Vieläkö on toivoa?

Liittynyt
06.12.2017
Viestejä
12
Hei,

elikkäs kyseessä siis iso ongelma vanhan koneen kanssa. Haluaisin todella kovasti saada kuvat kovalevyltä jonnekkin talteen. Ongelma siis on se, että kone käynnistyy todella hitaasti ja kun pääsee työpöydälle asti niin sieltä ei enään saa mitään auki. Koneessa oli kaksi kiintolevyä SSD ja HDD joista SDD ei ollut vielä edes vanhakaan mutta HDD ollut minun käytössä jo 5-6 vuotta ja vanhalla omistajalla en tiedä kuinka kauvan. Kuvat olivat siis HDD kovolla. Kovon kanssa ollut aikaisemminkin häikkää se on kadonnut muutaman kerran aikasemminkin sill tavalla, että tietokone ei sitä löytänyt. Aikaisemmin toimi sellainen kikka, että irroitin johdon kovosta joka yhdistää emon ja kovon. Nyt sitten kun viime viikolla puhdistin koneen pitkästä aikaa malwarebytessillä sun muilla niin kovo oli kadonnut kesken puhdistuksen. Jätin koneen kotiin puhdistamaan kun lähdimme kauppaan ja kun tulimme kotiin niin malwarebtes oli mennyt jumiin ja HDD taas kadonnut. Malwarebytes siis oli HDDllä. En tiedä oliko sattumaa. Kuitenkin, kokeilin irrottaa emo-kovo (en muista kaapelin oikeaa nimeä :D) kaapelia, ei toiminut, sitten kokeilin vaihtaa kaapelia ja käytin dvdasema-emo kaapelia ja kokeilin vaihtaa SATApaikkaa, ei toiminut. Luovoutin, sammutin koneen ja kokeilin seuraavana päivänä että joko toimii ja niinhän se sitte toimi taas normaalisti. Samana päivänä illalla kun olin käytellyt konetta päivän aikana latasin uudet päivitykset avastiin ja käynnistin koneen uudelleen niin kone starttasi todella hitaasti ja kun pääsin työpöydälle niin sieltä ei enään päässyt mihinkään. Windowsnappulasta kun koitti hakea jotain niin menee valikko jumiin ja kohta sanoo jtn että prosessi ei vastaa ja haluaa että lopetan prosessin ja kun lopetan niin valikko katoaa eikä tule takaisin. Sitten kun konetta sammutetaan niin se herjaa että odotetaan kaikkien sovelluksien sammumista mutta ikkunassa ei näy yhtään käynnissa olevaa sovellusta. Safe Bootin kanssa toimii ehkä hieman paremmin siinä määrin että valikot toimii, mutta hitaasti. C-aseman saa auki, ja HDD aseman kahdesta jaetusta toisen saa auki ja yllätys yllätys se asema jossa nuo tarkeät kuvat ovat niin ei toimi. Olen niin käsi näytten tietokoneiden kanssa että en oikeen osaa tehdä mitään erikoisempaa it-asennusta enkä varsinkaan ilman googlea. Olen tilannut uuden koneen ja olen miettinyt, että jos kokeilisi sen verran liittää tuota vanhaa kovoa uuteen koneeseen että saisi ne kuvat sieltä talteen jos kovo toimii, mutta jos kyseessä on virus/malware tai joku muu niin olisi parempi jättää sekin kokeilematta ettei uudelle masiinalle käy samalla tavalla.

Eli siis te tietäjät jotka tiedätte onkohan kyseessä hardwarevika vai kenties joku muu? Haluaisin myös tietää, että kuinka helpolla nuo madot pääsee esim reitiitimeen kaapelin kautta tai muistitikkuun johon aikasemmin sain laitettua osan kuvista? Olen miettniyt myös formatointia ja windowsin asentamista uudelleen jos se onnistuisi safe bootin kautta. Minulla olisi tuossa win 10 boottaava tikku mutta lisenssi on varattu uudelle masiinalle.

Pieniä mainittavia asioita, näyttiksen olen vasta vaihtanut, SSD vaihtui ehkä noin vuosi sitten jolloin oli format ja winukan asennus uudellen. Virtalähteen kanssa on ollut jonkin aikaa sellaisia ongelmia että kun näyttistä raisittaa niin kuulunut surinaa itselle ja aikaisemmin eri mikrofonilla pelikavereille. Prossujäähdyttimen teho myös laskenut ja pitänyt välillä surinaa käynnistäessä. Kun olen vähän tutkaillut tuota vaivaista konetta task managerista nyt viallisena niin törmännyt netin kautta viirus/malware epäilyksiin. Kyseessä siis prosesseja jotka saattavat olla jotain haitallista. Esimerkkejä ainakin taskeng.exe ja conhost.exe. En tähän hätään muista muita, mutta muistan että niitä oli vielä pari muutakin.

Update: Näyttäs että safe modeakaan ei löydy mitään kautta vaikka yrittää painaa f8 koneen käynnistyessä. Kysyy vaan että mitä kautta kone bootataan eikä mitään kautta tuu safe mode vaihtehtoa. Viimeksi pääsin safe modeen sillä että olin sammuttanu koneen huonosti ja bootatessa meni automaattisesti siihen valikkoon mistä se safe mode löyty. Kokeilin Windows recoveryä ja start up repair mutta ei auta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2017
Viestejä
12
Olen tietoinen etä HDD vetelee viimeisiään, mutta kone on toiminu aikasemminki ilman tuota kovoa niin työpöydän ja käynnistyksen ongelma ei ole HDDn syytä, vaan kyseessä on joko SSD, windows tai virus/malware.

Siis nyt pitäisi ensi töiksi saada kone siihen tilanteeseen että pääsis työpöydältä eteenpäin ja että löytyis tuo safe mode jostain :D

Ja uskoisin että tuo SSD ois ihan soiva peli vielä jos sais vaan formatoitua tuon vehkeen.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Kympsässä ei pääse Safe Modeen F8:a rämpyttämällä, vaan se option tulee valita erikseen jo käyttispuolelta.

asdasd.png
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
300
Yksi mahdollinen kikka olisi tehdä liveUSB Linux asennus USB-tikulle ja tuota kautta kokeilla lähestyä ongelmaa. Toki se tyhjä tallennusmedia kannattaa olla valmiina, että jos kaikki pelittää niin kopio ne tärkeät kuvat talteen vielä kun kaikki toimii. Yhtään turhaan ei tosiaan kannata sitä asemaa käynnistellä, jos noin paljon oikkuilee.

Itsellä oli tässä syksyllä yksi vanha Samsungin F1 asema(Samsung on myyny kiintolevyn valmistuksen jokunen vuosi sitten:vihellys:), joka rupesi näyttämään vanhuuden merkkejä (ns. SMART-tarkastus näytti useampaa "prefailure" ja "old age" arvoja). Tässä olis varmaan IO-techin ukoille hyvää videoideaa muuten noista perustarkastuksista, mitä koneella kannattaa vuosittain tehdä. :tup:

Onko konetta koskaan imuroitu sisältä? Noita surinoita ja pörinöitä mietin... :geek:

Tuossa on hieman ideaa miten sellainen LiveUSB-tikku tehdään, jos ei ole aiempaa kokemusta.
Ubuntu_USB-tikulle - Ubuntu Suomi
Rufus - Luo boottaavat USB-asemat helpolla tavalla

F-securella oli muistaakseni joku ilmainen selaimen kautta toimivan virustarkastus. Tehty juuri sitä varten, jos ihmisillä on kone todella solmussa, eikä omaan virustorjuntaankaan voi luottaa.
Oliko joku tämmöinen: F-Secure Online Scanner — Puhdista PC-tietokoneesi ilmaiseksi
 
Liittynyt
06.12.2017
Viestejä
12
Ihan ensiks kiitos teille avusta. Koneessa on win 7 ja sillä kyllä pitäisi f8lla päästä valitseen safe mode vaan mulla se eka kysyy että mitä kautta kone bootataan eikä siihen tule sitä mustavalkoista valikkoa missä sen safe moden pitäisi olla.

On imuroitu ja minulla on avasti jolla voi skannata mutta kun siitä työpöydältä ei pääse mihinkään eikä mikään aukea vaikka niitä yrittää avata. Olen myös tehnyt boottaavan tikun aikaisemminkin mutta eikös tuo kone pitäisi formatoida eka ennenkuin siihen voi asentaa jonkun muun käyttöjärjestelmän?

Pitäis melkeen ottaa kuvia tai joku video tuosta f8 valikosta niin se selventäisi vähän tilannetta. Viimeksi kun pääsin sillä safe modella sisään niin olisi pitänyt ajella virus scan sun muut vaan en älynnyt. Nyt sitä ei millään meinaa saada safe modella päälle ja tosiaan kun ei uskalla käynnistellä enään siltä varalta että menis lopullisesti mykäksi tuo kovo.. haen tänään ulkoisen kovalevyn postista ja rupean sitte ettiin sitä safe modea taas. Luulen että ainut tapa päästä sillä sisään tällä hetkellä on se, että sammuttaa koneen katkasijasta tarpeeks moneen kertaan että tulee se valikko taas kun ei kerta f8lla jostain syystä löydy sitä...
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
600
Eikös noihin tiedostoihin pitäisi päästä käsiksi jos liität kovalevyn toiseen koneeseen? Näin olen tse ainakin (muistaakseni!) tehnyt muinoin.
 
Liittynyt
06.12.2017
Viestejä
12
Eikös noihin tiedostoihin pitäisi päästä käsiksi jos liität kovalevyn toiseen koneeseen? Näin olen tse ainakin (muistaakseni!) tehnyt muinoin.
Olen miettinyt sitä mutta jos kyseessä on virus niin en haluaisi että tuolle uudelle koneelle joka on tulos kävis samalla lailla. Ei oo vara ostella uusia koneita kk välein :D
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
@Kome eivät virukset tartu koneesta koneeseen, jollei tiedostoja suoriteta erikseen.

Jos suoritat tiedostojen kopioinnin toisen tietokoneen tai ulkoisen kiintolevykotelon avulla, ajantasalla oleva virusturva kyllä osaa ilmoittaa jos kopioiduista tiedostoista löytyy haittaohjelmia.

F-Securen tukityökaluista löytyy myös ELVYTYS-CD, jonka avulla voit buutata ja skannata tietokoneen.

Tuosta Safe Modeen pääsemisen vaikeudesta. Jotkin emolevyt eivät tunnista USB-näppäimistöä heti konetta käynnistäessä. Silloin kannattaa kaivaa kaapista vanha PS2-liitännällä oleva näppäimistö tai käyttää PS2-USB sovitinta.

Myös biossista kannattaa tarkistaa asetus, jossa määritellään USB-porttien toiminta koneen käynnistyksen yhteydessä.

Kuvassa lilan värinen.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
509
Mikä tahansa USB-näppäimistö ei sitten tuollaisella sovittimella muutu PS2-näppäimistöksi, vaan sen näppäimistön on oltava varta vasten tehty niin että se osaa toimia tuollaisen sovittimen kanssa. Monet ovat, vaan eivät kaikki.
 
Liittynyt
06.12.2017
Viestejä
12
Kiitos teille mutta olen tullut siihen tulokseen, että odottelen sitä uutta tietokonetta ja koitan sen avulla saada ne kuvat ulkoiselle kovalevylle.

Joka tapauksessa kiitos kaikille!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 563
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom