Viinit

Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
667
Johan on kumma jos kukaan täällä ei viinistä, eli kaikista alkoholipitoisten juomien ikuisesta kuninkaasta, pidä.

Juomasuosituksia käyttötarkoitukseen kuin toiseen, mistä vaan hintaluokasta.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
667
Itse olen perusviineistä tykästynyt Australian Shirazzeihin. Plan B (reilu 13e) on täyteläinen ja maistuva vahva viini hyvään hintaan.
Ausseista tosin suosikkini on Hewitsonin viinit ja niistä La Secateur (18e). Tosi omalaatuinen ja täyteläisen pehmeä. Grillattuja karitsan kyljyksiä, artisokkaa ja salaattia sen kanssa ja itselleni täydellinen ateria.

Italialaisista tykkään Toscanan viineistä, mutta niissä on enemmän laatuvaihteluita kun Ausseissa. Täytyy taas koittaa ettiä joku kohtuuhintainen sopiva esimerkki. Amaronea toki jos nappaa niin toki silloin ei voi punaviinistä paremmaksi mennä ainakaan mitä itse olen juonut. Amaronet on kyllä niin hyviä, että luulisi että täysin perehtymätönkin huomaa eron niihin ja tonkkaviineihin. Vähän liian kalliita (25e+) omaan budjettiin niin tulee juotua vain pari kertaa vuodessa. Mutta lautasellinen antipastoa, parmesanisiivuja, capresesalaattia ja amaronea, njamnjam, erittäin herkullisia ja rentouttavia hetkiä.

Ranskalaisia en juo käytännössä koskaan, sopivan hintaiset viinit ovat pääasiassa ylinhintaista litkua, ja kalliimmat taas ylipäätään kalliita.

Espanjalaisissa sama. Halvat espanjalaiset ovat aika hirveitä. Pari kertaa jonkun tonkankin mennyt ostamaan, mutta jotain teineille tehtyä viinimehua se oli.

Argentiinasta sitten löytyy Nortonit, jotka ovat hintalaatu-suhteiltaan erittäin hyviä.

Tonkkaviinejä en enää osta. Joskus ostin ja silloin meni se tonkallinen viikossa, ja kun siirryin takaisin laadukkaampiin pulloviineihin, niin ne kuluvat paljon hitaampaa koska makua on niin paljon enemmän että pienelläkin määrällä saa suutuntuman sopivaksi. Terveellisempää näin, ja saa näistä enemmän kokeiluniloakin kuin geneerisiä tonkkia lipittämällä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 894
Viimeksi muokattu:

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 079
No olihan täällä viineistäkin juttua..

Täällä monennäköstä turistia käy lapin perukoilla ja tarinoita on, mutta äsken tuli vanha itävaltalainen mies. Praatailtiin siinä niin kertoi että hänen ystävällään on pieni viinitila, ja hänellä oli muutama pullo niitä eri lajeja mukanaan. Suostui myymään yhden, enpä tiedä onko ikinä ketään kuullutkaan :D toivottavasti yllättää maultaan tämä punkku!

IMG-20190606-WA0005.jpeg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
199
^ Itävaltalaiset on yllättävän hyviä tekemään viinejä. Kuivia punkkuja ja Grüner Veltlineriä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
105
Täällä ei juuri näytä viineistä olevan keskustelua, mutta kun en oikein mitään viini foorumiakaan löytänyt, niin kysynpä kuitenkin.

Ajatus olisi ollut siis ostaa lahjaksi vuoden 1952 viini henkilölle, joka viineistä nauttii. Onko mitään järkeä? Mistä kannattaisi ostaa? Sen verran olen tutkinut, että ne eivät ole niin hintavia kuin oletin, mutta ilmeisesti mausta ei ole mitään takeita..

Jos sattuu joku tietävä olevan paikalla, tai edes osoittavan paremman kysely paikan suuntaan niin olisi kiva. Itse en viineistä ymmärrä yhtään mitään.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mitä olen kalliimpia viinejä maistellut, en ole havainnut minkäänlaista korrelaatiota hinnan ja makuelämyksen välillä. Kallis viini saattaa olla hapanta ja katkeraa ja mikälie kyykkyviini taas erittäin täyteläistä. En ole muutenkaan löytänyt viineistä mitään maisteltavaa. Punaviini maistuu punaviiniltä, osa vain huonommalta ja osa paremmalta. Valkoviineissä on vähän enemmän vaihtelua rypäleestä riippuen, mutta suurin osa on joko rusinan tai sitten viinirypäleen kuoren makuisia.

Viinin juonti onkin nykyisin rajoittunut lähinnä juodaans kalsarikännit makealla sekoitevalkkarilla -hommiin tai sitten pihvin kanssa ravintolassa lasillinen mitä tahansa tarjoilija keksii ehdottaa.

Jos jollakin on joku ehdoton goto-viini, jota jokaisen pitäisi ehdottomasti juoda, niin ehdotuksia otetaan vastaan. Tuntuu siltä, niin kuin tarjolla pitäisi olla parempiakin juomia, kun moni viiniä kovasti hehkuttaa, mutta toistaiseksi tuntuu lähinnä itsensä huijaamiselta koko homma.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
84
Täällä ei juuri näytä viineistä olevan keskustelua, mutta kun en oikein mitään viini foorumiakaan löytänyt, niin kysynpä kuitenkin.

Ajatus olisi ollut siis ostaa lahjaksi vuoden 1952 viini henkilölle, joka viineistä nauttii. Onko mitään järkeä? Mistä kannattaisi ostaa? Sen verran olen tutkinut, että ne eivät ole niin hintavia kuin oletin, mutta ilmeisesti mausta ei ole mitään takeita..

Jos sattuu joku tietävä olevan paikalla, tai edes osoittavan paremman kysely paikan suuntaan niin olisi kiva. Itse en viineistä ymmärrä yhtään mitään.
Kokeneemmat vintage viinien maistelijat saavat kommentoida tarkemmin, mutta olettaisin että viinistä nauttiva henkilö varmasti nauttisi nuoremmastakin vuosikerrasta. Sen mitä itse olen ymmärtänyt on että nämä todella vanhat viinit voi olla laadultaan vähän vain. Kannattaa harkita, onko ideaa vain vuosiluvun takia investoida pulloon, kun voisi miettiä ihan jonkun klassikko vuosikertaviinin hankkimista hienommaksi lahjaksi?

Kokemushan tuo varmasti on, mutta tiedä sitten minkälainen. :)
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 380
Täällä ei juuri näytä viineistä olevan keskustelua, mutta kun en oikein mitään viini foorumiakaan löytänyt, niin kysynpä kuitenkin.

Ajatus olisi ollut siis ostaa lahjaksi vuoden 1952 viini henkilölle, joka viineistä nauttii. Onko mitään järkeä? Mistä kannattaisi ostaa? Sen verran olen tutkinut, että ne eivät ole niin hintavia kuin oletin, mutta ilmeisesti mausta ei ole mitään takeita..

Jos sattuu joku tietävä olevan paikalla, tai edes osoittavan paremman kysely paikan suuntaan niin olisi kiva. Itse en viineistä ymmärrä yhtään mitään.
Järkeä ehkä hauskana lahjana, juomana ei välttämättä niinkään paitsi jos pullon alkuperästä ja oikea oppisesta säilytyksestä voi olla 100% varma (ja voi se viini siltikin olla pilalla ja lähinnä viemäri kamaa). Noita nyt ei ihan Alkon hyllystä kuitenkaan löydy eli varmaan netistä tilaamaan joka on tietty pulloja ja myyjiä täynnä mutta tullaan taas siihen että voitko/haluatko luottaa siihen myyjän sanaan että sitä pulloa on säilytetty oikein koko 70 vuotta jotta olisi edes joku mahdollisuus että viini on juomakelpoinen. Suomestakin varmaan voisi löytyä esimerkiksi jostain paremman tason viinibaarista tai ravintolasta joka myy tuotteita myös ulos mutta hintakin varmaan sen mukainen tai joltain yksityiseltä keräilijältä mutta tässä taas lainsäädäntö ja keräilijän halukkuus myydä tuntemattomalle saattavat nostaa seinän pystyyn. Bukowskis ja systembolaget järjestää tasaisin väliajoin alkoholin huutokauppoja mistä löytyy viskejä, konjakkeja ja viinejä varsin iäkkäitäkin joiden alkuperä varmaankin suht kunnossa edes (ainakin säilytyspaikka usein mainittu). Ainoa miinus että nuo täytyy itse hakea Tukholman puolelta. Kaiken kaikkiaan kannattanee varautua ettei noin iäkäs viini ole juomakelpoista jos sen joltain keski-euroopan bulvaanilta netistä tilaa.

Luulisi että viinistä nauttiva tuttava nauttisi myös jostain hieman tuoreemmastakin tuotteesta ja osaisi sitä jopa arvostaakin enemmän kuin vuosilukua todennäköisesti juomakelvottomassa viinissä, ja näitä saa ihan Alkon hyllystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
105
Kannattaa harkita, onko ideaa vain vuosiluvun takia investoida pulloon, kun voisi miettiä ihan jonkun klassikko vuosikertaviinin hankkimista hienommaksi lahjaksi?

Kokemushan tuo varmasti on, mutta tiedä sitten minkälainen. :)
Luulisi että viinistä nauttiva tuttava nauttisi myös jostain hieman tuoreemmastakin tuotteesta ja osaisi sitä jopa arvostaakin enemmän kuin vuosilukua todennäköisesti juomakelvottomassa viinissä, ja näitä saa ihan Alkon hyllystä.
Kiitokset vastauksista.

Olisi ehkä pitänyt olla tarkempi tuon vuosikerran syystä. Äitini siis täyttää alkuvuodesta 70 vuotta, lahjatoive oli vain viinipullo ja tästä tuli ajatus viinistä syntymävuodelta. Olen kyllä Alkon myyjien avustuksella ihan menestykseekkästi ostanut lahjaviineja hänelle aiemmin ja sekin on yksi vaihtoehto. Oikeastaan en tätä vanhaa viiniä juuri edes ajatellut, kun luulin niiden olevan tuhansia euroja pullolta, mutta tämän Viinilehden artikkelin jälkeen mieleni muuttui. Haluaisin kuitenkin saada vielä mielipiteitä asiantuntijoilta, koska en näe mielekkääksi maksaa paria sataa euroa viinistä, joka on 90% todennäköisesti pilalla. Jos asia on näin, niin sitten ei auta kuin hylätä idea.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 380
Kiitokset vastauksista.

Olisi ehkä pitänyt olla tarkempi tuon vuosikerran syystä. Äitini siis täyttää alkuvuodesta 70 vuotta, lahjatoive oli vain viinipullo ja tästä tuli ajatus viinistä syntymävuodelta. Olen kyllä Alkon myyjien avustuksella ihan menestykseekkästi ostanut lahjaviineja hänelle aiemmin ja sekin on yksi vaihtoehto. Oikeastaan en tätä vanhaa viiniä juuri edes ajatellut, kun luulin niiden olevan tuhansia euroja pullolta, mutta tämän Viinilehden artikkelin jälkeen mieleni muuttui. Haluaisin kuitenkin saada vielä mielipiteitä asiantuntijoilta, koska en näe mielekkääksi maksaa paria sataa euroa viinistä, joka on 90% todennäköisesti pilalla. Jos asia on näin, niin sitten ei auta kuin hylätä idea.
Ei idea sinänsä ole huono mutta aika kova riski etenkin kun lahja kyseessä kun ennen pullon avaamista on käytännössä jopa mahdotonta tietää onko viini juomakelpoista ts. vietkö lahjaksi viiniä vai kuravettä. Itselleen kun tilaa niin periaatteessa ihan se ja sama kumpaa sieltä lopulta tulee vaikka jälkimmäinen toki aina harmittaa. Varmasti tuonkin ikäisiä pulloja löytyy jotka aivan hyvää tavaraa vielä ei siinä, en itse osaa vain sanoa että millä prosentilla saati että mitä ja missä hintaluokassa kannattaisi lähtä tilaamaan. Nopeasti voisi kuvitella että vaikkapa ko. jutussa mainitut 15-30 euron vuosikertaviinit ovat suuremmalla todennäköisyydellä virheellisesti säilytettyjä/muuten pilalla kuin satojen eurojen vuosikerta samppanjat magnum pulloissa joiden säilyttämiseen intressit lienevät korkeammat.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Haluaisin kuitenkin saada vielä mielipiteitä asiantuntijoilta, koska en näe mielekkääksi maksaa paria sataa euroa viinistä, joka on 90% todennäköisesti pilalla. Jos asia on näin, niin sitten ei auta kuin hylätä idea.
Ei minullakaan asiantuntemusta ole, mutta oma käsitys on, että punaviinin pitää olla erittäin hyvälaatuista, jotta se säilyisi edes 20 vuotta ja 30-40 vuotta alkaa olla maksimi melkein mille vain. 70-vuotias punaviini on hyvin suurella todennäköisyydellä ainakin mennyt vanhaksi, joskaan ei välttämättä varsinaisesti pilalla.

Miten olisi joku väkevä viini, kuten vuosikerta-port - ja silloinkin ehkä tuoreempaa vuosikertaa, esim. 1970, jolloin äitisi on täyttänyt 18 ja päässyt aloittamaan viiniharrastusta?:)
Tässä esimerkkejä: 1970 Port gifts | 51 year old Port | Vintage Wine & Port
1952 ei ole julistettu vuosikerraksi, joten se ei ole vaihtoehto.

Armanjakkia näyttäisi olevan saatavilla vähän mitä vain vuosikertaa ainakin sadan vuoden ajalta. Ei tosin ole kovin halpaa:

Vanhojen viinien avaamisessa on omat haasteensa. Ainakin on varauduttava dekantoimaan sakka pois. Tämä koskee myös portviinejä. Avaamisen jälkeen vanhat viinit voivat pilaantua nopeasti, eli ei oikein voi jättää kaappiin ajan kanssa maisteltavaksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 004
Viestejä
4 191 698
Jäsenet
70 840
Uusin jäsen
SuomiP4ju

Hinta.fi

Ylös Bottom