla muuten varsin mukavassa kerrostaloasunnossa, mutta makuuhuoneen lämpöpatterit pitävät katkonaista vinkuvaa ääntä. Kutsuin taloyhtiön huoltomiehen tarkastamaan asian, mutta lopullista ratkaisua ongelmaan ei löytynyt. Patterista vaihdettiin termostaatit ja termostaatin alla olevasta säädöstä patteri asetettiin niin kiinni kuin mahdollista. Ääni vaimeni, mutta ei hävinnyt. Kuulemma tuo ääni johtuu jostain mun asuntoa suuremmasta ongelmasta (putket pitäs puhdistaa tms), joten vinkumisen syylle en todennäköisesti voi tehdä mitään.

Koitin sitten vuorata patterit vilteillä ym. skeidalla, joka jossain määrin tuntuu toimivan. Ääni ei häiritse päiväsaikaan, mutta nukkumista tuo edelleenkin haittaa.

Tulisko mieleen jotain toimivampaa äänieristettä kuin satunnaiset kankaat? Voiskohan esim. joku tällänen olla toimiva ratkaisu? Voi kun ois vanhempi ni ei ois näin hyvä kuulo :rofl:
 
Liittynyt
08.08.2020
Viestejä
24
Oon välillä käyttänyt korvatulppia. Jotenkin vaan oon aatellut, että niitä ei välttämättä oo hirveen terveellistä käyttää joka yö. Talvella yleinen ratkaisu on ollu nukkua kyljellään toinen tyyny pään päällä. Kesällä vähän hiostavaa. Ja loppujen lopuks nukun mielummin sohvalla olohuoneessa kun tulpat päässä.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 461
Oon välillä käyttänyt korvatulppia. Jotenkin vaan oon aatellut, että niitä ei välttämättä oo hirveen terveellistä käyttää joka yö.
OT: nukkunut intistä lähtien korvatulpat päässä eli lähemmäs 30v, ei ongelmia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Termostaatti pois ja säätää esisäätöä niin ettei inise. Aina hyvä jos joku kuulovaurioista kärsivä säätelee makuuhuoneiden pattereita.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Oon välillä käyttänyt korvatulppia. Jotenkin vaan oon aatellut, että niitä ei välttämättä oo hirveen terveellistä käyttää joka yö. Talvella yleinen ratkaisu on ollu nukkua kyljellään toinen tyyny pään päällä. Kesällä vähän hiostavaa. Ja loppujen lopuks nukun mielummin sohvalla olohuoneessa kun tulpat päässä.
Itse olen herkkäunisena nukkunut merkittävän osan elämästäni korvatulpat korvissa, eikä siitä ole seurannut mitään haittaa. Joillekin korvatulpat sopivat huonommin, mutta toisille se voi olla helppo ja harmiton ratkaisu uniongelmiin. Itse käytän ihan perus EAR Classiceja. Olen niihin hyvin tottunut. Välillä olen kokeillut jotain ns. hienompia tulppia mutta aina palannut EAR Classicien käyttöön. Olen vuosien kuluessa jotenkin ehdollistunut niihin niin, että EAR:it korvissa tulee uni paremmin kuin ilman, vaikkei olisi edes mitään häiritsevää ääntä. Toimivat siis eräänlaisena unilääkkeenä tottumuksen vuoksi.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
120
Kaikille korvatupat ei sovi. Minulla tulpat pakkaa vaikut toisessa korvassa. Ei kuule sitten ilman tulppiakaan mitään. Sellasia silikonista muokattaviakin kokeilin, mutta liian ilmatiiviit, vihlasee korvaan pois otettaessa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 364
Itse olen herkkäunisena nukkunut merkittävän osan elämästäni korvatulpat korvissa, eikä siitä ole seurannut mitään haittaa.
Samoin. Tykkään siitä korvatulppien tuomasta hiljaisuuden varmuudesta. Että ei tarvitse välittää, vaikka jossain vähän melutaankin, minä en sitä kuule.

Vuosien saatossa olen todennut tämän Clas Ohlsonin setin parhaaksi hinta-/laatusuhteeltaan: Korvatulpat Moldex Pura-Fit, 50 paria | Clas Ohlson
 
Liittynyt
26.03.2023
Viestejä
3
Hei,

Löytyisiköhän täältä vinkkejä pattereiden äänieristykseen?

Asun vuokralla muuten varsin mukavassa kerrostaloasunnossa, mutta makuuhuoneen lämpöpatterit pitävät katkonaista vinkuvaa ääntä. Kutsuin taloyhtiön huoltomiehen tarkastamaan asian, mutta lopullista ratkaisua ongelmaan ei löytynyt. Patterista vaihdettiin termostaatit ja termostaatin alla olevasta säädöstä patteri asetettiin niin kiinni kuin mahdollista. Ääni vaimeni, mutta ei hävinnyt. Kuulemma tuo ääni johtuu jostain mun asuntoa suuremmasta ongelmasta (putket pitäs puhdistaa tms), joten vinkumisen syylle en todennäköisesti voi tehdä mitään.

Koitin sitten vuorata patterit vilteillä ym. skeidalla, joka jossain määrin tuntuu toimivan. Ääni ei häiritse päiväsaikaan, mutta nukkumista tuo edelleenkin haittaa.

Tulisko mieleen jotain toimivampaa äänieristettä kuin satunnaiset kankaat? Voiskohan esim. joku tällänen olla toimiva ratkaisu? Voi kun ois vanhempi ni ei ois näin hyvä kuulo :rofl:
Itsellä sama ongelma, löytyikö pattereihin/ääneen muuta ratkaisua kun korvatulpat?
 

Coanda

Tulinen kastike
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Ääni voi johtua siitä että verkoston paine on kova ja venttiili joutuu kuristamaan sitä kamalasti. Mahdollisimman pienelle säätäminen vain pahentaa tilannetta. Sinänsä niitä esisäätöjä ei passaisi mennä vääntelemään kun vaikuttavat muihinkin kuin siihen kyseiseen patteriin.
 
Liittynyt
26.03.2023
Viestejä
3
Ääni voi johtua siitä että verkoston paine on kova ja venttiili joutuu kuristamaan sitä kamalasti. Mahdollisimman pienelle säätäminen vain pahentaa tilannetta. Sinänsä niitä esisäätöjä ei passaisi mennä vääntelemään kun vaikuttavat muihinkin kuin siihen kyseiseen patteriin.
Itselläni auttaa kun ottaa termostaatin kokonaan irti (yöksi välillä pakko että saa nukuttua) Varmaankin juuri tuon takia että verkoston paine liian kova
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 938
Omassa kämpässä oli myös tota vinkumista, mutta se saatu hallintaan kun tehty jotain säätöä.
Tohon vinkumiseenkin tottu.
Tosin pariin vuoteen ei ole nyt makuuhuoneen patteri lämmennyt noitten säätöjen jälkeen. 3v sitten putkiremppa tehty.
 
Liittynyt
01.05.2020
Viestejä
36
Huoltomies käynyt säätämässä? Pitäisi taloyhtiön tilata putkimies säätämään/selvittämään/mittaamaan verkoston painetta. Kuten aikaisemmin mainittu yhtä jos säätää vaikkapa huoltomies se vaikuttaa koko talon patteriverkon/linjan balanssiin, eli ei hyvä. Oletko kysynyt muilta talon asukkailta onko heillä vastaavaa ongelmaa?
 
Liittynyt
26.03.2023
Viestejä
3
Huoltomies käynyt säätämässä? Pitäisi taloyhtiön tilata putkimies säätämään/selvittämään/mittaamaan verkoston painetta. Kuten aikaisemmin mainittu yhtä jos säätää vaikkapa huoltomies se vaikuttaa koko talon patteriverkon/linjan balanssiin, eli ei hyvä. Oletko kysynyt muilta talon asukkailta onko heillä vastaavaa ongelmaa?
Muutamassa asunnossa sama ongelma, huoltomiehet ravaavat joka viikko luonani kun soittelen että jotain tehtävä.. toivottavasti saisivat aikaiseksi jotain.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 055
Viestejä
4 193 902
Jäsenet
70 844
Uusin jäsen
lenras

Hinta.fi

Ylös Bottom