Vieläkö valojen unohtaminen päälle voi tyhjentää akun autossa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JHMK
  • Aloitettu Aloitettu

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Takavuosinahan tuo oli ihan tavallista että jo parissa tunnissa akku tyhjenee jos ajovalot unohtui, mutta miten uusissa autoissa? Joko niissä on niin energiatehokkaat lamput ja automatiikkaa että valot ei kerta kaikkiaan voi tyhjentää akkua?

Minkä vuoden kohdalla suunnilleen menee raja?

Itsellä '03 auto ja tuossa on silleen että jos laittaa pimeävalot päälle (ei siis kauko), niin ne ei sammu kun auton sammuttaa. Olen jo oppinut stressamaan tuosta talvisin että valot sammutan tosiaan kun tuossa varmasti ajaisi akun loppuun. Vai ajaisiko?
 
Viimeksi muokattu:
Sisävalo päällä reilu vuorokausi niin akku tyhjä. 07 mondeossa pakkasilla hävisi takaluukun kiinnitieto muutaman kerran mikä sytytti sisävalon itsekseen...
 
Takavuosinahan tuo oli ihan tavallista että jo parissa tunnissa akku tyhjenee jos ajovalot unohtui, mutta miten uusissa autoissa? Joko niissä on niin energiatehokkaat lamput ja automatiikkaa että valot ei kerta kaikkiaan voi tyhjentää akkua?

Minkä vuoden kohdalla suunnilleen menee raja?

Itsellä '03 auto ja tuossa on silleen että jos laittaa pimeävalot päälle (ei siis kauko), niin ne ei sammu kun auton sammuttaa. Olen jo oppinut stressamaan tuosta talvisin että valot sammutan tosiaan kun tuossa varmasti ajaisi akun loppuun. Vai ajaisiko?

Autona siis 03' Citroen C5
Ei nykyautojen ajovalot ole mitenkään mainittavasti vähävirtaisempia kuin ennenkään. Jos mikään automatiikka ei valoja sammuta niin kyllä seuraavana aamuna käynniinlähtö on aika epätodennäköistä.

Tosin 15 vuotta vanha sitikka ei ole mikään nykyauto.
 
Mulla on toisessa autossa muistaakseni niin, että valot ei edes syty kokonaan ennen kuin on pimeää..

Toisessa autossa valot sammuu kun sammuttaa auton.
 
Omassa 16-vuotiaassa autossa on sillain näppärä ettei tarvii stressata valoja, syttyy kun käynnistää ja sammuu kun sammuttaa. Kattovalon ja radion oon unohtanu pari kertaa yöks päälle mutta ei oo haitannu käynnistämistä seuraavana aamuna.

Itse aiheeseen, kyllä uusissakin autoissa ymmärtääkseni akut tyhjiksi saa valot jättämällä päälle.
 
Ellei autossa ole valoautomattiikkaa/valomuistia, niin kyllähän sen akun saa tyhjästi aivan kuten ennenkin.
 
Omassa pösössä on joku eco mod, kun akku menee tarpeeksi tyhjäksi, kaikilta ylimääräisiltä sähkölaitteilta katkeaa virrat. Välillä vaan tuntuu että on liian herkkä, kun lastaa tavaraa peräkontiin niin sisävalot sammuu parissa minuutissa ja eco mod lukee ajotietokoneessa..
 
Volvossa on ainakin (-10) valokatkaisija sellainen että oli se sitten 0 tai päällä asenossa, ajovalot sammuu kun auton sammuttaa. Parkkivalo asenossa palavat aina. Ja imee kyllä akun tyhjäksi jos jättää (unohtaa :D ) parkki asentoon. Ei ole mitään summeria muisuttamassa.
 
C5:ssä pitäisi olla ajovaloissa auto-mode, eli kytkee automaattisesti valot päälle ja pois.
Lisäksi C5:ssä on automaattinen economy mode, jonka myötä auto kytkee sähköä kuluttavat asiat pois päältä viimeistään 30min auton sammuttamisen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa pösössä on joku eco mod, kun akku menee tarpeeksi tyhjäksi, kaikilta ylimääräisiltä sähkölaitteilta katkeaa virrat. Välillä vaan tuntuu että on liian herkkä, kun lastaa tavaraa peräkontiin niin sisävalot sammuu parissa minuutissa ja eco mod lukee ajotietokoneessa..


oma pösö sammuttaa myös esim radion jos sen unohtaa autoon päälle.
hyviä ominaisuuksia, kaipaisi ehkä jotain säätö mahdollisuuksia toki että sisävalot vaikka 10min päällä jne.
aika monihan tuolla usein ajelee ilman valoja, ne on käytännössä kaikki Opel, MB, BMW, VW joissa kaikissa pitää itse laittaa valot päälle kun lähtee ajamaan. Typerää, varsinkin Suomessa jossa on usein pimeää.

valoista tuli mieleen että suomalaisiin autoihin olisi mukava lisävaruste tehokkaammat peruutusvalot.
 
-06 pösö sammuttaa radion itsekseen 10min jälkeen jos auto ei ole käynnissä. Ajovalojakaan ei tarvitse rämplätä jos ei halua mittariston valoja päälle. Hansikaslokeron lamppu jäänyt joskus yöksi päälle eikä auto lähtenyt seuraavana aamuna käyntiin ilman apuvirtaa.
 
-06 pösö sammuttaa radion itsekseen 10min jälkeen jos auto ei ole käynnissä. Ajovalojakaan ei tarvitse rämplätä jos ei halua mittariston valoja päälle. Hansikaslokeron lamppu jäänyt joskus yöksi päälle eikä auto lähtenyt seuraavana aamuna käyntiin ilman apuvirtaa.

Omassa -02 pösössä mittaristo säätyy ainakin itsestään kun alkaa ilta hämärtymään niin asteittain mittariston valot kirkastuu. Hienoja autoja kyllä pösöt. Aliarvostettuja IMHO
 
Volvossa on ainakin (-10) valokatkaisija sellainen että oli se sitten 0 tai päällä asenossa, ajovalot sammuu kun auton sammuttaa. Parkkivalo asenossa palavat aina. Ja imee kyllä akun tyhjäksi jos jättää (unohtaa :D ) parkki asentoon. Ei ole mitään summeria muisuttamassa.

-07 Octaviassa sama, 0-asennossa syttyvät ja sammuvat itekseen, päällä asennossa (eli kun tarvii pitkiä ja/tai mittarivalaistuksen) sammuvat ajovalot auton sammuessa, mutta parkit jäävät päällä ja summeri huutaa kun avaa oven jos valot ovat päällä.
 
Itsellä -00 Xantiassa kun auton sammuttaa niin kaikki yleensä sammuu. Toki etuvaloille on mahdollista laittaa jatkuva päällä pysyminen. Mutta jos antaa olla "Automatic" asennossa niin sammuvat.

Pimeällä ajaessa tuo on pakko laittaa On-asentoon, koska muutoin pitkät eivät pysy päällä itsestään. Mutta kylläpä ne valot sitten muistaa varmasti sammuttaakkin. Vaikea kun olla huomaamatta valojen päällä olo. :geek:
 
lisäksi ainakin oma pösö vinkuu ja valittaa jos olen talviaikaan kytkenyt valot viiksestä päälle (jotta saa pitkiä käytettyä) ja lähdössä autosta pois. Valittaa se siitäkin jos avaimet jättää virtalukkoon. Itseasiassa tuo ajotietokone valittaa järjettömän paljon koko ajan kaikesta mahdollisesta :D "TOP UP COOLANT LEVEL" ja kun se on jo tapissa, jos se laskee millimetrin niin anturi huutaa että apuuuuva!

Käsijarrukäännöstä talvella tehdessä tietokone huutaa heti että käsijarru on päällä jne.
 
lisäksi ainakin oma pösö vinkuu ja valittaa jos olen talviaikaan kytkenyt valot viiksestä päälle (jotta saa pitkiä käytettyä) ja lähdössä autosta pois. Valittaa se siitäkin jos avaimet jättää virtalukkoon. Itseasiassa tuo ajotietokone valittaa järjettömän paljon koko ajan kaikesta mahdollisesta :D "TOP UP COOLANT LEVEL" ja kun se on jo tapissa, jos se laskee millimetrin niin anturi huutaa että apuuuuva!

Käsijarrukäännöstä talvella tehdessä tietokone huutaa heti että käsijarru on päällä jne.

Tuo myöskin omassa Xantiassa että jos valot päällä ja aukaisee oven niin ei tuo kyllä unohda siitä äänellä hälyttää. :lol:
 
Jaanii sammuhan tuossa volvossa sisävalotkin 15min jälkeen jos on jäänyt joku luukku auki tai kytkin on-asentoon.
 
heitän anteeksi offtopiccia vielä sen verran että tuo Pösön ABS antureista varoittaminen "ABS FAULT" on nerokkaasti suunniteltu. Se on 3 vuotta jo valittanut noista ABS jarruista, mutta se on sen verran fiksu että vasta n. 1km ajon jälkeen se huomauttaa siitä ja kytkee ABS:n pois päältä (joka minua ei haittaa, jarrut toimii)

Fiksua sikäli että olen jo 3 kertaa auton katsastanut vaikka ABS on paskana, kun ei se katsastusmies sillä kilometriä ajele siellä konttorilla :)

Olisin varmaan jo sen korjannutkin, jos tuo ajotietokone viitsisi kertoa että MINKÄ RENKAAN anturi siellä on nyt rikki/likainen/jumissa (voi toki olla se kehäkin halki jostain renkaasta). Tietokone osaa näyttää ruudulla ihan kuvan kera kyllä että mikä ovi tai takaluukku autosta on unohtunut auki, mutta jarruviasta ilmoitetaan vaan että ABS FAULT tai BRAKING FAILURE
 
Eikö tollasesta jää edes vikamuistiin merkintää? Luulis, että koneelta näkyy tollaset herjat katsastuksessa.
 
Jaanii sammuhan tuossa volvossa sisävalotkin 15min jälkeen jos on jäänyt joku luukku auki tai kytkin on-asentoon.

Sitten ei sammu enää kun joku mikrokytkimistä sanoo itsensä irti. Omassa ex-volvossa noita oli sen 6kpl ja varmuudella tiesin että ainakin kolme niistä oli paskana. Vaikka kattokruunut sai napista pois päältä, niin ovien ja jalkatilojen valot jäi palamaan. Eikä hälytinkään tietenkään toiminut. Kun en jaksanut vanhaan autoon noita vaihdattaa, tai alkaa purkamaan ovipahveja niin revin hittoon koko valot.
Tiedä sitten miten uudemmissa toteutettu...
 
heitän anteeksi offtopiccia vielä sen verran että tuo Pösön ABS antureista varoittaminen "ABS FAULT" on nerokkaasti suunniteltu. Se on 3 vuotta jo valittanut noista ABS jarruista, mutta se on sen verran fiksu että vasta n. 1km ajon jälkeen se huomauttaa siitä ja kytkee ABS:n pois päältä (joka minua ei haittaa, jarrut toimii)

Fiksua sikäli että olen jo 3 kertaa auton katsastanut vaikka ABS on paskana, kun ei se katsastusmies sillä kilometriä ajele siellä konttorilla :)

Olisin varmaan jo sen korjannutkin, jos tuo ajotietokone viitsisi kertoa että MINKÄ RENKAAN anturi siellä on nyt rikki/likainen/jumissa (voi toki olla se kehäkin halki jostain renkaasta). Tietokone osaa näyttää ruudulla ihan kuvan kera kyllä että mikä ovi tai takaluukku autosta on unohtunut auki, mutta jarruviasta ilmoitetaan vaan että ABS FAULT tai BRAKING FAILURE

Ainoastaan vikakoodin lukemisella näkee, että mikä antureista on rikki. Itsekin pitkään ajelin valon kanssa ja katsastettuakin tuli, mutta tuli sitten korjattua muiden vikojen ohella samalla. Typerää kyllä ettei voi ilmoittaa mistä kulmasta voisi vikaa katsoa...

Mutta aiheesta, tämän hetkisessä autossani ajovalot ovat itselläni päällä koko ajan, sammuvat kun auton sammuttaa. En jaksa aina pyöritellä päälle, automaattivalot toki on, mutta edessä palaa valoisalla niin olemattomat valot ja takana ei pala laisinkaan, joten sen takia on päällä jatkuvasti. Monien uusien autojen ongelma on juurikin ne takavalot, kun eivät aina pala automaattivaloilla.
 
Johan tuossa mun vuoden 98 fiatissa valot sammuu kun virrat pistää pois.
Helppo homma muutenkin tehä simppeli ajovaloautomaatiikka lisää vaan yhden releen ja ohjaus virtalukolta.
 
07 Astra sammuttaa sähköt automaattisesti 30 min kuluessa jos jää esim ovi auki. Ja valot menee päälle käynnistäessä ja sammuttaessa joten ei tarvii räplätä. Paitsi jos pitkät haluaa päälle niin valokytkin pitää pistää päälle asentoon.
 
Sama ominaisuus löytyy jo 90-luvun lopun G-Astroista. Opelilla on perusasiat tajuttu.

GAstrasta ei pääse edes ulos ilman hirveää piipitystä jos sattuu vahingossa jättämään avaimen virtalukkoon tai valokytkimen pitkien asentoon. Itse törmännyt viimeksi jossain 80-luvun Golffissa tilanteeseen jossa saisi akun tyhjiin omalla mokaamisella. Liekkö sitte täysin karvalakkimalleissa puutteena ajovaloautomatiikka?
 
Joissain autoissa tuo ajovaloautomatiikka on toteutettu niin että 0-asennossa ajovalot syttyy, mutta esim pitkät ja mittarivalot ei toimi (esim G Astra). Jos valot kääntää päälle, niin ne myös pysyvät päällä.

Volvo ja Saab kytkivät ajovalot jo 70-80-luvulla niin että ajovalot päällä asennossa ne sammuivat kun moottorin sammutti. 0 asennossa ne eivät syttyneet missään tilanteessa. Parkit toimivat tietysti parkkiasennossa aina, tuohon ei liene missään autossa poikkeusta.

Tosin ajovaloautomatiikassa on aika monenlaisia kytkentöjä. Joissain autoissa ajovalot palaa aina kun moottori käy, esim vain parkkeja ei saa päälle mitenkään. Sitten on näitä joissa ajovalot palaa ja sammuu moottorin mukana 0 ja päällä asennossa, mutta vain päällä asennossa pelaa pitkät.
 
Hastrassa muistaakseni sammuu valot myös sillon kun on jäänyt ajovalokytkin päälle asentoon ja nykäisee avaimet ulos virtalukosta.
 
740 Volvossa oli ainakin että 0-asennossa syttyi ajovalot. Tai sitten siihen oli isäukko ite rakentanut moisen kytkennän. Oli kyllä mahtava vehje piristetty noin +200hp (vakiokytkinjouset aiheuttaa kytkimen luistamista 200hp jälkeen), intistä pääsyn jälkeen kiersin talvella paikallisen ABC:n pihalla intin lomabussia ympäri lintassa ja ei porukka uskaltanut tulla edes ulos. Tästä on toki sen verran jo aikaa että mahdollinen rikos on jo vanhentunut.
 
0-asennossa ajovalot syttyy, mutta esim pitkät ja mittarivalot ei toimi.
Jos valot kääntää päälle, niin ne myös pysyvät päällä.

Juuri näin käyttäytyy Citikassa.

Tuota siis kyselen että kun kääntää päälle niin voiko kuluttaa akun tyhjäksi?

Ja ei, tämä ei tosiaan ole ongelma kesällä tai kunnolla pimeällä, mutta jos talvella lähdet vaikka aikaisin aamulla liikkeelle ja parkkeeraat auton siinä klo 12 tms niin ei ajovaloja välttämättä muista sammuttaa kun ne ei näy. Mittarivalot tarvii aamulla kun muuten ei näe miten kovaa ajaa
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 980
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom