Viiden vuoden mAtx pelikone n. 2000€ budjettiin

miu

Avataanpa sittenkin se uusi lanka… :)

Tervehdys,

Lainaan ketjua kun olen niin samanlaisen rakennuskohteen äärellä etten näe mitään syytä avata toista lankaa. Tässä linkki omaan ostoskoriaihioon. Kokoonpanosta puuttuu virtalähde, sekä näytönohjain sillä niiden kanssa olen hieman umpikujassa. Jos jotain muuta olennaista puuttuu niin vähän voi, ja saa, pilke silmäkulmassa kuittailla. ;)

Koppa löytyy jo, ja se on juurikin tuo Lian Li:n A3, jonne ap:kin konettaan pykäilee. Valkoisena. Tästä syystä olen joitakin komponentteja valikoinut valkoisena jos mielestäni preemion maksaminen on ollut hyväksyttävää. Jos joku jaksaa ehdottaa muutoksia- tai korjauksia niin värin ei kuitenkaan tarvitse olla määräävä tekijä.

Vaihdoin myös prosessorin 9800x3d:stä 7800x3d:hen koska koen satasen säästön siellä olevan ihan paikallaan. Elämäntilanne on kuitenkin sellainen että ei tarvitse olla ihan latest&greatest. Samaisesta syystä myös se näytönohjain on valitsematta. Näistä saa myös esittää eriävän mielipiteen.

Nykyinen ATX-kokoonpano on seuraava:

• MSI B450 Tomahawk MAX
  • Ryzen 7 3700X
  • RTX 2070 Super (8GB)
  • Crucial 16GB (2x8GB) Ballistix Sport LT, DDR4 3200M
  • Samsung 500GB 970 EVO, M.2 2280, PCIe 3.0 x4
  • Seasonic 650W FOCUS GX-650

Kriteerit uudelle koneelle, vaikka jalanjälki pieneneekin, olisi vähintään viiden vuoden käyttöikä ilman päivityksiä. Niin olen mennyt tuon nykyisen kanssa ja vaikka kokoonpano onkin pääasiassa 1440p pelaamisen tarkoitettu, olen sillä puskenut Witcher 3:sta 4K 60fps High/Ultrana. Siihen tulisi tuolla uudellakin pystyä.

Hiljaisuus. Kokemus aika subjektiivinen koska harvoin sitä millään dB-mittarilla kotikäytössä vahtaa, mutta kovassakaan rasituksessa ei saisi kuulostaa siltä kuin joku imuroisi 1800W pölkkärillä samassa tilassa. Tarkoitus myös vaihdella kokoonpanon sijaintia työpöydän ja olohuoneen välillä niin muutakin perhettä täytyy vähän huomioida.

Paras hinta/teho/laatusuhde. Kovin subjektiivinen asia tämäkin, mutta keski-ikää lähestyvänä, perheellisenä miehenä rahaa uppoaa paljon muuhunkin kuin omaan peliharrastukseen.

Hetken aikaa voin tosiaan mennä tuolla vanhallakin näyttiksellä niin että markkina nykyisten kanssa vähän rauhoittuu. Varsinaista preferenssiä ei ole, mutta jossakin määrin tekisi mieli siirtyä pois NVIDIAn leiristä. Mutu on että AMD tarjoaa tällä hetkellä paremman hinta/laatusuhteen kun puhtaasta, raa'asta suorituskyvystä puhutaan. Kuten sanottu latest&greatest ei ole välttämättömyys niin edellistenkin sukupolvien näyttikset kelpaavat, kunhan tuo päivitystahtikriteeri tulisi huomioitua. Nykyisestäkin kokoonpanosta voi napsia osia uuteen jos se vain jollakin mittapuulla on järkevää. Aika vähän siellä kuitenkin on vaihtoehtoja. Osaako joku suorilta sanoa että saisiko tuon SSD:n napattua uuteen? Vähän kiehtoisi ajatus siitä että käyttöjärjestelmä ja pelit olisivat jatkossa eri levyillä.

Kysyä saa, ja kuuluu. Kiitoksia avusta kaikille!

Statistiikka

Viestiketjuista
275 362
Jäsenet
77 323
Uusin jäsen
snips

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom