• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Vihreät - De Gröna

Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Ei kukaan mee töihin sitten sunnuntaina, jos ei siitä saa hyvää korvausta.
Edellisessä firmassa pojat tekivät töitä Sunnuntaisin sopimuksella että ne sitten merkattiin lauantaille. Eihän se tietty laillista ollut, mutta jannut halusivat tunteja + työmaabonuksia niin päätyivät sitten tuollaiseen soppariin. Lähinnä siis sekä twitterissä että täällä nähnyt tätä "KUKAAN EI" settiä, ja vaikka itse olen isolti samaa mieltä, niin onhan noita hulluja jotka tekevät jos töitä on tehtävänä.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
488
Ei näytä olevan ympäristön kuormittumisella merkitystä tälle huumepuoleelle kun rahtautuivat Joensuuhun rälläämään vaikka kokoukset voi aivan hyvin järjestää etänä nykyisin. Olisi myös hauska tietää oliko vegaaninen ruokapöytä haalittu ympäri maailmaa vai kotimaisista tuotteista. Ei sillä että kummallakaan olisi merkitystä, riittää kun alamaiset elävät kuten käsketään, herrakerhon (ämmälauman) pitää saada bilettää kannabispäissään.

Miksiköhän useat tietämäni vihervasemmistolaiset tykkäävät julkaista somessa lomakuvia eksoottisista paikoista?
Mikä logiikka on kannustaa sekä sateenkaariaatetta, päihdemyönteisyyttä että niille vihamielisiä kehitysmaakulttuureita?

Kannatan minäkin vihreitä arvoja, Pentti Linkola olisi ollut hyvä diktaattori. Autoilen jäteöljyllä, keitän pontikkaa ja kerään marjoja. Osaan nylkeä supikoiran ja tehdä ruokaa riistasta. 10 vuotta sitten vielä vitutti kun nykyaikana vähemmistö sanelee miten täällä kuuluu elää, nyt kun meno on jo täysin absurdia niin jo huvittaa ihan, saisi tulla kaikki hulluus millä vain voi ihmisten elämästä tehdä kurjempaa. Minulla on maha täynnä vielä sittenkin kun nykyvihreät miettivät mikä meni pieleen. Kaikillahan piti olla kivaa ja yhteisiä pelihetkiä Abdullahin kanssa kannabissätkän käryssä.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 074
Edellisessä firmassa pojat tekivät töitä Sunnuntaisin sopimuksella että ne sitten merkattiin lauantaille. Eihän se tietty laillista ollut, mutta jannut halusivat tunteja + työmaabonuksia niin päätyivät sitten tuollaiseen soppariin. Lähinnä siis sekä twitterissä että täällä nähnyt tätä "KUKAAN EI" settiä, ja vaikka itse olen isolti samaa mieltä, niin onhan noita hulluja jotka tekevät jos töitä on tehtävänä.
Noinhan kannattaa tehdä, kirjata päivät ja tunnit ylös. Ja sitten kun vaihtaa duunia, kuitata liiton lakimiehen kanssa ne pyhälisät max. 5 vuotta taaksepäin.

Itsetyönantajan edustajana en ikinä ottaisi ko. riskiä.
 

skl

Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
576
Niin kauan kun meidän perheen koululaiset on kotona sen lauantain ja sunnuntain, en minä ainakaan aio tuhlata jo valmiiksi liian vähäistä aikaa heidän kanssaan olemalla sunnuntait töissä ilman erillistä riittävää korvausta. Kaupan alalla muutenkin korjattavaa palkkauksessa, mun kalenterin mukaan lauantai alkaa heti puolen yön jälkeen, ei klo 13.00 päivällä.

Varmaan hankala asia lapsettomien viinerivirkakyöstien tai muiden käsien heiluttelijoiden tätä tajuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 643
Varmaan hankala asia lapsettomien viinerivirkakyöstien tai muiden käsien heiluttelijoiden tätä tajuta.
.... en minä ainakaan aio ...
Niin, sinun ei tarvitse pitää sunnuntaiduunista, annat muiden tehdä ne hommat mitkä eivät sinua nappaa tarjotulla hinnalla. Joku tekee duunit, joita päin sinä syljet. Minä en pidä siivouksesta enkä asfalttihommista. Annan muiden tehdä tuollaiset duunit.

Kaupan alalla muutenkin korjattavaa palkkauksessa, mun kalenterin mukaan lauantai alkaa heti puolen yön jälkeen, ei klo 13.00 päivällä.
"Lauantailisä" on vain helposti muistettava nimi. Se tarkoittaa juuri sitä mitä TESissä kullakin alalla lukee.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Niin kauan kun meidän perheen koululaiset on kotona sen lauantain ja sunnuntain, en minä ainakaan aio tuhlata jo valmiiksi liian vähäistä aikaa heidän kanssaan olemalla sunnuntait töissä ilman erillistä riittävää korvausta.
Jos vahva uskossaan, nii ei myy pyhäpäivää.

Monelle se sunnuntai tuntuu olevan vain hintakysymys, mutta jos sen saisi joku halukas tehdä edullisemmin, niin silloin siitä sunnuntaista ei itse saisikaan yhtä hyvää rahaa, ja joutuu olemaan lasten ja vaimon kanssa kirkossa.

Mutta ehkä vihreät ei nyt olleet miettineet loppuun asti, oli vaan harmittanut kun se oma suosikki kahvio ei ole sunnuntaisin auki, ja ketju pomo oli sanonut ettei kannata sunnuntai lisillä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 096
Ihan siksi sunnuntaina ihmiset haluavat pitää vapaata, koska muutkin ihmiset on vapaalla silloin ja sanon vielä toisenkin kerran, että sunnuntaina voi tehdä liukumaa jos haluaa esim pitää maanantain vapaana.
Minä voin tehdä liukumaa. Sinä voit ehkä tehdä liukumaa. Moni muu ei voi tehdä liukumaa, koska on paljon töitä, joissa pitää olla paikalla tiettyyn kellonaikaan.

Esim. Bussikuski ei voi mennä ajamaan maanantain vuoroaan jo sunnuntaina, voisi matkustajat olla melko tyytymättömiä jos bussi kulkisi vuorokauden etuajassa.

Liukuma-argumentti toimii hyvin harvoilla niistä henkilöistä, joiden osalta sunnuntaipalkalla on merkitystä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Liukuma-argumentti toimii hyvin harvoilla niistä henkilöistä, joiden osalta sunnuntaipalkalla on merkitystä.
Vihreät muutti ajatusta niin ettei vaikuta kokonais ansioihin, mutta halusivat lisää sunnuntaipalveluita aloille joissa sunnuntai lisät sitä rajoittaa.

Osalla aloilla ammattiyhdistys säätelee työvoiman tarjontaa, varsinkin silloin kun halutaan sopia palkoista.

Aloilla joissa se sunnuntai työ on normaali, ja palkat on sovittu niin että 7 päivää viikossa on työvoimaa tarjolla, niin AY liike voisi sopia niin että on se viikkopalkka kustannus, ja sitten eri viikonpäivien/vuorokauden aikojen mukainen tuntipalkka jaettaisiin sen mukaan miten kiinnostusta on, jolloin ne joille se sunnuntai vapaa on arvokas, tekisivät enemmän arkena ja ne joilla ei niin arvokas tekisivät sunnuntaisin. Bussikuskeilla on toki omat työaika/lepoaika säännöt, mutta silti antaa mahdollisuuden.

Jos eri viikonpäivien palkka lähenee toisiaan, niin se voi avata mahdollisuuden tehostaa toimintaa lisäämällä sunnuntai työtä. Jos taaseen karkaa kauemmaksi , niin selviäähän eri päivien todellinen kustannus ja voi vähentää kannattamattomia päiviä.
 
Liittynyt
26.03.2017
Viestejä
498
Itsehän äänestän vihreitä vain sen takia että ne ajaa kannabiksen laillistamista :smoke:
Mä olen ajatellut äänestää vihreitä siksi, koska tuon kannabisulostulon jälkeen nähdyt muiden puolueiden ulostulot aiheesta oli niin epärehellisiä (puhdasta äänestäjien kosiskelua ja asiantuntijoiden/tieteen jättämistä huomiotta).

En ole aiemmin äänestänyt Vihreitä. Isoin syy on ollut ydinvoimakanta mikä on nyt viimein muuttunut.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Toisaalta olivat mukana torppaamassa kansalaisaloitetta kyseisen aineen laillistamisesta, että miten sen "ajamisen" nyt ottaa.
Mitä tarkoitat ?
Se että yksi aiheeseen liittyvä kansalais aloite ei edennyt, niin sen etenemistä ei kannattaneet kannabiksen laillaimistakaan noin yleisesti kannattavat. Jos siihen kommentillasi viittaat.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 624
Nykyään taitaa olla aika suosittu tämä kanta että en muuten äänestäisi vihreitä, mutta asia x. Omalla kohdalla edelleenkin luonnonsuojelu. Mitään muuta puoluetta asia ei kiinnosta p*skaakaan. Ja kyllä ärsyttää kun olisi muuten parempia puolueitakin.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Nykyään taitaa olla aika suosittu tämä kanta että en muuten äänestäisi vihreitä, mutta asia x. Omalla kohdalla edelleenkin luonnonsuojelu. Mitään muuta puoluetta asia ei kiinnosta p*skaakaan. Ja kyllä ärsyttää kun olisi muuten parempia puolueitakin.
Kyllähän kaikki puolueet ovat luonnonsuojelun kannalla. Vihreillä on ollut päätöksiä, jotka ovat edesauttaneet luonnon tuhoutumista.
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 044
Jos meillä on joukko työntekijöitä, jotka tekisivät sunnuntaihommat +60% korvauksella, niin tähän pitäisi ehkä antaa mahdollisuus
Eikö tämä argumentti sovi myös orjapalkkojen puolustamiseen, loma-oikeuksiin ja kaikkeen muuhun heikennykseen?

Näen sillä sunnuntailisällä arvoa että en oiken sulata ajatusta sen leikkaamisesta. Jakaminen lauantaille on selvittämisen arvoinen ja muutos pitää tehdä kolmikannassa tai muutoin voi käydä niin että valtio pakottaa launataille kovemman palkan ja tessit ei laske sunnuntain palkkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 643
Eikö tämä argumentti sovi myös palkkoihin, loma-oikeuksiin ja kaikkeen muuhun heikennykseen?
Korjasin lainauksesta provon pois. Kyllä sopii kaikkeen heikennykseen tietenkin, miksei sopisi? Nyt on kyse kuitenkin vain siitä, että lain määräämää sunnuntailisää voitaisiin laskea nykyisestä niin, että silti sunnuntaityöstä saisi yhä silti lisän. Muita heikennyksiä en kai ehdottanut. Lomat ei kai tähän liity.

Musta talous toimii paremmin, jos se voi joustaa myös siihen suuntaan, jossa työn kustannukset laskevat. Ei rajattomasti, mutta joissain tilanteissa se voi olla perusteltua.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 044
Lomat ei kai tähän liity.
Kyllä liittyy, koska myös niistä on säädetty laissa. Laissa on myös säädetty yleissitovuudesta ja tuo sun argumentti sopii myös niiden poistoon.

Seuraava on ehkä vähän provo, mutta laissa on myös säädetty työtunneista ja työturvallisuudesta.

Ja mun pointti onkin pitkälti se että jos sun argumenttia ja sen logiikkaa sovellettaisiin laajemmin niin kaikki yllä mainittu pitäisi jättää yksittäisen työntekiän ja työnantajan väliseksi asiaksi.

Minä näen yhteiskunnan kannalta arvoa että pyritään tarjoamaan yhteinen vapaapäivä mahdollisimman monelle, eikä aivan kaiken tarvitse olla auki 24/7, toki en ole kieltämässä, mutta minusta sunnuntailisä on ihan perusteltu, jonka jakamista lauantaille voi tutkia.

Musta talous toimii paremmin, jos se voi joustaa myös siihen suuntaan, jossa työn kustannukset laskevat. Ei rajattomasti, mutta joissain tilanteissa se voi olla perusteltua.
Tässä on vain se vika, että ne ei tunnu joustavan koskaan ylöspäin ja että yrittäjän riskiä ollaan kasaamassa työntekiöille ilman yrittäjän tulopuolta.

Periaatteessa kannatan joustoja, kunhan ne ei jousta liian alas ja se jousto tapahtuu myös ylöspäin. Mutta käytännössä tämä tulee todennäköisesti menemään siihen että firma hakee joustoja alalspäin samalla kun takoo ennätystulosta.

Yksi ratkaisu voisi olla että työntekiöiden palkat nousee ja laskee firman voiton mukaisesti. Jos firma tekee ensivuonna 30 % enemmän voittoa kuin tänävuonna palkka nousee 30 %. Joo ei ole täydellinen malli mutta jotain tämän suuntaista voisi miettiä, jos oikeasti halutaan aitoja molemminpuolista joustoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 643
Kyllä liittyy, koska myös niistä on säädetty laissa. Laissa on myös säädetty yleissitovuudesta ja tuo sun argumentti sopii myös niiden poistoon.

Seuraava on ehkä vähän provo, mutta laissa on myös säädetty työtunneista ja työturvallisuudesta.

Ja mun pointti onkin pitkälti se että jos sun argumenttia ja sen logiikkaa sovellettaisiin laajemmin niin kaikki yllä mainittu pitäisi jättää yksittäisen työntekiän ja työnantajan väliseksi asiaksi.
Mä puhuin vain sunnuntaikorvauksesta. Puhuin siitä, että omasta mielestäni sunnuntain merkitys globaalina jeesuspäivänä ei ole enää sellainen kuin ennen. Ihmiset tekevät töitä sunnuntaisin, kaupat ovat auki sunnuntaisin, ihmiset pitävät vapaapäiviä arkisin. Olen sitä mieltä, että sunnuntaikorvauksen ei tarvitse olla 100%, vaan se voisi olla pienempi. 100% ei ole mitään muuta kuin joskus päätetty täysin umpimähkäinen luku. Se voisi olla 60% tai 85% ja silti saataisiin sunnuntaille työntekijköitä. Saat kannattaa 100%:a, minä kannatan jotain muuta lukemaa. Ja kumpikin ovat yhtä perusteltuja ja tekevät sunnuntaista normaalia arvokkaamman.

Lomista en puhunut. Joten älä olkiukkoile tai keksi kaltevan pinnan teorioita. Jos joku muu haluaa muuttaa työntekijän muuta lainsäädäntöä, niin väittele sitten hänen kanssaan.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 044
Mä puhuin vain sunnuntaikorvauksesta. Puhuin siitä, että omasta mielestäni sunnuntain merkitys globaalina jeesuspäivänä ei ole enää sellainen kuin ennen. Ihmiset tekevät töitä sunnuntaisin, kaupat ovat auki sunnuntaisin, ihmiset pitävät vapaapäiviä arkisin. Olen sitä mieltä, että sunnuntaikorvauksen ei tarvitse olla 100%, vaan se voisi olla pienempi. 100% ei ole mitään muuta kuin joskus päätetty täysin umpimähkäinen luku. Se voisi olla 60% tai 85% ja silti saataisiin sunnuntaille työntekijköitä. Saat kannattaa 100%:a, minä kannatan jotain muuta lukemaa. Ja kumpikin ovat yhtä perusteltuja ja tekevät sunnuntaista normaalia arvokkaamman.

Lomista en puhunut. Joten älä olkiukkoile tai keksi kaltevan pinnan teorioita. Jos joku muu haluaa muuttaa työntekijän muuta lainsäädäntöä, niin väittele sitten hänen kanssaan.
Minusta on hyvä ymmärtää argumentin ja sen taustalla olevan logiikan seuraukset. Et voi vain heittää argumenttia ilmaan ilman että saat kritiikkiä sen logiikasta muuhun sovellettuna.

Ja pelkän sunnuntaikorvauksen laskeminen ilman että yhtäpaljon nostetaan launantain korvausta on pelkkä palkanalennus työntekiälle.

Lisäksi näen arvoa yhteiskunnan kannalta sillä että ihmisillä on yhteisiä vapaapäiviä. Lisäksi yhteiskunnan kannalta miten mielestäsi la ja su eroaa toisistaan? Mielestäni puhtaasti yhteiskunnan kannalta voidaan pitää niita saman arvoisina, mutta arvokkaampina kuin ma-pe.

Joten eikö siis sunnuntaikorvauksen leikkaus pitäisi siirtää lauantaille, niin että vähän kerrassaan ollaan tilanteessa että la ja su ovat molemmat +50 %?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 643
Ja pelkän sunnuntaikorvauksen laskeminen ilman että yhtäpaljon nostetaan launantain korvausta on pelkkä palkanalennus työntekiälle.
"Pelkkä palkanalennus työntekijöille" voi sunnuntaikorvausten kohdalla tarkoittaa työttömien työllistymistä. Koko keskustelu lähti (toisessa langassa) ravintoloista, joille ei ole kannattavaa olla auki sunnuntaisin sunnuntaikorvausten takia. Jos sunnutaikorvaus lisäisi ruokailua sunnuntaisin, se kasvattaisi ravintola-alan mahdollisuuksia työllistää. Se on se vaakakupissa oleva asia: työllistyminen ja kansantalous. Toisessa vaakakupissa sitten yksittäisen duunarin palkka ja jeesus.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
loma-oikeuksiin ja kaikkeen muuhun heikennykseen?
Kukaan ei kai ole lomia poistamassa, vaan loma-ajan palkat/korvausta. Orjapalkkoja ei kai kukaan ole tuomassa, vaan sen että yleissitovuus aiheuttaa työttömyyttä, kaikilla ei voi maksaa sen mukaista palkkaa.

Jos meillä on joukko työntekijöitä, jotka tekisivät sunnuntaihommat +60% korvauksella, niin tähän pitäisi ehkä antaa mahdollisuus
Näen sillä sunnuntailisällä arvoa että en oiken sulata ajatusta sen leikkaamisesta. Jakaminen lauantaille on selvittämisen arvoinen ja muutos pitää tehdä kolmikannassa tai muutoin voi käydä niin että valtio pakottaa launataille kovemman palkan ja tessit ei laske sunnuntain palkkaa.
Osa soppareista on sellaisia että se sunnuntai lisä ei ole todellinen, vaan arkipalkasta osa maksetaan sunnuntaina.

Korkeana ja lakisääteisenä se on ongelma, mutta toki viikonpäivä, tai nykyään viikonpäivät, jotka noin yleisesti on vapaita monella on arvo sinänsä, ja varsinkin sunnuntai lisät tukee asiaa.

Mutta sunnuntai lisien lakisääteisyyden poistaminen ei kuitenkaan sunnuntai vapaita romuta, eikä se poista ns viisipäiväistä työviikkoa ja sitä että ma-pe pysyisi senkin jälkeen "arkipäivinä" mihin suurin osa työajasta keskittyisi.
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
409
Nykyään taitaa olla aika suosittu tämä kanta että en muuten äänestäisi vihreitä, mutta asia x. Omalla kohdalla edelleenkin luonnonsuojelu. Mitään muuta puoluetta asia ei kiinnosta p*skaakaan. Ja kyllä ärsyttää kun olisi muuten parempia puolueitakin.
Mitä asioita Vihreät ovat tehneet luonnonsuojelun hyväksi?
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
820
Mitä asioita Vihreät ovat tehneet luonnonsuojelun hyväksi?
Vihreiden voimassaoleva luonnonsuojeluohjelma lienee tämä:

Alle 10% kannatuksella ei tietysti mitään suuria läpimurtoja näissä asioissa saada aikaan, mutta jotain kuitenkin. Hyvä esimerkki vuodelta 2014: kun vihreät lähti hallituksesta (ydinvoiman takia, mutta se on oma soppansa se), kokoomus pysäytti soidensuojeluohjelman. Jos siis haluat suojella soita, äänestä vihreät hallitukseen.

Luonnonsuojeluasioissa vasemmistoliitto on varmaan enimmäkseen samoilla linjoilla vihreiden kanssa. Muut puolueet ovat sitten ns. juhlapuhe- ja järkivihreitä, eli luonnonsuojelua kannatetaan paitsi mutta kun ei juuri nyt. Itseasiassa tässä siitä esimerkki vuoden takaa: SDP, keskusta ja RKP tyrmäsivät heinäkuun kalastusrajoitukset Saimaan norppa-alueella
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
409
Vihreiden voimassaoleva luonnonsuojeluohjelma lienee tämä:

Alle 10% kannatuksella ei tietysti mitään suuria läpimurtoja näissä asioissa saada aikaan, mutta jotain kuitenkin. Hyvä esimerkki vuodelta 2014: kun vihreät lähti hallituksesta (ydinvoiman takia, mutta se on oma soppansa se), kokoomus pysäytti soidensuojeluohjelman. Jos siis haluat suojella soita, äänestä vihreät hallitukseen.

Luonnonsuojeluasioissa vasemmistoliitto on varmaan enimmäkseen samoilla linjoilla vihreiden kanssa. Muut puolueet ovat sitten ns. juhlapuhe- ja järkivihreitä, eli luonnonsuojelua kannatetaan paitsi mutta kun ei juuri nyt. Itseasiassa tässä siitä esimerkki vuoden takaa: SDP, keskusta ja RKP tyrmäsivät heinäkuun kalastusrajoitukset Saimaan norppa-alueella
Vihreiden luonnonsuojeluohjelma yleisesti on aika ympäripyöreää kukkahattutäteilyä, mutta kohdassa 4 on ihan tärkeitäkin pointteja. On siinä kyllä paljon vihervasemmistolaista ajatustapaakin tupattu mukaan "lisää rahaa kaikkialle, rahalla ne ongelmat hoidetaan".

Mutta onko vihreät oikeasti noudattaneet tätä ohjelmaansa tai yrittäneet ajaa näitä asioita oikeasti?
Kovin on ollut hiljaista esimerkiksi Lapissa tapahtuvasta jokien saastuttamisesta kaivosyhtiöiden toimesta... ???

Mediaseksikkäämpää kannustaa Elokapinaa ja kurittaa autoilijoita kaikin tavoin?
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
267
Vihreillä taitaa ympäristöasioiden suhteen olla vähän sama ongelma kuin muillakin puolueilla ydinasioidensa kanssa. Se että vihreät ajavat luonnonsuojelualueen laajentamista tai kalastusrajoituksia norppa-alueella ei ole mikään iso uutinen (ellei nyt vaikka keskusta siitä satu älähtämään).

Ne ykkösotsikot puolueesta kuin puolueesta tupataan tekemään aiheista, joista tiedetään jonkun älähtävän; mediatalot saavat sillä paremmin mainostuloja ja artikkelien jakoja. Vihreiden tapauksessa lienee pääosin maahanmuutto, kannabis, liikenne.

Lopputuloksena se, että vähän kaikista puolueista tulee pelkästään uutisotsikoita seuraamalla kovin kärjistynyt kuva. Varsinkin jos itse selkeästi kannattaa jotain tiettyä puoluetta, niin useimmiten seuraa kyseisen puolueen menoa itse tarkemmin ja ehkä jopa näkee paremmin ne puolueen sisäisetkin väännöt eri asioista ja tavoitteista.

*edit*: Mitä muuten tulee tuohon kaivostoimintaan, niin tuossa kaivoslain uudistamisessahan vihreät ja vasemmistoliitto yrittivät sitä tiukentaa, mutta vähemmän yllättäen keskusta on noissa väännöissä ollut vastahankaan eikä sdp:llä ole ollut mielipidettä. Lopputuloksena valitettavan vesitetty uudistus, mutta sentään jotain parannuksia luonnonsuojelualueiden osalta. Eduskunnan tietopaketti uudistuksesta: Eduskunta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Mitä asioita Vihreät ovat tehneet luonnonsuojelun hyväksi?
Kyllä vihreiden vihreä kädenjälki näkyy monessa, paikallisesti, maakunnallisesti ja valtakunnallisesti.

Vihreille vähän ongelma se että yleisellä tasolla monesti kädenjäljestä yleistä haittaa joka ei välttämättä tuota sitä ajatuksen hyötyäkään. Mutta toki siitä tulee vähän väärä kuva jos katsoo vain yksittäisi tapauksia.

Toinen on sitten että kädenjälki tuo yleisen haitan lisäksi myös sitä luonnon haittaa.

Vaikka vihreät tavoittaan saa läpi, niin ne syvät suojelurivit , ja linkolalaiset kokee ne puuhastelusta.

Maakunissa taasen vihreiden suojelujuttuja ei oikein koeta omiksi, vaan lähinnä touhuksi missä kaupunki vihreät sosialisoi maakunista itselleen retkeily ja lomakohteita.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Todistaa myös sen, että Kannabis on aivotoiminnalle haitallinen huumausaine.
Ei tullut tuollainen mieleen,

Jos vihreät muutenkin osuu lähelle ja kokee tuon yhden asian tärkeäksi, niin varmaan alentaa äänestämiskynnystä.


Jos vihreät on juuri sitä kaikkea mitä vastustaa mutta on kannabikseen niin "koukussa" että se saa äänestään. Kai sen voi joku ajatella olevan todiste siitäkin. Menee kai enemmän meemipuolelle.

(Tarkennus koukussa siis hipsukoissa)
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 912
Suurin osa eduskuntapuolueista kannattaa kuudetta ydinvoimalaa - MTVuutiset.fi


"Suurimmassa osassa eduskuntapuolueista kannatetaan kuudennen ydinvoimalan rakentamista Suomeen, vaikka Fennovoiman hanke ei toteutuisikaan, selviää Uutissuomalaisen kyselystä eduskuntaryhmien puheenjohtajille.

Uutta voimalaa kannattavat SDP, keskusta, RKP, kokoomus, perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit. Median mukaan vasemmistoliitto ei kannata julkisin varoin rahoitettua ydinvoimalaa ja vihreät ei ota asiaan selvää kantaa."



Ei löydy vihreiltä selvää kantaa uuteen ydinvoimalaan. :rolleyes:
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 141

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 575
Ne pienet modulaariset ovat markkinoilla, testattu ja sertifioitu ehkä 20v päästä? No joka tapauksessa Venäjän liekaan ei ole paluuta. Rys on karvansa näyttänyt jälleen kerran, eikä muuksi muutu vaikka voissa paistaisi.

Vaihtoehdot ovat Suomen kohdalla aika vähissä. Talvella tarvitaan lämpöä ja silloin ei tuulivoimasta eikä auringosta ole juuri iloa. Vesivoimaa ei paljoa saa, koska kosket suojeltuja ja korkeuserot onnettoman pieniä. Jokainen päässälaskutaitoinen vihreäkin tajuaa sen. Toki olisihan siinä se perinteinen Suomalainen tapa, eli tehdä kesällä aurinko- ja tuulienergiaa ja myydä sitä halvalla kun kukaan ei tarvitse ja sitten ostaa talvella sikahintaan tuontisähköä.

Suomen oloissa ydinvoima käy kyllä järkeen. Täällä ei ole tsunameja, eikä maanjäristyksiä ja suunnilleen maailman vakain kallioperä jätteiden varastointiin.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 074
Ne pienet modulaariset ovat markkinoilla, testattu ja sertifioitu ehkä 20v päästä? No joka tapauksessa Venäjän liekaan ei ole paluuta. Rys on karvansa näyttänyt jälleen kerran, eikä muuksi muutu vaikka voissa paistaisi.

Vaihtoehdot ovat Suomen kohdalla aika vähissä. Talvella tarvitaan lämpöä ja silloin ei tuulivoimasta eikä auringosta ole juuri iloa. Vesivoimaa ei paljoa saa, koska kosket suojeltuja ja korkeuserot onnettoman pieniä. Jokainen päässälaskutaitoinen vihreäkin tajuaa sen. Toki olisihan siinä se perinteinen Suomalainen tapa, eli tehdä kesällä aurinko- ja tuulienergiaa ja myydä sitä halvalla kun kukaan ei tarvitse ja sitten ostaa talvella sikahintaan tuontisähköä.

Suomen oloissa ydinvoima käy kyllä järkeen. Täällä ei ole tsunameja, eikä maanjäristyksiä ja suunnilleen maailman vakain kallioperä jätteiden varastointiin.
Fortumin arvio on 10-15 vuotta. Mutta viime aikoina heidän arviointikyky on toki muutenkin alkanut herättää kysymysmerkkejä.
 

Richt3r

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2019
Viestejä
168
Vaihtoehdot ovat Suomen kohdalla aika vähissä. Talvella tarvitaan lämpöä ja silloin ei tuulivoimasta eikä auringosta ole juuri iloa.
Olisi mielenkiintoista kuulla, mihin tämä yleinen mutuilu tuulivoiman tuottamattomuudesta talvella perustuu? Tuulivoimalat tuottavat sähköä ympäri vuoden ja parhaiten talvikuukausina.
 

No Future

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 663
Olisi mielenkiintoista kuulla, mihin tämä yleinen mutuilu tuulivoiman tuottamattomuudesta talvella perustuu? Tuulivoimalat tuottavat sähköä ympäri vuoden ja parhaiten talvikuukausina.
Perustuu siihen vahvasti koettuun kauhuskenaarioon että koko maassa on yhtäaikaisesti helvetin kylmää sekä tuuletonta. Eikä auta vaikka kuinka selittäisi että ei, ei ole taloudellisesti kannattavaa pitää varalla (fossiilisilla) pyörivää reserviä ihan vain niitä paria erikoisviikkoa varten vuodessa. Ja että on ihan oikeasti kannattavampaa ostaa silloin sitä sähköä vaikka kalliimmallakin muualta, kuin käynnistellä jotain varavoimaloita.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 575
Olisi mielenkiintoista kuulla, mihin tämä yleinen mutuilu tuulivoiman tuottamattomuudesta talvella perustuu? Tuulivoimalat tuottavat sähköä ympäri vuoden ja parhaiten talvikuukausina.
Kovimmilla pakkasilla ei tuule. Kyllä talvella tuulee, mutta ei silloin kun kovinta lämmitystehoa tarvitaan.
 

Richt3r

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2019
Viestejä
168
Kovimmilla pakkasilla ei tuule. Kyllä talvella tuulee, mutta ei silloin kun kovinta lämmitystehoa tarvitaan.
Puhuit että talvella tuulivoimasta ei ole iloa. Kuten sanoin, tuulivoimatuotanto on Suomessa suurinta talvikuukausina.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 527
Puhuit että talvella tuulivoimasta ei ole iloa. Kuten sanoin, tuulivoimatuotanto on Suomessa suurinta talvikuukausina.
Ongelma on edelleen se säätövoima tai energian varastointi. Suomessa helposti käytettävissä olevat vesivarastot ovat valjastettu jo vesivoimalle. Uusia tekojärviä tuskin rakennetaan isossa mittakaavassa enempää. Akkuvarastointi on isossa mittakaavassa tehoton ratkaisu; Olkiluotoon rakennettiin jollain sadalla miljoonalla 90MWh akkuvarasto, jolla voidaan tukea valtakunnan verkkoa 90MW teholla vartin verran ja tämän jälkeen hiipuvalla teholla.

Kysynnän ja tarjonnan pitää aina vastata toisiaan verkossa, joten kun mennään niihin huippukulutuksiin kireimmillä pakkaspäivillä ja on yleensä tuulettomin hetki koko Suomessa, niin kusessa ollaan. Saksassa on reilusti yli 60 000MW asennettua tuulivoimakapasiteettia, mutta on ollut päiviä kun tuotanto ollut vain muutaman sadan megawatin luokkaa. Näihin tilanteisiin pitää pystyä varautumaan myös Suomessa. Mutta olet oikeassa, että talvikuukaudet ovat keskimäärin parempia Suomessa tuulivoiman osalta. Keskimääräisyys ei vain riitä sähköntuotannossa ja -kulutuksessa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 863
Akkuvarastointi on isossa mittakaavassa tehoton ratkaisu
:hmm: En ole insinööri, mutta suomessa on "kohta" satoja tuhansia 30-100kw/h akkuja pitkin pihoja. Eli pitäisikö hommaa kehittää siihen suuntaan että sähköautoista voisi työntää halutessaan verkkoon virtaa josta sähköyhtiö sitten maksaisi. Eli lataat sen sähköauton halvimmalla hetkellä ja myyt osan sähköstä verkkoon kulutuspiikkien kohdalla kalliimmalla.

Jos sähköautoja on tollaisessa käytössä innokkailla vaikkapa 100 000kpl ja jokaisessa noissa on virtaa "vapaana" 25kw/h niin oishan se melkoinen piikkikulutuksentasaajareservi.

Ja olen ihan varma että tuollaista kyllä suunnitellaan ihan tosissaan pitkin maailmaa
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 938
Aika moni jolla on varaa sähköautoon voi tehdä etänä
Joo varmaan noinkin. Ainakin tällä hetkellä. Tulevaisuudesta olikin kyse.
Siis onhan toi ideana ihan ok että käyttää energiaa sieltä missä sitä on, mutta en mä ensimmäisenä lähtis tekemään mitään energian säätöä sellasista mitä tarttee liikkumiseen.
Ja kun tulevaisuudesta puhe, niin miksei sitä ydinvoimaa voi käyttää silloin..
Veikkaan että se hieman realistisempaa kuin ottaa virrat autoista joita tartteis käyttääkkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 527
:hmm: En ole insinööri, mutta suomessa on "kohta" satoja tuhansia 30-100kw/h akkuja pitkin pihoja. Eli pitäisikö hommaa kehittää siihen suuntaan että sähköautoista voisi työntää halutessaan verkkoon virtaa josta sähköyhtiö sitten maksaisi. Eli lataat sen sähköauton halvimmalla hetkellä ja myyt osan sähköstä verkkoon kulutuspiikkien kohdalla kalliimmalla.

Jos sähköautoja on tollaisessa käytössä innokkailla vaikkapa 100 000kpl ja jokaisessa noissa on virtaa "vapaana" 25kw/h niin oishan se melkoinen piikkikulutuksentasaajareservi.

Ja olen ihan varma että tuollaista kyllä suunnitellaan ihan tosissaan pitkin maailmaa
Kyllä varmasti tämä on tulevaisuutta, muttei mielestäni aivan lähitulevaisuudessa vielä. Sähköautot eivät vieläkään ole yleistyneet riittävästi ja tuollaisen energiavaraston käyttöönotto vaatii vielä vuosia liikenteen sähköistymistä odotellessa. Ongelma on juurikin se lähitulevaisuus. Muutamassa vuodessa meillä yli 10 000MW tuulivoimakapasiteettia, mutta säätövoimaa sille ei löydy. Tuollainen tuulivoimakapasiteetti kuitenkin laskee pörssihinnat valtaosan vuodesta niin alas, ettei mitkään säädettävät energiatuotantomuodot ole järkeviä investointeja. Aurora-siirtolinja Ruotsista tulee auttamaan jonkin verran 2025, mikäli Ruotsin ja Norjan vesivoimakapasiteetti pystyy olemaan säätävänä voimana tulevaisuudessa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 863
"Sori pomo, en voi tulla tänään duuniin, kun pitää myydä sähköä autosta"
Ei "pidä" vaan voi. Ja kun massa on tarpeeksi suuri niin sitä porukkaa riittää joka sen voi tehdä silloin kun siltä tuntuu. Itsellä viikkoajot on keskimäärin 300km, ja täyssähköllä (joka on varmasti seuraava autonvaihto) voisin aivan hyvin pitää keskimäärin 5 päivää viikosta autoa antamassa verkkoon virtaa iltapäivällä/alkuillasta ja ladata sen takaisin aamuyön halvan sähkön aikaan.

Kaikki ei voi ja en minäkään sitä tekisi silloin kun on joku pidempi matka tms. menossa. Mutta kun massaa on tarpeeksi niin aina löytyy sitä porukkaa joka sen oppii tekemään.

Bonuksena toi teksi sähköautoilusta jopa ilmaista
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 938
Ei "pidä" vaan voi. Ja kun massa on tarpeeksi suuri niin sitä porukkaa riittää joka sen voi tehdä silloin kun siltä tuntuu. Itsellä viikkoajot on keskimäärin 300km, ja täyssähköllä (joka on varmasti seuraava autonvaihto) voisin aivan hyvin pitää keskimäärin 5 päivää viikosta autoa antamassa verkkoon virtaa iltapäivällä/alkuillasta ja ladata sen takaisin aamuyön halvan sähkön aikaan.

Kaikki ei voi ja en minäkään sitä tekisi silloin kun on joku pidempi matka tms. menossa. Mutta kun massaa on tarpeeksi niin aina löytyy sitä porukkaa joka sen oppii tekemään.
Joo en siis sanokkaan ettei toi vois joskus pitkällä tulevaisuudessa skulatakkin.
Toi nyt ei vaan ole lähiaikojen energiatarpeeseen ja sen puskurointiin vaan se ratkaisu.
Tän hetkinen sähköautokanta ei tee hevon helvettiä säätönä energiaan, ja veikkaan että lähivuodet ei paljoa sitä paranna jos ostokyky heikkenee kuten se nyt näyttää tekevän pikkuhiljaa.
Varsinkin jos kysyntä sähköautoista kiihtyy entisestään, niin niiden tuotanto ei pysy perässä. Tilaat tänään, saat sitten joskus kun se on jo vanhaa tekniikkaa tyyliin.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 074
Joo varmaan noinkin. Ainakin tällä hetkellä. Tulevaisuudesta olikin kyse.
Siis onhan toi ideana ihan ok että käyttää energiaa sieltä missä sitä on, mutta en mä ensimmäisenä lähtis tekemään mitään energian säätöä sellasista mitä tarttee liikkumiseen.
Ja kun tulevaisuudesta puhe, niin miksei sitä ydinvoimaa voi käyttää silloin..
Veikkaan että se hieman realistisempaa kuin ottaa virrat autoista joita tartteis käyttääkkin.
Ydinvoima ei ole säätövoimaa siinä mielessä, että sen tuotantoa ei yleensä säädellä joustavasti, vaan pyritään (ja kannattaa) pitämään tasaisena. Lisäksi uusi periaatepäätös ydinvoimasta jeesaisi vasta joskus 2030-luvulla, todennäköisimmin sen lopulla. Muista syistä sitä kenties kannattaisi rakentaa, mutta ei ratkaisemaan akuuttia säätövoiman tarvetta tässä seuraavan vuosikymmenen aikana.

Esim. vesivoima toimii säätövoimana hyvin siinä mielessä, että juoksutusten määrää voi säätöö joustavasti tarpeen mukaan - olettaen, että altaissa vesi riittää.

Pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla säätövoima on pääosin vesivoimaa.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 938
Ydinvoima ei ole säätövoimaa siinä mielessä, että sen tuotantoa ei yleensä säädellä joustavasti, vaan pyritään (ja kannattaa) pitämään tasaisena. Lisäksi uusi periaatepäätös ydinvoimasta jeesaisi vasta joskus 2030-luvulla, todennäköisimmin sen lopulla. Muista syistä sitä kenties kannattaisi rakentaa, mutta ei ratkaisemaan akuuttia säätövoiman tarvetta tässä seuraavan vuosikymmenen aikana.

Esim. vesivoima toimii säätövoimana hyvin siinä mielessä, että juoksutusten määrää voi säätöö joustavasti tarpeen mukaan - olettaen, että altaissa vesi riittää.

Pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla säätövoima on pääosin vesivoimaa.
Niin no, jos on tasasta voimaa, niin ei ole paljoa tarvetta sille säätövoimalle.
Jos on ylivoimaa(heh), niin sitä voi myydä vaikka venäjälle. Reiluun hintaan toki.
Mutta joo, ei toi ydinvoimakaan ole se huomisen energiakeino, kun se olis pitänyt jo tyyliin 10v sitten alkaa rakentaa ainakin jos katsoo miten OL3:nen valmistu lähes ajallaan jne.
Tosin, tää nyt menee jo lähes tän ketjun ohi täysin kun jatkaa liikaakin tästä ydinvoimasta, mutta kirjotan tähän yhteyteen silti.
Mikä estää kopioimasta OL3:sta? Siis jos se nyt syksyllä saadaan täyteen vauhtiin ilman ongelmia ja se vaikuttaa luotettavalta yms, niin vois jotenkin kuvitella että se täysin samanlaisen teko olis huomattavasti nopeampaa.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 074
Niin no, jos on tasasta voimaa, niin ei ole paljoa tarvetta sille säätövoimalle.
Jos on ylivoimaa(heh), niin sitä voi myydä vaikka venäjälle. Reiluun hintaan toki.
Mutta joo, ei toi ydinvoimakaan ole se huomisen energiakeino, kun se olis pitänyt jo tyyliin 10v sitten alkaa rakentaa ainakin jos katsoo miten OL3:nen valmistu lähes ajallaan jne.
Tosin, tää nyt menee jo lähes tän ketjun ohi täysin kun jatkaa liikaakin tästä ydinvoimasta, mutta kirjotan tähän yhteyteen silti.
Mikä estää kopioimasta OL3:sta? Siis jos se nyt syksyllä saadaan täyteen vauhtiin ilman ongelmia ja se vaikuttaa luotettavalta yms, niin vois jotenkin kuvitella että se täysin samanlaisen teko olis huomattavasti nopeampaa.
Se, että OL3 maksoi ranskalaisille veronmaksajille miljardeja, Areva:lla on sen suunnitteluoikeudet ja Areva jouduttiin pilkkomaan ja on pilkkomisen jälkeen nykyään ns. roskayhtiö jonka homma on pääasiassa saattaa tämä loppuun.
Framatome, johon ydinvoimarakentaminen sijoitettiin Arevan pilkkomisen jäljiltä, pääomistaja on EDF, jonka Ranska juuri kansallistaa ettei se kaatuisi.
Se tuskin tarjoaa mihinkään tai ainakaan Suomeen voimaloita ihan hetkeen, kunhan saa nykyiset projektit hoidettua ja Ranskan korroosio-ongelmien vuoksi pois käytössä olevat huollettua jollain useiden vuosien aikataululla.

Eikä taitaisi löytyä sen kokoiseen projektiin investoriakaan. TVO muutama vuosi sitten löi hanskat tiskiin OL4 suunnitteluluvan kanssa. Fortumista ei tiedä missä kunnossa se tulee olemaan Uniper- ja Venäjäsotkujensa jäljiltä.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 938
Se, että OL3 maksoi ranskalaisille veronmaksajille miljardeja, Areva:lla on sen suunnitteluoikeudet ja Areva jouduttiin pilkkomaan ja on pilkkomisen jälkeen nykyään ns. roskayhtiö jonka homma on pääasiassa saattaa tämä loppuun.
Framatome, johon ydinvoimarakentaminen sijoitettiin Arevan pilkkomisen jäljiltä, pääomistaja on EDF, jonka Ranska juuri kansallistaa ettei se kaatuisi.
Se tuskin tarjoaa mihinkään tai ainakaan Suomeen voimaloita ihan hetkeen, kunhan saa nykyiset projektit hoidettua ja Ranskan korroosio-ongelmien vuoksi pois käytössä olevat huollettua jollain useiden vuosien aikataululla.
Okei. No toi selventää hieman miksei ole tehty kopiona toista heti perään.
Tosin edelleen oon sitä mieltä että kopiona kustannukset olis huomattavasti pienemmät, mutta se nyt on varmaan kuitenkin melko roposia verrattuna kuitenkin kokonaiskustannuksiin yms.
Vähän kun suomi lähtis takaamaan saksan kaasusoppareita yms uudelleen...
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 074
Okei. No toi selventää hieman miksei ole tehty kopiona toista heti perään.
Tosin edelleen oon sitä mieltä että kopiona kustannukset olis huomattavasti pienemmät, mutta se nyt on varmaan kuitenkin melko roposia verrattuna kuitenkin kokonaiskustannuksiin yms.
Vähän kun suomi lähtis takaamaan saksan kaasusoppareita yms uudelleen...
Kopio on rakenteilla muistaakseni briteissä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 286
Viestejä
4 190 409
Jäsenet
70 721
Uusin jäsen
juukaliz

Hinta.fi

Ylös Bottom