Osaako joku kirjoittaa "tämän saagan historiikin"? 3G-puhelinten myötähän kytkykauppa sallittiin ensin määräaikaiseksi ja lopulta pysyvästi...? Missä vaiheessa kuitenkin Suomessa siirryttiin "kuluton ja koroton" -malliin? Oliko sen pohjalla jokin alainsäädännöllinen kysymys vai vain suomalainen perinne, jossa operaattori ja laite ovat erilliset tuotteet?
Ei historiikkia, mutta mutuveikkauksia kylläkin. Saa ja kuuluukin korjata, koska en vaivautunut tarkistamaan nykytilannetta, enkä tarkelleen edes miten tuo aikanaan menikään.
Käsittääkseni tuossa 3G hommassa oli kyse siitä, että lainsäädännössä puhuttiin GSM puhelimista ja 3G:hän ei ole enää GSM kun ruvetaan pilkkua viilaamaan. Näin muistelisin, en nyt vaivaudu tarkistamaan. Kytkykauppahan oli ihan normaalia muualla maailmassa, mutta täällä ei aikanaan haluttu sitoa laitetta ja liittymää ja näin kuluttajaa, lakia ei kuitenkaan haluttu purkaakaan, kun seuraava generaatio tuli niin siihen tuli juridinen mahdollisuus, purkaa siis systeemi tekemättä mitään.
Määräaikaisia liittymiä saa kuitenkin myydä ja näin sitoa asiakkaansa, eikä se vaadi mitään omia softia, säätämisiä ja valvomisia. Vaikka ne olis kuinka yksinkertaisia, yritystasolla se on kuitenkin huomattava kulu kun noita tehdään. Ja halukkaat purkaa ja ne kuitenkin minuuteissa ja jakaa ohjeet kas kun EU lainsäädäntö, kuten myös Suomen sallii sen, että laitteellaan voi tehdä mitä huvittaa ja myös takuu on voimassa vaikka vaihtaisit käyttiksen.
USAssa taasen ei ole oikein kuluttajansuojajuttuja vaan käytännön tasolla suoja on isoilla yrityksillä, eli siellä tosiaankin takuuehdot on se juttu ja oliko jossain vaiheessa jopa laitonta purkaa operaattorilukituksia, sopimusrikkomus se nyt ainakin olis. Mielikuvistaan poiketen omaisuudellaan ei siellä todellakaan saa tehdä mitä huvittaa, tai siis tarkalleen ottaenhan se ei ole sinun omaisuuttasi vaan vuokraat sitä tai maksat pätkällä, eli ei silloinkaan ole sinun ennen loppuerää.
Täällähän ihan ehtojenkin mukaan se on sinun omaisuuttasi heti kun laitat nimen paperiin.
Lyhyesti ottaen, ei siis maksa vaivaa varsinkin kun asiakkaan saa sidottua määräaikaisuuteen tarjoamalla määräaikaista liittymää halvemmalla kuin toistaiseksi voimassa olevaa. Nämä oli ennen muuten kiellettyjä ellen väärin muista ja siinä taitaakin olla se syy ja rajanveto muutokseen.